Рішення
від 12.08.2024 по справі 620/8165/24
ЧЕРНІГІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЧЕРНІГІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

12 серпня 2024 року Чернігів Справа № 620/8165/24

Чернігівський окружний адміністративний суд в складі головуючого судді БаргаміноїН.М., розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін в приміщенні суду адміністративну справу за позовом заступника керівника Чернігівської окружної прокуратури в інтересах держави до Киселівської сільської ради Чернігівського району Чернігівської області, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача, Киселівський ліцей Киселівської сільської ради про визнання протиправною бездіяльності та зобов`язання вчинити певні дії,

В С Т А Н О В И В:

Заступник керівника Чернігівської окружної прокуратури звернувся до суду з позовом в інтересах держави до Киселівської сільської ради Чернігівського району Чернігівської області, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача, Киселівський ліцей Киселівської сільської ради про визнання протиправною бездіяльності Киселівської сільської ради Чернігівського району Чернігівської області щодо оформлення правовстановлюючих документів на будівлі та споруди Киселівського ліцею Киселівської сільської ради, розташовану в ній захисну споруду цивільного захисту населення протирадіаційне укриття із обліковим номером 95029, вартістю 24 397 335,12 грн, які розташовані за адресою: Чернігівська область, Чернігівський район, с. Киселівка, вул. Нова, 1а та зобов`язання Киселівську сільську раду Чернігівського району Чернігівської області вжити заходи щодо оформлення правовстановлюючих документів на будівлі та споруди Киселівського ліцею Киселівської сільської ради, розташовану в ній захисну споруду цивільного захисту населення - протирадіаційне укриття із обліковим номером 95029, вартістю 24397335,12 грн, які розташовані за адресою: Чернігівська область, Чернігівський район, с. Киселівка, вул. Нова, 1а.

В обґрунтування позовних вимог посилається на те, що Киселівською сільською радою Чернігівського району Чернігівської області як власником та засновником вищевказаного закладу освіти протягом тривалого часу не вжито жодних заходів щодо ініціювання оформлення правовстановлюючих документів та права комунальної власності на будівлі та споруди Киселівського ліцею Киселівської сільської ради, розташовану в ній захисну споруду цивільного захисту населення - протирадіаційне укриття із обліковим номером 95029, вартістю 24397335,12 грн, які розташовані за адресою: Чернігівська область, Чернігівський район, с. Киселівка, вул. Нова, 1а.

Відповідач подав відзив на позовну заяву, в якому просив відмовити в задоволенні позову, вказав, що 25.06.2024 Киселівська сільська рада Чернігівського району Чернігівської області звернулась до державного реєстратора щодо оформлення правовстановлюючих документів на будівлі, споруди Киселівського ліцею Киселівської сільської ради, розташовану в ній захисну споруду цивільного захисту населення - протирадіаційне укриття із обліковим номером 95029, які розташовані за адресою: Чернігівська область, Чернігівський район, с. Киселівка, вул. Нова, 1а.

Позивачем було подано відповідь на відзив, в якій вказав, що відповідачем фактично розпочато вжиття дієвих заходів до усунення допущеного порушення лише після пред`явлення прокурором адміністративного позову до суду.

Розглянувши подані документи і матеріали, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, судом встановлено наступне.

Відповідно до пункту 1 рішення 35-ї сесії сьомого скликання Чернігівської районної ради від 23.06.2020 «Про передачу бюджетних установ та їх майна зі спільної власності територіальних громад сіл, селищ Чернігівського району у комунальну власність Киселівської сільської об`єднаної територіальної громади», Чернігівська районна рада передала безоплатно зі спільної власності територіальних громад сіл, селищ Чернігівського району у комунальну власність Киселівської сільської об`єднаної територіальної громади бюджетні установи та їх майно згідно із додатками №№ 1-6, відповідно до розмежування видатків між бюджетами, у тому числі Киселівський навчально-виховний комплекс Чернігівської районної ради Чернігівської області, разом із всіма будівлями і спорудами, за адресою: Чернігівська обл., Чернігівський р н, с. Киселівка, вул. Нова, 1а (а.с. 52-54).

Рішенням 2-ї сесії восьмого скликання Киселівської сільської ради від 24.12.2020 №2/VІII-81 «Про прийняття бюджетних установ та їх майна зі спільної власності територіальних громад сіл, селищ Чернігівського району у комунальну власність Киселівської сільської ради», Киселівська сільська рада прийняла безоплатно зі спільної власності територіальних громад сіл, селищ Чернігівського району у комунальну власність Киселівської сільської ради бюджетні установи та їх майно згідно з додатками № № 1-7, відповідно до розмежування видатків між бюджетами, у тому числі Киселівський навчально-виховний комплекс Чернігівської районної ради Чернігівської області, разом із всіма будівлями і спорудами, за адресою: Чернігівська обл., Чернігівський р-н, с. Киселівка, вул. Нова, 1а (а.с. 55-56).

Згідно із рішенням 7-ї сесії восьмого скликання Киселівської сільської ради від 07.06.2021 № 7/VIII-17 «Про затвердження переліку об`єктів комунальної власності Киселівської сільської ради Чернігівського району Чернігівської області», затверджено перелік об`єктів комунальної власності Киселівської сільської ради, зокрема, згідно із додатком № 1 щодо будівель та споруд (будівля школи, сарай, туалет, котельня) Киселівського навчально-виховного комплексу, за адресою: Чернігівська обл., Чернігівський р-н, с. Киселівка, вул. Нова, 1а (а.с. 57-58).

Рішенням 2-ї сесії восьмого скликання Киселівської сільської ради від 24.12.2020 № 2/VIII-82 «Про зміну назв та затвердження статутів бюджетних установ Киселівської сільської ради», Киселівський навчально-виховний комплекс «загальноосвітній навчальний заклад-дошкільний навчальний заклад» Чернігівської районної ради Чернігівської області перейменовано в Киселівський навчально-виховний комплекс «загальноосвітній навчальний заклад-дошкільний навчальний заклад» Киселівської сільської ради Чернігівського району Чернігівської області (а.с. 59).

У подальшому, рішенням 19-ї сесії восьмого скликання Киселівської сільської ради від 15.08.2022 № 19/VIII-6 «Про зміну типу та перейменування закладів загальної середньої освіти, засновником яких є Киселівська сільська рада Чернігівського району Чернігівської області», змінено тип та перейменовано Киселівський навчально-виховний комплекс «Загальноосвітній навчальний заклад-дошкільний навчальний заклад» (код ЄДРПОУ 26514127, розташований за адресою: 15530, Чернігівська область, Чернігівський район, с. Киселівка, вул. Нова, 1-А) у Киселівський ліцей Киселівської сільської ради Чернігівського району Чернігівської області (а.с. 60).

Відповідно до інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна, право власності, інші речові права, іпотеки, обтяження на об`єкти нерухомого майна за адресою: Чернігівська обл., Чернігівський р-н, с. Киселівка, вул. Нова, 1а, не зареєстровано (а.с. 80).

Листом від 23.04.2024 Киселівський ліцей Киселівської сільської ради Чернігівського району Чернігівської області повідомив Чернігівську окружну прокуратуру, що протирадіаційне укриття з обліковим номером 95089 використовується для учасників освітнього процесу, правовстановлюючі документи на будівлі та споруди Киселівського ліцею, у тому числі протирадіаційне укриття не оформлені, але ведеться дана робота (а.с. 66).

Заступник керівника Чернігівської окружної прокуратури, вважаючи, що Киселівська сільська рада зобов`язана вчинити відповідні дії щодо оформленню права власності на захисну споруду цивільного захисту, звернувся до суду з даним позовом.

Даючи правову оцінку обставинам вказаної справи, суд зважає на таке.

Частиною першою статті 5 Кодексу адміністративного судочинства України встановлено, що кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до адміністративного суду, якщо вважає, що рішенням, дією чи бездіяльністю суб`єкта владних повноважень порушені її права, свободи або законні інтереси.

Відповідно до частини третьої статті 23 Закону України «Про прокуратуру» прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, а також у разі відсутності такого органу.

У відповідності до норм Закону України «Про прокуратуру» прокурор одержує передбачену законом можливість захищати права та інтереси не конкретного державного органу, а дещо абстрактні інтереси держави, що в широкому сенсі можуть збігатися повністю, частково або не збігатися зовсім з інтересами державних органів і являти собою потребу в здійсненні загальнодержавних дій, програм, спрямованих, зокрема, на гарантування державної, економічної, інформаційної, екологічної безпеки, а також охорону землі, лісів, водойм як національного багатства, захист прав усіх суб`єктів права власності та господарювання, в тому числі, й територіальних громад.

У рішенні Конституційного Суду України від 08.04.1999 у справі № 1-1/99 зазначено, що із врахуванням того, що інтереси держави є оціночним поняттям, прокурор чи його заступник у кожному конкретному випадку самостійно визначає з посиланням на законодавство, на підставі якого подається позов, в чому саме відбулося чи може відбутися порушення матеріальних або інших інтересів держави, обґрунтовує у позовній заяві необхідність їх захисту та зазначає орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних відносинах.

Оскільки повноваження органів влади, зокрема і щодо здійснення захисту законних інтересів держави, є законодавчо визначеними, суд згідно з принципом jura novit curia («суд знає закони») під час розгляду справи має самостійно перевірити доводи сторін щодо наявності чи відсутності повноважень органів влади здійснювати у спосіб, який обрав прокурор, захист законних інтересів держави у спірних правовідносинах.

Велика Палата Верховного Суду у своєму рішенні також послалася на висновок Верховного Суду, викладений у постанові від 25.04.2018 у справі №806/1000/17, згідно з яким Касаційний адміністративний суд у складі Верховного Суду, зокрема зазначив, що за змістом частини третьої статті 23 Закону № 1697-VІІ прокурор може представляти інтереси держави в суді лише у випадках: 1) якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження; 2) у разі відсутності такого органу.

Враховуючи, що інтереси держави до цього часу залишаються не захищеними, наявні підстави для представництва прокурором інтересів держави у спірних правовідносинах.

Частиною першою статті 140 Конституції України встановлено, що місцеве самоврядування є правом територіальної громади - жителів села чи добровільного об`єднання у сільську громаду жителів кількох сіл, селища та міста - самостійно вирішувати питання місцевого значення в межах Конституції і законів України.

Згідно частини першої статті 10 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» сільські, селищні, міські ради є органами місцевого самоврядування, що представляють відповідні територіальні громади та здійснюють від їх імені та в їх інтересах функції і повноваження місцевого самоврядування, визначені Конституцією України, цим та іншими законами.

Відповідно до частини третьої статті 16 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» матеріальною і фінансовою основою місцевого самоврядування є рухоме і нерухоме майно, доходи місцевих бюджетів, інші кошти, земля, природні ресурси, що є у комунальній власності територіальних громад сіл, селищ, міст, районів у містах, а також об`єкти їхньої спільної власності, що перебувають в управлінні районних і обласних рад.

Підпунктом 1 пункту «а» статті 29 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» визначено, що до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належать, власні (самоврядні) повноваження, управління в межах, визначених радою, майном, що належить до комунальної власності відповідних територіальних громад.

У відповідності до частини п`ятої статті 60 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» органи місцевого самоврядування від імені та в інтересах територіальних громад відповідно до закону здійснюють правомочності щодо володіння, користування та розпорядження об`єктами права комунальної власності, в тому числі виконують усі майнові операції, можуть передавати об`єкти права комунальної власності у постійне або тимчасове користування юридичним та фізичним особам, укладати договори в рамках державно-приватного партнерства, у тому числі концесійні договори, здавати їх в оренду, продавати і купувати, використовувати як заставу, вирішувати питання їхнього відчуження, визначати в угодах та договорах умови використання та фінансування об`єктів, що приватизуються та передаються у користування і оренду.

В силу вимог статті 327 Цивільного кодексу України у комунальній власності є майно, яке належить територіальній громаді. Управління майном, що є у комунальній власності, здійснюють безпосередньо територіальна громада та утворені нею органи місцевого самоврядування.

Враховуючи вищенаведене, органом, уповноваженим управляти комунальним майном, яке знаходиться на території Прилуцької міської територіальної громади на час виникнення спірних правовідносин та розгляду справи в суді є Прилуцька міська рада.

Згідно із пунктом 1 частини першої статті 2 Закону України від 01.07.2004 № 1952-IV «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» (далі - Закон № 1952-IV) у цьому Законі терміни вживаються в такому значенні: державна реєстрація речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень - офіційне визнання і підтвердження державою фактів набуття, зміни або припинення речових прав на нерухоме майно, обтяжень таких прав шляхом внесення відповідних відомостей до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно.

Відповідно до частини першої статті 5 Закону № 1952-IV у Державному реєстрі прав реєструються речові права та їх обтяження на земельні ділянки, а також на об`єкти нерухомого майна, розташовані на земельній ділянці, переміщення яких неможливе без їх знецінення та зміни призначення, а саме: житлові будинки, будівлі, споруди, а також їх окремі частини, квартири, житлові та нежитлові приміщення, меліоративні мережі, складові частини меліоративної мережі.

Усупереч наведеного, правовстановлюючі документи на захисну споруду цивільного захисту населення - протирадіаційне укриття із обліковим номером 95029, що знаходиться за адресою: АДРЕСА_1 , відповідачем не оформлено, чим допущено протиправну бездіяльність.

Пунктами 6, 7, 44 Порядку державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 25.12.2015 № 1127 передбачено, що державна реєстрація прав проводиться за заявою заявника шляхом звернення до суб`єкта державної реєстрації прав або нотаріуса. Для державної реєстрації прав заявник подає оригінали документів, необхідних для відповідної реєстрації, передбачені Законом України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень», іншими законами України та цим Порядком. Для державної реєстрації права власності на закінчений будівництвом об`єкт державної або комунальної власності, будівництво якого завершено та право власності на який не зареєстровано до 1 січня 2013 р., за відсутності документа, що посвідчує набуття права державної або комунальної власності на такий об`єкт, подаються: документ, що підтверджує факт перебування закінченого будівництвом об`єкта у комунальній власності, виданий відповідним органом місцевого самоврядування (у разі державної реєстрації права комунальної власності); документ, що підтверджує факт відсутності перебування закінченого будівництвом об`єкта у державній власності, виданий Фондом державного майна чи його регіональним відділенням (у разі державної реєстрації права комунальної власності).

Враховуючи, що Киселівська сільська рада, згідно вказаних норм, є органом, уповноваженим здійснювати управління комунальним майном, то саме на неї покладено обов`язок по вжиттю заходів, спрямованих на оформлення та державну реєстрацію права власності на захисну споруду цивільного захисту (найпростіше укриття), що знаходиться за адресою: АДРЕСА_1 .

З огляду на вищезазначене, суд приходить до висновку, що Киселівська сільська рада зобов`язана вжити заходів для оформлення правовстановлюючих документів та державної реєстрації права власності на вказану захисну споруду цивільного захисту.

При цьому, станом на час розгляду даної справи, суду не надано належних доказів проведення державної реєстрації будівлі та споруди Киселівського ліцею Киселівської сільської ради, у зв`язку з чим суд не приймає до уваги посилання відповідача на вчинення всіх належних дій щодо оформлення правовстановлюючих документів.

У відповідності до вимог частини першої статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

З урахуванням зазначеного, на підставі наданих доказів в їх сукупності, системного аналізу положень законодавства України, суд приходить до висновку, що позов заступника керівника Чернігівської окружної прокуратури підлягає задоволенню повністю.

Оскільки спір вирішено на користь суб`єкта владних повноважень, а також за відсутності витрат позивача суб`єкта владних повноважень, пов`язаних із залученням свідків та проведенням судових експертиз, судові витрати (судовий збір), відповідно до статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України, стягненню з відповідача не підлягають.

Керуючись статтями 72-74, 77, 241-246, 250, 262 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

В И Р І Ш И В:

Позов заступника керівника Чернігівської окружної прокуратури (вул. Шевченка, 1, м. Чернігів, Чернігівський р-н, Чернігівська обл., 14000, код ЄДРПОУ 02910114) в інтересах держави до Киселівської сільської ради Чернігівського району Чернігівської області (вул. Молодіжна, 10, с. Киселівка, Чернігівського р-н, Чернігівської області, код ЄДРПОУ 04412018), третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача, Киселівський ліцей Киселівської сільської ради (15530, Чернігівська обл., Чернігівський р-н, с. Киселівка, вул. Нова, 1а, код ЄДРПОУ 26514127). про визнання протиправною бездіяльності та зобов`язання вчинити певні дії задовольнити повністю.

Визнати протиправною бездіяльність Киселівської сільської ради Чернігівського району Чернігівської області щодо оформлення правовстановлюючих документів на будівлі та споруди Киселівського ліцею Киселівської сільської ради, розташовану в ній захисну споруду цивільного захисту населення протирадіаційне укриття із обліковим номером 95029, які розташовані за адресою: Чернігівська область, Чернігівський район, с. Киселівка, вул. Нова, 1а.

Зобов`язати Киселівську сільську раду Чернігівського району Чернігівської області вжити заходи щодо оформлення правовстановлюючих документів на будівлі та споруди Киселівського ліцею Киселівської сільської ради, розташовану в ній захисну споруду цивільного захисту населення - протирадіаційне укриття із обліковим номером 95029, які розташовані за адресою: Чернігівська область, Чернігівський район, с. Киселівка, вул. Нова, 1а.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду може бути подана безпосередньо до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Повне судове рішення складено 12.08.2024.

Суддя Наталія БАРГАМІНА

СудЧернігівський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення12.08.2024
Оприлюднено15.08.2024
Номер документу120981099
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи щодо забезпечення громадського порядку та безпеки, національної безпеки та оборони України, зокрема щодо

Судовий реєстр по справі —620/8165/24

Рішення від 12.08.2024

Адміністративне

Чернігівський окружний адміністративний суд

Наталія БАРГАМІНА

Ухвала від 11.06.2024

Адміністративне

Чернігівський окружний адміністративний суд

Наталія БАРГАМІНА

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні