Рішення
від 14.08.2024 по справі 240/33788/23
ЖИТОМИРСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЖИТОМИРСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

14 серпня 2024 року м. Житомир справа № 240/33788/23

категорія 112010203

Житомирський окружний адміністративний суд у складі судді Шимоновича Р.М., розглянувши у письмовому провадженні адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Департаменту соціального захисту населення Житомирської обласної державної адміністрації, Комісії з визначення статусу осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи та іншим категоріям громадян Департаменту соціального захисту населення Житомирської ОДА про визнання дій протиправними, зобов`язання вчинити дії,

встановив:

До Житомирського окружного адміністративного суду звернувся ОСОБА_1 із позовом, у якому просить:

- визнати протиправними дії Департаменту соціального захисту населення Житомирської обласної державної адміністрації та рішення Комісії з визначення статусу осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи та іншим категоріям громадян Департаменту соціального захисту населення Житомирської обласної державної адміністрації №69 від 02.10.2023 року щодо не задоволення заяви про видачу посвідчення особи, постраждалої внаслідок аварії на Чорнобильській АЕС 1 категорії серія Б та вкладишу до цього посвідчення, на підставі пунктів 2, З, 11 Порядку видачі посвідчень особам, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, та іншим категоріям громадян, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України № 551 від 11 липня 2018 року;

- зобов`язати Департамент соціального захисту населення Житомирської обласної державної адміністрації та Комісію з визначення статусу осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи та іншим категоріям громадян Департаменту соціального захисту населення Житомирської обласної державної адміністрації прийняти рішення про видачу посвідчення особи, постраждалої внаслідок аварії на Чорнобильській АЕС 1 категорії серія Б та вкладишу до цього посвідчення, на підставі пунктів 2, 3, 11 Порядку видачі посвідчень особам, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, та іншим категоріям громадян, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України №551 від 11 липня 2018 року.

Обгрунтовуючи позовні вимоги зазначив, що звернувся до Управління праці та соціального захисту населення за місцем свого проживання та просив вчинити заходи та вирішити питання про видачу йому посвідчення особи, постраждалої внаслідок аварії на Чорнобильській АЕС 1 категорії серії Б та вкладишу до цього посвідчення та подав відповідний пакет документів. На свою заяву про видачу відповідного посвідчення позивач отримав лист від Департаменту соціального захисту населення Житомирської ОДА №3831/07 від 03.10.2023. Зі змісту вказаного листа слідує, що питання щодо видачі посвідчення особи, постраждалої внаслідок аварії на Чорнобильській АЕС 1 категорії серія Б та вкладишу до цього посвідчення, розглядалось на засіданні Комісії при Житомирській ОДА з визначення статусу осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи та іншим категоріям громадян, яка прийняла протокольне рішення № 69 від 02.10.2023 року, яким відмовила у видачі позивачу відповідного посвідчення, оскільки документи не відповідають вимогам п.6 ст. 11, ч. 3 ст. 12. п. 1 ст. 14 Закону України «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи» та п. 6, п. 11 Порядку видачі посвідчень особам, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, затвердженого постановою КМУ № 551 від 11.07.2018 року «Деякі питання видачі посвідчень особам які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи. Вважаючи прийняте рішення протиправним та таким, що підлягає скасуванню, позивач звернувся із даним позовом до суду.

Ухвалою Житомирського окружного адміністративного суду від 15.12.2023 відкрито провадження у справі за правилами спрощеного позовного провадження без проведення судового засідання та повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні).

Департамент соціального захисту населення Житомирської обласної державної адміністрації подав до суду відзив на позовну заяву, у якому просить відмовити у задоволенні позовних вимог. Зауважив, що у поданому переліку документів позивачем Комісії відсутні підтверджуючі документи про встановлення причинного зв`язку інвалідності з наслідками аварії на ЧАЕС у дитячому віці. Вкладку до посвідчення дитини, інвалідність якої пов`язана з Чорнобильською катастрофою позивачем не було отримано до досягнення ним повноліття, а тому відсутні правові підстави для надання посвідчення потерпілого від Чорнобильської катастрофи категорії 1 серії Б.

Дослідивши докази і письмові пояснення, повно і всебічно з`ясувавши всі фактичні обставини справи, якими обґрунтовуються позовні вимоги та заперечення, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив наступні обставини справи.

Судом встановлено та матеріалами справи підтверджено, що позивач на підставі витягу з Реєстру застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування від 23.11.2023 року та витягу з пенсійної справи від 01.09.2023 року перебуває на обліку та отримую пенсію по інвалідності як особа з інвалідністю 2 групи.

15.11.2022 позивач отримав експертний висновок Центральної міжвідомчої експертної комісії МОЗ та МНС України №102 на предмет встановлення причинного зв`язку хвороб, інвалідності з дією іонізуючого випромінювання та інших шкідливих чинників внаслідок аварії на Чорнобильській АЕС. У вказаному висновку встановлено, що основний діагноз його захворювання пов`язане із впливом аварії на ЧАЕС.

Згідно з довідкою до акта огляду Медико - соціальною експертною комісією ААГ № 079870 від 16.05.2023 року, позивачу повторно встановлено ІІ групу інвалідності по захворюванню, пов`язаному з впливом аварії на ЧАЕС та надано індивідуальну програму реабілітації від 17.05.2023 року

19.09.2023 позивач звернувся до Управління праці та соціального захисту населення за місцем свого проживання та просив вчинити заходи та вирішити питання про видачу йому посвідчення особи, постраждалої внаслідок аварії на Чорнобильській АЕС 1 категорії серії Б та вкладишу до цього посвідчення та подав відповідний пакет документів.

За результатами розгляду заяви про видачу відповідного посвідчення позивач отримав лист від Департаменту соціального захисту населення Житомирської ОДА №3831/07 від 03.10.2023. Зі змісту вказаного листа слідує, що питання щодо видачі посвідчення особи, постраждалої внаслідок аварії на Чорнобильській АЕС 1 категорії серія Б та вкладишу до цього посвідчення, розглядалось на засіданні Комісії при Житомирській ОДА з визначення статусу осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи та іншим категоріям громадян, яка прийняла протокольне рішення № 69 від 02.10.2023 року, яким відмовила у видачі позивачу відповідного посвідчення, оскільки документи не відповідають вимогам п.6 ст. 11, ч. 3 ст. 12. п. 1 ст. 14 Закону України «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи» та п. 6, п. 11 Порядку видачі посвідчень особам, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, затвердженого постановою КМУ № 551 від 11.07.2018 року «Деякі питання видачі посвідчень особам які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи.

Не погоджуючись з такою відмовою, позивач звернувся до суду з цим позовом.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд зазначає наступне.

Відповідно до вимог ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до статті 9 Закону України «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи» від 28.02.1991 року №796-XII (у редакції, чинній на час виникнення спірних відносин, далі - Закон України від 28.02.1991 року №796-ХІІ) (далі по тексту - Закон №796) особами, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, інших ядерних аварій та випробувань, військових навчань із застосуванням ядерної зброї, зокрема, є потерпілі від Чорнобильської катастрофи - громадяни, включаючи дітей, які зазнали впливу радіоактивного опромінення внаслідок Чорнобильської катастрофи.

Згідно зі статтею 11 Закону №796 до потерпілих від Чорнобильської катастрофи належать особи, які досягли повноліття, з числа зазначених у статті 27 цього Закону, та яким у дитячому віці встановлено причинний зв`язок інвалідності з наслідками Чорнобильської катастрофи, за умови проходження переогляду у спеціалізованій медико-соціальній експертній комісії відповідно до частини п`ятої статті 17 цього Закону (пункт 6 частини першої); крім осіб, зазначених у частині першій цієї статті, до потерпілих від Чорнобильської катастрофи належать неповнолітні діти, зазначені у статті 27 цього Закону. Після досягнення повноліття (в разі одруження або влаштування на роботу в передбачених чинним законодавством випадках до досягнення повноліття - за їх бажанням відповідно з часу одруження або влаштування на роботу) визначення статусу потерпілих від Чорнобильської катастрофи провадиться на умовах, визначених частиною першою цієї статті, а щодо потерпілих, зазначених у пункті 6 частини першої цієї статті, визначення категорії провадиться відповідно до пункту 1 частини першої статті 14 цього Закону (частина друга).

Пунктом 1 частини першої статті 14 Закону №796 визначено, що для встановлення пільг і компенсацій визначаються такі категорії осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи особи з інвалідністю з числа учасників ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС та потерпілих від Чорнобильської катастрофи (статті 10, 11 і частина третя статті 12), щодо яких встановлено причинний зв`язок інвалідності з Чорнобильською катастрофою, хворі внаслідок Чорнобильської катастрофи на променеву хворобу, - категорія 1.

Відповідно до статті 12 Закону №796 причинний зв`язок між захворюванням, пов`язаним з Чорнобильською катастрофою, частковою або повною втратою працездатності громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, і Чорнобильською катастрофою визнається встановленим (незалежно від наявності дозиметричних показників чи їх відсутності), якщо його підтверджено під час стаціонарного обстеження постраждалих внаслідок Чорнобильської катастрофи уповноваженою медичною комісією не нижче обласного рівня або спеціалізованими медичними установами Міністерства оборони України, Міністерства внутрішніх справ України, Служби безпеки України, які мають ліцензію центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони здоров`я.

Неповнолітнім дітям, зазначеним у статті 27 Закону №796, в разі захворювання, причинний зв`язок інвалідності з наслідками Чорнобильської катастрофи встановлюється відповідно до частини першої цієї статті.

Відповідно до пункту 8 Порядку видачі посвідчень особам, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 20.01.1997 №51, після досягнення повноліття (в разі одруження або влаштування на роботу у передбачених чинним законодавством випадках до досягнення повноліття - за їх бажанням, відповідно з часу одруження або влаштування на роботу) особам, зазначеним у статті 27 Закону №796, категорії встановлюються відповідно до статті 14 зазначеного Закону, а посвідчення видаються згідно з цим Порядком.

Підставою для відмови позивачу в наданні статусу постраждалого внаслідок Чорнобильської катастрофи категорії 1 відповідачем зазначено, що посвідчення серії НОМЕР_1 , яке видано позивачу, діяло до досягнення позивачем повноліття, після досягнення повноліття статус потерпілого від Чорнобильської катастрофи провадиться за правилами статті 11 Закону №796.

Надаючи тлумачення наведеним нормам, Верховний Суд висловив правову позицію, за якою до потерпілих від Чорнобильської АЕС відносяться особи, які досягли повноліття, з числа зазначених у статті 27 Закону України «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи», яким спеціалізованою медико-соціальною комісією встановлено причинний зв`язок інвалідності з наслідками Чорнобильської катастрофи. Однією з підстав для отримання посвідчення категорії 1 є встановлення уповноваженою медичною комісією причинного зв`язку інвалідності з Чорнобильською катастрофою, зокрема: інваліди з числа учасників ліквідації наслідків аварії на ЧАЕС, щодо яких встановлено причинний зв`язок інвалідності з Чорнобильською катастрофою; інваліди з числа потерпілих від Чорнобильської катастрофи, щодо яких встановлено причинний зв`язок інвалідності з Чорнобильською катастрофою; хворі внаслідок Чорнобильської катастрофи на променеву хворобу ( постанови Верховного Суду від 30.10.2018 року справа №826/13094/16, від 21.02.2018 року справа №826/3650/17).

Із матеріалів справи встановлено, що відповідно до копії експертного висновку Центральної міжвідомчої експертної комісії Міністерства охорони здоров`я України та Міністерства надзвичайних ситуацій України від 15.11.2022 за №102 захворювання позивача пов`язане з впливом аварії на Чорнобильській АЕС.

Порядок видачі посвідчень затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 11.07.2018 №551 «Деякі питання видачі посвідчень особам, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, та іншим категоріям громадян» (у редакції, чинній на момент виникнення правовідносин) (надалі - Порядок №551).

Абзацом третім пункту 3 Порядку №551 встановлено, що особам з інвалідністю з числа потерпілих від Чорнобильської катастрофи, віднесеним до категорії 1, щодо яких установлено причинний зв`язок інвалідності з Чорнобильською катастрофою, видаються посвідчення «Потерпілий від Чорнобильської катастрофи» (категорія 1) серії Б синього кольору.

Згідно з абзацом першим пункту 11 Порядку №551 посвідчення видаються уповноваженими органами за місцем проживання (реєстрації) особи на підставі рішень комісій з визначення статусу осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, та інших категорій громадян, утворених уповноваженими органами.

Відповідно до абзаців п`ятого, шостого пункту 11 Порядку №551 посвідчення видаються учасникам ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС - на підставі одного з таких документів: особам з інвалідністю з числа учасників ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС і потерпілим від Чорнобильської катастрофи, віднесеним до категорії 1, щодо яких установлено причинний зв`язок інвалідності з Чорнобильською катастрофою, - на підставі довідки медико-соціальної експертної комісії про встановлення інвалідності відповідної групи, пов`язаної з Чорнобильською катастрофою; хворим на променеву хворобу внаслідок Чорнобильської катастрофи - на підставі висновку уповноваженої медичної комісії не нижче обласного рівня або спеціалізованої медичної установи Міноборони, МВС, СБУ, які мають відповідну ліцензію МОЗ, та акта за формою Н-1.

Отже, підставою для видачі посвідчення потерпілого від Чорнобильської катастрофи, віднесеної до 1 категорії, щодо якої встановлено причинний зв`язок інвалідності з Чорнобильською катастрофою, є довідка медико-соціальної експертної комісії про встановлення інвалідності відповідної групи, пов`язаної з наслідками Чорнобильської катастрофи.

Судом з`ясовано, що позивачем було надано довідку до акту огляду медико-соціальною експертною комісією серії 12 ААГ №079870 від 16.05.2023 згідно якої позивачу при повторному огляді встановлено другу групу інвалідності. Причина інвалідності: захворювання пов`язане з впливом аварії на ЧАЕС.

Однак, така довідка була відповідачем відхилена як така, що не дає права на отримання відповідного статусу.

Відповідно до частини другої статті 9 Кодексу адміністративного судочинства України суд розглядає адміністративні справи не інакше як за позовною заявою, поданою відповідно до цього Кодексу, в межах позовних вимог. Суд може вийти за межі позовних вимог, якщо це необхідно для ефективного захисту прав, свобод, інтересів людини і громадянина, інших суб`єктів у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

Разом з тим, судом встановлено, що Комісією при Житомирській обласній державній адміністрації з визначення статусу осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи та іншим категоріям громадян за результатом розгляду документів позивача приймалось рішення від 02.10.2023.

У зв`язку з тим, що позивачу встановлено зв`язок інвалідності за наслідками аварії на Чорнобильській АЕС, наявність якого чинним законодавством не пов`язується з віком особи та не може бути перешкодою для визнання такої особи потерпілою від Чорнобильської катастрофи з видачею відповідного посвідчення, суд дійшов висновку про наявність правових підстав для визнання протиправним та скасування рішення Комісії при Житомирській обласній державній адміністрації з визначення статусу осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи та іншим категоріям громадян від 02.10.2023 щодо визначення статусу потерпілого від Чорнобильської катастрофи категорії 1 серії Б та видачі посвідчення.

Що стосується позовних вимог в частині зобов`язання відповідача прийняти рішення про видачу посвідчення, суд зазначає, що відповідно до частини четвертої статті 65 Закону №796 видача посвідчень провадиться спеціально уповноваженим центральним органом виконавчої влади, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, обласними, Київською і Севастопольською міськими державними адміністраціями за поданням районних державних адміністрацій.

Пунктом 7 постанови Кабінету Міністрів України від 11.07.2018 року №551 передбачено, що Рада міністрів Автономної Республіки Крим, обласним, Київській та Севастопольській міським державним адміністраціям забезпечує своєчасну видачу посвідчень і вкладок до них.

Відповідачем не заперечується та Положенням, затвердженим розпорядженням голови Житомирської ОДА №326 від 14.08.2018 підтверджується, що саме до повноважень Комісії при Житомирській обласній державній адміністрації із визначення статусу осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи та іншим категоріям громадян відноситься визначення статусу осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, в тому числі видачу та відмову у видачі посвідчень особам, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи.

Разом з тим, згідно Положення, затвердженого розпорядженням голови Житомирської ОДА №326 від 14.08.2018, Комісії при Житомирській обласній державній адміністрації визначення статусу осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи є колегіальним органом утвореним при Житомирській обласній державній адміністрації.

З огляду на викладене, найбільш ефективним способом захисту порушеного права позивача є зобов`язати Комісію при Житомирській обласній державній адміністрації з визначення статусу осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи та іншим категоріям громадян прийняти рішення про видачу посвідчення особи, постраждалої внаслідок аварії на Чорнобильській АЕС 1 категорії серія Б та вкладишу до цього посвідчення, на підставі пунктів 2, 3, 11 Порядку видачі посвідчень особам, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, та іншим категоріям громадян, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України №551 від 11 липня 2018 року.

Згідно із ст. 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Відповідачем в порушення ч.2 ст. 77 КАС України не доведено правомірність свого рішення, а тому позовні вимоги підлягають задоволенню частково.

Відповідно до положень ст. 139 КАС України питання про розподіл судових витрат судом не вирішується.

Керуючись статтями 139, 241-246, 250 Кодексу адміністративного судочинства України, суд -

вирішив:

Адміністративний позов ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , РНОКПП: НОМЕР_2 ) до Департаменту соціального захисту населення Житомирської обласної державної адміністрації (майдан С.П.Корольова, 1, м. Житомир, Житомирська обл., Житомирський р-н, 10014, ЄДРПОУ: 03192833), Комісії з визначення статусу осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи та іншим категоріям громадян Житомирської обласної державної адміністрації (пл. Корольова, 3/14, м. Житомир, Житомирська обл., Житомирський р-н, 10014, ЄДРПОУ: 03192833), про визнання протиправним рішення, зобов`язання вчинити дії - задовольнити частково.

Визнати протиправним та скасувати рішення Комісії при Житомирській обласній державній адміністрації з визначення статусу осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи та іншим категоріям громадян від 02.10.2023 щодо відмови у видачі посвідчення особи, постраждалої внаслідок аварії на Чорнобильській АЕС 1 категорії серія Б та вкладишу до цього посвідчення, на підставі пунктів 2, 3, 11 Порядку видачі посвідчень особам, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, та іншим категоріям громадян, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України №551 від 11 липня 2018 року.

Зобов`язати Комісію при Житомирській обласній державній адміністрації з визначення статусу осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи та іншим категоріям громадян прийняти рішення про видачу ОСОБА_1 посвідчення особи, постраждалої внаслідок аварії на Чорнобильській АЕС 1 категорії серія Б та вкладишу до цього посвідчення, на підставі пунктів 2, 3, 11 Порядку видачі посвідчень особам, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, та іншим категоріям громадян, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України №551 від 11 липня 2018 року та видати посвідчення потерпілого внаслідок Чорнобильської катастрофи категорії 1 серії Б.

У задоволенні решти позовних вимог - відмовити.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

Рішення суду може бути оскаржене шляхом подання апеляційної скарги безпосередньо до Сьомого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Повний текст рішення складено 14 серпня 2024 року.

Суддя Р.М.Шимонович

СудЖитомирський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення14.08.2024
Оприлюднено19.08.2024
Номер документу121031724
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо управління, нагляду, контролю та інших владних управлінських функцій (призначення, перерахунку та здійснення страхових виплат) у сфері відповідних видів загальнообов’язкового державного соціального страхування, з них загальнообов’язкового державного пенсійного страхування, з них громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи

Судовий реєстр по справі —240/33788/23

Ухвала від 14.08.2024

Адміністративне

Житомирський окружний адміністративний суд

Шимонович Роман Миколайович

Рішення від 14.08.2024

Адміністративне

Житомирський окружний адміністративний суд

Шимонович Роман Миколайович

Ухвала від 15.12.2023

Адміністративне

Житомирський окружний адміністративний суд

Шимонович Роман Миколайович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні