Рішення
від 21.08.2024 по справі 440/5209/23
ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

21 серпня 2024 року м. ПолтаваСправа № 440/5209/23

Полтавський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді - Чеснокової А.О., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження у письмовому провадженні справу за позовом Полтавського обласного відділення Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю до Селянського фермерського господарства "Каміла" про стягнення пені,

ВСТАНОВИВ:

28 квітня 2023 року позивач звернувся до Полтавського окружного адміністративного суду з позовною заявою до С(Ф)Г "Каміла" про стягнення пені за порушення термінів сплати адміністративно-господарських санкцій за період з 16 квітня 2022 року по 10 лютого 2023 року в розмірі 36959,79 грн.

В обґрунтування позовних вимог позивачем зазначено, що відповідачем порушено терміни сплати адміністративно-господарських санкцій, внаслідок чого господарство, у відповідності до приписів частини 2 статті 20 Закону України "Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні", має сплатити пеню.

Ухвалою суду від 03.05.2023 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження в адміністративній справі № 440/5209/23 за позовом Полтавського обласного відділення Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю до Селянського фермерського господарства "Каміла" про стягнення пені. Розгляд справи вирішено здійснювати за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін.

26.05.2023 до суду від С(Ф)Г "Каміла" надійшов відзив на позовну заяву, в якому останнє заперечувало проти задоволення позовних вимог, посилаючись на те, що на цей час рішення Полтавського окружного адміністративного суду у справі №440/5413/22 не набрало законної сили та оскаржене господарством до суду апеляційної інстанції. Окрім цього, Торгово-промислова палата України листом від 28.02.2022 №2024/02.0-7.1 засвідчила форс-мажорними обставинами (обставинами непереборної сили) воєнну агресію російської федерації проти України, що стало підставою для запровадження воєнного стану з 05год 30хв 24.02.2022 відповідно до Указу Президента "Про введення воєнного стану в Україні" від 24.02.2022 №64/2022. Враховуючи це, зазначені обставини з 24.02.2022 до їх офіційного закінчення є надзвичайними, невідворотними та об`єктивними обставинами для суб`єктів господарської діяльності та/або фізичних осіб по договору. Відтак, господарство в період з 24.02.2022 по цей час на підставі частини 1 статті 617 ЦК України звільняється від відповідальності за порушення зобов`язання внаслідок непереборної сили.

У відповіді на відзив на позовну заяву позивач наполягав на тому, що у відзиві відповідачем не наведено норми законодавства, які б визначали перелік підстав для звільнення від сплати пені роботодавця, який не виконує норматив.

Ухвалою суду від 31.05.2023 провадження у справі за адміністративним позовом Полтавського обласного відділення Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю до Селянського фермерського господарства "Каміла" про стягнення боргу по сплаті страхових внесків зупинено до набрання законної сили судовим рішенням у справі №440/5413/22. Роз`яснено учасникам справи, що провадження у цій справі буде поновлено після набрання законної сили судовим рішенням у справі №440/5413/22.

У подальшому, ухвалою суду від 12 серпня 2024 року поновлено провадження у цій справі.

Згідно з частиною п`ятою статті 262 КАС України суд розглядає справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами, за відсутності клопотання будь-якої зі сторін про інше.

Статтею 258 КАС України визначено, що суд розглядає справи за правилами спрощеного позовного провадження протягом розумного строку, але не більше шістдесяти днів із дня відкриття провадження у справі.

Зважаючи на достатність наданих сторонами доказів та повідомлених обставин, суд розглянув справу у порядку письмового провадження.

Дослідивши матеріали справи, суд встановив наступне.

Рішенням Полтавського окружного адміністративного суду від 25.11.2022 у справі №440/5413/22 позовні вимоги Полтавського обласного відділення Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю до Селянського фермерського господарства "Каміла" про стягнення адміністративно-господарських санкцій задоволено. Стягнуто з Селянського фермерського господарства "Каміла" на користь Полтавського обласного відділення Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю адміністративно-господарські санкції у розмірі 153485,58 грн (сто п`ятдесят три тисячі чотириста вісімдесят п`ять гривень п`ятдесят вісім копійок).

Постановою Другого апеляційного адміністративного суду від 23.05.2024 у справі №440/5413/22 апеляційну скаргу Селянського фермерського господарства "Каміла" залишено без задоволення. Рішення Полтавського окружного адміністративного суду від 25 листопада 2022 року по справі № 440/5413/22 залишено без змін.

Рішення Полтавського окружного адміністративного суду від 25.11.2022 у справі №440/5413/22 набрало законної сили.

Між тим, учасниками справи не заперечується та обставина, що Полтавським окружним адміністративним судом у справі №440/5413/22 було видано виконавчий лист про стягнення з Селянського фермерського господарства "Каміла" на користь Полтавського обласного відділення Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю адміністративно-господарські санкції у розмірі 153485,58 грн, який пред`являвся фондом до примусового виконання до Гребінківського відділу державної виконавчої служби у Лубенському районі Полтавської області Східного міжрегіонального управління Міністерства юстиції.

Згідно інформації Казначейства України Гребінківським відділом державної виконавчої служби у Лубенському районі Полтавської області Східного міжрегіонального управління Міністерства юстиції 10.02.2023 перераховано заборгованість по адміністративно-господарських санкціях, стягнуту з СФГ "Каміла", в сумі 153485,58 грн.

У зв`язку з несвоєчасною сплатою суми адміністративно-господарських санкцій за недотримання нормативу робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю за 2022 рік у розмірі 153485,58 грн у кількості 301 день позивачем було нараховано пеню у розмірі 36959,79 грн, яка не була сплачена відповідачем у добровільному порядку, у зв`язку з чим позивач звернувся до суду з цим позовом.

Надаючи правову оцінку відносинам, що виникли між сторонами, суд виходить з наступного.

Частиною другою статті 19 Конституції України встановлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Статтею 67 Конституції України передбачено, що кожен зобов`язаний сплачувати податки і збори в порядку і розмірах, встановлених законом.

Основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні визначені Законом України від 21.03.1991 №875-XII "Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні" (надалі - Закон №875-XII).

Згідно з частинами 1, 2 статті 19 Закону №875-XII, для підприємств, установ, організацій, у тому числі підприємств, організацій громадських об`єднань осіб з інвалідністю, фізичних осіб, які використовують найману працю, установлюється норматив робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю у розмірі 4 відсотки середньооблікової чисельності штатних працівників облікового складу за рік, а якщо працює від 8 до 25 осіб, - у кількості одного робочого місця.

Підприємства, установи, організації, у тому числі підприємства, організації громадських об`єднань осіб з інвалідністю, фізичні особи, які використовують найману працю, самостійно розраховують кількість робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю відповідно до нормативу, встановленого частиною першою цієї статті та з урахуванням вимог статті 18 цього Закону, і здійснюють працевлаштування осіб з інвалідністю у рахунок нормативу робочих місць. При розрахунках кількість робочих місць округлюється до цілого значення.

Частиною першою статті 20 Закону №875-XII передбачено, що підприємства, установи, організації, у тому числі підприємства, організації громадських об`єднань осіб з інвалідністю, фізичні особи, які використовують найману працю, де середньооблікова чисельність працюючих осіб з інвалідністю менша, ніж установлено нормативом, передбаченим статтею 19 цього Закону, щороку сплачують відповідним відділенням Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю адміністративно-господарські санкції, сума яких визначається в розмірі середньої річної заробітної плати на відповідному підприємстві, в установі, організації, у тому числі на підприємстві, в організації громадських об`єднань осіб з інвалідністю, у фізичної особи, яка використовує найману працю, за кожне робоче місце, призначене для працевлаштування особи з інвалідністю і не зайняте особою з інвалідністю. Для підприємств, установ, організацій, у тому числі підприємств, організацій громадських об`єднань осіб з інвалідністю, фізичних осіб, де працює від 8 до 15 осіб, розмір адміністративно-господарських санкцій за робоче місце, призначене для працевлаштування особи з інвалідністю і не зайняте особою з інвалідністю, визначається в розмірі половини середньої річної заробітної плати на відповідному підприємстві, в установі, організації, у тому числі на підприємстві, в організації громадських об`єднань осіб з інвалідністю, у фізичної особи, яка використовує найману працю. Положення цієї частини не поширюється на підприємства, установи і організації, що повністю утримуються за рахунок коштів державного або місцевих бюджетів.

Адміністративно-господарські санкції розраховуються та сплачуються підприємствами, установами, організаціями, у тому числі підприємствами, організаціями громадських об`єднань осіб з інвалідністю, фізичними особами, зазначеними в частині першій цієї статті, самостійно в строк до 15 квітня року, наступного за роком, в якому відбулося порушення нормативу, встановленого частиною першою статті 19 цього Закону. При цьому до правовідносин із стягнення адміністративно-господарських санкцій, передбачених цим Законом, не застосовуються строки, визначені статтею 250 Господарського кодексу України (ч. 4 ст. 20 Закону №875-XII).

Згідно зі статтею 238 Господарського кодексу України, за порушення встановлених законодавчими актами правил здійснення господарської діяльності до суб`єктів господарювання можуть бути застосовані уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування адміністративно-господарські санкції, тобто заходи організаційно-правового або майнового характеру, спрямовані на припинення правопорушення суб`єкта господарювання та ліквідацію його наслідків. Види адміністративно-господарських санкцій, умови та порядок їх застосування визначаються цим Кодексом, іншими законодавчими актами. Адміністративно-господарські санкції можуть бути встановлені виключно законами.

Відповідно до частин 1, 2 статті 218 Господарського кодексу України, підставою господарсько-правової відповідальності учасника господарських відносин є вчинене ним правопорушення у сфері господарювання. Учасник господарських відносин відповідає за невиконання або неналежне виконання господарського зобов`язання чи порушення правил здійснення господарської діяльності, якщо не доведе, що ним вжито усіх залежних від нього заходів для недопущення господарського правопорушення.

Частиною другою статті 20 Закону №875-XII передбачено, що порушення термінів сплати адміністративно-господарських санкцій тягне за собою нарахування пені. Пеня обчислюється виходячи з 120 відсотків річних облікової ставки Національного банку України, що діяла на момент сплати, нарахованої на повну суму недоїмки за весь її строк.

Відповідно до пунктів 2, 4 Порядку сплати підприємствами, установами, організаціями та фізичними особами, що використовують найману працю, суми адміністративно-господарських санкцій та пені за невиконання нормативу робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 31.01.2007 №70, роботодавці сплачують суму адміністративно-господарських санкцій відділенням Фонду соціального захисту інвалідів (далі відділення Фонду) за місцем їх державної реєстрації як юридичних осіб або фізичних осіб підприємців на балансовий рахунок 3510 в установах Національного банку, відкритий в органах Державного казначейства, або на балансовий рахунок 2510 в установах комерційних банків до 15 квітня року, що настає за роком, в якому відбулося порушення нормативу робочих місць для працевлаштування інвалідів. Обчислення суми адміністративно-господарських санкцій проводиться роботодавцями самостійно згідно з порядком заповнення звіту про зайнятість і працевлаштування інвалідів, затвердженим Мінпраці за погодженням з Держкомстатом.

Порушення строків сплати суми адміністративно-господарських санкцій тягне за собою нарахування пені у розмірі 120 відсотків річних облікової ставки Національного банку за кожний календарний день прострочення.

Механізм нарахування пені підприємствами, установами, організаціями та фізичними особами, які використовують найману працю, за порушення термінів сплати адміністративно-господарських санкцій, передбачених Законом України "Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні" встановлений Порядком нарахування пені та її сплати, затвердженому наказом Міністерства праці та соціальної політики України 15.05.2007 №223 (надалі - Порядок №223).

Відповідно до пунктів 2.2, 2.3 Порядку №223, пеня - це штрафна санкція, що обчислюється у відсотках від суми несвоєчасно сплаченої адміністративно-господарської санкції, передбаченої Законом (875-12) за кожний календарний день прострочення виконання зобов`язання.

Адміністративно-господарська санкція - це грошове зобов`язання, альтернативне зобов`язанню самостійно здійснити працевлаштування інвалідів відповідно до Закону, сплачується у порядку і розмірах, передбачених Законом та постановою Кабінету Міністрів України від 31.01.2007 №70 (70-2007-п) "Про реалізацію статей 19 і 20 Закону України "Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні".

Згідно з пунктами 3.4, 3.6, 3.7 Порядку №223, нарахування пені як роботодавцем, так і органом контролю здійснюється з наступного дня граничного строку сплати адміністративно-господарських санкцій по день сплати включно (тобто з 16 квітня наступного за роком, у якому відбулося порушення нормативу).

Нарахування пені здійснюється на дату фактичного погашення суми боргу (частини боргу) за кожний календарний день прострочення платежу. При частковому погашенні боргу сума такої частки визначається з урахуванням пені, нарахованої на таку частку боргу.

Таким чином, оскільки відповідачем було порушено терміни сплати адміністративно-господарських санкцій, то позивачем цілком правомірно нараховано пеню за прострочення сплати адміністративно-господарських санкцій за невиконання нормативу робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю за звітний 2022 рік.

Згідно з повідомленням-розрахунком від 15.02.2023 №256/03-1-10 загальний розмір пені за 301 день прострочення з 16.04.2022 по 10.02.2023 для господарства становить 36959,79 грн.

Відповідач правомірність порядку нарахування пені за порушення термінів сплати адміністративно-господарських санкцій не спростував, доказів її сплати до суду не надано.

У відзиві на позовну заяву відповідач, посилаючись на відсутність у нього обов`язку зі сплати спірної пені, вказує на засвідчення Торгово-промисловою палатою України листом від 28.02.2022 №2024/02.0-7.1 форс-мажорних обставин (обставин непереборної сили), а саме, воєнної агресії російської федерації проти України, які діють з 24.02.2022 до їх офіційного закінчення та є надзвичайними, невідворотними та об`єктивними обставинами для несвоєчасного виконання своїх зобов`язань суб`єктами господарської діяльності, у тому числі й відповідачем.

Однак, судом такі посилання оцінюються критично, оскільки єдиним належним та достатнім документом, що підтверджує настання обставин непереборної сили (форс-мажору), як підстави для звільнення суб`єкта господарювання від відповідальності за невиконання (неналежного виконання) зобов`язань, є відповідний сертифікат Торгово-промислової палати України.

У спірному ж випадку відповідачем такого сертифікату не надано, як й не надано документальних доказів, які б підтверджували фінансову неможливість виконання відповідачем своїх зобов`язань по своєчасній сплаті адміністративно-господарських санкцій за 2022 рік саме внаслідок воєнної агресії російської федерації проти України.

Згідно з частиною першою статті 9 Кодексу адміністративного судочинства України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

Відповідно до частини першої статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення.

Зважаючи на вищевикладене та враховуючи, що відповідачем не сплачено пеню за порушення термінів сплати адміністративно-господарських санкцій за період з 16.04.2022 по 10.02.2023 у розмірі 153485,58 грн, суд вважає за необхідне стягнути з Селянського фермерського господарства "Каміла" пеню за порушення термінів сплати адміністративно-господарських санкцій у розмірі 36959,79 грн.

Отже, позов Полтавського обласного відділення Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю належить задовольнити повністю.

Відповідно до частини другої статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України при задоволенні позову суб`єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб`єкта владних повноважень, пов`язані із залученням свідків та проведенням експертиз.

Таким чином, підстави для розподілу судових витрат відсутні.

На підставі викладеного, керуючись статтями 3, 6-10, 139, 229, 241-245, 262 Кодексу адміністративного судочинства України,

В И Р І Ш И В:

Позов Полтавського обласного відділення Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю (вул. Європейська, буд. 49, м. Полтава, Полтавська область, 36039, код ЄДРПОУ 13937406) до Селянського фермерського господарства "Каміла" (с. Рудка, Лубенський район, Полтавська область, 37461, ЄДРПОУ 25165044) про стягнення пені задовольнити повністю.

Стягнути з Селянського фермерського господарства "Каміла" на користь Полтавського обласного відділення Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю пеню за порушення термінів сплати адміністративно-господарських санкцій за період за період з 16.04.2022 по 10.02.2023 у розмірі 36959,79 грн (тридцять шість тисяч дев`ятсот п`ятдесят дев`ять гривень сімдесят дев`ять копійок).

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо таку скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення може бути оскаржене до Другого апеляційного адміністративного суду в порядку, визначеному частиною восьмою статті 18, частинами сьомою-восьмою статті 44 та статтею 297 Кодексу адміністративного судочинства України шляхом подання апеляційної скарги безпосередньбо до суду апеляційної інстанції.

Апеляційна скарга на дане рішення може бути подана протягом тридцяти днів з складення повного судового рішення.

Суддя А.О. Чеснокова

СудПолтавський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення21.08.2024
Оприлюднено23.08.2024
Номер документу121135134
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо управління, нагляду, контролю та інших владних управлінських функцій (призначення, перерахунку та здійснення страхових виплат) у сфері відповідних видів загальнообов’язкового державного соціального страхування, з них загальнообов’язкового державного соціального страхування, у тому числі

Судовий реєстр по справі —440/5209/23

Рішення від 21.08.2024

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

А.О. Чеснокова

Ухвала від 12.08.2024

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

А.О. Чеснокова

Ухвала від 31.05.2023

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

А.О. Чеснокова

Ухвала від 03.05.2023

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

А.О. Чеснокова

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні