ХЕРСОНСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ СУД
ПОСТАНОВА
Іменем України
21 серпня 2024 року м. Херсон
Єдиний унікальний номер справи: 650/2307/24
Номер провадження: 22-ц/819/290/24
Херсонський апеляційний суд у складі колегії суддів судової палати у цивільних справах:
головуючого Склярської І.В.,
суддів: Базіль Л.В., Бездрабко В.О.,
секретар Олійник К.О.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в м. Херсоні апеляційну скаргу ОСОБА_1 на рішення Великоолександрівського районного суду Херсонської області від 21 травня 2024 року у складі судді Хомик І.І., у справі за заявою ОСОБА_1 , заінтересована особа: Високопільський відділ державної реєстрації актів цивільного стану у Бериславському районі Херсонської області Південного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Одеса) про встановлення факту смерті особи на тимчасово окупованій території України,
встановив:
Короткий зміст позовної заяви
В травні 2024 року ОСОБА_1 звернувся до суду із заявою, в якій просив встановити факт того, що ОСОБА_2 помер ІНФОРМАЦІЯ_1 в с. Бехтери Голопристанської громади Скадовського району Херсонської області, в результаті фізичних тортур при відсічі і стримуванні збройної агресії проти України з боку збройних сил Російської Федерації під час дії воєнного стану на території Херсонської області.
Заява мотивована тим, що ІНФОРМАЦІЯ_2 помер рідний брат - ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_3 , який був зареєстрований за адресою: АДРЕСА_1 .
Причиною смерті брата було те, що невстановлені військові рф, або незаконні збройні формування л/днр періодично схиляли його до співпраці з ними, проте він відмовився співпрацювати, після чого його знайшов сусід мертвим в будинку де він проживав, з слідами тортур та побиття на тілі.
Зі слів брата заявнику відомо, шо спочатку брата хотіли схилити до співпраці. Після його відмови, почали надходити погрози фізичної розправи, про що брат неохоче розповідав і вважав заради його безпеки, краще дані теми не обговорювати по телефону.
В січні 2024, у черговій розмові з братом по телефону, заявник дізнався, що до брата знову приходили з погрозами. Після чергової відмови співпрацювати з окупантами, брата знайшли мертвим в будинку, де він проживав.
В довідці про смерть виданої на тимчасово окупованої території, зазначено причиною смерті проблеми з серцем. Проте, кожен раз при спілкуванні з братом і обговоренні проблем харчування і стану його здоров`я, останній був відвертим, не приховував від заявника, на проблеми з серцем ніколи не скаржився. А тому незаконно сформовані медичні експерти навмисно не зазначили реальну причину смерті брата з метою приховати злочинні дії російських військових на окупованій території.
По даному факту відкрито кримінальне провадження №12024231130000290 від 29.04.2024 року Високопільським ВП Бериславського РВП ГУНП в Херсонській області та проведені першочергові слідчі дії та опитані свідки, які на даний час перебувають на тимчасово окупованій території. По даному кримінальному провадженні мене визнано потерпілим.
В подальшому кримінальне провадження №12024231130000290 від 29.04.2024 року скероване для продовження досудового розслідування до Управління Служби безпеки України в Херсонській області, але ніяких копій документів із кримінального провадження йому не надали, мотивуючи таємністю досудового розслідування, а також працівники поліції відмовились надати поштову адресу Управління СБУ, посилаючись на таємність.
Маючи в наявності копії довідки про смерть № С-01331 та Свідоцтво про смерть, виданих Сімферопольським районним відділом РАЦС №2 Департаменту РАЦС Міністерства юстиції тимчасово окупованої Республіки Крим від 17.02.2024р. серія НОМЕР_1 , ОСОБА_1 «15» травня 2024 року звернувся до Високопільського відділу державної реєстрації актів цивільного стану у Бериславському районі Херсонської області південного міжрегіонального управління міністерства юстиції (м. Одеса), щодо реєстрації смерті ОСОБА_2 . Проте, Високопільський відділ державної реєстрації актів цивільного стану у Бериславському районі Херсонської області південного міжрегіонального управління міністерства юстиції (м. Одеса), відмовив в реєстрації смерті ОСОБА_2 , який помер « ІНФОРМАЦІЯ_2 у селі Бехтери з причини відсутні підстави для державної реєстрації смерті та видачі свідоцтва про смерть українського зразку відповідно до законодавства України на підставі, наданих ним документів.
Встановлення даного факту - реєстрація смерті брата ОСОБА_2 необхідно для вирішення питання щодо прийняття спадщини та отримання соціальних виплат, у зв`язку зі смертю останнього.
Короткий зміст рішення суду першої інстанції
Рішенням Великоолександрівського районного суду Херсонської області від 21 травня 2024 року заяву ОСОБА_1 , за участі заінтересованої особи: Високопільський відділ державної реєстрації актів цивільного стану у Бериславському районі Херсонської області Південного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Одеса) про встановлення факту смерті особи на тимчасово окупованій території України - задоволено. Суд ухвалив:
Встановити факт того, що ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_3 , уродженець м. Херсон, громадянин України, зареєстрований та проживаючий за адресою: с. Бехтери, Голопристанської громади Скадовського району Херсонської області, помер ІНФОРМАЦІЯ_1 в с. Бехтери, Голопристанської громади Скадовського району Херсонської області, Україна.
Короткий зміст вимог апеляційної скарги
В апеляційній скарзі ОСОБА_1 , вважаючи рішення незаконним та необґрунтованим, прийнятим без повного та об`єктивного дослідження всіх обставин справи, просить скасувати рішення суду першої інстанції та постановити нове судове рішення, яким встановити факт, що ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_3 , помер ІНФОРМАЦІЯ_1 в с. Бехтери, Голопристанської громади Скадовського району Херсонської області, в результаті фізичних тортур при відсічі і стримуванні збройної агресії проти України з боку збройних сил Російської Федерації під час дії воєнного стану на території Херсонської області.
АРГУМЕНТИ УЧАСНИКІВ СПРАВИ
(1) Доводи особи, яка подала апеляційну скаргу
В обґрунтування доводів апеляційної скарги особа, яка її подала, посилається на те, що в прохальній частині заяви, яка була подана до суду першої інстанції, заявник просив встановити факт того, що ОСОБА_2 помер ІНФОРМАЦІЯ_1 в с. Бехтери Голопристанської громади Скадовського району Херсонської області, в результаті фізичних тортур при відсічі і стримуванні збройної агресії проти України з боку збройних сил Російської Федерації під час дії воєнного стану на території Херсонської області.
Разом з тим, у рішенні суду, ні в його мотивувальній, ні в його резолютивної частинах не зазначено про причину смерті ОСОБА_2 , оскільки останній був виявлений з явно вираженими ознаками тілесних ушкоджень.
Суд першої інстанції встановивши факт смерті не зазначив, що факт смерті ОСОБА_2 є результатом фізичних тортур при відсічі і стримуванні збройної агресії проти України з боку збройних сил Російської Федерації під час дії воєнного стану на території Херсонської області, тобто не зазначив причину смерті останнього.
Заявник зазначає, що відповідно до наказу Міністерства юстиції України від 24.07.2008 №1269/5 «Про затвердження Інструкції з ведення Державного реєстру актів цивільного стану громадян», запис у реєстрі про смерть має містити і причини смерті. При цьому у наказі від 13.12.2019 №677 «Про затвердження національних класифікаторів» зазначено пункт такого змісту: неточно визначені та невідомі причини смерті (R 95-R99). Отже, за таких обставин, при внесенні відомостей до реєстру актового запису про смерть не є можливим визначитись про причину смерті ОСОБА_2 .
(2) Позиція інших учасників справи
Відзив на апеляційну скаргу не надходив.
Сторони у судове засідання не з`явилися.
Мотивувальна частина
ПОЗИЦІЯ АПЕЛЯЦІЙНОГО СУДУ
Заслухавши суддю-доповідача, дослідивши матеріали справи, перевіривши законність та обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог скарги, колегія суддів апеляційного суду приходить до наступного.
Відповідно до ч. ч. 1, 2 статті 367 ЦПК України суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними в ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги. Суд апеляційної інстанції досліджує докази, що стосуються фактів, на які учасники справи посилаються в апеляційній скарзі та (або) відзиві на неї.
Згідно ст. 263 ЦПК України судове рішення повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права із дотриманням норм процесуального права. Судове рішення має відповідати завданню цивільного судочинства, визначеному цим Кодексом.
Суд першої інстанції оцінюючи зібрані у справі докази в їх сукупності дійшов висновку, що заява підлягає задоволенню, оскільки наведені у ній обставини повністю підтверджуються дослідженими письмовими доказами, долученими до матеріалів справи.
Окреме провадження - це вид непозовного цивільного судочинства, в порядку якого розглядаються цивільні справи про підтвердження наявності або відсутності юридичних фактів, що мають значення для охорони прав, свобод та інтересів особи або створення умов здійснення нею особистих немайнових чи майнових прав або підтвердження наявності чи відсутності неоспорюваних прав (стаття 293 ЦПК України).
Відповідно пункту 5 частини другої статті 293 ЦПК України встановлення фактів, що мають юридичне значення, здійснюється в порядку окремого провадження. Особливістю окремого провадження є те, що воно спрямоване на з`ясування необхідних фактів за відсутності правового спору.
Чинний ЦПК України містить чотири процедури, наслідком якої є ухвалення судового рішення, на підставі якого органами ДРАЦС може бути видано свідоцтво про смерть:
встановлення факту смерті особи в певний час в разі неможливості реєстрації органом державної реєстрації актів цивільного стану факту смерті (пункт 8 частини першої статті 315 ЦПК України);
встановлення факту смерті особи, яка пропала безвісти за обставин, що загрожували їй смертю або дають підстави вважати її загиблою внаслідок нещасного випадку в наслідок надзвичайних ситуацій техногенного та природного характеру (пункт 9 частини першої статті 315 ЦПК України);
встановлення факту смерті особи на тимчасово окупованій території України або на території, на якій введено воєнний чи надзвичайний стан (стаття 317 ЦПК України);
визнання фізичної особи померлою (статті 305-309 ЦПК України).
Згідно ст. 17 Закону України «Про державну реєстрацію актів цивільного стану», державна реєстрація смерті проводиться органом державної реєстрації актів цивільного стану на підставі: 1) документа встановленої форми про смерть, виданого закладом охорони здоров`я або судово-медичною установою; 2) рішення суду про встановлення факту смерті особи в певний час або про оголошення її померлою.
Особливості провадження у справах про встановлення факту народження або смерті особи на території, на якій введено воєнний чи надзвичайний стан, або на тимчасово окупованій території України визначені статтею 317 ЦПК України. Виходячи з вимог ч.5 ст 317 ЦПК України, копія судового рішення видається учасникам справи негайно після його ухвалення або невідкладно надсилається судом до органу державної реєстрації актів цивільного стану за місцем ухвалення рішення для державної реєстрації народження або смерті особи.
У заяві про встановлення факту повинно бути зазначено: 1) який факт заявник просить встановити та з якою метою; 2) причини неможливості одержання або відновлення документів, що посвідчують цей факт; 3) докази, що підтверджують факт ( ч.1 ст. 318 ЦПК України). До заяви додаються докази, що підтверджують викладені в заяві обставини, і довідка про неможливість відновлення втрачених документів ( ч.2 ст. 318 ЦПК України).
Відповідно до частин 1-2 статті 319 ЦПК України, у рішенні суду повинно бути зазначено відомості про факт, встановлений судом, мету його встановлення, а також докази, на підставі яких суд установив цей факт. Рішення суду про встановлення факту, який підлягає реєстрації в органах державної реєстрації актів цивільного стану або нотаріальному посвідченню, не замінює собою документів, що видаються цими органами, а є тільки підставою для одержання зазначених документів.
Аналіз наведених процесуальних норм надає підстави для висновку, що при встановленні судом факту смерті особи на тимчасово окупованій території України, причини смерті, як факт, не встановлюються та в рішенні суду не зазначаються. Крім того, як вбачається з наданого заявником витягу з ЄРДР по даному факту відкрито кримінальне провадження №12024231130000290 від 29.04.2024 року відділенням поліції №1 Бериславського РВП ГУНП в Херсонській області з зазначенням правової кваліфікації кримінального правопорушення - ст. 438 ч.2 КК України ( порушення законів та звичаїв війни), диспозиція якої полягає: жорстоке поводження з військовополоненими або цивільним населенням, вигнання цивільного населення для примусових робіт, розграбування національних цінностей на окупованій території, застосування засобів ведення війни, заборонених міжнародним правом, інші порушення законів та звичаїв війни, що передбачені міжнародними договорами, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України, а також віддання наказу про вчинення таких дій поєднані з умисним вбивством. А отже, в межах завершеного кримінального провадження має бути встановлена причина смерті брата заявника.
З доводів апеляційної скарги та їх обґрунтування вбачається, що заявник оскаржує рішення суду про встановлення факту смерті особи на тимчасово окупованій території в частині не встановлення судом та не зазначення в мотивувальній та резолютивній частині судового рішення причини смерті, а саме, що смерть настала внаслідок фізичних тортур при відсічі і стримуванні збройної агресії проти України з боку збройних сил Російської Федерації під час дії воєнного стану на території Херсонської області.
Разом з тим, наведені апелянтом доводи в цій частині є необґрунтованими з підстав вищенаведених.
Рішення суду першої інстанції, яким встановлено факт того, що ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_3 , уродженець м. Херсон, громадянин України, зареєстрований та проживаючий за адресою: с. Бехтери Голопристанської громади Скадовського району Херсонської області, помер ІНФОРМАЦІЯ_1 в с. Бехтери Голопристанської громади Скадовського району Херсонської області, Україна, апелянтом фактично не оскаржується, доводів щодо незаконності встановлення факту смерті не містить, а тому в цій частині: встановлення факту смерті ОСОБА_2 на тимчасово окупованій території України, судовою колегією не переглядається.
Щодо суті апеляційної скарги
Суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а судове рішення без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права (ст. 375 ЦПК України).
На підставі вищевикладеного, судова колегія виснує, що доводи апеляційної скарги є необґрунтованими, а тому апеляційна скарга задоволенню не підлягає.
Керуючись ст. ст. 367, 375, 382 ЦПК України, суд,
п о с т а н о в и в:
Апеляційну скаргу ОСОБА_1 - залишити без задоволення.
Рішення Великоолександрівського районного суду Херсонської області від 21 травня 2024 року в оскарженій частині - залишити без змін
Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дня її прийняття та може бути оскаржена до Верховного Суду шляхом подання касаційної скарги безпосередньо до суду касаційної інстанції протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Повне судове рішення складено 21 серпня 2024 року.
Головуючий І.В. Склярська
Судді: Л.В. Базіль
В.О. Бездрабко
Суд | Херсонський апеляційний суд |
Дата ухвалення рішення | 21.08.2024 |
Оприлюднено | 22.08.2024 |
Номер документу | 121129405 |
Судочинство | Цивільне |
Категорія | Справи окремого провадження Справи про встановлення фактів, що мають юридичне значення, з них: на тимчасово окупованій території України |
Цивільне
Херсонський апеляційний суд
Склярська І. В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні