Справа № 991/6668/24
Провадження 1-кс/991/6697/24
ВИЩИЙ АНТИКОРУПЦІЙНИЙ СУД
У Х В А Л А
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
08 серпня 2024 року м.Київ
Суддя Вищого антикорупційного суду ОСОБА_1 за участю секретаря судового засідання ОСОБА_2 , розглянувши у відкритому судовому засіданні скаргу голови ГО «НОН-СТОП» ОСОБА_3 на бездіяльність уповноважених осіб Національного антикорупційного бюро України, яка полягає у невнесенні відомостей до Єдиного реєстру досудових розслідувань згідно заяви про вчинення кримінального правопорушення,
ВСТАНОВИВ:
До Вищого антикорупційного суду надійшла вказана скарга голови ГО «НОН-СТОП» ОСОБА_3 на бездіяльність уповноважених осіб Національного антикорупційного бюро України, в якій він просив зобов`язати посадових осіб Національного антикорупційного бюро України внести відомості до ЄРДР та почати досудове розслідування за його заявою від 28.07.2024 (вих.№28/07/2024-1) про вчинення кримінальних правопорушень, передбачених ч. 3 ст. 201-4, ч. 1 ст. 204, ч. 3 ст. 209, ч. 3 ст. 212, ч. 1 ст. 255, ч. 4 ст. 358, ч. 2 ст. 364, ч. 1 ст. 365, ч. 1 ст. 366, ч. 3 ст. 368, ч. 3 ст. 369, ч. 1 ст. 376, ч. 2 ст. 376-1 КК України.
В обґрунтування скарги зазначив, що ним 28.07.2024 на електронну скриньку Національного антикорупційного бюро України подано заяву про кримінальне правопорушення, однак відомості, викладені у вказаній заяві, до ЄРДР не внесені та досудове розслідування не розпочато, у зв`язку з чим заявник звернувся до слідчого судді зі скаргою на бездіяльність уповноважених осіб Національного антикорупційного бюро України.
У прохальній частині скарги просив судовий розгляд здійснювати без участі заявника.
Розгляд скарги призначений на 08.08.2024, про що належним чином повідомлено учасників.
До початку судового розгляду від представника Національного антикорупційного бюро України ОСОБА_4 , до суду надійшли заперечення по справі, в яких зазначалося про те, що на електронну адресу Національного антикорупційного бюро України надійшла заява голови Громадської організації «НОН-СТОП» Кирила Яковця від д 28.07.2024 за вих. №28/07/2024-1, що зареєстрована 29.07.2024 за Вх.№299/18504-00, щодо можливих неправомірних дій зазначених у зверненні фізичних осіб та посадових осіб окремих правоохоронних та державних органів, окремих суб`єктів господарювання, що полягають у здійснені контрабанди, підробленні акцизних марок, сприянні в ухиленні від сплати податків та з інших питань, за обставин, викладених у зверненні. За результатами розгляду такої заяви, Національним бюро не було встановлено підстав для внесення відомостей до Єдиного реєстру досудових розслідувань, про що ГО «НОН-СТОП» було поінформовано листом Національного бюро від 07.08.2024 вих. №112-299/22452.Так, заявником не наведено достатніх об`єктивних даних та конкретних фактів, що можуть свідчити про вчинення кримінального правопорушення, здійснення досудового розслідування якого віднесено до підслідності детективів Національного бюро. Тож на переконання представника факт бездіяльності уповноважених осіб Національного бюро відсутній, а тому права та інтереси заявника не порушені. За наведених обставин, просив відмовити у задоволенні скарги ОСОБА_3 повністю та розглянути справу без участі представника Національного бюро за наявними письмовими запереченнями.
08.08.2024 у судове засідання учасники не з`явились, були повідомлені про розгляд належним чином.
Положеннями ч.3 ст.306 КПК України встановлено, що розгляд скарг на рішення, дії чи бездіяльність під час досудового розслідування здійснюється за обов`язкової участі особи, яка подала скаргу, чи її захисника, представника та слідчого, дізнавача чи прокурора, рішення, дії чи бездіяльність яких оскаржується. Відсутність слідчого, дізнавача чи прокурора не є перешкодою для розгляду скарги.
За наведеного слідчий суддя визнав за можливе здійснювати розгляд скарги за відсутності уповноваженої особи, бездіяльність якої оскаржується та за відсутності заявника скарги, з огляду на зазначені ними відповідні прохання в скарзі та в письмових поясненнях.
Слідчий суддя, дослідивши матеріали провадження, приходить до наступних висновків.
Встановлено, що головою громадської організації «НОН-СТОП» ОСОБА_3 28.07.2024 подано заяву (вих.№28/07/2024-1) до Національного антикорупційного бюро України.
У заяві зазначалось про те, що ОСОБА_5 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , разом із ОСОБА_6 , ОСОБА_7 , ОСОБА_8 , перебуваючи у злочинній змові з посадовими особами та працівниками Державної податкової служби України, територіальних органів ДПС України, Державної митної служби України, Державної прикордонної служби України, Служби безпеки України, Національної поліції України, Бюро економічної безпеки України, ТУ БЕБ у Одеській області, Державної митної служби України, Одеської митниці Держмитслужби, використовуючи ряд підконтрольних юридичних осіб, зокрема ТОВ «ОРІОН ТОБАККО» (код ЄДРПОУ 43959001), ТОВ «САМЕРСТОН ТАБАКО» (код ЄДРПОУ 44028231), ТОВ «ТЮТЮНОВА КОМПАНІЯ «ПІВДЕННА» (код ЄДРПОУ 43296632), ТОВ «Агропраймінвест» (код ЄДРПОУ 43980405), ТОВ «ДАВОС ГРУПП» (код ЄДРПОУ 43878846), ТОВ «НАЙЗ ІНВЕСТ» (код ЄДРПОУ 44122418) та інші, їх керівництво, створили організовану злочинну групу з метою незаконного виробництва, контрабанди, незаконної продажі підакцизних товарів, в тому числі тютюнових виробів, через ряд підконтрольних фірм, в тому числі ТОВ «ОРІОН ТОБАККО» (код ЄДРПОУ 43959001), ТОВ «САМЕРСТОН ТАБАКО» (код ЄДРПОУ 44028231), ТОВ «ТЮТЮНОВА КОМПАНІЯ ПІВДЕННА» (код ЄДРПОУ 43296632), на території України та за кордоном. Підконтрольні ОСОБА_5 юридичні особи незаконно здійснюють контрабанду, підроблення акцизних марок, виробництво закупівлю продаж тютюнових виробів, в тому числі за готівку у нелегальних торгових точках, через що у вказаних юридичних осіб незаконно формується податковий кредит, який в подальшому використовується та продається іншим юридичним особам з метою ухилення від сплати податків, легалізації грошових коштів. До організованої злочинної групи ОСОБА_5 входять також власники, керівництво ряду юридичних осіб, які підконтрольні ОСОБА_5 , зокрема ОСОБА_9 , ОСОБА_10 , ОСОБА_11 , ОСОБА_12 , ОСОБА_13 , ОСОБА_14 , ОСОБА_15 , котрі безпосередньо беруть участь у реалізації злочинних схем по ухиленню від сплати податків та легалізації грошових коштів. Посадові особи та працівники Державної податкової служби України, ГУ ДПС у Одеській області, Державної митної служби України, Державної прикордонної служби України, Служби безпеки України, Національної поліції України, Бюро економічної безпеки України, ТУ БЕБ у Одеській області, Державної митної служби України, Одеської митниці Держмитслужби, зловживаючи службовим становищем, приховують та сприяють незаконній діяльності ОСОБА_5 , систематично отримуючи, від останнього, неправомірну вигоду. Крім того, ОСОБА_5 , перебуває у злочинній змові із суддями Шевченківського районного суду м. Києва, зокрема суддею ОСОБА_16 та суддею ОСОБА_17 , котрі, отримуючи неправомірну вигоду від ОСОБА_5 , зловживаючи наданими повноваженнями, приймають завідомо неправомірну рішення в інтересах ОСОБА_5 . Крім того, здійснюється незаконне втручання в роботу автоматизованої системи документообігу Шевченківського районного суду м. Києва, з метою розподілення справ, які стосуються ОСОБА_5 та пов`язаних із ним підприємств, на розгляд підконтрольним суддям.
В діях зазначених суб`єктів, на переконання заявника, вбачаються ознаки кримінальних правопорушень, передбачених ч. 3 ст. 201-4, ч. 1 ст. 204, ч. 3 ст. 209, ч. 3 ст. 212, ч. 1 ст. 255, ч. 4 ст. 358, ч. 2 ст. 364, ч. 1 ст. 365, ч. 1 ст. 366, ч. 3 ст. 368, ч. 3 ст. 369, ч. 1 ст. 376, ч. 2 ст. 376-1 КК України.
Вказана заява про кримінальне правопорушення від 28.07.2024 була надіслана заявником електронною поштою, з накладенням ЕЦП (КЕП), з офіційної електронної пошти ГО « ІНФОРМАЦІЯ_2 », а саме ІНФОРМАЦІЯ_3 , на офіційну електронну пошту Національного антикорупційного бюро України ІНФОРМАЦІЯ_4
Враховуючи, що відомості за вказаною заявою голови ГО «НОН-СТОП» ОСОБА_3 до Єдиного реєстру досудових розслідувань внесені не були, заявник звернувся до слідчого судді зі скаргою на бездіяльність, в порядку ч.1 ст.303 КПК України.
У той же час у заяві про вчинення кримінального правопорушення від 28.07.2024 заявником зазначено серед адресатів, окрім Національного антикорупційного бюро України, та Спеціалізованої антикорупційної прокуратури Офісу Генерального прокурора, також Харківську обласну прокуратуру, Державне Бюро Розслідувань, ТУ ДБР в м.Полтава, ГСУ Національної поліції України, СУ ГУНП в Харківській області, Бюро економічної безпеки України, ТУ БЕБ у Полтавській області та інші державні органи. Всього заявником зазначено 96 адресатів.
Статтею 303 КПК України передбачено, що на досудовому провадженні можуть бути оскаржені бездіяльність слідчого, прокурора, яка полягає у невнесенні відомостей про кримінальне правопорушення до Єдиного реєстру досудових розслідувань після отримання заяви чи повідомлення про кримінальне правопорушення.
Частиною 1 ст.306 КПК України передбачено, що скарги на рішення, дії чи бездіяльність слідчого чи прокурора розглядаються слідчим суддею місцевого суду, а в кримінальних провадженнях щодо злочинів, віднесених до підсудності Вищого антикорупційного суду, - слідчим суддею Вищого антикорупційного суду згідно з правилами судового розгляду, передбаченими статтями 318-380 цього Кодексу, з урахуванням положень цієї глави.
Відповідно до ч.1 ст.214 КПК України слідчий, прокурор невідкладно, але не пізніше 24 годин після подання заяви, повідомлення про вчинене кримінальне правопорушення або після самостійного виявлення ним з будь-якого джерела обставин, що можуть свідчити про вчинення кримінального правопорушення, зобов`язаний внести відповідні відомості до Єдиного реєстру досудових розслідувань та розпочати розслідування.
Таким чином бездіяльність слідчого, прокурора, яка полягає у невнесенні відомостей про кримінальне правопорушення до ЄРДР, означає невнесення відомостей про кримінальне правопорушення впродовж 24 годин після отримання заяви чи повідомлення про кримінальне правопорушення.
Підставами вважати заяву чи повідомлення саме про вчинення злочину є наявність в таких заявах або повідомленнях об`єктивних даних, які дійсно свідчать про ознаки злочину, що підтверджують реальність конкретної події злочину (час, місце, спосіб та інші обставини вчинення злочину) і саме такі фактичні дані мають бути критерієм внесення його до Єдиного реєстру досудових розслідувань.
Якщо у заявах чи повідомленнях таких даних немає, то вони не можуть вважатися такими, які мають бути обов`язково внесені до Єдиного реєстру досудових розслідувань і щодо них не повинно проводитися досудове розслідування.
Відповідно до вимог ч.ч.1-2 ст.33-1 КПК України: «Вищому антикорупційному суду підсудні кримінальні провадження стосовно корупційних кримінальних правопорушень, передбачених в примітці статті 45 Кримінального кодексу України, статтями 206-2, 209, 211, 366-2, 366-3 Кримінального кодексу України, якщо наявна хоча б одна з умов, передбачених пунктами 1-3 частини п`ятої статті 216 Кримінального процесуального кодексу України. Слідчі судді Вищого антикорупційного суду здійснюють судовий контроль за дотриманням прав, свобод та інтересів осіб у кримінальних провадженнях щодо кримінальних правопорушень, віднесених до підсудності Вищого антикорупційного суду відповідно до частини першої цієї статті».
Відповідно до вимог п.1 ч.5 ст.216 КПК України, умовою підсудності кримінального провадження Вищому антикорупційному суду є вчинення злочину особою, яка обіймає будь-яку з посад, визначених п.1 ч.5 ст.216 КПК України.
Відповідно до вимог п.п.2 та 3 ч.5 ст.216 КПК України: «Детективи Національного антикорупційного бюро України здійснюють досудове розслідування кримінальних правопорушень, передбачених статтями 191, 206-2, 209, 210, 211, 354 (стосовно працівників юридичних осіб публічного права), 364, 366-2, 366-3, 368, 368-5, 369, 369-2, 410 Кримінального кодексу України, якщо наявна хоча б одна з таких умов: 2) розмір предмета кримінального правопорушення, передбаченого статтями 354 (стосовно працівників юридичних осіб публічного права), 368, 369, 369-2 Кримінального кодексу України, у п`ятсот і більше разів перевищує розмір прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на час вчинення кримінального правопорушення, а також предмет кримінального правопорушення або розмір завданої шкоди у кримінальних правопорушеннях, передбачених статтями 191, 206-2, 209, 210, 211, 364, 410 Кримінального кодексу України, у дві тисячі і більше разів перевищує розмір прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на час вчинення кримінального правопорушення (якщо кримінальне правопорушення вчинено службовою особою державного органу, правоохоронного органу, військового формування, органу місцевого самоврядування, суб`єкта господарювання, у статутному капіталі якого частка державної або комунальної власності перевищує 50 відсотків); 3) кримінальне правопорушення, передбачене статтею 369, частиною першою статті 369-2 Кримінального кодексу України, вчинено щодо службової особи, визначеної у частині четвертій статті 18 Кримінального кодексу України або у пункті 1 цієї частини».
Відповідно до вимог примітки ст.45 КК України: «Корупційними кримінальними правопорушеннями відповідно до цього Кодексу вважаються кримінальні правопорушення, передбачені статтями 191, 262, 308, 312, 313, 320, 357, 410, у випадку їх вчинення шляхом зловживання службовим становищем, а також кримінальні правопорушення, передбачені статтями 210, 354, 364, 364-1, 365-2, 368-369-2 цього Кодексу».
Відповідно до вимог п.п.1 п.2 розділу І Положення про Єдиний реєстр досудових розслідувань, порядок його формування та ведення, затверджене наказом Генерального прокурора № 298 від 30 червня 2020 року, до Реєстру вносяться відомості про: короткий виклад обставин, що можуть свідчити про вчинення кримінального правопорушення, наведених потерпілим, заявником чи виявлених з іншого джерела, а також попередню правову кваліфікацію кримінального правопорушення із зазначенням статті (частини статті) закону України про кримінальну відповідальність, що узгоджується з вимогами п.п.4-5 ч.5 ст.214 КПК України.
Зі змісту зазначених норм видно, що належність кримінального правопорушення до підсудності Вищого антикорупційного суду визначається сукупністю вимог до його предметної підсудності (умов підсудності), які встановлені ч.1 ст.33-1 КПК України, а саме: належністю кримінального правопорушення до переліку корупційних злочинів, зазначених у примітці до ст. 45 КК України або/та кримінальних правопорушень, передбачених ст. ст. 206-2, 209, 211, 366-1 КК України та обов`язковою наявністю хоча б однієї з умов, передбачених п.п.1-3 ч.5 ст.216 КПК України.
Так, у своїй скарзі ОСОБА_3 просить зобов`язати уповноважену особу НАБУ внести до ЄРДР відомості за ознаками кримінальних правопорушень, передбачених ч. 3 ст. 201-4, ч. 1 ст. 204, ч. 3 ст. 209, ч. 3 ст. 212, ч. 1 ст. 255, ч. 4 ст. 358, ч. 2 ст. 364, ч. 1 ст. 365, ч. 1 ст. 366, ч. 3 ст. 368, ч. 3 ст. 369, ч. 1 ст. 376, ч. 2 ст. 376-1 КК України, в той же час, слідчий суддя звертає увагу на те, що кримінальні правопорушення, передбачені ч. ч. 3 ст. 201-4, ч. 1 ст. 204, , ч. 3 ст. 212, ч. 1 ст. 255, ч. 4 ст. 358, , ч. 1 ст. 365, ч. 1 ст. 366, ч. 1 ст. 376, ч. 2 ст. 376-1 КК України не належать до предметної підсудності Вищого антикорупційного суду, а відповідно і до сфери здійснення судового контролю слідчими суддями Вищого антикорупційного суду, відповідно до вимог ч.1 ст.33-1 КПК України.
Слідчий суддя також зазначає, що для внесення відомостей про кримінальне правопорушення до ЄРДР заявник у заяві (повідомленні) про кримінальне правопорушення має зазначити конкретні, відомі йому обставини об`єктивної сторони такого правопорушення (яке саме кримінальне правопорушення відбулось, де, коли, в чому полягало, які особи, причетні до його скоєння тощо). Такі обставини можуть бути неповними (в силу недостатньої обізнаності заявника, неочевидності вчинення кримінального правопорушення, з огляду на початкову стадію сприйняття та дослідження цих подій чи з інших причин), але в той же час достатніми для попередньої кваліфікації реєстраторами ЄРДР такого діяння саме як кримінального правопорушення (кваліфікації за статтею, частиною статті КК України).
В той же час, зі змісту скарги вбачається, що скаржник просить внести відомості до ЄРДР за ознаками вчинення кримінальних правопорушень, передбачених ч. 3 ст. 209 ч. 2 ст. 364 ч. 3 ст. 368, ч. 3 ст. 369 КК України.
Разом з тим, у змісті заяви про вчинення кримінального правопорушення не зазначені будь-які обставини, що вказували б на вчинення зазначеними у заяві від 28.07.2024 особами дій, які б містили ознаки кримінальних корупційних правопорушень, передбачених ст.ст.209, 364, 368, 369 КК України.
Представник Національного антикорупційного бюро України ОСОБА_4 у запереченнях на скаргу зазначив, що відомості, викладені в заяві ОСОБА_3 від 28.07.2024, були перевірені уповноваженими особами та про результати розгляду такої заяви повідомлено заявника листом Національного бюро від 07.08.2024 вих. №112-299/22452.
Так, відповідно до листа т.в.о. керівника управління комунікацій та зовнішніх зв`язків Національного антикорупційного бюро України ОСОБА_18 від 07.08.2024 вих. №112-299/22452, заявника ОСОБА_3 повідомлено про те, що його заява від 28.07.2024 №28/07/2024-1 щодо можливих неправомірних дій зазначених у зверненні фізичних осіб та посадових осіб окремих правоохоронних та державних органів, окремих суб`єктів господарювання, що полягають у здійсненні контрабанди, підробленні акцизних марок, сприянні в ухиленні від сплати податків та з інших питань, за обставин, викладених у заяві, та з інших питань, зареєстрована 29.07.2024 за № 299/18504-00. Водночас у надісланій заяві голови ГО «Нон-Стоп» ОСОБА_19 не встановлено конкретних фактів та обставин, що можуть свідчити про вчинення кримінальних корупційних правопорушень, віднесених до підслідності детективів Національного бюро, у зв`язку з чим на сьогодні відсутні підстави для застосування Національним бюро наданих повноважень. Розгляд інших питань, порушених у надісланій заяві, не належить до компетенції Національного бюро.
За таких обставин слідчий суддя приходить до висновку, що з інформації, яка міститься у заяві скаржника, не вбачається наявності обов`язкових ознак (зокрема об`єктивної сторони) кримінальних правопорушень, передбачених ст.ст. 209, 364, 368, 369 КК України, що позбавляє його можливості встановити кваліфікацію вказаних кримінальних правопорушень, а тому вимоги скарги ОСОБА_3 не можуть бути задоволені.
Відповідно до вимог ч.ч.1-2 ст.22 КПК України: «Кримінальне провадження здійснюється на основі змагальності, що передбачає самостійне обстоювання стороною обвинувачення і стороною захисту їхніх правових позицій, прав, свобод і законних інтересів засобами, передбаченими цим Кодексом. Сторони кримінального провадження мають рівні права на збирання та подання до суду речей, документів, інших доказів, клопотань, скарг, а також на реалізацію інших процесуальних прав, передбачених цим Кодексом».
Відповідно до вимог ч.1 ст.24 КПК України: «Кожному гарантується право на оскарження процесуальних рішень, дій чи бездіяльності суду, слідчого судді, прокурора, слідчого в порядку, передбаченому цим Кодексом».
Відповідно до вимог ч.ч.1,3 ст.26 КПК України: «Сторони кримінального провадження є вільними у використанні своїх прав у межах та у спосіб, передбачених цим Кодексом. Слідчий суддя, суд у кримінальному провадженні вирішують лише ті питання, що винесені на їх розгляд сторонами та віднесені до їх повноважень цим Кодексом».
Таким чином на переконання слідчого судді, бездіяльність уповноважених осіб Національного антикорупційного бюро України, яка може бути оскаржена до слідчого судді в порядку, передбаченому статтею 303 КПК України, в даному випадку не встановлена.
З урахуванням викладеного, підстави для зобов`язання уповноважених осіб Національного антикорупційного бюро України виконати вимоги ст.214 КПК України і внести відповідні відомості про кримінальне правопорушення до ЄРДР згідно заяви голови ГО «НОН-СТОП» ОСОБА_3 від 28.07.2024 відсутні.
Керуючись статтями 9, 214, 216, 303-307, 309, 372, 376 КПК України, слідчий суддя,
ПОСТАНОВИВ:
У задоволенні скарги голови ГО «НОН-СТОП» ОСОБА_3 на бездіяльність уповноважених осіб Національного антикорупційного бюро України, яка полягає у невнесенні відомостей про кримінальне правопорушення до Єдиного реєстру досудових розслідувань згідно заяви від 28.07.2024 (вих.№28/07/2024-1), відмовити.
Ухвала може бути оскаржена безпосередньо до Апеляційної палати Вищого антикорупційного суду протягом 5 (п`яти) днів з дня її оголошення. Якщо ухвалу постановлено без виклику особи, яка її оскаржує, то строк апеляційного оскарження для такої особи обчислюється з дня отримання нею копії судового рішення.
Слідчий суддя ОСОБА_1
Суд | Вищий антикорупційний суд |
Дата ухвалення рішення | 08.08.2024 |
Оприлюднено | 16.08.2024 |
Номер документу | 121004238 |
Судочинство | Кримінальне |
Категорія | Провадження за скаргами на дії та рішення правоохоронних органів, на дії чи бездіяльність слідчого, прокурора та інших осіб під час досудового розслідування бездіяльність слідчого, прокурора стосовно невнесення відомостей про кримінальне правопорушення до Єдиного реєстру досудових розслідувань |
Кримінальне
Вищий антикорупційний суд
Воронько В. Д.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні