ВОСЬМИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
19 серпня 2024 рокуЛьвівСправа № 500/7169/23 пров. № А/857/3136/24
Восьмий апеляційний адміністративний суд у складі колегії:
головуючого судді: Гуляка В.В.
суддів:Ільчишин Н.В., Кухтея Р.В.
розглянувши у письмовому провадженні апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Тернопільській області,
на рішення Тернопільського окружного адміністративного суду від 05 січня 2024 року (суддя Чепенюк О.В., час ухвалення - не зазначено, місце ухвалення м.Тернопіль, дата складання повного тексту 05.01.2024),
в адміністративній справі №500/7169/23 за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «ГАРБУЗІВСЬКІ КУРЧАТА» до Головного управління ДПС у Тернопільській області, Державної податкової служби України,
про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити дії,
встановив:
У листопаді 2023 року позивач ТОВ «ГАРБУЗІВСЬКІ КУРЧАТА» звернувся в суд із адміністративним позовом до відповідачів ГУ ДПС у Тернопільській області (далі відповідач-1) та ДПС України (далі відповідач-2), в якому просив: 1) визнати протиправним та скасувати рішення №9105520/44802394 від 03.07.2023 про відмову в реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних податкової накладної №3 від 02.05.2023р.; 2) зобов`язати відповідача-2 зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну №3 від 02.05.2023 подану ТОВ «ГАРБУЗІВСЬКІ КУРЧАТА» (код ЄДРПОУ 44802394), датою її подання 02.05.2023 року.
Відповідачі позовних вимог не визнали, подали спільний відзив на адміністративний позов, у якому просили відмовити в задоволенні позовних вимог у повному обсязі.
Рішенням Тернопільського окружного адміністративного суду від 05.01.2024 позов задоволено повністю. Визнано протиправним та скасовано рішення Комісії Головного управління ДПС у Тернопільській області про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 03.07.2023 №9105520/44802394 про відмову у реєстрації податкової накладної №3 від 02.05.2023 в Єдиному реєстрі податкових накладних. Зобов`язано Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну №3 від 02.05.2023, подану на реєстрацію Товариством з обмеженою відповідальністю ГАРБУЗІВСЬКІ КУРЧАТА, датою її фактичного подання. Стягнуто за рахунок бюджетних асигнувань з відповідача-1 на користь позивача судовий збір у сумі 2684,00 грн..
З цим рішенням суду першої інстанції не погодився відповідач-1 та оскаржив його в апеляційному порядку, подавши апеляційну скаргу. Апелянт вважає, що суд першої інстанції неправильно та неповно дослідив докази і встановлення обставин у справі та не правильно застосував норми права, а тому рішенням суду першої інстанції підлягає скасуванню з підстав, наведених в апеляційній скарзі.
В обґрунтування апеляційних вимог апелянт покликається на те, що суд першої інстанції дійшов помилкового висновку, що ГУ ДПС в Тернопільській області не надано належні та допустимі докази наявності відповідної інформації. Вважає скаржник, що реєстрація податкової накладної №3 від 02.05.2023 була підставно зупинена через наявну податкову інформацію, яка стала відома у процесі поточної діяльності при реалізації покладених на контролюючі органи завдань і функцій, що визначає ризиковість здійснення господарської операції. При тому помилковим є твердження позивача про необхідність чіткого визначення податковим органом конкретного переліку необхідних документів (за вичерпним переліком) для прийняття рішення щодо реєстрації податкової накладної, оскільки контролюючому органу не надано повноважень чинним законодавством щодо визначення таких документів (за вичерпним переліком). Вибір конкретних документів, які підтверджуються реальність здійснення конкретної господарської операції, можливий тільки платником. На думку відповідачів, не зазначення у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної переліку документів необхідних для реєстрації податкової накладної, за умови, що такий чітко визначений у Порядку №520, не є достатньою підставою вважати, що податковий орган не дотримався вимог Порядку №1165 та даний факт не впливає на правомірність оскаржуваного рішення. Долучені документи до повідомлення №11 від 16.06.2023, на переконання Комісії ДПС, не були достатніми для підтвердження та розкриття суті, внутрішньої сторони господарської операції, на виконання якої складено податкову накладну №3 від 02.05.2023. Проаналізувавши подані позивачем до повідомлень копії документів, встановлено що на вимогу Комісії ДПС позивач, не надав усіх належних документів, необхідних для розгляду питання про реєстрацію оскаржуваної податкової накладної. Вважає апелянт, що контролюючий орган при винесені оскаржуваного рішення діяв на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України, тому оскаржуване рішення є таким, що не підлягає скасуванню.
За результатами апеляційного розгляду апелянт просить скасувати оскаржене рішення суду від 05.01.2024 та винести постанову, якою в задоволенні позову відмовити.
Позивач подав відзив на апеляційну скаргу, у якому вказав, що вимоги відповідача-1 (скаржника), викладені в апеляційній скарзі, позивач не визнає повністю, а оскаржене рішення суду вважає законним та обґрунтованим. Просить відмовити в задоволенні апеляційної скарги та залишити рішення суду в силі.
Суд апеляційної інстанції, заслухавши доповідь судді-доповідача, дослідивши матеріали справи та докази по справі, обговоривши доводи, межі та вимоги апеляційної скарги, перевіривши законність та обґрунтованість рішення суду першої інстанції, вважає, що апеляційну скаргу необхідно залишити без задоволення.
Судом встановлено такі фактичні обставини справи.
Позивач ТОВ ГАРБУЗІВСЬКІ КУРЧАТА (код ЄДРПОУ 44802394) 12.02.2022 зареєстроване як юридична особа; основним видом його діяльності є: розведення свійської птиці (код видів економічної діяльності 01.47); серед інших видів діяльності значиться: виробництво м`яса свійської птиці (код видів економічної діяльності 10.12); перебуває на обліку як платник податків у ГУ ДПС у Тернопільській області, що підтверджується відомостями з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань; є платником податку на додану вартість.
Господарську діяльність Товариство здійснює, зокрема, на виробничих потужностях підприємства-засновника ТОВ АГРОПРОДСЕРВІС ВЕСТ (код ЄДРПОУ 38364705) за адресою: 80732, Львівська область, Золочівський район, с. Велика Вільшаниця, вул. Незалежності, 2а, про що укладений відповідний договір оренди. Вказаний об`єкт основних засобів відображено у повідомленні про об`єкти оподаткування або об`єкти, пов`язані з оподаткуванням або через які провадиться діяльність, за ф. № 20-ОПП.
20.04.2023 між ТОВ ГАРБУЗІВСЬКІ КУРЧАТА (постачальник) та ТОВ НАША ПТИЦЯ (покупець) укладено договір поставки №ГК-23/04/20 (далі Договір), згідно з пунктом 1.1 якого постачальник зобов`язується відпускати покупцю курку живою вагою, індика живою вагою, продукцію забою птиці (далі - товар) у кількості, що вказується покупцем у замовленнях-заявках, а покупець зобов`язується приймати замовлений товар і оплачувати його вартість згідно умов Договору.
Ціна товару встановлюється в національній валюті України (гривня) і вказується у видаткових накладних, які є невід`ємними частинами Договору.
Оплата за поставлений товар здійснюється покупцем протягом 14 (чотирнадцяти) банківських днів на підставі рахунку-фактури (видаткових накладних) з моменту фактичної поставки товару та прийняття його покупцем (пункти 2.1, 2.3 Договору).
Відповідно до пунктів 3.2, 3.3 Договору поставка товару здійснюється на умовах: франко-склад постачальника за адресою:
- 47221, Тернопільська область, Тернопільський район, село Гарбузів, вул. Заріка, 29А
- 80732, Львівська область, Золочівський район, село Велика Вільшаниця, вул. Незалежності, 2а,
або франко-склад покупця за вказаною ним адресою у розділі 11 даного Договору.
Передача товару від постачальника покупцю здійснюється за видатковою накладною. Дата, вказана покупцем у видатковій накладній про прийняття товару, є датою поставки товару постачальником (а.с. 41-зв. - 42).
На виконання умов договору поставки №ГК-23/04/20 від 20.04.2023 ТОВ ГАРБУЗІВСЬКІ КУРЧАТА поставлено ТОВ НАША ПТИЦЯ товар за номенклатурою: Тушка індика охолоджена/1 категорія/, Печінка індика охолоджена, Шлунок індика охолоджений, Серце індика охолоджене, Шия індика охолоджена за видатковою накладною №533 від 02.05.2023 на суму 121931,00 грн, у тому числі ПДВ у розмірі 20321,83 грн (а.с. 42).
Товар поставлено за товарно-транспортною накладною №Р533 від 02.05.2023 на умовах франко-склад покупця за адресою: Тернопільська область, с. Острів, вул. Промислова, 1 (а.с. 43). Доставка здійснювалась вантажним автомобілем марки Mercedes-Benz, номер державної реєстрації НОМЕР_1 (а.с.45), орендованим ТОВ ГАРБУЗІВСЬКІ КУРЧАТА відповідно до укладеного з ТОВ АГРОПРОДСЕРВІС ВЕСТ договору оренди транспортного засобу №22/10/01 від 01.10.2022 та акту приймання-передачі від 01.10.2022 (а.с.44, 44 зворот), водій ОСОБА_1 (посвідчення водія НОМЕР_2 , а.с.49) перебуває у трудових відносинах з Товариством (а.с.46 зворот). Позивачем також подано до контролюючого органу повідомлення за ф. 20-ОПП про наявність в оренді вказаного транспортного засобу (а.с. 46). Якість поставленої продукції підтверджується декларацією виробника (посвідчення про якість) (а.с. 43-зв.).
Оплату за поставлений за Договором товар здійснено 29.05.2023, що вбачається з акту звірки взаємних розрахунків з ТОВ НАША ПТИЦЯ за травень 2023 року та виписки з банківського рахунку ТОВ ГАРБУЗІВСЬКІ КУРЧАТА в АТ Райффайзен Банк за 29.05.2023 (а.с. 50, 50-зв.).
За фактом господарської операції з поставки товару за правилом першої події (відвантаження товару), постачальником ГАРБУЗІВСЬКІ КУРЧАТА сформовано покупцю ТОВ НАША ПТИЦЯ податкову накладну №3 від 02.05.2023 на суму 121931,00 грн, в тому числі ПДВ у розмірі 20321,83 грн, і направлено її на реєстрацію у ЄРПН (а.с. 54).
Відповідно до квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної від 26.05.2023 її зупинено на підставі пункту 201.16 статті 201 ПК України з тієї причини, що податкова накладна складена та подана платником податку, який відповідає пункту 8 Критеріїв ризиковості платника податку. Одночасно запропоновано надати пояснення та копії документів для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної в ЄРПН (а.с. 54-зв.).
Для підтвердження господарської операції, відображеної у податковій накладній №3 від 02.05.2023, платником подано повідомлення про надання пояснень та копій документів щодо податкової накладної, реєстрацію якої зупинено №11 від 16.06.2023 (а.с. 10), з такими документами (їх копіями): пояснення №11 від 16.06.2023; накладна на передачу готової продукції; накладна-вимога; НАША ПТИЦЯ видаткова накладна №533 від 02.05.2023; НАША ПТИЦЯ посвідчення про якість; договір НАША ПТИЦЯ №ГК-23/04/20; договір АГРОПРОДСЕРВІС ВЕСТ №22/10/01; наказ про призначення на посаду директора № 1 від 12.02.2022; договір оренди нежитлового приміщення з обладнанням від 16.08.2022; акт приймання-передачі № 1 від 23.08.2022; повідомлення за ф. № 20-ОПП від 27.09.2022; рішення про державну реєстрацію потужності оператора ринку від 16.08.2022; наказ № 4-ШР від 26.12.2022; контракт №20-2022 від 24.06.2022; INVOICE/Фактура № EX/000008/l2/22 від 27.12.2022; платіжне доручення в іноземній валюті № 4 від 06 грудня 2022; вантажна митна декларація № 22UA209190054728U7 від 28.12.2022; договір поставки № F-290822/3 від 29.08.2022; видаткова накладна № 60006589 від 27.12.2022; товарно-транспортна накладна №ДУ-60006589 від 27.12.2022; посвідчення про якість № 812 від 26.12.2022; платіжна інструкція (безготівковий переказ в національній валюті) № 155 від 03.03.2023; договір поставки № 10/08/22-1 від 10.08.2022; видаткова накладна № 230 від 14.01.2023; товарно-транспортна накладна № 293 від 14.01.2023; видаткова накладна № 1600 від 17.02.2023; товарно-транспортна накладна № 1048 від 17.02.2023; видаткова накладна №1924 від 10.03.2023; товарно-транспортна накладна № 1532 від 10.03.2023; видаткова накладна № 2052 від 20.03.2023; товарно-транспортна накладна № 1700 від 20.03.2023; видаткова накладна №2777 від 18.04.2023; товарно-транспортна накладна № 2499 від 18.04.2023; видаткова накладна № 3601 від 14.05.2023; товарно-транспортна накладна № 3194 від 14.05.2023; договір про надання послуг № 02-08/22-П від 02.08.2022; акт виконання робіт № 6 від 31.01.2023; акт виконання робіт № 25 від 28.02.2023; акт виконання робіт № 45 від 31.03.2023; акт виконання робіт № 68 від 30.04.2023; акт виконання робіт № 85 від 31.05.2023; договір купівлі-продажу № 75/01/23 від 02.01.2023; видаткова накладна № РН-0000005 від 11.01.2023; видаткова накладна № РН-0000024 від 01.02.2023; видаткова накладна № РН-0000052 від 16.03.2023; договір про надання послуг в сфері ветеринарного обслуговування № 00066 від 02.01.2023; акт здачі-прийняття робіт № ОУ-0000011 від 31.01.2023; акт здачі-прийняття робіт № ОУ-0000023 від 28.02.2023; акт здачі-прийняття робіт № ОУ-0000040 від 31.03.2023; акт виконання робіт № 95 від 31.12.2022; акт виконання робіт № 12 від 31.01.2023; акт виконання робіт № 31 від 28.02.2023; акт виконання робіт № 50 від 31.03.2023; акт виконання робіт № 73 від 30.04.2023; акт виконання робіт № 93 від 31.05.2023; оборотно-сальдова відомість по рахунку 208 від 31.05.2023; акт звірки взаємних розрахунків за період від 31.05.2023; оборотно-сальдова відомість по рахунку 631 від 31.05.2023; акт звірки взаємних розрахунків від 31.05.2023; накладна-вимога від 01.05.2023; накладна на передачу готової продукції від 01.05.2023; оборотно-сальдова відомість по рахунку 272 від 03.05.2023; договір поставки №ГК-230420 від 20.04.2023; видаткова накладна № 533 від 02.05.2023; товарно-транспортна накладна № Р533 від 02.05.2023; декларація виробника (посвідчення про якість) від 02.05.2023; договір оренди транспортного засобу № 22/10/01 від 01.10.2022; акт приймання-передачі до договору оренди транспортного засобу від 01.10.2022; свідоцтво про реєстрацію транспортного засобу серії НОМЕР_3 від 07.08.2018; акт виконання робіт № 88 від 31.05.2023; повідомлення про об`єкти оподаткування або об`єкти, пов`язані з оподаткуванням або через які провадиться діяльність за ф. № 20-ОПП від 16.10.2022; повідомлення про прийняття на роботу від 03.10.2022; посвідчення водія автотранспортних засобів ВСВ 450038 від 11.02.2008; акт звірки взаємних розрахунків від 31.05.2023; виписка з банку за 29.05.2023.
Надання позивачем вказаних документів підтверджується скріншотами з Журналу розгляду повідомлень щодо подачі документів про підтвердження реальності здійснення операцій по відмовленим ПН/РК (а.с. 83-85).
Усі основні первинні документи по господарській операції за зупиненою податковою накладною містяться також в матеріалах справи.
Комісією ГУ ДПС у Тернопільській області у повідомленні від 22.06.2023 про необхідність подання додаткових пояснень та/або документів для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної в ЄРПН запропоновано Товариству надати копії документів на підтвердження інформації, зазначеної в податковій накладній: а саме первинних документів щодо транспортування продукції (а.с. 51).
27.06.2023 Товариство подало повідомлення №3 про подання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної/ розрахунку коригування в ЄРПН (а.с.52), надавши при цьому пояснення від 27.06.2023 та копії таких документів: товарно-транспортна накладна №Р533 від 02.05.2023; договір оренди транспортного засобу № 22/10/01 від 01.10.2022; акт приймання-передачі до договору оренди транспортного засобу від 01.10.2022; свідоцтво про реєстрацію транспортного засобу серії НОМЕР_3 ; акт виконання робіт №88 від 31.05.2023; повідомлення про об`єкти оподаткування за ф. №20-ОПП; повідомлення про прийняття на роботу водія автотранспортних засобів; посвідчення водія автотранспортних засобів.
Копії вказаних документів вже подавались позивачем до повідомлення про надання пояснень та копій документів щодо податкової накладної, реєстрацію якої зупинено №11 від 16.06.2023.
Рішенням Комісії ГУ ДПС у Тернопільській області від 03.07.2023 №9105520/44802394 відмовлено у реєстрації податкової накладної №3 від 02.05.2023. Підставою відмови у реєстрації податкової накладної вказано ненадання/часткове надання додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в ЄРПН, при отриманні повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в ЄРПН, платником податку (а.с. 53-зв., 86).
Вважаючи рішення про відмову у реєстрації податкової накладної №3 від 02.05.2023 у ЄРПН протиправним, позивач звернувся до суду з цим позовом.
Суд апеляційної інстанції погоджується із висновками суду першої інстанції про наявність підстав для задоволення позовних вимог, з врахуванням наступного.
Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема визначає вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час адміністрування податків та зборів, а також відповідальність за порушення податкового законодавства регулюєПодатковий кодекс України №2755-VI від 02.12.2010 року(даліПК України).
За правилами підпунктів«а»та«б»п.185.1 ст.185 ПК України, об`єктом оподаткування є операції платників податку з: постачання товарів, місце постачання яких розташоване на митній території України, відповідно достатті 186 цього Кодексу, у тому числі операції з безоплатної передачі та з передачі права власності на об`єкти застави позичальнику (кредитору), на товари, що передаються на умовах товарного кредиту, а також з передачі об`єкта фінансового лізингу в користування лізингоотримувачу/орендарю; постачання послуг, місце постачання яких розташоване на митній території України, відповідно достатті 186 цього Кодексу.
Відповідно до підпункту «а» та «б» п.187.1 ст.187 ПК України, датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше: а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг за готівку - дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої - дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку; дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів - дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку.
База оподаткування операцій з постачання товарів/послуг визначається виходячи з їх договірної вартості з урахуванням загальнодержавних податків та зборів (п.188.1 ст.188 ПК України).
За приписами пункту201.10 ст.201 ПК Українипередбачено, що при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в ЄРПН та надати покупцю за його вимогою. Податкова накладна, складена та зареєстрована в ЄРПН платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту. Податкова накладна та/або розрахунок коригування до неї, складені та зареєстровані після 1 липня 2017 року в ЄРПН платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг достатньою підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту, та не потребує будь-якого іншого додаткового підтвердження.
Податкові накладні, які не надаються покупцю, а також податкові накладні, складені за операціями з постачання товарів/послуг, які звільнені від оподаткування, підлягають реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня.
Датою та часом надання податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронному вигляді до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику, є дата та час, зафіксовані у квитанції.
Якщо надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин.
Помилки в реквізитах, визначених пунктом 201.1 цієї статті (крім коду товару згідно з УКТ ЗЕД), які не заважають ідентифікувати здійснену операцію, її зміст (товар/послугу, що постачаються), період, сторони та суму податкових зобов`язань, не можуть бути причиною неприйняття податкових накладних у електронному вигляді.
Пунктом201.7 ст.201 ПК Українивизначено, що податкова накладна складається на кожне повне або часткове постачання товарів/послуг, а також на суму коштів, що надійшли на поточний рахунок як попередня оплата (аванс).
Відповідно до пункту201.16 ст.201 ПК України, реєстрація ПН в ЄРПН може бути зупинена у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України, у разі відповідності такої податкової накладної сукупності критеріїв оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації, встановлених відповідно до пункту74.2 статті 74цьогоКодексу.
Згідно з п.74.2 ст.74 ПК України, в ЄРПН забезпечується проведення постійного автоматизованого моніторингу відповідності податкових накладних критеріям оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації таких податкових накладних в ЄРПН.
У свою чергу, відповідно до п.12 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженогопостановою Кабінету Міністрів України від 29.12.2010 №1246(у редакціїпостанови Кабінету Міністрів України від 26.04.2017 №341) (далі - Порядок №1246), після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДФС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки наявності підстав для зупинення реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування (абзац 10).
Згідно з п.17 Порядку №1246, у разі зупинення реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування формується квитанція про зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування. Така квитанція одночасно надсилається постачальнику (продавцю) та отримувачу (покупцю) - платнику податку.
Пунктом 201.16 ст.201 ППК України передбачено, що реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена у порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.
На виконання п.201.16 ст.201 ПК УкраїниКабінетом Міністрів України 11.12.2019 прийнято постанову №1165, якою затверджено Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Порядок №1165) та Порядок розгляду скарги щодо рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Згідно з п.5 Порядку №1165, платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку (додаток 1), показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку (додаток 2).
Податкова накладна/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій (додаток 3).
Відповідно до п.6 Порядку №1165, у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено податкову накладну/розрахунок коригування, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.
У разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної/розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється(п.7 Порядку №1165). Перелік критеріїв ризиковості здійснення операцій міститься в Додатку 3 до Порядку №1165.
Відповідно до пункту 8 Критеріїв ризиковості здійснення операцій, у контролюючих органах наявна податкова інформація, яка стала відома у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, зазначеної в поданих для реєстрації податковій накладній/розрахунку коригування.
У квитанціях контролюючий орган пропонує платнику податків надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Втім зазначені квитанції не містять інформації, які документи необхідні контролюючому органу для прийняття рішення про реєстрацію спірних податкових накладних.
Відповідно до пункту 5 Порядку прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 12 грудня 2019 року №520 (далі - Порядок №520), перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, може включати: договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.
Згідно з п. 6 Порядку №520, копії визначених у пункті 5 документів разом з письмовими поясненнями платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного в податковій накладній/розрахунку коригування.
Відповідно до п.п.10, 11 Порядку №1165, у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.
У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються: 1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування; 2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку; 3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації.
Судом встановлено, що реєстрація спірної податкової накладної була зупинена квитанцією від 26.05.2023 на підставі пункту 201.16 статті 201 ПК України з тієї причини, що податкова накладна складена та подана платником податку, який відповідає пункту 8 Критеріїв ризиковості платника податку. Запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання про прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації ПН/РК в ЄРПН.
На підтвердження обставин віднесення реєстрації розглядуваної у вказаній справі податкової накладної на відповідність п.8 Критеріїв ризикованості платника податку відповідачами в порушення ч.2ст.77 КАС Українисуду не надано належних та допустимих доказів.
Крім того, у квитанції не конкретизовано, які саме документи слід надати платнику податків та чого мають стосуватися пояснення такого платника податків для того, аби реєстрація поданої податкової накладної стала можливою, що також свідчить про невідповідність сформованих квитанцій вимогам до таких, що визначені пунктом 11 Порядку №1165.
Формальне зазначення у квитанції пропозиціїнадання пояснень та копій документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладнихє лише дублюванням норми пп.3 п.11 Порядку №1165. Така пропозиція щодо надання документів не є конкретизованою, що може свідчити про наявність у платника податків вільного розсуду щодо переліку документів, які слід надати.
Отже, рішення податкового органу не відповідають критеріям чіткості та зрозумілості актів індивідуальної дії, та породжують їх неоднозначне трактування, що в свою чергу впливає на можливість реалізації права або виконання обов`язку платником податків виконати юридичне волевиявлення суб`єкта владних повноважень.
Недотримання принципу правової визначеності під час зупинення реєстрації податкової накладної призвело до необізнаності платника податків щодо вичерпного переліку необхідних документів, які він повинен був надати контролюючому органу, внаслідок чого у відповідача виникла можливість прояву нічим не обмеженої дискреції, що призвело до прояву суб`єктом владних повноважень негативного розсуду, внаслідок чого платник податків не зміг належним чином виконати свої обов`язки, мета якихреєстрація податкової накладної.
Механізм прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, реєстрацію яких відповідно до пункту201.16 статті 201 Податкового кодексу Українизупинено в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України, визначенонаказом Міністерства фінансів України від 12 грудня 2019 року №520, яким затверджено Порядок прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (надалі - Порядок №520).
Відповідно до пунктів 3, 4 Порядку №520, у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі. Комісія регіонального рівня протягом п`яти робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку, приймає рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 Кодексу.
Також, пунктом 5 Порядку №520 визначено орієнтовний перелік документів, з огляду на словосполучення «може включати», необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, серед яких: договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.
Вичерпний перелік підстав для прийняття комісією регіонального рівня рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування наведено у пункті 11 Порядку №520, а саме: ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі; та/або ненадання платником податку копій документів відповідно до пункту 5 цього Порядку; та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.
Відповідно до рішення Комісії ГУ ДПС у Тернопільській області від 03.07.2023 №9105520/44802394 про відмову у реєстрації ПН від 02.05.2023 №3 відповідач-1 відмовив у реєстрації спірної податкової накладної у зв`язку ненаданням/частковим наданням додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в ЄРПН, при отриманні повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в ЄРПН, платником податку.
Разом з тим, реєстрація спірної ПН від 02.05.2023 №3 згідно із квитанцією від 26.05.2023 була зупинена виключно з такої підстави: платник податку, яким подано для реєстрації ПН/РК в ЄРПН, відповідає пункту 8 Критеріїв ризиковості платника податку.
Однак, вказана квитанція від 26.05.2023 про зупинення реєстрації ПН від 02.05.2023 №3 не містила конкретного переліку документів, які платник податків повинен був додатково подати до Комісії ГУ ДПС у Тернопільській області для реєстрації в ЄРПН вказаної ПН.
Колегія суддів зазначає, що у випадку неконкретизації переліку документів у квитанції про зупинення реєстрації ПН платник податків перебуває у стані правової невизначеності, що позбавляє його можливості надати контролюючому органу необхідний в розумінні суб`єкта владних повноважень пакет документів, а для контролюючого органу, відповідно, створюються передумови для можливого прояву негативної дискреції - прийняття рішення про відмову у реєстрації ПН.
Можливість надання платником податків переліку документів на підтвердження правомірності формування та подання ПН прямо залежить від чіткого визначення податковим органом конкретного виду критерію оцінки ступеня ризиків з зазначенням необхідності надання документів за переліком, відповідно до критерію зупинення реєстрації ПН, а не довільно, на власний розсуд.
Суб`єкти владних повноважень, ухвалюючи рішення, якими, зокрема, обмежується права платника податків, повинні уникати надмірного формалізму. Обсяг документів, які надаються платниками податку на додану вартість з метою усунення сумнівів у контролюючого органу щодо легальності відповідної операції, щодо якої складено ПН, направлену для реєстрації в ЄРПН, хоч і визначений у Порядку №520, проте завжди є унікальним та залежить від організації господарських взаємовідносин між суб`єктами господарювання, змісту договірних відносин між ними, а також особливостями законодавчого врегулювання діяльності тієї чи іншої сфери бізнесу. Саме за результатами детального дослідження змісту документів, наданих на підтвердження інформації, зазначеної в ПН, можливим є прийняття рішення щодо реєстрації ПН в ЄРПН, реєстрація якої була зупинена. За відсутності чіткої вимоги щодо документів, які контролюючий орган вважав необхідними для реєстрації ПН, в квитанції про зупинення реєстрації ПН на позивача не може бути перекладена відповідальність у вигляді відмови в реєстрації ПН.
Вказана правова позиція узгоджується з правовою позицією, що наведена у постановах Верховного Суду від 10.06.2021 у справі №822/1886/18, від 03.11.2021 у справі №360/2460/20, від 29.06.2022 у справі №380/5383/21, від 16.09.2022 у справі №380/7736/21, від 27.07.2022 у справі №520/15348/20.
Таким чином, не зазначення у квитанції про зупинення реєстрації ПН чіткого та конкретного переліку документів фактично позбавило позивача можливості надати контролюючому органу необхідний в розумінні суб`єкта владних повноважень пакет документів для реєстрації спірної ПН.
Суд апеляційної інстанції враховує, що на розгляд відповідачу-1 позивачем були надані первинні документи, які стосуються операцій, відображених у податковій накладній, які підтверджують інформацію щодо фінансово-господарських відносин позивача з контрагентом. Вказані документи не мають дефекту форми, змісту або походження, відтак є такими, що розкривають суть, внутрішню сторону господарської операції, на виконання якої складено податкову накладну.
Колегія суддів зазначає, що форма рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (додаток до Порядку №520) визначає обов`язок комісії регіонального рівня у графі «відмова у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, у зв`язку з наданням документів складених з порушенням законодавства».
Суд звертає увагу, що відповідач ГУ ДПС у Тернопільській області, зупиняючи реєстрацію податкової накладної з посиланням на те, що у контролюючих органах наявна податкова інформація, яка стала відома у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, зазначеної в поданій для реєстрації ПН/РК, має обґрунтувати суду на підставі якої інформації контролюючий орган дійшов такого висновку та надати належні, допустимі докази в підтвердження цієї інформації.
Відповідачі вказують, що Товариство віднесено до переліку ризикових платників у зв`язку з наявністю ознак ризиковості здійснених господарських операцій, на підтвердження чого покликаються на протокол засідання Комісії ГУ ДПС у Тернопільській області №48 від 06.04.2023.
Так, за результатами аналізу ЄРПН встановлено взаємовідносини Товариства з ризиковими контрагентами, зокрема:
ПАП "АГРОПРОДСЕРВІС" (код ЄДРПОУ 30356854), який виступає продавцем, обсяг придбання - 53%, сума ПДВ - 9 126 тис. грн, номенклатура товару: Комбікорм кури бройлер фінішер, Перевезення більше, яке включене до переліку ризикових платників податку згідно рішення №115 від 20.01.2023;
ТОВ "АКТИВ КОМПАНІ" (код ЄДРПОУ 40209490), який виступає покупцем, обсяг реалізації на суму ПДВ - 57 тис. грн, номенклатура товару: Тушка індика охолоджена, Шия індика охолоджена, Печінка індика охолоджена, Шлунок індика охолоджений, Серце індика охолоджене, яке включене до переліку ризикових платників податку згідно рішення №2078 від 05.01.2023;
ТОВ "ЛІАРІС" (код ЄДРПОУ 43639312), який виступає покупцем, обсяг реалізації - 26 тис. грн, номенклатура товару: Тушка індика охолоджена, яке включене до переліку ризикових платників податку згідно рішення №253 від 13.01.2022;
ТОВ "КЕРМ ПРОДУКТ" (код ЄДРПОУ 43858199), який виступає покупцем, обсяг реалізації - 14 тис. грн, номенклатура товару: Тушка індика охолоджена, яке включене до переліку ризикових платників податку згідно рішення №32516 від 01.11.2022;
ОСОБА_2 (РНОКПП НОМЕР_4 ), який виступає покупцем, обсяг реалізації - 7 тис. грн, номенклатура товару: Тушка індика охолоджена, Шия індика охолоджена, Шлунок індика охолоджений, Печінка індика охолоджена, Серце індика охолоджене, включений до переліку ризикових платників податку згідно рішення №36218 від 12.05.2021.
Також вказано, що значний обсяг операцій здійснено з пов`язаними особами, зокрема, ТОВ"АГРОПРОДСЕРВІС ВЕСТ" (код ЄДРПОУ 38364705), який виступає засновником ТОВ "ГАРБУЗІВСЬКІ КУРЧАТА" (код ЄДРПОУ 44802394). Також ОСОБА_3 , який є директором ТОВ "ГАРБУЗІВСЬКІ КУРЧАТА" одночасно є директором та засновником ТОВ "АГРОПРОДСЕРВІС ВЕСТ".
ТОВ "АГРОПРОДСЕРВІС ВЕСТ" (код ЄДРПОУ 38364705) в свою чергу є засновником ПАП "АГРОПРОДСЕРВІС" (код ЄДРПОУ 30356854). ОСОБА_4 є одночасно головним бухгалтером ТОВ "ГАРБУЗІВСЬКІ КУРЧАТА" та ТОВ "АГРОПРОДСЕРВІС ВЕСТ".
Водночас відповідачами не надано доказів на підтвердження існування будь-якої податкової інформації, яка стала відома у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, зазначеної в поданій для реєстрації податковій накладній №3 від 02.05.2023, а саме щодо постачання ТОВ "ГАРБУЗІВСЬКІ КУРЧАТА" товару покупцю ТОВ "НАША ПТИЦЯ". У згаданому протоколі засідання Комісії ГУ ДПС у Тернопільській області №48 від 06.04.2023 вказано підстави для прийняття рішення про відповідність Товариства критеріям ризиковості платників податку за пунктом 8: постачання товарів (послуг) платнику(ам) податку, щодо якого(их) прийняте рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку; придбання товарів (послуг) у платника(ів) податку, щодо якого(их) прийняте рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку.
Поряд з цим контрагент ТОВ "НАША ПТИЦЯ", за результатами господарських взаємовідносин з яким, складено спірну податкову накладну, не вказаний у протоколі як платник податків, щодо якого прийняте рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку.
Як зазначалось вище, у повідомленні Комісії ГУ ДПС у Тернопільській області від 22.06.2023 про необхідність подання додаткових пояснень та/або документів для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної в ЄРПН запропоновано Товариству надати копії документів на підтвердження інформації, зазначеної в податковій накладній: а саме первинних документів щодо транспортування продукції.
27.06.2023 Товариство подало повідомлення №3 про подання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної/ розрахунку коригування в ЄРПН (а.с. 52), надавши при цьому пояснення від 27.06.2023 та копії таких документів: товарно-транспортна накладна №Р533 від 02.05.2023; договір оренди транспортного засобу № 22/10/01 від 01.10.2022; акт приймання-передачі до договору оренди транспортного засобу від 01.10.2022; свідоцтво про реєстрацію транспортного засобу серії НОМЕР_3 ; акт виконання робіт №88 від 31.05.2023; повідомлення про об`єкти оподаткування за ф. №20-ОПП; повідомлення про прийняття на роботу водія автотранспортних засобів; посвідчення водія автотранспортних засобів.
Копії вказаних документів вже подавались позивачем до повідомлення про надання пояснень та копій документів щодо податкової накладної, реєстрацію якої зупинено №11 від 16.06.2023.
Зокрема, після зупинення реєстрації податкової накладної позивач подав до комісії регіонального рівня разом із письмовими поясненнями копії документів, які стосуються господарської операції, щодо якої складено спірну податкову накладну, зокрема, договір поставки №ГК-23/04/20 від 20.04.2023; видаткову накладну №533 від 02.05.2023; товарно-транспортну накладну №Р533 від 02.05.2023; акт звірки взаємних розрахунків за травень 2023 року між ТОВ ГАРБУЗІВСЬКІ КУРЧАТА і ТОВ НАША ПТИЦЯ, виписки з банківського рахунку ТОВ ГАРБУЗІВСЬКІ КУРЧАТА за 29.05.2023.
Отже, після зупинення реєстрації податкової накладної платник податків подав документи, які стосуються безпосередньо господарської операції з постачання товарів контрагенту, по якій виписана та подавалася на реєстрацію в ЄРПН спірна податкова накладна.
В матеріалах справи наявні відомості, що позивачем виконано вимоги контролюючого органу та надано відповідні пояснення, до яких долучено копії наявних документів, що підтверджують проведення господарської операції. Доказів та обґрунтувань того, що подані документи складені/оформлені з порушенням вимог чинного законодавства відповідачем не наведено, судом не встановлено.
Зазначені пояснення та додаткові документи позивачем долучені до матеріалів справи, які досліджені судом. Сукупність наданих позивачем первинних документів виключає сумнів щодо реальності господарської операції, а також спростовує обставини перевищення обсягу постачання товару величини залишку обсягу придбання такого товару. Наданий пакет документів був достатнім для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної.
Колегія суддів зазначає, що можливість надання платником податків вичерпного переліку документів на підтвердження правомірності формування та подання податкової накладної прямо залежить від чіткого визначення контролюючим органом конкретного критерію оцінки ступеня ризиків, а також зазначення у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної чіткого переліку документів, чого зроблено не було.
Судом звертається увага на те, що приймаючи рішення про реєстрацію податкової накладної, контролюючий орган не повинен здійснювати повний аналіз господарських операцій платника податку на предмет їх реальності. Змістовна оцінка господарських операцій може бути проведена лише за результатом здійснення податкової перевірки платника податків, підстави та порядок проведення якої визначено нормамиПК України.
Отже предметом розгляду у цій справі є виключно стадія правильності та правомірності зупинення та відмови в реєстрації податкових накладних, а не реальність та товарність здійснення господарських операцій між позивачем та його контрагентами.
Аналогічна правова позиція викладена у постанові Верховного Суду від 16 лютого 2023 року у справі № 380/7648/22.
Додатково колегія суддів зазначає, що можливість надання платником податків вичерпного переліку документів на підтвердження правомірності формування та подання податкової накладної прямо залежить від чіткого визначення контролюючим органом конкретного критерію оцінки ступеня ризиків, а також зазначення у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної чіткого переліку документів, чого зроблено не було.
Рішення суб`єкта владних повноважень повинно ґрунтуватися на оцінці усіх фактів та обставин, що мають значення. Мають значення, як правило, ті обставини, які передбачені нормою права, що застосовується. Суб`єкт владних повноважень повинен врахувати усі ці обставини, тобто надати їм правову оцінку: прийняти до уваги або відхилити. У разі відхилення певних обставин висновки повинні бути мотивованими, особливо, коли має місце несприятливе для особи рішення.
Принцип обґрунтованості рішення вимагає від суб`єкта владних повноважень враховувати як обставини, на обов`язковість урахування яких прямо вказує закон, так і інші обставини, що мають значення у конкретній ситуації. Для цього він має ретельно зібрати і дослідити матеріали, що мають доказове значення у справі, наприклад, документи, пояснення осіб, тощо.
При цьому, суб`єкт владних повноважень повинен уникати прийняття невмотивованих висновків, обґрунтованих припущеннями та неперевіреними фактами, а не конкретними обставинами. Так само недопустимо надавати значення обставинам, які насправді не стосуються справи. Несприятливе для особи рішення повинно бути вмотивованим.
Разом з тим, приймаючи рішення або вчиняючи дію, суб`єкт владних повноважень не може ставати на сторону будь-якої з осіб та не може виявляти себе заінтересованою стороною у справі, виходячи з будь-якого нелегітимного інтересу, тобто інтересу, який не випливає із завдань цього суб`єкта, визначених законом.
Прийняття рішення, вчинення (не вчинення) дії вимагає від суб`єкта владних повноважень діяти добросовісно, з дійсним наміром щодо реалізації владних повноважень та досягнення поставлених цілей і справедливих результатів, з відданістю визначеним законом меті та завданням діяльності, передбачувано, без корисливих прагнень досягти персональної вигоди, привілеїв або переваг через прийняття рішення та вчинення дії.
Тобто, висновки та рішення суб`єкта владних повноважень можуть ґрунтуватися виключно на належних, достатніх, а також тих доказах, які одержані з дотриманням закону.
Оскільки надані позивачем документи підтверджують факт господарської операції з постачання товарів контрагенту, по якій виписана та подавалася на реєстрацію в ЄРПН податкова накладна, наведеним спростовують підстави прийняття комісією регіонального рівня спірного рішення.
Суд апеляційної інстанції зазначає, що оскаржене рішення ГУ ДПС у Тернопільській області не відповідає критеріям чіткості та зрозумілості актів індивідуальної дії, та породжує його неоднозначне трактування, що в свою чергу впливає на можливість реалізації права або виконання обов`язку платником податків виконати юридичне волевиявлення суб`єкта владних повноважень. Невиконання податковим органом законодавчо встановлених вимог щодо змісту, форми, обґрунтованості та вмотивованості акта індивідуальної дії призводить до його протиправності.
При цьому суд зазначає, що усі сумніви контролюючого органу щодо дотримання позивачем вимог податкового законодавства України під час здійснення господарської діяльності повинні досліджуватися шляхом проведення відповідних перевірок такого платника податків, за умови наявності підстав для її проведення визначених нормамиПК України, а не шляхом блокування реєстрації податкових накладних в ЄРПН.
Таким чином, колегія суддів вважає, що оскаржене позивачем рішення Комісії ГУ ДПС у Тернопільській області від 03.07.2023 №9105520/44802394 прийняте без наявності правових та фактичних підстав, позаяк платник надав пояснення та первинні документи щодо господарської операції, по якій складена ПН від 02.05.2023 №3. Таке рішення не відповідає встановленим у ч.2ст.2 КАС Україникритеріям правомірності, обґрунтованості, а відтак порушує права й охоронювані законом інтереси позивача, які підлягають судовому захисту шляхом визнання його протиправним та скасування.
З огляду на вказане колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції, що оскаржене рішення про відмову в реєстрації податкової накладної є протиправним та підлягає скасуванню.
Таким чином, оскільки суд дійшов висновку про протиправність оскаржуваного рішення про відмову в реєстрації в ЄРПН спірної податкової накладної, ознак щодо порушення позивачем вимог законодавства щодо складення податкової накладної немає, відтак є достатні підстави для прийняття рішення про реєстрацію такої. Належним же способом захисту порушеного права позивача є зобов`язання ДПС України зареєструвати в ЄРПН ПН від 02.05.2023 №3 в ЄРПН датою її подання.
Загалом доводи скаржника, зазначені в апеляційній скарзі та обставини, окрім вищеописаних обставин, ґрунтуються на довільному трактуванні фактичних обставин і норм матеріального права, а тому такі не вимагають детальної відповіді, оскільки, оцінюючи наведені сторонами доводи, апеляційний суд виходить з того, що всі конкретні, доречні та важливі доводи сторін були перевірені та проаналізовані судом першої інстанції, та їм було надано належну правову оцінку.
Статтею 316 КАС України передбачено, що суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.
З урахуванням наведених вище норм законодавства та фактичних обставин справи, суд апеляційної інстанції приходить до висновку, що судом першої інстанції всебічно з`ясовано обставини справи, рішення суду першої інстанції винесено з дотриманням норм матеріального і процесуального права, доводи апеляційної скарги висновків суду першої інстанції не спростовують, а тому немає підстав для його скасування.
Суд апеляційної інстанції також зазначає, що відповідно до п.2 ч.5ст.328 КАС України, не підлягають касаційному оскарженню судові рішення у справах незначної складності та інших справах, розглянутих за правилами спрощеного позовного провадження (крім справ, які відповідно до цього Кодексу розглядаються за правилами загального позовного провадження).
Проаналізувавши характер спірних правовідносин, предмет доказування, склад учасників справи та враховуючи, що дану адміністративну справу було розглянуто судом першої інстанції в порядку спрощеного позовного провадження, суд апеляційної інстанції зазначає, що дана адміністративна справа є справою незначної складності, а тому рішення суду апеляційної інстанції не підлягає касаційному оскарженню, крім випадків, передбачених пунктом 2 частини 5статті 328 КАС України.
Керуючись ст.ст.243,308,311,315,316,321,322,325,328 КАС України, суд
постановив:
Апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Тернопільській області залишити без задоволення.
Рішення Тернопільського окружного адміністративного суду від 05 січня 2024 року в адміністративній справі №500/7169/23 за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «ГАРБУЗІВСЬКІ КУРЧАТА» до Головного управління ДПС у Тернопільській області, Державної податкової служби України про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити дії залишити без змін.
Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дати її прийняття і касаційному оскарженню не підлягає, крім випадків, передбачених пунктом 2 частини 5статті 328 КАС України, шляхом подання касаційної скарги безпосередньо до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Головуючий суддя В. В. Гуляк судді Н. В. Ільчишин Р. В. Кухтей
Суд | Восьмий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 19.08.2024 |
Оприлюднено | 22.08.2024 |
Номер документу | 121112891 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо реалізації податкового контролю |
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Гуляк Василь Васильович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні