ВОЛИНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
14 серпня 2024 року ЛуцькСправа № 140/3410/24
Волинський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого-судді Сороки Ю.Ю.,
розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження (у письмовому провадженні) адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю АВТОПРОММАРКЕТ до Головного управління ДПС у Волинській області, Державної податкової служби України про визнання протиправним та скасування рішення, та зобов`язання вчинити дії,
ВСТАНОВИВ:
Товариство з обмеженою відповідальністю АВТОПРОММАРКЕТ звернулося з позовом до Головного управління ДПС у Волинській області, Державної податкової служби України про визнання протиправним та скасування рішення комісії Головного управління ДПС у Волинській області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації №10460996/40725285 від 29.01.2024.
Зобов`язання Державної податкової службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних, податкову накладну №1 від 15.09.2023 виписану та подану на реєстрацію Товариством з обмеженою відповідальністю АВТОПРОММАРКЕТ.
Позовні вимоги обґрунтовані тим, що ТОВ АВТОПРОММАРКЕТ відповідно до вимог статті 201 Податкового кодексу України (надалі ПК України) за фактом господарських операцій із ТОВ Інструментальний завод було складено та відправлено в електронній формі на реєстрацію до ЄРПН податкову накладну №1 від 15.09.2023. Згідно із квитанцією від 02.10.2023 реєстрація податкової накладної №1 від 15.09.2023 в ЄРПН була зупинена на підставі пункту 201.16 статті 201 ПК України у зв`язку із тим, що платник податку, яким подано для реєстрації податкову накладну/розрахунок коригування в ЄРПН, відповідає пункту 8 Критеріїв ризиковості платника податку.
Як зазначив позивач, з метою реєстрації зупиненої податкової накладної №1 від 15.09.2023 ТОВ АВТОПРОММАРКЕТ надіслало у встановленому порядку повідомлення №01/01 від 12.01.2024 про подання пояснень та надало документи на підтвердження реальності здійснення господарських операцій.
18.01.2024 позивачем отримано повідомлення про необхідність надання додаткових документів на що 24.01.2024 позивачем було подано додаткові пояснення з копіями відповідних документів.
Однак, за результатами розгляду вказаних документів Комісією ГУ ДПС у Волинській області прийнято рішення №10460996/40725285 від 29.01.2024 про відмову у реєстрації податкової накладної №1 від 15.09.2024 в ЄРПН з підстав ненадання платником податку копій документів, а саме: ненаданням/частковим наданням додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Єдиному реєстрі податкових накладних, при отриманні повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, платником податку.
В графі додаткова інформація нічого не вказано.
ТОВ АВТОПРОММАРКЕТ зауважило, що повідомлення про зупинення реєстрації податкових накладних не містило переліку документів, необхідного в розумінні суб`єкта владних повноважень для підтвердження господарської операції.
Позивач вважає, що надав усі наявні документи на підтвердження здійснених господарських операцій, щодо яких складено податкові накладні; ці документи оформлені з дотриманням вимог законодавства і були достатніми для реєстрації податкових накладних в ЄРПН. Проте, незважаючи на надання документів, що стосуються господарських операцій з ТОВ Інструментальний завод, контролюючий орган безпідставно відмовив у реєстрації податкових накладних.
З наведених підстав позивач просив позов задовольнити.
Ухвалою судді Волинського окружного адміністративного суду від 02.04.2024 відкрито провадження у справі за вказаним позовом та ухвалено розгляд справи проводити за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) учасників справи.
17.04.2024 представником Головного управління ДПС у Волинській області та Державної податкової служби України подано відзив на позовну заяву у якому представник відповідачів заперечив пред`явлені позовні вимоги, мотивуючи тим, що підставою для зупинення Комісією ГУ ДПС у Волинській області реєстрації податкової накладної №1 від 15.09.2024 слугувала відповідність позивача пункту 8 Критеріїв ризиковості платника податку. За результатами розгляду Комісією ГУ ДПС у Волинській області повідомлення позивача від 12.01.2024 №01/01 про надання пояснень та копій документів щодо податкової накладної, реєстрацію якої зупинено, позивачу надіслано повідомлення №10392630/40725285 від 18.01.2024 у якому зазначено про необхідність надання додаткових пояснень: надати довіреність, надати товаросупровідні документи (ТТН) щодо транспортування до місця здійснення ремонтних робіт, надати пояснення та підтверджуючі документи щодо сплати податків із заробітної плати (ЄСВ, ПДФО, військовий збір), відповідно до актів виконаних робіт, надати підтверджуючі документи щодо матеріалів, які використовувались при виконанні робіт.
За результатами розгляду вказаних документів та додаткових пояснень, на виконання вимог абз.8 п.9 наказу №520 від 12.12.2019 Комісією Головного управління ДПС у Волинській області з питань зупинення реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних прийнято рішення №10460996/40725285 від 29.01.2024 про відмову в реєстрації податкової накладної №1 від 15.09.2023 у зв`язку із ненаданням / частковим наданням додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Єдиному реєстрі податкових накладних, при отриманні повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної.
Також, на її думку, задоволення позовної вимоги про зобов`язання зареєструвати в ЄРПН податкову накладну №1 від 15.09.2023 є втручанням в дискреційні повноваженні відповідача.
Враховуючи вищенаведене, вважає, що ТОВ АВТОПРОММАРКЕТ не було подано документів, які б підтверджували фактичне здійснення господарських операцій за якими складено подані на реєстрацію податкові накладні.
Ухвалою суду від 23.04.2024 відмовлено в задоволенні клопотання представника відповідачів про розгляд даної справи за правилами загального позовного провадження.
02.05.2024 представником позивача подано до суду відповідь на відзив у якій просив позовні вимоги задовольнити в повній мірі.
Дослідивши письмові докази, а також пояснення, викладені учасниками справи у заявах по суті справи, суд дійшов висновку, що позов підлягає до задоволення з таких мотивів та підстав.
Судом встановлено, між ТОВ АВТОПРОММАРКЕТ (Виконавець) та Комунальним підприємством Дніпровський метрополітен Дніпровської міської ради (Замовник) укладено договір про виконання робіт №НДВ-1 73/23 від 14.07.2023.
Відповідно до умов вказаного договору Замовник доручає, а Виконавець приймає на себе зобов`язання виконати роботи з капітального ремонту відрізків тягових ланцюгів ескалаторів типу ЕТ-ЗМ, а Замовник - прийняти і оплатити виконані роботи.
Сума договору 4 260 660,48 грн з ГІДВ.
Надані замовнику роботи відображені у акті виконаних робіт б/н від 15.09.2023.
На оплату виконаних робіт було виставлено рахунок №24 від 15.09.2023 на суму 4 260 660,48 грн з ГІДВ.
Оплата за роботи з капітального ремонту відрізків тягових ланцюгів ескалаторів типу ЕТ-ЗМ від замовника надійшла в повному обсязі на розрахунковий рахунок Виконавця, про що свідчить банківська виписка від 15.09.2023.
Сторонами було складено акт звірки взаєморозрахунків від 25.12.2023, який відображає відсутність заборгованості за виконані роботи з капітального ремонту відрізків тягових ланцюгів ескалаторів типу ЕТ-ЗМ.
Доставка відремонтованих відрізків тягових ланцюгів ескалаторів типу ЕТ-ЗМ здійснювалася відповідно товарно-транспортної накладної №Р20 від 15.09.2023 перевізником ФОП
ОСОБА_1 свою чергу, поставлені вище роботи ТОВ АВТОПРОММАРКЕТ було придбано у постачальника ТОВ Інструментальний завод відповідно до договору на виконання робіт №1123/010024/с від 19.07.2023.
За результатом виконання робіт було складено акт виконаних робіт б/н від 15.09.2023 на суму 2 490 700, 80 грн, а також протокол №ВЦ 403.035-2023 контрольних випробувань на розрив відрізків та пластин ланцюга типу ЄТ-3 від 14.09.2023.
На оплату виконаних робіт було виставлено рахунок №0709 від 19.07.2023 на суму 2 490 700, 80 грн з ПДВ.
ТОВ АВТОПРОММАРКЕТ сплатило ТОВ Інструментальний завод грошові кошти за виконані роботи на розрахунковий рахунок, про що свідчить банківські виписки від 21.07.2023 року на суму 600 000,00 грн; від 22.08.2023 року на суму 300 000,00 грн; від 19.09.2023 року на суму 400 000,00 грн; від 20.09.2023 року на суму 400 000,00 грн; від 26.09.2023 року на суму 400 000,00 грн; від 27.09.2023 року на суму 390 700,80 грн.
Акт звірки взаєморозрахунків від 12.01.2024 відображає відсутність заборгованості за виконані роботи.
По факту виконаних робіт з капітального ремонту відрізків тягових ланцюгів ескалаторів типу ЕТ-3М сформовано та відправлено на реєстрацію в ЄРПН податкову накладну №1 від 15.09.2023 на загальну суму 4 260 660,48 грн в тому числі ПДВ 710 110, 08 грн.
02.10.2023 до вказаної податкової накладної було отримано квитанцію №9256318722 згідно якої реєстрацію податкової накладної №1 від 15.09.2023 було зупинено, при цьому контролюючим органом зазначено: «ДОКУМЕНТ ЗБЕРЕЖЕНО. РЕЄСТРАЦІЯ ЗУПИНЕНА. Відповідно до п.201.16 ст.201 Податкового кодексу України, реєстрація ПН/РК від 15.09.2023 №1 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Платник податку яким подано ПН/РК в Єдиному реєстрі податкових накладних п.8 Критеріїв ризиковості здійснення операцій.
Запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
12.01.2024 позивачем подано повідомлення про надання пояснень та копій документів щодо податкової накладної/розрахунків коригування, реєстрацію якої зупинено, зокрема: копія наказу №5-К від 22.10.2021; копія рішення засновника №9 від 21.10.2021; копія штатного розкладу від 04.01.2022; копія фінансового звіту малого підприємства; копія договору оренди транспортного засобу №1 від 27.07.2020; копія договору оренди транспортного засобу №2 від 31.12.2020; копія договору оренди майна №01/07-20 від 27.07.2020; копія договору оренди майна №4 від 15.07.2021; копія договору суборенди нежитлового приміщення №26/10 від 26.10.2022; копія довідки 20-ОПП від 25.11.2022; копія довідки 20-01111 від 17.03.2021; копія довідки 20-ОПП від 20.07.2021; копія свідоцтва про дилерство НОМЕР_1 ; копія свідоцтва про реєстрацію НОМЕР_2 від 21.07.2018; копія свідоцтва про реєстрацію НОМЕР_3 від 31.10.2015; копія договору про виконання робіт №ПДВ-173/23 від 14.07.2023; копія акту виконаних робіт б/н від 15.09.2023; копія переліку робіт з капітального ремонту відрізків тягових ланцюгів ескалаторів типу ЕТ-3М (Додаток №1); копія умов та термін виконання робіт (Додаток №2); копія порядку приймання - передачі наданих послуг та гарантійні зобов`язання (Додаток №3); копія калькуляції робіт з капітального ремонту відрізків тягових ланцюгів ескалаторів типу ЕТ-3М (Додаток №4); копія рахунку на оплату №24 від 15.09.2023; копія банківської виписки від 15.09.2023; копія акту звірки взаєморозрахунків від 25.12.2023; копія товарно-транспортної накладної №Р20 від 15.09.2023; копія договору на виконання робіт №1123/010024/с від 19.07.2023; копія акту виконаних робіт б/н від 15.09.2023; копія протоколу №ВЦ 403.035-2023 контрольних випробувань на розрив відрізків та пластин ланцюга типу ЗТ-3 від 14.09.2023; копія рахунку на оплату №0709 від 19.07.2023; копія акту звірки взаєморозрахунків від 12.01.2024; копія банківської виписки від 21.07.2023; копія банківської виписки від 22.08.2023; копія банківської виписки від 19.09.2023; копія банківської виписки від 20.09.2023; копія банківської виписки від 26.09.2023; копія банківської виписки від 27.09.2023.
18.01.2024 позивачу надійшло повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних головних управлінь Державної податкової служби Украпи в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС рішення про реєстрацію податкових накладних розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, з пропозицією щодо надання платником податку додаткових пояснень та копій документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній, зокрема: договорів, довіреностей, актів керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції: первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів. В графі додаткова інформація зазначено: надити довіреність; товаросупровідні документи (ТТН) щодо транспортування до місця здійснення ремонтних робіт. Надати пояснення та підтверджуючі документи щодо сплати податків із заробітної тати (ЄСВ. ПДФО, військовий збір), відповідно до актів виконаних робіт. Надати підтверджуючі документи щодо матеріалів, які використовувались при виконанні робіт.
24.01.2024 позивачем було подано додаткові пояснення з копіями документів: калькуляція до проекту оптової ціни на проведення капітального ремонту відрізків тягового ланцюга для ескалаторів типу ЕТ-3М L=1600 мм; розшифровка матеріальних витрат; довіреність №35 від 21.07.20023 на отримання відрізків тягового ланцюга для ескалаторів типу ЕТ-ЗМ 180.8 п/м; акт прийому-передачі від 21.07.2023 на отримання відрізків тягового ланцюга для ескалаторів типу ЕТ-ЗМ 180.8 п/м на ремонт; акт прийому-передачі від 15.09.2023 на отримання відрізків тягового ланцюга для ескалаторів типу ЕТ-ЗМ 180.8 п/м з ремонту; товарно-транспортна накладна №Р18 від 21.07.2023 щодо транспортування до місця здійснення ремонтних робіт.
Проте, рішенням комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 29.01.2024 №10460996/40725285 ТОВ АВТОПРОММАРКЕТ було відмовлено у реєстрації податкової накладної №1 від 15.09.2023 в Єдиному реєстрі податкових накладних з підстав: ненаданням/частковим наданням додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Єдиному реєстрі податкових накладних, при отриманні повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, платником податку.
Позивач оскаржив рішення комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 29.01.2024 №10460996/40725285 до ДПС України, яка своїм рішенням залишила скаргу без задоволення, а рішення комісії регіонального рівна про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних без змін, з підстав: неподання платником податку копій первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних.
Не погоджуючись із рішеннями комісії ГУ ДПС у Волинській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування від 29.01.2024 №10460996/40725285, позивач звернувся до суду з цим позовом.
Надаючи оцінку спірним правовідносинам, суд зазначає наступне.
Згідно з частиною другою статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відносини, що виникають у сфері справляння податків, вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства регулює та визначає ПК України.
За правилами абзаців першого, п`ятого пункту 201.10 статті 201 ПК України при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою. Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня.
Якщо надіслані податкові накладні/ розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин. Квитанція про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування надсилається одночасно продавцю та покупцю платнику податку (абзаци десятий, дванадцятий пункту 201.10. статті 201 ПК України).
Відповідно до пункту 201.16 статті 201 ПК України реєстрація податкової накладної/ розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.
На виконання цієї норми Кабінетом Міністрів України прийнято постанову від 11 грудня 2019 року №1165, якою затверджено Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних та Порядок розгляду скарги щодо рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Порядок №1165). Порядок №1165 визначає механізм зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН, організаційні та процедурні засади діяльності комісій з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, права та обов`язки їх членів.
Як передбачено пунктами 4, 5 Порядку №1165, у разі коли за результатами перевірки податкової накладної/розрахунку коригування визначено, що податкова накладна/розрахунок коригування відповідають одній з ознак безумовної реєстрації, визначених у пункті 3 цього Порядку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування не зупиняється в Реєстрі. Платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку (додаток 1), показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку (додаток 2). Податкова накладна/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій (додаток 3).
Пунктом 6 Порядку №1165 визначено, що у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено податкову накладну /розрахунок коригування, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється. Питання відповідності/невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку розглядається комісією регіонального рівня. У разі встановлення відповідності платника податку хоча б одному з критеріїв ризиковості платника податку комісією регіонального рівня приймається рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку. Також відповідно до пункту 7 Порядку №1165 у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної/розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.
За приписами пунктів 10, 11 Порядку №1165 у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації. У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються: 1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування; 2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку; 3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації.
Як зазначалося вище, у квитанції від 02.10.2023 про зупинення реєстрації податкової накладної від 15.09.2023 №1 в ЄРПН вказано про причини зупинення реєстрації цієї податкової накладної - відповідність платника пункту 8 Критеріїв ризиковості платника податку.
Додатком 1 до Порядку №1165 визначені критерії ризиковості платника ПДВ, у пункті 8 яких вказано: у контролюючих органах наявна податкова інформація, яка стала відома у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, зазначеної в поданих для реєстрації податковій накладній/розрахунку коригування.
За змістом пункту 2 Порядку №1165 ризик порушення норм податкового законодавства - ймовірність складення та надання податкової накладної/розрахунку коригування для реєстрації в Реєстрі з порушенням норм підпункту а або б пункту 185.1 статті 185, підпункту а або б пункту 187.1 статті 187, абзацу першого пунктів 201.1, 201.7, 201.10 статті 201 ПК України за наявності об`єктивних ознак неможливості здійснення операції з постачання товарів/послуг, дані про яку зазначено в такій податковій накладній /розрахунку коригування, та/або ймовірності уникнення платником податку на додану вартість (далі - платник податку) виконання свого податкового обов`язку.
При цьому, суд звертає увагу на те, що у квитанціях від 02.10.2023 про зупинення реєстрації податкової накладної в ЄРПН позивачу запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в податковій накладній для розгляду питання про прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН.
Сформована у такий спосіб комісією регіонального рівня пропозиція щодо надання документів є загальною та формальною, вона за своїм змістом дублює припис підпункту 3 пункту 11 Порядку №1165. Така пропозиція щодо надання документів не є конкретизованою, що може свідчити про наявність у платника податків вільного розсуду щодо переліку документів, які слід надати.
У постанові Верховного Суду від 22 липня 2019 року у справі №815/2985/18 сформовано висновок, згідно з яким у випадку не конкретизації переліку документів у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної платник податків перебуває у стані правової невизначеності, що позбавляє його можливості надати контролюючому органу необхідний в розумінні суб`єкта владних повноважень пакет документів, а для контролюючого органу, відповідно, створюються передумови для можливого прояву негативної дискреції - прийняття рішення про відмову у реєстрації податкової накладної.
Наказом Міністерства фінансів України від 12 грудня 2019 року №520 затверджено Порядок прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/ розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (зареєстровано в Міністерстві юстиції України 13 грудня 2019 року за №1245/34216, далі - Порядок №520), який визначає механізм прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в ЄРПН, реєстрацію яких відповідно до пункту 201.16 статті 201 ПК України зупинено в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.
За правилами пункту 4 Порядку №520 у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі.
Пунктом 5, 6 Порядку №520 встановлено, що перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, може включати: договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством. Письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного в податковій накладній / розрахунку коригування.
Суд зазначає, що пункт 5 Порядку №520 визначає перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, який не є вичерпним та не передбачає необхідності надання платником податку усіх документів згідно з таким переліком. Тобто, наданню підлягають лише ті документи, які безпосередньо стосуються предмета господарської операції, за якою оформлено податкову накладну, суб`єктного складу її учасників, їх податкової поведінки.
Таким чином, не зазначення контролюючим органом у квитанції від 02.10.2023 про зупинення реєстрації податкової накладної в ЄРПН необхідності подання яких саме документів для підтвердження інформації, зазначеної в податкових накладних для розгляду питання про прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН, дає підстави для неоднозначного розуміння прийнятого суб`єктом владних повноважень рішення та позбавляє можливості встановити, неподання яких саме документів не дало можливості прийняти рішення про реєстрацію податкової накладної в ЄРПН.
Натомість, у рішенні комісії ГУ ДПС у Волинській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН від 29.01.2024 №10460996/40725285 ТОВ АВТОПРОММАРКЕТ підставою для відмови у реєстрації податкової накладної №1 від 15.09.2023 слугувало ненадання платником податку копій документів, а саме: ненаданням/частковим наданням додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Єдиному реєстрі податкових накладних, при отриманні повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, платником податку.
В графі додаткова інформація нічого не зазначено.
На думку суду, позивачем надані усі належні документи, які стосуються господарських операцій з ТОВ Інструментальний завод відповідно до укладеного договору на виконання робіт №1123/010024/с від 19.07.2023 та які достатні для прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію в ЄРПН податкової накладної №1 від 15.09.2023.
Так, для підтвердження господарських операцій з ТОВ Інструментальний завод позивачем надано: копія наказу №5-К від 22.10.2021; копія рішення засновника №9 від 21.10.2021; копія штатного розкладу від 04.01.2022; копія фінансового звіту малого підприємства; копія договору оренди транспортного засобу №1 від 27.07.2020; копія договору оренди транспортного засобу №2 від 31.12.2020; копія договору оренди майна №01/07-20 від 27.07.2020; копія договору оренди майна №4 від 15.07.2021; копія договору суборенди нежитлового приміщення №26/10 від 26.10.2022; копія довідки 20-ОПП від 25.11.2022; копія довідки 20-01111 від 17.03.2021; копія довідки 20-ОПП від 20.07.2021; копія свідоцтва про дилерство НОМЕР_1 ; копія свідоцтва про реєстрацію НОМЕР_2 від 21.07.2018; копія свідоцтва про реєстрацію НОМЕР_3 від 31.10.2015; копія договору про виконання робіт №ПДВ-173/23 від 14.07.2023; копія акту виконаних робіт б/н від 15.09.2023; копія переліку робіт з капітального ремонту відрізків тягових ланцюгів ескалаторів типу ЕТ-3М (Додаток №1); копія умов та термін виконання робіт (Додаток № 2); копія порядку приймання - передачі наданих послуг та гарантійні зобов`язання (Додаток №3); копія калькуляції робіт з капітального ремонту відрізків тягових ланцюгів ескалаторів типу ЕТ-3М (Додаток №4); копія рахунку на оплату №24 від 15.09.2023; копія банківської виписки від 15.09.2023; копія акту звірки взаєморозрахунків від 25.12.2023; копія товарно-транспортної накладної №Р20 від 15.09.2023; копія договору на виконання робіт №1123/010024/с від 19.07.2023; копія акту виконаних робіт б/н від 15.09.2023; копія протоколу №ВЦ 403.035-2023 контрольних випробувань на розрив відрізків та пластин ланцюга типу ЗТ-3 від 14.09.2023; копія рахунку на оплату №0709 від 19.07.2023; копія акту звірки взаєморозрахунків від 12.01.2024; копія банківської виписки від 21.07.2023; копія банківської виписки від 22.08.2023; копія банківської виписки від 19.09.2023; копія банківської виписки від 20.09.2023; копія банківської виписки від 26.09.2023; копія банківської виписки від 27.09.2023.
Крім того, 24.01.2024 позивачем було подано додаткові пояснення з копіями документів: калькуляція до проекту оптової ціни на проведення капітального ремонту відрізків тягового ланцюга для ескалаторів типу ЕТ-3М L=1600 мм; розшифровка матеріальних витрат; довіреність №35 від 21.07.20023 на отримання відрізків тягового ланцюга для ескалаторів типу ЕТ-ЗМ 180.8 п/м; акт прийому-передачі від 21.07.2023 на отримання відрізків тягового ланцюга для ескалаторів типу ЕТ-ЗМ 180.8 п/м на ремонт; акт прийому-передачі від 15.09.2023 на отримання відрізків тягового ланцюга для ескалаторів типу ЕТ-ЗМ 180.8 п/м з ремонту; товарно-транспортна накладна №Р18 від 21.07.2023 щодо транспортування до місця здійснення ремонтних робіт.
Отже, названі документи вказують на виконання договірних зобов`язань; ці первинні документи відповідають встановленим вимогам щодо форми та змісту та у суду відсутні підстави ставити під сумнів достовірність відображених у цих документах даних про господарські операції.
Відтак, суд дійшов висновку, що подані позивачем документи для реєстрації податкової накладної №1 від 15.09.2023 підтверджують факт здійснення господарських операцій, а відтак товариство правомірно виписало податкову накладну та надіслало її для реєстрації в ЄРПН.
Суд також вважає за необхідне зазначити, що відповідно до пункту 187.1 статті 187 ПК України датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше: а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг за готівку - дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої - дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку; б) дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів - дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку.
Оскільки для виникнення податкового зобов`язання з ПДВ достатньо настання однієї з подій, то обов`язок продавця виписати і зареєструвати в ЄРПН податкову накладну на відповідну суму ПДВ кореспондує з правом контролюючого органу вимагати у платника податку ту документацію, яка підтверджує настання саме такої події, а не обох подій одночасно. Якщо мова йде про отримання платником податку товарів, то документами, достатніми для підтвердження такої операції будуть документи, що засвідчують факт передачі товару від продавця до покупця і такі документи можуть вважатися необхідною передумовою для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної в ЄРПН.
Суд звертає увагу, що здійснення моніторингу відповідності податкових накладних/розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків є превентивним заходом, спрямованим на убезпечення від безпідставного формування податкового кредиту за операціями, що не підтверджені первинними документами або підтверджені платником податку копіями документів, які складені з порушенням законодавства. Здійснення моніторингу не повинне підміняти за своїм змістом проведення податкових перевірок як способу реалізації владних управлінських функцій податкового органу.
Така правова позиція вже неодноразово викладалась Верховним Судом, зокрема у постановах від 28 листопада 2019 року у справі №1640/2650/18, від 23 жовтня 2018 року у справі №822/1817/18, від 21 травня 2019 року у справі №0940/1240/18.
З огляду на встановлені судом обставини підстави для прийняття комісією ГУ ДПС у Волинській області рішення про відмову у реєстрації податкової накладної в ЄРПН, відсутні.
Відповідно до вимог частини другої статті 77 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.
У даному випадку ГУ ДПС у Волинській області як суб`єкт владних повноважень не надав суду доказів, які спростовували б твердження позивача, та не навів обґрунтованих мотивів законності прийняття спірного рішення, яким відмовлено в реєстрації податкової накладної №1 від 15.09.2023 в ЄРПН.
На підставі аналізу норм законодавства, що врегульовує спірні правовідносини, та встановлених обставин у справі суд дійшов висновку, про наявність підстав для визнання протиправним та скасування рішення комісії ГУ ДПС у Волинській області №10460996/40725285 від 29.01.2024 про відмову в реєстрації податкової накладної №1 від 15.09.2023, а отже про задоволення позову у цій частині позовних вимог.
Стосовно позовної вимоги про зобов`язання ДПС України зареєструвати податкову накладну №1 від 15.09.2023 в ЄРПН то суд враховує, що відповідно до вимог пунктів 201.1, 201.10 статті 201 ПК України реєстрацію податкової накладної в ЄРПН віднесено до обов`язків платника податків. Разом з тим, наведені норми розраховані на відсутність спірних правовідносин, позаяк у випадку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування механізм її подальшої реєстрації в ЄРПН є іншим.
За приписами частини третьої статті 245 КАС України у разі скасування нормативно-правового або індивідуального акта суд може зобов`язати суб`єкта владних повноважень вчинити необхідні дії з метою відновлення прав, свобод чи інтересів позивача, за захистом яких він звернувся до суду.
Відповідно до пункту 19 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29 грудня 2010 року №1246 (у редакції постанови Кабінету Міністрів України від 26 квітня 2017 року №341), окрім іншого, визначено, що податкова накладна та/або розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється у день настання однієї з таких подій, зокрема набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування (у разі надходження до ДФС відповідного рішення).
У разі надходження до ДФС рішення суду про реєстрацію або скасування реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування, яке набрало законної сили, такі податкові накладні та/або розрахунки коригування реєструються після проведення перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку (крім абзацу десятого), або їх реєстрація скасовується. При цьому датою реєстрації або скасування реєстрації вважається день, зазначений в такому рішенні, або день набрання законної сили рішенням суду (пункт 20 Порядку №1246).
Отже, реєстрація в ЄРПН податкової накладної/розрахунку коригування, реєстрацію якої попередньо було зупинено, є повноваженням ДПС України.
Таким чином, оскільки суд дійшов висновку про протиправність спірного рішення, а подані позивачем пояснення та документи, на думку суду, підтверджують здійснення господарської операції, за якою складена спірна податкова накладна, ознак порушення вимог законодавства щодо її складення вони не містять та є достатніми для прийняття рішення про реєстрацію вказаної податкової накладної, з метою відновлення прав та інтересів позивача, за захистом яких він звернувся до суду, похідну позовну вимогу про зобов`язання ДПС України зареєструвати податкову накладну №1 від 15.09.2023 в ЄРПН також належить задовольнити.
Отже, суд задовольняє позов повністю.
Частиною 1 статті 139 КАС України обумовлено, що при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Звертаючись до суду, позивач також сплатив судовий збір у сумі 3028,00 грн, що підтверджується платіжною інструкцією від 22.03.2024 №2773.
Оскільки суд задовольняє позов повністю, то на користь позивача за рахунок бюджетних асигнувань ГУ ДПС у Волинській області, Комісія якого прийняла рішення, що стали підставою звернення до суду з даним позовом необхідно стягнути судові витрати зі сплати судового збору в розмірі 3028,00 грн.
Керуючись статтями 9, 14, 72 - 74, 77, 90, 139, 241-246, 250, 255, 260, 262, 295, 297 Кодексу адміністративного судочинства України, на підставі Податкового кодексу України, суд
ВИРІШИВ:
Позов задовольнити повністю.
Визнати протиправним та скасувати рішення комісії Головного управління ДПС у Волинській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних №10460996/40725285 від 29.01.2024 про відмову в реєстрації податкової накладної №1 від 15.09.2023.
Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну Товариства з обмеженою відповідальністю АВТОПРОММАРКЕТ №1 від 15.09.2023 датою її подання на реєстрацію.
Стягнути на користь Товариства з обмеженою відповідальністю АВТОПРОММАРКЕТ за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Волинській області судові витрати зі сплати судового збору в розмірі 3028 (три тисячі двадцять вісім) гривень 00 копійок.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення суду може бути оскаржене шляхом подання апеляційної скарги до Восьмого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Позивач: Товариство з обмеженою відповідальністю АВТОПРОММАРКЕТ (43025, м. Луцьк, вул. Лесі Українки, 37, код ЄДРПОУ 40725285).
Відповідачі: Головне управління ДПС у Волинській області, адреса: 43010, Волинська область, місто Луцьк, Київський майдан, будинок 4, код ЄДРПОУ відокремленого підрозділу 44106679.
Державна податкова служба України, адреса: 04053, м. Київ, Львівська площа, 8, код ЄДРПОУ 43005393.
СуддяЮ.Ю. Сорока
Суд | Волинський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 14.08.2024 |
Оприлюднено | 16.08.2024 |
Номер документу | 121004598 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них зупинення реєстрації податкових накладних |
Адміністративне
Волинський окружний адміністративний суд
Сорока Юрій Юрійович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні