ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
21 серпня 2024 року м. ПолтаваСправа № 440/5679/24
Полтавський окружний адміністративний суд у складі судді Слободянюк Н.І., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження у порядку письмового провадження справу за адміністративним позовом ОСОБА_1 до Політичної партії "ДОВІРА", Полтавської обласної організації політичної партії "Довіра", третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача - Карлівська міська територіальна виборча комісія Полтавського району Полтавської області про визнання протиправними дій, визнання протиправними та скасування рішень,
В С Т А Н О В И В:
До Полтавського окружного адміністративного суду подано позовну заяву ОСОБА_1 до Політичної партії "ДОВІРА" та Полтавської обласної організації політичної партії "Довіра" , третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідачів: Карлівська міська територіальна виборча комісія Полтавського району Полтавської області про:
- визнання протиправними дій Полтавської обласної організації Політичної партії ДОВІРА щодо процедури проведення одинадцятої (позачергової) конференції Полтавської обласної організації Політичної партії ДОВІРА з відкликання депутата Карлівськоїміської ради ОСОБА_1 за народною ініціативою, обраного від Полтавської обласної організації Політичної партії ДОВІРА;
- визнання протиправним і скасування протокольного рішення від 26 березня 2024 року одинадцятої (позачергової) конференції Полтавської обласної організації Політичної партії ДОВІРА щодо внесення на розгляд Політичної партії ДОВІРА пропозиції щодо відкликання депутата Карлівської міської ради Полтавського району Полтавської області ОСОБА_1 з народною ініціативою;
- визнання протиправним і скасування рішення №1 від 08 квітня 2024 року Політичної партії ДОВІРА щодо відкликання депутата Карлівської міської ради Полтавського району Полтавської області ОСОБА_1 з народною ініціативою, обраного від Полтавської обласної організації Політичної партії ДОВІРА.
Позов обґрунтований тим, що постановою Карлівської міської територіальної виборчої комісії Полтавського району від 03 серпня 2022 року №4 зареєстровано депутатом Карлівської міської ради Полтавської району Полтавської області ОСОБА_1 , обраного на позачергових виборах депутатів Карлівської міської ради Полтавського району Полтавської області 31 жовтня 2021 року в єдиному багатомандатному виборчому окрузі. Листом Карлівської міської територіальної виборчої комісії Полтавського району Полтавської області від 27 березня 2024 року №8/2024 ОСОБА_1 повідомлено, що 26 березня 2024 року проведена одинадцята (позачергова) Конференція Полтавської обласної організації Політичної партії «Довіра», на якій розглянуто питання про внесення пропозицій щодо відкликання за народною ініціативою депутата Карлівської міської ради Полтавського району Полтавської області. 27 березня 2024 року ОСОБА_1 отримав лист від Полтавської обласної організації Політичної партії «ДОВІРА» про проведення одинадцятої (позачергової) конференції Полтавської обласної організації Політичної партії «ДОВІРА» 26 березня 2024 року. Тобто очевидно, що позивач не був належно запрошений на одинадцяту (позачергову) Конференцію Полтавської обласної організації Політичної партії «Довіра» та відповідно був позбавлений права виступити на свій захист та надати пояснення, чим порушено його права, передбачені статтею 48 Закону України «Про статус депутатів місцевих рад». Поряд з цим, вичерпний перелік підстав для відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою визначає стаття 37 Закону України «Про статус депутатів місцевих рад». У спірному випадку позивач жодного порушення, невідповідності чи невиконання, передбачених у статті 37 Закону України «Про статус депутатів місцевих рад», не допускав, що підтверджується підтримкою виборців. Крім того, рішення Політичної ради політичної партії «ДОВІРА» №1 від 08 квітня 2024 року не містить підстав та обґрунтувань для відкликання депутата, передбачених статтею 37 Закону України «Про статус депутатів міцевих рад». Для прийняття обґрунтованого рішення в даній справі необхідно з`ясувати кількість членів Партії, чи є Політична рада повноважним органом приймати оскаржувані рішення. Конференція повноважна розглядати питання, якщо на ній присутні більше половини обраних делегатів. Згідно з пунктом 4.2 Статуту Політичної партії «ДОВІРА» вищим керівним органом Партії є З`їзд, а не Політична рада партії. Отже, дії Полтавської обласної організації Політичної партії «ДОВІРА» щодо процедури проведення одинадцятої (позачергової) конференції Полтавської обласної організації Політичної партії «ДОВІРА» та прийняті протокольні рішення, що слугували передумовою прийняття рішення Політичної ради партії «ДОВІРА» про відкликання депутата Карлівської міської ради ОСОБА_1 за народною ініціативою, обраного від Полтавської обласної організації Політичної партії «ДОВІРА», №1 від 08 квітня 2024 року, порушили права ОСОБА_1 .
Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 15 квітня 2024 року прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження в адміністративній справі за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) учасників справи, залучено до участі у справі в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача: Кобеляцьку міську територіальну виборчу комісію Полтавського району Полтавської області /надалі третя особа/, витребувано докази.
Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 24 травня 2024 року прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження в адміністративній справі №440/5679/24 за позовом ОСОБА_1 до Політичної партії "ДОВІРА", Полтавської обласної організації політичної партії "Довіра" про визнання протиправними дій, визнання протиправними та скасування рішень; залучено до участі у справі в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача: Карлівську міську територіальну виборчу комісію Полтавського району Полтавської області (вул. Полтавський шлях, буд. 85, м. Карлівка, Полтавська область, ідентифікаційний код 43758025); клопотання позивача про розгляд справи за правилами загального позовного провадження залишено без задоволення; вирішено розгляд справи проводити за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) учасників справи /том 1 а.с. 30-31/.
Відповідач-1 правом на подання відзиву на позовну заяву у визначений судом строк не скористався.
Відповідач-2 позов не визнав та у відзиві на позовну заяву /а.с. 50-60/ зазначив, що позов з приводу рішень керівних органів політичної партії та її місцевих організацій не підлягає розгляду Полтавським окружним адміністративним судом, оскільки політична партія є добровільним об`єднанням громадян, що має своєю метою сприяння формуванню і вираженню політичної волі громадян, бере участь у виборах та інших політичних заходах і не здійснює владних управлінських функцій. При цьому до органів, які відповідно до закону можуть здійснювати контроль за діяльністю політичних партій, у тому числі і щодо дотримання політичною партією вимог її статуту, суди не належать. Політичні партії не наділені владними управлінськими функціями, а тому не є суб`єктами владних повноважень в розумінні Кодексу адміністративного судочинства України, у зв`язку із чим цей спір не належить розглядати в порядку адміністративного судочинства. Аналогічна правова позиція викладена Великою Палатою Верховного Суду в постанові від 23 березня 2021 року у справі № 761/3540/20. У спірному випадку Полтавська обласна організація політичної партії «ДОВІРА» провела 11 (позачергову) конференцію Полтавської організації політичної партії «ДОВІРА», на якій було прийнято рішення про пропозицію про відкликання позивача, як депутата місцевої ради, у суровій відповідності до вимог законодавства та Статуту політичної партії «ДОВІРА». Позивача було обрано та зареєстровано депутатом Карлівської міської ради Полтавського району Полтавської області на позачергових виборах депутатів Карлівської міської ради Полтавського району Полтавської області 31 жовтня 2021 від Полтавської обласної організації Політичної партії «ДОВІРА». Тобто саме Полтавська обласна організації Політичної партії «ДОВІРА» є належним суб`єктом прийняття рішення щодо пропозиції про відкликання позивача, як депутата місцевої ради. Відповідно до пункту 5.7 Статуту Політичної партії «ДОВІРА» вищим керівним органом обласної організації Партії є Збори (Конференція), а в період між Зборами (Конференціями) - Правління обласної організації Партії. Збори (Конференція) скликається Правлінням або Головою обласної організації не менше одного разу на рік. Збори (Конференція) обласної організації Партії може бути скликана за рішенням Політвиконкому або Політичної Ради Партії. Орган, що скликає Збори (Конференцію) обласної організації Партії встановлює норму представництва, дату, час, форму, місце проведення Зборів (Конференції). Одинадцята (позачергова) Конференція Полтавської обласної організації політичної партії «ДОВІРА» була скликана Правлінням Полтавської обласної організації політичної партії «ДОВІРА» рішенням від 19 березня 2024 року. У зв`язку з відсутністю на території Полтавської області структурних утворень Політичної партії «ДОВІРА» нижчого рівня на Конференцію Полтавської обласної організації політичної партії «ДОВІРА» встановлено норму представництва, згідно якої делегатами Конференції є всі члени Політичної партії «ДОВІРА» (далі - Партія), що перебувають на обліку в Полтавській обласній організації політичної партії «ДОВІРА». На 11 (позачерговій) Конференції Полтавської обласної організації політичної партії «ДОВІРА» були присутні 4 зі 7 членів Партії, що перебувають на обліку в Полтавській обласній організації політичної партії «ДОВІРА». Тобто Конференція була повноважна приймати оспорюване рішення. «ЗА» рішення щодо пропозиції про відкликання позивача як депутата місцевої ради за народною ініціативою проголосували 4 з 4 присутніх учасника Конференції, тобто 100% голосів учасників. Полтавська обласна організація Політичної партії «ДОВІРА» надіслала до Карлівської міської територіальної виборчої комісії Полтавського району Полтавської області повідомлення про факт проведення конференції та витяг з протоколу. При цьому на виконання вимог Закону та рішення Правління Полтавської обласної організації Політичної партії «ДОВІРА» повідомлення про проведення Конференції було розміщено на сайті та вручено представникам засобів масової інформації. Також Правлінням було визначено регламент акредитації засобів масової інформації. На виконання вимог Закону та рішення Правління Полтавської обласної організації Політичної партії «ДОВІРА» повідомлення про проведення Конференції було направлено відповідачу 21 березня 2024 року. Таким чином, Полтавська обласна організація виконала всі вимоги Закону та Статуту при прийняті оспорюваного рішення. В свою чергу Політична рада Партії Політичної партії «ДОВІРА» прийняла рішення про відкликання позивача як депутата місцевої ради у повній відповідності до Закону та Статуту Політичної партії «ДОВІРА». Враховуючи вищевикладене, у спірному випадку Полтавська обласна організація Політичної партії «ДОВІРА» виконала всі вимоги Закону та Статуту партії при скликанні, проведенні 11 (позачергової) конференції Політичної партії «ДОВІРА» та прийнятті рішення щодо пропозиції про відкликання Позивача як депутата місцевої ради за народною ініціативою, а Політична партія «ДОВІРА» виконала всі вимоги Закону та Статуту при проведенні засідання Політичної Ради партії та прийнятті рішення про відкликання позивача як депутата місцевої ради за народною ініціативою.
У відповіді на відзив /а.с. 112-113/ позивач зазначив, що 26 березня 2024 року мали б проводитися Збори, а не Конференція, Полтавської обласної організації Політичної партії «ДОВІРА». Одинадцята (позачергова) Конференція Полтавської обласної організації політичної партії «ДОВІРА» від 26 березня 2024 року була неповноважна приймати будь-які рішення, оскільки на ній не брало участь більше половини членів Партії.
У запереченнях /а.с. 118-120/ відповідач-2 зазначив, що представник позивача вводить суд в оману, стверджуючи про наявність 50 членів партії, і що відповідачем-1 була надана достовірна інформація про кількість членів партії, що перебувають на партійному обліку в Полтавській обласній організації Політичної партії «ДОВІРА», а саме: 7.
Третя особа Карлівська міська територіальна виборча комісія Полтавського району Полтавської області письмових пояснень по суті спору у визначений судом строк до суду не направила.
Справу розглянуто судом за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін відповідно до пункту 10 частини шостої статті 12 та частини п`ятої статті 262 Кодексу адміністративного судочинства України.
Фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснювалося на підставі частини четвертої статті 229 КАС України.
Дослідивши письмові докази, суд встановив такі обставини та відповідні до них правовідносини.
Постановою Карлівської міської територіальної виборчої комісії Полтавського району Полтавської області від 03 серпня 2022 року №3 визнано обраним депутатом Карлівської міської ради Полтавської району Полтавської області на позачергових виборах депутатів Карлівської міської ради Полтавського району Полтавської області 31 жовтня 2021 року ОСОБА_1 /а.с. 13/.
Постановою Карлівської міської територіальної виборчої комісії Полтавського району Полтавської області від 03 серпня 2022 року №4 зареєстровано депутатом Карлівської міської ради Полтавської району Полтавської області ОСОБА_1 , обраного на позачергових виборах депутатів Карлівської міської ради Полтавського району Полтавської області 31.10.2021 в єдиному багатомандатному виборчому окрузі /а.с. 14/.
За змістом протоколу засідання від 19 березня 2024 року /а.с. 81-85/ на засіданні Правління Полтавської обласної організації політичної партії «ДОВІРА» були присутні 3 з 3 членів Правління. Правління повноважне приймати рішення з питань порядку денного. Одноголосно («ЗА» 3 члени Правління) вирішили:
-скликати одинадцяту (позачергову) Конференцію Полтавської обласної організації політичної партії «ДОВІРА» на 14 год 00 хв 26.03.2024 за адресою: Полтавська область, Полтавський район, м. Полтава, вул. Героїв Небесної Сотні, будинок 91;
- затвердити проект порядку денного одинадцятої (позачергової) Конференції Полтавської обласної організації політичної партії «ДОВІРА»;
- затвердити проект регламенту одинадцятої (позачергової) Конференції Полтавської обласної організації політичної партії «ДОВІРА»;
- встановити норму представництва на одинадцятій (позачерговій) Конференції Полтавської обласної організації політичної партії «ДОВІРА» - 7 депутатів;
- затвердити порядок акредитації представників засобів масової інформації на одинадцятій (позачерговій) Конференції Полтавської обласної організації політичної партії «ДОВІРА»;
- повідомити засоби масової інформації про дату, час і місце проведення одинадцятої (позачергової) Конференції Полтавської обласної організації політичної партії «ДОВІРА» шляхом розміщення інформації на інтернет сайті http://poltava.dovira.org.ua та шляхом надсилання інформаційних повідомлень рекомендованими листами місцевим та всеукраїнським засобам масової інформації відповідно до додатку №5 до Протоколу;
- повідомити депутатів місцевих рад, щодо яких будуть розглядатися питання про внесення пропозиції щодо відкликання за народною ініціативою, про дату час і місце проведення одинадцятої (позачергової) Конференції Полтавської обласної організації політичної партії «ДОВІРА» шляхом надсилання інформаційних повідомлень рекомендованими листами відповідно до додатку 6 до Протоколу.
Відповідно до Додатку 3 до протоколу засідання Правління Полтавської обласної організації політичної партії «ДОВІРА» від 19 березня 2024 року - «Проєкт регламенту одинадцятої (позачергової) Конференція Полтавської обласної організації Політичної партії «ДОВІРА» Конференція проводиться у відкритому режимі, якщо нею не прийнято рішення про інше. У роботі Конференції можуть брати участь члени партії, що перебувають на обліку в Полтавській обласній організації Політичної партії «Довіра» - з правом голосу, а також запрошені особи та інші особи, визначені законодавством України без права голосу. Депутати місцевих рад, щодо яких обговорюється рішення про відкликання за народною ініціативою, мають право на гарантований виступ на конференції до моменту прийняття відповідного рішення для пояснення своєї позиції в межах відведеного регламенту на обговорення відповідного питання порядку денного /а.с. 97/.
Відповідно до Додатку 4 до протоколу засідання Правління Полтавської обласної організації політичної партії «ДОВІРА» від 19 березня 2024 року «Порядок акредитації представників засобів масової інформації на одинадцятій (позачерговій) Конференції Полтавської обласної організації Політичної партії «ДОВІРА» акредитації на Конференцію підлягають усі без винятку журналісти, працівники національних і зарубіжних засобів масової інформації, в тому числі й технічний персонал телерадіокомпанії. Для отримання акредитації необхідно не пізніше як за 48 годин до початку Конференції подати заявку через електронну пошту /а.с. 95/.
Полтавська обласна організація Політичної партії «ДОВІРА» відповідно до вимог абзацу 2 частини дев`ятої статті 38 ЗУ «Про статус депутатів місцевих рад» направила до Полтавського вісника повідомлення від 20 березня 2024 року про те, що 26 березня 2024 року о 14 год 00 хв за адресою: Полтавська область, Полтавський район, м. Полтава, вул. Героїв Небесної Сотні, будинок 91, відбудеться одинадцята (позачергова) Конференція Полтавської обласної організації Політичної партії «ДОВІРА», на якій будуть розглядатися питання про внесення пропозицій щодо відкликання за народною ініціативою депутата місцевих ради, висунутого Полтавською обласною організацією Політичної партії «ДОВІРА» на місцевих виборах 31 жовтня 2021 року. Інформацію щодо порядку акредитації представників засобів масової інформації можна знайти на сторінці: http://poltava.dovira.org.ua /а.с. 96/.
Відповідно до Витягу з реєстру членів партії, що перебувають на обліку в ПО ПП «ДОВІРА», у переліку членів партії, які перебувають на обліку, значаться сім осіб: ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 , ОСОБА_6 , ОСОБА_7 , ОСОБА_8 /а.с. 86/.
На одинадцятій (позачерговій) Конференції Полтавської обласної організації політичної партії «ДОВІРА» були присутні 4 зі 7 членів Партії, що перебувають на обліку в Полтавській обласній організації політичної партії «ДОВІРА», а саме, ОСОБА_5 , ОСОБА_6 , ОСОБА_7 , ОСОБА_2 , про що свідчить реєстр делегатів одинадцятої (позачергової) Конференції Полтавської обласної організації політичної партії «ДОВІРА» від 26.03.2024 /а.с. 87/.
Відповідно до Протоколу одинадцятої (позачергової) Конференції Полтавської обласної організації Політичної партії "ДОВІРА" від 26 березня 2024 за результатами розгляду першого питання порядку денного Про внесення пропозиції щодо відкликання депутата Карлівської міської ради Полтавського району Полтавської області ОСОБА_1 за народною ініціативою слухали ОСОБА_2 , яка повідомила, що: « ОСОБА_1 був обраним депутатом Карлівської міської ради Полтавського району Полтавської області на позачергових виборах депутатів Карлівської міської ради Полтавського району Полтавської області 31 жовтня 2021року за виборчим списком Полтавської обласної організації Політичної партії «ДОВІРА». Відповідно до статті 37 ЗУ «Про статус депутатів місцевих рад», підставами для відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою можуть бути: 1) порушення депутатом місцевої ради положень Конституції України і законів України, що встановлено судовим рішенням, яке набрало законної сили; 2) невідповідність практичної діяльності депутата місцевої ради основним принципам і положенням передвиборної програми місцевої організації політичної партії, від якої його обрано депутатом, чи програмі політичної партії, від місцевої організації якої його обрано; 3) невиконання депутатом місцевої ради зобов`язань звітувати перед виборцями та проводити зустрічі з ними; 4) невходження депутата, обраного в багатомандатному виборчому окрузі, до фракції місцевої організації партії, за виборчим списком якої він обраний, або припинення членства депутата місцевої ради у фракції. Відповідно до частини першої статті 38 ЗУ «Про статус депутатів місцевих рад», право вносити пропозицію про відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою має місцева організація політичної партії, від якої його обрано депутатом. Відповідно до частини дев`ятої статті 38 ЗУ «Про статус депутатів місцевих рад» рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою місцевою організацією політичної партії, від якої його обрано депутатом, приймається на зборах (конференції) цієї організації, які проводяться у порядку, передбаченому статутом політичної партії. Таке рішення приймається не менше ніж двома третинами голосів присутніх учасників (делегатів) зборів (конференції). Відповідно до абзацу 1 частини другої статті 39 ЗУ «Про статус депутатів місцевих рад», у триденний строк після дня проведення зборів (конференції) місцевої організації партії, на яких було прийняте рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, така організація партії повідомляє територіальну виборчу комісію, яка встановила результати відповідних місцевих виборів, про факт проведення зборів (конференції). До повідомлення додається витяг з протоколу зборів (конференції), в якому зазначаються дата, місце проведення зборів (конференції), кількість їх учасників (делегатів), хід обговорення питання про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, результати голосування, зміст прийнятого рішення. Відповідно до абзацу 3 частини другої статті 39 ЗУ «Про статус депутатів місцевих рад», протокол зборів (конференції), на яких було прийняте рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, місцевою організацією політичної партії надсилається політичній партії для розгляду питання про відкликання депутата місцевої ради її вищим керівним органом. До Полтавської обласної організації Політичної партії «Довіра» надійшов протокол засідання депутатів фракції політичної партії «ДОВІРА» у Карлівській міській раді від 15 березня 2024 року. На засідання фракції розглядалося одне питання про відповідність практичної діяльності депутата Карлівської міської ради ОСОБА_1 основним принципам та положенням передвиборної програми місцевої організації політичної партії, від якої його обрано депутатом. В ході обговорення були висловлені різні бачення, але 3 із 4-х депутатів фракції вважають неприйнятними дії ОСОБА_1 . Після обговорення винесеного питання вирішили: 1. Засудити дії депутата Микитенко та визначити невідповідність практичної діяльності депутата Карлівської міської ради ОСОБА_1 основним принципам та положенням передвиборної програми обласної організації політичної партії «Довіра». 2. Протокол засідання фракції направити до Полтавської обласної організації політичної партії «Довіра». ОСОБА_2 запропонувала: 1. Встановити невідповідність практичної діяльності депутата Карлівської міської ради Полтавського району Полтавської області ОСОБА_1 основним принципам і положенням передвиборної програми Полтавської обласної організації Політичної партії "ДОВІРА" на позачергових виборах депутатів Карлівської міської ради Полтавського району Полтавської області 31 жовтня 2021 року, затвердженої рішенням третьої (позачергової) Конференції Полтавської обласної організації Політичної партії "ДОВІРА" 29 вересня 2021 року. 2. Винести на розгляд Політичної партії «ДОВІРА» пропозицію щодо відкликання депутата Карлівської міської ради Полтавського району Полтавської області ОСОБА_1 за народною ініціативою. 3. Повідомити Карлівську міську територіальну виборчу комісію Полтавського району Полтавської області про факт проведення цієї Конференції, в порядку, визначеному абз. 1 частини другої статті 39 ЗУ «Про статус депутатів місцевих рад». 4. Примірник протоколу цієї Конференції надіслати політичній партії «ДОВІРА» для розгляду питання про відкликання депутата місцевої ради її вищим керівним органом. Голосували: «ЗА» - 4; «ПРОТИ» - 0; «УТРИМАВСЯ» - 0. Рішення прийнято. Вирішили:
1. Встановити невідповідність практичної діяльності депутата Карлівської міської ради Полтавського району Полтавської області ОСОБА_1 основним принципам і положенням передвиборної програми Полтавської обласної організації Політичної партії "ДОВІРА" на позачергових виборах депутатів Карлівської міської ради Полтавського району Полтавської області 31 жовтня 2021 року, затвердженої рішенням третьої (позачергової) Конференції Полтавської обласної організації Політичної партії "ДОВІРА" 29 вересня 2021 року.
2. Винести на розгляд Політичної партії «ДОВІРА» пропозицію щодо відкликання депутата Карлівської міської ради Полтавського району Полтавської області ОСОБА_1 за народною ініціативою.
3. Повідомити Карлівську міську територіальну виборчу комісію Полтавського району Полтавської області про факт проведення цієї Конференції, в порядку, визначеному абз. 1 частини другої статті 39 ЗУ «Про статус депутатів місцевих рад».
4. Примірник протоколу цієї Конференції надіслати політичній партії «ДОВІРА» для розгляду питання про відкликання депутата місцевої ради її вищим керівним органом /а.с. 44/.
Повідомленням про факт проведення Конференції від 27 березня 2024 року Полтавська обласна організація Політичної партії «ДОВІРА» проінформувала Карлівську міську територіальну виборчу комісію Полтавського району Полтавської області про те, що 26 березня 2024 року відбулася одинадцята (позачергова) Конференція Полтавської обласної організації Політичної партії "ДОВІРА", на якій було прийнято рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата Карлівської міської ради Полтавського району Полтавської області ОСОБА_1 за народною ініціативою /а.с. 93/.
Вказане повідомлення разом із витягом з протоколу Конференції отримане Карлівською міською територіальною виборчою комісією Полтавського району Полтавської області 27 березня 2024 року /а.с. 94/.
У свою чергу повідомленням від 27 березня 2024 року №8/2024 Карлівська міська територіальна виборча комісія Полтавського району Полтавської області проінформувала ОСОБА_1 про те, що 27 березня 2024 року до Карлівської міської ради Полтавського району Полтавської області надійшло повідомлення про факт проведення 26 березня 2024 року одинадцятої (позачергової) Конференції Полтавської обласної організації Політичної партії "ДОВІРА", на якій було прийнято рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата Карлівської міської ради Полтавського району Полтавської області ОСОБА_1 за народною ініціативою /а.с. 39/.
За наслідками надходження до Політичної партії «ДОВІРА» протоколу одинадцятої (позачергової) Конференції Полтавської обласної організації Політичної партії «ДОВІРА» від 26 березня 2024 року рішенням про скликання Політради від 02 квітня 2024 року за підписом голови Політичної партії «ДОВІРА» Київець О.В. вирішено скликати Засідання Політичної партії «ДОВІРА» на 09 год 00 хв 08 квітня 2024 року за адресою: м. Київ, вул. Інститутська, буд. 18-А, офіс 7, та встановлено наступний порядок денний: 1. Про відкликання депутата Карлівської міської ради Полтавського району Полтавської області ОСОБА_1 за народною ініціативою /а.с. 99/.
Відповідно до Протоколу Засідання Політичної партії "ДОВІРА" від 08 квітня 2024 року /а.с. 101-103/ за результатами розгляду першого питання порядку денного «Про відкликання депутата Карлівської міської ради Полтавського району Полтавської області ОСОБА_1 за народною ініціативою» слухали ОСОБА_9 , яка повідомила, що: « 02 квітня 2024 року до Політичної партії «ДОВІРА» надійшов протокол одинадцятої (позачергової) Конференції Полтавської обласної організації Політичної партії «ДОВІРА» від 26 березня 2024 року, на якій було прийнято рішення про внесення пропозицій щодо відкликання депутата Карлівської міської ради Полтавського району Полтавської області ОСОБА_1 за народною ініціативою. Проведення Конференції відповідає вимогам законодавства та статуту Партії. Відповідно до частини сьомої статті 41 ЗУ «Про статус депутатів місцевих рад» вищий керівний орган політичної партії розглядає протокол зборів (конференції) місцевої організації політичної партії, на якій прийнято рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, та приймає рішення про відкликання такого депутата за народною ініціативою або про відмову в задоволенні цієї пропозиції. Відповідно до пункту 4.15 Статуту Партії у період між З`їздами (або їх етапами) вищим керівним органом Партії є Політична Рада Партії. Відповідно до частини восьмої статті 41 ЗУ «Про статус депутатів місцевих рад» рішення вищого керівного органу партії, прийняте відповідно до її статуту, передається до відповідної територіальної виборчої комісії. ОСОБА_9 запропонувала: 1. Відкликати депутата Карлівської міської ради Полтавського району Полтавської області ОСОБА_1 за народною ініціативою. 2. Це рішення передати до Карлівської міської територіальної виборчої комісії Полтавського району Полтавської області. Голосували: «ЗА» - 4; «ПРОТИ» - 0; «УТРИМАВСЯ» - 0. Рішення прийнято. Вирішили:
1. Відкликати депутата Карлівської міської ради Полтавського району Полтавської області ОСОБА_1 за народною ініціативою.
2. Це рішення передати до Карлівської міської територіальної виборчої комісії Полтавського району Полтавської області /а.с. 103/.
Цього ж дня, тобто 08 квітня 2024 року, за підписами головуючої на Засіданні Політичної Ради Партії «ДОВІРА» Київець О.В. та секретаря на Засіданні Політичної Ради Партії «ДОВІРА» Сингаївської Л.М. оформлено рішення №1 «Про відкликання депутата Карлівської міської ради Полтавського району Полтавської області ОСОБА_1 за народною ініціативою», яким Політична партія «ДОВІРА» вирішила: 1. Відкликати депутата Карлівської міської ради Полтавського району Полтавської області ОСОБА_1 за народною ініціативою. 2. Це рішення передати до Карлівської міської територіальної виборчої комісії Полтавського району Полтавської області /а.с. 104/.
Позивач, не погодившись із діями Полтавської обласної організації Політичної партії ДОВІРА щодо процедури проведення одинадцятої (позачергової) конференції Полтавської обласної організації Політичної партії ДОВІРА з відкликання депутата Карлівської міської ради ОСОБА_1 за народною ініціативою, обраного від Полтавської обласної організації Політичної партії ДОВІРА, рішенням одинадцятої (позачергової) конференції Полтавської обласної організації Політичної партії ДОВІРА від 26 березня 2024 року щодо внесення на розгляд Політичної партії ДОВІРА пропозиції щодо відкликання депутата Карлівської міської ради Полтавського району Полтавської області ОСОБА_1 з народною ініціативою, а також рішенням Політичної партії ДОВІРА №1 від 08 квітня 2024 року щодо відкликання депутата Карлівської міської ради Полтавського району Полтавської області ОСОБА_1 з народною ініціативою, обраного від Полтавської обласної організації Політичної партії ДОВІРА, звернувся до суду з цим позовом.
Надаючи правову оцінку встановленим обставинам та доводам учасників справи, які мають значення для правильного вирішення спору, суд виходить з наступного.
Правовий статус депутата сільської, селищної, міської, районної у місті, районної, обласної ради (далі - місцева рада) як представника інтересів територіальної громади, виборців свого виборчого округу та рівноправного члена місцевої ради, гарантії депутатської діяльності та порядок відкликання депутата місцевої ради визначаються Законом України Про статус депутатів місцевих рад від 11 липня 2002 року №93-IV /надалі Закон №93-IV/.
Відповідно до статті 2 Закону №93-IV депутат сільської, селищної, міської, районної у місті, районної, обласної ради (далі - депутат місцевої ради) є представником інтересів територіальної громади села, селища, міста чи їх громад, який відповідно до Конституції України і закону про місцеві вибори обирається на основі загального, рівного, прямого виборчого права шляхом таємного голосування на строк, встановлений Конституцією України.
Депутат місцевої ради як представник інтересів територіальної громади, виборців свого виборчого округу зобов`язаний виражати і захищати інтереси відповідної територіальної громади та її частини - виборців свого виборчого округу, виконувати їх доручення в межах своїх повноважень, наданих законом, брати активну участь у здійсненні місцевого самоврядування.
За приписами статті 3 Закону №93-IV депутат місцевої ради є повноважним і рівноправним членом відповідної ради - представницького органу місцевого самоврядування. Депутат місцевої ради відповідно до цього Закону наділяється всією повнотою прав, необхідних для забезпечення його реальної участі у діяльності ради та її органів.
Виникнення і строк повноважень депутата місцевої ради регламентовано у статті 4 Закону №93-IV.
Так, частинами першою та другою цієї статті передбачено, що депутат місцевої ради набуває свої повноваження в результаті обрання його до ради відповідно до Закону України "Про вибори депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів".
Повноваження депутата місцевої ради починаються з дня відкриття першої сесії відповідної ради з моменту офіційного оголошення підсумків виборів відповідною територіальною виборчою комісією і закінчуються в день відкриття першої сесії цієї ради нового скликання, крім передбачених законом випадків дострокового припинення повноважень депутата місцевої ради або ради, до складу якої його обрано.
Відповідно до пункту 1 частини першої статті 5 Закону №93-IV повноваження депутата місцевої ради припиняються достроково за наявності перелічених підстав, засвідчених офіційними документами, без прийняття рішення відповідної ради у разі його відкликання за народною ініціативою у встановленому цим Законом порядку.
Згідно з частиною другою статті 10 Закону №93-IV депутат місцевої ради може бути в будь-який час відкликаний за народною ініціативою у встановленому цим Законом порядку.
Стаття 37 Закону №93-IV визначає підстави для відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, відповідно до частини першої якої такими підставами можуть бути:
1) порушення депутатом місцевої ради положень Конституції України і законів України, що встановлено судовим рішенням, яке набрало законної сили;
2) пропуск депутатом місцевої ради протягом року більше половини пленарних засідань ради або засідань постійної комісії, невиконання ним без поважних причин обов`язків депутата місцевої ради у виборчому окрузі, передбачених статтею 10 цього Закону;
3) невідповідність практичної діяльності депутата місцевої ради основним принципам і положенням передвиборної програми місцевої організації політичної партії, від якої його обрано депутатом, чи програмі політичної партії, від місцевої організації якої його обрано;
4) невиконання депутатом місцевої ради передбачених статтею 16 цього Закону зобов`язань звітувати перед виборцями та проводити зустрічі з ними;
5) невходження депутата, обраного в багатомандатному виборчому окрузі, до фракції місцевої організації партії, за виборчим списком якої він обраний, або припинення членства депутата місцевої ради у фракції.
Частина перша статті 38 Закону №93-IV передбачає, що право вносити пропозицію про відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою (не раніше ніж через рік з моменту набуття таких повноважень) мають місцева організація політичної партії, від якої його обрано депутатом, а також громадяни України, які є виборцями відповідного виборчого округу.
Положеннями частини дев`ятої статті 38 Закону №93-IV визначено, що рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою місцевою організацією політичної партії, від якої його обрано депутатом, приймається на зборах (конференції) цієї організації, які проводяться у порядку, передбаченому статутом політичної партії. Таке рішення приймається не менше ніж двома третинами голосів присутніх учасників (делегатів) зборів (конференції).
Про дату, час і місце проведення зборів (конференції), на яких буде розглядатися питання про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, місцева організація політичної партії повідомляє медіа. Порядок акредитації представників медіа на таких зборах (конференції) визначає організатор заходу.
Відповідно до частини другої статті 39 Закону №93-IV у триденний строк після дня проведення зборів (конференції) місцевої організації партії, на яких було прийняте рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, така організація партії повідомляє територіальну виборчу комісію, яка встановила результати відповідних місцевих виборів, про факт проведення зборів (конференції). До повідомлення додається витяг з протоколу зборів (конференції), в якому зазначаються дата, місце проведення зборів (конференції), кількість їх учасників (делегатів), хід обговорення питання про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, результати голосування, зміст прийнятого рішення.
Голова, а в разі його відсутності - заступник голови, а в разі відсутності голови та його заступника - секретар територіальної виборчої комісії на наступний день з дня одержання повідомлення про проведення зборів виборців чи зборів (конференції) місцевої організації політичної партії, на яких було прийняте рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, інформує депутата та місцеву раду.
Протокол зборів (конференції), на яких було прийняте рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, місцевою організацією політичної партії надсилається політичній партії для розгляду питання про відкликання депутата місцевої ради її вищим керівним органом.
Статтею 41 Закону №93-IV врегульовано питання прийняття рішення про відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою.
Так, згідно з частиною сьомою статті 41 Закону №93-IV вищий керівний орган політичної партії розглядає звернення територіальної виборчої комісії щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою чи протокол зборів (конференції) місцевої організації політичної партії, на якому прийнято рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, та приймає рішення про відкликання такого депутата за народною ініціативою або про відмову в задоволенні цієї пропозиції.
Відповідно до частини восьмої статті 41 Закону №93-IV рішення вищого керівного органу партії, прийняте відповідно до її статуту, передається до відповідної територіальної виборчої комісії, яка інформує про зміст рішення ініціативну групу.
Частиною дев`ятою 41 Закону №93-IV визначено, що на підставі рішення вищого керівного органу політичної партії про відкликання депутата, обраного шляхом висування місцевою організацією політичної партії, за народною ініціативою, а у разі якщо депутат був обраний шляхом самовисування, - на підставі свого рішення, передбаченого частиною п`ятою цієї статті, відповідна територіальна виборча комісія зобов`язана у порядку, передбаченому Виборчим кодексом України, визнати обраним депутатом наступного за черговістю кандидата у депутати від місцевої організації політичної партії або призначити проміжні вибори депутата у відповідному багатомандатному виборчому окрузі.
Отже, за змістом наведених норм депутат місцевої ради може бути в будь-який час відкликаний за народною ініціативою у встановленому законом порядку. Перелік підстав для відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою визначений законом та є вичерпним. Підставою для відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою може бути невідповідність практичної діяльності депутата місцевої ради основним принципам і положенням передвиборної програми місцевої організації політичної партії, від якої його обрано депутатом, чи програмі політичної партії, від місцевої організації якої його обрано. Право вносити пропозицію про відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою мають місцева організація політичної партії, від якої його обрано депутатом, а також громадяни України, які є виборцями відповідного виборчого округу. Рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою місцевою організацією політичної партії приймається на зборах (конференції) цієї організації, які проводяться у порядку, передбаченому статутом політичної партії. Таке рішення приймається не менше ніж двома третинами голосів присутніх учасників (делегатів) зборів (конференції). Про факт проведення зборів (конференції), на яких було прийняте рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, місцева організація партії у триденний строк після дня проведення зборів (конференції) повідомляє територіальну виборчу комісію, яка встановила результати відповідних місцевих виборів, а територіальна виборча комісія на наступний день з дня одержання повідомлення про проведення зборів (конференції) місцевої організації політичної партії, на яких було прийняте рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, інформує депутата та місцеву раду.
Таким чином, нормами Закону №93-IV визначений лише порядок прийняття рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою місцевою організацією політичної партії, від якої його обрано депутатом, а саме: рішення приймається не менше ніж двома третинами голосів присутніх членів (делегатів) зборів (конференції). А сам порядок проведення зборів (конференції) політичної партії нормами Закону №93-IV не визначений, проте визначено, що збори (конференція) політичної партії проводяться у порядку, передбаченому статутом політичної партії.
Дослідивши відповідні положення Статуту Політичної партії ДОВІРА (в новій редакції), що затверджений в новій редакції рішенням шостого (позачергового) З`їзду Політичної партії «ДОВІРА» /а.с. 61-80/, суд встановив, що згідно з пунктом 5.7 цього Статуту вищим керівним органом обласної організації Партії є Збори (Конференція), а в період між Зборами (Конференціями) Правління обласної організації Партії. Збори (Конференція) скликається Правлінням або Головою обласної організації не менше одного разу на рік. Збори (Конференція) обласної організації Партії може бути скликана за рішенням Політвиконкому або Політичної Ради Партії. Орган, що скликає Збори (Конференцію) обласної організації Партії встановлює норму представництва, дату, час, форму, місце проведення Зборів (Конференції). Збори повноважні розглядати питання та приймати рішення, якщо в них беруть участь більше половини членів Партії, що перебувають на партійному обліку в відповідній обласній організації Партії на день проведення Зборів. Конференція повноважна розглядати питання, якщо в ній беруть участь більше половини обраних делегатів. Делегатів на Конференцію обласної організації Партії обирають на Зборах (Конференціях) підпорядкованих місцевих організацій Партії. Рішення Зборів (Конференції) приймаються більшістю голосів від кількості зареєстрованих учасників.
Оскільки положення Статуту Політичної партії ДОВІРА (в новій редакції) у частині порядку прийняття рішення не відповідають нормі статті 38 Закону №93-IV (рішення приймається не менше ніж двома третинами голосів присутніх учасників (делегатів) зборів (конференції), у спірних правовідносинах застосуванню підлягають норми статті 38 Закону №93-IV, а не положення пункту 5.7 Статуту Політичної партії ДОВІРА (в новій редакції).,
Як слідує з протоколу засідання Правління Полтавської обласної організації політичної партії «ДОВІРА» від 19 березня 2024 року, Правлінням вирішено, зокрема:
-скликати одинадцяту (позачергову) Конференцію Полтавської обласної організації політичної партії «ДОВІРА» на 14 год 00 хв 26.03.2024 за адресою: Полтавська область, Полтавський район, м. Полтава, вул. Героїв Небесної Сотні, будинок 91;
- встановити норму представництва на одинадцятій (позачерговій) Конференції Полтавської обласної організації політичної партії «ДОВІРА» - 7 депутатів;
- повідомити депутатів місцевих рад, щодо яких будуть розглядатися питання про внесення пропозиції щодо відкликання за народною ініціативою, про дату час і місце проведення одинадцятої (позачергової) Конференції Полтавської обласної організації політичної партії «ДОВІРА» шляхом надсилання інформаційних повідомлень рекомендованими листами відповідно до додатку 6 до Протоколу.
Відповідно до Витягу з реєстру членів партії, що перебувають на обліку в ПО ПП «ДОВІРА», у переліку членів партії, які перебувають на обліку, значаться 7 осіб: ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 , ОСОБА_6 , ОСОБА_7 , ОСОБА_8 /а.с. 86/.
На одинадцятій (позачерговій) Конференції Полтавської обласної організації політичної партії «ДОВІРА» були присутні 4 зі 7 членів Партії, що перебувають на обліку в Полтавській обласній організації політичної партії «ДОВІРА», а саме, ОСОБА_5 , ОСОБА_6 , ОСОБА_7 , ОСОБА_2 , про що свідчить реєстр делегатів одинадцятої (позачергової) Конференції Полтавської обласної організації політичної партії «ДОВІРА» від 26.03.2024 /а.с. 87/.
Відповідно до Протоколу одинадцятої (позачергової) Конференції Полтавської обласної організації Політичної партії "ДОВІРА" від 26 березня 2024 за результатами розгляду першого питання порядку денного Про внесення пропозиції щодо відкликання депутата Карлівської міської ради Полтавського району Полтавської області ОСОБА_1 за народною ініціативою проголосували: «ЗА» - 4; «ПРОТИ» - 0; «УТРИМАВСЯ» - 0. Рішення прийнято. Вирішили: 1. Встановити невідповідність практичної діяльності депутата Карлівської міської ради Полтавського району Полтавської області ОСОБА_1 основним принципам і положенням передвиборної програми Полтавської обласної організації Політичної партії "ДОВІРА" на позачергових виборах депутатів Карлівської міської ради Полтавського району Полтавської області 31 жовтня 2021 року, затвердженої рішенням третьої (позачергової) Конференції Полтавської обласної організації Політичної партії "ДОВІРА" 29 вересня 2021 року. 2. Винести на розгляд Політичної партії «ДОВІРА» пропозицію щодо відкликання депутата Карлівської міської ради Полтавського району Полтавської області ОСОБА_1 за народною ініціативою. 3. Повідомити Карлівську міську територіальну виборчу комісію Полтавського району Полтавської області про факт проведення цієї Конференції, в порядку, визначеному абз. 1 частини другої статті 39 ЗУ «Про статус депутатів місцевих рад». 4. Примірник протоколу цієї Конференції надіслати політичній партії «ДОВІРА» для розгляду питання про відкликання депутата місцевої ради її вищим керівним органом.
Таким чином, кількість присутніх членів Партії, що перебувають на обліку в Полтавській обласній організації політичної партії «ДОВІРА», була достатньою для прийняття оскаржуваного рішення та оскаржуване рішення щодо внесення на розгляд Політичної партії ДОВІРА пропозиції щодо відкликання депутата Карлівської міської ради Полтавського району Полтавської області ОСОБА_1 за народною ініціативою було прийнято на Конференції 26 березня 2024 року не менше ніж двома третинами голосів присутніх учасників (делегатів) Конференції, а саме: 4 депутатами із присутніх 4 депутатів, що відповідає вимогам статті 38 Закону №93-IV.
Довід позивача щодо перебування на обліку в Полтавській обласній організації політичної партії «ДОВІРА» на день проведення Конференції понад 50 осіб документально не підтверджений та заперечується Головою Полтавської обласної організації політичної партії «ДОВІРА» Гиркою Н.О. у наданих суду письмових запереченнях і спростовується відповідним реєстром учасників.
Крім того, з аналізу норми статті 38 Закону №93-IV слідує, що рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою приймається не менше ніж двома третинами голосів присутніх учасників (делегатів) конференції, а не всіх депутатів, які перебувають на обліку в обласній організації політичної партії на день проведення Конференції.
У позовній заяві позивач в якості основної підстави для визнання протиправними спірних дій та скасування спірних рішень зазначає про те, що письмове повідомлення про дату, час та місце проведення одинадцятої (позачергової) конференції Полтавської обласної організації Політичної партії «ДОВІРА» він отримав від Полтавської обласної організації Політичної партії «ДОВІРА» лише 27 березня 2024 року, тобто після закінчення проведення Конференції, що позбавило позивача права на виступ на такій Конференції та надання пояснень з приводу його відкликання за пропозицією політичної партії.
З цього приводу суд зазначає, що, дійсно, письмове повідомлення від 20 березня 2024 року про дату, час та місце проведення одинадцятої (позачергової) Конференції щодо розгляду питання про внесення пропозицій щодо відкликання за народною ініціативою депутата Карлівської міської ради Полтавського району Полтавської області ОСОБА_1 . Полтавська обласна організація Політичної партії «ДОВІРА» направила на адресу позивача рекомендованим листом - 21 березня 2024 року, що підтверджується наявною у матеріалах справи квитанцією АТ «Укрпошта» від 21 березня 2024 року /а.с. 98/, та вказане письмове повідомлення позивач отримав - 27 березня 2024 року, що підтверджується рекомендованим повідомленням про вручення поштового відправлення /а.с. 10/ та залученою до матеріалів справи роздруківкою відстеження поштового відправлення АТ «Укрпошта» 3602203258861 /а.с. 151/.
Оскільки законом передбачено, що про факт проведення зборів (конференції), на яких було прийнято рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, депутат інформується (відповідною територіальною виборчою комісією), є підстави вважати, що проведення зборів (конференції) обласної організації політичної партії може мати місце і за відсутності самого депутата, стосовно якого було прийнято рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою.
На користь цього висновку суду свідчить також норма частини третьої статті 48 Закону №93-IV, якою передбачено, що неприбуття на збори (конференцію) депутата місцевої ради, який був належним чином повідомлений про них, не перешкоджає розгляду питання про внесення пропозиції щодо його відкликання за народною ініціативою.
Водночас можливість проведення зборів (конференції) обласної організації політичної партії за відсутності депутата, стосовно якого на цих зборах (конференції) було прийнято рішення про внесення пропозиції щодо його відкликання за народною ініціативою, не звільняє обласну організацію політичної партії від обов`язку вчинити дії щодо належного повідомлення депутата про дату, час і місце проведення зборів (конференції). Письмове повідомлення депутата про дату, час і місце проведення зборів (конференції) обласної організації політичної партії може вважатися належним, а обласна політична організація вправі проводити збори (конференцію) за відсутності депутата, у випадку отримання депутатом письмового повідомлення до початку проведення зборів (конференції). У разі ж неналежного письмового повідомлення депутата про дату, час і місце проведення зборів (конференції), внаслідок якого депутат необізнаний про дату, час та місце проведення зборів (конференції), буде мати місце порушення гарантій прав депутата місцевої ради при розгляді питання про його відкликання, що визначені відповідними положеннями статті 48 Закону №93-IV.
Так, відповідно до положень абзаців 3 та 4 частини першої статті 48 Закону №93-IV про дату, час і місце проведення зборів (конференції) місцевої організації політичної партії, на яких буде розглядатися питання про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, місцева організація політичної партії письмово повідомляє депутата, щодо якого розглядатиметься відповідне питання. Такий депутат має право на гарантований виступ на зборах (конференції) до моменту прийняття відповідного рішення для пояснення своєї позиції. Неприбуття на збори (конференцію) депутата місцевої ради, який був належним чином повідомлений про них, не перешкоджає розгляду питання про внесення пропозиції щодо його відкликання за народною ініціативою.
Депутат місцевої ради має право бути присутнім під час розгляду вищим керівним органом політичної партії звернення територіальної виборчої комісії щодо його відкликання за народною ініціативою чи протоколу зборів (конференції) місцевої організації політичної партії, на якому прийнято рішення про внесення пропозиції щодо його відкликання, та при прийнятті відповідного рішення, а також на засіданнях територіальної виборчої комісії при розгляді нею питань, що стосуються його відкликання.
Отже, право депутата на гарантований законом виступ на зборах (конференції) та надання пояснень щодо своєї позиції до моменту прийняття рішення про його відкликання може бути реалізовано виключно за умови належного письмового повідомлення місцевою організацією політичної партії про дату , час і місце проведення зборів (конференції), свідченням якого є обізнаність депутата про дату , час і місце проведення зборів (конференції) до початку їх проведення.
В ході судового розгляду справи встановлено, що ані пункт 5.7 Статуту Політичної партії ДОВІРА (в новій редакції), ані інші пункти цього Статуту не містять будь-яких положень щодо терміну направлення депутатам письмового повідомлення про дату, час та місце проведення Конференції.
У зв`язку з цим суд вважає, що у спірному випадку, за відсутності в Статуті положень, які б встановлювали термін направлення депутату письмового повідомлення про дату, час та місце проведення Конференції, належним повідомленням може вважатися таке повідомлення, яке забезпечує обізнаність депутата про дату, час та місце проведення Конференції до початку проведення такої Конференції. На переконання суду, законодавець у нормі абзацу 3 частини першої статті 48 Закону №93-IV встановив вимогу щодо належного письмового повідомлення депутата про дату, час та місце проведення зборів (конференції) місцевої організації політичної партії саме з метою виключення будь-яких сумнівів щодо обізнаності депутата про дату, час та місце проведення зборів (конференції), що в свою чергу передбачає встановлення факту отримання депутатом письмового повідомлення до початку проведення зборів (конференції).
Тож для правильного вирішення спору підлягає встановленню обставина того, чи був обізнаний позивач про дату, час та місце проведення Конференції до початку її проведення.
Як встановлено судом, позивач отримав письмове повідомлення про дату, час та місце проведення Конференції- 27 березня 2024 року, тобто вже після проведення зборів (конференції) 26 березня 2024 року, що має наслідком незабезпечення гарантій прав депутата місцевої ради при розгляді питання про його відкликання відповідно до статті 48 Закону №93-IV.
Так, 26 березня 2024 року, за відсутності на Конференції неналежним чином повідомленого про таку Конференцію ОСОБА_1 , була проведена Конференція Полтавської обласної організації Політичної партії "ДОВІРА", на якій згідно Протоколу одинадцятої (позачергової) Конференції Полтавської обласної організації Політичної партії "ДОВІРА" від 26 березня 2024 року прийнято, рішення:
1. Встановити невідповідність практичної діяльності депутата Карлівської міської ради Полтавського району Полтавської області ОСОБА_1 основним принципам і положенням передвиборної програми Полтавської обласної організації Політичної партії "ДОВІРА" на позачергових виборах депутатів Карлівської міської ради Полтавського району Полтавської області 31 жовтня 2021 року, затвердженої рішенням третьої (позачергової) Конференції Полтавської обласної організації Політичної партії "ДОВІРА" 29 вересня 2021 року.
2. Винести на розгляд Політичної партії «ДОВІРА» пропозицію щодо відкликання депутата Карлівської міської ради Полтавського району Полтавської області ОСОБА_1 за народною ініціативою.
У подальшому, на підставі інформації та фактів, обговорених на Конференції 26 березня 2024 року стосовно депутата ОСОБА_1 , на засіданні політичної ради партії «Довіра», проведеному 08 квітня 2024 року, прийнято рішення № 1 про відкликання депутата Карлівської міської ради Полтавського району Полтавської області ОСОБА_1 за народною ініціативою.
Таким чином, внаслідок неналежного повідомлення позивача про дату, час та місце проведення Конференції позивач не зміг скористатися своїм правом на гарантований законом виступ на Конференції Полтавської обласної організації Політичної партії "ДОВІРА" від 26 березня 2024 року та надання пояснень щодо своєї позиції про наявність /відсутність підстав для відкликання до моменту прийняття рішення про його відкликання.
Суд враховує, що депутат політичної партії нарівні із правами має і обов`язки, зокрема, здійснювати таку практичну діяльність депутата місцевої ради, яка відповідає основним принципам і положенням передвиборної програми місцевої організації політичної партії, від якої його обрано депутатом, чи програмі політичної партії, від місцевої організації якої його обрано. Водночас Верховним Судом при вирішенні спору у подібних правовідносинах (справа № 560/5385/22) зроблено висновок, що враховуючи правову природу процедури відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою та наслідків, які настають для відповідного депутата, гарантії прав депутатів мають бути дотримані усіма учасниками такого роду правовідносин: вищим керівним органом політичної партії, місцевою організацією політичної партії, територіальною виборчою комісією тощо.
Як вбачається з протоколу засідання Політичної ради партії «Довіра» від 08 квітня 2024 року, питання щодо належного повідомлення позивача про дату, час і місце проведення Конференції Полтавської обласної організації Політичної партії "ДОВІРА" від 26 березня 2024 року не перевірялося та при цьому на такому засіданні Політичної ради партії «Довіра» прийнято рішення про відкликання депутата Карлівської міської ради Полтавського району Полтавської області ОСОБА_1 за народною ініціативою на підставі Протоколу одинадцятої (позачергової) Конференції Полтавської обласної організації Політичної партії "ДОВІРА", проведеної 26 березня 2024 року за відсутності депутата ОСОБА_1 , неналежним чином повідомленого про дату, час та місце проведення цієї Конференції.
У спірному випадку рішення зборів (конференції) місцевої організації політичної партії стало підставою для ухвалення вищим керівним органом політичної партії остаточного рішення про відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, а тому, на переконання суду, дотримання місцевою організацією політичної партії процедури ухвалення такого рішення входить до предмета доказування у спорі про правомірність прийняття рішення вищого керівного органу політичної партії про відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою.
У постанові від 19 лютого 2024 року у справі №380/4165/22 Верховний Суд зазначив, що у процедурі відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою рішення зборів (конференції) місцевої організації політичної партії про внесення відповідної пропозиції має рекомендаційний характер, тоді як остаточне рішення про відкликання депутата або про відмову в задоволенні цієї пропозиції приймає вищий керівний орган політичної партії, що, відповідно, може мати наслідком зміну складу місцевої ради.
На цій підставі Верховний Суд погодився з правомірністю висновків судів попередніх інстанцій, що рішення зборів (конференції) місцевої організації політичної партії щодо внесення пропозиції про відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою не є окремим предметом судового спору.
Хоча сам Протокол одинадцятої (позачергової) Конференції Полтавської обласної організації Політичної партії "ДОВІРА" від 26 березня 2024 року не є предметом судового оскарження, а зазначені в ньому фактичні обставини не є предметом доказування, суд вважає за необхідне зазначити, що цей Протокол не містить відомостей про повідомлення учасникам Конференції детальної інформації з посиланням на відповідні докази щодо фактичних підстав для відкликання депутата (здійснення ОСОБА_1 такої практичної діяльності депутата місцевої ради, яка не відповідала основним принципам і положенням передвиборної програми місцевої організації політичної партії, від якої його обрано депутатом, чи програмі політичної партії, від місцевої організації якої його обрано), які стали підставою для відкликання позивача як депутата Карлівської міської ради згідно пункту 3 частини першої статті 37 Закону № 93-IV, а відтак участь та виступ позивача на Конференції Полтавської обласної організації Політичної партії "ДОВІРА" від 26 березня 2024 року могли вплинути на результат проведення цієї Конференції та прийняття на ній відповідного рішення.
З огляду на те, що при прийнятті рішення зборів (конференції) місцевої організації політичної партії відповідачем не забезпечено передбачені статтею 48 Закону №93-IV гарантії прав позивача як депутата місцевої ради при розгляді питання про його відкликання, зокрема щодо: права бути належним чином проінформованим про дату, час і місце проведення Конференції, що проводиться з питання його відкликання; права бути присутнім на Конференції та виступити з наданням пояснень щодо своєї позиції про відкликання його як депутата, суд доходить висновку, що рішення політичної ради Партії «Довіра» про відкликання депутата Карлівської міської ради Полтавського району Полтавської області ОСОБА_1 за народною ініціативою № 1 від 08 квітня 2024 року, яке прийнято на підставі такого протоколу Конференції місцевої організації політичної партії від 26 березня 2024 року, прийнято з порушенням встановленої процедури, а відтак є протиправним, у зв`язку з чим підлягає скасуванню.
У позовній заяві позивач посилається на те, що згідно пункту 4.2. Статуту Політичної партії «ДОВІРА» вищим керівним органом Партії є З`їзд, а не Політична Рада Партії, тоді як спірне рішення від 08 квітня 2024 року №1 було прийнято саме Політичною Радою Партії, а не З`їздом, як вищим керівним органом партії.
Разом з тим, суд не вбачає наявності підстав для покладення в основу мотивів та висновків щодо протиправності рішення № 1 від 08 квітня 2024 року вказаного доводу позивача, адже відповідно до підпункту 4.20.13 пункту 4.20 Статуту Політичної партії «ДОВІРА» (у новій редакції саме до повноважень Політичної Ради Партії належить прийняття рішення про відкликання народних депутатів України, депутатів місцевих рад, селищних, сільських, міських голів, обраних від Партії або обласної, місцевої організації Партії в порядку, встановленому чинним законодавством України.
Інші доводи позивача, та й доводи відповідача -2, не впливають на висновки суду та їх не спростовують.
За висновком Верховного Суду, який висувався неодноразово при розгляді справ (зокрема у постанові від 13 березня 2023 року при розгляді справи №500/109/22) відсутність порушеного права чи невідповідність обраного позивачем способу його захисту способам, визначеним законодавством, є підставою для прийняття судом рішення про відмову в позові.
Тож, беручи до уваги ту обставину, що оскаржувані позивачем дії знайшли своє відображення у протокольному рішенні одинадцятої (позачергової) конференції Полтавської обласної організації Політичної партії ДОВІРА щодо внесення на розгляд Політичної партії ДОВІРА пропозиції щодо відкликання депутата Карлівської міської ради Полтавського району Полтавської області ОСОБА_1 з народною ініціативою від 26 березня 2024 року, а саме таке протокольне рішення не створює для позивача правові наслідки та є лише рекомендацією (пропозицією) для вищого керівного органу партії прийняти остаточне рішення про відкликання депутата, суд доходить висновку про наявність підстав для відмови у задоволенні позову в частині позовних вимог про визнання протиправними дій щодо процедури проведення одинадцятої (позачергової) Конференції Полтавської обласної організації Політичної партії "ДОВІРА" від 26 березня 2024 року та про визнання протиправним та скасування протокольного рішення одинадцятої (позачергової) Конференції Полтавської обласної організації Політичної партії "ДОВІРА" від 26 березня 2024 року щодо внесення пропозиції про відкликання депутата Карлівської міської ради Полтавського району Полтавської області ОСОБА_1 за народною ініціативою.
Таким чином, адміністративний позов підлягає частковому задоволенню з наведених судом мотивів.
В позовній заяві позивачем заявлено клопотання про відшкодування понесення ним судових витрат зі сплати судового збору та на оплату правничої допомоги у сумі 25000,00 грн.
Вирішуючи питання про розподіл судових витрат, суд виходить з наступного.
Згідно з частиною першою статті 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Частиною першою статті 132 КАС України передбачено, що судові витрати складаються із судового збору та витрат, пов`язаних з розглядом справи, до яких відповідно до частини третьої цієї статті належать і витрати на професійну правничу допомогу.
Згідно з частинами другою - п`ятою статті 134 КАС України за результатами розгляду справи витрати на правничу допомогу адвоката підлягають розподілу між сторонами разом з іншими судовими витратами, за винятком витрат суб`єкта владних повноважень на правничу допомогу адвоката.
Для цілей розподілу судових витрат: 1) розмір витрат на правничу допомогу адвоката, в тому числі гонорару адвоката за представництво в суді та іншу правничу допомогу, пов`язану зі справою, включаючи підготовку до її розгляду, збір доказів тощо, а також вартість послуг помічника адвоката визначаються згідно з умовами договору про надання правничої допомоги та на підставі доказів щодо обсягу наданих послуг і виконаних робіт та їх вартості, що сплачена або підлягає сплаті відповідною стороною або третьою особою; 2) розмір суми, що підлягає сплаті в порядку компенсації витрат адвоката, необхідних для надання правничої допомоги, встановлюється згідно з умовами договору про надання правничої допомоги на підставі доказів, які підтверджують здійснення відповідних витрат.
Для визначення розміру витрат на правничу допомогу та з метою розподілу судових витрат учасник справи подає детальний опис робіт (наданих послуг), виконаних адвокатом, та здійснених ним витрат, необхідних для надання правничої допомоги.
Розмір витрат на оплату послуг адвоката має бути співмірним із: 1) складністю справи та виконаних адвокатом робіт (наданих послуг); 2) часом, витраченим адвокатом на виконання відповідних робіт (надання послуг); 3) обсягом наданих адвокатом послуг та виконаних робіт; 4) ціною позову та (або) значенням справи для сторони, в тому числі впливом вирішення справи на репутацію сторони або публічним інтересом до справи.
Проаналізувавши наведені процесуальні норми, Верховний Суд в постанові від 02 лютого 2023 року у справі №120/4765/21-а дійшов висновків, що склад та розмір витрат, пов`язаних з оплатою правової допомоги, входить до предмета доказування у справі. На підтвердження цих обставин суду повинні бути надані договір про надання правової допомоги (договір доручення, договір про надання юридичних послуг та ін.), документи, що свідчать про оплату гонорару та інших витрат, пов`язаних із наданням правової допомоги, оформлені у встановленому законом порядку (квитанція до прибуткового касового ордера, платіжне доручення або інший банківський документ, касові чеки, посвідчення про відрядження). Зазначені витрати мають бути документально підтверджені та доведені. Відсутність документального підтвердження витрат на правову допомогу, а також розрахунку таких витрат є підставою для відмови у задоволенні вимог про відшкодування зазначених витрат. Аналогічна правова позиція викладена в постанові Великої Палати Верховного Суду від 27 червня 2018 року у справі № 826/1216/16, постанові Верховного Суду від 2 червня 2022 року № 380/3142/20. Витрати, пов`язані з правничою допомогою адвоката потребують належного документального підтвердження, на чому неодноразово наголошував Верховний Суд у судових рішеннях. Визначений у них орієнтир, яким мають керуватися суди нижчих інстанцій при вирішенні питання щодо розподілу витрат на правничу допомогу адвоката, головним чином вимагає повного і всебічного дослідження доказів, якими підтверджується надання правничої допомоги, особливо її вартість і оплата. Зважаючи на те, що понесені витрати відшкодовуватиме інша сторона, дослідження цих доказів вимагає ретельного підходу, адже їх стягнення, з одного боку, є компенсацією (певною мірою вимушених) фінансових затрат сторони, на користь якої ухвалено судове рішення, але водночас ця компенсація не може бути надмірною. Тож окрім того, що витрати на правничу допомогу мають бути документально доведеними, вони мають відповідати також критерію співмірності у розумінні частини п`ятої статті 134 КАС. Вирішенню питання про розподіл судових витрат передує врахування судом, зокрема, обґрунтованості та пропорційності розміру таких витрат до предмета спору, значення справи для сторін. При цьому принципи обґрунтованості та пропорційності розміру таких витрат до предмета спору повинні розглядатися, у тому числі, через призму принципу співмірності, який, як уже зазначалося вище, включає такі критерії: складність справи та виконаних робіт (наданих послуг); час, витрачений на виконання відповідних робіт (надання послуг); обсяг наданих послуг та виконаних робіт; ціна позову та (або) значення справи для сторони. Крім того, врахування таких критеріїв не ставиться законодавцем у залежність від результату розгляду справи. При визначенні суми компенсації витрат, понесених на професійну правничу допомогу, необхідно досліджувати на підставі належних та допустимих доказів обсяг фактично наданих адвокатом послуг і виконаних робіт, кількість витраченого часу, розмір гонорару, співмірність послуг категоріям складності справи, витраченому адвокатом часу, об`єму наданих послуг, ціні позову та (або) значенню справи. Разом з цим при визначенні суми компенсації витрат, понесених на професійну правничу допомогу, суд повинен керуватися критерієм реальності адвокатських витрат (встановлення їхньої дійсності та необхідності), а також критерієм розумності їхнього розміру, виходячи з конкретних обставин справи та суті виконаних послуг. Аналогічна правова позиція міститься у постановах Верховного Суду від 28 квітня 2021 року та від 08 лютого 2022 року у справах № 640/3098/20 та № 160/6762/21 відповідно.
Вказана правова позиція також підтримана Верховним Судом у постанові від 21 березня 2024 року у справі № 580/4746/20.
На підтвердження наявності підстав для відшкодування витрат на професійну правничу допомогу адвоката Ярошенко Світлани Миколаївни в сумі 25000,00 грн позивачем надано до суду лише ордер про надання правничої (правової) допомоги серії ВІ №1214044 від 26 квітня 2024 року /а.с. 26/.
Оскільки позивачем не надано ані копії договору про надання правової допомоги, ані акту виконаних робіт, ані документів на підтвердження фактичного понесення витрат на правничу допомогу (квитанцію про оплату наданих послуг) в сумі 25000,00 грн, сума судових витрат на правничу допомогу розподілу між сторонами не підлягає, що узгоджується з вищезазначеною позицією Верховного Суду.
Крім того, заявлена сума правової допомоги є вочевидь завищеною, оскільки не відповідає ані складності справи, ані кількості та якості наданих суду матеріалів.
За подання цього позову позивачем сплачено судовий збір в сумі 3633,60 грн, що підтверджується квитанціями № 1936-2401-4303-9741 від 10 травня 2024 року /а.с. 19/ та № 0669-7864-7362-5044 від 17 травня 2024 року /а.с. 26 зворот/.
Враховуючи висновок суду про часткове задоволення позову та задоволення при цьому лише однієї із трьох заявлених позовних вимог, стягненню за рахунок відповідача на користь позивача підлягає сума в 1211,20 грн.
Керуючись статтями 6-9, 72-77, 211, 241-246, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України,
В И Р І Ш И В:
Адміністративний позов ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , ідентифікаційний номер НОМЕР_1 ) до Політичної партії "ДОВІРА" (вул. Інституцька, буд. 18-А, офіс 7, м. Київ, 01021, ідентифікаційний код 43660598), Полтавської обласної організації політичної партії "Довіра" (вул. Юліана Матвійчука, буд. 40, м. Полтава, Полтавська область, 36011, ідентифікаційний код 43684708), третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача - Карлівська міська територіальна виборча комісія Полтавського району Полтавської області (вул. Полтавський шлях, буд. 85, м. Карлівка, Полтавська область, ідентифікаційний код 43758025), про визнання протиправними дій, визнання протиправними та скасування рішень задовольнити частково.
Визнати протиправним та скасувати рішення засідання Політичної ради партії «Довіра» № 1 від 08 квітня 2024 року про відкликання депутата Карлівської міської ради Полтавського району Полтавської області ОСОБА_1 народною ініціативою.
У задоволенні іншої частини позовних вимог відмовити.
Стягнути за рахунок Політичної партії "Довіра" на користь ОСОБА_1 витрати зі сплати судового збору у сумі 1211,20 грн (одна тисяча двісті одинадцять гривень двадцять копійок).
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо таку скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення може бути оскаржене до Другого апеляційного адміністративного суду в порядку, визначеному частиною восьмою статті 18, частинами сьомою-восьмою статті 44 та статтею 297 Кодексу адміністративного судочинства України шляхом подання апеляційної скарги безпосередньо до суду апеляційної інстанції.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Суддя Н.І. Слободянюк
Суд | Полтавський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 21.08.2024 |
Оприлюднено | 23.08.2024 |
Номер документу | 121135117 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи щодо статусу народного депутата України, депутата місцевої ради, організації діяльності представницьких органів влади, з них про статус депутатів місцевих рад |
Адміністративне
Полтавський окружний адміністративний суд
Н.І. Слободянюк
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні