ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ОДЕСЬКОЇ ОБЛАСТІ
65119, м. Одеса, просп. Шевченка, 29, тел.: (0482) 307-983, e-mail: inbox@od.arbitr.gov.ua
веб-адреса: http://od.arbitr.gov.ua
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
РІШЕННЯ
"07" серпня 2024 р.м. Одеса Справа № 916/1258/24
Господарський суд Одеської області у складі судді Шаратова Ю.А.
при секретарі судового засідання Кастровій М.С.
розглянувши справу за позовом: Керівника Каховської окружної прокуратури Херсонської області (74900, Херсонська обл., м. Нова Каховка, просп. Дніпровський, 34-А) в інтересах держави в особі Відділу освіти, культури, молоді та спорту Таврійської міської ради (74988, Херсонська обл., м. Нова Каховка (з), м. Таврійськ (з), вул. Гайдара, буд. 9, код ЄДРПОУ 44103602) до Товариства з обмеженою відповідальністю ДІСКОМ ЮКРЕЙН (01103, м. Київ, вул. Бойчука Михайла, буд. 13, код ЄДРПОУ 37464769)
про визнання недійсними додаткових угод та стягнення безпідставно сплачених коштів за договором про закупівлю в розмірі 49 638,35 грн.
Представники:
Прокурор Ткаченко Л.В.;
Від позивача не з`явився;
Від відповідача не з`явився.
Суть спору:
Керівник Каховської окружної прокуратури Херсонської області звернувся до Господарського суду Одеської області в інтересах держави в особі Відділу освіти, культури, молоді та спорту Таврійської міської ради (далі Позивач, Відділ освіти) до Товариства з обмеженою відповідальністю «ДІСКОМ ЮКРЕЙН» (далі Відповідач, ТОВ «ДІСКОМ ЮКРЕЙН») з вимогами:
1) про визнання недійсною додаткової угоди № 1 до Договору поставки пального № 33 від 19.02.2021, укладеної 22.03.2021 між відділом освіти, культури, молоді та спорту Таврійської міської ради та Товариством з обмеженою відповідальністю «Діском Юкрейн»;
2) про визнання недійсною додаткової угоди № 2 до Договору поставки пального № 33 від 19.02.2021, укладеної 29.03.2021 між відділом освіти, культури, молоді та спорту Таврійської міської ради та Товариством з обмеженою відповідальністю «Діском Юкрейн»;
3) про визнання недійсною додаткової угоди № 3 до Договору поставки пального № 33 від 19.02.2021, укладеної 12.04.2021 між відділом освіти, культури, молоді та спорту Таврійської міської ради та Товариством з обмеженою відповідальністю «Діском Юкрейн»;
4) про визнання недійсною додаткової угоди № 4 до Договору поставки пального № 33 від 19.02.2021, укладеної 19.04.2021 між відділом освіти, культури, молоді та спорту Таврійської міської ради та Товариством з обмеженою відповідальністю «Діском Юкрейн»;
5) про визнання недійсною додаткової угоди № 5 до Договору поставки пального № 33 від 19.02.2021, укладеної 07.12.2021 між відділом освіти, культури, молоді та спорту Таврійської міської ради та Товариством з обмеженою відповідальністю «Діском Юкрейн»;
6) про стягнення з Товариства з обмеженою відповідальністю «Діском Юкрейн» (01103, м. Київ, вул. Бойчука, буд. 13, ЄДРПОУ 37464769), на користь відділу освіти, культури, молоді та спорту Таврійської міської ради (74899, Херсонська область, Каховський район, м. Нова Каховка, м. Таврійськ, вул. Гайдара, буд. 9, ЄДРПОУ 44103602) 49 638 (сорок дев`ять тисяч шістсот тридцять вісім) гривень 35 (тридцять п`ять) копійок безпідставно набутих коштів.
Ухвалою Господарського суду Одеської області від 27.03.2024 прийнято позовну заяву до розгляду, відкрито провадження у справі, постановлено розглядати її за правилами загального позовного провадження та призначено підготовче засідання на 24.04.2024.
Підготовче засідання відкладалось протокольними ухвалами від 24.04.2024 на 10.05.2024, від 10.05.2024 на 12.06.2024.
Протокольною ухвалою від 12.06.2024 закрито підготовче провадження та призначено справу до судового розгляду по суті на 24.06.2024.
У судовому засіданні оголошено перерву протокольною ухвалою від 24.06.2024 до 07.08.2024
Прокурор у судовому засіданні позовні вимоги підтримала у повному обсязі та просила їх задовольнити.
Позовні вимоги про визнання недійсними додаткових угод до Договору поставки пального від 19.02.2021 № 33, із посиланням на статті 11, 13. 16, 202, частину першу статті 203, статтю 204, частини першу, третю статті 215, частину першу, другу статті 632, статтю 651, частину першу статті 652, частинну другу статті 712 Цивільного кодексу України, статті 42, 173, 174, 180 Господарського кодексу України, частини першу, четверту, пункт 2 частини п`ятої статті 41 Закону України «Про публічні закупівлі» від 25.12.2015 № 922-VIII, обґрунтовані невідповідністю їх змісту нормам закону щодо збільшення ціни за одиницю товару, а саме, безпідставним підвищенням ціни на пальне з дня укладення основного договору з 19,19 грн. до 30,00 грн. за 1 л, тобто на 56,00 % зі зменшенням обсягу товару, що закупається, з 8 627 л до 5 912 л
Прокурор зазначає, що ТОВ «Діском Юкрейн» для участі у відкритих торгах була подана тендерна пропозиція, завантажена на сайт https://prozorro.gov.ua/tender/UA-2021-01-12-002782-a 25.01.2021 о 15 год 49 хв, для участі у торгах на закупівлю «Дизельне паливо» товариство запропонувало поставити 8 627 л дизельного палива за ціною 21,90 грн/л (з ПДВ). Згідно з такою тендерною пропозицією ТОВ «Діском Юкрейн», вивчивши тендерну документацію та технічні вимоги, мають можливість та погоджуються виконати вимоги Замовника та Договору на умовах, зазначених в цій пропозиції, на загальну суму 188 931,30 грн з ПДВ.
У подальшому, 05.02.2021 о 18.17 год ТОВ «Діском Юкрейн» на веб-сайт Прозорро за посиланням https://prozorro.gov.ua/tender/UA-2021-01-12-002782-a було завантажено тендерну пропозицію на загальну суму 165 552,13 грн (з ПДВ), відповідно до якої, товариство, вивчивши тендерну документацію та технічні вимоги має можливість та погоджується виконати вимоги Замовника та Договору, поставити 8 627 л дизельного пального за ціною 19,19 грн/л (з ПДВ). У зв`язку з тим, що під час аукціону товариство знизило свою пропозицію до розміру 165 552,13 грн. із врахуванням ПДВ, визначивши ціну до 19,19 грн. за літр дизельного палива, зобов`язавшись поставити 8 627 л дизельного пального, яка суттєво відрізнялася від пропозицій інших учасників ціною, ця цінова пропозиція визначена найбільш економічно вигідною за результатами проведеного аукціону та прийнято рішення укласти відповідний договір саме з ТОВ «Діском Юкрейн», що, зокрема, підтверджується протоколом щодо прийняття рішення уповноваженою особою від 03.02.2021.
У той же час, відповідно до інформації, розміщеної на сайті https://minfin.com.ua/ станом на дату укладення договору про закупівлю, а саме 19.02.2021, середня ціна по Україні на дизельне пальне складає 26,41 грн. Відтак, ТОВ «Діском Юкрейн», підписавши Договір № 33, підтвердило можливість і взяло на себе зобов`язання поставляти товар по меншій ціні відносно вказаних даних про рівень цін, натомість в подальшому підняло ціну.
Прокурор зазначає, що з аналізу Додаткової угоди № 1 від 22.03.2021 до Договору поставки пального від 19.02.2021 № 33 вбачається, що ціну збільшено з 19,9 грн. до 21,10 грн. за 1 л
Обґрунтуванням підстав для укладення додаткової угоди № 1 від 22.03.2021 стала цінова довідка Херсонської Торгово-промислової палати від 05.02.2021 № Ви-16. У вказаному документі зазначена інформація про середню ринкову ціну на внутрішньому ринку України на нафтопродукти, а саме: середня ціна по Україні станом на 04.02.2021, зокрема, дизельного пального 26,05 грн/л.
Тобто, довідка № Ви-16 інформує про середню ринкову ціну на внутрішньому ринку України на нафтопродукти станом на 04.02.2021. Проте, договір № 33 між сторонами укладено 19.02.2021 та відповідно до його умов визначено ціну на дизельне пальне. Отже, жодних даних про рівень коливання ціни на товар після укладення Договору № 33 до моменту укладення додаткової угоди від 22.03.2021, а відтак необхідності збільшення ціни та належного документального підтвердження коливання ціни, Постачальником не надано.
Окрім того, прокурор вказує, що долучені до листів ТОВ «Діском Юкрейн» цінові довідки Херсонської торгово-промислової палати, які стали підставами для укладення оспорюваних додаткових угод, не підтверджують коливання ціни товару на ринку, а зазначені в них величини демонструють лише орієнтовний середній рівень роздрібних цін на дизельне пальне станом на певні дати.
А згідно з інформацією, оприлюдненою на офіційному веб-сайті https://index.minfin.com.ua/ua/markets/fuel/ середня ціна 1 л дизпалива по Україні 19.02.2021 (день укладення Договору № 33) складала 26,41 грн. /по Херсонській області 26,02 грн./, 22.03.2021 (день укладення додаткової угоди № 1) 28,24 /по Херсонській області 28,11 грн/, 29.03.2021 (день укладення додаткової угоди № 2) 28,27 грн. /по Херсонській області 28,14 грн/, 12.04.2021 (день укладення додаткової угоди № 3) 28,25 грн. / по Херсонській області 28,04 грн./, 19.04.2021 (день укладення додаткової угоди № 4) 28,20 грн. /по Херсонській області 27,89 області 29,44 грн./.
Тобто, середні ціни на дизельне пальне станом на дати укладення додаткових угод № 3 від 12.04.2021, № 4 від 19.04.2021 навіть зменшувалися у порівнянні з датами укладення попередніх додаткових угод (29.03.2021, 12.04.2021, 19.04.2021), а коливання середніх цін у бік збільшення на дизпаливо з 19.02.2021 (дата укладення Договору № 33) по 07.12.2021 (дата укладення останньої додаткової угоди № 5) хоча і мало місце, але становить сукупно 3,18 грн, тобто ціна з часу укладення Договору № 33 до додаткової угоди № 5 зросла на 12% (по Херсонській області становить сукупно 3,42 грн. та зросла на 13 %), в той час, як за умовами вказаних додаткових угод до Договору № 33 ціна зросла на 10,81 грн, тобто на 56 %.
А відтак, неналежне підтвердження коливання ціни на ринку та безпідставне підвищення ціни на товар з 19,19 грн. до 30,00 грн. за 1 л, тобто на 56,00 %, на думку прокурора є порушенням норм пункту 2 частини п`ятої статті 41 Закону України «Про публічні закупівлі» від 25.12.2015 № 922-VIII.
Позовна вимога про стягнення безпідставно надмірно сплачених бюджетних коштів в сумі 49 638,35 грн., із посиланням на статтю 1212 Цивільного кодексу України, обґрунтована обов`язком Відповідача повернути усе одержане за недійсними додатковими угодами, а також поставкою товару у меншій кількості ніж він був сплачений.
Прокурор зазначає, що на виконання Договору від 19.02.2021 № 33 та додаткових угод до нього, Відповідач передав, а Позивач прийняв 6 035 л на загальну суму 165 450,00 грн, що підтверджується видатковими накладними: від 01.03.2021 № 128 - 200 л на суму 3 838,00 грн, від 22.03.2021 № 156 - 200 л на суму 4 220,00 грн., від 30.03.2021 № 202 - 200 л на суму 4 640,00 грн., від 12.04.2021 № 224 - 200 л на суму 5 102,00 грн., від 19.04.2021 № 262 - 200 л на суму 5 600,00 грн., від 05.05.2021 № 412 - 500 л на суму 14 000,00 грн., від 17.05.2021 № 481 - 1000 л на суму 28 000,00 грн., від 23.06.2021 № 682 - 1000 л на суму 28 000,00 грн, від 10.09.2021 № 1047 - 1000 л на суму 28 000,00 грн, від 11.10.2021 № 1169 - 1000 л на суму 28 000,00 грн, від 07.12.2021 № 1441 - 535 л на суму 16 050,00 грн.
Вартість поставленого Відповідачем товару за ціною з 19,9 грн. за 1 л, визначеною Договором поставки пального від 19.02.2021 № 33, становить 115 811,65 грн. (6 035 Х 19,19 = 115 811,65)
Проте, Позивач сплатив 165 450,00 грн., що підтверджується платіжними дорученнями.
Отже, за твердженням прокурора, грошові кошти в сумі 49 638,35 грн. (165 450,00 115 811,65 = 49 638,35) є такими, що були надмірно сплачені Позивачем та безпідставно одержані Відповідачем, який зобов`язаний їх повернути.
Позивач Відділ освіти, культури, молоді та спорту Таврійської міської ради не забезпечив явку свого повноважного представника до судового засідання, про місце, дату та час розгляду справи повідомлений належним чином. Надав Заяву від 08.05.2023 (вхід. від 13.05.2023 № 19068/24), в якій просив здійснити розгляд справи за відсутності його представника.
Відповідач - ТОВ «ДІСКОМ ЮКРЕЙН» не забезпечило явку свого повноважного представника до судового засідання, про причини неявки суд не повідомило, про місце, дату та час розгляду справи повідомлене належним чином.
Розглянувши матеріали справи, дослідивши представлені докази, заслухавши прокурора, суд
в с т а н о в и в :
На сайті публічних закупівель «Prozorro» було опубліковано оголошення Відділу освіти, культури, молоді та спорту Таврійської міської ради про проведення відкритих торгів UA-2021-01-12-002782-а з предметом закупівлі - Дизельне паливо ДК 021:2015-09310000-9 «Нафта і дистиляти», обсяг 8 627 літр, з очікуваною вартістю 228 615,50 грн., строк поставки до 31.12.2021. Кінцевий строк подання тендерних пропозицій 28.01.2021. /т. І а.с. 128-129/.
Відділом освіти, як замовником торгів зроблено Повідомлення UA-2020-01-12-002782-а про намір укласти договір про закупівлю з переможцем процедури закупівлі ТОВ «ДІСКОМ ЮКРЕЙН» щодо предмету закупівлі Дизельне паливо ДК 021:2015-09310000-9 «Нафта і дистиляти», обсяг 8 627 літр, за ціною тендерної пропозиції 165 552,13 з ПДВ, джерело фінансування місцевий бюджет. /т. І а.с. 135-136/.
19.02.2021 між Відділом освіти, культури, молоді та спорту Таврійської міської ради (Покупець) і ТОВ «ДІСКОМ ЮКРЕЙН» (Постачальник) укладено Договір поставки пального № 33 (далі Договір від 19.02.2021). /т. І а.с. 158-166/.
Відповідно до пункту 2.1 Договору від 19.02.2021 Постачальник зобов`язується з дати укладення цього договору та до 31 грудня 2021 року включно передати у власність Покупця пальне на АЗС або склад ПММ з використанням талонів, а Покупець зобов`язується прийняти у власність це пальне та оплатити його вартість (ціну), в порядку та на умовах, визначених договором.
Загальна кількість пального, яке поставляється за цим договором складає: 8 627 л (пункт 2.2 Договору від 19.02.2021).
Ціна цього договору (загальна вартість пального) визначається як сумарна вартість пального, що передається Покупцю у власність за умовами цього договору і становить 165 552,13 грн., у тому числі ПДВ 27 592,00 грн. (пункт 4.1 Договору від 19.02.2021).
Згідно із підпунктом 4.2.1 пункту 4.2 Договору від 19.02.2021 ціна за одиницю пального становить: дизельне паливо 19,19 грн., у тому числі ПДВ 3,20 грн.
Пунктом 4.5 Договору від 19.02.2021 передбачено, що у випадку зміни ціни за одиницю товару не більше ніж на 10 відсотків у разі коливання ціни товару на ринку (за умови, що зазначена зміна не призведе до збільшення суми, визначеної у пункті 4.1), коливання ціни має бути документально підтверджено документом, який має бути виданий не раніше ніж за 5 робочих днів до дати звернення з повідомленням про необхідність зміни ціни за одиницю товару. Усі витрати пов`язані з отриманням вищевказаного документу несе Постачальник, крім випадку, коли Покупець ініціює зміну в бік зменшення.
Відповідно до пункту 4.6 Договору від 19.02.2021 сторони підтверджують коливання ціни за одиницю товару на ринку шляхом розрахунку співвідношенням зміни цін, які визначаються документами, виданими уповноваженою надавати відповідну інформацію установою/підприємством/організацією тощо, про середньоринкову вартість паливних матеріалів по Херсонській області, відповідно до формули:
Документ2 / Документ1 Х 100 % - 100 = відсоток коливання ціни, де: Документ 2 документ, що визначає середньоринкову вартість паливно-мастильних матеріалів по Херсонській області на дату звернення щодо зміни ціни в договорі; Документ1 документ, що визначає середньоринкову вартість паливно-мастильних матеріалів по Херсонській області на дату укладення Договору (для першого внесення змін) / на дату укладення останньої додаткової угоди.
Відсоток збільшення / зменшення ціни за одиницю пального за цим договором прямопропорційно залежить від відсотку збільшення / зменшення ціни за відповідну одиницю пального на ринку, згідно з документом, що його підтверджує.
При перший зміні після укладення договору Постачальник має надати документи видані уповноваженою надавати відповідну інформацію установою / підприємством / організацією тощо, про середньоринкову вартість паливних матеріалів по Херсонській області, станом на дату укладення договору та на дату звернення щодо зміни ціни.
Згідно із підпунктом 8.1.2 пункту 8.1 Договору від 19.02.2021, істотні умови цього договору не можуть змінюватися після його підписання до повного виконання сторонами своїх зобов`язань, крім випадків, зокрема: зміни ціни за одиницю пального не більше ніж на 10 відсотків у разі коливання ціни такого товару на ринку, за умови, що зазначена зміна не призведе до збільшення суми визначеної в договорі.
Цей договір набуває чинності з моменту його підписання сторонами та діє з дати укладення Договору та до 31 грудня 2021 року, а у частині передачі Покупцю оплаченого пального до повного виконання Постачальником своїх зобов`язань по цьому договору щодо відпуску пального (пункт 9.1 Договору від 19.02.2021).
05.02.2021 на замовлення ТОВ «ДІСКОМ ЮКРЕЙН» Херсонською торгово-промисловою палатою складено Цінову довідку № Ви-16, згідно із якою, середня ринкова ціна на внутрішньому ринку України станом на 04.02.2021 становить: дизельне пальне 26,05 грн. за 1 літр. Джерела інформації інформація за даними АЗС, опублікована на сайті «Фінансовий портал «Мінфін» (http://minfin.com.ua).
При цьому, в Ціновій довідці від 05.02.2021 № Ви-16 зроблено примітку про те, що висновок має довідково-інформаційний характер Експерт не несе відповідальність за будь-які фінансові, правові та інші судження і дії Замовника, стосовно наданої інформації. Ринкова вартість кожної конкретної партії товару може змінюватись як в бік збільшення, так і в бік зменшення, тому що на формування ринкової вартості товарів впливає багато факторів: товаровиробник, об`єм, час і умови поставки, якісні показники, форма оплати та інше. /т. І а.с. 170/.
04.03.2021 ТОВ «ДІСКОМ ЮКРЕЙН» звернулось з листом № 1368 до Відділу освіти, культури, молоді та спорту Таврійської міської ради, в якому, із посиланням на збільшення ціни продуктів нафто перероблення рідких на ринку нафтопродуктів, а також на Закон України «Про публічні закупівлі» від 25.12.2015 № 922-VIII та Договір від 19.02.2021 № 33, просило узгодити зміну ціни на дизельне паливо 21,10 грн./л з ПДВ. У додатках до цього листа вказано Довідку Торгово-промислової палати. /т. І а.с. 169/.
22.03.2021 між Відділом освіти, культури, молоді та спорту Таврійської міської ради та ТОВ «ДІСКОМ ЮКРЕЙН» укладено Додаткову угоду № 1 до Договору від 19.02.2021. /т. І а.с. 167-168/.
У пункті 1 Додаткової угоди від 22.03.2021 № 1, із посиланням на п. 2 ч. 5 ст. 41 Закону України «Про публічні закупівлі» від 25.12.2015 № 922-VIII та пункт 4.3 розділу 4 Договору поставки пального від 19.02.2021 № 33, у зв`язку зі зміною роздрібних цін на ринку нафтопродуктів, сторони домовилися збільшити ціну товару за одиницю та внести зміни до договору.
Відповідно до підпункту 1.1 пункту 1 Додаткової угоди від 22.03.2021 № 1 внесено зміни в пункт 2.2 Договору від 19.02.2021, викладено його в наступній редакції: «Загальна кількість Пального, яке поставляється за цим Договором складає: 7846,0725 л.».
Також згідно із підпунктом 1.2 пункту 1 Додаткової угоди від 22.03.2021 № 1 викладено пункт 4.2.1 Договору від 19.02.2021 в наступній редакції: «Дизельне паливо 21,10 (двадцять одна) гривень 10 копійок, у тому числі ПДВ 3,52 грн. (три гривень 52 копійок).
У пункті 4 Додаткової угоди від 22.03.2021 № 1 вказано, що вона набирає чинності з моменту її підписання сторонами.
01.03.2021 на замовлення ТОВ «ДІСКОМ ЮКРЕЙН» Херсонською торгово-промисловою палатою складено Цінову довідку № Ви-25, згідно із якою, середня ринкова ціна на внутрішньому ринку України станом на 01.03.2021 становить: дизельне пальне 27,65 грн. за 1 літр. Джерела інформації інформація за даними АЗС, опублікована на сайті «Фінансовий портал «Мінфін» (http://minfin.com.ua).
При цьому, в Ціновій довідці від 01.03.2021 № Ви-25 зроблено примітку про те, що висновок має довідково-інформаційний характер Експерт не несе відповідальність за будь-які фінансові, правові та інші судження і дії Замовника, стосовно наданої інформації. Ринкова вартість кожної конкретної партії товару може змінюватись як в бік збільшення, так і в бік зменшення, тому що на формування ринкової вартості товарів впливає багато факторів: товаровиробник, об`єм, час і умови поставки, якісні показники, форма оплати та інше. /т. І а.с. 176/.
15.03.2021 ТОВ «ДІСКОМ ЮКРЕЙН» звернулось з листом № 1407 до Відділу освіти, культури, молоді та спорту Таврійської міської ради, в якому, із посиланням на збільшення ціни продуктів нафто перероблення рідких на ринку нафтопродуктів, а також на Закон України «Про публічні закупівлі» від 25.12.2015 № 922-VIII та Договір від 19.02.2021 № 33, просило узгодити зміну ціни на дизельне паливо 23,20 грн./л з ПДВ. У додатках до цього листа вказано Довідку Торгово-промислової палати. /т. І а.с. 175/.
29.03.2021 між Відділом освіти, культури, молоді та спорту Таврійської міської ради та ТОВ «ДІСКОМ ЮКРЕЙН» укладено Додаткову угоду № 2 до Договору від 19.02.2021. /т. І а.с. 173-174/.
У пункті 1 Додаткової угоди від 29.03.2021 № 2, із посиланням на п. 2 ч. 5 ст. 41 Закону України «Про публічні закупівлі» від 25.12.2015 № 922-VIII та пункт 4.3 розділу 4 Договору поставки пального від 19.02.2021 № 33, у зв`язку зі зміною роздрібних цін на ринку нафтопродуктів, сторони домовилися збільшити ціну товару за одиницю та внести зміни до договору.
Відповідно до підпункту 1.1 пункту 1 Додаткової угоди від 29.03.2021 № 2 внесено зміни в пункт 2.2 Договору від 19.02.2021, викладено його в наступній редакції: «Загальна кількість Пального, яке поставляється за цим Договором складає: 7135,8677 л.».
Також згідно із підпунктом 1.2 пункту 1 Додаткової угоди від 29.03.2021 № 2 викладено пункт 4.2.1 Договору від 19.02.2021 в наступній редакції: «Дизельне паливо 23,20 (двадцять три) гривень 20 копійок, у тому числі ПДВ 3,87 грн. (три гривень 87 копійок).
У пункті 4 Додаткової угоди від 29.03.2021 № 2 вказано, що вона набирає чинності з моменту її підписання сторонами.
18.03.2021 ТОВ «ДІСКОМ ЮКРЕЙН» звернулось з листом № 1416 до Відділу освіти, культури, молоді та спорту Таврійської міської ради, в якому, із посиланням на збільшення ціни продуктів нафто перероблення рідких на ринку нафтопродуктів, а також на Закон України «Про публічні закупівлі» від 25.12.2015 № 922-VIII та Договір від 19.02.2021 № 33, просило узгодити зміну ціни на дизельне паливо 25,51 грн./л з ПДВ. У додатках до цього листа вказано Довідку Торгово-промислової палати. /т. І а.с. 181/.
12.04.2021 між Відділом освіти, культури, молоді та спорту Таврійської міської ради та ТОВ «ДІСКОМ ЮКРЕЙН» укладено Додаткову угоду № 3 до Договору від 19.02.2021. /т. І а.с. 179-180/.
У пункті 1 Додаткової угоди від 12.04.2021 № 3, із посиланням на п. 2 ч. 5 ст. 41 Закону України «Про публічні закупівлі» від 25.12.2015 № 922-VIII та пункт 4.3 розділу 4 Договору поставки пального від 19.02.2021 № 33, у зв`язку зі зміною роздрібних цін на ринку нафтопродуктів, сторони домовилися збільшити ціну товару за одиницю та внести зміни до договору.
Відповідно до підпункту 1.1 пункту 1 Додаткової угоди від 12.04.2021 № 3 внесено зміни в пункт 2.2 Договору від 19.02.2021, викладено його в наступній редакції: «Загальна кількість Пального, яке поставляється за цим Договором складає: 6 489,69541 л.».
Також згідно із підпунктом 1.2 пункту 1 Додаткової угоди від 12.04.2021 № 3 викладено пункт 4.2.1 Договору від 19.02.2021 в наступній редакції: «Дизельне паливо 25,51 (двадцять п`ять) гривень 51 копійок, у тому числі ПДВ 4,25 грн. (чотири гривень 25 копійок).
У пункті 4 Додаткової угоди від 12.04.2021 № 3 вказано, що вона набирає чинності з моменту її підписання сторонами.
23.03.2021 на замовлення ТОВ «ДІСКОМ ЮКРЕЙН» Херсонською торгово-промисловою палатою складено Цінову довідку № Ви-31, згідно із якою, середня ринкова ціна на внутрішньому ринку України станом на 23.03.2021 становить: дизельне пальне 28,27 грн. за 1 літр. Джерела інформації інформація за даними АЗС, опублікована на сайті «Фінансовий портал «Мінфін» (http://minfin.com.ua).
При цьому, в Ціновій довідці від 23.03.2021 № Ви-31 зроблено примітку про те, що висновок має довідково-інформаційний характер Експерт не несе відповідальність за будь-які фінансові, правові та інші судження і дії Замовника, стосовно наданої інформації. Ринкова вартість кожної конкретної партії товару може змінюватись як в бік збільшення, так і в бік зменшення, тому що на формування ринкової вартості товарів впливає багато факторів: товаровиробник, об`єм, час і умови поставки, якісні показники, форма оплати та інше. /т. ІІ а.с. 7/.
26.03.2021 ТОВ «ДІСКОМ ЮКРЕЙН» звернулось з листом № 1441 до Відділу освіти, культури, молоді та спорту Таврійської міської ради, в якому, із посиланням на збільшення ціни продуктів нафто перероблення рідких на ринку нафтопродуктів, а також на Закон України «Про публічні закупівлі» від 25.12.2015 № 922-VIII та Договір від 19.02.2021 № 33, просило узгодити зміну ціни на дизельне паливо 28,20 грн./л з ПДВ. У додатках до цього листа вказано Довідку Торгово-промислової палати. /т. ІІ а.с. 6/.
19.04.2021 між Відділом освіти, культури, молоді та спорту Таврійської міської ради та ТОВ «ДІСКОМ ЮКРЕЙН» укладено Додаткову угоду № 4 до Договору від 19.02.2021. /т. ІІ а.с. 4-5/.
У пункті 1 Додаткової угоди від 19.04.2021 № 4, із посиланням на п. 2 ч. 5 ст. 41 Закону України «Про публічні закупівлі» від 25.12.2015 № 922-VIII та пункт 4.3 розділу 4 Договору поставки пального від 19.02.2021 № 33, у зв`язку зі зміною роздрібних цін на ринку нафтопродуктів, сторони домовилися збільшити ціну товару за одиницю та внести зміни до договору.
Відповідно до підпункту 1.1 пункту 1 Додаткової угоди від 19.04.2021 № 4 внесено зміни в пункт 2.2 Договору від 19.02.2021, викладено його в наступній редакції: «Загальна кількість Пального, яке поставляється за цим Договором складає: 5912,5761 л.».
Також згідно із підпунктом 1.2 пункту 1 Додаткової угоди від 19.04.2021 № 4 викладено пункт 4.2.1 Договору від 19.02.2021 в наступній редакції: «Дизельне паливо 28,00 (двадцять вісім) гривень 00 копійок, у тому числі ПДВ 4,67 грн. (чотири гривень 67 копійок).
У пункті 4 Додаткової угоди від 19.04.2021 № 4 вказано, що вона набирає чинності з моменту її підписання сторонами.
05.11.2021 на замовлення ТОВ «ДІСКОМ ЮКРЕЙН» Херсонською торгово-промисловою палатою складено Цінову довідку № Ви-144, згідно із якою, середня ринкова ціна на внутрішньому ринку України станом на 05.11.2021 становить: дизельне пальне 30,62 грн. за 1 літр. Джерела інформації інформація за даними АЗС, опублікована на сайті «Фінансовий портал «Мінфін» (http://minfin.com.ua).
При цьому, в Ціновій довідці від 05.11.2021 № Ви-144 зроблено примітку про те, що висновок має довідково-інформаційний характер Експерт не несе відповідальність за будь-які фінансові, правові та інші судження і дії Замовника, стосовно наданої інформації. Ринкова вартість кожної конкретної партії товару може змінюватись як в бік збільшення, так і в бік зменшення, тому що на формування ринкової вартості товарів впливає багато факторів: товаровиробник, об`єм, час і умови поставки, якісні показники, форма оплати та інше. /т. ІІ а.с. 13/.
29.11.2021 ТОВ «ДІСКОМ ЮКРЕЙН» звернулось з листом № 1824 до Відділу освіти, культури, молоді та спорту Таврійської міської ради, в якому, із посиланням на збільшення ціни продуктів нафто перероблення рідких на ринку нафтопродуктів, а також на Закон України «Про публічні закупівлі» від 25.12.2015 № 922-VIII та Договір від 19.02.2021 № 33, просило узгодити зміну ціни на дизельне паливо 30,00 грн./л з ПДВ. У додатках до цього листа вказано Довідку Торгово-промислової палати. /т. ІІ а.с. 6/.
07.12.2021 між Відділом освіти, культури, молоді та спорту Таврійської міської ради та ТОВ «ДІСКОМ ЮКРЕЙН» укладено Додаткову угоду № 5 до Договору від 19.02.2021. /т. ІІ а.с. 10-11/.
У пункті 1 Додаткової угоди від 07.12.2021 № 5, із посиланням на п. 2 ч. 5 ст. 41 Закону України «Про публічні закупівлі» від 25.12.2015 № 922-VIII та пункт 4.3 розділу 4 Договору поставки пального від 19.02.2021 № 33, у зв`язку зі зміною роздрібних цін на ринку нафтопродуктів, сторони домовилися збільшити ціну товару за одиницю та внести зміни до договору.
Відповідно до підпункту 1.1 пункту 1 Додаткової угоди від 07.12.2021 № 5 внесено зміни в пункт 2.2 Договору від 19.02.2021, викладено його в наступній редакції: «Загальна кількість Пального, яке поставляється за цим Договором складає: 5912 л.».
Пунктом 2 Додаткової угоди від 07.12.2021 № 5 зменшено обсяги закупівлі на суму 102,13 грн.
Згідно із підпунктом 2.1 пункту 2 Додаткової угоди від 07.12.2021 № 5, викладено пункт 4.1 та пункт 4.2.1 Договору від 19.02.2021 у наступній редакції: « 4.1. Ціна цього Договору (загальна вартість Пального) визначається як сумарна вартість Пального, що передається Покупцю у власність за умовами цього Договору і становить 165 450,00 грн. (сто шістдесят п`ять тисяч чотириста п`ятдесят гривень 00 копійок), у тому числі ПДВ 27 575,00 грн. (двадцять сім тисяч п`ятсот сімдесят п`ять гривень 00 копійок).
4.2.1. Дизельне паливо - 30,00 (тридцять) гривень 00 копійок, у тому числі ПДВ 5,00 (п`ять) гривень 00 копійок.».
У пункті 5 Додаткової угоди від 07.12.2021 № 5 вказано, що вона набирає чинності з моменту її підписання сторонами.
На виконання Договору від 19.02.2021 № 33 та додаткових угод до нього, Відповідач передав, а Позивач прийняв 6 035 л на загальну суму 165 450,00 грн, що підтверджується видатковими накладними: від 01.03.2021 № 128 - 200 л на суму 3 838,00 грн, від 22.03.2021 № 156 - 200 л на суму 4 220,00 грн., від 30.03.2021 № 202 - 200 л на суму 4 640,00 грн., від 12.04.2021 № 224 - 200 л на суму 5 102,00 грн., від 19.04.2021 № 262 - 200 л на суму 5 600,00 грн., від 05.05.2021 № 412 - 500 л на суму 14 000,00 грн., від 17.05.2021 № 481 - 1000 л на суму 28 000,00 грн., від 23.06.2021 № 682 - 1000 л на суму 28 000,00 грн, від 10.09.2021 № 1047 - 1000 л на суму 28 000,00 грн, від 11.10.2021 № 1169 - 1000 л на суму 28 000,00 грн, від 07.12.2021 № 1441 - 535 л на суму 16 050,00 грн.
Відділом освіти здійснено оплату за Договором від 19.02.2021 на загальну суму 165 450,00 грн., що підтверджується платіжними дорученнями, а саме:
3 838,00 грн. від 09.03.2021 № 66;
4 220,00 грн. від 26.03.2021 № 122;
4 640,00 грн. від 12.04.2021 № 162;
5 102,00 грн. від 16.04.2021 № 170;
5 600,00 грн. від 28.04.2021 № 179;
14 000,00 грн. від 13.05.2021 № 205;
28 000,00 грн. від 21.05.2021 № 223;
28 000,00 грн. від 07.07.2021 № 358;
28 000,00 грн. від 20.09.2021 № 471;
28 000,00 грн. від 22.10.2021 № 549;
16 050,00 грн. від 17.12.2021 № 741.
У Звіті про виконання договору про закупівлю UA-2021-01-12-002782-а, сформованому 18.01.2022 вказано про здійснення закупівлі Дизельного палива ДК 021:2015-09310000-9 «Нафта і дистиляти», обсяг 5 912 літр. Також вказано суму оплати за договором 165 450,00 грн. в т.ч. ПДВ 27 575,00 грн. Тобто вказану суму було сплачено постачальнику - ТОВ «ДІСКОМ ЮКРЕЙН». /т. ІІ а.с. 47-49/.
Норми права які підлягають застосуванню та оцінка аргументів учасників процесу.
Частиною першою, пунктом 1 частини другої статті 11 Цивільного кодексу України встановлено, що цивільні права та обов`язки виникають із дій осіб, що передбачені актами цивільного законодавства, а також із дій осіб, що не передбачені цими актами, але за аналогією породжують цивільні права та обов`язки, зокрема, з договорів та інших правочинів.
Відповідно до частини першої статті 202 Цивільного кодексу України правочином є дія особи, спрямована на набуття, зміну або припинення цивільних прав та обов`язків.
Договором є домовленість двох або більше сторін, спрямована на встановлення, зміну або припинення цивільних прав та обов`язків (частина перша статті 626 Цивільного кодексу України).
Частиною першою статті 627 Цивільного кодексу України передбачено, що відповідно до статті 6 цього Кодексу сторони є вільними в укладенні договору, виборі контрагента та визначенні умов договору з урахуванням вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, звичаїв ділового обороту, вимог розумності та справедливості.
Договір про закупівлю - господарський договір, що укладається між замовником і учасником за результатами проведення процедури закупівлі / спрощеної закупівлі та передбачає платне надання послуг, виконання робіт або придбання товару (пункт 6 частини першої статті 1 Закону України «Про публічні закупівлі» від 25.12.2015 № 922-VIII).
Відповідно до частини першої статті 41 Закону України «Про публічні закупівлі» від 25.12.2015 № 922-VIII, у редакції, яка діяла на момент виникнення спірних правовідносин, договір про закупівлю укладається відповідно до норм Цивільного та Господарського кодексів України з урахуванням особливостей, визначених цим Законом.
Згідно із частиною першою статті 215 Цивільного кодексу України підставою недійсності правочину є недодержання в момент вчинення правочину стороною (сторонами) вимог, які встановлені частинами першою - третьою, п`ятою та шостою статті 203 цього Кодексу.
Частиною першою статті 203 Цивільного кодексу України встановлено, що зміст правочину не може суперечити цьому Кодексу, іншим актам цивільного законодавства, а також інтересам держави і суспільства, його моральним засадам.
Частиною першою статті 5 Закону України «Про публічні закупівлі» від 25.12.2015 № 922-VIII, визначено, що закупівлі здійснюються за такими принципами: 1) добросовісна конкуренція серед учасників; 2) максимальна економія, ефективність та пропорційність; 3) відкритість та прозорість на всіх стадіях закупівель; 4) недискримінація учасників та рівне ставлення до них; 5) об`єктивне та неупереджене визначення переможця процедури закупівлі / спрощеної закупівлі; 6) запобігання корупційним діям і зловживанням.
Відповідно до пункту 2 частини п`ятої статті 41 Закону України «Про публічні закупівлі» від 25.12.2015 № 922-VIII, у редакції, яка діяла до 26.06.2021, дати набрання чинності Законом України від 03.06.2021 № 1530-IX, істотні умови договору про закупівлю не можуть змінюватися після його підписання до виконання зобов`язань сторонами в повному обсязі, крім випадків, зокрема, збільшення ціни за одиницю товару до 10 відсотків пропорційно збільшенню ціни такого товару на ринку у разі коливання ціни такого товару на ринку за умови, що така зміна не призведе до збільшення суми, визначеної в договорі про закупівлю, - не частіше ніж один раз на 90 днів з моменту підписання договору про закупівлю. Обмеження щодо строків зміни ціни за одиницю товару не застосовується у випадках зміни умов договору про закупівлю бензину та дизельного пального, газу та електричної енергії.
Згідно із пункту 2 частини п`ятої статті 41 Закону України «Про публічні закупівлі» від 25.12.2015 № 922-VIII у чинній редакції, яка діє з 26.06.2021, істотні умови договору про закупівлю не можуть змінюватися після його підписання до виконання зобов`язань сторонами в повному обсязі, крім випадків, зокрема, збільшення ціни за одиницю товару до 10 відсотків пропорційно збільшенню ціни такого товару на ринку у разі коливання ціни такого товару на ринку за умови, що така зміна не призведе до збільшення суми, визначеної в договорі про закупівлю, - не частіше ніж один раз на 90 днів з моменту підписання договору про закупівлю / внесення змін до такого договору щодо збільшення ціни за одиницю товару. Обмеження щодо строків зміни ціни за одиницю товару не застосовується у випадках зміни умов договору про закупівлю бензину та дизельного пального, природного газу та електричної енергії.
Частиною першою стаття 236 Цивільного кодексу України визначено, що нікчемний правочин або правочин, визнаний судом недійсним, є недійсним з моменту його вчинення.
Щодо недійсності Додаткової угоди № 1 від 22.03.2021 до Договору від 19.02.2021, слід вказати на наступне.
Як вже зазначалось, відповідно до підпункту 4.2.1 пункту 4.2 Договору від 19.02.2021 ціна за одиницю пального становить: дизельне паливо 19,19 грн., у тому числі ПДВ 3,20 грн.
Додатковою угодою № 1 від 22.03.2021 до Договору поставки пального від 19.02.2021 № 33 збільшено ціну з 19,9 грн. до 21,10 грн. за 1 л
Обґрунтуванням підстав для укладення додаткової угоди № 1 від 22.03.2021 стала цінова довідка Херсонської Торгово-промислової палати від 05.02.2021 № Ви-16. У вказаному документі зазначена інформація про середню ринкову ціну на внутрішньому ринку України на нафтопродукти, а саме: середня ціна по Україні станом на 04.02.2021, зокрема, дизельного пального 26,05 грн/л.
Тобто, Цінова довідка № Ви-16 інформує про середню ринкову ціну на внутрішньому ринку України на нафтопродукти станом на 04.02.2021. Проте, договір між сторонами укладено 19.02.2021 та відповідно до його умов визначено ціну на дизельне пальне.
А за формулою визначення відсотку коливання ціни встановленою у пункті 4.6 Договору від 19.02.2021 повинен бути використаний Документ1, що визначає середньоринкову вартість паливно-мастильних матеріалів по Херсонській області на дату укладення Договору (для першого внесення змін), і Документ2, який визначає таку вартість на дату звернення щодо зміни ціни в договорі.
При перший зміні після укладення договору Постачальник має надати документи видані уповноваженою надавати відповідну інформацію установою / підприємством / організацією тощо, про середньоринкову вартість паливних матеріалів по Херсонській області, станом на дату укладення договору та на дату звернення щодо зміни ціни.
Отже, Цінова довідка від 05.02.2021 № Ви-16 не відповідає умовам визначеним у пункті 4.6 Договору від 19.02.2021. Крім того вона не містить жодних даних про рівень коливання ціни на товар після укладення договору до моменту укладення Додаткової угоди від 22.03.2021. А відтак Постачальником не підтверджено необхідність збільшення ціни та не надано належного документального підтвердження її коливання.
Отже, збільшення ціни товару Додатковою угодою № 1 від 22.03.2021 за відсутності підтвердження коливання ціни суперечить пункту 2 частини п`ятої статті 41 Закону України «Про публічні закупівлі» від 25.12.2015 № 922-VIII. А відтак, наявні підстави для визнання цієї додаткової угоди недійсною відповідно до норм частини першої статті 203, частини першої статті 215 Цивільного кодексу України.
Щодо недійсності Додаткових угод від 29.03.2021 № 2, від 12.04.2021 № 3, від 19.04.2021 № 4, від 07.12.2021 № 5, слід вказати на наступне.
Суд на підставі частини четвертої статті 236 Господарського процесуального кодексу України враховує висновок викладений у постанові Верховного Суду від 23.01.2020 у справі № 907/788/18, згідно із яким, Законом України «Про публічні закупівлі» не передбачено ані переліку органів, які уповноважені надавати інформацію щодо коливання ціни на товар на ринку, ані форму/вигляд інформації щодо такого коливання, внесення змін до договору про закупівлю можливе у випадку саме відповідного до зміни ціни в договорі факту коливання ціни такого товару на ринку та повинно бути обґрунтованим і документально підтвердженим.
Також, суд враховує висновок викладений у постанові Верховного Суду від 12.09.2019 у справі № 915/1868/18, згідно із яким, укладення додаткових угод до договору щодо зміни ціни на товар за відсутності підстав для цього, визначених законом, тим самим спотворює результати торгів та нівелює економію, яку було отримано під час підписання договору. Можливість зміни ціни договору внаслідок недобросовісних дій сторін договору робить результат закупівлі невизначеним та тягне за собою неефективне використання бюджетних коштів, що є прямим порушенням принципів процедури закупівлі, визначених преамбулою та статтею 3 Закону України «Про публічні закупівлі».
Суд також враховує правову позицію неодноразово викладену у постановах Верховного Суду від 13.04.2023 у справі № 908/653/22, від 07.09.2022 у справі № 927/1058/21, від 22.06.2022 у справі № 917/1062/21, від 07.12.2022 у справі № 927/189/22, відповідно до якої метою передбаченого статтею 41 Закону України «Про публічні закупівлі» регулювання, а саме закріплення можливості сторін змінити умови укладеного договору про закупівлю шляхом збільшення ціни за одиницю товару до 10 відсотків є запобігання ситуаціям, коли внаслідок істотної зміни обставин укладений договір стає вочевидь невигідним для постачальника. Тобто, передбачена законодавством про публічні закупівлі норма застосовується, якщо відбувається значне коливання (зростання) ціни на ринку, яке робить для однієї сторони договору його виконання вочевидь невигідним, збитковим. Для того, щоб за таких обставин не був розірваний вже укладений договір і щоб не проводити новий тендер, закон дає можливість збільшити ціну, але не більше як на 10 відсотків. Інше тлумачення відповідної норми Закону України «Про публічні закупівлі» нівелює, знецінює, робить непрозорою процедуру відкритих торгів. При цьому обмеження 10 відсотків застосовується як максимальний ліміт щодо зміни ціни, визначеної в договорі, незалежно від того, як часто відбуваються такі зміни (кількість підписаних додаткових угод).
Також суд враховує висновки викладенні у пунктах 56, 57 постанови Великої Палати Верховного Суду від 24.01.2024 у справі № 922/2321/22, згідно із якими, у будь-якому разі ціна за одиницю товару не може бути збільшена більше ніж на 10 % від тієї ціни товару, яка була визначена сторонами в договорі за результатами процедури закупівлі, незалежно від кількості та строків зміни ціни протягом строку дії договору. Тобто під час дії договору про закупівлю сторони можуть неодноразово змінювати ціну товару в бік збільшення за наявності умов, встановлених у статті 652 ЦК України та пункті 2 частини п`ятої статті 41 Закону № 922-VIII, проте загальне збільшення такої ціни не повинно перевищувати 10 % від тієї ціни товару, яка була визначена сторонами при укладенні договору за результатами процедури закупівлі.
В іншому випадку не досягається мета Закону № 922-VIII, яка полягає в забезпеченні ефективного та прозорого здійснення закупівель, створенні конкурентного середовища у сфері публічних закупівель, запобіганні проявам корупції в цій сфері та розвитку добросовісної конкуренції, оскільки продавці з метою перемоги можуть під час проведення процедури закупівлі пропонувати ціну товару, яка нижча за ринкову, а в подальшому, після укладення договору про закупівлю, вимагати збільшити цю ціну, мотивуючи коливаннями ціни такого товару на ринку.
Додатковою угодою від 29.03.2021 № 2 збільшено ціну на одиницю товару до 23,20 грн. з ПДВ за 1 л, тобто на 20,89 % у порівнянні з первинною ціною на момент укладення Договору від 19.02.2021 (19,19 грн.).
Додатковою угодою від 12.04.2021 № 3 збільшено ціну на одиницю товару до 25,51 грн. з ПДВ за 1 л, тобто на 32,93 % у порівнянні з первинною ціною на момент укладення Договору від 19.02.2021 (19,19 грн.).
Додатковою угодою від 19.04.2021 № 4 збільшено ціну на одиницю товару до 28,00 грн. з ПДВ за 1 л, тобто на 45,90 % у порівнянні з первинною ціною на момент укладення Договору від 19.02.2021 (19,19 грн.).
Додатковою угодою від 07.12.2021 № 5 збільшено ціну на одиницю товару до 30,00 грн. з ПДВ за 1 л, тобто на 56,33 % у порівнянні з первинною ціною на момент укладення Договору від 19.02.2021 (19,19 грн.).
Отже, вказані додаткові угоди укладені з перевищенням максимального ліміту щодо зміни ціни у розмірі 10 відсотків, встановленого нормами пункту 2 частини п`ятої статті 41 Закону України «Про публічні закупівлі» від 25.12.2015 № 922-VIII.
З огляду на наведене, суд дійшов висновку про невідповідність Додаткових угод від 29.03.2021 № 2, від 12.04.2021 № 3, від 19.04.2021 № 4, від 07.12.2021 № 5 до Договору від 19.02.2021 нормам пункту 2 частини п`ятої статті 41 Закону України «Про публічні закупівлі» від 25.12.2015 № 922-VIII, у редакції, яка діяла на момент їх укладення. А відтак, наявні підстави для визнання їх недійсними відповідно до норм частини першої статті 203, частини першої статті 215 Цивільного кодексу України.
Щодо позовної вимоги про стягнення безпідставно надмірно сплачених бюджетних коштів, слід вказати на наступне.
Частиною другою статті 712 Цивільного кодексу України визначено, що до договору поставки застосовуються загальні положення про купівлю-продаж, якщо інше не встановлено договором, законом або не випливає з характеру відносин сторін.
Статтею 669 Цивільного кодексу України передбачено, що кількість товару, що продається, встановлюється у договорі купівлі-продажу у відповідних одиницях виміру або грошовому вираженні. Умова щодо кількості товару може бути погоджена шляхом встановлення у договорі купівлі-продажу порядку визначення цієї кількості.
Відповідно до частини першої статті 670 Цивільного кодексу України, якщо продавець передав покупцеві меншу кількість товару, ніж це встановлено договором купівлі-продажу, покупець має право вимагати передання кількості товару, якої не вистачає, або відмовитися від переданого товару та його оплати, а якщо він оплачений, - вимагати повернення сплаченої за нього грошової суми.
Отже сума оплати за товар, який не був поставлений, підлягає стягненню на підставі частини першої статті 670 Цивільного кодексу України.
Аналогічних висновків дійшов Верховний Суд у пунктах 77, 76 постанови від 22.06.2022 у справі № 917/1062/21 та пункті 164 постанови від 18.06.2021 у справі № 927/491/19.
Як вже зазначалось, на виконання Договору від 19.02.2021 та додаткових угод до нього, Відповідач передав, а Позивач прийняв 6 935 л на загальну суму 165 450,00 грн, що підтверджується видатковими накладними
За обсяг у розмірі 6 035 л Відділ освіти, культури, молоді та спорту Таврійської міської ради мав сплатити 115 811,65 грн. (6 035 Х 19,19 = 115 811,65).
Вартість поставленого Відповідачем товару за ціною з 19,19 грн. за 1 л, визначеною Договором поставки пального від 19.02.2021 № 33, становить 115 811,65 грн. (6 035 Х 19,19 = 115 811,65)
Проте, Позивач сплатив 165 450,00 грн., що підтверджується платіжними дорученнями.
Отже, загальна сума переплати складає 49 638,35 грн. (165 450,00 115 811,65 = 49 638,35).
Окрім того, відповідно до частини першої статті 1212 ЦК України особа, яка набула майно або зберегла його у себе за рахунок іншої особи (потерпілого) без достатньої правової підстави (безпідставно набуте майно), зобов`язана повернути потерпілому це майно. Особа зобов`язана повернути майно і тоді, коли підстава, на якій воно було набуте, згодом відпала.
Положення цієї глави застосовуються незалежно від того, чи безпідставне набуття або збереження майна було результатом поведінки набувача майна, потерпілого, інших осіб чи наслідком події (частина друга статті 1212 Цивільного кодексу України).
Згідно з пунктом 1 частини третьої статті 1212 ЦК України положення цієї глави застосовуються також до вимог про повернення виконаного за недійсним правочином.
Відповідно до частини першої статті 216 Цивільного кодексу України недійсний правочин не створює юридичних наслідків, крім тих, що пов`язані з його недійсністю.
У разі недійсності правочину кожна із сторін зобов`язана повернути другій стороні у натурі все, що вона одержала на виконання цього правочину, а в разі неможливості такого повернення, зокрема тоді, коли одержане полягає у користуванні майном, виконаній роботі, наданій послузі, - відшкодувати вартість того, що одержано, за цінами, які існують на момент відшкодування.
З огляду на визнання недійсними Додаткових угод від 22.03.2021 № 1, від 29.03.2021 № 2, від 12.04.2021 № 3, від 19.04.2021 № 4, від 07.12.2021 № 5 до Договору від 19.02.2021, грошові кошти в сумі 49 638,35 грн. є такими, що були безпідставно одержані Відповідачем, адже підстава їх набуття відпала, а тому він зобов`язаний їх повернути Позивачу, що відповідає приписам статей 216, 1212 Цивільного кодексу України.
Аналогічних висновків дійшла Велика Палата Верховного Суду у пунктах 71, 72, 82 постанови від 24.01.2024 у справі № 922/2321/22.
З огляду на наведене, суд дійшов висновку про задоволення позовної вимоги про стягнення з Товариства з обмеженою відповідальністю «Діском Юкрейн» (01103, м. Київ, вул. Бойчука, буд. 13, ЄДРПОУ 37464769), на користь відділу освіти, культури, молоді та спорту Таврійської міської ради (74899, Херсонська область, Каховський район, м. Нова Каховка, м. Таврійськ, вул. Гайдара, буд. 9, ЄДРПОУ 44103602) 49 638 (сорок дев`ять тисяч шістсот тридцять вісім) гривень 35 (тридцять п`ять) копійок безпідставно набутих коштів.
На підставі викладеного суд дійшов висновку про задоволення позову повністю.
При розподілі господарських витрат суд виходить з положень пункту 2 частини першої статті 129 Господарського процесуального кодексу України, згідно із якими судовий збір покладається, зокрема, у спорах, що виникають при виконанні договорів та з інших підстав, - на сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог.
Керуючись, , частиною першою, пунктом 1 частини другої статті 11, частиною першою статті 202, частиною першою статті 203, частиною першою статті 215, частиною першою статті 216, частиною першою статті 236, частиною першою статті 626, частиною першою статті 627, статтею 669, частиною першою статті 670, частиною другою статті 712, частинами першою, другою, пунктом 1 частини третьої статті 1212 Цивільного кодексу України, пунктом 6 частини першої статті 1, частиною першою статті 5, частиною першою, пунктом 2 частини п`ятої статті 41 Закону України «Про публічні закупівлі» від 25.12.2015 № 922-VIII, статтями 73, 74, 75, 76-80, 86, 123, 124, 129, 130, 221, 236, 237, 238, 240, 241, 327 Господарського процесуального кодексу України, суд
ВИРІШИВ:
1. Позов задовольнити.
2. Визнати недійсною додаткову угоду № 1 до Договору поставки пального № 33 від 19.02.2021, укладену 22.03.2021 між відділом освіти, культури, молоді та спорту Таврійської міської ради та Товариством з обмеженою відповідальністю Діском Юкрейн.
3. Визнати недійсною додаткову угоду № 2 до Договору поставки пального № 33 від 19.02.2021, укладену 29.03.2021 між відділом освіти, культури, молоді та спорту Таврійської міської ради та Товариством з обмеженою відповідальністю Діском Юкрейн.
4. Визнати недійсною додаткову угоду № 3 до Договору поставки пального № 33 від 19.02.2021, укладену 12.04.2021 між відділом освіти, культури, молоді та спорту Таврійської міської ради та Товариством з обмеженою відповідальністю Діском Юкрейн.
5. Визнати недійсною додаткову угоду № 4 до Договору поставки пального № 33 від 19.02.2021, укладену 19.04.2021 між відділом освіти, культури, молоді та спорту Таврійської міської ради та Товариством з обмеженою відповідальністю Діском Юкрейн.
6. Визнати недійсною додаткову угоду № 5 до Договору поставки пального № 33 від 19.02.2021, укладену 07.12.2021 між відділом освіти, культури, молоді та спорту Таврійської міської ради та Товариством з обмеженою відповідальністю Діском Юкрейн.
7. Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю ДІСКОМ ЮКРЕЙН (01103, м. Київ, вул. Бойчука Михайла, буд. 13, код ЄДРПОУ 37464769) на користь Відділу освіти, культури, молоді та спорту Таврійської міської ради (74988, Херсонська обл., м. Нова Каховка (з), м. Таврійськ (з), вул. Гайдара, буд. 9, код ЄДРПОУ 44103602) безпідставно надмірно сплачені кошти в сумі 49 638,35 грн. (сорок дев`ять тисяч шістсот тридцять вісім гривень 35 коп.).
8. Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю ДІСКОМ ЮКРЕЙН (01103, м. Київ, вул. Бойчука Михайла, буд. 13, код ЄДРПОУ 37464769) на користь Херсонської обласної прокуратури (73000, м. Херсон, вул. Михайлівська, буд. 33, код ЄДРПОУ 04851120) витрати на сплату судового збору в розмірі 14 534,40 грн. (чотирнадцять тисяч п`ятсот тридцять чотири гривні 40 коп.).
9. Видати накази після набрання рішенням законної сили.
Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення господарського суду може бути оскаржене в апеляційному порядку до Південно-західного апеляційного господарського суду шляхом подачі апеляційної скарги в строк встановлений частиною першою статті 256 Господарського процесуального кодексу України.
Повний текст рішення складено 19 серпня 2024 р.
Суддя Ю.А. Шаратов
Суд | Господарський суд Одеської області |
Дата ухвалення рішення | 07.08.2024 |
Оприлюднено | 22.08.2024 |
Номер документу | 121103936 |
Судочинство | Господарське |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із правочинів, зокрема, договорів Визнання договорів (правочинів) недійсними купівлі-продажу поставки товарів, робіт, послуг |
Господарське
Господарський суд Одеської області
Шаратов Ю.А.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні