Рішення
від 15.08.2024 по справі 600/8161/23-а
ЧЕРНІВЕЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЧЕРНІВЕЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

15 серпня 2024 р. м. Чернівці Справа №600/8161/23-а

Чернівецький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Григораша В.О., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження в порядку письмового провадження справу за позовом Регіонального відділення Фонду державного майна України по Івано-Франківській, Чернівецькій та Тернопільській областях до Товариства з додатковою відповідальністю "Чернівецький завод залізобетонних виробів і конструкцій" про визнання протиправною бездіяльність та зобов`язання вчинити дії, -

ВСТАНОВИВ:

До Чернівецького окружного адміністративного суду надійшов адміністративний позов Регіонального відділення Фонду державного майна України по Івано-Франківській, Чернівецькій та Тернопільській областях (позивач) до Товариства з додатковою відповідальністю "Чернівецький завод залізобетонних виробів і конструкцій" (відповідач), з такими позовними вимогами:

визнати протиправною бездіяльність Товариства з додатковою відповідальністю "Чернівецький завод залізобетонних виробів і конструкцій" в частині невжиття заходів щодо приведення в стан готовності захисної споруди цивільного захисту сховища №96045, що розташоване за адресою: Чернівецька область, м. Чернівці, Галицький шлях. Буд. 46 В;

зобов`язати Товариство з додатковою відповідальністю "Чернівецький завод залізобетонних виробів і конструкцій" привести у стан готовності захисну споруду цивільного захисту сховища №96045, що розташоване за адресою: Чернівецька область, м. Чернівці, Галицький шлях. Буд. 46 В, з метою використання їх за призначенням у відповідності до вимог щодо утримання та експлуатації захисних споруд цивільного захисту, затверджених наказом Міністерства внутрішніх справ України №579 від 09.07.2018.

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що Указом Президента України від 26.06.2023 №353/2023 введено в дію рішення Ради національної безпеки і оборони України від 23.06.2023 "Щодо результатів оперативних обстежень об`єктів фонду захисних споруд цивільного захисту та вирішення проблемних питань щодо укриття населення", відповідно до якого визначено статус об`єктів фонду захисних споруд цивільного захисту як таких, що мають стратегічне значення для забезпечення захисту населення, зобов`язано забезпечити утримання у постійній готовності наявних захисних споруд цивільного захисту та вжити заходів щодо нарощування фонду захисних споруд цивільного захисту з метою забезпечення укриття персоналу об`єктів критичної інфраструктури та суб`єктів господарювання, що належать до сфери їх управління, шляхом будівництва нових захисних споруд цивільного захисту, а також обстеження та пристосування споруд підземного простору для укриття працівників.

З метою виконання пункту 2 розділу VI Вимог щодо утримання та експлуатації захисних споруд цивільного захисту, затверджених наказом Міністерства внутрішніх справ України 09.07.2018 №579 (зареєстровано в Міністерстві юстиції України 30.07.2018 за №879/32331), на виконання листа Чернівецького районного управління Головного Управління ДСНС України у Чернівецькій області №20/854 від 30.05.2023, робочою групою Регіонального відділення Фонду державного майна України, за участю представників Управління забезпечення реалізації повноважень у Чернівецькій області РВ ФДМУ по Івано-Франківській, Чернівецькій та Тернопільській областях, Чернівецького районного управління Головного Управління ДСНС України у Чернівецькій області, Управління цивільного захисту населення Чернівецької ОДА, Управління з питань надзвичайних ситуацій та цивільного захисту населення Чернівецької міської ради 10.08.2023 здійснено оцінку стану готовності захисної споруди цивільного захисту - сховища №96045 (м. Чернівці, вул. Галицький шлях, 46-В), яке у процесі приватизації не увійшло до статутного капіталу ТДВ "Чернівецький завод залізобетонних виробів і конструкцій", але залишилося перебувати на його балансі.

Відповідно до вищевказаного акту за результатом оцінки стану готовності ЗСЦЗ сховище №96045 оцінюється як не готове до використання за призначенням. Робочого групою було рекомендовано відповідачу вжити всіх можливих заходів щодо забезпечення приведення сховища №96045 у належний стан до використання за призначенням.

Однак відповідач допустив бездіяльність щодо утримання захисної споруди цивільного захисту - сховища №96045 у належному стані, що у свою чергу, створює загрозу для життя та здоров`я цивільного (мирного) населення через неможливість їх укриття у разі військової (терористичної) небезпеки, що і стало підставою звернення до суду з даним позовом.

Ухвалою Чернівецького окружного адміністративного суду від 11.01.2024 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами, за відсутності клопотання будь-якої зі сторін про інше. Залучено до участі у справі третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивач - Головне управління державної служби України з надзвичайних ситуацій у Чернівецькій області.

Не погоджуючись з позовними вимогами, відповідачем подано до суду відзив на позовну заяву, в якому вказував, що на виконання п.6 Указу Президента України "Про заходи щодо забезпечення прав громадян на використання приватизаційних майнових сертифікатів" від 26.11.1994 №699/94 та на виконання Наказу Фонду державного майна України від 08.08.1995 №36-ПК припинена діяльність комісії з підготовки до приватизації державного майна ДП "Чернівецький завод залізобетонних виробів та конструкцій", результатом роботи якої складений та затверджений 09.09.1995 Акт оцінки вартості цілісного майнового комплексу. Зазначав, що у вартість цілісного майнового комплексу, тобто Статутного капіталу, не ввійшов заглиблений склад (сховище №96045) (місткістю 200 чоловік, яке було розраховане на укриття найбільшої працюючої зміни заводу), залишилось на обліку (на балансі ВАТ "Чернівецький завод залізобетонних виробів і конструкцій").

Вказував, що на момент завершення процесу приватизації ніяких вимог до стану об`єктів, які не ввійшли до Статутного капіталу товариства Фондом держмайна України не висувалось і підприємство ніяких зобов`язань на себе не брало по зберіганню державного майна, хоч і несло фінансові витрати у вигляді податку на землю, на якій розташоване сховище, гідроізоляція підлоги від проникнення ґрунтових вод, витрат на освітлення, установку захисних металічних решіток на входах у сховище та інших трудових та фінансових витрат.

Побудоване сховище розраховувалось на укриття найбільшої робочої зміни - 200 чоловік. На даний час на підприємстві працює 17 працівників, тому на ремонт, відновлення і підтримання його в належному стані підприємство немає коштів. Враховуючи військовий стан існує потреба в укритті населення, тому відповідач вважає, що органи державної влади і місцевого самоврядування повинні визначити доцільність використання сховища на території ТДВ "Чернівецький завод залізобетонних виробів і конструкцій".

Третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача - Головне управління державної служби України з надзвичайних ситуацій у Чернівецькій області, своїм правом на подання до суду пояснень по справі не скористалась.

Відповідно до ч. 5 ст. 262 КАС України суд розглядає справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами, за відсутності клопотання будь-якої зі сторін про інше.

Зважаючи на відсутність клопотання будь-якої зі сторін про інше, суд вважає за можливе продовжити розгляд справи в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами.

З`ясувавши обставини, на які учасники справи посилаються як на підставу своїх вимог та заперечень, дослідивши письмові докази, судом встановлено наступне.

Згідно Реєстру майна, яке не увійшло до статутних капіталів господарських товариств у процесі приватизації, обліковується об`єкт державної власності - сховище №96045 (м. Чернівці, вул. Галицький шлях, 46-В), який у процесі приватизації не увійшов до статутного капіталу Товариства з додатковою відповідальністю "Чернівецький завод залізобетонних виробів і конструкцій", однак залишився перебувати на його балансі.

Відповідно до рішення виконавчого комітету Чернівецької міської ради від 14.02.2012 №94/3 регіональному відділенню ФДМУ по Чернівецькій області видане свідоцтво від 17.02.2012 про право власності на нерухоме майно будівлю літ. Я (сховище №96045), загальною площею 156,50 кв.м., що розташована за адресою: Чернівецька область, м. Чернівці, вул. Галицький шлях, 46-В.

Відповідно до вказаного свідоцтва власником сховища №96045 є Держава Україна в особі Фонду державного майна України, в оперативному управлінні Регіонального відділення Фонду державного майна України по Чернівецькій області.

Листом №20/854 від 30.05.2023 Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Чернівецькій області повідомило Управління забезпечення реалізації повноважень у Чернівецькій області Регіонального відділення ФДМУ по Івано-Франківській, Чернівецькій та Тернопільській областях про те, що на виконання Вимог щодо утримання та експлуатації захисних споруд цивільного захисту, які затверджені наказом МВС України від 09.07.2018 №579 (зареєстрований в Міністерстві юстиції України 30.07.2018 за №880/32332), необхідно здійснити оцінку стану готовності захисних споруд цивільного захисту на території Чернівецької ТГ, власником (балансоутримувачем) яких є ФДМУ, та проінформувати Чернівецьке районне управління Головного Управління ДСНС України у Чернівецькій області про результати здійсненої оцінки з наданням копії акту встановленої форми.

10.08.2023 робочою групою за участю представників Управління забезпечення реалізації повноважень у Чернівецькій області РВ ФДМУ по Івано-Франківській, Чернівецькій та Тернопільській областях, Чернівецького районного управління Головного Управління ДСНС України у Чернівецькій області, Управління цивільного захисту населення Чернівецької ОДА, Управління з питань надзвичайних ситуацій та цивільного захисту населення Чернівецької міської ради здійснено оцінку стану готовності захисної споруди цивільного захисту - сховища №96045 (м. Чернівці, вул. Галицький шлях, 46-В), балансоутримувачем якого є Товариство з додатковою відповідальністю "Чернівецький завод залізобетонних виробів і конструкцій", про що складено акт оцінки стану готовності захисної споруди цивільного захисту №96045.

Відповідно до даного акту за результатом оцінки стану готовності захисної споруди цивільного захисту сховище - №96045 оцінене як не готове до використання за призначенням, у розділі "Рекомендації" зазначено: "Щодо приведення захисної споруди у готовність до використання за призначенням: балансоутримувачу ТДВ "Чернівецький завод залізобетонних виробів і конструкцій", вжити всіх можливих заходів щодо забезпечення приведення сховища №96045 у належний стан до використання за призначенням, зокрема, провести поточний ремонт усіх приміщень, відновити системи життєзабезпечення, відновити інженерне обладнання, тощо.

Відповідно до вимог законодавства інформацію щодо організації виконання рекомендацій комісії балансоутримувачу у місячний термін з дня отримання даного акту необхідно подати до Управління забезпечення реалізації повноважень у Чернівецькій області РВ ФДМУ по Івано-Франківській, Чернівецькій та Тернопільській областях, Чернівецького районного управління Головного управління ДСНС України у Чернівецькій області, Чернівецької міської ради, Чернівецької ОВА.

Листом №11-122-О1188 від 17.08.2023 Регіональне відділення Фонду Державного майна України по Івано-Франківській, Чернівецькій та Тернопільській областях повідомило ТДВ "Чернівецький завод залізобетонних виробів і конструкцій", щодо здійснення оцінки стану готовності захисної споруди цивільного захисту №96045 та про необхідність організації виконання відповідачем рекомендацій комісії шляхом подання такої інформації до Управління забезпечення реалізації повноважень у Чернівецькій області РВ ФДМУ по Івано-Франківській, Чернівецькій та Тернопільській областях, Чернівецького районного управління Головного управління ДСНС України у Чернівецькій області, Чернівецької міської ради, Чернівецької ОВА у визначений актом оцінки термін. Також проінформовано, що Фондом державного майна України листом від 14.08.2023 №10-24-20394 зобов`язано Регіональне відділення ФДМУ по Івано-Франківській, Чернівецькій та Тернопільській областях, у разі відмови балансоутримувачем чи не реагування ним на звернення регіонального відділення щодо приведення захисної споруди цивільного захисту у готовність, забезпечити вжиття вичерпних заходів, зокрема шляхом проведення позовної роботи.

Листом від 15.09.2023 №28/01 ТДВ "Чернівецький завод залізобетонних виробів і конструкцій" "Щодо стану готовності сховища №96045" повідомило управління забезпечення реалізації повноважень у Чернівецькій області РВ ФДМУ по Івано-Франківській, Чернівецькій та Тернопільській областях, Чернівецьке районне управління Головного управління ДСНС України у Чернівецькій області, управління з питань надзвичайних ситуацій та цивільного захисту населення Чернівецької міської ради, управління цивільного захисту населення Чернівецької ОВА сховище №96045 було побудоване при проведенні реконструкції заводу в 1973 (50 років тому) і було призначене тільки для укриття найбільшої робочої зміни заводу тобто 200 працюючих. Укриття населення міста передбачено не було. У зв`язку із зміною технології будівництва перехід від використання збірних залізобетонних виробів при зведені будівель і споруд до монолітного будівництва, а також відсутність будівництва об`єктів промисловості, підприємство втратило замовлення на свою продукцію і знаходиться в скрутному фінансовому становищі і тому немає змоги привести сховище до використання за призначенням для тривалого укриття населення міста.

Вказував, що враховуючи військовий стан і необхідність укриття працюючих, товариством побудоване мобільне наземне укриття із збірних залізобетонних елементів на 18 сидячих місць з загрузкою 1300 кг/мІ і точкою 250 кг/смІ.

Вважаючи протиправною бездіяльність ТДВ "Чернівецький завод залізобетонних виробів і конструкцій" щодо неналежного утримання захисної споруди цивільного захисту, сховища №96045, загальною площею 156,50 кв.м., що розташована за адресою: Чернівецька область, м. Чернівці, вул. Галицький шлях, 46-В та щодо не приведення його у відповідність до вимог законодавства, позивач звернувся до суду з цим позовом.

До спірних правовідносин суд застосовує наступні положення законодавства та робить висновки по суті спору.

Відповідно до статі 50 Конституції України кожен має право на безпечне для життя і здоров`я довкілля та на відшкодування завданої порушенням цього права шкоди.

Статтею 27 Конституції України також визначено, що кожна людина має невід`ємне право на життя, обов`язок держави - захищати життя людини.

У зв`язку з військовою агресією російської федерації проти України на підставі пропозиції Ради національної безпеки і оборони України, відповідно до пункту 20 частини першої статті 106 Конституції України, Закону України "Про правовий режим воєнного стану" Указом Президента України від 24.02.2022 №64/2022 "Про введення воєнного стану в Україні", затвердженим Законом України від 24.02.2022 №2102-IX "Про затвердження Указу Президента України "Про введення воєнного стану в Україні", постановлено ввести в Україні воєнний стан із 05 години 30 хвилин 24.02.2022 строком на 30 діб.

В подальшому Указом Президента України від 14.03.2022 №133/2022 "Про продовження строку дії воєнного стану в Україні", затвердженим Законом України від 15.03.2022 №2119-IX "Про затвердження Указу Президента України "Про продовження строку дії воєнного стану в Україні", продовжено строк дії воєнного стану з 05 годин 30 хвилин 26.03.2022 строком на 30 діб.

Указами Президента України №133/2022 від 14.03.2022, №259/2022 від 18.04.2022, №341/2022 від 17.05.2022, №573/2022 від 12.08.2022, №757/2022 від 07.11.2022, №58/2023 від 06.02.2023, №254/2023 від 01.05.2023, №451/2023 від 26.07.2023, №734/2023 від 06.11.2023, №49/2024 від 05.02.2024 строк дії воєнного часу продовжувався та діє станом на дату прийняття рішення.

Відповідно до ст. 2 Закону України "Про оборону України" оборона України базується на готовності та здатності органів державної влади, усіх складових сектору безпеки і оборони України, органів місцевого самоврядування, єдиної державної системи цивільного захисту, національної економіки до переведення, при необхідності, з мирного на воєнний стан та відсічі збройній агресії, ліквідації збройного конфлікту, а також готовності населення і території держави до оборони.

Згідно ст. 3 Закону України "Про оборону України" підготовка держави до оборони в мирний час, серед іншого, включає: забезпечення готовності органів державної влади, органів місцевого самоврядування, єдиної державної системи цивільного захисту об`єктів критичної інфраструктури до виконання завдань цивільного захисту в особливий період, зокрема у воєнний час, з урахуванням норм міжнародного гуманітарного права.

Відповідно до п. 14 ч. 1 ст. 2 Кодексу цивільного захисту України (далі Кодекс ЦЗ) захисні споруди цивільного захисту - інженерні споруди, призначені для захисту населення від впливу небезпечних факторів, що виникають внаслідок надзвичайних ситуацій, воєнних дій або терористичних актів. До захисних споруд цивільного захисту належать сховища та протирадіаційні укриття, а також споруди подвійного призначення.

Цивільним захистом, відповідно до ст. 4 Кодексу ЦЗ, є комплекс заходів, які реалізуються на території України в мирний час та в особливий період і спрямовані на захист населення, територій, навколишнього природного середовища, майна, матеріальних і культурних цінностей від надзвичайних запобігання виникненню таких ситуацій та інших небезпечних подій, ситуацій та подій, ліквідацію їх наслідків, надання допомоги постраждалим, здійснення державного нагляду (контролю) у 1 сфері пожежної та техногенної безпеки.

Відповідно до п. 2 ч. 1 ст. 21 Кодексу ЦЗ громадяни України мають право на забезпечення засобами колективного та індивідуального захисту та їх використання.

Відповідно до ч. 4 ст. 32 Кодексу ЦЗ для вирішення питань щодо укриття категорій населення, визначених частиною третьою цієї статті, центральні органи виконавчої влади, інші органи державної влади, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, місцеві державні адміністрації, органи місцевого самоврядування та суб`єкти господарювання завчасно створюють фонд таких споруд.

Відповідно до ч. 5 ст. 32 Кодексу порядок створення, утримання фонду захисних споруд цивільного захисту, виключення таких споруд з фонду та ведення його обліку визначається Кабінетом Міністрів України.

Пунктом 3 Порядку створення, утримання фонду захисних споруд цивільного захисту та ведення його обліку, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 10.03.2017 №138 (далі Порядок №138), визначено, що утримання захисних споруд - комплекс заходів організаційного, матеріально-технічного, інженерного, фінансового та іншого характеру, що спрямовані на забезпечення готовності захисних споруд до використання за призначенням.

Відповідно до ч. 8 ст. 32 Кодексу ЦЗ, п.9 Порядку №138 утримання захисних споруд цивільного захисту у готовності до використання за призначенням і здійснюється суб`єктами господарювання, на балансі яких вони (перебувають (у тому числі споруд, що не увійшли до їх статутних капіталів у процесі приватизації (корпоратизації), за рахунок власних коштів.

У відповідності до п. 3 Порядку №138 балансоутримувач захисної споруди - власник захисної споруди або юридична особа, яка утримує її на балансі.

Згідно п. 10 Порядку №138 балансоутримувач забезпечує утримання захисних споруд та інших споруд, що повинні використовуватися для укриття заселення, а також підтримання їх у стані, необхідному для приведення у Готовність до використання за призначенням відповідно до вимог щодо утримання та експлуатації захисних споруд.

Конкретний строк приведення захисної споруди в готовність до використання за призначенням (крім споруд, що відповідно до законодавства повинні перебувати в постійній готовності) зазначається в паспорті західної споруди, а саме: не більше 12 годин - для захисних споруд, призначених для укриття працівників (персоналу, найбільшої працюючої зміни) суб`єктів господарювання, віднесених до відповідних категорій цивільного захисту; не більше 24 годин - для інших захисних споруд, споруд подвійного призначення та найпростіших укриттів.

Частиною 1 статті 20 Кодексу ЦЗ визначено, що до завдань та обов`язків суб`єктів господарювання у сфері цивільного захисту, серед інших, належить забезпечення виконання заходів у сфері цивільного захисту на об`єктах суб`єкта господарювання, здійснення за власні кошти заходів цивільного захисту, що зменшують рівень ризику виникнення надзвичайних ситуацій, забезпечення дотримання вимог законодавства щодо створення, зберігання, утримання, використання та реконструкції захисних споруд цивільного захисту.

Згідно п. 11 Порядку №138 вимоги щодо утримання та експлуатації захисних споруд визначаються МВС.

Відповідно до п. 1 Розділу І "Вимог щодо утримання та експлуатації захисних споруд цивільного захисту", затверджених наказом Міністерства внутрішніх справ України від 09.07.2018 № 579, споруди фонду захисних споруд мають утримуватися та експлуатуватися у стані, що дозволяє привести їх у готовність до використання за призначенням у визначені законодавством терміни.

Захисні пристрої призначені для захисту осіб, що переховуються у сховищах, від надмірного тиску повітряної ударної хвилі під час застосування звичайної зброї та засобів масового ураження. До захисних пристроїв, якими обладнуються сховища, належать захисно-герметичні і герметичні двері, віконниці (ставні), захисні секції, клапани-відтиначі, КНТ тощо (пп. 1 п. 2 розділу III Вимоги).

Балансоутримувач відповідно до норм цих Вимог забезпечує утримання, контроль за станом, проведення перевірок, технічного обслуговування, поточних та капітальних ремонтів конструктивних елементів, спеціального обладнання, інженерних мереж та систем життєзабезпечення захисних споруд під час усього періоду використання сховищ у режимі ПРУ (п. 6 Розділу VIII Вимоги).

Відповідно п.п. 1 п. 2 розділу VI Вимоги, для забезпечення готовності захисних споруд до використання за призначенням їх балансоутримувач і здійснюють оцінку стану їх готовності, організовують періодичні огляди стану захисних споруд, перевірку працездатності їх основного обладнання, планують і проводять технічне обслуговування обладнання та систем життєзабезпечення захисних споруд.

Оцінка стану готовності захисних споруд (далі - оцінка стану готовності) здійснюється щороку з метою виявлення недоліків у стані утримання та експлуатації захисних споруд, передбачення заходів щодо приведення захисної споруди в готовність до використання за призначенням. Крім того, оцінка стану готовності здійснюється в таких випадках: у разі проведення технічної інвентаризації захисної споруди як об`єкта нерухомого майна; у разі підготовки пропозицій щодо подальшого використання захисної споруди; після пожеж, аварій, катастроф та інших надзвичайних ситуацій, що могли негативно вплинути на технічний стан захисної споруди; у разі здійснення ДСНС заходів державного нагляду (контролю) за станом готовності захисних споруд відповідно до Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності".

За результатами оцінки стану готовності складається акт оцінки стану готовності захисної споруди цивільного захисту за формою згідно з додатком 11 до цих Вимог.

Результати оцінки стану готовності, отримані під час нагляду, ураховуються під час складення документів (актів, приписів) за його результатами (підпункт 4 пункту 2 Розділу VI Вимоги).

Підпунктами 5, 6 п. 2 розділу VI Вимоги визначено, що залучення, фахівців структурних підрозділів із питань цивільного захисту міністерств, інших центральних органів виконавчої влади, Ради міністрів Автономної Республіки Крим, місцевих державних адміністрацій та органів місцевого самоврядування, органів і підрозділів ДСНС до оцінки стану готовності, проведення інших обстежень захисних споруд (за винятком оцінки стану і готовності під час нагляду) здійснюється за зверненням балансоутримувача.

Відповідно до п.п. 8 п. 2 Розділу VI Вимоги під час оцінки стану готовності перевіряються: загальний стан приміщень, входів, оголовків аварійних виходів, гідроізоляції, повітрозабірних і витяжних каналів, обвалування окремо розташованих і підсипки покриття у вбудованих захисних спорудах, покрівлі та бічних поверхонь гірничих виробок, кріплень і захисно-герметичних перемичок (зовнішнім оглядом); двері (ворота, ставні), механізми задраювання, захисні пристрої, системи вентиляції, водопостачання, каналізації, електропостачання, зв`язку, автоматики та іншого, інженерного обладнання (випробуванням на працездатність); температура і відносна вологість повітря всередині захисної споруди; наявність і стан засобів пожежогасіння; герметичність захисної споруди. За результатами оцінки стану готовності захисну споруду може фути визнано як готову, обмежено готову або неготову до використанню за призначенням. Захисна споруда вважається обмежено готового або неготовою, якщо вона має хоча б один із недоліків, зазначених в основ них недоліках в утриманні захисних споруд, що погіршують стан їх готовності, наведених у додатку 13 до цих Вимог.

У разі відсутності таких недоліків захисна споруда вважається готовою до використання за призначенням (п.п. 8 п. 2 Розділу VI Вимоги).

Таким чином, утримання захисних споруд цивільного захисту у готовності до використання за призначенням покладається на суб`єктів господарювання, на балансі яких вони перебувають, у тому числі споруд, що не увійшли до їх статутних капіталів у процесі приватизації (корпоратизації), за рахунок власних коштів, що передбачено п. 8 ст. 32 Кодексу та п. 9 Порядку створення, утримання фонду захисних споруд цивільного захисту та ведення його обліку, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 10.03.2017 № 138.

З огляду на наведені норми та встановлені обставини справи, суд приходить до висновку, що систематичне невжиття визначених законодавством заходів з метою приведення захисних споруд цивільного захисту, балансоутримувачем яких є ТДВ "Чернівецький завод залізобетонних виробів і конструкцій", до стану готовності, суперечать інтересам держави у сфері підготовки країни до оборони в умовах воєнного стану та захисту життя людини.

Аналогічних висновків притримується і Верховний Суд у справі №826/12192/16 постанова від 03.10.2018 та у справі №820/5164/15 постанова від 25.07.2019.

Вказане вище свідчить про допущену бездіяльність ТДВ "Чернівецький завод залізобетонних виробів і конструкцій" щодо не вжиття заходів по приведенню у стан готовності захисної споруди: - №96045, за адресою: м. Чернівці, вул. Галицький шлях, 46-В, з метою використання їх за призначенням у відповідності до "Вимог щодо утримання та експлуатації захисних споруд цивільного захисту", затверджених Наказом Міністерства внутрішніх справ України №579 від 09.07.2018

Таким чином, суд приходить до висновку про наявність правових підстав для визнання протиправною бездіяльність ТДВ "Чернівецький завод залізобетонних виробів і конструкцій" щодо не приведення у стан готовності захисної споруди цивільного захисту сховища №96045, що розташоване за адресою: Чернівецька область, м. Чернівці, Галицький шлях, буд. 46 В з метою використання її за призначенням у відповідності до "Вимог щодо утримання та експлуатації захисних споруд цивільного захисту", затверджених Наказом Міністерства внутрішніх справ України №579 від 09.07.2018 та зобов`язання ТДВ "Чернівецький завод залізобетонних виробів і конструкцій" привести у стан готовності захисну споруду (сховище) №96045, що розташоване за адресою: Чернівецька область, м. Чернівці, вул. Галицький шлях, буд. 46 В, з метою використання їх за призначенням у відповідності до "Вимог щодо утримання та експлуатації захисних споруд цивільного захисту", затверджених Наказом Міністерства внутрішніх справ України №579 від 09.07.2018.

Згідно з ч. 1 ст. 9 КАС України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

Статтею 72 КАС України визначено, що доказами в адміністративному судочинстві є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи. Ці дані встановлюються такими засобами: 1) письмовими, речовими і електронними доказами; 2) висновками експертів; 3) показаннями свідків.

Відповідно до ст. 73 КАС України належними є докази, які містять інформацію щодо предмета доказування. Предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення. Сторони мають право обґрунтовувати належність конкретного доказу для підтвердження їхніх вимог або заперечень. Суд не бере до розгляду докази, які не стосуються предмета доказування.

Згідно ст. 74-76 КАС України суд не бере до уваги докази, які одержані з порушенням порядку, встановленого законом. Обставини справи, які за законом мають бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування. Достовірними є докази, на підставі яких можна встановити дійсні обставини справи. Достатніми є докази, які у своїй сукупності дають змогу дійти висновку про наявність або відсутність обставин справи, які входять до предмета доказування. Питання про достатність доказів для встановлення обставин, що мають значення для справи, суд вирішує відповідно до свого внутрішнього переконання.

Відповідно до ч. 1ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Станом на час розгляду справи доказів приведення у стан готовності захисної споруди, відносно якої заявлені позовні вимоги, відповідачем суду не надано, а доводів позову, згідно змісту відзиву, ним не спростовано.

Твердження відповідача, викладені у відзиві на позовну заяву, суд вважає необґрунтованими, оскільки як вбачається з матеріалів справи, встановлені органом контролю порушення тривалий час не були усунені, при цьому, незважаючи на постійну загрозу з боку російської федерації щодо початку повномасштабного вторгнення на територію України, належне утримання захисної споруди цивільного захисту у стані готовому до використання за призначенням відповідачем, як балансоутримувачем, не було забезпечено та не вживались належні заходи з метою приведення у відповідність до вимог чинного законодавства вказаної вище споруди за адресою: м. Чернівці, вул. Галицький шлях, буд. 46 В.

Оцінивши надані докази в сукупності, суд дійшов висновку висновку, що позовні вимоги підлягають задоволенню.

Відповідно до ч. 2 ст. 139 КАС України при задоволенні позову суб`єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб`єкта владних повноважень, пов`язані із залученням свідків та проведенням експертиз.

Оскільки під час розгляду даної справи не залучались свідки та не проводились експертизи, то відсутні підстави для стягнення з відповідача судових витрат.

Керуючись статтями 241 - 246, 250 Кодексу адміністративного судочинства України, суд -

ВИРІШИВ:

1. Адміністративний позов Регіонального відділення Фонду державного майна України по Івано-Франківській, Чернівецькій та Тернопільській областях до Товариства з додатковою відповідальністю "Чернівецький завод залізобетонних виробів і конструкцій" про визнання протиправною бездіяльність та зобов`язання вчинити дії, - задовольнити повністю.

2. Визнати протиправною бездіяльність Товариства з додатковою відповідальністю "Чернівецький завод залізобетонних виробів і конструкцій" щодо не вжиття заходів по приведенню у стан готовності захисної споруди (сховища) №96045, що розташоване за адресою: Чернівецька область, м. Чернівці, Галицький шлях, буд. 46 В.

3. Зобов`язати Товариство з додатковою відповідальністю "Чернівецький завод залізобетонних виробів і конструкцій" привести у стан готовності захисну споруду (сховище) №96045, за адресою: Чернівецька область, м. Чернівці, Галицький шлях, буд. 46 В, з метою використання її за призначенням у відповідності до "Вимог щодо утримання та експлуатації захисних споруд цивільного захисту", затверджених Наказом Міністерства внутрішніх справ України № 579 від 09.07.2018.

Згідно статті 255 КАС України рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У відповідності до статей 293, 295 КАС України рішення суду першої інстанції можуть бути оскаржені в апеляційному порядку повністю або частково. Апеляційна скарга на рішення подається протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Повне найменування учасників справи:

позивач Регіональне відділення Фонду державного майна України по Івано-Франківській, Чернівецькій та Тернопільській областях (вул. Василіянок, 48, м. Івано-Франківськ, код ЄДРПОУ 42891875);

відповідач Товариство з додатковою відповідальністю "Чернівецький завод залізобетонних виробів і конструкцій" (вул. Галицький шлях, 46В, м. Чернівці, код ЄДРПОУ 05425661);

третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору - Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій в Чернівецькій області (м. Чернівці, вул. Сергія Скальда, 1А, код ЄДРПОУ 38595868).

Суддя В.О. Григораш

СудЧернівецький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення15.08.2024
Оприлюднено19.08.2024
Номер документу121033877
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи щодо забезпечення громадського порядку та безпеки, національної безпеки та оборони України, зокрема щодо цивільного захисту

Судовий реєстр по справі —600/8161/23-а

Рішення від 15.08.2024

Адміністративне

Чернівецький окружний адміністративний суд

Григораш Віталій Олександрович

Ухвала від 11.01.2024

Адміністративне

Чернівецький окружний адміністративний суд

Григораш Віталій Олександрович

Ухвала від 02.01.2024

Адміністративне

Чернівецький окружний адміністративний суд

Григораш Віталій Олександрович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні