Ухвала
від 12.08.2024 по справі 361/8453/23
БРОВАРСЬКИЙ МІСЬКРАЙОННИЙ СУД КИЇВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

12.08.2024

УКРАЇНА

БРОВАРСЬКИЙ МІСЬКРАЙОННИЙ СУД КИЇВСЬКОЇОБЛАСТІ

справа № 361/8453/23

провадження № 2-о/361/59/24

УХВАЛА

12 серпня 2024 року м. Бровари

Броварський міськрайонний суд Київської області у складі:

головуючого судді: Петришин Н.М.

за участю секретаря: Іванової К.М.

розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду цивільну справу за заявою ОСОБА_1 , заінтересовані особи: Управління соціального захисту населення Броварської міської ради Броварського району Київської області, ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , про встановлення юридичного факту проживання однією сім`єю без реєстрації шлюбу, -

в с т а н о в и в :

У вересні 2023 року ОСОБА_1 звернулася до суду із заявою про встановлення юридичного факту, де просила встановити факт проживання однією сім`єю чоловіка та жінки без шлюбу.

Ухвалою Броварського міськрайонного суду Київської області від 02 жовтня 2023 року відкрито провадження у справі.

Ухвалою суду від 12 березня 2024 року, внесеною до протоколу судового засідання, ОСОБА_3 та ОСОБА_2 залучено заінтересованими особами до даної справи.

29 квітня 2024 року до суду надійшли пояснення представника заінтересованих осіб ОСОБА_3 та ОСОБА_2 адвоката Гуревича М.Г., де представник заперечує проти задоволення заяви з огляду на таке. У заяві ОСОБА_1 метою встановлення факту спільного проживання однією сім`єю без шлюбу з померлим ОСОБА_4 визначено не врегулювання майнових відносин, а можливість набуття, на думку заявниці, пільг, передбачених для членів сім`ї Законом України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту», оскільки ОСОБА_4 помер у зв`язку з виконанням обов`язків військової служби, пов`язаних із захистом Батьківщини. Разом з тим, відповідно до ч.2 ст.10-1 Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту» порядок надання статусу члена сім`ї загиблого (померлого) Захисника чи Захисниці України визначається Кабінетом Міністрів України. Згідно з ч.4 ст.10-1 Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту» визначено коло осіб, які належать до членів сімей загиблих (померлих) Захисників і Захисниць. Зокрема, до членів сімей загиблих (померлих) Захисників і Захисниць України в розумінні Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту» віднесено саме подружжя, тобто осіб, з якими загиблі перебували саме у шлюбі, а не осіб, з якими вони проживали сім`єю без реєстрації шлюбу та які не набувають статусу подружжя навіть за рішенням суду, адже суд може встановити лише факт проживання чи непроживання однією сім`єю без реєстрації шлюбу, а не надати статус подружжя, який набувається лише внаслідок офіційної реєстрації шлюбу (ст.ст.21, 36 СК України; ст.315 ЦПК України). Статус члена сім`ї загиблого (померлого) Захисника чи Захисниці України набувається у позасудовому порядку, який встановлено постановою Кабінету Міністрів України №740 від 23.09.2015 «Про затвердження Порядку надання статусу члена сім`ї загиблого (померлого) Захисника чи Захисниці України».

У даному випадку юридичний факт, який намагається встановити заявниця, підлягає встановленню саме в позасудовому порядку, визначеному постановою Кабінету Міністрів України № 740 від 23.09.2015р., у зв`язку з чим не може бути встановлений у порядку цивільного судочинства. Крім того, заявниця не надала й фактичних доказів проживання із загиблим ОСОБА_4 однією сім`єю.

У судовому засіданні заявник та її представник адвокат Удовиченко Д.Г. пояснили, що метою встановлення даного факту є отримання пільг для членів сім`ї військовослужбовця встановлених Законом України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту», також заявниця претендує на отримання частки одноразової грошової допомоги у зв`язку із смертю військовослужбовця, передбаченої Законом України «Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей».

Представник заінтересованих осіб, які є батьками померлого ОСОБА_4 , вважає, що дана заява не підлягає розгляду в порядку цивільного судочинства, а його довірителі заперечують проти отримання заявником одноразової грошової допомоги, оскільки відсутні докази проживання ОСОБА_1 із загиблим ОСОБА_4 однією сім`єю.

При розгляді даної справи, суд приходить до таких висновків.

Відповідно до ч. 1 ст. 293 ЦПК України, окреме провадження це вид непозовного цивільного судочинства, в порядку якого розглядаються цивільні справи про підтвердження наявності або відсутності юридичних фактів, що мають значення для охорони прав, свобод та інтересів особи або створення умов здійснення нею особистих немайнових чи майнових прав або підтвердження наявності чи відсутності неоспорюваних прав.

Як встановлено частинами 3, 6 статті 294 ЦПК України, справи окремого провадження розглядаються судом з додержанням загальних правил, встановлених цим Кодексом, за винятком положень щодо змагальності та меж судового розгляду. Інші особливості розгляду цих справ встановлені цим розділом. Якщо під час розгляду справи у порядку окремого провадження виникає спір про право, який вирішується в порядку позовного провадження, суд залишає заяву без розгляду і роз`яснює заінтересованим особам, що вони мають право подати позов на загальних підставах.

Частиною 1 статті 315 ЦПК України, передбачено, що суд розглядає справи про встановлення, зокрема, факту проживання однією сім`єю чоловіка та жінки без шлюбу.

Згідно з ч. 6 ст. 294 ЦПК України, якщо під час розгляду справи у порядку окремого провадження виникає спір про право, який вирішується в порядку позовного провадження, суд залишає заяву без розгляду і роз`яснює заінтересованим особам, що вони мають право подати позов на загальних підставах.

Особливістю розгляду справ окремого провадження, зокрема, є: заявлені вимоги у порядку окремого провадження повинні бути безспірними (відсутній спір про право); справи окремого провадження порушуються за заявою і розглядаються за участю заявника, заінтересованих осіб (відсутність спору про право зумовлює відсутність сторін з протилежними інтересами, відсутність позову); немає інститутів і категорій, властивих позовному провадженню (пред`явлення зустрічного позову, заміна сторін, співучасть, мирова угода, треті особи, звернення до третейського суду тощо); справи окремого провадження розглядаються судом з додержанням загальних правил, встановлених ЦПК України, за винятком положень щодо змагальності та меж судового розгляду.

Визначальною обставиною під час розгляду заяви про у порядку окремого провадження є те, що розгляд такої заяви не пов`язаний з наступним вирішенням спору про право цивільне.

Спір про право - це формально визнана суперечність між суб`єктами цивільного права, що виникла за фактом порушення або оспорювання суб`єктивних прав однією стороною цивільних правовідносин іншою і яка потребує врегулювання самими сторонами або вирішення судом.

Отже, виключається під час розгляду справ у порядку окремого провадження існування спору про право, який пов`язаний з порушенням, оспорюванням або невизнанням, а також недоведенням суб`єктивного права за умов, що є певні особи, які перешкоджають в реалізації такого права.

Вимога про встановлення факту спільного проживання вирішується в порядку окремого судового непозовного цивільного судочинства, що передбачено розділом IV ЦПК України, у випадку, якщо між сторонами не існує спору. Якщо під час розгляду справи у порядку окремого провадження виникає спір про право, який вирішується в порядку позовного провадження, суд залишає заяву без розгляду і роз`яснює заінтересованим особам, що вони мають право подати позов на загальних підставах.

Саме такої позиції при застосуванні норм права притримується Велика Палата Верховного Суду у постанові від 18 січня 2024 року у справі № 560/17953/21.

Відповідно до вимог ч. 4 ст. 263 ЦПК України передбачено, що при виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин суд враховує висновки щодо застосування відповідних норм права, викладені в постановах Верховного Суду.

Відповідно до пункту 1 статті 16-3 Закону № 2011-ХІІ ЗУ «Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей», одноразова грошова допомога у випадках, передбачених підпунктами 1-3 пункту 2 статті 16 цього Закону, призначається і виплачується рівними частками всім особам, які мають право на її призначення та отримання, за їх особистою заявою чи заявою їх законних представників. У разі відмови якоїсь з осіб, зазначених у статті 161 цього Закону, від призначення та отримання одноразової грошової допомоги, або якщо одна із зазначених осіб у строк, встановлений пунктом 8 цієї статті, не реалізувала своє право на призначення та отримання такої допомоги, її частка розподіляється між іншими особами, які мають право на призначення та отримання одноразової грошової допомоги. Особам, які мають право на призначення та отримання одноразової грошової допомоги, її виплата здійснюється незалежно від реалізації права на призначення та отримання такої допомоги будь-якою з осіб, зазначених у статті 161 цього Закону.

Враховуючи викладене, наявність чи відсутність факту постійного проживання разом із військовослужбовцем однією сім`єю без реєстрації шлюбу може вплинути на право на отримання одноразової грошової допомоги у певному розмірі для інших осіб, а тому суд доходить висновку про те, що встановлення даного факту пов`язане з наступним вирішенням спору про право на одноразову грошову допомогу, розмір якої для заінтересованих осіб безпосередньо буде залежати від кількості передбачених законом претендентів на неї, а тому має вирішуватися в порядку позовного провадження.

Крім того, суд враховує заперечення заінтересованих осіб проти задоволення вимог, що також свідчить про наявність спору про право.

Ураховуючи наявність спору про право, суд вважає, що заява ОСОБА_1 , яка подана в порядку окремого провадження, підлягає залишенню без розгляду на підставі частини четвертої статті 315 ЦПК України.

Суд звертає увагу на те, що залишення заяви ОСОБА_1 про встановлення факту проживання однією сім`єю без реєстрації шлюбу не позбавляє її права звернутися до суду для вирішення цього питання в порядку позовного провадження.

На підставі викладеного та керуючись ст. ст. 4, 260, 293, 315 ЦПК України, суд,

у х в а л и в :

Заяву ОСОБА_1 , заінтересовані особи: Управління соціального захисту населення Броварської міської ради Броварського району Київської області, ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , про встановлення юридичного факту проживання однією сім`єю без реєстрації шлюбу залишити без розгляду.

Роз`яснити заявнику її право на звернення до суду із позовом на загальних підставах.

Ухвала набирає законної сили негайно після її проголошення.

Ухвала може бути оскаржена до Київського апеляційного суду шляхом подання апеляційної скарги протягом п`ятнадцяти днів з дня її проголошення.

Суддя Наталія ПЕТРИШИН

СудБроварський міськрайонний суд Київської області
Дата ухвалення рішення12.08.2024
Оприлюднено22.08.2024
Номер документу121105437
СудочинствоЦивільне
КатегоріяСправи окремого провадження Справи про встановлення фактів, що мають юридичне значення, з них: інших фактів, з них:.

Судовий реєстр по справі —361/8453/23

Ухвала від 12.08.2024

Цивільне

Броварський міськрайонний суд Київської області

Петришин Н. М.

Ухвала від 12.08.2024

Цивільне

Броварський міськрайонний суд Київської області

Петришин Н. М.

Ухвала від 07.08.2024

Цивільне

Броварський міськрайонний суд Київської області

Петришин Н. М.

Ухвала від 19.04.2024

Цивільне

Броварський міськрайонний суд Київської області

Петришин Н. М.

Ухвала від 02.10.2023

Цивільне

Броварський міськрайонний суд Київської області

Петришин Н. М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні