Рішення
від 19.08.2024 по справі 500/3882/24
ТЕРНОПІЛЬСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ТЕРНОПІЛЬСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

Справа № 500/3882/24

19 серпня 2024 рокум.ТернопільТернопільський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Баб`юка П.М., розглянувши у письмовому провадженні за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом Головного управління ДПС у Тернопільській області до Приватного підприємства приватне агропромислове підприємство "Дуліби", третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмету спору, на стороні позивача Головне управління Державної казначейської служби України у Тернопільській області про стягнення простроченої заборгованості перед бюджетом України за бюджетними позичками, -

ВСТАНОВИВ:

До Тернопільського окружного адміністративного суду надійшла позовна заява Головного управління ДПС у Тернопільській області до Приватного підприємства приватне агропромислове підприємство "Дуліби", третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмету спору, на стороні позивача Головне управління Державної казначейської служби України у Тернопільській області про стягнення з рахунків у банках та за рахунок готівки, що належить відповідачу, коштів за простроченою заборгованістю перед бюджетом України за бюджетними позичками в сумі 29086,63 грн.

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що Головним управлінням державної казначейської служби України у Тернопільській області, на виконання постанови Кабінету Міністрів України від 02.03.2011 № 174 Питання обліку заборгованості, в тому числі простроченої, перед державою за кредитами, залученими державою або під державні гарантії, бюджетними позичками/фінансовою допомогою, наданими Міністерством фінансів у 1993-1998 роках, нарахування пені та списання безнадійної заборгованості скеровано на адресу Головного управління ДПС у Тернопільській області шість подань від 20.05.2024 для здійснення заходів щодо стягнення простроченої заборгованості із Приватного підприємства приватне агропромислове підприємство "Дуліби". Станом на 29.05.2024 заборгованість відповідача перед державою за кредитами (позиками), залученими державою або під державні (місцеві) гарантії становить 29086,63 грн, з яких: 27444,00 грн - основна сума боргу та 1642,63 грн - пеня.

Ухвалою судді від 08.07.2024 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі. Постановлено розгляд справи проводити за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи. Відповідно до статей 162-164 КАС України встановлено відповідачу п`ятнадцятиденний строк з дня вручення ухвали про відкриття у справі для подання відзиву на позовну заяву.

Копію ухвали про відкриття провадження надіслано відповідачу за адресою: с. Дуліби, Чортківський район, Тернопільська область, 48473.

До суду повернувся конверт з ухвалою суду та довідкою відділення поштового зв`язку із зазначенням "повертається, адресат відсутній за вказаною адресою".

Отже, судом здійснені передбачені КАС України, заходи щодо належного повідомлення відповідача про розгляд даної справи.

Відповідно до частини другої статті 44 КАС України учасники справи зобов`язані добросовісно користуватися належними їм процесуальними правами і неухильно виконувати процесуальні обов`язки.

В той же час, до повноважень адміністративних судів не віднесено установлення фактичного місцезнаходження юридичних осіб, або місця проживання фізичних осіб - учасників судового процесу на час вчинення тих чи інших процесуальних дій. Тому примірники повідомлень про вручення рекомендованої кореспонденції, повернуті органами зв`язку з позначками за закінченням встановленого строку зберігання, адресат вибув, адресат відсутній і т. п., з урахуванням конкретних обставин справи можуть вважатися належними доказами виконання адміністративним судом обов`язку щодо повідомлення учасників судового процесу про вчинення цим судом певних процесуальних дій.

Аналогічна правова позиція викладена в ухвалі Верховного Суду від 04.04.2019 у справі №820/5676/17.

Відзиву у встановлений судом строк до суду не надходило.

Відповідно до частини шостої статті 162 КАС України у разі ненадання відповідачем відзиву у встановлений судом строк без поважних причин суд вирішує справу за наявними матеріалами.

Дослідивши письмові докази та письмові пояснення, викладені у позовній заяві, суд дійшов висновку, що позовні вимоги слід задовольнити повністю з таких мотивів та підстав.

Судом встановлено, що Приватне підприємство приватне агропромислове підприємство "Дуліби" (код ЄДРПОУ 30903410) зареєстроване як юридична особа та знаходиться на обліку в Головному управлінні ДПС у Тернопільській області як платник податків, що підтверджується відомостями з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань (арк. справи 10-12).

Згідно з довідкою Головного управління ДПС у Тернопільській області (арк. справи 13) у відповідача обліковується прострочена заборгованість перед державою за кредитами (позиками), залученими державою або під державні (місцеві) гарантії на загальну суму 29086,63 грн.

Головним управлінням державної казначейської служби України у Тернопільській області на виконання постанови Кабінету Міністрів України від 02.03.2011 № 174 "Питання обліку заборгованості, в тому числі простроченої, перед державою за кредитами, залученими державою або під державні гарантії, бюджетними позичками/фінансовою допомогою, наданими Міністерством фінансів у 1993-1998 роках, нарахування пені та списання безнадійної заборгованості" скеровано на адресу Головного управління ДПС у Тернопільській області подання:

- від 20.05.2024 №198/5 пені на основну заборгованість згідно подання Головного управління ДКСУ у Тернопільській області (Постанова КМУ від 11.09.1997 №1003) у розмірі 277,79 грн (арк. справи 19);

- від 20.05.2024 №199/5 пені на основну заборгованість згідно подання Головного управління ДКСУ у Тернопільській області (Постанова КМУ від 26.02.1998 №220) у розмірі 422,96 грн (арк. справи 20);

- від 20.05.2024 №200/5 пені на основну заборгованість згідно подання Головного управління ДКСУ у Тернопільській області (По позичці за держзамовленням 1997 року) у розмірі 941,88 грн (арк. справи 21);

- від 20.05.2024 №201/5 за основною сумою боргу згідно подання Головного управління ДКСУ у Тернопільській області (Постанова КМУ від 11.09.1997 №1003) у розмірі 1722,00 грн (арк. справи 22);

- від 20.05.2024 №202/5 за основною сумою боргу згідно подання Головного управління ДКСУ у Тернопільській області (Постанова КМУ від 26.02.1998 №220) у розмірі 2622,00 грн (арк. справи 23);

- від 20.05.2024 №203/5 за основною сумою боргу згідно подання Головного управління ДКСУ у Тернопільській області (По позичці за держзамовленням 1997 року) у розмірі 23100,00 грн (арк. справи 24).

До спірних правовідносин суд застосовує наступні правові норми.

Згідно з п.31 ч.1 ст.2 Бюджетного кодексу України кредитування бюджету - операції з надання коштів з бюджету на умовах повернення, платності та строковості, внаслідок чого виникають зобов`язання перед бюджетом (надання кредитів з бюджету), та операції з повернення таких коштів до бюджету (повернення кредитів до бюджету). Для цілей цього Кодексу до кредитів з бюджету також належать бюджетні позички та фінансова допомога з бюджету на поворотній основі.

Відповідно до ч.9 ст.17 Бюджетного кодексу України прострочена заборгованість суб`єкта господарювання перед державою (Автономною Республікою Крим, обласною радою чи міською територіальною громадою) за кредитом (позикою), залученим державою (Автономною Республікою Крим, обласною радою чи міською територіальною громадою) або під державну (місцеву) гарантію, а також за кредитом з бюджету (включаючи плату за користування такими кредитами (позиками) та пеню) стягується з такого суб`єкта господарювання податковими органами, що є органами стягнення такої заборгованості у порядку, передбаченому Податковим кодексом України або іншим законом, включаючи погашення такої заборгованості за рахунок майна цього суб`єкта господарювання.

Позовна давність на вимоги щодо погашення такої заборгованості суб`єкта господарювання перед державою (Автономною Республікою Крим, обласною радою чи міською територіальною громадою) не поширюється.

02.03.2011 Кабінетом Міністрів України прийнято постанову № 174 "Питання обліку заборгованості, в тому числі простроченої, перед державою за кредитами, залученими державою або під державні гарантії, бюджетними позичками / фінансовою допомогою, наданими Міністерством фінансів у 1993 - 1998 роках, нарахування пені та списання безнадійної заборгованості", якою з метою забезпечення виконання статті 17 Бюджетного кодексу України затверджено Порядок обліку заборгованості, в тому числі простроченої, перед державою за кредитами, залученими державою або під державні гарантії, бюджетними позичками / фінансовою допомогою, наданими Міністерством фінансів у 1993 - 1998 роках, нарахування пені та списання безнадійної заборгованості (далі Порядок №174).

Згідно з п.1 Порядку №174 цей порядок регламентує дії органів виконавчої влади та банків-агентів, які від імені або за дорученням центральних органів виконавчої влади надали суб`єктам господарювання кредити, залучені державою або під державні гарантії, а також дії Мінфіну, який надав бюджетні позички / фінансову допомогу у 1993 - 1998 роках, та які здійснюють їх обслуговування і ведуть облік заборгованості за ними з метою забезпечення реалізації права вимоги погашення простроченої заборгованості перед державою за такими кредитами, бюджетними позичками / фінансовою допомогою; встановлює механізм нарахування пені Мінфіном на суми простроченої заборгованості перед державою за кредитами, залученими державою або під державні гарантії, та територіальними органами Державної казначейської служби на суми простроченої заборгованості за бюджетними позичками / фінансовою допомогою, наданими Мінфіном у 1993 - 1998 роках.

Положеннями п. 2 Порядку №174 визначено, що боржник - суб`єкт господарювання, який отримав кредит, залучений державою або під державні гарантії, бюджетну позичку / фінансову допомогу на умовах, визначених кредитною (субкредитною) угодою, угодою про надання бюджетної позички / фінансової допомоги, та не забезпечив своєчасне і повне виконання своїх зобов`язань за такою угодою; бюджетна позичка / фінансова допомога - сума коштів, надана Мінфіном у 1993 - 1998 роках позичальнику на поворотній основі за рахунок коштів державного бюджету на умовах угоди про надання бюджетної позички / фінансової допомоги; заборгованість за кредитом, бюджетною позичкою/фінансовою допомогою - зобов`язання перед державою, що виникають у суб`єкта господарювання, який отримав кредит, залучений державою або під державні гарантії, бюджетну позичку / фінансову допомогу на умовах, визначених кредитною (субкредитною) угодою, угодою про надання бюджетної позички / фінансової допомоги; пеня - сума коштів, яку боржник зобов`язаний сплатити у разі порушення ним зобов`язань за кредитною (субкредитною) угодою, угодою про надання бюджетної позички / фінансової допомоги; прострочена заборгованість за бюджетною позичкою / фінансовою допомогою - заборгованість боржника перед державою за бюджетною позичкою / фінансовою допомогою (в тому числі за основним боргом, відсотками тощо), не погашена у строк, визначений угодою про надання бюджетної позички / фінансової допомоги.

Відповідно до п.6 Порядку №174 облік простроченої заборгованості за бюджетними позичками / фінансовою допомогою ведеться органами Державної казначейської служби у валюті бюджетної позички / фінансової допомоги, в якій вони надані.

Пунктом 10 Порядку №174 встановлено, що з метою примусового стягнення в установленому законодавством порядку простроченої заборгованості з боржника територіальні органи Державної казначейської служби до кінця місяця, що настає за звітним періодом: інформують органи державної податкової служби за місцем реєстрації боржника про зміну розміру простроченої заборгованості за кредитами та суму нарахованої на неї пені; нараховують пеню та інформують органи державної податкової служби за місцем реєстрації боржника про зміну розміру простроченої заборгованості за бюджетними позичками / фінансовою допомогою та суму нарахованої на неї пені.

Відповідно до п.15 Порядку №174 прострочена заборгованість за кредитами, бюджетними позичками / фінансовою допомогою, яка не погашена боржником протягом 30 календарних днів після настання строку платежу, а також нарахована на суму простроченої заборгованості за кредитом, бюджетною позичкою / фінансовою допомогою пеня стягуються в установленому законодавством порядку органами державної податкової служби за місцем реєстрації боржника відповідно до подання територіальних органів Державної казначейської служби, яке подається у строки, визначені пунктом 10 цього Порядку за встановленою згідно з додатком 1 формою.

Пунктом 13 Порядку №174 встановлено, що пеня нараховується у гривнях на суми простроченої заборгованості за кредитами, бюджетними позичками/фінансовою допомогою (в тому числі за основним боргом, відсотками, платою за надання гарантій або кредитів, залучених державою) у порядку, передбаченому відповідними законодавчими актами чи кредитною (субкредитною) угодою, угодою про надання бюджетною позички/фінансової допомоги.

Отже, Порядок №174 передбачає можливість нарахування пені у випадках, передбачених договором або відповідними законодавчими актами.

Відповідно до ч.2 ст.50 Бюджетного кодексу України податкові органи визначаються органами стягнення простроченої заборгованості суб`єктів господарювання перед державою (Автономною Республікою Крим, територіальною громадою) за кредитами з бюджету.

На позивача, як контролюючий орган, в силу пп.19-1.1.38 п.19-1.1 ст.19-1 Податкового кодексу України покладено функцію забезпечувати стягнення сум простроченої заборгованості суб`єктів господарювання перед державою (Автономною Республікою Крим чи територіальною громадою міста) за кредитами (позиками), залученими державою (Автономною Республікою Крим чи територіальною громадою міста) або під державні (місцеві) гарантії, а також за кредитами із бюджету в порядку, визначеному цим Кодексом та іншими законами України.

Так, згідно з пп.20.1.19 п.20.1 ст.20 цього Кодексу, контролюючі органи мають право застосовувати до платників податків передбачені законом фінансові (штрафні) санкції (штрафи) за порушення податкового чи іншого законодавства, контроль за додержанням якого покладено на контролюючі органи; стягувати до бюджетів та державних цільових фондів суми грошових зобов`язань та/або податкового боргу у випадках, порядку та розмірі, встановлених цим Кодексом та іншими законами України; стягувати суми недоїмки із сплати єдиного внеску; стягувати суми простроченої заборгованості суб`єктів господарювання перед державою (Автономною Республікою Крим чи територіальною громадою міста) за кредитами (позиками), залученими державою (Автономною Республікою Крим чи територіальною громадою міста) або під державні (місцеві) гарантії, а також за кредитами із бюджету в порядку, визначеному цим Кодексом та іншими законами України.

Відтак, суд вважає, що контролюючий орган, отримавши подання органу державного казначейства щодо наявності непогашеної податкової заборгованості суб`єкта господарювання перед державою за надану останньому фінансову допомогу, а також пені, нарахованої на таку заборгованість, вправі звертатися до суду з відповідним позовом про стягнення такої заборгованості без обмеження строками позовної давності.

Аналогічні висновки щодо застосування норм права викладені в постанові Верховного Суду від 29.01.2019 по справі №807/257/14 (адміністративне провадження №К/9901/4647/18).

Судом також враховується, що відповідач не надав, а суд не здобув доказів оскарження розпоряджень (доручень) про повернення бюджетної позички.

Відтак, встановлені судом обставини свідчать про підтвердження матеріалами справи наявності боргу відповідача та дотримання податковим органом законодавчо встановленої процедури стягнення боргу, а тому даний борг підлягає до стягнення в судовому порядку, шляхом стягнення коштів з рахунків платника податків у банках, які обслуговують такого платника податків, та за рахунок готівки, що належить платнику податків.

Виходячи з вищенаведеного, суд приходить до висновку, що вимоги позивача є обґрунтованими, відповідають дійсним обставинам та матеріалам справи, ґрунтуються на вимогах чинного законодавства, не спростовані відповідачем, а отже підлягають до задоволення в повному обсязі.

Керуючись ст.139, 205, 241-246, 250 КАС України, суд

ВИРІШИВ:

Позовні вимоги задовольнити в повному обсязі.

Стягнути з рахунків у банках Приватного підприємства приватне агропромислове підприємство "Дуліби" (код ЄДРПОУ 30903410), що обслуговують такого платника та за рахунок готівки, що належить ПАП "Дуліби" кошти за простроченою заборгованістю перед бюджетом України за бюджетними позичками у розмірі 29086,63 (двадцять дев`ять тисяч вісімдесят шість гривень шістдесят три копійок), а саме:

основної суми боргу відповідно до подання ГУ ДКСУ у Тернопільській області від 20.05.2024 №201/5 у розмірі 1722,00 (одна тисяча сімсот двадцять дві гривні) на розрахунковий рахунок UA658999980313380404000619554, код одержувача 37977599, банк одержувача Державна казначейська служба, МФО 899998, код бюджетної класифікації 00263100;

основної суми боргу відповідно до подання ГУ ДКСУ у Тернопільській від 20.05.2024 №202/5 у розмірі 2622,00 (дві тисячі шістсот двадцять дві гривні) на розрахунковий рахунок UA718999980313350405000619554, код одержувача 37977599, банк одержувача Державна казначейська служба, МФО 899998, код бюджетної класифікації 00263200;

пені на основну заборгованість відповідно подання ГУ ДКСУ у Тернопільській області від 20.05.2024 №199/5 у розмірі 422,96 (чотириста двадцять дві гривні дев`яносто шість копійок) на розрахунковий рахунок UA358999980313020115000019554, код одержувача 37977599, банк одержувача Державна казначейська служба, МФО 899998, код бюджетної класифікації 24060300;

пені на основну заборгованість відповідно подання ГУ ДКСУ у Тернопільській області від 20.05.2024 №200/5 у розмірі 941,88 (дев`ятсот сорок одну гривню вісімдесят вісім копійок) на розрахунковий рахунок UA358999980313020115000019554, код одержувача 37977599, банк одержувача Державна казначейська служба, МФО 899998, код бюджетної класифікації 24060300;

основної суми боргу відповідно до подання ГУ ДКСУ у Тернопільській від 20.05.2024 №203/5 у розмірі 23100,00 (двадцять три тисячі сто гривень) на розрахунковий рахунок UA288999980313360453000619554, код одержувача 37977599, банк одержувача Державна казначейська служба, МФО 899998, код бюджетної класифікації 01201174.

пені на основну заборгованість відповідно подання ГУ ДКСУ у Тернопільській області від 20.05.2024 №198/5 у розмірі 277,79 (двісті сімдесят сім гривень сімдесят дев`ять копійок) на розрахунковий рахунок UA358999980313020115000019554, код одержувача 37977599, банк одержувача Державна казначейська служба, МФО 899998, код бюджетної класифікації 24060300.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Відповідно до частини першої статті 295 Кодексу адміністративного судочинства України, апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Згідно із статтею 297 Кодексу адміністративного судочинства України, апеляційна скарга подається безпосередньо до Восьмого апеляційного адміністративного суду.

Повне судове рішення складено 19 серпня 2024 року.

Реквізити учасників справи:

позивач:

- Головне управління ДПС у Тернопільській області (місцезнаходження: вул. Білецька, 1, м. Тернопіль, Тернопільська обл., Тернопільський р-н, 46003 код ЄДРПОУ 44143637);

відповідач:

- Приватне підприємство приватне агропромислове підприємство "Дуліби" (місцезнаходження: с. Дуліби, Тернопільська обл., Чортківський р-н, 48473 код ЄДРПОУ 30903410);

третя особа:

- Головне управління Державної казначейської служби України у Тернопільській області (місцезнаходження: бульвар Шевченка, 39, м. Тернопіль, Тернопільська обл., Тернопільський р-н, 46025 код ЄДРПОУ 37977599) .

Головуючий суддяБаб`юк П.М.

СудТернопільський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення19.08.2024
Оприлюднено21.08.2024
Номер документу121083810
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо погашення податкового боргу, з них стягнення податкового боргу

Судовий реєстр по справі —500/3882/24

Рішення від 19.08.2024

Адміністративне

Тернопільський окружний адміністративний суд

Баб'юк Петро Михайлович

Ухвала від 08.07.2024

Адміністративне

Тернопільський окружний адміністративний суд

Баб'юк Петро Михайлович

Ухвала від 24.06.2024

Адміністративне

Тернопільський окружний адміністративний суд

Баб'юк Петро Михайлович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні