ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
16 серпня 2024 року м. ПолтаваСправа № 440/6883/24
Полтавський окружний адміністративний суд у складі судді Слободянюк Н.І., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження у порядку письмового провадження справу за адміністративним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «ДІВЕСА» до Головного управління ДПС у Полтавській області про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії,
В С Т А Н О В И В:
Товариство з обмеженою відповідальністю «ДІВЕСА» /надалі позивач, ТОВ «ДІВЕСА»/ звернулося до Полтавського окружного адміністративного суду з позовною заявою (з урахуванням уточненої позовної заяви від 17 червня 2024 року) до Головного управління ДПС у Полтавській області /надалі відповідач, ГУ ДПС у Полтавській області/ про:
- визнання протиправним та скасування рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Полтавській області від 08 квітня 2024 року №18211 про відповідність / невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку;
- зобов`язання Головного управління ДПС у Полтавській області виключити Товариство з обмеженою відповідальністю «ДІВЕСА» (ідентифікаційний код юридичної особи 35202161) з переліку ризикових платників податків /а.с. 74-77/.
Позов обґрунтований тим, що рішення Комісії Головного управління ДПС в Полтавській області про відповідність / невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку №18211 від 08 квітня 2024 року про відповідність Товариства з обмеженою відповідальністю «ДІВЕСА» критеріям ризиковості платника податку на підставі пункту 8 Критеріїв ризиковості платника податку є протиправним та підлягає скасуванню, оскільки взаємовідносини з ТОВ «МІКСТОРА» щодо єдиної із ним господарської операції були оформлені належним чином, а саме: укладено та нотаріально посвідчено Договір купівлі-продажу нерухомого майна від 03 вересня 2021 року, сплачені всі податки та збори, що підтверджується платіжними дорученнями, оплата згідно умов Договору здійснена в повному обсязі, що підтверджується виписками по особовому рахунку ТОВ «ДІВЕСА». Тож твердження контролюючого органу про придбання товару, походження якого не прослідковується по ланцюгу постачання, не відповідає дійсним обставинам. Довід відповідача щодо недостатньої кількості трудових ресурсів, необхідних для здійснення господарської операції в обсягах, зазначених у податковій накладній/розрахунку корегування (за відсутності інформації щодо придбання послуг з виконання робіт, які необхідні для здійснення господарської операції) є безпідставним, оскільки не зрозуміло, яку саме господарську операцію контролюючий орган має на увазі. Довід відповідача щодо наявності у позивача податкових накладних зі статусом «реєстрацію зупинено», які не включені до складу податкових зобов`язань до податкової декларації з податку на додану вартість за жовтень 2023 року, також є безпідставним, оскільки ТОВ «ДІВЕСА» надіслано уточнюючі розрахунки податкових зобов`язань з податку на додану вартість у зв`язку з виправленням самостійно помилок за жовтень 2023 року.
Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 21 червня 2024 року позовну заяву прийнято до розгляду та відкрито провадження у справі за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) учасників справи, витребувано докази.
Відповідач позов не визнав та у відзиві на позовну заяву /а.с. 81-84/ зазначив, що рішенням засідання Комісії Головного управління ДПС у Полтавській області про відповідність/невідповідність платника ПДВ критеріям ризиковості платника податку № 18211 від 08 квітня 2024 року ТОВ «ДІВЕСА» було включено до переліку ризикових платників відповідно до пункту 8 Критеріїв ризиковості платників податків, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 11 грудня 2019 року № 1165 «Про затвердження порядку з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних». За підсумками обговорення інформації стосовно позивача члени комісії прийшли до висновку, що ТОВ «ДІВЕСА» відповідає пункту 8 Критеріїв ризиковості платника податку за кодами відповідно до наказу ДПС України від 11 січня 2023 року №17 «Про затвердження довідника кодів податкової інформації»: 02 - придбання товару, походження якого не прослідковується за ланцюгом постачання; 07 - недостатня кількість трудових ресурсів, необхідних для здійснення господарської операції в обсягах, зазначених у податковій накладній/розрахунку коригування (за відсутності інформації щодо придбання послуг з виконання робіт, які необхідні для здійснення господарської операції). Також ТОВ «ДІВЕСА» мало взаємовідносини з ТОВ «МІКСТОРА», стосовно якого прийнято рішення про відповідність платника критеріям ризиковості платника податку. У платника недостатня кількість трудових ресурсів для можливості ведення господарської діяльності. Крім того, у ТОВ «ДІВЕСА» наявні податкові накладні зі статусом «реєстрацію зупинено», які не включені до складу податкових зобов`язань до податкової декларації з податку на додану вартість за жовтень 2023 р., чим порушено пункти 1, 5, 6 розділу III Порядку заповнення і подання податкової звітності з податку на додану, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 28 січня 2016 року № 21, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 29 січня 2016 року за № 159/28289 зі змінами.
У додаткових поясненнях у справі /а.с. 122-125/ позивач, що оспорюване рішення не містить обґрунтувань підстав та причин ризиковості платника податків відповідно до пункту 8 Критеріїв ризиковості платників податку, що узгоджується з правовою позицією, викладеною Верховним Судом у постанові від 05 січня 2021 року у справі №640/11321/20. У зв`язку з відсутністю належної мотивації, підстав та причин віднесення позивача до переліку платників податків, які відповідають критеріям ризиковості рішення №18211 від 08 квітня 2024 року є таким, що не відповідає вимогам чинного законодавства та підлягає скасуванню.
Правом на подання відповіді на відзив та заперечень на відповідь на відзив сторони не скористалися.
Справу розглянуто судом за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін відповідно до пункту 10 частини шостої статті 12 та частини п`ятої статті 262 Кодексу адміністративного судочинства України.
Фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснювалося на підставі частини четвертої статті 229 КАС України.
Дослідивши письмові докази, суд встановив такі обставини та відповідні до них правовідносини.
Товариство з обмеженою відповідальністю «ДІВЕСА» (ідентифікаційний код 35202162) пройшло державну реєстрацію юридичної особи 08 вересня 2023 року та відповідно до відомостей, внесених до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, зареєстрованими видами діяльності є: 46.73 Оптова торгівля деревиною, будівельними матеріалами та санітарно-технічним обладнанням (основний); 43.29 Інші будівельно-монтажні роботи; 43.39 Інші роботи із завершення будівництва; 43.99 Інші спеціалізовані будівельні роботи, н.в.і.у.; 45.20 Технічне обслуговування та ремонт автотранспортних засобів; 46.17 Діяльність посередників у торгівлі продуктами харчування, напоями та тютюновими виробами; 46.18 Діяльність посередників, що спеціалізуються в торгівлі іншими товарами; 46.19 Діяльність посередників у торгівлі товарами широкого асортименту; 46.38 Оптова торгівля іншими продуктами харчування, у тому числі рибою, ракоподібними та молюсками; 46.39 Неспеціалізована оптова торгівля продуктами харчування, напоями та тютюновими виробами; 46.41 Оптова торгівля текстильними товарами; 46.43 Оптова торгівля побутовими електротоварами й електронною апаратурою побутового призначення для приймання, записування, відтворювання звуку й зображення; 46.71 Оптова торгівля твердим, рідким, газоподібним паливом і подібними продуктами; 46.72 Оптова торгівля металами та металевими рудами; 46.74 Оптова торгівля залізними виробами, водопровідним і опалювальним устаткованням і приладдям до нього; 46.75 Оптова торгівля хімічними продуктами; 49.41 Вантажний автомобільний транспорт; 52.29 Інша допоміжна діяльність у сфері транспорту; 62.01 Комп`ютерне програмування; 62.09 Інша діяльність у сфері інформаційних технологій і комп`ютерних систем; 63.11 Оброблення даних, розміщення інформації на веб-вузлах і пов`язана з ними діяльність; 69.10 Діяльність у сфері права; 69.20 Діяльність у сфері бухгалтерського обліку й аудиту; консультування з питань оподаткування; 73.12 Посередництво в розміщенні реклами в засобах масової інформації; 33.17 Ремонт і технічне обслуговування інших транспортних засобів; 52.10 Складське господарство; 68.20 Надання в оренду й експлуатацію власного чи орендованого нерухомого майна /а.с. 9/.
Товариство з обмеженою відповідальністю «ДІВЕСА» зареєстроване платником податку на додану вартість, що підтверджується витягом з реєстру платників податків на додану вартість №2416014500047 від 23 січня 2024 року /а.с. 13-зворот/.
ТОВ «ДІВЕСА» включено до переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку на підставі рішення Комісії Головного управління ДПС у Полтавській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних №88345 від 08 грудня 2021 року /а.с. 15/, згідно якого платник відповідає пункту 8 Критеріїв ризиковості платника податків; податкова інформація: підприємством сформовано податковий кредит по взаємовідносинах із ризиковим контрагентом ТОВ «МІКСТОРА» (42493084).
Товариство з обмеженою відповідальністю «ДІВЕСА» подало до контролюючого органу Повідомлення про подання інформації та копій документів щодо невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку № 1 від 28 березня 2024 року /а.с. 15-17/, у поясненнях до якого, зокрема, зазначило: одним із основних видів економічної діяльності Товариства є технічне обслуговування та ремонт автотранспортних засобів. З метою розширення даного напрямку діяльності Товариства, а саме: відкриття станції технічного обслуговування, учасниками ТОВ «ДІВЕСА» було прийнято рішення про придбання нерухомого майна. Між ТОВ «ДІВЕСА» та ТОВ «МІКСТОРА» було укладено Договір купівлі-продажу нерухомого майна від 03 вересня 2021 року, посвідчений приватним нотаріусом Дніпровського міського нотаріального округу Мазуренком С.В., за реєстровим №539 (далі - Договір купівлі продажу). Відповідно до пункту 1 Договору купівлі-продажу Продавець передав (продав), а Покупець прийняв у власність (купив) незавершене будівництво, об`єкти незавершеного будівництва, будівлі літ. А-1, Б-1, (готовність 65%), що розташовані за адресою: Дніпропетровська область, місто Дніпро, вулиця Житомирська, будинок 207а, реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 2328884312101 (далі нерухоме майно). Згідно пункту 4 Договору купівлі-продажу продаж нерухомого майна за домовленістю сторін вчиняється за 40000 000 (сорок мільйонів) гривень 00 копійок, які Покупець сплатив, а Продавець одержав повністю до підписання цього договору шляхом безготівкового розрахунку відповідно до чинного законодавства. 04 вересня 2021 року між ТОВ «ДІВЕСА» та ТОВ «МІКСТОРА» було укладено Договір про внесення змін до Договору купівлі-продажу нерухомого майна від 03 вересня 2021 року, посвідчений приватним нотаріусом Дніпровського міського нотаріального округу Мазуренком С.В., за реєстровим №539 (далі Договір про внесення змін). Цей договір було посвідчено приватним нотаріусом Дніпровського міського нотаріального округу Мазуренком С.В. за реєстровим №543. Відповідно до пункту 2 Договору про внесення змін сторони домовились виправити описку у пункті 4 Договору купівлі-продажу та викласти його у наступній редакції: «пункт 4. Продаж нерухомого майна вчиняється за 47988000 (сорок сім мільйонів дев`ятсот вісімдесят вісім тисяч) гривень 00 копійок, які Покупець сплачує Продавцю шляхом безготівкового розрахунку відповідно до чинного законодавства в строк до 31 грудня 2021 року. Оплата може бути здійснена достроково». Підтвердженням вчинення вищевказаної угоди є сплата сторонами Договору усіх обов`язкових податків та зборів відповідно до чинного законодавства. ТОВ «ДІВЕСА» було здійснено оплату Рахунків №12, 13 від 02 вересня 2021 року на суму 400000 (чотириста тисяч) гривень 00 копійок та 79880 (сімдесят дев`ять тисяч вісімсот вісімдесят) гривень 00 копійок відповідно. Оплата здійснена у повному обсязі, що підтверджується платіжними дорученнями №5,6,7 від 03 вересня 2021 року та квитанціями №22797WWX, 276H309NZX від 03 вересня 2021 року. З приводу зобов`язання Покупця перед Продавцем щодо здійснення оплати згідно умов Договору купівлі-продажу зазначено наступне. Оплата здійснена у повному обсязі, що підтверджується виписками по особовому рахунку ТОВ «ДІВЕСА», відкритому в АТ «УКРГАЗБАНК», МФО 320478, НОМЕР_1 українська гривня, за період 30 вересня 2021 року 05 жовтня 2021 року, засвідчені печаткою банка.
Відповідно до Витягу з протоколу засідання Комісії ГУ ДПС у Полтавській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 08 квітня 2024 року №71 /а.с. 89-90/ здійснено розгляд інформації щодо відповідності/невідповідності суб`єктів господарювання критеріям ризиковості платника податку, визначених Постановою КМУ від 11 грудня 2019 року №1165 (доповідач Калембет Тетяна). Калембет Тетяна повідомила, що згідно інформації, яка міститься в інформаційних ресурсах ДПС встановлено, що основний вид діяльності ТОВ «ДІВЕСА» оптова торгівля деревиною, будівельними матеріалами та санітарно-технічним обладнанням. Керівником підприємства є ОСОБА_1 , який не займає аналогічних посад на інших СГД. Статутний фонд складає 44000 грн. Згідно з повідомленням за формою № 20-ОПП підприємство має у використанні: склад, стелажі паллетні мобільні, рокла, штабелер гідравлічний, навантажувач (власні) за адресою м. Дніпро, вул. Житомирська, буд. 207а (згідно Державного реєстру речових прав на нерухоме майно право власності належить ТОВ «ДІВЕСА»); офіс, комплект меблів, сейф, МФУ, ноутбук, сканер (у т.ч 5 од. -власних, 1 од. оренда за адресою м. Полтава, вул. Чумацький шлях, буд.64-Д (згідно Державного реєстру речових прав на нерухоме майно право власності належить ТОВ «ВЕКТОР 2020» (43601202, не платник ПДВ)). За даними ЄРПН за 2023-2024 роки, товариство не несе витрати на послуги оренди приміщення, комунальні послуги; придбання від неплатників ПДВ у 2023-2024 роках - відсутнє (р.10.4 Декларації по ПДВ). Відповідно до Відомостей про суми нарахованого доходу, утриманого та сплаченого податку на доходи фізичних осіб та військового збору (ф. 4 ДФ) за 4 квартал 2023 року у грудні кількість найманих працівників - 1 особа за 102 ознакою (цивільно-правовий договір) (заробітна плата - 1 000,00 грн.). Згідно даних фінансової звітності станом на 31.12.2023 року задекларовано вартість основних засобів - 1016,3 тис. грн., вартість запасів склала 5,5 тис. грн. За даними поданої податкової декларації з податку на прибуток за 2023 рік задекларовано дохід - 41,5 тис. грн., нараховано до сплати в бюджет - 6,4 тис. грн., (податкова ефективність за 2023 рік - 15,4 %). У 2023 році суб`єктом господарювання не сплачувалися податки та збори до бюджета; у 2024 році: ЄСВ - 3,8 тис. грн, ПДФО - 3,1 тис. грн, податок на прибуток - 6,4 тис. грн, військовий збір - 0,3 тис. грн. Згідно поданих податкових декларації з ПДВ за 2023 рік задекларовано обсяг постачання - 27,0 тис. грн, нарахування ПДВ до сплати в бюджет відсутні, у січні - лютому 2024 року задекларовано обсяг постачання 44,0 тис. грн, за лютий 2024 задекларовано від`ємне значення ПДВ в сумі 7982,9 тис. грн. Ліміт в СЕА ПДВ станом на 02.04.2024 становить 7982,2,4 тис. грн. Поповнення електронного рахунку ПДВ грошовими коштами у 2023-2024 рр. - відсутнє. Згідно відомостей ЄРПН за період з 03.09.2021 по 03.04.2024 ТОВ «ДІВЕСА» здійснило реалізацію послуг оренди приміщення, відшкодування електроенергії. Основним покупцем с ТОВ «ЛАЙФСЕЛЛ» (22859846) на загальну суму ПДВ - 15,1 тис. грн. За відповідний період ТОВ «ДІВЕСА» здійснено придбання об`єктів незавершеного будівництва (будівлі літ.А-1, Б-1 (готовність 65%) за адресою: Дніпропетровська область, м. Дніпро, вул. Житомирська, б. 207а) у TOB «МІКСТОРА» (42493084, 1601, ОВД - виробництво олії та тваринних жирів, внесений до журналу ризикових з 05.02.2020) на загальну суму ПДВ - 7998,0 тис. грн. У ТОВ «МІКСТОРА» (42493084) придбання об`єкту незавершеного будівництва (код УКТЗЕД 201) не прослідковується, при цьому податковий кредит з 2020 року сформовано за рахунок придбання м`яса та м`ясних продуктів, продуктів харчування. За підсумками обговорення зазначеної інформації, члени комісії прийшли до висновку, що ТОВ «ДІВЕСА» відповідає п.8 Критеріїв ризиковості платника податку за кодами, відповідно до наказу ДПС України від 11.01.2023 №17 «Про затвердження довідника кодів податкової інформації»: 02 - придбання товару, походження якого не прослідковується за ланцюгом постачання; 07 - недостатня кількість трудових ресурсів, необхідних для здійснення господарської операції в обсягах, зазначених у податковій накладній/розрахунку коригування (за відсутності інформації щодо придбання послуг з виконання робіт, які необхідні для здійснення господарської операції). Також, у рішенні необхідно зазначити, що у ТОВ «ДІВЕСА» наявні взаємовідносини з ТОВ «МІКСТОРА», щодо якого прийнято рішення про відповідність платника критеріям ризиковості платника податку. У платника недостатня кількість трудових ресурсів для можливості ведення господарської діяльності. Крім того, у ТОВ «ДІВЕСА» наявні податкові накладні зі статусом «реєстрацію зупинено», які не включені до складу податкових зобов`язань до податкової декларації з податку на додану вартість за жовтень 2023 р., чим порушено п. 1, п. 5. п.6 розділ III Порядку заповнення і подання податкової звітності з податку на додану вартість №21 від 28.01.2016 зі змінами.
Комісією Головного управління ДПС у Полтавській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних прийнято рішення №18211 від 08 квітня 2024 року про відповідність / невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку /а.с. 119/, згідно якого Товариство з обмеженою відповідальністю «ДІВЕСА» (податковий номер 35202162, індивідуальний податковий номер платника податку на додану вартість 352021610139) відповідно до пункту 6 Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11 грудня 2019 року №1165, з урахуванням отриманих від платника податку інформації та копій відповідних документів від 28 березня 2024 року №1, відповідає критеріям ризиковості платника податку. Підстава: пункт 8 Критеріїв ризиковості платника податку; код (коди) податкової інформації, яка є підставою для розгляду питання про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку: 02 - придбання товару, походження якого не прослідковується за ланцюгом постачання; 07 - недостатня кількість трудових ресурсів, необхідних для здійснення господарської операції в обсягах, зазначених у податковій накладній/розрахунку коригування (за відсутності інформації щодо придбання послуг з виконання робіт, які необхідні для здійснення господарської операції). Інформація, за якою встановлена відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку: 1) тип операції придбання / постачання постачання; період здійснення господарської операції з 11 жовтня 2023 року по 08 квітня 2024 року; код згідно з Державним класифікатором продукції та послуг операції, визначеної як ризикова 46.73; податковий номер платника податку, задіяного в ризиковій операції, - 35202162; дата включення платника податку, задіяного в ризиковій операції, до переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, - 08 грудня 2021 року; 2) тип операції придбання / постачання постачання; період здійснення господарської операції з 11 жовтня 2023 року по 08 квітня 2024 року; код згідно з Державним класифікатором продукції та послуг операції, визначеної як ризикова 46.73; податковий номер платника податку, задіяного в ризиковій операції, - 35202162; дата включення платника податку, задіяного в ризиковій операції, до переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, - 08 грудня 2021 року. Ненадання платником податку копій документів, які можуть свідчити про невідповідність критеріям ризиковості платника податку: у ТОВ «ДІВЕСА» наявні взаємовідносини з ТОВ «МІКСТОРА», щодо якого прийнято рішення про відповідність платника критеріям ризиковості платника податку. Також недостатня кількість трудових ресурсів для можливості ведення господарської діяльності. Крім того, у ТОВ «ДІВЕСА» наявні податкові накладні зі статусом «реєстрацію зупинено», які не включені до складу податкових зобов`язань до податкової декларації з податку на додану вартість за жовтень 2023 року, чим порушено п. 1, п. 5. п.6 розділ III Порядку заповнення і подання податкової звітності з податку на додану вартість №21 від 28.01.2016 зі змінами.
Не погодившись з рішенням комісії Головного управління ДПС у Полтавській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних №18211 від 08 квітня 2024 року про відповідність / невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку, позивач звернувся до суду з цим позовом.
Надаючи правову оцінку оскаржуваному рішенню, суд виходить з наступного.
Відносини, які виникають у сфері справляння податків і зборів, вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства регулює та визначає Податковий кодекс України від 02 грудня 2010 року № 2755-VI /надалі - ПК України (у редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин)/.
Відповідно до пунктів 201.1, 201.7, 201.10 статті 201 ПК України на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з використанням кваліфікованого електронного підпису або удосконаленого електронного підпису, що базується на кваліфікованому сертифікаті електронного підпису, уповноваженої платником особи відповідно до вимог Закону України «Про електронну ідентифікацію та електронні довірчі послуги» та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.
Податкова накладна складається на кожне повне або часткове постачання товарів/послуг, а також на суму коштів, що надійшли на рахунок у банку/небанківському надавачу платіжних послуг як попередня оплата (аванс).
При здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.
Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.
Податкові накладні, які не надаються покупцю, а також податкові накладні, складені за операціями з постачання товарів/послуг, які звільнені від оподаткування, підлягають реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня.
З метою отримання податкової накладної/розрахунку коригування, зареєстрованих в Єдиному реєстрі податкових накладних, покупець надсилає в електронному вигляді запит до Єдиного реєстру податкових накладних, за яким отримує в електронному вигляді повідомлення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних та податкову накладну/розрахунок коригування в електронному вигляді. Такі податкова накладна/розрахунок коригування вважаються зареєстрованими в Єдиному реєстрі податкових накладних та отриманими покупцем.
Покупцю товарів/послуг податкова накладна / розрахунок коригування можуть бути надані продавцем таких товарів/послуг в електронній формі з дотриманням вимог законів України «Про електронні документи та електронний документообіг» та «Про електронну ідентифікацію та електронні довірчі послуги».
З метою отримання продавцем зареєстрованого в Єдиному реєстрі податкових накладних розрахунку коригування, що підлягає реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних покупцем, такий продавець надсилає в електронному вигляді запит до Єдиного реєстру податкових накладних, за яким отримує в електронному вигляді повідомлення про реєстрацію розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних та розрахунок коригування в електронному вигляді. Такий розрахунок коригування вважається зареєстрованим в Єдиному реєстрі податкових накладних та отриманими продавцем.
Датою та часом надання податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронному вигляді до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, є дата та час, зафіксовані у квитанції.
Якщо надіслані податкові накладні / розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин.
Помилки в реквізитах, визначених пунктом 201.1 цієї статті (крім коду товару згідно з УКТ ЗЕД), які не заважають ідентифікувати здійснену операцію, її зміст (товар/послугу, що постачаються), період, сторони та суму податкових зобов`язань, не можуть бути причиною неприйняття податкових накладних у електронному вигляді.
Квитанція про зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування надсилається одночасно продавцю та покупцю платнику податку.
Якщо протягом операційного дня не надіслано квитанції про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування, така податкова накладна вважається зареєстрованою в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Відсутність факту реєстрації платником податку - продавцем товарів/послуг податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних не дає права покупцю на включення сум податку на додану вартість до податкового кредиту та не звільняє продавця від обов`язку включення суми податку на додану вартість, вказаної в податковій накладній, до суми податкових зобов`язань за відповідний звітний період.
Виявлення розбіжностей даних податкової декларації та даних Єдиного реєстру податкових накладних є підставою для проведення контролюючими органами документальної позапланової виїзної перевірки продавця та у відповідних випадках покупця товарів/послуг.
Суд зазначає, що реєстрація податкових накладних/розрахунків про коригування може бути зупинена, зокрема через віднесення платника податків до категорії ризикових. Податковим кодексом України визначено правові наслідки відсутності факту реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних. Така податкова накладна не дає права покупцю на включення сум податку на додану вартість до податкового кредиту та не звільняє продавця від обов`язку включення суми податку на додану вартість, вказаної у податковій накладній, до суми податкових зобов`язань за відповідний звітний період.
Відповідно до пункту 201.16 статті 201 ПК України реєстрація податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.
Постановою Кабінету Міністрів України від 11 грудня 2019 року №1165 на виконання вимог пункту 201.16 статті 201 ПК України затверджено Порядок зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних /надалі Порядок №1165/, який визначає механізм зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), організаційні та процедурні засади діяльності комісій з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі (далі комісії контролюючих органів), права та обов`язки їх членів.
Відповідно до пункту 5 Порядку №1165 платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну / розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку (додаток 1), показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку (додаток 2).
Додатком 1 до Порядку №1165 встановлено наступні Критерії ризиковості платника податку на додану вартість:
1. Платника податку на додану вартість (далі - платник податку) зареєстровано (перереєстровано) на підставі недійсних (втрачених, загублених) та підроблених документів згідно з інформацією, наявною в контролюючих органах.
2. Платника податку зареєстровано (перереєстровано) в органах державної реєстрації фізичними особами з подальшою передачею (оформленням) у володіння чи управління неіснуючим, померлим, безвісти зниклим особам згідно з інформацією, наявною в контролюючих органах.
3. Платника податку зареєстровано (перереєстровано) в органах державної реєстрації фізичними особами, що не мали наміру провадити фінансово-господарської діяльності або здійснювати повноваження, згідно з інформацією, наданою такими особами.
4. Платника податку зареєстровано (перереєстровано) та ним проваджено фінансово-господарську діяльність без відома і згоди його засновників і призначених у законному порядку керівників згідно з інформацією, наданою такими засновниками та/або керівниками.
5. Платник податку - юридична особа не має відкритих рахунків у банку / небанківського надавача платіжних послуг, крім рахунків у Казначействі (крім бюджетних установ).
6. Платником податку не подано контролюючому органу податкової звітності з податку на додану вартість за два останніх звітних (податкових) періоди всупереч нормам підпункту 16.1.3 пункту 16.1 статті 16 та абзацу першого пункту 49.2 і пункту 49.18 статті 49 Податкового кодексу України (далі - Кодекс), з урахуванням вимог підпункту 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу.
7. Платником податку на прибуток підприємств не подано контролюючому органу фінансової звітності за останній звітний період всупереч нормам підпункту 16.1.3 пункту 16.1 статті 16 та пункту 46.2 статті 46 Кодексу, з урахуванням вимог підпункту 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу.
8. У контролюючих органах наявна податкова інформація, яка стала відома у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, зазначеної в поданих для реєстрації податковій накладній / розрахунку коригування.
Довідник кодів податкової інформації, що стала підставою для розгляду питання про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку, визначається ДПС та затверджується відповідним наказом, який оприлюднюється на офіційному веб-сайті ДПС.
Пунктом 6 Порядку №1165 передбачено, що у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено та/або подано податкову накладну/розрахунок коригування для реєстрації в Реєстрі, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстрація такої податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.
Питання відповідності/невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку розглядається комісією регіонального рівня.
У разі встановлення відповідності платника податку хоча б одному з критеріїв ризиковості платника податку комісією регіонального рівня приймається рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
Включення платника податку до переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, здійснюється в день проведення засідання комісії регіонального рівня та прийняття відповідного рішення.
Платник податку отримує рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку через електронний кабінет у день прийняття такого рішення (додаток 4).
У рішенні зазначається підстава та інформація, за якою встановлено відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
У разі відповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку згідно з пунктом 8 додатка 1 у відповідних полях рішення зазначаються детальна інформація, за якою встановлено відповідність критеріям ризиковості платника податку, тип операції (придбання/постачання), період здійснення господарської операції, код згідно з УКТЗЕД/Державним класифікатором/умовним кодом товару, податковий номер платника податку, задіяного в ризиковій операції, дата включення платника податку, задіяного в ризиковій операції, до переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку.
У рішенні про відповідність платника податку вимогам пункту 8 додатка 1 комісія регіонального рівня зазначає наявну інформацію, що свідчить про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку, виявлену під час моніторингу господарських операцій, відображених у податкових накладних/розрахунках коригування, поданих для реєстрації в Реєстрі, у тому числі податкових накладних/розрахунках коригування, реєстрацію яких зупинено.
При цьому не може бути підставою для розгляду питання відповідності/невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку згідно з пунктом 8 додатка 1 операція, відображена у податковій накладній/розрахунку коригування, дата реєстрації якої/якого у Реєстрі припадає на період, що перевищує 180 днів до дати прийняття рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку.
У разі отримання рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку платник податку має право подати на розгляд комісії регіонального рівня інформацію та копії відповідних документів, що свідчать про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
Комісією регіонального рівня розглядається питання виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, у разі виявлення обставин та/або отримання інформації, що свідчать про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку, та/або отримання інформації та копій відповідних документів від платника податку, що свідчать про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
Інформація та копії документів подаються платником податку до ДПС в електронній формі засобами електронного зв`язку з урахуванням вимог Законів України Про електронні документи та електронний документообіг, Про електронні довірчі послуги та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого Мінфіном.
Документами, необхідними для розгляду питання виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, можуть бути:
договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них;
договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції;
первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявних типових форм та галузевої специфіки, накладні;
розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків;
документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством;
інші документи, що підтверджують невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
Інформацію та копії документів, подані платником податку, комісія регіонального рівня розглядає протягом семи робочих днів, що настають за датою їх надходження, та приймає відповідне рішення.
За результатами розгляду інформації та копій документів комісією регіонального рівня приймається рішення про відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку, яке платник податку отримує в електронному кабінеті у день його прийняття (додаток 4).
Якщо за результатами розгляду інформації та копій документів, що свідчать про невідповідність платника податку вимогам пункту 8 додатка 1, комісією регіонального рівня прийнято рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку, в такому рішенні зазначається:
актуальна інформація щодо податкової інформації, що стала підставою для розгляду питання про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку, та ризикових операцій, відображених у попередньому рішенні про відповідність критеріям ризиковості платника податку. До такої інформації не застосовуються вимоги абзацу дев`ятого цього пункту;
інформація щодо операцій, відображених у податковій накладній/розрахунку коригування, дата подання для реєстрації в Реєстрі яких не раніше 180 днів до дати прийняття попереднього рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку. До такої інформації не застосовуються вимоги абзацу дев`ятого цього пункту.
У разі прийняття комісією регіонального рівня рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку за результатами розгляду інформації та копій документів, що свідчать про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку, попереднє рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку втрачає чинність.
У разі виявлення обставин та/або отримання інформації, визначених абзацом одинадцятим цього пункту, та прийняття комісією регіонального рівня рішення про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку платник податку отримує таке рішення в електронному кабінеті в день його прийняття (додаток 4).
У рішенні про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку (додаток 4) за результатами розгляду інформації та копій документів, надісланих відповідно до абзацу восьмого цього пункту, комісія регіонального рівня у відповідних полях рішення зазначає детальну інформацію, за якою встановлено відповідність критеріям ризиковості платника податку, зазначає/обирає з переліку документ/документи, не наданий/не надані платником податку, який може/які можуть свідчити про невідповідність критеріям ризиковості платника податку.
Виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, здійснюється в день проведення засідання комісії регіонального рівня та прийняття відповідного рішення.
Якщо комісією регіонального рівня протягом семи робочих днів, що настають за датою надходження зазначеної інформації та документів, не прийнято відповідного рішення, платник податку виключається з переліку платників податку, які відповідають критеріям ризиковості платника податку.
У разі надходження до контролюючого органу відповідного рішення суду, яке набрало законної сили, комісія регіонального рівня за основним місцем обліку платника податку виключає платника податку з переліку платників податку, які відповідають критеріям ризиковості платника податку.
У разі виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, на підставі рішення комісії регіонального рівня або рішення суду автоматично виключаються з переліку ризикових його контрагенти за умови, що:
виключною підставою для включення такого контрагента до переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості на підставі пункту 8 додатка 1, було здійснення операції з таким платником податку;
відсутні інші підстави та інформація, за якою встановлено відповідність контрагента критеріям ризиковості платника податку.
Рішення про відповідність/невідповідність критеріям ризиковості платника податку набирає чинності у день засідання комісії регіонального рівня та прийняття відповідного рішення.
Рішення про відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку може бути оскаржено в адміністративному або судовому порядку.
Комісія регіонального рівня постійно проводить моніторинг щодо відповідності/невідповідності платників податку критеріям ризиковості платника податку.
Відповідно до пункту 25 Порядку № 1165 комісії регіонального рівня приймають рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації, врахування або неврахування таблиці даних платника податку, відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
Комісія регіонального рівня діє в межах повноважень, визначених цим Порядком та Порядком прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженим Мінфіном. Комісія центрального рівня діє в межах повноважень, визначених цим Порядком (пункт 26 Порядку №1165).
Під час засідання секретарем комісії контролюючого органу ведеться протокол, в якому фіксуються прийняті рішення та надані доручення (абзац 8 пункту 40 Порядку №1165).
Згідно з додатком 4 до Порядку №1165, яким передбачено форму рішення про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку, рішення про відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку може бути оскаржено в адміністративному або судовому порядку.
З аналізу наведених норм слідує, що положення Порядку №1165 встановлюють можливість платника податку оскаржити рішення про відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку, у тому числі у судовому порядку.
Суд наголошує на тому, що прийняття контролюючим органом рішення про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку змінює правовий режим моніторингу реєстрації податкових накладних в ЄРПН, з абсолютною невідворотністю призводить до зупинення реєстрації будь-якої складеної цією особою податкової накладної в ЄРПН, а відтак оскаржуване рішення Комісії регіонального рівня впливає на права, інтереси та обов`язки такої особи.
Тож рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Полтавській області про відповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку №18211 від 08 квітня 2024 року є індивідуальним актом стосовно ТОВ «ДІВЕСА» у розумінні пункту 19 частини першої статті 4 КАС України, а тому підлягає оцінці на відповідність критеріям, визначеним частиною другою статті 2 КАС України.
Головне управління ДПС у Полтавській області у своїх доводах вказує, що позивач підпадає під пункт 8 Критеріїв ризиковості платника податку на додану вартість, оскільки у ТОВ «ДІВЕСА» наявні взаємовідносини з контрагентом ТОВ "Мікстора", щодо якого прийнято рішення про відповідність платника критеріям ризиковості платника податку Також недостатня кількість трудових ресурсів для можливості ведення господарської діяльності. Крім того, у ТОВ «ДІВЕСА» наявні податкові накладні зі статусом «реєстрацію зупинено», які не включені до складу податкових зобов`язань до податкової декларації з податку на додану вартість за жовтень 2023 року, чим порушено пункти 1, 5, 6 розділу ІІІ Порядку заповнення і подання податкової звітності з податку на додану вартість №21 від 28 січня 2016 року зі змінами.
Як наслідок, Комісією ГУ ДПС прийнято рішення №18211 від 08 квітня 2024 року про відповідність платника податку пункту 8 Критеріїв ризиковості платника податку.
Оцінюючи правомірність оскаржуваного рішення, суд зазначає, що виходячи із системного аналізу норм Порядку № 1165, законодавцем установлена певна послідовність прийняття рішення про відповідність платника податку на додану вартість Критеріям ризиковості платника податку на додану вартість.
Так, рішенню Комісії щодо відповідності платника податку Критеріям ризиковості платника податку на додану вартість має передувати складання та направлення таким платником податкової накладної/розрахунку коригування, за наслідками чого здійснюється моніторинг платника податку, податкової накладної/розрахунку коригування.
При цьому встановленню наявності у контролюючих органах податкової інформації, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, яка стала відома контролюючому органу у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій, має передувати моніторинг податкової накладної/розрахунку коригування, поданої для реєстрації.
Отже, питання відповідності підприємства Критеріям ризиковості платника податку на додану вартість має розглядатись Комісією регіонального рівня за наслідками подання товариством для реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування та моніторингу платника податку і податкової накладної/розрахунку коригування, що направлена для реєстрації. При цьому моніторинг проводиться в автоматизованому порядку.
Аналогічний правовий висновок викладено у постанові Верховного Суду від 23 червня 2022 року у справі №640/6130/20.
Із змісту оскаржуваного рішення Комісії Головного управління ДПС у Полтавській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних №18211 від 08 квітня 2024 року слідує, що воно прийнято за наслідками розгляду Повідомлення позивача про подання інформації та копій документів щодо невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку №1 від 28 березня 2024 року.
Водночас первинним рішенням, яким було визнано відповідність позивача пункту 8 Критеріїв ризиковості платника податку і яке послугувало підставою для подання позивачем Повідомлення про подання інформації та копій документів щодо невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку, є рішення Комісії Головного управління ДПС у Полтавській області про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку №88345 від 08 грудня 2021 року, яким визначено відповідність ТОВ «ДІВЕСА» пункту 8 Критеріїв ризиковості платника податку з підстави наявності такої податкової інформації: «підприємством сформовано податковий кредит по взаємовідносинах із ризиковим контрагентом ТОВ «МІКСТОРА» (42493084)».
Зі змісту рішення Комісії Головного управління ДПС у Полтавській області про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку №88345 від 08 грудня 2021 року неможливо встановити під час моніторингу та перевірки якої саме ПН/РК Комісія дійшла висновку щодо відповідності ТОВ «ДІВЕСА» критеріям ризиковості.
Отже, комісією регіонального рівня прийнято рішення про відповідність ТОВ «ДІВЕСА» критеріям ризиковості платника податку на додану вартість не за наслідками подання ним податкової накладної/розрахунку коригування для реєстрації, що має передувати моніторингу платника податку, моніторингу такої накладної/розрахунку коригування.
Фактично таке рішення було прийнято у зв`язку з наявною податковою інформацією, що отримана з баз даних ДПС під час виконання функцій контролю, а не за наслідками подання платником податку податкової накладної/ розрахунку коригування для реєстрації, що суперечить положенням Порядку №1165.
Суд також звертає увагу на те, що пункт 8 Критеріїв ризиковості платника податку передбачає, що у контролюючих органах наявна податкова інформація, яка стала відома у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, зазначеної в поданихй для реєстрації податковій накладній/розрахунку коригування.
Таким чином, контролюючий орган, формулюючи висновок про відповідність платника пункту 8 Критеріїв ризиковості платника податку, має оцінювати ризиковість здійснення конкретної господарської операції, зазначеної в поданих для реєстрації податковій накладній/розрахунку коригування, з урахуванням наявної податкової інформації. За таких обставин платник податків може належним чином реалізувати передбачене пунктом 6 Порядку № 1165 право подати інформацію та копії відповідних документів, що свідчать про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку (договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявних типових форм та галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством; інші документи, що підтверджують невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку).
Разом з тим, у рішенні Комісії Головного управління ДПС у Полтавській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних №88345 від 08 грудня 2021 року визначено відповідність ТОВ «ДІВЕСА» пункту 8 Критеріїв ризиковості платника податку на підставі отриманої з інформаційних баз ДПС України інформації про формування податкового кредиту по взаємовідносинам із ризиковим контрагентом ТОВ «Мікстора», яка є інформацію загального характеру, тобто безвідносно до конкретної господарської операції, зазначеної у поданій для реєстрації податковій накладній, що поставило платника у стан правової невизначеності щодо підстав визнання відповідності критеріям ризиковості та документів, які необхідно подати на підтвердження невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку.
Порушення правової процедури прийняття первинного рішення про відповідність платника критеріям ризиковості впливає на усі наступні рішення Комісії, які приймаються за наслідками розгляду повідомлень позивача про подання інформації та копій документів щодо невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку, зокрема на рішення №18211 від 08 квітня 2024 року, яке є предметом спору, оскільки платник був позбавлений можливості надати перелік документів, необхідних для підтвердження конкретної господарської операції та невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку.
Суд враховує, що оскаржуване у цій справі рішення Комісії Головного управління ДПС у Полтавській області про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку №18211 від 08 квітня 2024 року, яким з урахуванням отриманих від платника податку інформації та копій відповідних документів від 28 березня 2024 року №1, визначено відповідність ТОВ «ДІВЕСА» пункту 8 Критеріїв ризиковості платника податку, прийнято з тієї підстави, що контрагент ТОВ «ДІВЕСА» є ризиковим, а у самого ТОВ «ДІВЕСА» недостатня кількість трудових ресурсів для ведення господарської діяльності та товариством не включено до податкових зобов`язань суми ПДВ по податковим накладним, реєстрацію яких було зупинено.
При цьому до матеріалів судової справи контролюючим органом не надано доказів на підтвердження наведених обставин.
Таким чином, оскаржуване рішення прийнято лише у зв`язку з наявною податковою інформацією, яка стала відома у процесі поточної діяльності при реалізації покладених на контролюючі органи завдань і функцій, що у свою чергу свідчить про порушення податковим органом вимог Порядку №1165 в частині встановленої послідовності прийняття рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку, якому має передувати складання та направлення таким платником податкової накладної/розрахунку коригування, за наслідками чого здійснюється моніторинг платника податку, податкової накладної/розрахунку коригування.
У постанові від 23 червня 2022 року у справі №640/6130/20 Верховний Суд зазначив, що питання відповідності підприємства Критеріям ризиковості платника ПДВ має розглядатися Комісією регіонального рівня за наслідками подання товариством для реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування та моніторингу платника податку і податкової накладної/розрахунку коригування, що направлена для реєстрації. Віднесення суб`єкта господарювання до ризикових на підставі рішення, яке прийнято не за наслідками подання останнім податкової накладної/розрахунку коригування для реєстрації, суперечить положенням Порядку №1165.
Згідно із встановленою Порядком №1165 формою рішення про відповідність / невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку (додаток 4), якщо воно приймається з підстави, визначеної у пункті 8 Критеріїв, то податкова інформація розшифровується, що є логічно-послідовним з огляду на те, що інші критерії є зрозумілими та не потребують розшифровки.
Враховуючи те, що збір податкової інформації, відповідно до статті 72 ПК України, є різноманітним, а сама інформація є об`ємною, зазначення в рішенні Комісії підстави його прийняття має бути чітким, що надаватиме платнику податків можливість визначитися з переліком документів для надання Комісії на спростування вказаного рішення, а у разі неприйняття позитивного для платника рішення - оскаржити його з наведенням відповідних мотивів.
Як встановлено судом зі спірного рішення Комісії №18211 від 08 квітня 2024 року, у графі «Інформація, за якою встановлена відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку» зазначено: 1) тип операції придбання / постачання постачання; період здійснення господарської операції з 11 жовтня 2023 року по 08 квітня 2024 року; код згідно з Державним класифікатором продукції та послуг операції, визначеної як ризикова 46.73; податковий номер платника податку, задіяного в ризиковій операції, - 35202162; дата включення платника податку, задіяного в ризиковій операції, до переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, - 08 грудня 2021 року; 2) тип операції придбання / постачання постачання; період здійснення господарської операції з 11 жовтня 2023 року по 08 квітня 2024 року; код згідно з Державним класифікатором продукції та послуг операції, визначеної як ризикова 46.73; податковий номер платника податку, задіяного в ризиковій операції, - 35202162; дата включення платника податку, задіяного в ризиковій операції, до переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, - 08 грудня 2021 року.
Тож очевидним є факт відсутності в оскаржуваному рішенні конкретики щодо суті ризиковості та вказівки на конкретну ризикову операцію та/або податкову накладну платника, в якій були зафіксовані такі операції.
Під час судового розгляду документального підтвердження обставин стосовно того, що TOВ «ДІВЕСА» та його контрагент задіяні у проведенні ризикових операцій, відповідач також не надав.
Загальними вимогами, які висуваються до актів індивідуальної дії, як актів правозастосування, є їх обґрунтованість та вмотивованість, тобто наведення податковим органом конкретних підстав їх прийняття (фактичних і юридичних), а також переконливих і зрозумілих мотивів їх прийняття.
Невиконання податковим органом законодавчо встановлених вимог щодо змісту, форми, обґрунтованості та вмотивованості акту індивідуальної дії призводить до його протиправності.
Аналогічний висновок наведено у постановах Верховного Суду від 23 жовтня 2018 року у справі №822/1817/18 та від 02 квітня 2019 року у справі №822/1878/18.
Суд вважає за доцільне наголосити, що прозорість адміністративних процедур є ефективним запобіжником державному свавіллю. Вмотивоване рішення демонструє особі, що вона була почута, дає стороні можливість апелювати проти нього. Лише за умови прийняття обґрунтованого рішення може забезпечуватися належний публічний та, зокрема, судовий контроль за адміністративними актами суб`єкта владних повноважень.
Про дотримання податковим органом вимог обґрунтованості під час прийняття відповідного акта індивідуальної дії свідчитиме належна мотивація його висновку, зокрема зі встановленням обставин, що мають значення для прийняття певного рішення, а також за умови посилання на докази, якими такі обставини можуть бути підтверджені, із зазначенням причин їх прийняття чи відхилення.
І навпаки, не наведення мотивів прийнятих рішень «суб`єктивізує» акт державного органу і не дає змоги суду встановити дійсні підстави та причини, за яких цей орган дійшов саме таких висновків, надати їм правову оцінку, та встановити законність, обґрунтованість, пропорційність прийнятого рішення.
У справі «Рисовський проти України» Європейський Суд з прав людини підкреслює особливу важливість принципу належного урядування. Цей принцип передбачає, що у разі, коли йдеться про питання загального інтересу, зокрема, якщо справа впливає на такі основоположні права людини, як майнові права, державні органи повинні діяти вчасно та в належний і якомога послідовніший спосіб. Зокрема, на державні органи покладено обов`язок запровадити внутрішні процедури, які посилять прозорість і ясність їхніх дій, мінімізують ризик помилок … і сприятимуть юридичній визначеності у цивільних правовідносинах, які зачіпають майнові інтереси. Державні органи, які не впроваджують або не дотримуються своїх власних процедур, не повинні мати можливість отримувати вигоду від своїх протиправних дій або уникати виконання своїх обов`язків. Ризик будь-якої помилки державного органу повинен покладатися на саму державу, а помилки не можуть виправлятися за рахунок осіб, яких вони стосуються.
Згідно з частиною другою статті 77 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
В ході розгляду справи контролюючим органом не доведено правомірність прийняття спірного рішення.
З огляду на викладене, суд доходить висновку про наявність підстав для визнання протиправним та скасування рішення Комісії Головного управління ДПС у Полтавській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних №18211 від 08 квітня 2024 року про відповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку, як такого, що прийняте без дотримання вимог законодавства, необґрунтовано, тобто без урахування усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення, непропорційно та нерозсудливо.
Суд зауважує, що спосіб відновлення порушеного права має бути ефективним та таким, який виключає подальші протиправні рішення, дії чи бездіяльність суб`єкта владних повноважень, а у випадку невиконання, або неналежного виконання рішення не виникала б необхідність повторного звернення до суду, а здійснювалося примусове виконання рішення.
Така правова позиція узгоджується із висновками Верховного Суду, викладеними у постанові від 08 листопада 2019 року у справі № 227/3208/16-а.
Таким чином, ефективний спосіб захисту повинен забезпечити поновлення порушеного права, бути адекватним наявним обставинам та виключати подальше звернення особи до суду за захистом порушених прав.
Враховуючи вищенаведене, а також відсутність підстав для віднесення ТОВ «ДІВЕСА» до ризикових платників податку, суд вважає, що належним способом захисту порушеного права позивача у спірних відносинах є зобов`язання Головного управління ДПС у Полтавській області виключити Товариство з обмеженою відповідальністю «ДІВЕСА» з переліку платників податку, які відповідають критеріям ризиковості.
Таким чином, позов підлягає задоволенню повністю.
Згідно з частиною першою статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі.
За подання позову до суду позивач поніс витрати у вигляді сплати судового збору у сумі 3028,00 грн, що підтверджується платіжною інструкцією №28 від 02 травня 2024 року /а.с. 8/. Доказів понесення позивачем інших судових витрат матеріали справи не містять.
Таким чином, стягненню на користь позивача за рахунок бюджетних асигнувань відповідача підлягають витрати зі сплати судового збору у сумі 3028,00 грн.
Керуючись статтями 6-9, 72-77, 211, 241-246, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України,
В И Р І Ш И В:
Адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю «ДІВЕСА» (вул. Чумацький Шлях, буд. 64Д, оф. 104, м. Полтава, Полтавська область, 36010. ідентифікаційний код 35202162) до Головного управління ДПС у Полтавській області (вул. Європейська, буд. 4, м. Полтава, Полтавська область, 36000, ідентифікаційний код ВП 44057192) про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії задовольнити.
Визнати протиправним та скасувати рішення Комісії Головного управління ДПС у Полтавській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних №18211 від 08 квітня 2024 року про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку.
Зобов`язати Головне управління ДПС у Полтавській області виключити Товариство з обмеженою відповідальністю «ДІВЕСА» з переліку платників податку, які відповідають критеріям ризиковості.
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Полтавській області на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «ДІВЕСА» судові витрати зі сплати судового збору в сумі 3028,00 грн (три тисячі двадцять вісім гривень нуль копійок).
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо таку скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення може бути оскаржене до Другого апеляційного адміністративного суду в порядку, визначеному частиною восьмою статті 18, частинами сьомою-восьмою статті 44 та статтею 297 Кодексу адміністративного судочинства України шляхом подання апеляційної скарги безпосередньо до суду апеляційної інстанції.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Суддя Н.І. Слободянюк
Суд | Полтавський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 16.08.2024 |
Оприлюднено | 19.08.2024 |
Номер документу | 121056382 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо реалізації податкового контролю |
Адміністративне
Полтавський окружний адміністративний суд
Н.І. Слободянюк
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні