Рішення
від 19.08.2024 по справі 560/6220/24
ХМЕЛЬНИЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Справа № 560/6220/24

РІШЕННЯ

іменем України

19 серпня 2024 рокум. Хмельницький

Хмельницький окружний адміністративний суд в особі головуючого-судді Козачок І.С. розглянувши адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "АЗС Патріот" до Головного управління ДПС у Хмельницькій області про визнання протиправним, скасування рішення та зобов`язання вчинити дії,

ВСТАНОВИВ:

Товариство з обмеженою відповідальністю "АЗС Патріот" звернулось до суду з позовом до Головного управління ДПС у Хмельницькій області про визнання протиправним та скасування рішення від 18.04.2020 №UA5226/6/22-01-09-03-06, зобов`язання видати ліцензію на право роздрібної торгівлі.

Позивач зазначає, що звернувся до Головного управління ДПС у Хмельницькій області із заявою про отримання ліцензії на право роздрібної торгівлі пальним. Відповідачем прийняте рішення про відмову у видачі ліцензії у зв`язку з відсутністю серед поданих документів акта введення в експлуатацію об`єкта або акта готовності об`єкта до експлуатації або сертифіката про прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів, або інших документів, що підтверджують прийняття об`єкта в експлуатацію відповідно до законодавства щодо всіх об`єктів у місці оптової або роздрібної торгівлі пальним або зберігання пального, необхідних для оптової або роздрібної торгівлі пальним або зберігання пального.

У відзиві Головне управління ДПС у Хмельницькій області просить відмовити у задоволенні позову. Посилається на те, що підставою для відмови у видачі ліцензії стало ненадання заявником документа щодо вводу в експлуатацію об`єкта або акта готовності об`єкта до експлуатації, або сертифіката про прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів, або інших документів, що підтверджують прийняття об`єкта в експлуатацію відповідно до законодавства, щодо всіх об`єктів у місці оптової або роздрібної торгівлі пальним або зберігання пального, необхідних для оптової або роздрібної торгівлі пальним або зберігання пального. Вказує на те, що з технічної документації, наданої позивачем вбачається, що пункт паливозаправний ПЗП2-10/20-2-1 підпадає під визначення тимчасових споруд, а тому заявником повинен був бути наданий, зокрема, паспорт прив`язки, як підстава для розміщення тимчасової споруди.

У відповіді на відзив та додаткових поясненнях учасники справи висловили незгоду з позицією протилежної сторони.

Справа розглядається за правилами спрощеного позовного провадження.

Дослідивши обставини справи та перевіривши їх доказами, суд встановив наступне.

04.04.2024 Товариство з обмеженою відповідальністю "АЗС Патріот" звернулось до Головного управління ДПС у Хмельницькій області із заявою про видачу ліцензії на право роздрібної торгівлі пальним за адресою: АДРЕСА_1 . До вказаної заяви позивач надав такі документи:

- дозвіл на експлуатацію машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки від 10.12.2020 №177.20.68;

- дозвіл на виконання робіт підвищеної небезпеки від 10.12.2020 №176.20.68;

- договір оренди №210224-ХМ від 21.02.2024;

- акт №1 прийому-передачі майна від 21.02.2024 до договору оренди №210224-ХМ від 21.02.2024;

- договір оренди землі від 15.06.2018;

- договір суборенди землі від 27.02.2024;

- акт прийому-передачі частини земельної ділянки за договором суборенди від 27.02.2024;

- паспорт резервуару наземного двостінного №013/20;

- довідка про технічний опис об`єкта нерухомого майна від 02.07.2020 №0207;

- постанова про закриття кримінального провадження, платіжна інструкція від 29.02.2024 №364;

- інші документи, ( а.с.14)

Управлінням Держпраці у Хмельницькій області Державної служби України з питань праці 10.12.2020 для ТОВ "АЗС Патріот" були видані наступні дозволи:

- №177.20.68, яким дозволено виконувати експлуатацію машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки: устаткування, пов`язане з використанням, зберіганням, застосуванням вибухопожежонебезпечних речовин, маса яких дорівнюю або перевищує нормативи порогових мас, що визначені постановою Кабінету Міністрів України від 11.07.2002 № 956, а саме пункт паливозаправний ПЗП2-10/20-2-1, V=30 м. куб., зав №013/20, 2020, Україна;

- № 176.20.68, яким дозволено виконувати роботи підвищеної небезпеки, а саме роботи у вибухопожежонебезпечних зонах.

18.04.2024 Головним управлінням ДПС прийняте рішення №5226/6/22-01-09-03-06 про відмову у видачі ліцензії на право роздрібної торгівлі пальним. У рішенні зазначається, що ТОВ "АЗС Патріот" не наданий акт вводу в експлуатацію об`єкта або акта готовності об`єкта до експлуатації, або сертифіката про прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів, або інших документів, що підтверджують прийняття об`єкта в експлуатацію відповідно до законодавства, щодо всіх об`єктів у місці оптової або роздрібної торгівлі пальним або зберігання пального, необхідних для оптової або роздрібної торгівлі пальним або зберігання пального, що не відповідає вимогам статті 15 та статті 18 Закону №481.

Надаючи оцінку спірним правовідносинам, суд виходить з наступного.

Порядок видачі та анулювання ліцензій на виробництво, зберігання, оптову та роздрібну торгівлю пальним врегульовано нормами Закону України від 19 грудня 1995 № 481/95-ВР «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів та пального» (далі Закон № 481). Статтею 1 Закону №481 визначено, що ліцензія (спеціальний дозвіл) - це документ державного зразка, який засвідчує право суб`єкта господарювання на провадження одного із зазначених у цьому Законі видів діяльності протягом визначеного строку. Роздрібна торгівля пальним - це діяльність із придбання або отримання та подальшого продажу або відпуску пального із зміною або без зміни його фізико-хімічних характеристик з автозаправної станції/автогазозаправної станції/газонаповнювальної станції/газонаповнювального пункту та інших місць роздрібної торгівлі через паливороздавальні колонки та/або оливороздавальні колонки та/або реалізація скрапленого вуглеводневого газу в балонах для побутових потреб населення та інших споживачів.

Відповідно до ч. 20 ст. 15 Закону № 481 роздрібна торгівля алкогольними напоями (крім столових вин) або тютюновими виробами або пальним може здійснюватися суб`єктами господарювання всіх форм власності, у тому числі їх виробниками, за наявності у них ліцензій на роздрібну торгівлю. Частиною 13 ст.15 цього Закону передбачено, що ліцензії на право роздрібної торгівлі пальним видаються уповноваженими Кабінетом Міністрів України органами виконавчої влади за місцем торгівлі суб`єкта господарювання (у тому числі іноземного суб`єкта господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво) терміном на п`ять років. Згідно із ч. 32-35 ст.15 Закону ліцензія видається за заявою суб`єкта господарювання, до якої додається документ, що підтверджує внесення річної плати за ліцензію. У заяві зазначається вид господарської діяльності, на провадження якого суб`єкт господарювання має намір одержати ліцензію (оптова, роздрібна торгівля алкогольними напоями, тютюновими виробами, оптова, роздрібна торгівля пальним або зберігання пального). Суб`єкти господарювання отримують ліцензію на право роздрібної торгівлі пальним на кожне місце роздрібної торгівлі пальним. У заяві про видачу ліцензії на роздрібну торгівлю алкогольними напоями або пальним додатково зазначаються адреса місця торгівлі, перелік реєстраторів розрахункових операцій (книг обліку розрахункових операцій), які знаходяться у місці торгівлі, а також інформація про них: модель, модифікація, заводський номер, виробник, дата виготовлення; реєстраційні номери посвідчень реєстраторів розрахункових операцій (книг обліку розрахункових операцій), які знаходяться у місці торгівлі, та дата початку їх обліку в органах державної фіскальної служби.

Для отримання ліцензії на право оптової або роздрібної торгівлі пальним або на право зберігання пального разом із заявою додатково подаються завірені заявником копії таких документів:

- документи, що підтверджують право власності або право користування земельною ділянкою, або інше передбачене законодавством право землекористування на земельну ділянку, на якій розташований об`єкт оптової або роздрібної торгівлі пальним або зберігання пального, чинні на дату подання заяви та/або на дату введення такого об`єкта в експлуатацію, будь-якого цільового призначення;

- акт вводу в експлуатацію об`єкта або акт готовності об`єкта до експлуатації, або сертифікат про прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів, або інші документи, що підтверджують прийняття об`єктів в експлуатацію відповідно до законодавства, щодо всіх об`єктів у місці оптової або роздрібної торгівлі пальним або зберігання пального, необхідних для оптової або роздрібної торгівлі пальним або зберігання пального;

- дозвіл на початок виконання робіт підвищеної небезпеки та початок експлуатації (застосування) машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки (ч.37 ст.15 Закону №481).

Відповідальність за достовірність даних у документах, поданих разом із заявою, несе заявник (ч. 39 ст. 15 Закону).

У постанові Верховного Суду від 22 липня 2021 у справі №640/19955/19 та від 09 серпня 2022 у справі №580/2513/21 зазначається, що встановлення АЗС, які виконані як цілісний заводський виріб і для їх установлення не передбачено будь-яких будівельних робіт, зокрема, улаштування фундаменту, не є будівництвом, а тому при розміщені такої АЗС не виникає обов`язку щодо прийняття в експлуатацію об`єкта будівництва.

Отже, акт вводу в експлуатацію об`єкта, акт готовності об`єкта до експлуатації або сертифікат про прийняття в експлуатацію закінченого будівництвом об`єкта щодо виконаного цілісним заводським виробом стаціонарного АЗС не подаються ліцензійному органу, якщо АЗС розміщена на бетонному майданчику як цілісний заводський виріб і для її установлення не передбачено виконання будь-яких будівельних робіт, зокрема, улаштування фундаменту (монтажу).

Визначення поняття «автозаправна станція» (скорочено - АЗС) наводиться у п. 3.2. ДБН Б.2.2.-12:2019 «Планування і забудова територій», згідно з яким це комплекс будинків, споруд, технологічного обладнання, призначений для приймання, зберігання моторного палива та заправлення ним автотранспорту (мототранспорту).

У цьому ж ДБН наявна таблиця 10.9 під назвою «Класифікація АЗС за їх категорією», де визначено 4 типи АЗС за їх технологічним рішенням, а саме залежно від розміщення резервуара відносно ПРК, визначення яких наведено в розділі 3 «Терміни і визначення»:

- традиційна АЗС - АЗС з підземним розташуванням резервуарів зберігання палива, технологічне обладнання якої призначене для заправлення автотранспорту тільки рідким моторним паливом (бензином, дизельним паливом); характеризується розосередженим розташуванням резервуарів і паливно-роздавальних колонок (ПРК) (п. 3.65);

- блочна АЗС - АЗС з підземним розташуванням резервуарів зберігання палива, технологічне обладнання якої призначене для заправлення автотранспорту тільки рідким моторним паливом (бензином, дизельним паливом); характеризується розміщенням ПРК над резервуаром та виконана як цілісний заводський виріб (п. 3.9);

- модульна АЗС - АЗС з наземним розташуванням резервуарів для зберігання палива, технологічне обладнання якої призначене для заправлення автотранспорту тільки рідким моторним паливом (бензином, дизельним паливом); характеризується розосередженим розташуванням ГІРК та резервуара зберігання палива (п. 3.40); модульна АЗС за своїми технічними характеристиками є технологічним обладнанням (заводським виробом), що не потребує здійснення будівельно - монтажних робіт для її встановлення, а переміщення може відбуватись без заподіяння її шкоди;

- контейнерна АЗС - установка для відпуску нафтопродуктів, яка складається з резервуара і ПРК, зблокованих в єдиному контейнері (п. 3.34).

Також цей розділ закріплює визначення і інших понять, які пов`язані з обігом пального:

- багатопаливна АЗС - АЗС, технологічне обладнання якої призначено для заправлення автотранспорту моторним паливом двох або трьох видів, серед яких дозволяється рідке моторне паливо (бензин / дизельне паливо) (п. 3.6);

- паливозаправний пункт - АЗС, яка розташована на території підприємства і призначена для заправлення автотранспорту, який належить підприємству (п. 3.42);

- пересувна АЗС - комплексна установка технологічного обладнання, змонтованого на автомобільному шасі або причепі, для транспортування та відпуску нафтопродуктів (п. 3.44).

Судом встановлено, що 21.02.2024 між Товариством з обмеженою відповідальністю "НАФТАГРУП-ТРАНС" та Товариством з обмеженою відповідальністю "АЗС Патріот" був укладений договір суборенди землі (кадастровий номер 6825083600:03:007:1603, площею 0,02 га), де в п. 4 зазначено, що на даній земельній ділянці знаходиться пункт паливо роздавального типу ПЗП2-10/20-2-1 зав №013/20 рік виготовлення-2020 країна виробник Україна. Була проведена державна реєстрація договору, що підтверджується витягом з Державного реєстру речових прав №368687794 від 06.03.2024.

На підставі наказу №31/08-од від 31.08.2020 ТОВ "НАФТАГРУП-ТРАНС" ввело в експлуатацію як основний засіб-пункт паливозаправний, сталевий, двостінний 30 м. куб.

Відповідно до паспорта та інструкції по експлуатації ПЗП2-10/20-2-1 №013/20 ПЗП є автозаправним пунктом з наземним розташуванням для зберігання палива, до складу якого входять резервуар зберігання палива, технологічне обладнання і паливороздавальні колонки, який виконаний як єдиний виріб і відноситься до єдиної технологічної системи. Пункт паливозаправний складається з двостінного двосекційного резервуара для зберігання палива 30м3, паливозаправної колонки NOVA 1202.21 В, комплекту технологічного обладнання, терміналу самообслуговування, трубопроводів, що з`єднують технологічну систему, запобіжного і контрольно-вимірювального обладнання, комплекту з вимірювальних систем, вентиляційного та протипожежного обладнання. У п. 4.4 вказаного паспорта зазначено, що ПЗП встановлюється на майданчику, що має тверде негорюче покриття, стійке до нафтопродуктів, поверхня якого має бути піднята над планувальною відміткою прилягаючої території не менше ніж на 0,1 м.

Верховний Суд у постанові від 23 серпня 2023 у справі № 640/27953/21 зазначив, що установлення на бетонний майданчик АЗС, які виконані як цілісний заводський виріб і для їх установлення не передбачено виконання будь-яких будівельних робіт, зокрема, улаштування фундаменту, не є будівництвом, а тому при розміщенні такої АЗС не виникає обов`язку щодо прийняття в експлуатацію об`єкта будівництва.

Зазначене означає, що розміщення тимчасової споруди для здійснення підприємницької діяльності, а саме контейнерної або модульної АЗС не підлягає прийняттю в експлуатацію. Відповідно, на цю контейнерну/ модульну АЗС не видаються документи, які підтверджують прийняття в експлуатацію закінченого будівництвом об`єкта відповідно до ст. 39 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності».

Зі змісту наданих до заяви про видачу ліцензії документів вбачається, що пункт паливозаправний, який позивач мав намір використовувати для здійснення господарської діяльності з роздрібної торгівлі пальним, є наземним обладнанням, яке складається з декількох частин, однак не має фундаменту. Модуль заправки автомобілів моторним паливом є рухомим майном, тобто матеріальним об`єктом, який може бути переміщеним без заподіяння йому шкоди.

Враховуючи те, що встановлення (розміщення) модулів паливозаправних на залізобетонних плитах не є об`єктом будівництва, не вимагає прийняття їх в експлуатацію як об`єктів будівництва, підстави вимагати від суб`єкта господарювання акт вводу в експлуатацію об`єкта або акт готовності об`єкта до експлуатації, або сертифікат про прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів, або інші документи, що підтверджують прийняття об`єктів в експлуатацію відповідно до законодавства у відповідача були відсутні.

Крім того, детальний аналіз змісту оскарженого рішення дозволяє дійти висновку про неконкретність підстави для відмови у видачі ліцензії. Так, у рішенні зазначається, що заявником не наданий акт вводу в експлуатацію об`єкта або акт готовності об`єкта до експлуатації, або сертифікат про прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів, або інших документів, що підтверджують прийняття об`єкта в експлуатацію відповідно до законодавства щодо всіх об`єктів у місці оптової або роздрібної торгівлі пальним або зберігання пального, необхідних для оптової або роздрібної торгівлі пальним або зберігання пального.

Водночас, у відзиві відповідач покликається на те, що документом, який повинен був бути наданий позивачем щодо паливо заправного пункту, є паспорт прив`язки, який видається щодо тимчасової споруди, якою власне і є ПЗП. Стосовно будь-яких інших об`єктів, які могли бути розміщені на земельній ділянці, інформація не наводиться.

Разом з тим, у спірному рішенні відсутнє посилання на ненадання позивачем саме цього документа (паспорта прив`язки тимчасової споруди), з огляду на що суд відхиляє вказані доводи як такі, які не були покладені в основу оскаржуваного рішення.

Таким чином, відповідач взагалі не проводив дослідження складу або кількості об`єктів у місці роздрібної торгівлі пальним, які могли вважатись об`єктами у розумінні вимог ч. 42 ст. 15 Закону № 481, щодо яких заявник повинен був надати відповідні документи, які б свідчили про прийняття/введення їх в експлуатацію як об`єктів будівництва. Також як видно зі змісту рішення, контролюючий орган не надав оцінки типу ПЗП, не досліджував його технічні характеристики, зокрема на основі паспорту резервуару наземного двостінного, паспорту та інструкції по експлуатації пункту паливнозаправного, довідки про технічний опис об`єкта від 02.07.2020 № 0207, які були надані заявником разом із заявою про видачу ліцензії.

У той же час, зі змісту наданих документів та фототаблиць вбачається, що вищезгаданий ПЗП виготовлений заводським способом відповідно до вимог технічних умов, з наземним розташуванням контейнера для зберігання палива, до складу якого входять резервуар зберігання палива, технологічне обладнання і паливороздавальна колонка, виконані як єдиний виріб, тому для його установлення не передбачено виконання будь-яких додаткових будівельних робіт, у тому числі влаштування фундаменту. Отже, оскільки встановлення ПЗП не є будівництвом, у позивача не виник обов`язок, зокрема, щодо прийняття в експлуатацію об`єкта будівництва.

Аналогічна правова позиція відображена у постанові Верховного Суду від 22.07.2021 у справі № 640/19955/19.

Крім того, як встановлено зі змісту постанови про закриття кримінального провадження від 09.11.2023, прийнятої заступником начальника відділу РЗСГСД СУ ГУНП в Хмельницькій області в межах кримінального провадження, внесеного до ЄРДР за №12021240000000396, "ТОВ "АЗС ПАТРІОТ" пройшов всі необхідні перевірки та погодження перед початком роботи ПМП..... сам об`єкт ПМП є рухомим майном, на який не потрібно отримувати дозволи щодо будівництва та подальшої реєстрації і відповідно сама декларація про готовність об`єкта не могла бути підставою для видачі ліцензії на право роздрібної торгівлі пальним" ( а.с. 61)

З огляду на усе вищезазначене суд вважає, що оскаржуване рішення прийняте без належного дослідження усіх наданих заявником документів, відтак є протиправним та підлягає скасуванню. Головне управління ДПС у Хмельницькій області зазначене належними доказами не спростувало і не довело протилежне, відтак відповідача необхідно зобов`язати повторно розглянути заяву позивача про видачу ліцензії на право роздрібної торгівлі пальним за адресою Хмельницька область, Хмельницький район, с. Лісові Гринівці, вул. Центральна, 1/1 та прийняти рішення про видачу такої ліцензії.

Керуючись статтями 6, 72-77, 139, 244, 246, 250, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

ВИРІШИВ:

адміністративний позов - задоволити.

Визнати протиправним та скасувати рішення Головного управління ДПС у Хмельницькій області від 18.04.2024 №5226/6/22-01-09-03-06 про відмову у видачі ліцензії на право роздрібної торгівлі пальним Товариству з обмеженою відповідальністю "АЗС Патріот".

Зобов`язати Головне управління ДПС у Хмельницькій області прийняти рішення про видачу Товариству з обмеженою відповідальністю "АЗС Патріот" ліцензії на право роздрібної торгівлі пальним за адресою Хмельницька область, Хмельницький район, с. Лісові Гринівці, вул. Центральна, 1/1.

Стягнути на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "АЗС Патріот" судові витрати на сплату судового збору в розмірі 3028 (три тисячі двадцять вісім) грн. за рахунок асигнувань Головного управління ДПС у Хмельницькій області.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку до Сьомого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Повне рішення складене 19 серпня 2024 року

Позивач:Товариство з обмеженою відповідальністю "АЗС Патріот" (с. Лісові Гринівці,Хмельницький р-н, Хмельницька обл.,31340 , код ЄДРПОУ - 42820867) Відповідач:Головне управління ДПС у Хмельницькій області (вул. Пилипчука, 17,м. Хмельницький,Хмельницька обл., Хмельницький р-н,29001 , код ЄДРПОУ - 44070171)

Головуючий суддя І.С. Козачок

СудХмельницький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення19.08.2024
Оприлюднено21.08.2024
Номер документу121084032
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо організації господарської діяльності, з них дозвільної системи, нагляду (контролю), реалізації держ-ї регуляторної політики у сфері госп-ї д-ті; ліцензування видів господарської д-ті; розроблення і застосування національних стандар., технічних регламентів та процедур оцінки відповідності

Судовий реєстр по справі —560/6220/24

Ухвала від 23.09.2024

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Біла Л.М.

Рішення від 19.08.2024

Адміністративне

Хмельницький окружний адміністративний суд

Козачок І.С.

Ухвала від 06.05.2024

Адміністративне

Хмельницький окружний адміністративний суд

Козачок І.С.

Ухвала від 29.04.2024

Адміністративне

Хмельницький окружний адміністративний суд

Козачок І.С.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні