Справа № 991/6673/24
Провадження 1-кс/991/6702/24
ВИЩИЙ АНТИКОРУПЦІЙНИЙ СУД
У Х В А Л А
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
12 серпня 2024 року м.Київ
Суддя Вищого антикорупційного суду ОСОБА_1 за участю секретаря судового засідання ОСОБА_2 , розглянувши у відкритому судовому засіданні скаргу голови ГО «НОН-СТОП» ОСОБА_3 на бездіяльність уповноважених осіб Національного антикорупційного бюро України, яка полягає у невнесенні відомостей до Єдиного реєстру досудових розслідувань згідно заяви про вчинення кримінального правопорушення,
ВСТАНОВИВ:
До Вищого антикорупційного суду надійшла вказана скарга голови ГО «НОН-СТОП» ОСОБА_3 на бездіяльність уповноважених осіб Національного антикорупційного бюро України, в якій він просив зобов`язати уповноважених осіб Національного антикорупційного бюро України внести відомості до ЄРДР та почати досудове розслідування за його заявою від 31.07.2024 (вих.№31/07/2024-4) про вчинення кримінальних правопорушень, передбачених ч. 4 ст. 111-1, ч. 1 ст. 111-2, ч. 3 ст. 201-4, ч. 1 ст. 204, ч. 3 ст. 209, ч. 3 ст. 212, ч. 1 ст. 255, ч. 3 ст. 258-5, ч. 4 ст. 358, ч. 2 ст. 364, ч. 1 ст. 365, ч. 1 ст. 366, ч. 3 ст. 368, ч. 3 ст. 369, ч. 1 ст. 426-1 КК України.
В обґрунтування скарги зазначив, що ним 31.07.2024 на електронну скриньку Національного антикорупційного бюро України подано заяву про кримінальне правопорушення, однак відомості, викладені у вказаній заяві до ЄРДР не внесені та досудове розслідування не розпочато, у зв`язку з чим заявник звернувся до слідчого судді зі скаргою на бездіяльність уповноважених осіб Національного антикорупційного бюро України.
У прохальній частині скарги просив судовий розгляд здійснювати без участі заявника.
Розгляд скарги призначений на 12.08.2024, про що належним чином повідомлено учасників.
12.08.2024 у судове засідання учасники не з`явились, були повідомлені про розгляд належним чином.
Положеннями ч. 3 ст. 306 КПК України встановлено, що розгляд скарг на рішення, дії чи бездіяльність під час досудового розслідування здійснюється за обов`язкової участі особи, яка подала скаргу, чи її захисника, представника та слідчого, дізнавача чи прокурора, рішення, дії чи бездіяльність яких оскаржується. Відсутність слідчого, дізнавача чи прокурора не є перешкодою для розгляду скарги.
За наведеного слідчий суддя визнав за можливе здійснювати розгляд скарги за відсутності детектива та за відсутності заявника скарги, з огляду на зазначене останнім відповідне прохання в скарзі.
Слідчий суддя, дослідивши матеріали провадження, приходить до наступних висновків.
Встановлено, що головою громадської організації «НОН-СТОП» ОСОБА_3 31.07.2024 подано заяву (вих.№31/07/2024-4) до Національного антикорупційного бюро України.
Відповідно до пункту 1 ч. 1 ст. 303 КПК України на досудовому провадженні може бути оскаржена бездіяльність слідчого, дізнавача, прокурора, яка полягає у невнесенні відомостей про кримінальне правопорушення до Єдиного реєстру досудових розслідувань після отримання заяви чи повідомлення про кримінальне правопорушення.
Згідно із ч. 1 ст. 214 КПК України слідчий, прокурор невідкладно, але не пізніше 24 годин після подання заяви, повідомлення про вчинене кримінальне правопорушення зобов`язаний внести відповідні відомості до Єдиного реєстру досудових розслідувань, розпочати розслідування та через 24 години з моменту внесення таких відомостей надати заявнику витяг з Єдиного реєстру досудових розслідувань.
Порядок внесення таких відомостей врегульований Положенням про Єдиний реєстр досудових розслідувань, порядок його формування та ведення, затвердженим наказом Генерального прокурора України від 30.06.2020 № 298, згідно із п. 1 глави 2 розділу I якого вносяться, зокрема, відомості про короткий виклад обставин, що можуть свідчити про вчинення кримінального правопорушення, наведених потерпілим, заявником чи виявлених з іншого джерела, попередню правову кваліфікацію кримінального правопорушення із зазначенням статті (частини статті) закону України про кримінальну відповідальність, що узгоджується з пунктами 4, 5 ч. 5 ст. 214 КПК України.
Разом із цим слідчий, прокурор після прийняття та реєстрації заяви чи повідомлення про кримінальне правопорушення, враховуючи їх зміст, має перевірити достатність даних, що можуть свідчити про вчинення кримінального правопорушення, за наслідками чого ним приймається рішення про початок досудового розслідування шляхом внесення відповідних відомостей до Єдиного реєстру досудових розслідувань.
Отже, підставою початку досудового розслідування є не будь-які прийняті та зареєстровані заяви, повідомлення, а лише ті з них, з яких вбачаються вагомі обставини, що можуть свідчити про вчинення кримінального правопорушення, короткий виклад яких разом із прізвищем, ім`ям, по-батькові (найменуванням) потерпілого або заявника, серед іншого, вноситься до Єдиного реєстру досудових розслідувань. Вказаний висновок відповідає правовій позиції, викладеній у постанові Верховного Суду від 30.09.2021 у справі № 556/450/18 (провадження № 51-4229км20).
З досліджених у судовому засіданні матеріалів, доданих до скарги, встановлено, що 31.07.2024 голова ГО «Нон-стоп» ОСОБА_3 звернувся, у тому числі, до Національного антикорупційного бюро України із заявою про вчинення кримінального правопорушення від 31.07.2024 вих. № 31/07/2024-4, що підтверджується матеріалами справи.
У заяві ОСОБА_3 навів обставини, які, на його переконання, свідчать про наявність в діях певних осіб ознак кримінальних правопорушень, передбачених ч. 4 ст. 111-1, ч. 1 ст. 111-2, ч. 3 ст. 201-4, ч. 1 ст. 204, ч. 3 ст. 209, ч. 3 ст. 212, ч. 1 ст. 255, ч. 3 ст. 258-5, ч. 4 ст. 358, ч. 2 ст. 364, ч. 1 ст. 365, ч. 1 ст. 366, ч. 3 ст. 368, ч. 3 ст. 369, ч. 1 ст. 426-1 КК України. Зазначив, що ОСОБА_4 ( ІНФОРМАЦІЯ_1 , ІПН НОМЕР_1 ), разом із ОСОБА_5 (Велика Британія), ОСОБА_6 , перебуваючи у злочинній змові з посадовими особами та працівниками Державної податкової служби України, ГУ ДПС у Волинській області, ГУ ДПС у Одеській області, Державної митної служби України, Державної прикордонної служби України, Служби безпеки України, Національної поліції України, Бюро економічної безпеки України, ТУ БЕБ у Одеській області, ТУ БЕБ у Волинській області, Державної митної служби України, Одеської митниці Держмитслужби, Волинської митниці Держмитслужби, використовуючи ряд підконтрольних юридичних осіб, зокрема ТОВ «ТЕДІС УКРАЇНА» (код ЄДРПОУ 30622532), ТОВ «КОЛОПРИМ» (код ЄДРПОУ 45218378), ТЗОВ «ВОЛИНЬТАБАК» (код ЄДРПОУ 21736857), ТОВ «ФК „МАДРИД"» (код ЄДРПОУ 42951405), ТОВ «РОЗДРІБНІ МЕРЕЖІ» (код ЄДРПОУ 40236345), ТОВ «ЛІАРД ФІНАНС» (код ЄДРПОУ 43575707) та інші, їх керівництво, створив організовану злочинну групу, з метою незаконного виробництва, контрабанди, незаконної продажі підакцизних товарів, в тому числі тютюнових виробів, через ряд підконтрольних фірм, в тому числі ТОВ «ТЕДІС УКРАЇНА» (код ЄДРПОУ 30622532), ТЗОВ «ВОЛИНЬТАБАК» (код ЄДРПОУ 21736857) на території України та за кордоном. Підконтрольні, ОСОБА_4 , юридичні особи, незаконно здійснюють контрабанду, підроблення акцизних марок, виробництво, закупівлю, продаж тютюнових виробів, в тому числі за готівку, у нелегальних торгових точках, через що у вказаних юридичних осіб незаконно формується податковий кредит, який в подальшому використовується та продається іншим юридичним особам з метою ухилення від сплати податків, легалізації грошових коштів. До організованої злочинної групи, ОСОБА_4 входять також власники, керівництво ряду юридичних осіб, які підконтрольні ОСОБА_4 , зокрема ОСОБА_7 , ОСОБА_8 , ОСОБА_9 , ОСОБА_10 , ОСОБА_11 , ОСОБА_12 , ОСОБА_13 , ОСОБА_14 , ОСОБА_15 , ОСОБА_16 , котрі безпосередньо беруть участь у реалізації злочинних схем, по ухиленню від сплати податків та легалізації грошових коштів. Посадові особи та працівники Державної податкової служби України, ГУ ДПС у Волинській області, ГУ ДПС у Одеській області, Державної митної служби України, Державної прикордонної служби України, Служби безпеки України, Національної поліції України, Бюро економічної безпеки України, ТУ БЕБ у Одеській області, ТУ БЕБ у Волинській області, Державної митної служби України, Одеської митниці Держмитслужби, Волинської митниці Держмитслужби, зловживаючи службовим становищем, приховують та сприяють незаконній діяльності ОСОБА_4 , систематично отримуючи, від останнього, неправомірну вигоду. Крім того, ОСОБА_4 , має тісні зв`язки з представниками рф, через що, разом з іншими учасниками організованої злочинної групи, використовуючи вказані підприємства вчиняє ряд кримінальних правопорушень проти основ Національної безпеки України. Крім того, ОСОБА_4 та інші учасники організованої злочинної групи, перебуваючи у злочинній змові з посадовими особами ІНФОРМАЦІЯ_2 , ІНФОРМАЦІЯ_3 , надаючи останнім неправомірну вигоду, незаконно отримали бронювання від мобілізації робітників ТОВ «ТЕДІС УКРАЇНА» (код ЄДРПОУ 30622532).
Слідчий суддя враховує той факт, що особа, яка звертається із заявою про вчинення кримінального правопорушення, може не володіти докладною інформацію про його обставини, втім таке повідомлення має містити відомості про існування обставин, які прямо чи опосередковано можуть свідчити про факт вчинення кримінального правопорушення. Також слідчий суддя враховує, що заявник не має обов`язку доводити факт вчинення кримінального правопорушення, однак, наведення доводів, чому він вважає, що кримінальне правопорушення було вчинене, є ознакою обґрунтованості повідомлення та надає можливість їх перевірити.
Натомість, у поданій заяві відсутні конкретні відомі заявнику обставини, які свідчать про злочинну змову та вчинення певними особами, зокрема, посадовими особами Державної податкової служби України, ГУ ДПС у Волинській області, ГУ ДПС у Одеській області, Державної митної служби України, Державної прикордонної служби України, Служби безпеки України, Національної поліції України, Бюро економічної безпеки України, ТУ БЕБ у Одеській області, ТУ БЕБ у Волинській області, Державної митної служби України, Одеської митниці Держмитслужби, Волинської митниці Держмитслужби, Міністерства оборони України, ІНФОРМАЦІЯ_3 , які б містили загальні ознаки об`єктивної сторони, вказаних ОСОБА_3 злочинів, тобто, висловлене загальне припущення про ймовірне вчинення протиправних дій, які зроблені заявником, ґрунтуючись виключно на суб`єктивному уявленні щодо правомірності рішень та дій зазначених посадових осіб.
Тобто, обставини, зазначені у заяві голови ГО «Нон-стоп» ОСОБА_3 про вчинення кримінального правопорушення від 31.07.2024, не є достатніми для проведення перевірки конкретних фактів на предмет наявності чи відсутності у діях посадових осіб, зазначених у заяві, складу корупційних кримінальних правопорушень, що позбавляє детективів Національного антикорупційного бюро України та прокурорів Національного антикорупційного бюро України можливості прийняти рішення про початок кримінального провадження.
З огляду на викладене, слідчий суддя дійшов висновку, що у задоволенні скарги належить відмовити.
Керуючись статтями 9, 214, 216, 303-307, 309, 372, 376 КПК України, слідчий суддя,
ПОСТАНОВИВ:
Відмовити у задоволенні скарги.
Ухвала може бути оскаржена протягом п`яти днів з дня її оголошення до Апеляційної палати Вищого антикорупційного суду.
Слідчий суддя ОСОБА_1
Суд | Вищий антикорупційний суд |
Дата ухвалення рішення | 12.08.2024 |
Оприлюднено | 19.08.2024 |
Номер документу | 121044338 |
Судочинство | Кримінальне |
Категорія | Провадження за скаргами на дії та рішення правоохоронних органів, на дії чи бездіяльність слідчого, прокурора та інших осіб під час досудового розслідування бездіяльність слідчого, прокурора стосовно невнесення відомостей про кримінальне правопорушення до Єдиного реєстру досудових розслідувань |
Кримінальне
Вищий антикорупційний суд
Воронько В. Д.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні