СВАЛЯВСЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД ЗАКАРПАТСЬКОЇ ОБЛАСТІ
Справа № 306/532/24
Провадження № 1-кп/306/202/24
У Х В А Л А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
19 серпня 2024 року м. Свалява
Свалявський районний суд Закарпатської області в складі:
головуючого судді ОСОБА_1
за участю: секретаря судового засідання ОСОБА_2
прокурора ОСОБА_3
підозрюваного ОСОБА_4
захисника підозрюваного ОСОБА_5
розглядаючи у відкритому підготовчому судовому засіданні в м. Свалява клопотання про звільнення від кримінальної відповідальності у кримінальному провадженні № 72023070000000014 від 09.03.2023 року, щодо,-
ОСОБА_4 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , уродженця с. Широке, Виноградівського району, мешканця АДРЕСА_1 , українця, громадянина України, одруженого, раніше не судимого,-
підозрюваного у вчиненні кримінального правопорушення, передбаченого ч. 1 ст. 212 КК України,-
В С Т А Н О В И В:
Прокурор відділу нагляду за додержанням законів органами БЕБ України Закарпатської обласної прокуратури звернувся до суду з клопотанням про звільнення від кримінальної відповідальності ОСОБА_4 , підозрюваного у вчиненні кримінального правопорушення, передбаченого ч. 1 ст.212 КК України.
Досудовим розслідуванням встановлено, що ОСОБА_4 , наказом директора ДП «Свалявське лісове господарство» (код ЄДРПОУ - 22114626, м. Свалява, вул. Шевченка, 59, Мукачівський район) ОСОБА_6 від 18.03.2013 № 105 «Про призначення головного бухгалтера» з 18.03.2013 призначений на посаду головного бухгалтера ДП «Свалявське лісове господарство».
Посадовою інструкцією головного бухгалтера ДП «Свалявське лісове господарство», яка затверджена 18.03.2013 директором ДП «Свалявське лісове господарство» ОСОБА_6 , та з якою під особистий підпис ознайомлено ОСОБА_4 , визначено завдання та обов`язки, права та відповідальність ОСОБА_4 як головного бухгалтера ДП «Свалявське лісове господарство».
У відповідності до розділу 1 «Загальні положення» посадової інструкції головний бухгалтер належить до професійної групи «Керівники» (пункт 1.1. посадової інструкції).
Розділом 2 «Завдання та обов`язки» посадової інструкції на головного бухгалтера, серед іншого, покладено наступні завдання та обов`язки:
2.1 Забезпечує ведення бухгалтерського обліку з дотриманням єдиних методологічних засад, встановлених законом «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні», з урахуванням особливостей діяльності підприємства і технології оброблення облікових даних.
2.2 Організовує роботу бухгалтерської служби, контроль за відображенням на рахунках бухгалтерського обліку всіх господарських операцій.
2.3 Вимагає від підрозділів, служб та працівників забезпечення неухильного дотримання порядку оформлення та подання до обліку первинних документів.
2.4 Забезпечує складання на основі даних бухгалтерського обліку фінансової звітності підприємства, підписання її та подання в установлені строки користувачам.
2.5 Здійснює заходи щодо надання повної, правдивої та неупередженої інформації про фінансовий стан, результати діяльності та рух коштів підприємства.
2.6 Бере участь у підготовці та поданні інших видів періодичної звітності, які передбачають підпис головного бухгалтера, до органів вищого рівня у відповідності з нормативними актами, затвердженими формами та інструкціями.
2.7 За погодженням з керівником підприємства забезпечує перерахування податків та зборів, передбачених законодавством, проводить розрахунки з іншими кредиторами відповідно до договірних зобов`язань.
2.8 Здійснює контроль за веденням касових операцій, раціональним та ефективним використанням матеріальних, трудових та фінансових ресурсів
2.9 Бере участь у проведенні інвентаризаційної роботи на підприємстві, оформленні матеріалів, пов`язаних з нестачею та відшкодуванням втрат від нестачі, крадіжки і псування активів підприємства.
2.10 Організує роботу з підготовки пропозицій для керівника підприємства щодо:
- визначення облікової політики, внесення змін до обраної облікової політики, вибору форми бухгалтерського обліку з урахуванням діяльності підприємства і технології оброблення облікових даних;
-. розроблення системи і форм внутрішньогосподарського (управлінського) обліку та правил документообігу, додаткової системи рахунків і регістрів аналітичного обліку, звітності і контролю господарських операцій;
- вибору оптимальної структури бухгалтерської служби та чисельності її працівників, підвищення професійного рівня бухгалтерів, забезпечення їх довідковими матеріалами;
- бере участь у проведенні економічного аналізу господарсько - фінансової діяльності підприємства за даними бухгалтерського обліку і звітності з метою виявлення внутрішньогосподарських резервів, усунення витрат і непродуктивних витрат;
- впровадження автоматизованої системи оброблення даних бухгалтерського обліку з урахуванням особливостей діяльності підприємства чи удосконалення діючої;
- забезпечення збереження майна, раціонального та ефективного використання матеріальних, трудових та фінансових ресурсів, залучення кредитів та їх погашення.
2.11 Головний бухгалтер здійснює керівництво працівниками бухгалтерії підприємства та розподіляє між ними посадові завдання та обов`язки, знайомить цих працівників із нормативно - методичними документами та інформаційними матеріалами, які стосуються їх діяльності, а також із змінами в чинному законодавстві.
2.12 Головному бухгалтеру для забезпечення його діяльності надається
право підпису організаційно - розпорядчих документів з питань, що входять у його функціональні обов`язки, а також платіжних та інших фінансових документів.
Згідно з розділом 3 «Права» посадової інструкції головний бухгалтер має право:
3.1 Діяти від імені бухгалтерії підприємства, представляти інтереси підприємства з господарсько-фінансових питань у взаємовідносинах зі вище стоячими підприємствами, контролюючими та іншими організаціями з господарсько-фінансових та інших питань.
3.2 В межах своєї компетенції підписувати та візувати документи.
3.3 Самостійно вести листуватися з підприємствами та організаціями з питань, які належать до компетенції бухгалтерії та не вимагають рішення керівника підприємства
Відповідно до розділу 4 «Відповідальність» посадової інструкції головний бухгалтер несе відповідальність за порушення скоєні в процесі здійснення своєї діяльності, - в межах, визначених чинним адміністративним, кримінальним та цивільним законодавством України(пункт 4.2. розділу).
У відповідності до розділу 5 «Головний бухгалтер повинен знати» посадової інструкції головний бухгалтер повинен знати: Закони України, Укази Президента України, постанови, розпорядження, рішення Кабінету Міністрів України, Національного банку України, Державної податкової адміністрації України з питань правових засад регулювання господарської діяльності підприємства (пункт 5.2. розділу); положення (стандарти) бухгалтерського обліку та інші нормативно-правові акти (пункт 5.3. розділу); податкове законодавство (пункт 5.6. розділу).
Тобто, ОСОБА_4 як головний бухгалтер підприємства, несе відповідальність відповідно до ст.8 Закону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» від 16.07.1999 N996-XIV (із змінами та доповненнями) за організацію бухгалтерського обліку та забезпечення фіксування фактів здійснення всіх господарських операцій у первинних документах, збереження оброблених документів, регістрів і звітності протягом встановленого терміну, а також, згідно ст.36 Податкового кодексу України (далі за текстом - ПК України) від 02.12.2010 № 2755-VI (із змінами та доповненнями), зобов`язаний обчислити, задекларувати та/або сплатити суму податку в порядку і строки, визначені цим Кодексом.
Таким чином, ОСОБА_4 перебуваючи на посаді головного бухгалтера Державного підприємства «Свалявське лісове господарство», з 18.03.2015 здійснював адміністративно-господарські та організаційно-розпорядчі функції і згідно з положеннями частини 3 статті 18 Кримінального кодексу України був службовою особою і відповідно є особою, яка у зв`язку з виконанням своїх прямих обов`язків, була зобов`язана забезпечити належне нарахування та своєчасну сплату податків у встановленому законом порядку і розмірах.
У ході досудового розслідування встановлено, що Державне підприємство «Свалявське лісове господарство» 30.06.1995 №219
зареєстроване Свалявською районною державною адміністрацією Закарпатської області перебуває на обліку у контролюючих органах як платник податків.
Відповідно до ст. 67 Конституції України, Кожен зобов`язаний сплачувати податки і збори в порядку і розмірах, встановлених законом.
Так, відповідно до вимог пп.16.1.3. та пп. 16.1.4. п.16.1. ст. 16 Податкового кодексу України, платник податків зобов`язаний подавати до контролюючих органів у порядку, встановленому податковим законодавством, декларації, звітність та інші документи, пов`язані з обчисленням і сплатою податків та зборів та сплачувати податки та збори в строки та у розмірах, встановлених діючим законодавством України.
Пунктами 36.1,36.2,36.3та 36.5ст.36Податкового кодексуУкраїни,передбачено,що податковимобов`язкомвизнається обов`язокплатника податку обчислити, задекларувати та/або сплатити суму податку та збору в порядку і строки, визначені Податковим кодексом України. Податковий обов`язок виникає у платника за кожним податком та збором. Податковий обов`язок є безумовним і першочерговим стосовно інших неподаткових обов`язків платника податків, крім випадків, передбачених законом. Відповідальність за невиконання або неналежне виконання податкового обов`язку несе платник податків.
Згідно вимог п.38.1 статті 38 Податкового кодексу України, виконанням податкового обов`язку визнається сплата в повному обсязі платником відповідних сум податкових зобов`язань у встановлений податковим законодавством строк.
Відповідно до вимог п.49.2. та п.49.21 ст.49 Податкового кодексу України платник податків зобов`язаний за кожний встановлений звітний період, в якому виникають об`єкти оподаткування, або у разі наявності показників, які підлягають декларуванню, відповідно до вимог подавати податкові декларації щодо кожного окремого податку, платником якого він є.
Згідно п.54.1. ст.54 Податкового кодексу України визначення сум податкових та грошових зобов`язань, крім випадків, передбачених податковим законодавством, платник податків самостійно обчислює суму податкового та/або грошового зобов`язання та/або пені, яку зазначає у податковій (митній) декларації або уточнюючому розрахунку, що подається контролюючому органу у встановлені строки.
Відповідно до вимог п. 269.1 ст. 269 Податкового кодексу України платниками плати за землю є: платники земельного податку (власники земельних ділянок, земельних часток (паїв) та землекористувачі, яким відповідно до закону надані у користування земельні ділянки державної та комунальної власності на правах постійного користування) та платники орендної плати - землекористувачі (орендарі) земельних ділянок державної та комунальної власності на умовах оренди.
Згідно з положеннями статті 270 Податкового кодексу України (у редакції станом на 01.01.2018) об`єктами оподаткування є земельні ділянки, які перебувають у власності або користуванні.
При цьому, згідно з статтею 273 Податкового кодексу України (у редакції станом на 01.01.2018) податок за лісові землі справляється як складова рентної плати, що визначається податковим законодавством.
Тобто, лісові землі крім рентної плати обкладаються ще й земельним податком. Вказані зміни набрали чинність 15.08.2018. Таким чином, з цієї дати, з врахуванням дати прийняття органами місцевого самоврядування за місцем розташування земельних ділянок рішень про розмір ставки земельного податку за лісові землі, у ДП «Свалявське лісове господарство» виник новий об`єкт оподаткування земельним податком, а саме лісові землі.
ДП «Свалявське лісове господарство» є платником земельного податку на підставі Державного акту на право постійного користування І-ЗК №79 від 01.03.1997 року.
Підприємством обчислювався земельний податок відповідно до вимог ст.274, ст.277 Податкового кодексу України на підставі ставок встановлених місцевими радами за місцезнаходженням земельних ділянок та нормативної грошової оцінки, а також нормативної грошової оцінки площі ріллі по Закарпатській області ділянок нормативну грошову оцінку яких не проведено.
Як вбачається з положень ст. 286 Податкового кодексу України (у редакції станом на 01.01.2018) платники плати за землю (крім фізичних осіб) самостійно обчислюють суму податку щороку станом на 1 січня і не пізніше 20 лютого поточного року подають відповідному контролюючому органу за місцезнаходженням земельної ділянки податкову декларацію на поточний рік за формою, встановленою у порядку, передбаченому статтею 46 Податкового кодексу, з розбивкою річної суми рівними частками за місяцями.
Пунктом 273.3 ст.273 встановлено, що ставки податку за один гектар лісових земель встановлюються відповідно до статей 274 та 277 цього Кодексу.
Відповідно до п.277.1. ст.277 Податкового кодексу України від 02.12.2010 №2755-VI із змінами та доповненнями (станом на 2018 рік)
«Ставка податку за земельні ділянки, нормативну грошову оцінку яких не проведено, розташованих за межами населених пунктів або в межах населених пунктів, встановлюється у розмірі не більше 5 відсотків від нормативної грошової оцінки одиниці площі ріллі по Автономній Республіці Крим або по області, а для сільськогосподарських угідь - не менше 0,3 відсотка та не більше 5 відсотків від нормативної грошової оцінки одиниці площі ріллі по Автономній Республіці Крим або по області».
Місцевими радами Свалявського району Закарпатської області за місцем розташування лісових земель ДП «Свалявське лісове господарство» на 2018 рік були встановлені ставки у наступних розмірах:
- Полянська сільська рада Свалявського району - 1% від нормативної грошової оцінки площі ріллі, рішення від 19.09.2018 року;
- Голубинська сільська рада Свалявського району - 3% від нормативної грошової оцінки площі ріллі, рішення від 19.09.2018 року;
- Ганьковицька сільська рада Свалявського району - 3% від нормативної грошової оцінки площі ріллі, рішення від 18.09.2018 року;
- Тибавська сільська рада Свалявського району - 0,1% від нормативної грошової оцінки площі ріллі, рішення від 14.09.2018 року;
- Дусинська сільська рада Свалявського району - 3% від нормативної грошової оцінки площі ріллі, рішення від 18.09.2018 року;
- Керецьківська сільська рада Свалявського району - 3% від нормативної грошової оцінки площі ріллі, рішення від 18.09.2018 року;
- Березниківська сільська рада Свалявського району - 0,5% від нормативної грошової оцінки площі ріллі, рішення від 18.09.2018 року;
- Солочинська сільська рада Свалявського району - 3 % від нормативної грошової оцінки площі ріллі, рішення від 19.09.2018 року
- Сусківська сільська рада Свалявського району - 0,1 % від нормативної грошової оцінки площі ріллі, рішення від 18.09.2018 року.
Інформація про встановлення ставок земель лісогосподарського призначення на 2018 рік у Свалявському районі Закарпатської області відсутня по наступних сільських радах:
- Плосківська сільська рада;
- Родниківська сільська рада;
- Неліпинська сільська рада;
- Свалявська міська рада;
- Стройненська сільська рада.
Нормативна грошова оцінка одиниці площі ріллі по Автономній Республіці Крим або областях встановлена наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України від 23.05.2017 №262 на 2018 рік для Закарпатській області становила 27520,38 гривень за 1 гектар.
Відповідно до вимог ст. 102 Податкового кодексу України контролюючий орган має право провести перевірку та самостійно визначити суму грошових зобов`язань платника податків у випадках, визначених цим Кодексом, не пізніше закінчення 1095 дня, що настає за останнім днем граничного строку подання податкової декларації та/або граничного строку сплати грошових зобов`язань, нарахованих контролюючим органом, а якщо така податкова декларація була надана пізніше, - за днем її фактичного подання.
У разі подання платником податку уточнюючого розрахунку до податкової декларації або уточнюючої декларації контролюючий орган має право визначити суму податкових зобов`язань, в межах поданих уточнень, за такою податковою декларацією протягом 1095 днів з дня подання уточнюючого розрахунку (декларації).
У разі виявлення за результатами перевірки порушень інших вимог податкового законодавства, безпосередньо не пов`язаних з декларуванням податкових зобов`язань платником податків, а також порушень вимог іншого, крім податкового, законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, контролюючий орган, має право самостійно визначити суму штрафних санкцій (фінансових санкцій, штрафів) платника податків не пізніше 1095 дня з дня вчинення відповідного правопорушення.
Так, ОСОБА_4 , в порушення вищевказаних вимог чинного законодавства, будучи головним бухгалтером ДП «Свалявське лісове господарство» відповідальним за формування, ведення бухгалтерського та податкового обліків, подачу податкової, фінансової та статистичної звітності, умисно, протиправно, ігноруючи покладені на нього обов`язки щодо подання податкових декларацій та відповідно нарахування та сплати податків, скоїв кримінальне правопорушення. Перебуваючи на займаній посаді та будучи зацікавленим у результатах фінансово-господарської діяльності підприємства, ОСОБА_4 , вирішив ухилитись від сплати плати за землю, шляхом безпідставного неподання уточнюючої податкової декларації по платі за землю у 2018 році, що дало можливість ухилитись від сплати податків, а саме земельного податку за лісові землі в сумі 3800921,23 гривень
Протиправність дій ОСОБА_4 зафіксовано актом №7229/07-16/07-01-16/22114626 від 23.12.2022 документальної позапланової виїзної перевірки Державного підприємства «Свалявське лісове господарство» (код ЄДРПОУ 22114626) проведеної Головним управлінням ДПС у Закарпатській області, з питань дотримання вимог податкового, валютного та іншого законодавства за період з 01.07.2017 по 27.11.2022. За результатами проведеної документальної перевірки ДП «Свалявське лісове господарство» донараховано податку на прибуток в сумі 373 693 гривні, податку на додану вартість в сумі 54 406 гривень, суму частини чистого доходу, який підлягає сплаті до бюджету в сумі 112 126 гривень та донараховано земельного податку в загальній сумі 3 800 921 гривня. За результатами проведеної документальної перевірки Державному підприємству «Свалявське лісове господарство» (код ЄДРПОУ 22114626) донараховано 4 341 146 гривень податків та зборів, які підлягають сплаті до бюджету.
Станом на 14.02.2024 Державним підприємством «Свалявське лісове господарство» відшкодовано в повному обсязі завдані збитки у кримінальному провадженні в загальній сумі 5 841 439 гривень у вигляді 4 341 146 гривень основного платежу донарахованих податків, 586 140 гривень штрафної санкції та нарахованої пені 914 153 гривні за несвоєчасну сплату.
16.02.2024 року отримано відповідь з Головного управління ДПС у Закарпатській області щодо повного погашення донарахованих податкових зобов`язань Державним підприємством «Свалявське лісове господарство» за актом перевірки №7229/07-16/07-01-16/22114626 від 23.12.2022 та сплатою штрафних санкцій та пені.
У судовому засіданні прокурор вимоги поданого ним клопотання підтримав з підстав викладених у ньому. Зазначив, що ОСОБА_4 підозрюється у вчиненні нетяжкого злочину, раніше до кримінальної відповідальності не притягувався, є несудимим, проти звільнення від кримінальної відповідальності не заперечує та надав згоду на звільнення від кримінальної відповідальності у зв`язку із відшкодуванням завданих державі збитків у вигляді ненадходження до бюджету податків та зборів, останній підлягає звільненню від кримінальної відповідальності, а кримінальне провадження щодо нього закриттю.
Підозрюваний та його захисник в судовому засіданні щодо задоволення клопотання не заперечили.
Заслухавши учасників судового провадження, суд встановив наступне.
За приписами п. 2 ч. 3 ст. 314 КПК України у підготовчомусудовому засіданнісуд маєправо прийнятирішення про закриття провадження у випадку встановлення підстав, передбаченихпунктами 5-8,10частини першої абочастиною другою статті 284цього Кодексу.
Відповідно до п. 1 ч. 2 ст. 284 КПК України кримінальне провадженнязакривається судом у зв`язку зі звільненням особи від кримінальної відповідальності.
Згідно ч.1,2ст.286КПК УкраїниЗвільнення відкримінальної відповідальностіза вчиненнякримінального правопорушенняздійснюється судом. Встановивши на стадії досудового розслідування підстави для звільнення від кримінальної відповідальності та отримавши згоду підозрюваного на таке звільнення, прокурор складає клопотання про звільнення від кримінальної відповідальності та без проведення досудового розслідування у повному обсязі надсилає його до суду.
Дії підозрюваного ОСОБА_4 органом досудового розслідування кваліфіковані за ч. 1 ст. 212 КК України тобто умисне ухилення від сплати податків, зборів та обов`язкових платежів, що входять в систему оподаткування, введених у встановленому законом порядку, вчинене особою, яка зобов`язана їх нараховувати та сплачувати, що призвело до фактичного ненадходження до бюджету коштів у значному розмірі.
Частиною 4 ст. 212 КК України особа, яка вчинила діяння, передбачені частинами першою, другою цієї статті, або діяння, передбачені частиною третьою (якщо вони призвели до фактичного ненадходження до бюджетів чи державних цільових фондів коштів в особливо великих розмірах) цієї статті, звільняється від кримінальної відповідальності, якщо до притягнення її до кримінальної відповідальності сплачено податки, збори (обов`язкові платежі), а також відшкодовано шкоду, завдану державі їх несвоєчасною сплатою (фінансові санкції, пеня).
За приписами ст. 44 КК України Особа,яка вчинилакримінальне правопорушення,звільняється відкримінальної відповідальностіу випадках,передбачених цимКодексом. Звільнення від кримінальної відповідальності у випадках, передбачених цим Кодексом, здійснюються виключно судом.
У судовому засіданні належними доказами встановлено, що відповідно до платіжних інструкцій: №1355 від 12.02.2024 року, №1356, №1357, №1358, №1359, №1360 та №1361 від 13.02.2024 року, Державним підприємством «Свалявське лісове господарство» відшкодовано в повному обсязі завдані збитки у кримінальному провадженні в загальній сумі 5 841 439 гривень (а.с.17-23).
Згідно відповіді Головного управління ДПС у Закарпатській області щодо повного погашення донарахованих податкових зобов`язань Державним підприємством «Свалявське лісове господарство» за актом перевірки №7229/07-16/07-01-16/22114626 від 23.12.2022 та сплатою штрафних санкцій та пені (а.с.14).
Відповідно до ч. 3 ст. 288 КПК України суд своєю ухвалою закриває кримінальне провадження та звільняє підозрюваного, обвинуваченого від кримінальної відповідальності у випадку встановлення підстав, передбачених законом України про кримінальну відповідальність.
Враховуючи що ОСОБА_4 підозрюється у вчиненні нетяжкого злочину, раніше до кримінальної відповідальності не притягувався, є несудимим, проти звільнення від кримінальної відповідальності не заперечує та надав згоду на звільнення від кримінальної відповідальності у зв`язку із відшкодуванням завданих державі збитків у вигляді ненадходження до бюджету податків та зборів, суд дійшов висновку, що клопотання прокурора належить задовольнити, звільнивши підозрюваного від кримінальної відповідальності, а кримінальне провадження щодо нього закрити.
Цивільний позов по кримінальному провадженні не заявлений.
Речові докази та процесуальні витрати по кримінальному провадженні відсутні.
Керуючись ст. 284, 285, 286, 288, 314, 337, 372 КПК України, на підставі ст. 44, 212 КК України, суд,-
П О С Т А Н О В И В:
Клопотання прокурора відділу нагляду за додержанням законів органами БЕБ України Закарпатської обласної прокуратури ОСОБА_3 - задовольнити.
Звільнити ОСОБА_4 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , мешканця АДРЕСА_1 , підозрюваного увчиненні кримінальногоправопорушення,передбаченого ч.1ст.212КК України відкримінальної відповідальності на підставі ч. 4 ст. 212 КК України.
Кримінальне провадження,внесене доЄдиного реєструдосудових розслідуваньза 72023070000000014від 09.03.2023року,за ознакамикримінального правопорушення,передбаченого ч.1ст.212КК України,відносно ОСОБА_4 , ІНФОРМАЦІЯ_1 - закрити.
Цивільний позов по кримінальному провадженні не заявлений.
Речові докази та процесуальні витрати по кримінальному провадженні відсутні.
Апеляційна скарга на ухвалу подається до Закарпатського апеляційного суду протягом семи днів з дня оголошення через Свалявський районний суд.
ГОЛОВУЮЧИЙ: ОСОБА_1
Суд | Свалявський районний суд Закарпатської області |
Дата ухвалення рішення | 19.08.2024 |
Оприлюднено | 21.08.2024 |
Номер документу | 121088752 |
Судочинство | Кримінальне |
Категорія | Злочини у сфері господарської діяльності Ухилення від сплати податків, зборів, інших обов'язкових платежів |
Кримінальне
Свалявський районний суд Закарпатської області
Уліганинець П. І.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні