Харківський окружний адміністративний суд 61022, м. Харків, майдан Свободи, 6, inbox@adm.hr.court.gov.ua, ЄДРПОУ: 34390710
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
12 серпня 2024 року № 520/34023/23
Харківський окружний адміністративний суд у складі: головуючого - судді Заічко О.В., розглянувши у порядку спрощеного провадження в приміщенні суду в м. Харкові адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «КОМПАНІЯ РОЛЛІ» (вул. Тобольська, буд. 46, офіс 1, м. Харків, 61072, код ЄДРПОУ 37460146) до Головного управління Державної податкової служби України в Харківській області (вул. Пушкінська, б. 46, м. Харків, 61057, код ЄДРПОУ 43983495) про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії, -
В С Т А Н О В И В:
Позивач звернувся до Харківського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом, в якому просить:
- визнати протиправним та скасувати рішення Головного управління ДПС у Харківській області від 02.08.2023 № 40037/6/20-40-07-11-10, яким ТОВ«КОМПАНІЯ РОЛЛІ» відмовлено у застосуванні положень п.п. 69.28 п. 69 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідних положень» ПК України;
- зобов`язати Головне управління ДПС у Харківській області прийняти рішення про запровадження мораторію на проведення документальних перевірок щодо податкових(звітних) періодів, зазначених у поданому ТОВ«КОМПАНІЯ РОЛЛІ» до Головного управління ДПС у Харківській області повідомленні про неможливість вивезення первинних документів.
По справі було відкрито спрощене провадження в порядку, передбаченому ст. 263 КАС України та запропоновано відповідачеві надати відзив на позов.
Копія ухвали про відкриття спрощеного провадження була надіслана відповідачу та отримана ним.
Відповідач надав відзив на позов у якому позовні вимоги не визнав та зазначив, У наданому ТОВ«КОМПАНІЯ РОЛЛІ» до Головного управління ДПС у Харківській області повідомленні від 28.07.2023 № б/н щодо неможливості вивезення первинних документів за період з січня 2020 року по липень 2023 року, не надано підтверджуючих документів або обґрунтування обставин, що призвели до неможливості використати чи вивезти документи, комп`ютерне та інше обладнання внаслідок ведення воєнних дій або тимчасово окупована збройними формуваннями російської федерації, відсутні податкові (звітні періоди), а також відсутній загальний перелік первинних документів, що передбачено абз. 3 п.п. 69, 28 п. 69 підрозділу 10 розділу ХХ ПК України. Згідно інформаційних ресурсів ДПС (даних ЄРПН) на користь ТОВ«КОМПАНІЯ РОЛЛІ» протягом періоду з 24.02.2022 реєструвалися податкові накладні щодо придбання товарів та послуг. Станом на 14.12.2023 підприємством продовжується виписка та реєстрація податкових накладних щодо придбання товарів та послуг. У листі відсутня інформація від Харківської обласної військової адміністрації відносно підтвердження щодо заборони чи обмеження доступу до території, де знаходяться первинні документи ТОВ «КОМПАНІЯ РОЛЛІ». Відповідач зауважує, що знаходження первинних документів на територіях на яких велись бойові дії, не є автоматичною підставою неможливості їх пред`явлення, у т.ч. в електронному вигляді. Вважають позовні вимоги безпідставними та просять у їх задоволені відмовити.
Відповідно до ст. 263 КАС України, суд розглядає за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні) , зокрема, щодо: оскарження фізичними особами рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень щодо обчислення, призначення, перерахунку, здійснення, надання, одержання пенсійних виплат.
Фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснюється згідно вимог ст. 229 КАС України.
Дослідивши матеріали справи, суд виходить з наступного.
ТОВ«КОМПАНІЯ РОЛЛІ» зареєстровано в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань та взято на облік у Головному управлінні ДПС у Харківській області.
28.07.2023 ТОВ«КОМПАНІЯ РОЛЛІ» до Головного управління ДПС у Харківській області подано повідомлення щодо неможливості вивезення первинних документів за період з січня 2020 року по липень 2023 року, ( в порядку абз. 3 п.п. 69.28 п. 69 підрозділу 10 розділу ХХ ПК України) та просило застосувати до ТОВ«КОМПАНІЯ РОЛЛІ» спеціальні правила для підтвердження даних, визначених у податковій звітності, передбачені 3 п.п. 69.28 п. 69 підрозділу 10 розділу ХХ ПК України за період діяльності з січня 2020року по липень 2023року; не проводити перевірки щодо зазначених у цьому повідомленні податкових(звітних) періодів: в разі відмови застосуванні положень пп.69.28 п.69 підрозділу 10 розділу ХХПК України не пізніше одного місяця з дати отримання цього повідомлення надати вмотивоване рішення із зазначенням підстави(та відповідних доказів) такої відмови, та надати його копію.
Рішенням від 02.08.2023 № 40037/6/20-40-07-11-10 Головного управління ДПС у Харківській області відмовлено у застосуванні положень п.п. 69.28 п. 69 підрозділ 10 розділ ХХ «Перенхідні положення» Податкового кодексу України.
Позивач не погоджуючись з відмовою вказує, що контролюючий орган у рішенні безпідставно посилається на обставини оформлення та зберігання первинних документів у період дії військового стану, оскільки у повідомленні ТОВ«КОМПАНІЯ РОЛЛІ» зазначене про неможливість вивезення первинних документів саме станом на час подання повідомлення, а не на ті чи інші обставини, які мали місце у то чи інший проміжок часу протягом дії військового стану.
24.08.2023 ТОВ«КОМПАНІЯ РОЛЛІ» звернулась до Державної податкової служби України зі скаргою на рішення Головного управління ДПС у Харківській області від 02.08.2023 № 40037/6/20-40-07-11-10 про скасування зазначеного рішення.
Рішенням від 26.10.2023 № 32118/6/99-00-06-03-03-06 скаргу залишено без задоволення.
ТОВ«КОМПАНІЯ РОЛЛІ» вважаючи рішення Головного управління ДПС у Харківській області від 02.08.2023 № 40037/6/20-40-07-11-10 протиправним звернувся до суду.
Надаючи правову оцінку спірних правовідносинам, суд зазначає наступне.
Законом України від 01.04.2022 №2173 «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо адміністрування окремих податків у період воєнного, надзвичайного стану» доповнено пункт 69 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» Податкового кодексу України підпунктом 69.28 наступного змісту:Установити, що до платників податків/податкових агентів, які провадили діяльність на територіях, на яких ведуться (велися) бойові дії, та на територіях, тимчасово окупованих збройними формуваннями російської федерації, і не можуть пред`явити первинні документи, на підставі яких здійснюється облік доходів, витрат та інших показників, пов`язаних з визначенням об`єктів оподаткування та/або податкових зобов`язань, як виняток із положень статті 44 цього Кодексу застосовуються спеціальні правила для підтвердження даних, визначених у податковій звітності.
Підставами неможливості пред`явлення первинних документів є втрата (знищення чи зіпсуття) первинних документів або знаходження їх на територіях, на яких ведуться (велися) бойові дії, та на територіях, тимчасово окупованих збройними формуваннями російської федерації, у разі якщо їх неможливо вивезти або їх вивезення пов`язане з ризиком для життя чи здоров`я платника податків, фізичних осіб чи неможливе у зв`язку з адміністративними перешкодами, встановленими органами влади.
У разі втрати та/або неможливості вивезення первинних документів платник податків/податковий агент подає до контролюючого органу в довільній формі повідомлення про неможливість вивезення первинних документів, підписане керівником підприємства та головним бухгалтером, в якому зазначаються: обставини, що призвели до втрати та/або неможливості вивезення первинних документів, податкові (звітні) періоди, а також загальний перелік первинних документів (за можливості - із зазначенням реквізитів).
Дані та показники податкової звітності платника податків/податкового агента за податкові (звітні) періоди, зазначені у повідомленні, не можуть бути піддані сумніву лише на підставі відсутності первинних документів. Подане повідомлення є також підставою для збереження витрат (включаючи витрати у зв`язку з придбанням цінних паперів/корпоративних прав) та/або від`ємного значення об`єкта оподаткування податком на прибуток (включаючи від`ємний фінансовий результат за операціями з цінними паперами/корпоративними правами), та/або податкового кредиту з податку на додану вартість, та/або суми від`ємного значення податку на додану вартість минулих податкових (звітних) періодів без наявності договірних, розрахункових, платіжних та інших первинних документів, обов`язковість ведення і зберігання яких передбачена правилами ведення бухгалтерського обліку та нарахування податку.
Після подання до контролюючого органу повідомлення про неможливість вивезення первинних документів у зв`язку з їх знаходженням на територіях, на яких ведуться (велися) бойові дії, та на територіях, тимчасово окупованих збройними формуваннями російської федерації, запроваджується мораторій на проведення документальних перевірок щодо зазначених у повідомленні податкових (звітних) періодів.
Якщо після подання повідомлення про неможливість вивезення первинних документів платнику податків/податковому агенту стане відомо про втрату таких документів, такий платник податків/податковий агент зобов`язаний подати до контролюючого органу повідомлення про втрату первинних документів із зазначенням обставин такої втрати.
Платники податків/податкові агенти, які подали повідомлення про втрату первинних документів відповідно до цього підпункту, не підлягають перевірці контролюючим органом щодо зазначених у повідомленні податкових (звітних) періодів, у тому числі після завершення дії воєнного стану.
Втрата документів, що не пов`язана з проведенням на територіях, на яких ведуться (велися) бойові дії, та на територіях, тимчасово окупованих збройними формуваннями російської федерації, бойових дій, не надає права платнику податків/податковому агенту застосовувати положення цього підпункту.
Обов`язок доведення відсутності підстав для застосування положень цього підпункту покладається на контролюючий орган. Платник податків/податковий агент, який безпідставно застосував положення цього підпункту, вважається таким, що ухиляється від сплати податків, та несе відповідальність, передбачену цим Кодексом та іншими законами України.
У разі відмови у застосуванні положень цього підпункту контролюючий орган не пізніше одного місяця з дати отримання відповідного повідомлення від платника податків/податкового агента видає вмотивоване рішення із зазначенням підстави та доказів такої відмови.
Рішення контролюючого органу може бути оскаржено в адміністративному чи судовому порядку. До винесення остаточного рішення по справі контролюючий орган не може піддавати сумніву показники податкової звітності, а також ініціювати проведення будь-якої перевірки платника податків/податкового агента щодо податкових (звітних) періодів, зазначених у відповідному повідомленні.
У податкових (звітних) періодах, зазначених у відповідному повідомленні, не може бути переглянуто у бік збільшення суми податкових зобов`язань з податків і зборів, задекларовані в податкових деклараціях за зазначені податкові (звітні) періоди, у бік збільшення суми від`ємного значення об`єкта оподаткування податком на прибуток, задекларовані в податкових деклараціях/розрахунках за зазначені податкові (звітні) періоди, у бік збільшення суми бюджетного відшкодування податку на додану вартість, заявлені в податкових деклараціях за зазначені звітні періоди.
Підпунктом 69.28 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» Податкового кодексу України визначено дві обставини, за яких до платника податків можуть бути застосовані визначені вказаним підпунктом спеціальні правила, а саме: втрата (знищення чи зіпсуття) первинних документів внаслідок бойових дій та/або неможливість вивезення первинних документів в зв`язку із знаходженням їх на територіях, на яких ведуться (велися) бойові дії, та на територіях, тимчасово окупованих збройними формуваннями російської федерації.
Оскільки у абзаці третьому зазначеної норми вказані обставини граматично пов`язані сполучником «та/або», з метою застосування вказаних спеціальних правил вони можуть існувати як кожна окремо, так і в сукупності.
Абзац восьмий підпункту 69.28 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» Податкового кодексу України містить єдину обставину, на підставі якої контролюючий орган має право прийняти рішення про відмову у застосуванні цієї норми. Такою обставиною є втрата документів, що не пов`язана з проведенням на територіях, на яких ведуться (велися) бойові дії, та на територіях, тимчасово окупованих збройними формуваннями російської федерації, бойових дій.
При цьому підпунктом 69.28 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» Податкового кодексу України, як і загальною нормою ч. 2ст. 77 КАС України, обов`язок доведення вказаної обставини покладено на контролюючий орган.
Вказаним підпунктом ПК України передбачено підставу для відмови у застосуванні спеціальних правил виключно у разі втрати документів, що не пов`язана з проведенням на територіях, на яких ведуться (велися) бойові дії, та на територіях, тимчасово окупованих збройними формуваннями російської федерації, бойових дій.
Підпункт 69.28 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» Податкового кодексу України не містить підстав для відмови у застосуванні спеціальних правил у разі неможливості вивезення платником податків первинних документів, якщо платником податків надано докази на підтвердження своїх доводів, а територія на якій знаходяться первинні документи визначена у Переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії, та територій, тимчасово окупованих збройними формуваннями російської федерації, що є головним, визначальним критерієм для можливості реалізації платником податків свого права на застосування підпункту 69.28 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» Податкового кодексу України .
Підсумовуючи вищезазначене, суд зазначає, що порядок застосування спеціальних правил для підтвердження даних, визначених у податковій звітності внаслідок втрати та/або неможливості вивезення первинних документів, регулюється виключно підпунктом 69.28 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» Податкового кодексу України, тлумачення якого дає підстави зробити висновок, що у разі якщо платник податків подав до контролюючого органу повідомлення про неможливість вивезення первинних документів з підстав ведення на територіях знаходження первинних документів бойових дій або якщо території тимчасово окуповані збройними формуваннями російської федерації, і будь-яке знаходження там становить загрозу життю працівникам підприємства, у контролюючого органу не було підстав для відмови у застосуванні спеціальних правил до позивача.
Абзацом третім підпункту 69.28 пункту 69 ПКУ, визначений перелік документів, які повинні надаватись при поданні повідомлення а саме: разі втрати та/або неможливості вивезення первинних документів платник податків/податковий агент подає до контролюючого органу в довільній формі повідомлення про неможливість вивезення первинних документів, підписане керівником підприємства та головним бухгалтером, в якому зазначаються: обставини, що призвели до втрати та/або неможливості вивезення первинних документів, податкові (звітні) періоди, а також загальний перелік первинних документів (за можливості - із зазначенням реквізитів).
Частиною 1статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
Відповідно до частини 2статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Враховуючи вищенаведене, оскільки позивач подав повідомлення про неможливість вивезення первинних документі та надав підтверджуючі документи та обґрунтував обставини, що призвели до неможливості використати чи вивезти документи, комп`ютерне та інше обладнання внаслідок ведення воєнних дій або тимчасово окупована збройними формуваннями російської федерації, за податкові (звітні періоди), суд доходить до висновку про задоволення позовних вимог.
Розподіл судових витрат здійснити відповідно до ст.ст. 139, 143 КАС України та Закону України «Про судовий збір».
У зв`язку з відмовою у задоволенні позовних вимог, розподіл судових витрат у відповідності до положень ст. 139 Кодексу адміністративного судочинства України судом не здійснюється.
Керуючись ст.ст. 19, 139, 205, 229, 241-247, 250, 255, 293, 295, 297 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
В И Р І Ш И В :
Адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю «КОМПАНІЯ РОЛЛІ» (вул. Тобольська, буд. 46, офіс 1, м. Харків, 61072, код ЄДРПОУ 37460146) до Головного управління Державної податкової служби у Харківській області (вул. Пушкінська, б. 46, м. Харків, 61057, код ЄДРПОУ 43983495) про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії - задовольнити.
Визнати протиправним та скасувати рішення Головного управління ДПС у Харківській області від 02.08.2023 № 40037/6/20-40-07-11-10, яким ТОВ«КОМПАНІЯ РОЛЛІ» відмовлено у застосуванні положень п.п. 69.28 п. 69 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідних положень» ПК України.
Зобов`язати Головне управління ДПС у Харківській області прийняти рішення про запровадження мораторію на проведення документальних перевірок щодо податкових (звітних) періодів, зазначених у поданому ТОВ«КОМПАНІЯ РОЛЛІ» (вул. Тобольська, буд. 46, офіс 1, м. Харків, 61072, код ЄДРПОУ 37460146) до Головного управління ДПС у Харківській області повідомленні про неможливість вивезення первинних документів.
Стягнути на користь ТОВ«КОМПАНІЯ РОЛЛІ» (вул. Тобольська, буд. 46, офіс 1, м. Харків, 61072, код ЄДРПОУ 37460146) за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління Державної податкової служби у Харківській області (вул. Пушкінська, б. 46, м. Харків, 61057, код ЄДРПОУ 43983495) суму сплаченого судового збору у розмірі 3 028,0 грн (три тисячі двадцять вісім гривень 00 копійок).
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення може бути оскаржено протягом тридцяти днів з дня його складання у повному обсязі шляхом подачі апеляційної скарги безпосередньо до Другого апеляційного адміністративного суду.
Суддя Заічко О.В.
Суд | Харківський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 12.08.2024 |
Оприлюднено | 16.08.2024 |
Номер документу | 121007025 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо |
Адміністративне
Харківський окружний адміністративний суд
Заічко О.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні