П`ЯТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
------------------------
П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
13 серпня 2024 р.м. ОдесаСправа № 420/35930/23
Категорія:111010000 Головуючий в 1 інстанції: Марин П.П.
Місце ухвалення: м. Одеса
Дата складання повного тексту: 08.04.2024 р.
Колегія суддів П`ятого апеляційного адміністративного суду у складі:
головуючого - Бітова А.І.
суддів - Лук`янчук О.В.
- Ступакової І.Г.
у зв`язку з поданням апеляційної скарги на рішення суду першої інстанції, яке ухвалене в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін (у порядку письмового провадження), справа розглянута згідно п.3 ч.1 ст. 311 КАС України,
розглянувши в порядку письмового провадження в місті Одесі адміністративну справу за апеляційною скаргою Головного управління ДПС в Одеській області на рішення Одеського окружного адміністративного суду від 08 квітня 2024 року у справі за позовом товариства з обмеженою відповідальністю "СОЛОКС" до Головного управління ДПС в Одеській області про визнання протиправним рішення та зобов`язання вчинити певні дії,
В С Т А Н О В И Л А :
У грудні 2023 року товариство з обмеженою відповідальністю (далі - ТОВ) "СОЛОКС" звернулося до суду з позовом до Головного управління (далі - ГУ) ДПС в Одеській області про:
- визнання протиправним та скасування рішення Комісії ГУ ДПС в Одеський області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - ЄРПН) №9047 від 28 листопада 2023 року про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку, яким ТОВ "СОЛОКС" віднесено до ризикових;
- зобов`язання ГУ ДПС в Одеській області виключити ТОВ "СОЛОКС" з переліку платників податків, які відповідають критеріям ризиковості платника податку.
Обґрунтовуючи свої вимоги, позивач вказував, що у спірному рішенні відповідача наведено коди податкової інформації, які є підставою для розгляду питання про відповідність платника податку критеріям ризиковості, а саме: 03 - відсутність необхідних умов та/або обсягів матеріальних ресурсів для виробництва товарів, виконання робіт або надання послуг в обсягах, відображеній у податковій накладній/розрахунку коригування (відсутні відомості про об`єкти оподаткування, відсутня придбання послуг оренди об`єктів оподаткування, послуг транспортування, послуг оренди місць зберігання товарно-матеріальних цінностей, послуг оренди місць зберігання паливно-мастильних матеріалів тощо) відповідно до поданої до контролюючого органу звітності); 07 - недостатня кількість трудових ресурсів, необхідних для здійснення господарської операції в обсягах, зазначених у податковій накладній/розрахунку коригування (за відсутності інформації щодо придбання послуг з виконання робіт, необхідних для здійснення господарської операції).
Таке твердження, на думку позивача, не відповідає фактичним умовам провадження фінансово-господарської діяльності ТОВ "СОЛОКС" та наявним у платника податків матеріально-технічним і трудовим ресурсам та спростовується наданими відповідачеві поясненнями та копіями документів.
Так, згідно даних оборотно-сальдової відомості по рахунку 631 за період з 12 травня 2023 року по 07 листопада 2023 року ТОВ "СОЛОКС" має постачальників товарів/робіт/послуг серед яких фізичні особи-підприємці та юридичні особи постачальники запчастин, послуг з оренди транспортних засобів з екіпажем, паливно-мастильних матеріалів, послуг з перевезення вантажів для подальшого перепродажу тощо. Місцезнаходження товариства зареєстровано за адресою: Одеська обл, м. Ізмаїл, вул. Покровська,94. За цієї адресою директор орендує робоче місце для провадження господарської діяльності. Договір оренди б/н від 21 березня 2023 року з ТОВ "ТРАНС АЙ ТІ". Транспортні засоби з екіпажем для перевезення вантажів орендувалися у ФОП ОСОБА_1 за договором оренди транспортних засобів з екіпажем №1 від 10 серпня 2023 року та ФОП ОСОБА_2 за договором оренди з екіпажем №1 від 24 жовтня 2023 року. З 11 грудня 2023 року у штатному розкладі позивача в наявності водії та головний механік. Переукладено договори оренди транспортних засобів з ФОП ОСОБА_1 та ФОП ОСОБА_2 . Для стоянки автомобільного транспорту ТОВ "СОЛОКС" взяло в оренду майданчик у ПрАТ "ПМК-15 ДУНАЙВОДБУД". Тобто, на думку позивача, матеріально-технічна база, а саме: транспортні засоби, робочі місця, місце для зберігання транспортних засобів, відображені у повідомленні про об`єкти оподаткування або об`єкти, пов`язані із оподаткуванням, або через які провадиться діяльність (форма №20-ОПП) наявна, та підтверджується наданими контролюючому органу, документами. Запчастини, шини диски, обслуговування ТЗ придбаваються у: ФОП ОСОБА_3 , ТОВ "О ШИНА", "ТОВ КПП ЦЕНТР" та інших. За договором №ДГ-0000045 від 29 серпня 2023 року з ТОВ "КОМЕРЦІЙНА ФІРМА РОМБ" товариство здійснює придбання паливно-мастильних матеріалів (дизельне паливо). Крім того, той обсяг перевезень, що наразі виконується платником податків, забезпечується шляхом придбання зазначених послуг в інших суб`єктів господарювання-перевізників (ПВКП "МАСТЕР-А" ЄДРПОУ 23215565 ТОВ "КРОНС АГРІ"" ЄДРПОУ 41912328, ТОВ "ТО "КИТАЙПРОМ" ЄДРПОУ 34182109) для подальшого перепродажу замовникам послуг позивача.
Позивач вважає, що така діяльність з надання послуг перевезень не потребує значного обсягу трудових ресурсів у платника податків ТОВ "СОЛОКС". У штатному розписі ТОВ "СОЛОКС" на час подання позову наявні 9 штатних одиниць: директор, диспетчер автомобільного транспорту, головний механік та водії. На думку позивача, наявний трудовий ресурс товариства достатньо для організації виробничого процесу та забезпечення виконання укладених договорів з Замовниками послуг на перевезення вантажів.
Копії договорів з постачальниками товарів, робіт та послуг, а також первинні і платіжні документи (видаткові накладні, акти виконаних робіт/послуг), копії наказів, штатного розкладу, договорів з замовниками та інше надавалися податковому органу разом з поясненнями про невідповідність платника податків критеріям ризиковості, проте відповідачем такі документи залишені поза увагою та не враховані при винесенні оскаржуваного рішення від 28 листопада 2023 року №9047. В оскаржуваному рішенні не зазначено на підставі якої саме інформації або документів винесено оскаржуване рішення про відповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку. Також, позивач вважає, що оскаржуване рішення не містить жодної конкретизації щодо переліку документів, які на думку податкового органу, повинен був надати ТОВ "СОЛОКС" на підтвердження невідповідності його критеріям ризиковості платника податків. Зі змісту рішень податкового органу слідує, що вони прийняті не за наслідками подання позивачем податкової накладної/розрахунку коригування для реєстрації, що має передувати моніторингу платника податку, моніторингу такої накладної/розрахунку коригування, а у зв`язку з наявною податковою інформацією, що отримана з баз даних ДПС під час виконання функцій контролю, що не передбачено пунктом 8 Критеріїв ризиковості платника податків.
У зв`язку з викладеними, позивач вважає, що невиконання податковим органом законодавчо встановлених вимог щодо змісту, форми, обґрунтованості та вмотивованості акту індивідуальної дії призвело до його протиправності до порушення прав та інтересів ТОВ "СОЛОКС" та підлягає скасуванню в судовому порядку.
Відповідач позов не визнав, вказуючи, що з метою забезпечення заходів, направлених на упередження формування та розповсюдження сум ризикового ПДВ, недопущення функціонування транзитно-конвертаційних груп, уникнення виконання податкового обов`язку підприємствами реального сектору економіки, враховуючи вимоги Постанови №1165 та вищезазначену податкову інформацію, рішенням Комісії ГУ ДПС в Одеській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН №9047 від 28 листопада 2023 року ТОВ "СОЛОКС" включено до Переліку ризикових платників податків (відповідно п.8 Критеріїв ризиковості платника податку на додану вартість, визначених Постановою №1165). Так, у оскаржуваному рішенні зазначено коди податкової інформації стосовно ТОВ "СОЛОКС": 03 - відсутність необхідних умов та/або обсягiв матерiальних ресурсiв для виробництва товарiв, виконання робiт або надання послуг в обсягах, вiдображених у податковiй накладнiй/розрахунку коригування (вiдсутнi вiдомостi про об`єкти оподаткування, вiдсутнє придбання послуг оренди об`єктiв оподаткування, послуг транспортування, послуг оренди мiсць зберiгання товарно-матерiальних цiнностей, послуг оренди мiсць зберiгання паливно-мастильних матерiалiв тощо), вiдповiдно до поданої до контролюючих органiв звітності; 07 - недостатня кiлькiсть трудових ресурсiв, необхiдних для здiйснення господарської операцiї в обсягах, зазначених у податковiй накладнiй/розрахунку коригування (за вiдсутностi iнформацiї щодо придбання послуг з виконання робiт, якi необхiднi для здiйснення господарської операцiї) Також, у рішенні зазначено що подані документи не відображають у повному обсязі провадження фінансово-господарської діяльності підприємства, що унеможливлює прийняття рішення про невідповідність критеріям ризиковості.
На думку відповідача, оскаржуване рішення відповідає вимогам та змісту додатку 4 до Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (в редакції постанови Кабінету Міністрів України від 23 грудня 2022 року №1428), оскільки обґрунтованість виникнення у контролюючого органу підстав для віднесення підприємства позивача до критеріїв ризиковості платника податків підтверджується наявною податкової інформації за проведеним моніторингом з метою забезпечення заходів, направлених на упередження формування та розповсюдження сум ризикового ПДВ, недопущення функціонування транзитно-конвертаційних груп, уникнення виконання податкового обов`язку підприємствами реального сектору економіки.
Справу розглянуто за правилами спрощеного позовного провадження в порядку письмового провадження.
Рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 08 квітня 2024 року позов ТОВ "СОЛОКС" до ГУ ДПС в Одеській області про визнання протиправним рішення та зобов`язання вчинити певні дії - задоволено.
Визнано протиправним та скасовано рішення Комісії ГУ ДПС в Одеський області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН №9047 від 28 листопада 2023 року про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку, яким ТОВ "СОЛОКС" віднесено до ризикових.
Зобов`язано ГУ ДПС в Одеській області виключити ТОВ "СОЛОКС" з переліку платників податків, які відповідають критеріям ризиковості платника податку.
Стягнуто з ГУ ДПС в Одеській області за рахунок його бюджетних асигнувань на користь ТОВ "СОЛОКС" сплачений судовий збір у розмірі 2 684 грн.
В апеляційній скарзі ГУ ДПС в Одеській області ставиться питання про скасування судового рішення в зв`язку з тим, що воно постановлено з неправильним застосуванням норм матеріального права, з порушенням норм процесуального права.
Доводи апеляційної скарги:
- судом першої інстанції проігноровано позицію Верховного суду від 21 жовтня 2019 року у справі №640/4480/19, в якому суд акцентував увагу саме на тому, що підставою формування сум податкового кредиту з ПДВ, підставою для формування податкової накладної та, відповідно, підставою для реєстрації податкової накладної є реальне виконання господарських операцій, які є об`єктом оподаткування;
- адміністративні суди наділені правом надавати оцінку актам суб`єктів владних повноважень. У той же час позовна вимога щодо виключення платника податків із переліку ризикових, на думку ГУ ДПС в Одеській області, є неправомірна, так як суд в даному випадку перебирає функцію органу ДПС щодо зібрання, опрацювання та контролю за своєчасністю та достовірністю сплатою коштів до бюджету. Фактично у разі ухвалення вказаних рішень суд підміняє собою контролюючий орган - ДПС, приймає позицію платника податків при наявній у ДПС податковій інформації про протилежне.
У відзиві ТОВ "СОЛОКС" на апеляційну скаргу вказується, що рішення суду першої інстанції є правильним, а тому просить у задоволенні апеляційної скарги відмовити.
Розглянувши матеріали справи, заслухавши доповідача, доводи апеляційної скарги ГУ ДПС в Одеській області, перевіривши законність і обґрунтованість судового рішення в межах позовних вимог і доводів апеляційної скарги, колегія суддів приходить до наступного.
Судом першої інстанції встановлені, судом апеляційної інстанції підтверджені, учасниками апеляційного провадження неоспорені наступні обставини.
ТОВ "СОЛОКС" здійснює господарську діяльність з перевезення зернових вантажів автомобільним транспортом (49.41 вантажний автомобільний транспорт, 45.20 технічне обслуговування та ремонт автомобільних засобів; 68.20 надання в оренду й експлуатацію власного чи орендованого нерухомого майна; 52.29 інша допоміжна діяльність у сфері транспорту; 52.24 транспортне обладнання вантажів; 52.21 допоміжне обслуговування наземного транспорту; 52.22 допоміжне обслуговування водного транспорту; 52.10 складське господарство; 63.99 надання інших інформаційних послуг, н.в.і.у.; 77.31 надання в оренду сільськогосподарських машин і устаткування; 77.39 надання в оренду інших машин, устаткування та товарів, н.в.і.у.; 77.35 надання в оренду повітряних транспортних засобів; 77.11 надання в оренду автомобілів і легкових автотранспортних засобів; 77.12 надання в оренду вантажних автомобілів; 77.33 надання в оренду офісних машин і устаткування, у тому числі комп`ютерів; 77.32 надання в оренду будівельних машин і устаткування; 01.63 післяурожайна діяльність).
01 квітня 2023 року товариство зареєстровано платником податку на додану вартість, ІПН 449518915024.
07 листопада 2023 року Комісією ГУ ДПС в Одеській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН прийнято рішення №8372 про відповідність платника податку - ТОВ "СОЛОКС" критеріям ризиковості платника податку, яким:
- відповідно п.6 Порядку зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в ЄРПН, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 11 грудня 2019 року №1165 (далі - Порядок №1165), у зв`язку з виявленням обставин та/або отримання інформації контролюючим органом у процесі поточної діяльності прийнято рішення про: відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку,
- підстава: п.8 Критеріїв ризиковості платника податку,
- код податкової інформації, яка є підставою для прийняття рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку:
03 - вiдсутнiсть необхiдних умов та/або обсягiв матерiальних ресурсiв для виробництва товарiв, виконання робiт або надання послуг в обсягах, вiдображених у податковiй накладнiй/розрахунку коригування (вiдсутнi вiдомостi про об`єкти оподаткування, вiдсутнє придбання послуг оренди об`єктiв оподаткування, послуг транспортування, послуг оренди мiсць зберiгання товарно-матерiальних цiнностей, послуг оренди мiсць зберiгання паливно-мастильних матерiалiв тощо), вiдповiдно до поданої до контролюючих органiв звітності;
07 - недостатня кiлькiсть трудових ресурсiв, необхiдних для здiйснення господарської операцiї в обсягах, зазначених у податковiй накладнiй/розрахунку коригування (за вiдсутностi iнформацiї щодо придбання послуг з виконання робiт, якi необхiднi для здiйснення господарської операцiї) Також, у рішенні зазначено що подані документи не відображають у повному обсязі провадження фінансово-господарської діяльності підприємства, що унеможливлює прийняття рішення про невідповідність критеріям ризиковост;
- інформація, за якою встановлена відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку:
- тип операції придбання/постачання; період здійснення господарської операції: 12 травня 2023 року 07 листопада 2023 року; податковий номер платника податку, задіяного в ризиковій операції: 44951833.
Позивачем, в порядку передбаченому п.6 Порядку №1165, через електронний кабінет платника податків засобами електронного зв`язку подано пояснення та копії документів щодо невідповідності платника податку критеріям ризиковості №11 від 08 листопада 2023 року.
14 листопада 2023 року за результатами розгляду пояснень та документів платника податків Комісією регіонального рівня прийнято рішення №8554 від 14 листопада 2023 року про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку відповідно п.6 Порядку №1165 з урахуванням отриманих від платника податку інформації та копій відповідних документів від 08 листопада 2023 року №11 прийнято рішення №8554 про відповідність платника податку - ТОВ "СОЛОКС" критеріям ризиковості платника податку:
- підстава: п.8 Критеріїв ризиковості платника податку,
- код податкової інформації, яка є підставою для прийняття рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку:
03 - вiдсутнiсть необхiдних умов та/або обсягiв матерiальних ресурсiв для виробництва товарiв, виконання робiт або надання послуг в обсягах, вiдображених у податковiй накладнiй/розрахунку коригування (вiдсутнi вiдомостi про об`єкти оподаткування, вiдсутнє придбання послуг оренди об`єктiв оподаткування, послуг транспортування, послуг оренди мiсць зберiгання товарно-матерiальних цiнностей, послуг оренди мiсць зберiгання паливно-мастильних матерiалiв тощо), вiдповiдно до поданої до контролюючих органiв звітності;
07 - недостатня кiлькiсть трудових ресурсiв, необхiдних для здiйснення господарської операцiї в обсягах, зазначених у податковiй накладнiй/розрахунку коригування (за вiдсутностi iнформацiї щодо придбання послуг з виконання робiт, якi необхiднi для здiйснення господарської операцiї) Також, у рішенні зазначено що подані документи не відображають у повному обсязі провадження фінансово-господарської діяльності підприємства, що унеможливлює прийняття рішення про невідповідність критеріям ризиковост;
- інформація, за якою встановлена відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку:
- тип операції придбання/постачання; період здійснення господарської операції: 12 травня 2023 року та 07 листопада 2023 року; код згідно з УКТЗЕД операції, визначеної як ризикова "-", податковий номер платника податку, задіяного в ризиковій операції: 44951833.
Також вказано ненадання платником податку копій документів, які можуть свідчити про невідповідність критеріям ризиковості платника податку, подані документи не відображають у повному обсязі провадження фінансово-господарської діяльності підприємства, що унеможливлює прийняття рішення про невідповідність критеріям ризиковості - розрахунковий документ.
15 листопада 2023 року платником податків подано нові пояснення та копії документів (Пояснення №13 від 15 листопада 2023 року). Доповнено інформацію щодо матеріально-технічної бази підприємства.
21 листопада 2023 року за результатами розгляду пояснень та документів платника податків Комісією регіонального рівня прийнято рішення №8769 про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку відповідно п.6 Порядку №1165 з урахуванням отриманих від платника податку інформації та копій відповідних документів від 15 листопада 2023 року №13 прийнято рішення №8769 про відповідність платника податку - ТОВ "СОЛОКС" критеріям ризиковості платника податку:
- підстава: п.8 Критеріїв ризиковості платника податку,
- код податкової інформації, яка є підставою для прийняття рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку:
03 - вiдсутнiсть необхiдних умов та/або обсягiв матерiальних ресурсiв для виробництва товарiв, виконання робiт або надання послуг в обсягах, вiдображених у податковiй накладнiй/розрахунку коригування (вiдсутнi вiдомостi про об`єкти оподаткування, вiдсутнє придбання послуг оренди об`єктiв оподаткування, послуг транспортування, послуг оренди мiсць зберiгання товарно-матерiальних цiнностей, послуг оренди мiсць зберiгання паливно-мастильних матерiалiв тощо), вiдповiдно до поданої до контролюючих органiв звітності;
07 - недостатня кiлькiсть трудових ресурсiв, необхiдних для здiйснення господарської операцiї в обсягах, зазначених у податковiй накладнiй/розрахунку коригування (за вiдсутностi iнформацiї щодо придбання послуг з виконання робiт, якi необхiднi для здiйснення господарської операцiї) Також, у рішенні зазначено що подані документи не відображають у повному обсязі провадження фінансово-господарської діяльності підприємства, що унеможливлює прийняття рішення про невідповідність критеріям ризиковост;
- інформація, за якою встановлена відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку:
- тип операції придбання/постачання; період здійснення господарської операції: 12 травня 2023 року та 07 листопада 2023 року; код згідно з УКТЗЕД операції, визначеної як ризикова "-", податковий номер платника податку, задіяного в ризиковій операції: 44951833.
Також вказано ненадання платником податку копій документів, які можуть свідчити про невідповідність критеріям ризиковості платника податку, подані документи не відображають у повному обсязі провадження фінансово-господарської діяльності підприємства, що унеможливлює прийняття рішення про невідповідність критеріям ризиковості - розрахунковий документ.
Платником податків листом №14 від 22 листопада 2023 року пояснення до повідомлення про подання інформації та копій документів щодо невідповідності платника податків критеріям ризиковості платника податку.
28 листопада 2023 року за результатами розгляду пояснень та документів платника податків Комісією регіонального рівня прийнято рішення №9047 про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку відповідно п.6 Порядку №1165 з урахуванням отриманих від платника податку інформації та копій відповідних документів від 22 листопада 2023 року №14 прийнято рішення №9047 про відповідність платника податку - ТОВ "СОЛОКС" критеріям ризиковості платника податку:
- підстава: п.8 Критеріїв ризиковості платника податку,
- код податкової інформації, яка є підставою для прийняття рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку:
03 - вiдсутнiсть необхiдних умов та/або обсягiв матерiальних ресурсiв для виробництва товарiв, виконання робiт або надання послуг в обсягах, вiдображених у податковiй накладнiй/розрахунку коригування (вiдсутнi вiдомостi про об`єкти оподаткування, вiдсутнє придбання послуг оренди об`єктiв оподаткування, послуг транспортування, послуг оренди мiсць зберiгання товарно-матерiальних цiнностей, послуг оренди мiсць зберiгання паливно-мастильних матерiалiв тощо), вiдповiдно до поданої до контролюючих органiв звітності;
07 - недостатня кiлькiсть трудових ресурсiв, необхiдних для здiйснення господарської операцiї в обсягах, зазначених у податковiй накладнiй/розрахунку коригування (за вiдсутностi iнформацiї щодо придбання послуг з виконання робiт, якi необхiднi для здiйснення господарської операцiї).
Також, у рішенні зазначено що подані документи не відображають у повному обсязі провадження фінансово-господарської діяльності підприємства, що унеможливлює прийняття рішення про невідповідність критеріям ризиковості;
- інформація, за якою встановлена відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку:
- тип операції придбання/постачання; період здійснення господарської операції: 12 травня 2023 року та 07 листопада 2023 року; код згідно з УКТЗЕД операції, визначеної як ризикова "-", податковий номер платника податку, задіяного в ризиковій операції: 44951833.
Також вказано ненадання платником податку копій документів, які можуть свідчити про невідповідність критеріям ризиковості платника податку, подані документи не відображають у повному обсязі провадження фінансово-господарської діяльності підприємства, що унеможливлює прийняття рішення про невідповідність критеріям ризиковості - розрахунковий документ.
Позивач скористався правом на адміністративне оскарження рішення комісії регіонального рівня №9047 від 28 листопада 2023 року та 04 грудня 2023 року подав скаргу до Державної податкової служби (Пояснення до скарги №1 від 04 грудня 2023 року).
Рішенням комісії центрального рівня №9446 від 07 грудня 2023 року за результатами розгляду скарги позивача, рішення №9047 від 28 листопада 2023 року залишено без змін, а скаргу платника без задоволення.
Вирішуючи справу, суд першої інстанції виходив з того, що рішення комісії про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку № 9047 від 28 листопада 2023 року прийнято необґрунтовано та без урахування всіх обставин, що мали значення для його прийняття, а тому підлягає скасуванню.
Оскільки рішення №9047 від 28 листопада 2023 року є неправомірним та підлягає скасуванню, суд дійшов висновку, що порушенні права позивача підлягають судовому захисту шляхом зобов`язання ГУ ДПС в Одеській області виключити ТОВ "СОЛОКС" з переліку платників податку, які відповідають критеріям ризиковості платника податку.
Колегія суддів вважає ці висновки суду першої інстанції правильними і такими, що Колегія суддів вважає ці висновки суду першої інстанції правильними і такими, що відповідають вимогам ст.ст. 2, 6-12, 77 КАС України, пп.20.1.45 п.20.1 ст. 20, п.61.1 ст. 61, пп.62.1.2 п.62.1 ст. 62, пп.71.1 ст. 71, п.п.74.1, 74.3 ст. 74 ПК України.
Колегія суддів не приймає до уваги доводи апелянта, виходячи з наступного.
Відповідно пп.20.1.45 п.20.1 ст. 20 ПК України контролюючі органи мають право здійснювати щоденну обробку даних та інформації електронного кабінету, необхідних для виконання покладених на них функцій з адміністрування податкового законодавства та законодавства з інших питань, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючий орган, що включає, зокрема, прийняття, обробку та аналіз документів та даних платників податків, здійснення повноважень, передбачених законом, які можуть бути реалізовані в електронній формі за допомогою засобів електронного зв`язку.
Пунктом 61.1 ст. 61 ПК України визначено, що податковий контроль система заходів, що вживаються контролюючими органами з метою контролю правильності нарахування, повноти і своєчасності сплати податків і зборів, а також дотримання законодавства з питань регулювання обігу готівки, проведення розрахункових та касових операцій, патентування, ліцензування та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи.
Згідно пп.62.1.2 п.62.1 ст. 62 ПК України передбачено, що податковий контроль здійснюється шляхом, серед іншого, інформаційно-аналітичного забезпечення діяльності контролюючих органів.
Приписами п.71.1 ст. 71 ПК України інформаційно-аналітичне забезпечення діяльності контролюючих органів комплекс заходів щодо збору, опрацювання та використання інформації, необхідної для виконання покладених на контролюючі органи функцій.
Відповідно п.п.74.1, 74.3 ст. 74 ПК України, податкова інформація, зібрана відповідно до цього Кодексу, зберігається в базах даних Інформаційних, телекомунікаційних та інформаційно-телекомунікаційних систем (далі Інформаційні системи) центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову та митну політику.
Інформаційні системи і засоби їх забезпечення, розроблені, виготовлені або придбані центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну податкову та митну політику, є державною власністю.
Система захисту податкової інформації, що зберігається в базах даних Інформаційних систем, встановлюється центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну податкову та митну політику.
Внесення інформації до баз даних Інформаційних систем та її опрацювання здійснюються контролюючими органами.
Перелік Інформаційних систем визначається центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну податкову та митну політику.
Зібрана податкова інформація та результати її опрацювання використовуються для виконання покладених на контролюючі органи функцій та завдань, а також центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику, для формування та реалізації єдиної державної податкової та митної політики.
Додатками №1 та №3 до Порядку №1165 визначені Критерії ризиковості платника податку на додану вартість та Критерії ризиковості здійснення операцій відповідно.
Додатком 1 до Порядку №1165 встановлено наступні Критерії ризиковості платника податку на додану вартість, зокрема п.8: у контролюючих органах наявна податкова інформація, яка стала відома у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, зазначеної в поданих для реєстрації податковій накладній/розрахунку коригування.
Пунктом 6 Порядку №1165 передбачено, що питання відповідності/невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку розглядається комісією регіонального рівня.
У разі встановлення відповідності платника податку хоча б одному з критеріїв ризиковості платника податку комісією регіонального рівня приймається рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
Включення платника податку до переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, здійснюється в день проведення засідання комісії регіонального рівня та прийняття відповідного рішення.
Платник податку отримує рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку через електронний кабінет у день прийняття такого рішення.
У рішенні зазначається підстава, відповідно до якої встановлено відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
Додатком №4 до Порядку №1165 затверджено бланк рішення про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку.
Бланк рішення про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку містить обов`язкове для заповнення поле "податкова інформація (заповнюється у разі відповідності п.8 Критеріїв ризиковості платника податку)".
Верховний Суд вже неодноразово викладав правову позицію у аналогічних правовідносинах, зазначаючи, що хоча затверджена форма рішення не передбачає конкретизації підстав у разі відповідності п.п.1, 8 Критеріїв ризиковості платника податку, але й не скасовує обов`язку контролюючого органу необхідності доказування, передбаченого ч.2 ст. 77 КАС України. Комісія контролюючого органу має обґрунтувати свій висновок і надати належні та допустимі докази в підтвердження цих даних при прийнятті рішення, обґрунтованого тим, що в контролюючих органах наявна податкова інформація, яка стала відома в процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій.
Як вбачається з матеріалів справи, оскаржуване рішення про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку від 28 листопада 2023 року №9047 про відповідність ТОВ "СОЛОКС" п.8 Критеріїв прийнято у зв`язку з тим, що:
03 - вiдсутнi необхiдні умови та/або обсяги матерiальних ресурсiв для виробництва товарiв, виконання робiт або надання послуг в обсягах, вiдображених у податковiй накладнiй/розрахунку коригування (вiдсутнi вiдомостi про об`єкти оподаткування, вiдсутнє придбання послуг оренди об`єктiв оподаткування, послуг транспортування, послуг оренди мiсць зберiгання товарно-матерiальних цiнностей, послуг оренди мiсць зберiгання паливно-мастильних матерiалiв тощо), вiдповiдно до поданої до контролюючих органiв звітності;
07 - недостатня кiлькiсть трудових ресурсiв, необхiдних для здiйснення господарської операцiї в обсягах, зазначених у податковiй накладнiй/розрахунку коригування (за вiдсутностi iнформацiї щодо придбання послуг з виконання робiт, якi необхiднi для здiйснення господарської операцiї).
Разом з тим, в графі "інформація, за якою встановлена відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку" оскаржуваного рішення, вказано тип (придбання/постачання) та дата операцій, проведених позивачем з його контрагентами, а також зазначені коди ЄДРПОУ контрагентів, а саме придбання/постачання в період з 12 травня 2023 року по 07 листопада 2023 року у платника податку код ЄДРПОУ 44951899.
В розділі "Ненадання платником податку копій документів, які можуть свідчити про невідповідність критеріям ризиковості платника податку" вказано, що подані документи не відображають у повному обсязі провадження фінансово-господарської діяльності підприємства, що унеможливлює прийняття рішення про невідповідність критеріям ризиковості - розрахунковий документ.
Загальними вимогами, які висуваються до акту індивідуальної дії, як акта правозастосування, є його обґрунтованість та вмотивованість, тобто наведення податковим органом конкретних підстав його прийняття (фактичних і юридичних), а також переконливих і зрозумілих мотивів його прийняття.
Вирішуючи питання про правомірність рішення комісії про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку від 28 листопада 2023 року №9047, суд першої інстанції врахував практику Європейського суду з прав людини, яким вироблена позиція, за якою за загальним правилом національні суди повинні утриматися від перевірки обґрунтованості таких актів, однак все ж суди повинні проконтролювати, чи не є викладені у них висновки адміністративних органів щодо обставин у справі довільними та нераціональними, непідтвердженими доказами або ж такими, що є помилковими щодо фактів; у будь-якому разі суди повинні дослідити такі акти, якщо їх об`єктивність та обґрунтованість є ключовим питанням правового спору (п.111 рішення від 31 липня 2008 року у справі "Дружстевні заложна пріа та інші проти Чеської Республіки" (CASE OF DRUЋSTEVNН ZБLOЋNA PRIA AND OTHERS v. THE CZECH REPUBLIC); п.156-157, 159 рішення від 21 липня 2011 року у справі "Сігма радіо телевіжн лтд. Проти Кіпру" (CASE OF SIGMA RADIO TELEVISION LTD. v. CYPRUS); п.44 рішення від 22 листопада 1995 року у справі "Брайєн проти Об`єднаного Королівства" (CASE OF BRYAN v. THE UNITED KINGDOM); п.4 рішення Європейської комісії з прав людини щодо прийнятності від 08 березня 1994 року у справі "ISKCON та 8 інших проти Об`єднаного Королівства" (ISKCON and 8 Others against the United Kingdom); п.47-56 рішення від 02 грудня 2010 року у справі "Путтер проти Болгарії" (CASE OF PUTTER v. BULGARIA).
При цьому, ключовим питанням спору є існування тих фактів та обставин, які вказують на наявність у контролюючого органу податкової інформації, яка стала відома у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, зазначеної в поданих для реєстрації податковій накладній/розрахунку коригування.
З`ясування таких фактів та обставин повинно здійснюватися на підставі наданих сторонами доказів.
Разом з тим, оскаржуване рішення про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку ТОВ "СОЛОКС" від 28 листопада 2023 року №9047, хоч і містить посилання на коди податкової інформації, яка є підставою для його прийняття, проте не містить чіткої причини їх прийняття та розшифровку яка безпосередньо податкова інформація слугувала підставою для включення ТОВ "СОЛОКС" до переліку ризикових платників податку, зокрема відповідачем, суб`єктом владних повноважень, не зазначено конкретні господарські операції за результатом яких складено та направлено на реєстрацію відповідні податкові накладні.
Колегія суддів акцентує увагу на тому, що комісія контролюючого органу, приймаючи рішення з посиланням на те, що у контролюючих органах наявна податкова інформація, яка стала відома у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, має обґрунтувати суду, на підставі якої інформації комісія дійшла такого висновку та надати належні, допустимі докази в підтвердження цієї інформації.
Колегія суддів вважає вірним посилання суду першої інстанції на те, що документального підтвердження обставин, що позивач та/або контрагент задіяні у проведенні ризикових операцій, відповідач не надав. Під час розгляду справи в суді першої та апеляційної інстанцій, відповідач не надав жодного доказу, який досліджувався в ході засідання Комісії і який слугував підставою для прийняття оскаржуваних рішень.
Слід звернути увагу, що у випадку не конкретизації податкової інформації у рішенні про відповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника за п.8 Критеріїв ризиковості, платник податків перебуває у стані правової невизначеності, що позбавляє його можливості надати контролюючому органу необхідний в розумінні суб`єкта владних повноважень пакет документів.
Загальними вимогами, які висуваються до актів індивідуальної дії, як акта правозастосування, є його обґрунтованість та вмотивованість, тобто наведення податковим органом конкретних підстав його прийняття (фактичних і юридичних), а також переконливих і зрозумілих мотивів його прийняття.
При цьому, колегія суддів враховує, що для підтвердження реальності господарських операцій з вказаними контрагентами позивачем було направлено контролюючому органу наступні первинні документи:
- пояснення до повідомлення;
- рішення №1 від 21 березня 2022 року;
- виписка про реєстрацію з Єдиного державного реєстру;
- довідка АТ КБ Приватбанк від № 230508SU16484100 від 08 травня 2023 року;
- банківська виписка за період;
- штатний розклад;
- повідомлення про прийняття працівників;
- ОСВ по рахунку 631;
- ОСВ по рахунку 361;
- договір №11/10-1 від 11 жовтня 2023 року з ТОВ "АГРО КАБОТАЖ" ЄДРПОУ 44765913;
- додаткова угода 1, ТОВ "Агро Каботаж";
- акт наданих послуг по ТОВ "АГРО КАБОТАЖ";
- калькуляція, ТТН (вибірково) по ТОВ "Агро Каботаж";
- договір №64/лкг-23 від 1 вересня 2023 року з ТОВ "ЛІКВІД КАРГО ТЕРМІНАЛ" ЄДРПОУ 40210285;
- акт наданих послуг по ТОВ "Ліквід Карго Термінал", ТТН (вибірково);
- договір № 01/П від 21 серпня 2023 року з ТОВ "ЛОДЖИСТЛІ" ЄДРПОУ 24159892;
- акт наданих послуг по ТОВ "Лоджистлі";
- калькуляція, ТОВ "Лоджистлі", ТТН (вибірково);
- договір №СА08/09/1 від 08 вересня 2023 року з ТОВ "СОЛАГРО" ЄДРПОУ 42052082;
- рахунок, калькуляція ТОВ "Солагро", ТТН (вибірково);
- договір № 05/10-23 від 05 жовтня 2023 року з ТОВ "АЗОВ ГРАНУМ" ЄДРПОУ 44344765;
- рахунок ТОВ "Азов Гранум", ТТН;
- видаткова накладна №618 від 24 серпня 2023 року ТОВ "О ШИНА" ЄДРПОУ 43395426;
- видаткова накладна FTM00282633/23TOB "КПП ЦЕНТР" від 18 серпня 2023 року;
- договір оренди т/з з екіпажем №1 від 10 серпня 2023 року ФОП ОСОБА_1 , р.н.о.к.п.п. НОМЕР_1 ;
- акт наданих послуг, платіжне доручення по ФОП ОСОБА_6;
- накази про прийом водіїв;
- свідоцтва про реєстрацію транспортних засобів;
- договір оренди б/н від 21 березня 2023 року з ТОВ "ТРАНС АЙ ТІ" ЄДРПОУ 33883188,
- фото офісу;
- договір №ДГ-0000С45 від 29 серпня 2023 року ТОВ "КОМЕРЦІЙНА ФІРМА РОМБ" ЄДРПОУ 41926096;
- видаткова накладна ТОВ "КФ РОМБ";
- договір №56 від 13 жовтня 2023 року ПВКП "МАСТЕР-А" ЄДРПОУ 23215565;
- акт наданих послуг по ПВКП Мастер-А, ттн (вибірково);
- договір №П-2/06/10/23 TOB "КРОНС АГРІ" ЄДРПОУ 41912328;
- акт наданих послуг по Кроне Агрі, ттн (вибірково);
- договір №П-1/06/10/23 ТОВ "ТО "КИТАЙПРОМ" ЄДРПОУ 34182109;
- акт наданих послуг по ТОВ ТО "Китайпром", ттн (вибірково);
- акт ФОП ОСОБА_5 №А2309997 від 06 квітня 2023 року;
- акт ФОП ОСОБА_4 №Ю2303321 від 06 квітня 2023 року;
- акт (ціна без ПДВ) №120 від 22 серпня 2023 року;
- видаткова накладна (ціна без ПДВ) №121 від 22 серпня 2023 року.
У вказаних документах зазначено вид, зміст та обсяг наданих послуг.
Надані позивачем первинні документи відповідають вимогам ст.ст. 187, 198, 201 ПК України, ч.2 ст. 9 Закону України "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність" та мають відповідну юридичну силу.
Таким чином, оскаржуване рішення комісії не містить обґрунтованих підстав та причин віднесення позивача до ризикових платників податків відповідно до п.8 Критеріїв ризиковості платників податку, а отже є протиправним та вірно скасовано судом першої інстанції.
З урахуванням наведеного, колегія суддів вважає правильним висновок суду першої інстанції про задоволення позовних вимог ТОВ "СОЛОКС".
Враховуючи все вищевикладене, колегія судів вважає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права, а наведені в скарзі доводи правильність висновків суду не спростовують, відповідно, апеляційна скарга задоволенню не підлягає.
Колегія суддів не змінює розподіл судових витрат відповідно ст. 139 КАС України.
Оскільки дана справа правомірно віднесена судом першої інстанції до категорії незначної складності та розглядалась за правилами спрощеного провадження, постанова суду апеляційної інстанції відповідно до ч.5 ст. 328 КАС України в касаційному порядку оскарженню не підлягає.
Керуючись ст.ст. 308, 311, п.1 ч.1 ст. 315, ст.ст. 316, 321, 322, 325, ч.5 ст. 328 КАС України, колегія суддів, -
П О С Т А Н О В И Л А :
Апеляційну скаргу Головного управління ДПС в Одеській області залишити без задоволення, а рішення Одеського окружного адміністративного суду від 08 квітня 2024 року залишити без змін.
Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дати її прийняття, оскарженню в касаційному порядку не підлягає, крім випадків передбачених п.2 ч.5 ст. 328 КАС України.
Повне судове рішення складено 13 серпня 2024 року.
Головуючий: Бітов А.І.
Суддя: Лук`янчук О.В.
Суддя: Ступакова І.Г.
Суд | П'ятий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 13.08.2024 |
Оприлюднено | 16.08.2024 |
Номер документу | 121008356 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо реалізації податкового контролю |
Адміністративне
П'ятий апеляційний адміністративний суд
Бітов А.І.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні