Справа № 702/806/24
Провадження № 2-о/702/50/24
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
20 серпня 2024 року м.Монастирище
Монастирищенськийрайонний суд Черкаськоїобласті в складі:
головуючої судді Барської Т.М.,
за участю секретаря судового засідання Карабань З.І.,
заявник ОСОБА_1 не з"явилась,
представник заінтересованої особи - не з`явився,
розглянув увідкритому судовомузасіданні взалі судовихзасідань м.Монастирищецивільну справуза заявою ОСОБА_1 , заінтересована особа Монастирищенський відділ державної реєстрації актів цивільного стану в Уманському районі Черкаської області Центрального міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м.Київ), про встановлення факту смерті на тимчасово окупованій території України,
в с т а н о в и в :
Заявник звернулась до суду з заявою про встановлення факту смерті на тимчасово окупованій території України.
Як підставу для звернення зазначає те, що вона, ОСОБА_1 , є дочкою ОСОБА_2 , який народився ІНФОРМАЦІЯ_1 та помер ІНФОРМАЦІЯ_2 в місті Рубіжному Сєвєродонецького району Луганської області.
Батько заявниці ІНФОРМАЦІЯ_2 помер в квартирі, де проживав та був зареєстрований за адресою АДРЕСА_1 .
В момент його смерті поруч з ним була вона, його дочка, та її мати, дружина померлого ОСОБА_3 , 1946 року народження.
На час його смерті ІНФОРМАЦІЯ_2 місто Рубіжне ще не було окуповане військами РФ, проте в ньому точилися бої і через нього пролягала лінія оборони. Внаслідок обстрілів в місті були пошкоджені та зруйновані об`єкти цивільної інфраструктури, житлові будинки, не працювали органи державної влади, не було зв`язку, електроенергії та води.
Заяниця не змогла зареєструвати смерть батька в установленому законодавством України порядку, не змогла оформити медичне свідоцтво про його смерть, оскільки лікарні та державні органи на час його смерті в місті Рубіжному не працювали.
Поховати батька вона змогла тільки 18.03.2022 поруч з житловим будинком, в якому розташована квартира, де він жив та помер.
27.06.2022, вже після окупації міста, вона перепоховала тіло батька на місцевому цвинтарі міста Рубіжного та 10.08.2022 оформила свідоцтво про його смерть, яке видане незаконними органами реєстрації окупаційної влади РФ.
У червні 2023 року їй спільно з матір"ю вдалося виїхати з тимчасово окупованої території Луганської області до міста Монастирище Черкаської області
Для отримання свідоцтва про смерть батька вона звернулася до Монастирищенського відділу державної реєстрації актів цивільного стану, проте в реєстрації його смерті відмовлено у зв"язку з тим, що заявниця не надала документ встановленої форми про смерть, виданий закладом охорони здоров`я або судово-медичною установою.
Отримати свідоцтво про смерть у відділі державної реєстрації актів цивільного стану неможливо, оскільки факт смерті відбувся на тимчасово окупованій території України в зоні бойових дій, на якій неможливо отримати медичний документ, що може бути прийнятий відділом державної реєстрації актів цивільного стану для проведення державної реєстрації смерті відповідно до статті 17 Закону України «Про державну реєстрації актів цивільного стану».
Наразі місце смерті її батька - місто Рубіжне Сєвєродонецького району Луганської області є тимчасово окупованою територією України на підставі наказу Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України № 309 від 22.12.2022 «Про затвердження Переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих російською федерацією».
Встановлення факту смерті необхідно їй для державної реєстрації смерті та отримання свідоцтва про його смерть.
Просить суд встановити факт смерті громадянина України ОСОБА_2 , який народився ІНФОРМАЦІЯ_1 в селі Нікітовка Красногвардійського району Бєлгородської області, РНОКПП НОМЕР_1 , проживав в АДРЕСА_1 , та помер ІНФОРМАЦІЯ_2 в місті Рубіжному Сєвєродонецького району Луганської області.
Ухвалою суду від 19.08.2024 прийнято заяву до розгляду та відкрито провадження у справі, призначено судове засідання.
У судове засідання заявник ОСОБА_1 не з"явилась, у поданому до суду клопотанні просить суд її заяву розглянути за її відсутності та задовольнити.
Представник заінтересованої особи Монастирищенського відділу державної реєстрації актів цивільного стану в Уманському районі Черкаської області Центрального міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Київ) у судове засідання не з"явився, про дату, час та місце судового розгляду повідомлений належним чином.
20.08.2024 на адресу суду подав заяву про розгляд справи у його відсутність.
Передбачених ч. 2ст. 223 ЦПК Українипідстав для відкладення розгляду справи судом не встановлено, тому вирішено справу розглянути за відсутності учасників справи, на підставі доказів, поданих разом із матеріалами заяви.
Враховуючи те, що розгляд справи відбувається у відсутності сторін, відповідно до ч.2 ст. 247 ЦПК України, фіксування судового процесу за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснювалось.
Перевіривши викладені у заяві про встанволення факту смерті обставини та безпосередньо дослідивши письмові докази, суд встановив такі факти і відповідні їм правовідносини.
Відповідно до статті 49 ЦК України смерть фізичної особи підлягає державній реєстрації відповідно до закону.
Згідно з п.8 ч.1ст.315 ЦПК України, суд розглядає справи про встановлення факту смерті особи в певний час у разі неможливості реєстрації органом державної реєстрації актів цивільного стану факту смерті.
Згідно ч.1ст.317ЦПК України заява про встановлення факту смерті особи на тимчасово окупованій території України, визначеній Верховною Радою України, може бути подана родичами померлого або їхніми представниками до суду за межами такої території України.
Відповідно до свідоцтва про народження серії НОМЕР_2 , виданого 07.07.1967 сельЗАГС Нікітовського с/сов. Красногвардійського р-ну, ОСОБА_4 (заявник) народилась ІНФОРМАЦІЯ_3 , в графі батько зазначено ОСОБА_2 (а.с. 6).
Згідно зі свідоцтвом про шлюб серії НОМЕР_3 , виданого 26.02.2005 відділом реєстрації актів цивільного стану Сватівського районного управління юстиції Луганської області, ОСОБА_4 (заявник) після укладення шлюбу отримала прізвище « ОСОБА_5 » (а.с. 7).
Відповідно до свідоцтва про розірвання шлюбу серії НОМЕР_4 виданого Відділом державної реєстрації актів цивільного стану по Сватівському району та місту Голубівка Головного територіального управління юстиції у Луганській області, ОСОБА_1 02.07.2019 розірвала шлюб , після розірвання шлюбу їй присвоєне прізвище ОСОБА_5 (а.с.8).
Тобто, ОСОБА_1 є рідною дочкою ОСОБА_2 та має право на звернення до суду із заявою про встановлення факту його смерті.
Згідно з довідкою від 19.06.2023 №7117-7001813232 про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи зареєстрованим місцем проживання ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_3 ,є АДРЕСА_2 ,а фактичним місцем проживання- АДРЕСА_3 (а.с.12).
Відповідно доп.2ч.1ст.17ЗаконуУкраїни«Про державнуреєстраціюактів цивільногостану» № 2398-VI від 01.07.2010 державна реєстрація смерті проводиться органом державної реєстрації актів цивільного стану, зокрема, на підставі рішення суду про встановлення факту смерті особи в певний час або про оголошення її померлою.
Відповідно до даних паспорта ЕМ511623 який виданий 09.02.2000 Рубіжанським МВ УМВС України в Луганській області, ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , мав зареєстроване місце проживання АДРЕСА_1 (а.с.3).
Згідно з даними посвідчення водія НОМЕР_5 ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , отримував посвідчення водія 19.05.2012 ВРЕР м.Рубіжне при УДАІ УМВС України в Луганській області (а.с.5).
Відповідно до дублікату картки фізичної особи платника податків Рубіжанської об`єднаної ДПІ ОСОБА_2 одержав ідентифікаційний номер НОМЕР_1 (а.с.4).
Згідно з свідоцтвом про смерть, виданого 10.08.2022 відділом запису актів цивільного стану Сватівського районного управління юстиції Міністерства юстиції Луганської Народної Республіки ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , місце народження Російська Федерація Бєлгородська область, помер ІНФОРМАЦІЯ_2 в м. Рубіжне Луганської Народної Республіки (а.с.14).
Відповідно до талону-повідомлення №66 оперативним черговим 27.06.2022 прийнято від ОСОБА_1 , АДРЕСА_1 , заяву про перепоховання ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 (а.с.13).
Отже документи, видані на тимчасово окупованій території в м. Рубіжному Луганської області не дають підстав у встановленому законом порядку здійснити реєстрацію смерті громадянина ОСОБА_2 , що створює перешкоди для заявника в отриманні свідоцтва про смерть.
Згідно з ч.1, 2ст.4 Закону України «Про забезпечення прав і свобод громадян та правовий режим на тимчасово окупованій території України», на тимчасово окупованій території на строк дії цього Закону поширюється особливий правовий режим перетину меж тимчасово окупованої території, вчинення правочинів, проведення виборів та референдумів, реалізації інших прав і свобод людини і громадянина. Правовий режим тимчасово окупованої території передбачає особливий порядок забезпечення прав і свобод громадян України, які проживають на тимчасово окупованій території.
Зазначене місце смерті є тимчасово окупованою територією України, оскільки м. Рубіжне Сєвєродонецького району Луганської області наявне серед «Переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією» відповідно до Наказу Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України від 22 грудня 2022 року № 309, з подальшими змінами.
Отримати свідоцтво про смерть у відділі державної реєстрації актів цивільного стану неможливо, оскільки факт смерті відбувся на тимчасово окупованій території України, на якій неможливо отримати медичний документ, що може бути прийнято відділом державної реєстрації актів цивільного стану для здійснення реєстрації смерті відповідно доЗакону України «Про державну реєстрацію актів цивільного стану».
У зв`язку з наведеним, а також враховуючи те, що підставою для видачі свідоцтва про смерть є лікарське свідоцтво про смерть або фельдшерська довідка про смерть, форми яких затверджені Міністерством охорони здоров`я України, отримати які заявник можливості не має, так її батько помер 13.03.2022 на тимчасово окупованій території України, у зв`язку з чим на даний час заявник позбавлена можливості отримати свідоцтво про смерть батька на території України.
Згідно зіст.17 Закону України «Про державну реєстрацію актів цивільного стану», державна реєстрація смерті проводиться органом державної реєстрації актів цивільного стану на підставі документа встановленої форми про смерть, виданого закладом охорони здоров`я або судово-медичною установою або рішення суду про встановлення факту смерті особи в певний час або про оголошення її померлою.
Не може вважатись легітимним на території України свідоцтво про смерть особи, видане органом, який створено на цій території в порядку, не передбаченому законом України.
Документи, які видані органом, що створений на тимчасово окупованій території у порядку, не передбаченому законами України, відповідно до ч.3ст.9 Закону України «Про забезпечення прав і свобод громадян та правовий режим на тимчасово окупованій території України»є недійсними і не створюють правових наслідків.
Відповідно до ч.1ст.18 Закону України «Про забезпечення прав і свобод громадян та правовий режим та тимчасово окупованій території України», громадянам України гарантується дотримання у повному обсязі їхніх прав і свобод, передбаченихКонституцією України, у тому числі соціальних, трудових, виборчих прав та права на освіту, після залишення ними тимчасово окупованої території.
Згідно з ч.ч.1, 2ст.4 Закону України «Про забезпечення прав і свобод громадян та правовий режим на тимчасово окупованій території України», на тимчасово окупованій території на строк дії цьогоЗаконупоширюється особливий правовий режим перетину меж тимчасово окупованої території, вчинення правочинів, проведення виборів та референдумів, реалізації інших прав і свобод людини і громадянина. Правовий режим тимчасово окупованої території передбачає особливий порядок забезпечення прав і свобод громадян України, які проживають на тимчасово окупованій території.
Питання про окуповані території у практиці Міжнародного суду ООН сформульовані як "намібійські винятки" документи, видані окупаційною владою, повинні визнаватися, якщо їх невизнання веде за собою серйозні порушення або обмеження прав громадян.
Так, у Консультативному висновку Міжнародного суду ООН від 21.06.1971 "Юридичні наслідки для держав щодо триваючої присутності Південної Африки у Намібії" зазначено, що держави - члени ООН зобов`язані визнавати незаконність і недійсність триваючої присутності Південної Африки в Намібії, але "у той час як офіційні дії, вчинені урядом Південної Африки від імені або щодо Намібії після припинення дії мандата є незаконними і недійсними, ця недійсність не може бути застосовна до таких дій як, наприклад, реєстрація народжень, смертей і шлюбів".
Отже, суд може застосувати названі загальні принципи ("Намібійські винятки"), сформульовані в рішеннях Міжнародного суду ООН та Європейського суду з прав людини, у контексті як мінімум "реєстрація народжень, смертей і шлюбів", виданих закладами, що знаходяться на окупованій території, у сукупності з іншими доказами, як встановлення можливих фактів, оскільки встановлення цих фактів має істотне значення для реалізації низки прав людини (громадянина України).
Аналогічні висновки викладені у постановах Верховного Суду від 22.10.2018 у справі №235/2357/17, від 07.09.2022 у справі № 759/5313/21, від 29.03.2023 у справі № 753/8033/22; від 26.04.2023 у справі № 337/3725/22.
Визнання актів окупаційної влади в обмеженому контексті, зокрема щодо смерті людини, з метою захисту прав громадян України, ніяким чином не легітимізує таку владу. Розгляд державними органами таких документів не означає автоматичного визнання окупаційної влади. У той же час держава має вживати заходів щодо ефективного захисту прав громадян на своїй території, навіть якщо частина цієї території знаходиться під ефективним контролем іншої держави.
Встановлення факту смерті особи має значення для реалізації майнових та особистих немайнових прав заявника, рішення суду в такій категорії справ повинне ґрунтуватися на дотриманні вимог процесуального закону щодо повного та всебічного з`ясування обставин справи на підставі всіх поданих особами, які беруть участь у справі, доказів у сукупності, у тому числі з урахуванням документів, виданих органами та установами самопроголошених утворень, розташованими на окупованій території України.
Встановлення факту смерті ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , породжує юридичні наслідки для заявника, при цьому, чинним законодавством не передбачено іншого порядку встановлення факту смерті.
Враховуючи вищенаведене, суд приходить до висновку, що факт смерті ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , на тимчасово окупованій території України - м. Рубіжне Луганської області, Україна, 13 березня 2022 року, є встановленим, тому заява підлягає до задоволення.
Відповідно до ч.4, 5ст.317 ЦПК Україниухвалене судом рішення у справах про встановлення факту народження або смерті особи на тимчасово окупованій території України, визначеній Верховною Радою України, підлягає негайному виконанню. Копія судового рішення видається учасникам справи, негайно після проголошення такого рішення або невідкладно надсилається судом до органу державної реєстрації актів цивільного стану за місцем ухвалення рішення для державної реєстрації народження або смерті особи.
На підставі викладеного та керуючисьЗаконом України «Про державну реєстрацію актів цивільного стану»,Законом України «Про забезпечення прав і свобод громадян та правовий режим на тимчасово окупованій території України», ст.12,81,315,317,354,355 ЦПК України, суд
у х в а л и в :
Заяву ОСОБА_1 , заінтересована особа Монастирищенський відділ державної реєстрації актів цивільного стану в Уманському районі Черкаської області Центрального міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м.Київ) про встановлення факту смерті на тимчасово окупованій території України, задовольнити повністю.
Встановити факт смерті ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , уродженця с.Нікітовка Красногвардійського району Бєлгородської області, РНОКПП НОМЕР_1 , який проживав в АДРЕСА_1 , та помер ІНФОРМАЦІЯ_4 в м. Рубіжному Сєвєродонецького району Луганської області України.
Рішення підлягає негайному виконанню. Оскарження не зупиняє його виконання.
Апеляційна скарга на рішення суду може бути подана до Черкаського апеляційного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Заявник: ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_3 ,РНОКПП НОМЕР_6 ,місце реєстрації АДРЕСА_2 ,фактичне місцепроживання внутрішньопереміщеної особи- АДРЕСА_3
Заінтересована особа:Монастирищенський районний відділ державної реєстрації актів цивільного стану центрального міжрегіонального управління міністерства юстиції (м. Київ), місцезнаходження: вул. Соборна, 121, м. Монастирище Черкаської області, 19101, код ЄДРПОУ 04061145.
Суддя Тетяна БАРСЬКА
Суд | Монастирищенський районний суд Черкаської області |
Дата ухвалення рішення | 20.08.2024 |
Оприлюднено | 22.08.2024 |
Номер документу | 121106545 |
Судочинство | Цивільне |
Категорія | Справи окремого провадження Справи про встановлення фактів, що мають юридичне значення, з них: на тимчасово окупованій території України |
Цивільне
Монастирищенський районний суд Черкаської області
Барська Т. М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні