Рішення
від 19.08.2024 по справі 480/4230/24
СУМСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

СУМСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

19 серпня 2024 року Справа № 480/4230/24

Сумський окружний адміністративний суд у складі: головуючого судді - Воловика С.В., розглянувши в порядку спрощеного провадження в приміщенні суду в м. Суми адміністративну справу №480/4230/24 за позовом Міністерства юстиції України до Приватного акціонерного товариства "ім. Щорса" про припинення діяльності юридичної особи,

У С Т А Н О В И В:

Позивач, Міністерство юстиції України звернулось до Сумського окружного адміністративного суду з позовною заявою до Приватного акціонерного товариства "ім. Щорса", в якій просить суд:

- припинити діяльність юридичної особи Приватного акціонерного товариства "ім. Щорса".

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що відповідно до частини п`ятої статті 16 Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань» у найменуванні юридичних осіб забороняється використовувати символіку комуністичного та/або націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів, заборона використання яких встановлена Законом. Законом України «Про засудження комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів в Україні та заборону пропаганди їхньої символіки» (далі - Закон № 317-VIII) зобов`язано юридичні особи протягом одного місяця з дня набрання чинності цим Законом привести свої установчі документи, найменування та/або символіку у відповідність із вимогами цього Закону. У разі невиконання ними вимог цього Закону, їх діяльність підлягає припиненню в судовому порядку. Оскільки найменування Приватного акціонерного товариства "ім. Щорса" в порушення частини другої статті 3 Закону № 317-VIII містить символіку комуністичного тоталітарного режиму, означене є підставою для припинення діяльності цієї юридичної особи у судовому порядку. З огляду на викладене Міністерство юстиції України звернулося з цим позовом до суду про припинення діяльності Приватного акціонерного товариства "ім. Щорса".

Ухвалою суду від 22.05.2024 позовна заява прийнята до розгляду, відкрито провадження по справі № 480/4230/24, розгляд справи вирішено проводити за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін, встановлені строки для подання відзиву, відповіді на відзив та заперечень.

Відповідач у встановлений судом строк відзиву на позов не надав, про причини неподання відзиву суд не повідомив.

Дослідивши подані сторонами документи і матеріали, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини справи та об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив наступне.

Відповідно до частини п`ятої статті 16 Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань» у найменуванні юридичних осіб забороняється використовувати символіку комуністичного та/або націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів, заборона використання яких встановлена Законом.

Законом України «Про засудження комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів в Україні та заборону пропаганди їхньої символіки» (далі - Закон № 317-VIII) зобов`язано юридичні особи протягом одного місяця з дня набрання чинності цим Законом привести свої установчі документи, найменування та/або символіку у відповідність із вимогами цього Закону. У разі невиконання ними вимог цього Закону, їх діяльність підлягає припиненню в судовому порядку.

Оскільки найменування Приватного акціонерного товариства "ім. Щорса" в порушення частини другої статті 3 Закону № 317-VIII містить символіку комуністичного тоталітарного режиму, означене є підставою для припинення діяльності цієї юридичної особи у судовому порядку.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд виходить з наступного.

Частиною другою статті 19 Конституції України передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їхні посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, у межах повноважень та в спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до частин другої, третьої статті 3 Закону № 317-VIII пропаганда комуністичного та/або націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів та їхньої символіки юридичною особою, політичною партією, іншим об`єднанням громадян, друкованим медіа та/або використання у назві символіки комуністичного та/або націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів є підставою для відмови в реєстрації та/або припинення діяльності юридичної особи, політичної партії, іншого об`єднання громадян, підставою для відмови в реєстрації та/або припинення випуску друкованого медіа.

У разі невиконання юридичними особами, політичними партіями, іншими об`єднаннями громадян, друкованими медіа вимог цього Закону їх діяльність/випуск підлягає припиненню в судовому порядку за позовом центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику з питань державної реєстрації юридичних осіб, реєстрації (легалізації) об`єднань громадян, громадських спілок, інших громадських формувань, або іншого уповноваженого органу державної влади.

Частиною четвертої цієї ж статті Закону № 317-VIII встановлено, що рішення про невідповідність діяльності, найменування та/або символіки юридичної особи, політичної партії, іншого об`єднання громадян вимогам цього Закону приймає центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику з питань державної реєстрації юридичних осіб, реєстрації (легалізації) об`єднань громадян, громадських спілок, інших громадських формувань, у визначеному Кабінетом Міністрів України порядку.

Приписами пункту 1 Положення про Міністерство юстиції України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 02.07.2014 № 228 (далі - Положення) визначено, що Міністерство юстиції України (далі Мін`юст або позивач) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України. Мін`юст є головним органом у системі центральних органів виконавчої влади, зокрема з питань державної реєстрації юридичних осіб.

Міністерство юстиції України відповідно до пункту 8314 Положення приймає рішення, зокрема, щодо невідповідності діяльності, найменування та/або символіки юридичної особи, політичної партії, її обласної, міської, районної організації або іншого структурного утворення, передбаченого статутом політичної партії, іншого об`єднання громадян вимогам Закону № 317-VIII.

Порядок прийняття рішень щодо невідповідності діяльності, найменування та/або символіки юридичної особи, політичної партії, її обласної, міської, районної організації або іншого структурного утворення, передбаченого статутом політичної партії, іншого об`єднання громадян вимогам Законів України «Про засудження комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів в Україні та заборону пропаганди їхньої символіки», «Про засудження та заборону пропаганди російської імперської політики в Україні і деколонізацію топонімії» затверджено постановою Кабінету Міністрів від 27 травня 2015 року за № 354 (зі змінами) (далі - Порядок № 354).

Відповідно до пункту 7 Порядку № 354, для проведення правової експертизи щодо невідповідності діяльності, найменування та/або символіки юридичної особи, політичної партії, її обласної, міської, районної організації або іншого структурного утворення, передбаченого статутом політичної партії, іншого об`єднання громадян вимогам Закону утворюється Комісія з питань дотримання, зокрема, Закону № 317- VIII, склад та положення якої затверджуються наказом Мін`юсту.

Згідно з наказом Мін`юсту від 26 липня 2023 року № 1853/7 утворено Комісію з питань дотримання Закону України «Про засудження комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів в Україні та заборону пропаганди їхньої символіки» та Закону України «Про засудження та заборону пропаганди російської імперської політики в Україні і деколонізацію топонімії» (далі - Комісія), затверджено її склад.

На час проведення правової експертизи щодо невідповідності найменування відповідача вимогам законодавства Комісія керувалась Положенням про Комісію з питань дотримання Закону України «Про засудження комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів в Україні та заборону пропаганди їхньої символіки», затвердженим наказом Міністерства юстиції від 09 червня 2015 року за № 895/5.

Відповідно до покладених завдань Комісія забезпечує проведення правової експертизи об`єднання громадян, діяльність, найменування та/або символіка яких досліджуються на відповідність вимогам Закону № 317-VIII, підготовку за результатами правової експертизи правових висновків про відповідність/невідповідність діяльності, найменування та/або символіки вимогам Закону № 317- VIII.

Пунктами 15, 18, 20, 23 Порядку № 354 встановлено, що за результатами правової експертизи щодо кожного об`єкта складається окремий правовий висновок про відповідність або невідповідність його діяльності, найменування та/або символіки вимогам, зокрема, Закону № 317-VIII.

Комісія під час правової експертизи бере до уваги повідомлення об`єкта правової експертизи про наявні об`єктивні причини неможливості виконання ним вимог Закону та про вжиті заходи, спрямовані на виконання вимог Закону.

Правовий висновок про відповідність/невідповідність діяльності, найменування та/або символіки об`єкта правової експертизи вимогам Законів затверджується наказом Мін`юсту в строк, визначений у пунктах 11 і 12 цього Порядку.

У тридцятиденний строк з дня прийняття рішення про невідповідність діяльності, найменування та/або символіки юридичної особи, політичної партії, іншого об`єднання громадян вимогам Закону Мін`юст звертається з позовом до суду про припинення діяльності юридичної особи, політичної партії, іншого об`єднання громадян або повідомляє іншим органам державної влади, які уповноважені звертатися з відповідним позовом до суду.

Юридична особа Приватне акціонерне товариство "ім. Щорса" (скорочене найменування: ПрАТ "ім. Щорса") зареєстрована 30 квітня 1998 року, код ЄДРПОУ: 03779610, керівник - ОСОБА_1 , місцезнаходження: АДРЕСА_1 .

Проведеним моніторингом відповідності найменування та/або символіки, матеріалів реєстраційної справи юридичної особи, політичної партії, її обласної, міської, районної організації або іншого структурного утворення, передбаченого статутом політичної партії, іншого об`єднання громадян вимогам Закону № 317-VIII встановлено, що найменування юридичної особи - Приватного акціонерного товариства "ім. Щорса", не відповідає вимогам цього Закону.

У зв`язку із наведеним Комісією було проведено правову експертизу на відповідність найменування відповідача вимогам Закону № 317-VIII та призначено на 23 листопада 2023 року засідання Комісії, відомості про що опубліковано на офіційному веб-сайті Мін`юсту.

Відповідно до пункту 18 Порядку № 354 Комісія під час правової експертизи бере до уваги повідомлення об`єкта правової експертизи про наявні об`єктивні причини неможливості виконання ним вимог Закону № 317-VIII та про вжиті заходи, спрямовані на виконання вимог Закону № 317-VIII, а такі дані визначаються у правовому висновку.

Судом встановлено, що Комісія звернулась до відповідача листом Міністерства юстиції України від 19 березня 2024 року за № 42356/19.4/33-24 з проханням надати пояснення щодо причин неприведення Приватним акціонерним товариством "ім. Щорса" свого найменування у відповідність до вимог Закону № 317-VIII протягом місяця з дня набрання ним чинності.

Листом від 09.04.2024 № 2 Приватник акціонерним товариством «ім. Щорса» було повідомлено, що після 24.02.2024року ним не здійснюється господарська діяльність у зв`язку з відсутністю працівників та тяжким фінансовим становищем.

Також було зазначено, що найменування Приватного акціонерного товариства "ім. Щорса" буде приведено у відповідність до вимог Закону № 317- VIII, про що буде повідомлено додатково.

Разом з тим, станом на 24.04.2024 об`єктом правової експертизи не було вжито заходів, спрямованих на виконання вимог Закону № 317-УІІІ, відтак, відомості про наявні об`єктивні причини неможливості виконання об`єктом правової експертизи вимог Закону № 317-УІІІ - відсутні.

Згідно із підпунктом 5 пункту 3 розділу ІІ Положення № 895/5 Комісія має право отримувати в установленому порядку від правоохоронних органів, центральних і місцевих органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ та організацій інформацію, необхідну для виконання покладених на Комісію завдань.

Відповідно до Положення про Український інститут національної пам`яті, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 12.11.2014 № 684, Український інститут національної пам`яті (далі - Інститут) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується та координується Кабінетом Міністрів України через Міністра культури і який реалізує державну політику у сфері відновлення та збереження національної пам`яті Українського народу.

Основними завданнями Інституту є, зокрема, відновлення національної пам`яті Українського народу, недопущення використання символів тоталітарних режимів; надання оцінки тоталітарним режимам XX століття в Україні, Голодомору 1932-1933 років, масовому голоду 1921-1923, 1946-1947 років, примусовим депортаціям, репресіям комуністичного тоталітарного режиму 1917-1991 років, діям організаторів і виконавців таких злочинів, а також наслідкам їх дій для України та світу.

Підпунктами 13, 16 пункту 4 цього ж Положення встановлено, що Інститут національної пам`яті, зокрема, здійснює співробітництво з іншими державними органами, органами місцевого самоврядування, юридичними особами незалежно від форми власності щодо надання їм інформаційної та методичної допомоги у провадженні діяльності з формування у громадян України патріотизму і національної свідомості; забезпечує оприлюднення наукових повідомлень, інформаційних та аналітичних матеріалів, результатів досліджень Голодомору 1932-1933 років, політичних репресій, бере участь у програмах, що виконуються іншими органами виконавчої влади.

Під час проведення правової експертизи Комісія використовувала Збірник матеріалів, рекомендацій і документів щодо виконання вимог Закону України «Про засудження комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів в Україні та заборону пропаганди їхньої символіки» «Декомунізація: що і чому перейменовувати й демонтувати»; - Київ: Український інститут національної пам`яті, 2015. - 234 с. (далі - Збірник матеріалів).

Як вбачається із матеріалів справи, за результатами правової експертизи Комісією встановлено, що згідно з відомостями Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань види економічної діяльності юридичної особи Приватного акціонерного товариства "ім. Щорса" є: 01.11 - Вирощування зернових культур (крім рису), бобових культур і насіння олійних культур (основний).

Найменування об`єкта правової експертизи не відповідає частині другій статті 3 Закону № 317-VIII, оскільки відповідно до Збірника матеріалів, ОСОБА_2 (1895-1919) - один з військових командирів більшовиків, активний учасник знищення українського національного руху у 1918-1919 роках, військовий комендант м. Києва (лютий 1919 року), його підлеглі вбивали українських військовополонених і творили насильства над митним населенням, використання якої є порушенням вимог Закону № 317-VIII.

Так, згідно з пунктом 2 частини першої статті 1 Закону № 317-VIII пропаганда комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів - публічне заперечення, зокрема через медіа, злочинного характеру комуністичного тоталітарного режиму 1917-1991 років в Україні, націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарного режиму, поширення інформації, спрямованої на виправдання злочинного характеру комуністичного, націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів, діяльності радянських органів державної безпеки, встановлення радянської влади на території України або в окремих адміністративно-територіальних одиницях, переслідування учасників боротьби за незалежність України у XX столітті, виготовлення та/або поширення, а також публічне використання продукції, що містить символіку комуністичного, націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів.

Отже, назва об`єкта правової експертизи (відповідача) містить символіку комуністичного тоталітарного режиму в розумінні Закону № 317-VIII.

Таким чином, за наслідками проведеної правової експертизи на відповідність найменування відповідача вимогам Закону № 317-VIII Комісією складено Правовий висновок від 23 листопада 2023 року № 10 «Про невідповідність найменування юридичної особи Приватне акціонерне товариство "ім. Щорса" Закону України «Про засудження комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів в Україні та заборону пропаганди їхньої символіки» (далі - Правовий висновок).

27 листопада 2023 року Мін`юстом було видано наказ № 4068/5 «Про затвердження Правового висновку Комісії з питань дотримання Закону України «Про засудження комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів в Україні та заборону пропаганди їхньої символіки» та Закону України «Про засудження та заборону пропаганди російської імперської політики в Україні і деколонізацію топонімії», яким на виконання вимог пункту 20 Порядку:

1) затверджено Правовий висновок Комісії з питань дотримання Закону України «Про засудження комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів в Україні та заборону пропаганди їхньої символіки» та Закону України «Про засудження та заборону пропаганди російської імперської політики в Україні і деколонізацію топонімії» від 23 листопада 2023 року № 10 «Про невідповідність найменування юридичної особи Приватне акціонерне товариство "ім. Щорса" Закону № 317-VIII;

2) визнано, що найменування юридичної особи Приватне акціонерне товариство "ім. Щорса" не відповідає частині другій статті 3 Закону № 317-VIII.

Отже, відповідно до Правового висновку Комісії від 23 листопада 2023 року за № 10, затвердженого наказом Міністерства юстиції України від 27 листопада 2023 року за № 4068/5, найменування об`єкта правової експертизи - юридичної особи Приватне акціонерне товариство "ім. Щорса" містить символіку комуністичного тоталітарного режиму, що свідчить про порушення відповідачем вимог Закону № 317-VIII.

Статтею 3 Закону № 317-VIII встановлено, що у разі невиконання юридичними особами, політичними партіями, іншими об`єднаннями громадян, друкованими засобами масової інформації вимог цього Закону № 317-VIII їх діяльність/випуск підлягає припиненню в судовому порядку за позовом центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику з питань державної реєстрації юридичних осіб, реєстрації (легалізації) об`єднань громадян, громадських спілок, інших громадських формувань, або іншого уповноваженого органу державної влади.

Відповідно до пункту 8314 Положення Міністерство юстиції України приймає рішення щодо невідповідності діяльності, найменування та/або символіки юридичної особи, політичної партії, її обласної, міської, районної організації або іншого структурного утворення, передбаченого статутом політичної партії, іншого об`єднання громадян вимога Закону № 317-VIII.

При цьому Конституційний Суд України у рішенні від 16.07.2019 № 9-р/2019 зазначив, що для стабільності демократичного конституційного ладу держава може здійснювати конкретні заходи з метою його захисту.

Згідно з пунктом 23 Порядку № 354 Мін`юст у тридцятиденний строк з дня прийняття рішення про невідповідність діяльності, найменування та/або символіки юридичної особи, політичної партії, іншого об`єднання громадян вимогам Закону № 317-VIII звертається з позовом до суду про припинення діяльності юридичної особи, політичної партії, іншого об`єднання громадян або повідомляє іншим органам державної влади, які уповноважені звертатися з відповідним позовом до суду.

З огляду на вищезазначене, Міністерство юстиції України є органом державної влади, що здійснює контроль за додержанням юридичними особами вимог Конституції та законів України, зокрема, Закону України «Про засудження комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів в Україні та заборону пропаганди їх символіки», та є суб`єктом, уповноваженим на звернення до суду з вимогою про припинення діяльності юридичної особи за наявності підстав, передбачених зазначеним Законом № 317-VIII.

Наявність правового висновку Комісії від 23 листопада 2023 року за № 10, затвердженого наказом Мін`юсту від 27 листопада 2023 року № 4068/5, щодо невідповідності найменування назви відповідача вимогам Закону № 317-VIII встановлює обов`язок Мін`юсту як центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державної реєстрації, для звернення до суду позовом про припинення діяльності юридичної особи, у даному випадку відповідача.

Частиною першою ст. 77 Кодексу адміністративного судочинства України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Враховуючи вищезазначене, суд доходить висновку, що позовні вимоги Міністерства юстиції України підлягають задоволенню.

Керуючись ст.ст. 90, 139, 143, 241-246, 250, 255, 295 КАС України, суд, -

В И Р І Ш И В:

Позовну заяву Міністерства юстиції України до Приватного акціонерного товариства "ім. Щорса" про припинення діяльності юридичної особи задовольнити.

Діяльність юридичної особи - Приватного акціонерного товариства "ім. Щорса" (42065, Сумська область, Роменський район, с. Біловод, бульвар Миру, 2, код ЄДРПОУ 03779610) припинити.

Рішення може бути оскаржено до Другого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги протягом тридцяти днів з дня складення повного рішення.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Суддя С.В. Воловик

СудСумський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення19.08.2024
Оприлюднено21.08.2024
Номер документу121083662
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо звернень органів доходів і зборів, у тому числі щодо припинення юридичної особи (припинення підприємницької діяльності фізичної особи–підприємця)

Судовий реєстр по справі —480/4230/24

Рішення від 19.08.2024

Адміністративне

Сумський окружний адміністративний суд

С.В. Воловик

Ухвала від 22.05.2024

Адміністративне

Сумський окружний адміністративний суд

С.В. Воловик

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні