Харківський окружний адміністративний суд 61022, м. Харків, майдан Свободи, 6, inbox@adm.hr.court.gov.ua, ЄДРПОУ: 34390710
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
м.Харків
14 серпня 2024 р. справа №520/16552/24
Харківський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Лук`яненко М.О., розглянувши у порядку спрощеного провадження позовну заявуТовариства з обмеженою відповідальністю "РЕГІОНПРОДУКТ" (пр. Незалежності, буд. 66Д, м. Біла Церква, Білоцерківський р-н, Київська обл., 09108) до Головного управління ДПС у Харківській області, утвореного на правах відокремленого підрозділу ДПС України (вул. Григорія Сковороди, буд. 46, м. Харків, 61057) про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити певні дії, -
ВСТАНОВИВ:
Позивач, Товариство з обмеженою відповідальністю "РЕГІОНПРОДУКТ", звернувся до Харківського окружного адміністративного суду з позовом до Головного управління ДПС у Харківській області, утвореного на правах відокремленого підрозділу ДПС України, в якому просить суд:
1. визнати протиправною бездіяльність Головного управління ДПС у Харківській області, утвореного на правах відокремленого підрозділу ДПС України, щодо не повернення Товариству з обмеженою відповідальністю «РЕГІОНПРОДУКТ» надміру сплачені грошові зобов`язання з земельного податку з юридичних осіб на загальну суму 44 400,00 (сорок чотири тисячі чотириста гривень 00 копійок) на підставі заяв Товариства з обмеженою відповідальністю ТОВ «РЕГІОНПРОДУКТ» від 13.12.2023 року;
2. зобов`язати Головне управління ДПС у Харківській області, утвореного на правах відокремленого підрозділу ДПС України, підготувати та подати для виконання органові, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів, висновки про повернення Товариству з обмеженою відповідальністю «РЕГІОНПРОДУКТ» надміру сплачених грошових зобов`язань з земельного податку з юридичних осіб у сумі 44 400,00 (сорок чотири тисячі чотириста гривень 00 копійок) за заявами від 13.12.2023 року.
В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що 16.01.2024 року Позивачем отримано листа від Відповідача за вих. № 63256/6/20-40-04-02-14 від 18.12.2023р., яким Відповідачем підтверджена наявність переплати з земельного податку з юридичних осіб в сумі 61264,44 грн, яка виникла внаслідок помилкової сплати попередником позивача - ПП "ПАРФЮМ" (п. н. 30236144), та повідомлено що кошти, зазначені у заявах, не підлягають поверненню, оскільки минув граничний термін від дня виникнення помилково та/або надміру сплачених сум та зазначено що згідно з інформацією Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію іншого речового права ПП «ПАРФЮМ» (п.н. 30236144) до 24.07.2023 мало у власності нежитлову будівлю, що розташована за адресою: м. Харків, вул. Лиса, 21, літ. «Б-2» загальною площею 543,7 кв. м. та за період з 01.01.2020 року по теперішній час підприємством ТОВ "РЕГІОНПРОДУКТ" (п.н. 32577712), сплата податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки за площу 543,7 кв. м не здійснювалась. На думку Позивача, відповідачем протиправно, в порушення вимог статті 43 Податкового кодексу України (далі - ПК України), не підготував та не подав висновки про повернення відповідних сум коштів з відповідного бюджету відповідному органові, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів, чим допустив протиправну бездіяльність та порушив право позивача на повернення надміру сплачених грошових зобов`язань з податку на землю.
Ухвалою суду від 19.06.2024 року прийнято адміністративний позов до розгляду та відкрито спрощене провадження в зазначеній справі.
Представник відповідача, надіслав на адресу суду відзив на позовну заяву, в якому заперечуючи проти позову, просить відмовити у його задоволенні, вказуючи, що відповідач діяв у межах чинного законодавства України, та посилаючись, зокрема, на те, що станом на 13.12.2023 по ІКП 18010500 «Земельний податок з юридичних осіб» ТОВ "РЕГІОНПРОДУКТ" (п.н. 32577712) обліковується переплата в сумі 61264,44 грн, яка виникла протягом квітня 2017 року - липня 2018 року внаслідок помилкової сплати ПП "ПАРФЮМ" (п. н. 30236144), що є попередником TOB "РЕГІОНПРОДУКТ" (п.н. 32577712), тобто минув граничний термін від дня виникнення помилково та/або надміру сплачених сум. Тому вважав, що кошти зазначені у заяві про повернення, помилково та/'дбо надміру сплачених сум грошових зобов`язань та пені від 13.12.2023 №№ 45152142, 45152112, 45152084, 45151950, 45151534, 45151486, 45151423, 45151375, 45151235, 45149575, 45147734, 45147473, 45147137, 45131441, 4513 0820, 45129462 не підлягають поверненню. Разом з цим, згідно з інформацією Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію іншого речового права ПП "ПАРФЮМ" (п. н. 30236144) до 24.07.2023 мало у власності нежитлову будівлю, що розташована за адресою: м. Харків, вул. Лиса, 21, літ. «Б-2» загальною площею 543,7 кв. м. За період: з 01.01.2020 року по теперішній час підприємством TОB "РЕГІОНПРОДУКТ (п.н, 32577712), сплата податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки за площу 543,7 кв. м не здійснювалась. просив відмовити в задоволенні позовних вимог у повному обсязі.
Суд зазначає, що відповідно до положень ст.257 КАС України за правилами спрощеного позовного провадження розглядаються справи незначної складності. За правилами спрощеного позовного провадження може бути розглянута будь-яка справа, віднесена до юрисдикції адміністративного суду, за винятком справ, зазначених у частині четвертій цієї статті.
Відповідно до ч.5 ст.262 КАС України суд розглядає справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами, за відсутності клопотання будь-якої зі сторін про інше. За клопотанням однієї зі сторін або з власної ініціативи суду розгляд справи проводиться в судовому засіданні з повідомленням (викликом) сторін.
Отже, враховуючи вищевикладене, дана справа розглядається в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними в матеріалах справи доказами.
Дослідивши наявні в матеріалах справи докази, проаналізувавши доводи позову і заперечень проти нього, суд встановив наступне.
ТОВАРИСТВО З ОБМЕЖЕНОЮ ВІДПОВІДАЛЬНІСТЮ «РЕГІОНПРОДУКТ» (надалі за текстом - Товариство, позивач), ідентифікаційний код юридичної особи 32577712, є правонаступником всіх прав та обов`язків, припиненого в результаті приєднання до Товариства ПРИВАТНОГО ПІДПРИЄМСТВА «ПАРФЮМ», ідентифікаційний код юридичної особи 30236144 (надалі ПП «ПАРФЮМ»), що підтверджується Cтатутом, затвердженим рішенням єдиного власника №1-08/22 від 01.08.2022 року та відомостями, внесеними в Єдиний державний реєстр юридичних осіб, фізичних осіб підприємців.
Згідно інтегрованої картки платника податків за ТОВ «РЕГІОНПРОДУКТ» станом на 13.12.2023 по ІКП 18010500 «Земельний податок з юридичних осіб» ТОВ "РЕГІОНПРОДУКТ" (п.н. 32577712) обліковується переплата в сумі 61264,44 грн, яка виникла протягом квітня 2017 року - липня 2018 року.
Переплата сформувалась за рахунок надміру сплачених сум приватним підприємством «Парфюм». ПП «Парфюм» помилково сплачувало податкові зобов`язання з земельного податку у більших сумах ніж мало. Зарахування земельного податку здійснювалось на рахунок, відкритий для зарахування платежів суб`єктами господарювання, що перебувають на обліку у Головному управлінні державної податкової служби у Харківській області згідно платіжних доручень: № 7312 від 15.03.2017 року в сумі 3700,00грн.; № 7441 від 18.04.2017 року в сумі 3700,00 грн.; № 7531 від 11.05.2017 року в сумі 3700 грн.; № 7671 від 13.06.2017 року в сумі 3700,00 грн.; № 7801 від 12.07.2017 року в сумі 3700,00 грн.; № 7960 від 09.08.2017 року в сумі 3700,00 грн.; № 8108 від 11.09.2017 року в сумі 3700,00 грн.; № 8276 від 17.10.2017 року в сумі 3700,00 грн.; №8433 від 16.11.2017 року в сумі 3700,00 грн.; № 8572 від 14.12.2017 року в сумі 3700,00 грн.; № 9554 від 19.01.2018 року в сумі 3700,00 грн.; № 8906 від 21.02.2018 року в сумі 3700,00 грн.; № 9042 від 29.03.2018 року в сумі 3700,00грн.; № 9144 від 19.04.2018 року в сумі 3700,00 грн.; № 9257 від 14.05.2018 року в сумі 3700,00 грн.; № 9416 від 15.06.2018 року в сумі 3700,00 грн.; №9554 від 16.07.2018 року в сумі 3700,00 грн.
13.12.2023 року Позивачем, як правонаступником ПП «Парфюм», з використанням засобів інформаційно-телекомунікаційного зв`язку було подано до Головного управлінні державної податкової служби у Харківській області (далі - відповідач, контролюючий орган) у електронному вигляді 17 заяв про повернення помилково сплачених грошових зобов`язань на загальну суму 61264,44 грн. (далі за текстом - заяви).
Вказані заяви доставлені Відповідачеві, прийняті та зареєстровані Відповідачем за номерами: №№ 45129462, 45130820, 45131441, 45147137, 45147473, 45147734, 45149575, 45151235, 45151375, 45151423, 45151486, 45151534, 45151571, 45151950, 45152084, 45152112, 45152142, що підтверджується квитанціями N 2.
16.01.2024 року Позивачем отримано листа від Відповідача за вих. № 63256/6/20- 40-04-02-14 від 18.12.2023р., яким Відповідачем підтверджена наявність переплати з земельного податку з юридичних осіб в сумі 61264,44 грн, яка виникла внаслідок помилкової сплати попередником позивача - ПП "ПАРФЮМ" (п. н. 30236144), та повідомлено що кошти, зазначені у заявах, не підлягають поверненню, оскільки минув граничний термін від дня виникнення помилково та/або надміру сплачених сум та зазначено, що згідно з інформацією Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію іншого речового права ПП «ПАРФЮМ» (п.н. 30236144) до 24.07.2023 мало у власності нежитлову будівлю, що розташована за адресою: м. Харків, вул. Лиса, 21, літ. «Б-2» загальною площею 543,7 кв. м. та за період з 01.01.2020 року по теперішній час підприємством ТОВ "РЕГІОНПРОДУКТ" (п.н. 32577712), сплата податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки за площу 543,7 кв. м не здійснювалась.
Вважаючи бездіяльність Головного управління ДПС у Харківській області, утвореного на правах відокремленого підрозділу ДПС України, щодо не повернення Товариству з обмеженою відповідальністю «РЕГІОНПРОДУКТ» надміру сплачені грошові зобов`язання з земельного податку з юридичних осіб протиправною, а свої права порушеними, позивач звернувся з даним позовом до суду.
Вирішуючи спір по суті заявлених позовних вимог, суд виходить з таких підстав та мотивів.
Відповідно до ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Згідно з ст. 67 Конституції України кожен зобов`язаний сплачувати податки і збори в порядку і розмірах, встановлених законом.
Статтею 92 Конституції України визначено, що виключно законами України встановлюються, зокрема, система оподаткування, податки і збори.
Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, регулює податковий кодекс України (у редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин) (далі ПК України), який, зокрема, визначає вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства.
Статтею 43 Податкового кодексу України визначено умови повернення помилково та/або надміру сплачених грошових зобов`язань.
Так, за змістом наведеної статті, помилково та/або надміру сплачені суми грошового зобов`язання підлягають поверненню платнику відповідно до цієї статті та статті 301 Митного кодексу України, крім випадків наявності у такого платника податкового боргу.
У разі наявності у платника податків податкового боргу, повернення помилково та/або надміру сплаченої суми грошового зобов`язання на поточний рахунок такого платника податків в установі банку або шляхом повернення готівковими коштами за чеком, у разі відсутності у платника податків рахунку в банку, проводиться лише після повного погашення такого податкового боргу платником податків.
Обов`язковою умовою для здійснення повернення сум грошового зобов`язання є подання платником податків заяви про таке повернення (крім повернення надміру утриманих (сплачених) сум податку з доходів фізичних осіб, які розраховуються контролюючим органом на підставі поданої платником податків податкової декларації за звітний календарний рік шляхом проведення перерахунку за загальним річним оподатковуваним доходом платника податку) протягом 1095 днів від дня виникнення помилково та/або надміру сплаченої суми.
Платник податків подає заяву на повернення помилково та/або надміру сплачених грошових зобов`язань у довільній формі, в якій зазначає напрям перерахування коштів: на поточний рахунок платника податків в установі банку; на погашення грошового зобов`язання (податкового боргу) з інших платежів, контроль за справлянням яких покладено на контролюючі органи, незалежно від виду бюджету; повернення готівковими коштами за чеком у разі відсутності у платника податків рахунку в банку.
Контролюючий орган не пізніше ніж за п`ять робочих днів до закінчення двадцятиденного строку з дня подання платником податків заяви готує висновок про повернення відповідних сум коштів з відповідного бюджету та подає його для виконання відповідному органові, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів.
На підставі отриманого висновку орган, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів, протягом п`яти робочих днів здійснює повернення помилково та/або надміру сплачених грошових зобов`язань платникам податків у порядку, встановленому центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну податкову і митну політику.
Контролюючий орган несе відповідальність згідно із законом за несвоєчасність передачі органу, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів, для виконання висновку про повернення відповідних сум коштів з відповідного бюджету.
Відповідно до пункту 6 Порядку взаємодії органів державної податкової служби, місцевих фінансових органів та органів Державного казначейства України в процесі повернення платникам податків помилково та/або надміру сплачених сум грошових зобов`язань, затвердженого Державною податковою адміністрацією України, Міністерством фінансів України, Державною казначейством України 21.12.2010 N 974/1597/499, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 29.12.2010 за N 1386/18681 (далі Порядок, діяв протягом 21.01.2011- 25.02.2014, тобто в період звернення позивача 02.12.2012), заява подається платником податку до органу державної податкової служби за місцем перебування на податковому обліку в довільній формі. Обов`язковим реквізитом заяви є визначення платником податку напрямів перерахування коштів, що повертаються як помилково та/або надміру сплачені: на поточний рахунок платника податку в банку; на погашення грошового зобов`язання (податкового боргу) з інших платежів, контроль за справлянням яких покладено на органи державної податкової служби, незалежно від виду бюджету; готівковими коштами за чеком у разі відсутності у платника податків рахунку в банку.
Згідно із пунктом 7 Порядку, орган державної податкової служби на підставі даних особових рахунків платників готує висновок за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку, два примірники Реєстру висновків за платежами, належними державному бюджету, за формою згідно з додатком 2 до цього Порядку, та три примірники Реєстру висновків за платежами, належними місцевим бюджетам, та платежами, які підлягають розподілу між державним та місцевими бюджетами, за формою згідно з додатком 3 до цього Порядку. Згідно із зазначеними реєстрами орган державної податкової служби України, відповідний місцевий фінансовий орган та орган Державного казначейства України проводять приймання-передавання висновків про повернення помилково та/або надміру сплачених сум грошових зобов`язань.
За платежами, належними державному бюджету, орган державної податкової служби в строк не пізніше ніж за п`ять робочих днів до закінчення двадцятиденного строку з дня подання платником податків заяви готує та передає висновки згідно з Реєстром висновків за платежами, належними державному бюджету, для виконання відповідному територіальному органу Державного казначейства України.
За платежами, належними місцевим бюджетам, та платежами, які підлягають розподілу між державним та місцевими бюджетами, орган державної податкової служби в строк не пізніше ніж за сім робочих днів до закінчення двадцятиденного строку з дня подання платником податків заяви готує та передає висновки згідно з Реєстром висновків за платежами, належними місцевим бюджетам, та платежами, які підлягають розподілу між державним та місцевими бюджетами, для погодження відповідному місцевому фінансовому органу.
Місцевий фінансовий орган у строк не пізніше ніж протягом двох робочих днів здійснює погодження отриманих висновків шляхом завірення підписом керівника місцевого фінансового органу, засвідченим печаткою, та повертає їх згідно з Реєстром висновків за платежами, належними місцевим бюджетам, та платежами, які підлягають розподілу між державним та місцевими бюджетами, відповідному органу державної податкової служби.
Орган державної податкової служби не пізніше наступного робочого дня від дати отримання висновку, погодженого місцевим фінансовим органом, передає його згідно з Реєстром висновків за платежами, належними місцевим бюджетам, та платежами, які підлягають розподілу між державним та місцевими бюджетами, територіальному органу Державного казначейства України.
Відповідно до пункту 10 Порядку, на підставі отриманих висновків органи Державного казначейства України здійснюють повернення платникам податків помилково та/або надміру сплачених сум грошових зобов`язань відповідно до Порядку повернення коштів, помилково або надмірно зарахованих до державного та місцевих бюджетів, затвердженого наказом Державного казначейства України від 10.12.2002 N 226 та зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 25.12.2002 за N 1000/7288 (в редакції наказу Державного казначейства України від 29.05.2008 N 181).
З аналізу наведених норм слідує, що прийняття податковим органом висновку про повернення помилково та/або надміру сплачених грошових зобов`язань обумовлене існуванням таких обставин: наявність надмірної сплати грошових зобов`язань, відсутність боргу у платника податків, подання платником заяви про повернення коштів із зазначенням напряму їх перерахування, що і було зазначено в ухвалі Вищого адміністративного суду України від 25.11.2015 у справах № К/800/51391/14 та К/800/52078/14.
З даного приводу судом встановлено, що згідно з підпунктом 14.1.147 пункту 14.1 статті 14 ПК України плата за землю загальнодержавний податок, який справляється у формі земельного податку та орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності.
Статтею 269 ПК України визначено, що платниками податку є власники земельних ділянок, земельних часток (паїв), землекористувачі.
Відповідно до підпункту 14.1.73 пункту 14.1 статті 14 ПК України землекористувачі юридичні та фізичні особи (резиденти і нерезиденти), яким відповідно до закону надані у користування земельні ділянки державної та комунальної власності, у тому числі на умовах оренди.
За змістом пункту 286.1 статті 286 ПК України підставою для нарахування земельного податку є дані державного земельного кадастру.
Відповідно до пунктів 288.1 і 288.2 статті 288 ПК України підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки. Органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування, які укладають договори оренди землі, повинні до 1 лютого подавати контролюючому органу за місцезнаходженням земельної ділянки переліки орендарів, з якими укладено договори оренди землі на поточний рік, та інформувати відповідний контролюючий орган про укладення нових, внесення змін до існуючих договорів оренди землі та їх розірвання до 1 числа місяця, що настає за місяцем, у якому відбулися зазначені зміни. Платником орендної плати є орендар земельної ділянки.
Як встановлено судом та підтверджується листом ДПС України ГУ ДПС у Харківській області від 18.12.2023 №63256/6/20-40-04-02-14 та даними інтегрованої картки платника податків за ТОВ «РЕГІОНПРОДУКТ» станом на 13.12.2023 по ІКП 18010500 «Земельний податок з юридичних осіб» ТОВ "РЕГІОНПРОДУКТ" (п.н. 32577712) обліковується переплата в сумі 61264,44 грн, яка виникла протягом квітня 2017 року - липня 2018 року.
Відповідно до п. 102.5 ст. 102 ПК України, заяви про повернення надміру сплачених грошових зобов`язань або про їх відшкодування у випадках, передбачених цим Кодексом, можуть бути подані не пізніше 1095 дня, що настає за днем здійснення такої переплати або отримання права на таке відшкодування.
Разом з тим, Законом України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо підтримки платників податків на період здійснення заходів, спрямованих на запобігання виникненню і поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19)» від 17.03.2020 р. № 533-ІХ, який набрав чинності 18 березня 2020 року, доповнено підрозділ 10 розділу XX «Перехідні положення» Податкового кодексу України, зокрема, пунктом 52-2 такого змісту (частина четверта): на період з 18 березня по 31 травня 2020 року зупиняється перебіг строків давності, передбачених статтею 102 цього Кодексу.
Постановою Кабінету Міністрів України від 25.04.2023 № 383 «Про внесення змін до розпорядження Кабінету Міністрів України від 25 березня 2020 р. № 338 і постанови Кабінету Міністрів України від 09 грудня 2020 р. № 1236» режим надзвичайної ситуації, пов`язаний з карантином, продовжено до 30 червня 2023 року.
При цьому, п. 2 розд. ІІ «Прикінцеві та перехідні положення» Закону України від 15.03.2022 № 2120-IX «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо дії норм на період дії воєнного стану» (набрав чинності 17.03.2022) дію п. 52 прим. 2 підрозд. 10 розд. XX «Перехідні положення» ПК України зупинено на період дії воєнного, надзвичайного стану.
Водночас, на виконання п. 1 розд. І Закону України від 03.03.2022 №2118-IX «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо особливостей оподаткування та подання звітності у період дії воєнного стану» (набрав чинності 07.03.2022) підрозділ 10 розділу XX «Перехідні положення» ПК України доповнено п 69.
Відповідно до п. 69 підрозд. 10 розд. XX «Перехідні положення» ПК України визначено, що тимчасово, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України, справляння податків і зборів здійснюється з урахуванням особливостей, визначених у п. 69 підрозд. 10 розд. XX «Перехідні положення» ПК України.
Зокрема, п.п. 69.9 п. 69 підрозд. 10 розд. XX «Перехідні положення» ПК України встановлено, що тимчасово, до 01 серпня 2023 року, для платників податків та контролюючих органів зупиняється перебіг строків, визначених податковим законодавством та іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, крім визначених випадків.
Враховуючи викладене, під час визначення 1095 денного терміну, протягом якого платник податків має право подати заяву на повернення помилково та/або надміру сплачених грошових зобов`язань, не враховується період часу з 18.03.2020 по 31.07.2023 включно.
Таким чином, виходячи з вищезазначених норм та враховуючи дати сплати і зарахування до бюджету помилково сплачених сум ПП «Парфюм», встановлений п.102.5 ст. 102 ПК України 1095-денний строк на день подання заяв - 13.12.2023р.: по заявам від 13.12.2023 р. на суму 2041,44 грн. (дата сплати до бюджету 15.03.2017 р.); від 13.12.2023 р. на суму 3700.00 грн. (дата сплати до бюджету 18.04.2017р.); від 13.12.2023 р. на суму 3700.00 грн. (дата сплати до бюджету 11.05.2017р.); від 13.12.2023 р. на суму 3700.00 грн. (дата сплати до бюджету 13.06.2017р.); від 13.12.2023 р. на суму 3700.00 грн. (дата сплати до бюджету12.07.2017р.) на загальну суму 16 264,44 грн. дійсно сплив.
При цьому, щодо заяв від 13.12.2023 р. на суму 3700.00 грн. (дата сплати до бюджету 09.08.2017р.); від 13.12.2023 р. на суму 3700.00 грн. (дата сплати до бюджету11.09.2017) ; від 13.12.2023 р. на суму 3700.00 грн. (дата сплати до бюджету 17.10.2017р.); заяви від 13.12.2023 р. на суму 3700.00 грн. (дата сплати до бюджету16.11.2017р.); від 13.12.2023 р. на суму 3700.00 грн. (дата сплати до бюджету14.12.2017р.); від 13.12.2023 р. на суму 3700.00 грн. (дата сплати до бюджету19.01.2018р.); від 13.12.2023 р. на суму 3700.00 грн. (дата сплати до бюджету 21.02.2018р.); від 13.12.2023 р. на суму 3700.00 грн. (дата сплати до бюджету29.03.2018р.); від 13.12.2023 р. на суму 3700.00 грн. (дата сплати до бюджету19.04.2018р.); від 13.12.2023 р. на суму 3700.00 грн. (дата сплати до бюджету14.05.2018р.); від 13.12.2023 р. на суму 3700.00 грн. (дата сплати до бюджету15.06.2018р.); від 13.12.2023 р. на суму 3700.00 грн. (дата сплати до бюджету16.07.2018р.), суд враховуючи вищенаведене вважає, що Позивачем дотримані встановлені п.102.5 ст. 102 ПК України строки подання заяв на загальну суму 44400,00 грн.
За визначенням, наведеним у підпункті 14.1.115 пункту 14.1 статті 14 ПК України, надміру сплачені грошові зобов`язання це суми коштів, які на певну дату зараховані до відповідного бюджету понад нараховані суми грошових зобов`язань, граничний строк сплати яких настав на таку дату.
Відповідно до підпункту 17.1.10 пункту 17.1 статті 17 ПК України платник податків має право на залік чи повернення надміру сплачених, а також надміру стягнутих сум податків та зборів, пені, штрафів у порядку, встановленому цим Кодексом.
Відповідно до абзацу 1 пункту 87.1 статті 87 ПК України джерелами самостійної сплати грошових зобов`язань або погашення податкового боргу платника податків є будь-які власні кошти, у тому числі ті, що отримані від продажу товарів (робіт, послуг), майна, випуску цінних паперів, зокрема корпоративних прав, отримані як позика (кредит), та з інших джерел, з урахуванням особливостей, визначених цією статтею, а також суми надміру сплачених платежів до відповідних бюджетів.
Положеннями пунктів 43.1-43.4, 43.5-43.6 статті 43 ПК України передбачено, що помилково та/або надміру сплачені суми грошового зобов`язання підлягають поверненню платнику відповідно до цієї статті та статті 301 Митного кодексу України, крім випадків наявності у такого платника податкового боргу. У разі наявності у платника податків податкового боргу, повернення помилково та/або надміру сплаченої суми грошового зобов`язання на поточний рахунок такого платника податків в установі банку або шляхом повернення готівковими коштами за чеком, у разі відсутності у платника податків рахунку в банку, проводиться лише після повного погашення такого податкового боргу платником податків. Обов`язковою умовою для здійснення повернення сум грошового зобов`язання є подання платником податків заяви про таке повернення (крім повернення надміру утриманих (сплачених) сум податку з доходів фізичних осіб, які розраховуються контролюючим органом на підставі поданої платником податків податкової декларації за звітний календарний рік шляхом проведення перерахунку за загальним річним оподатковуваним доходом платника податку) протягом 1095 днів від дня виникнення помилково та/або надміру сплаченої суми. Платник податків подає заяву про повернення помилково та/або надміру сплачених грошових зобов`язань та пені у довільній формі, в якій зазначає напрям перерахування коштів: на поточний рахунок платника податків в установі банку; на погашення грошового зобов`язання та/або податкового боргу з інших платежів, контроль за справлянням яких покладено на контролюючі органи, незалежно від виду бюджету; повернення у готівковій формі коштів за чеком у разі відсутності у платника податків рахунка в банку. Контролюючий орган не пізніше ніж за п`ять робочих днів до закінчення двадцятиденного строку з дня подання платником податків заяви готує висновок про повернення відповідних сум коштів з відповідного бюджету та подає його для виконання відповідному органові, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів. На підставі отриманого висновку орган, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів, протягом п`яти робочих днів здійснює повернення помилково та/або надміру сплачених грошових зобов`язань та пені платникам податків у порядку, встановленому центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику. Контролюючий орган несе відповідальність згідно із законом за несвоєчасність передачі органу, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів для виконання висновку про повернення відповідних сум коштів з відповідного бюджету. Повернення помилково та/або надміру сплачених грошових зобов`язань платникам податків здійснюється з бюджету, у який такі кошти були зараховані.
Наказом Міністерства фінансів України від 03.09.2013 № 787 був затверджений Порядок повернення коштів, помилково або надміру зарахованих до державного та місцевих бюджетів, яким встановлені аналогічні вимоги, що і в ПК України.
Виходячи з аналізу наведених правових норм, а також зважаючи на те, що у Товариства обліковується надмірна сплата земельного податку у сумі 44400,00 грн., наявність якої підтверджена матеріалами справи, для повернення якої позивач подав письмову заяву, вказавши напрям перерахування цих коштів, тоді як контролюючий орган не підготував висновок про її повернення та не подав такий висновок для виконання відповідному органові, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів, суд дійшов висновку, що у спірних правовідносинах саме контролюючий орган, не виконавши покладені на нього статтею 43 ПК України обов`язки, діяв не на підставі та не у спосіб, визначений чинним законодавством України, та, відповідно вчинив протиправну бездіяльність.
Аналогічний висновок щодо застосування вказаних правових норм викладений у поставі Верховного Суду від 28.02.2018 у справі № 812/368/17.
Аналогічний правовий висновок було наведено у постановах Верховного Суду від 15 лютого 2023 року (справа № 640/18626/21), від 18 червня 2019 року (справа № 826/3490/18), від 13 червня 2019 року (справа №812/1017/16), від 11 червня 2019 року (справа № 826/8802/16), від 5 березня 2019 року (справа №814/3233/15), від 28 лютого 2019 року (справа №805/1218/16-а), від 5 лютого 2019 року (справа №826/7672/17).
За таких обставин, суд вказує, що позивач має право на повернення суми сплаченого земельного податку. Відсутність вчинення відповідачем жодних дій щодо повернення коштів свідчить про обов`язок останнього їх вчинити.
В свою чергу, суд відхиляє доводи відповідача, викладені ним у відзиві, що згідно з інформацією Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію іншого речового права ПП "ПАРФЮМ" (п. н. 30236144) до 24,07.2023 мало у власності нежитлову будівлю, що розташована за адресою: м. Харків, вул. Лиса, 21, літ. «Б-2» загальною площею 543,7 кв. м. За період; з 01.01.2020 року по теперішній час підприємством TЦB "РЕГІОНПРОДУКТ (п.н, 32577712), сплата податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки за площу 543,7 кв. м не здійснювалась, оскільки Контролюючим органом 07.04.2020 року відповідно до п.11.10. Порядку зняття з обліку платників податків у контролюючих, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 09.12.2011р. № 1588 (далі Порядок №1588) видано довідку за формою № 30-ОПП про відсутність заборгованості зі сплати податків і зборів ПП «Парфюм» (копія додається до позову). А отже, за період з 01.01.2020 по теперішній час підприємством ТОВ «РЕГІОНПРОДУКТ» податок на нерухоме майно не нараховувався та не сплачувався.
Оскільки у спірних правовідносинах, висновки про повернення Товариству з обмеженою відповідальністю «РЕГІОНПРОДУКТ» надміру сплачених грошових зобов`язань з земельного податку з юридичних осіб у сумі 44 400,00 (сорок чотири тисячі чотириста гривень 00 копійок) за заявами від 13.12.2023 року, не складались, суд вважає за необхідне, керуючись ч. 2 ст. 9 КАС України, вийти за межі позовних вимог та визнати протиправною бездіяльність відповідача щодо підготовки висновків про повернення Товариству з обмеженою відповідальністю «РЕГІОНПРОДУКТ» надміру сплачених грошових зобов`язань з земельного податку з юридичних осіб у сумі 44 400,00 (сорок чотири тисячі чотириста гривень 00 копійок) за заявами від 13.12.2023 року.
В той же час, враховуючи встановлення судом порушення прав позивача, суд приходить до висновку про те, що належним способом захисту прав останнього є зобов`язання відповідача підготувати та подати для виконання органові, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів, висновки про повернення Товариству з обмеженою відповідальністю «РЕГІОНПРОДУКТ» надміру сплачених грошових зобов`язань з земельного податку з юридичних осіб у сумі 44 400,00 (сорок чотири тисячі чотириста гривень 00 копійок) за заявами від 13.12.2023 року.
Відповідно до частин першої та другої статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
З`ясувавши та перевіривши всі фактичні обставини справи, об`єктивно оцінивши докази, що мають юридичне значення, суд вважає, що позовні вимоги позивача підлягають частковому задоволенню.
Стосовно розподілу витрат зі сплати судового збору, суд зазначає, що згідно з ч. 3 ст. 139 КАС України при частковому задоволенні позову судові витрати покладаються на обидві сторони пропорційно до розміру задоволених позовних вимог. При цьому суд не включає до складу судових витрат, які підлягають розподілу між сторонами, витрати суб`єкта владних повноважень на правничу допомогу адвоката та сплату судового збору.
ТОВ "РЕГІОНПРОДУКТ" понесені судові витрати зі сплати судового збору за подання позову в розмірі 6056,00 грн, що підтверджується платіжною інструкцією № 1101 від 05.06.2024 про сплату судового збору за подання позовної заяви до суду в розмірі 6056,00 грн.
З огляду на часткове задоволення позову, ТОВ "РЕГІОНПРОДУКТ" належить присудити за рахунок бюджетних асигнувань ГУ ДПС у Харківській області судові витрати по сплаті судового збору в розмірі 4542,00грн.
Керуючись ст. ст. 2, 6-11, 14, 77, 139, 238, 243-246, 250, 255, 295, 297 Кодексу адміністративного судочинства України, суд,
В И Р І Ш И В:
Адміністративний позов - задовольнити частково.
Вийти за межі позовних вимог.
Визнати протиправною бездіяльність Головного управління ДПС у Харківській області, утвореного на правах відокремленого підрозділу ДПС України, щодо підготовки висновків про повернення Товариству з обмеженою відповідальністю «РЕГІОНПРОДУКТ» надміру сплачених грошових зобов`язань з земельного податку з юридичних осіб у сумі 44 400,00 (сорок чотири тисячі чотириста гривень 00 копійок) за заявами від 13.12.2023 року.
Зобов`язати Головне управління ДПС у Харківській області, утвореного на правах відокремленого підрозділу ДПС України, підготувати та подати для виконання органові, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів, висновки про повернення Товариству з обмеженою відповідальністю «РЕГІОНПРОДУКТ» надміру сплачених грошових зобов`язань з земельного податку з юридичних осіб у сумі 44 400,00 (сорок чотири тисячі чотириста гривень 00 копійок) за заявами від 13.12.2023 року.
У задоволенні іншої частини позовних вимог - відмовити.
Стягнути з Головного управління ДПС у Харківській області, утвореного на правах відокремленого підрозділу ДПС України (вул. Григорія Сковороди, буд. 46, м. Харків, 61057, код ЄДРПОУ 43983495) за рахунок бюджетних асигнувань на користь Товариства з обмеженою відповідальність "РЕГІОНПРОДУКТ" (пр. Незалежності, буд. 66Д, м. Біла Церква, Білоцерківський р-н, Київська обл., 09108, код ЄДРПОУ 32577712) частину судових витрат зі сплати судового збору у розмірі 4542,00 (чотири тисячі п`ятсот сорок дві гривні 00 копійок).
Роз`яснити, що судове рішення набирає законної сили відповідно до ст.255 КАС України (а саме: після закінчення строку подання скарги усіма учасниками справи або за наслідками процедури апеляційного перегляду; підлягає оскарженню до Другого апеляційного адміністративного суду у строк згідно з ч.1 ст.295 КАС України (а саме: протягом 30 днів з дати складення повного судового рішення).
Повний тест рішення виготовлено та підписано - 14.08.2024 року з урахуванням наявності безпечних умов для життя та здоров`я учасників процесу, суддів та працівників суду.
Суддя Марина Лук`яненко
Суд | Харківський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 14.08.2024 |
Оприлюднено | 16.08.2024 |
Номер документу | 121006981 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них плати за землю |
Адміністративне
Харківський окружний адміністративний суд
Лук'яненко М.О.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні