Рішення
від 14.08.2024 по справі 200/3666/24
ДОНЕЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Україна

Донецький окружний адміністративний суд

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

14 серпня 2024 року Справа№200/3666/24

Донецький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Кошкош О.О. розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження (в письмовому провадженні) адміністративну справу ОСОБА_1 до Управління праці та соціального захисту населення Краматорської міської ради про визнання протиправною бездіяльності, зобов`язання вчинити певні дії

ВСТАНОВИВ:

ОСОБА_1 (ідентифікаційний код НОМЕР_1 , АДРЕСА_1 ) звернувся через підсистему Електронний суд до Донецького окружного адміністративного суду з позовом до Управління праці та соціального захисту населення Краматорської міської ради (ідентифікаційний код 25953617, 84333, Донецька область, м. Краматорськ, вул. Героїв Небесної Сотні, 23) про визнання протиправною бездіяльності щодо невиплати разової грошової допомоги до 5 травня за 2022 рік у розмірі 9670,00 грн, стягнення разової грошової допомоги до 5 травня за 2022 рік у розмірі 9670,00 грн. В обґрунтування зазначено, що позивач є учасником бойових дій, що підтверджується посвідченням від 30.04.2020. Вважає, що управлінням протиправно не здійснено виплату разової грошової допомоги у розмірі п`яти мінімальних пенсій за віком.

21 червня 2024 року ухвалою Донецького окружного адміністративного суду відкрито провадження у справі у порядку спрощеного позовного провадження (в письмовому провадженні) без повідомлення учасників справи. Визнано поважними причини пропуску строку звернення. Поновлено строк звернення до суду.

Відповідачем надано відзив, в якому зазначено, що виплату позивачу допомоги до 5 травня за 2022 рік не здійснено. Повідомлено, що до управління не надходив перелік осіб, які мають право на отримання щорічної разової грошової допомоги до 5 травня згідно з Порядку №540. Управління отримувало інформацію в розрізі категорій та чисельності осіб, які мають право на отримання грошової допомоги, а також сум для виплати грошової допомоги. Особистої заяви про виплату зазначеної допомоги за 2022 рік позивачем до управління подано не було. Просив відмовити у задоволені позовних вимог.

Суд, розглянувши матеріали справи, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, встановив.

Позивач, ОСОБА_1 , громадянин України (паспорт серії № НОМЕР_2 , РНОКПП НОМЕР_1 ), має статус учасника бойових дій, відповідно до посвідчення серії НОМЕР_3 від 30 квітня 2020 року.

Не погоджуючись із не виплатою разової допомоги у 2022 році позивач звернувся до суду.

Правовий статус ветеранів війни визначає та створення належних умов для їх життєзабезпечення забезпечуєЗакон України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту" №3551-XII від 22.10.1993(далі - Закон №3551-XII).

Згідно ч.5 ст. 12 Закон №3551-XII щорічно до 5 травня учасникам бойових дій виплачується разова грошова допомога у розмірі, який визначається Кабінетом Міністрів України в межах бюджетних призначень, встановлених законом про Державний бюджет України.

Враховуючи те, що позивач є учасником бойових дій, суд зазначає, що він має право на отримання разової щорічної грошової допомоги до 5 травня у 2022 році згідностатті 12 Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту".

07 травня 2022 року постановою Кабінету Міністрів України зтверджено Порядок використання у 2022 році коштів державного бюджету, передбачених для виплати щорічної разової грошової допомоги ветеранам війни і жертвам нацистських переслідувань (далі Порядок №540). Установлено, що виплата грошової допомоги у 2022 році здійснюється:

органами Пенсійного фонду України - особам, які перебувають на обліку в територіальних органах Пенсійного фонду України як особи, яким призначено пенсію (щомісячне довічне грошове утримання), станом на 5 травня 2022 р., шляхом включення у відомості (списки) на виплату пенсій;

структурними підрозділами з питань соціального захисту населення районних, районних у м. Києві державних адміністрацій, виконавчих органів міських, районних у містах (у разі їх утворення) рад - особам, які не перебувають на обліку в територіальних органах Пенсійного фонду України як особи, яким призначено пенсію (щомісячне довічне грошове утримання), станом на 5 травня 2022 р., шляхом перерахування коштів на спеціальні рахунки військових частин, установ і організацій за місцем їх служби, а особам, які не є військовослужбовцями, поліцейськими, особами начальницького та рядового складу, - на поточні рахунки таких осіб в уповноважених банках.

Міністерству оборони, Міністерству внутрішніх справ, Міністерству інфраструктури, Національній гвардії, Національній поліції, Національному антикорупційному бюро, Державній податковій службі, Державній митній службі, Державній службі з надзвичайних ситуацій, Державному бюро розслідувань, Службі безпеки, Службі зовнішньої розвідки, Службі судової охорони, Міністерству юстиції, Управлінню державної охорони, Державній службі з надзвичайних ситуацій, Адміністрації Державної прикордонної служби, Адміністрації Державної служби спеціального зв`язку та захисту інформації, Офісу Генерального прокурора, Державній судовій адміністрації, Державній спеціальній службі транспорту, іншим утвореним відповідно до законів військовим формуванням, підприємствам, установам, організаціям забезпечити подання до 31 травня поточного року структурним підрозділам з питань соціального захисту населення районних, районних у м. Києві державних адміністрацій, виконавчих органів міських, районних у містах (у разі їх утворення) рад переліків осіб, які мають право на отримання грошової допомоги та не перебувають на обліку в територіальних органах Пенсійного фонду України.

У разі неможливості забезпечити подання органами, визначеними в абзаці першому цього пункту, до 31 травня поточного року структурним підрозділам з питань соціального захисту населення районних, районних у м. Києві державних адміністрацій, виконавчих органів міських, районних у містах (у разі їх утворення) рад переліків осіб, які мають право на отримання грошової допомоги, такі переліки можуть бути подані до 30 вересня поточного року.

Згідно п.6 Порядку №540 отримувачам грошової допомоги із числа військовослужбовців, поліцейських, осіб начальницького і рядового складу, які проходять службу (крім осіб, зазначених упідпункті 1пункту 3 цього Порядку), виплата грошової допомоги здійснюється шляхом перерахування коштів місцевими органами соціального захисту населення, центрами по нарахуванню та здійсненню соціальних виплат на спеціальні рахунки військових частин, установ, організацій за місцем їх служби.

З аналізу наведених норм вбачається, що військова частина подає структурному підрозділу з питань соціального захисту населення районних, районних у м. Києві державних адміністрацій переліків осіб, які мають право на отримання грошової допомоги та не перебувають на обліку в територіальних органах Пенсійного фонду України до 31 травня поточного року, а у разінеможливості подання до цього строку, подати інформацію в розрізі категорій та чисельності осіб, які мають право на отримання грошової допомоги, а також сум для виплати грошової допомоги, до 30 вересня поточного року. В свою чергу, відповідне управління здійснює виплату шляхом перерахування коштів на спеціальні рахунки військової частини.

З наданої до суду довідки, що видана ІНФОРМАЦІЯ_1 від 03.07.2024 №12073 вбачається, що ОСОБА_1 за 2022 рік не отримував разову грошову допомогу до 5 травня відповідно до постанови КМУ від 07.05.2022 №540 «Деякі питання виплати у 2022 році разової грошової допомоги, передбаченої Законами України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту» і «Про жертви нацистських переслідувань». Відповідні списки на військовослужбовця не формувалися та не надавалися до Управління, у зв`язку з участю ІНФОРМАЦІЯ_2 у заходах, необхідних для забезпечення оборони України.

Враховуючи те, що ІНФОРМАЦІЯ_1 списки осіб (а саме щодо позивача) на отримання разової грошової допомоги до 5 травня у 2022 році до управління не подавалася, виплата шляхом перерахування коштів на спеціальні рахунки військової частини не здійснювалась.

Разом з цим, п.8 Порядку №540 передбачено, що отримувачі грошової допомоги, зокрема ті, що набули відповідного статусу згідно ізстаттями 6,7,9,10,10-1і11Закону України Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту до 5 травня поточного року включно, яким не виплачено грошової допомоги станом на 1 липня, мають право звернутися щодо її виплати до місцевого органу соціального захисту населення за задекларованим/зареєстрованим місцем проживання та отримати її до 30 вересня поточного року.

З аналізу наведеного, вбачається, що особи яким не здійснена виплата грошової допомоги станом на 1 липня, мають право звернутися щодо її виплати до місцевого органу соціального захисту населення за задекларованим/зареєстрованим місцем проживання та отримати її до 30 вересня поточного року.

08 січня 2024 року ухвалою суду зобов`язано Управління праці та соціального захисту населення Краматорської міської ради надати суду заяву ОСОБА_1 , на яку УПСЗН Краматорської міської ради надана відповідь від 03.06.2024 №29-01-14/2497.

На виконання вимог ухвали суду від 08.08.2024 управлінням повідомлено про надходження письмової заяви на виплату допомоги, що складена від імені ОСОБА_1 датою 31.05.2024. До пояснень додано заяву від 31.05.2024, яка не підписана заявником. Зазначено, що в силу вимог ст.8 Закону України «Про звернення громадян» таке звернення розгляду не підлягало. Отже, заява від 31.05.2024 не є належним доказом по справі.

За приписами вимог ст.8 Закону України «Про звернення громадян» розгляду не підлягає письмове звернення не підписане автором. Рішення про припинення розгляду такого звернення приймає керівник органу, про що повідомляється особі, яка подала звернення.

З аналізу наведеної норми вбачається, що письмове звернення не підписане автором не розглядається, про що рішенням керівника повідомляється особа, яка подала таке звернення.

Водночас, під час розгляду справи судом встановлено, що звернення ОСОБА_1 від 31.05.2024 прийнято до розгляду Управлінням праці та соціального захисту населення Краматорської міської ради, при цьому керівником управління надана відповідь по суті від 03.06.2024 №29-01-14/2497. У відповіді повідомлено про виплату учасникам бойових дій щорічної разової грошової допомоги до 5 травня у розмірі 1491 грн. Зазначено, що у 2022 році на виконання рішень суду бюджетні кошти до управління не надходили; рішення Донецького окружного адміністративного суду за 2022 рік щодо виплати ОСОБА_1 разової грошової допомоги до 5 травня в управлінні відсутні. Таким чином, управління не має підстав для перерахунку грошової допомоги та виплати додатково 8179 грн.

Враховуючи те, що заява ОСОБА_1 розглянута по суті, Управлінням праці та соціального захисту населення Краматорської міської ради надана відповідь від 03.06.2024 №29-01-14/2497 за підписом начальника управління Поліною Гришичевою, у суду відсутні підстави для не прийняття цієї заяви, як належного доказу звернення позивача до управління із заявою про виплату щорічної разової грошової допомоги до 5 травня за 2022 рік.

Суд враховує, що позивач до управління із відповідною заявою звернувся 31.05.2024, тобто після спливу терміну, визначеного в п.8 Порядку №540, однак також враховує що спірні правовідносини виникли в умовах правового режиму воєнного стану. Позивач у 2022 році був діючим військовослужбовцем. З метою дотримання балансу між захистом прав позивача та додержанням принципів справедливості, ураховуючи фактичні обставини за яких сталася не виплата грошової допомоги у 2022 році, суд вважає вимоги про визнання протиправною бездіяльності управління щодо невиплати разової грошової допомоги до 5 травня за 2022 рік та стягнення разової грошової допомоги до 5 травня за 2022 рік такими, що підлягають задоволенню.

Щодо суми разової грошової допомоги до 5травня у 2022 році, право на отримання якої має позивач як учасник бойових дій суд зазначає таке.

Верховний Суд у складі Судової палати з розгляду справ щодо захисту соціальних прав Касаційного адміністративного суду, переглядаючи справу № 560/8064/22 в касаційному порядку, у постанові від 13.06.2023 відступив від висновків, викладених у постанові Верховного Суду від 01.12.2022 у справі № 580/2869/22 щодо застосування положеньстатті 13 Закону № 3551-XII, частини другоїстатті 20 Закону № 389-VІІІ, частини сьомої статті20та абзацу третього підпункту 2 пункту 22 розділуVIПрикінцевих та перехідних положень Бюджетного кодексу Українита Порядку№540 у подібних правовідносинах щодо нарахування та виплатити щорічної разової грошової допомоги до 5 травня за 2022 рік у розмірі, визначеному вказаним порядком, з огляду на те, що судом не можуть бути застосовані нормативно-правові акти органів державної влади, які обмежують права і пільги ветеранів війни, передбачені цимЗаконом, оскільки вони є такими, що суперечатьстатті 17 Основного Законута спеціальному законодавству, яке регулює забезпечення державою соціального захисту ветеранів війни та членів їх сімей, членів сімей загиблих (померлих) ветеранів війни, членів сімей загиблих (померлих) Захисників та Захисниць України шляхом надання їм пільг і гарантій соціального захисту відповідно до законодавства, а мають бути застосовані саме положеннястатті 13 Закону №3551-XIIу редакціїЗакону України від 25.12.1998 № 367-ХІV «Про внесення змін до Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту»(далі - Закон № 367-ХІV), згідно із якою щорічна разова грошова допомога до 5 травня для осіб з інвалідністю ІІ групи внаслідок війни виплачується у розмірі восьми мінімальних пенсій за віком.

Так, у зазначеній постанові від 13.06.2023 у справі №560/8064/22 Верховний Суд у складі Судової палати з розгляду справ щодо захисту соціальних прав Касаційного адміністративного суду сформував такі правові висновки:

«(1) держава не може в односторонньому порядку відмовитися від зобов`язання щодо соціального захисту осіб, які вже виконали свій обов`язок перед державою щодо захисту її суверенітету і територіальної цілісності без запровадження рівноцінних або більш сприятливих умов соціального захисту осіб, які захищали Батьківщину, її суверенітет і територіальну цілісність (ветеранів війни, учасників бойових дій, осіб з інвалідністю внаслідок війни, учасники війни), та членів їхніх сімей;

(2)Бюджетним кодексом Українине можна доручати Кабінету Міністрів України встановлювати інше (додаткове) законодавче регулювання відносин, відмінне від того, що є предметом регулювання спеціальногоЗакону № 3551-ХІІ;

(3) тимчасове обмеження окремих соціальних пільг особам, які захищають або захищали Батьківщину, її суверенітет і територіальну цілісність, та членів їхніх сімей, у разі запровадження режиму воєнного стану, за умови додержання вимог пункту 5 частини першоїстатті 6 Закону № 389-VIII, може відбуватись за умови внесення змін до спеціальногоЗакону № 3551-ХІІ, який регулює відносини забезпечення соціального захисту ветеранів війни та членів їх сімей, членів сімей загиблих (померлих) ветеранів війни, членів сімей загиблих (померлих) Захисників та Захисниць, а не шляхом внесення змін до бюджетного законодавства з подальшим ухваленням Кабінетом Міністрів України рішення щодо визначення розмірівсоціальних гарантій;

(4) Уряд в додатку до Порядку № 540 установив, що у 2022 році виплата щорічної разової грошової допомоги до 5 травня, передбаченоїЗаконом № 3551-XII, зокрема, інвалідам війни здійснюється у розмірах: I групи - 4421 грн, II групи - 3906 грн, III групи - 3391 грн, тобто визначив інші, ніж у вказаномуЗаконі, розміри щорічної допомоги до 5 травня, що свідчить про невідповідність такого нормативного акта Кабінету Міністрів України положеннямЗакону № 3551-XII, який має вищу юридичну силу, а відтак положення цього Порядку щодо визначення розмірів такої щорічної разової грошової допомоги не можуть бути застосовані у відносинах її виплати у 2022році;

(5) виплата інвалідам війни щорічної разового грошової допомоги до 5 травня у 2022році має здійснюватися відповідно достатті 13 Закону № 3551-ХІІу редакціїЗакону №367-ХІV, у таких розмірах:

I групи -десять мінімальних пенсій за віком;

II групи - вісім мінімальних пенсій за віком;

III групи - сім мінімальних пенсій за віком.»

Суд вважає застосовними наведені вище правові висновки Верховного Суду у складі Судової палати з розгляду справ щодо захисту соціальних прав Касаційного адміністративного суду до спірних правовідносин, які виникли у справі, яка переглядається.

Кабінет Міністрів України в додатку до Порядку №540 установив, що у 2022 році разова грошова допомога до 5 травня виплачується, зокрема, учасникам бойових дій в розмірі 1491 гривня.

Натомість відповідно достатті 12 Закону № 3551-ХІІу редакціїЗакону № 367-ХІVщорічно до 5 травня учасникам бойових дій виплачується разова грошова допомога у розмірі п`яти мінімальних пенсій за віком.

За таких обставин, суд констатує, що до спірних правовідносин у справі, яка розглядається при визначенні розміру щорічної допомоги до 5 травня у 2022 році не можуть бути застосовані нормативно-правові акти органів державної влади (Бюджетний кодекс Українита Порядок №540), які обмежують права і пільги ветеранів війни, передбаченіЗаконом № 3551-ХІІ, оскільки вони є такими, що суперечатьстатті 17 Основного Законута спеціальному законодавству, яке регулює забезпечення державою соціального захисту ветеранів війни та членів їх сімей, членів сімей загиблих (померлих) ветеранів війни, членів сімей загиблих (померлих) Захисників та Захисниць України шляхом надання їм пільг і гарантій соціального захисту відповідно до законодавства, які є пріоритетними й мають безумовний характер, а мають бути застосовані саме положеннястатті 12 Закону № 3551-XII, як спеціального законодавства, яке регулює спірні відносини та ухвалене з метою конкретизації приписівКонституції.

З урахуванням наведеного, для визначення розміру разової грошової допомоги до 5 травня учасникам бойових дій у 2022 році слід застосовуватиЗакон №3551-ХІІ, який має вищу юридичну силу та є спеціальнимзаконому цій сфері відносин.

Враховуючи викладене, позовні вимоги належить задовольнити у спосіб стягнення з Управління праці та соціального захисту населення Краматорської міської ради на користь позивача разової грошової допомоги до 5 травня за 2022 рік у розмірі 9670,00 грн.

З урахуванням викладеного позовні вимоги підлягають частковому задоволенню.

Відповідно до ст. 139 КАС України розподіл судових витрат не здійснюється, оскільки позивач ОСОБА_1 до п. 13 ч. 1 статті 5 Закону України Про судовий збір звільнена від сплати судового збору під час розгляду справи в усіх судових інстанціях, як учасник бойових дій.

На підставі вищевикладеного та керуючись Конституцією України, Кодексом адміністративного судочинства України, суд

В И Р І Ш И В:

Адміністративний позов ОСОБА_1 до Управління праці та соціального захисту населення Краматорської міської ради про визнання протиправною бездіяльності, зобов`язання вчинити певні дії задовольнити.

Визнати протиправною бездіяльність Управління праці та соціального захисту населення Краматорської міської ради щодо невиплати ОСОБА_1 разової грошової допомоги до 5 травня за 2022 рік.

Стягнути з Управління соціального захисту населення Краматорської міської ради (ЄДРПОУ 25953617, адреса місця знаходження: 84333, Донецька область, м. Краматорськ, вул. Героїв Небесної Сотні, 23) на користь ОСОБА_1 (РНОКПП НОМЕР_1 , адреса: АДРЕСА_2 ) разову грошову допомогу до 5 травня за 2022 рік у розмірі 9670 (дев`ять тисяч шістсот сімдесят) грн 00 коп.

Рішення суду може бути оскаржено в апеляційному порядку до Першого апеляційного адміністративного суду через суд першої інстанції протягом тридцяти днів з дня його проголошення. У разі застосування судом ч. 3 ст. 243 КАС України зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Суддя О.О. Кошкош

СудДонецький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення14.08.2024
Оприлюднено16.08.2024
Номер документу121004963
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо соціального захисту (крім соціального страхування), з них

Судовий реєстр по справі —200/3666/24

Ухвала від 21.08.2024

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Кошкош О.О.

Рішення від 14.08.2024

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Кошкош О.О.

Ухвала від 08.08.2024

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Кошкош О.О.

Ухвала від 21.06.2024

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Кошкош О.О.

Ухвала від 11.06.2024

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Кошкош О.О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні