Рішення
від 21.08.2024 по справі 620/18256/23
ЧЕРНІГІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЧЕРНІГІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

21 серпня 2024 року Чернігів Справа № 620/18256/23

Чернігівський окружний адміністративний суд у складі головуючої судді Соломко І.І., розглянувши в порядку спрощеного позовного без повідомлення (виклику) сторін в приміщенні суду справу за адміністративним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Інекс Реал" до Центрального міжрегіонального управління Державної служби з питань праці про визнання протиправним та скасування наказу,

У С Т А Н О В И В:

У провадженні Чернігівського окружного адміністративного суду перебуває справа за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Інекс Реал" (далі ТОВ "Інекс Реал", позивач) до Центрального міжрегіонального управління Державної служби з питань праці (далі - відповідач) про визнання протиправним та скасування наказу «Про анулювання дозволу ТОВ "Інекс Реал"» від 16.11.2023 №818/Ц.

В обґрунтування вимог позивач зазначає, що за результатами проведеного позапланового заходу щодо дотримання позивачем вимог законодавства про працю, відповідачем 23.10.2023 складено акт перевірки та припис, які, на думку позивача, оформлені з порушенням чинного законодавства України. У свою чергу позивачем оскаржено припис від 23.10.2023 № ЧН/26105/153/П/ОП в судовому порядку. За таких обставин позивач вважає, що висновки, викладені у вказаних документах, не можуть бути підставою для винесення спірного наказу.

15.04.2024 ухвалою суду справу прийнято до провадження судді Соломко І.І., розгляд справи призначена за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін.

24.04.2024 ухвалою суду клопотання представника позивача задоволено, провадження у справі зупинено до набрання законної сили рішенням у справі № 620/17664/23.

24.06.2024 ухвалою суду клопотання представника відповідача задоволено, провадження у справі поновлено.

Відповідач, в межах встановленого судом строку, подав відзив на позов, в якому просить відмовити у задоволенні позову та зазначає, що у зв`язку з настанням нещасного випадку зі смертельним наслідком у ТОВ «Інекс Реал» та недодержанням вимог законодавства про охорону праці під час виконання робіт підвищеної небезпеки, відповідачем у позивача проведено позаплановий захід, за результатами якого складено акт перевірки та припис про усунення порушень. У свою чергу актом спеціального розслідування, який в судовому порядку не оскаржувався, основною причиною настання вищезазначеного нещасного випадку встановлено недодержання вимог законодавства про охорони праці під час виконання робіт підвищеної небезпеки та/або експлуатації (застосування) устаткування підвищеної небезпеки, на які видано відповідний дозвіл, а саме: допуск до роботи ОСОБА_1 без оформлення трудових відносин, без проведення інструктажів, навчання з питань охорони праці, без проходження професійного добору та попереднього медичного огляду, що є порушенням: ч. 1 ст. 21 та ч. 4 ст. 24 Кодексу законів про працю України; пункти 3.16., 4.1. Типового положення про порядок проведення навчання та перевірки знань з питань охорони праці (НПАОП 0.00-7.11-12), затвердженого наказом Держнаглядохоронпраці від 26.01.2005 № 15; статті 17, 18 Закону України «Про охорону праці» від 14.10.1992 № 2694 (код 10). При цьому відповідно до ч. 12 ст. 21 Закону України «Про охорону праці» підставою для анулювання дозволу є зокрема, виникнення аварії, вибуху, пожежі, нещасного випадку, якщо в акті розслідування встановлено, що причиною такої події стало недодержання вимог законодавства про охорону праці під час виконання робіт підвищеної небезпеки або експлуатації (застосування) устаткування підвищеної небезпеки, на які видано дозвіл. Отже, спірний наказ прийнято відповідачем з урахуванням всіх обставин, що мають значення для його прийняття.

Розглянувши подані сторонами документи і матеріали, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив наступне.

ТОВ "Інекс Реал" зареєстроване як юридична особа, про що до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань 28.04.2017 внесено запис 10641020000013184. Відповідно до інформації, що міститься у Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб підприємців та громадських формувань, позивач здійснює господарську діяльність, що відповідає коду КВЕД 41.20 будівництво житлових і нежитлових будівель (основний).

07.10.2023 о 16 год. 30 хв. з ОСОБА_1 , який виконував роботи у ТОВ «Інекс Реал» на території Комунального некомерційного підприємства «Чернігівська міська лікарня №3» Чернігівської міської ради за адресою: проспект Грушевського, буд. 170, м. Чернігів, стався нещасний випадок зі смертельним наслідком.

Як слідує з матеріалів справи, працівниками відповідача у період з 17.10.2023 по 23.10.2023, на підставі направлення на проведення позапланового заходу державного нагляду (контролю) №Ц/І/30735-23 від 13.10.2023 та наказу Центрального міжрегіонального управління Державної служби з питань праці №476/Ц-ЗК від 13.10.2023, проведено позапланову перевірку додержання вимог законодавства з охорони праці, гігієни праці та законодавства про працю Товариством з обмеженою відповідальністю «Інекс Реал» (код ЄДРПОУ 41310760) з підстав, передбачених абз. 9 ч.1 ст. 6 Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» (настання нещасного випадку зі смертельним наслідком, який стався 07.10.2023 о 16 год 30 хв з ОСОБА_1 , який виконував роботи у ТОВ «Інекс Реал» на території Комунального некомерційного підприємства «Чернігівська міська лікарня №3» Чернігівської міської ради), за результатами якої складено Акт за №Ц/ЧН/26105/153 від 23.10.2023 (далі - Акт перевірки).

За результатами проведення позапланового заходу державного контролю інспекторами відповідача у ТОВ «Інекс Реал» виявлені наступні порушення вимог законодавства:

ч.1 ст. 21 КЗпП, ч. 4, ст. 24 КЗпП, а саме допуск ОСОБА_1 та ОСОБА_2 в період з 07.07.2023 по 06.10.2023 до виконання покрівельних робіт та інших спеціалізованих будівельних робіт без укладання з ними до початку роботи трудових договорів, оформлених наказом чи розпорядженням власника або уповноваженого ним органу та без повідомлення центрального органу виконавчої влади з питань забезпечення та реалізації державної політики з адміністрування єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування про прийняття працівників на роботу, в поряду встановленому Кабінетом Міністрів України;

ст. 13 Закону України «Про охорону праці» № 2694, п.6.6.27, п.4.2, п.4.10, п. 17.1.2 ДБН А.3.2-2-2009 Охорона праці і промислова безпека у будівництві. Основні положення (НПАОП 45.2-7.02-12), п.5 абц.4 розділу І, п.2, п.4 розділу IV, п.3 розділу ІІ, п.9 розділу V, п. 1 розділу VI Мінімальних вимог з охорони праці на тимчасових або мобільних будівельних майданчиках (НПАОП 45.2-7.03-17), п.5 розділу V Типового положення про розробку інструкцій з охорони праці (НПАОП 0.00-4.15-98), п.1.7.6, п7.2.3, п. 7.2.7 додаток 3 Правил охорони праці під час виконання робіт на висоті (НПАОП 0.00-1.15-07), п.2.17 розділу І Порядку проведення медичних оглядів працівників певних категорій від 21.05.2007 №246, п.8.7.1 Правил безпечної експлуатації електроустановок споживачів (НПАОП 40.1-1.21-98), а саме:

відсутній проект організації будівництва (ПОБ) (капітальний ремонт покрівель адміністративного корпусу, частини покрівлі лікувального корпусу, харчоблока КНП «ЧМЛ № 3» ЧМР за адресою: м. Чернігів, проспект Грушевського Михайла, буд. 170);

відсутній план з охорони праці будівельного майданчика (капітальний ремонт покрівель адміністративного корпусу, частини покрівлі лікувального корпусу, харчоблока КНП «ЧМЛ № 3» ЧМР за адресою: м. Чернігів, проспект Грушевського Михайла, буд. 170);

відсутній ПВР на виконання будівельно-монтажних робіт (капітальний ремонт покрівель адміністративного корпусу, частини покрівлі лікувального корпусу, харчоблока КНП «ЧМЛ № 3» ЧМР за адресою: м. Чернігів, проспект Грушевського Михайла, буд. 170);

замовник або керівник будівництва за 30 календарних днів до початку виконання будівельних робіт на будівельному майданчику не направив у територіальний орган Держпраці попередню інформацію про виконання будівельних робіт за формою згідно з додатком 2;

не призначено координатора з питань охорони праці на стадії будівництва, який повинен мати відповідну кваліфікацію ( сертифікат координатора з питань охорони праці в будівельній галузі);

на підприємстві не розроблено інструкції з охорони праці за всіма видами виконуваних робіт ( відсутня інструкція з охорони праці при виконанні газополум`яних робіт);

відсутній Журнал обліку робіт, що виконуються за нарядами і розпорядженнями (відсутні наряди на виконання газополум`яних робіт на висоті);

за результатами періодичних медичних оглядів не надані Заключні акти;

відповідно до наданого Журналу видачі запобіжних пристроїв та індивідуальних засобів захисту, роботодавцем не підтверджено забезпечення працівників спеціальним одягом, спеціальним взуттям;

не здійснюється контроль роботодавцем за додержанням працівниками правил безпеки під час експлуатації засобів виробництва та проведення робіт з підвищеною небезпекою;

під час виконання будівельних робіт не дотримувались загальні положення з охорони праці, зокрема в частині: співпраці між підрядником і фізичними особами;

на місці виконаних робіт (капітальний ремонт покрівель адміністративного корпусу, частини покрівлі лікувального корпусу, харчоблока КНП «ЧМЛ № 3» ЧМР за адресою: м. Чернігів, проспект Грушевського Михайла, буд. 170) страхувальний канат закріплено за оголівок вентиляційної труби, що є порушенням вимог безпеки під час виконання робіт на даху споруд;

виконання робіт на краю даху проводилось працівниками без застосування запобіжних поясів;

кабель електроживлення, який використовували під час будівельно-монтажних робіт, прокладено через вентиляційну шахту на покрівлю з порушенням вимог п. 2.1.33 таблиці 2.1.3;

ст. 13, ст.17 Закону України «Про охорону праці» № 2694, п.1.3, п.1.4 розділу І, п.2.2., п.2.3 розділу ІІ, п.3.1 розділу ІІІ Порядку проведення медичних оглядів працівників певних категорій від 21.05.2007 №246:

не організований попередній (періодичний) медичний огляд працівників певних категорій;

не організовані лабораторні дослідження умов праці з визначенням шкідливих та небезпечних факторів виробничого середовища і трудового процесу на робочих місцях відповідно до гігієнічної класифікації праці за показниками шкідливості та небезпечності факторів виробничого середовища, важкості і напруженості трудового процесу;

ст. 18 Закону України «Про охорону праці» № 2694, п.2 розділу ІІ Положення про розробку інструкцій з охорони праці (НПАОП 0.00-4.15-98), п.4.1., 4.3. Типового положення про порядок проведення навчання та перевірки знань з питань охорони праці (НПАОП 0.00-4.12.05), п.1.3, п.5.2.2 Правил з питань охорони праці під час виконання робіт на висоті (НПАОП 0.00-1.15-07):

в інструкціях з охорони праці № 19, 25, 27 не враховано небезпечні шкідливі фактори для даного виду робіт та професій;

до виконання робіт з підвищеною небезпекою, а саме газополум`яних робіт, допускаються особи які не пройшли спеціальне навчання та перевірку знань відповідних нормативно-правових з питань охорони праці;

до виконання робіт з підвищеною небезпекою , а саме: роботи на висоті та верхолазні роботи, допущено осіб ( ОСОБА_3 , ОСОБА_1 ,) які не пройшли спеціальне навчання та перевірку знань з питань охорони праці;

до виконання робіт на висоті, з використанням електрифікованих інструментів, допускаються особи які не мають групу з електробезпеки II та вище;

відповідно до наказу від 22 червня 2023 року № 5-в ТОВ "Інекс Реал" відповідальним за виконання робіт по об`єкту: капітальний ремонт покрівель адміністративного корпусу, частини покрівлі лікувального корпусу, харчоблока КНП «ЧМЛ № 3» ЧМР за адресою: м. Чернігів, проспект Грушевського Михайла, буд. 170, призначено виконавця робіт ОСОБА_4 , який не пройшов спеціальне навчання та перевірку знань відповідних нормативно-правових з питань охорони праці ( а саме: НПАОП 0.00-1.15-07, НПАОП 0.00-1.76-15, НПАОП 0.00-1.75 15);

перелік робіт з підвищеною небезпекою неповний (не зазначені газополум`яні роботи).

За наслідками вказаної перевірки, 23.10.2023 відповідачем складено припис про усунення виявлених порушень законодавства у сферах охорони праці, промислової безпеки, гігієни праці №Ц/ЧН/26105/153/П/ОП (далі - припис) (а.с.46-53), яким зобов`язано ТОВ «Інекс Реал» до 23.12.2023 усунути такі порушення: відсутній проект організації будівництва (ПОБ) (капітальний ремонт покрівель адміністративного корпусу, частини покрівлі лікувального корпусу, харчоблока КНП «ЧМЛ № 3» за адресою: м. Чернігів, проспект Грушевського Михайла, буд. 170); відсутній план з охорони праці будівельного майданчика (капітальний ремонт покрівлі лікувального корпусу, харчоблока КНП «ЧМЛ № 3» за адресою: м. Чернігів, проспект Грушевського Михайла, буд. 170); відсутній ПВР на виконання будівельно-монтажних робіт (капітальний ремонт покрівлі лікувального корпусу, харчоблока КНП «ЧМЛ № 3» за адресою: м. Чернігів, проспект Грушевського Михайла, буд. 170); замовник або керівник будівництва за 30 календарних днів до початку виконання будівельних робіт на будівельному майданчику не направив у територіальний орган Держпраці попередню інформацію про виконання будівельних робіт за формою згідно з додатком 2; не призначено координатора з питань охорони праці на стадії будівництва, який повинен мати відповідну кваліфікацію (сертифікат координатора з питань охорони праці в будівельній галузі); на підприємстві не розроблено інструкції з охорони праці за всіма видами виконуваних робіт (відсутня інструкція з охорони праці при виконанні газополум`яних робіт); відсутній Журнал обліку робіт, що виконуються за нарядами і розпорядженнями (відсутні наряди на виконання газополум`яних робіт); в інструкціях з охорони праці № 19,25,27 не враховано небезпечні шкідливі фактори для даного виду робіт та професій; до виконання робіт з підвищеною небезпекою, а саме газополум`яних робіт, допускаються особи які не пройшли спеціальне навчання та перевірку знань відповідних нормативно-правових з питань охорони праці; до виконання робіт з підвищеною небезпекою, а саме: роботи на висоті та верхолазні роботи, допущено осіб ( ОСОБА_3 , ОСОБА_1 ,) які не пройшли спеціальне навчання та перевірку знань з питань охорони праці; до виконання робіт на висоті, з використанням електрифікованих інструментів, допускаються особи які не мають групу з електробезпеки II та вище; відповідно до наказу від 22 червня 2023 року № 5-в ТОВ «ІНЕКС РЕАЛ» відповідальним за виконання робіт по об`єкту: капітальний ремонт покрівлі лікувального корпусу, харчоблока КНП «ЧМЛ № 3» за адресою: м. Чернігів, проспект Грушевського Михайла, буд. 170, призначено виконавця робіт ОСОБА_4 , який не пройшов спеціальне навчання та перевірку знань відповідних нормативно-правових з питань охорони праці ( а саме: НПАОП 0.00-1.15-07, НПАОП 0.00-1.76-15, НПАОП 0.00-1.75-15); не організований попередній (періодичний) медичний огляд працівників певних категорій; за результатами періодичних медичних оглядів не надані Заключні акти; не організовані лабораторні дослідження умов праці з визначенням шкідливих та небезпечних факторів виробничого середовища і трудового процесу на робочих місцях відповідно до гігієнічної класифікації праці за показниками шкідливості та небезпечності факторів виробничого середовища, важкості і напруженості трудового процесу; відповідно до наданого Журналу видачі запобіжних пристроїв та індивідуальних засобів захисту, роботодавцем не підтверджено забезпечення працівників спеціальним одягом, спеціальним взуттям; не здійснюється контроль роботодавцем за додержанням працівниками правил безпеки під час експлуатації засобів виробництва та проведення робіт з підвищеною небезпекою; під час виконання будівельних робіт не дотримувались загальні положення з охорони праці, зокрема в частині: співпраці між підрядником і фізичними особами; на місці виконання робіт (капітальний ремонт покрівлі лікувального корпусу, харчоблока КНП «ЧМЛ № 3» за адресою: м. Чернігів, проспект Грушевського Михайла, буд. 170) страхувальний канат було закріплено за оголівок вентиляційної труби, що є порушенням вимог безпеки під час виконання робіт на даху споруд; виконання робіт на краю даху проводилось працівниками без застосування запобіжних поясів; кабель електроживлення, який використовували під час будівельно-монтажних робіт, прокладено через вентиляційну шахту на покрівлю з порушенням вимог п. 2.1.33 таблиці 2.1.3.З урахуванням пояснень ОСОБА_5 , ОСОБА_6 , показань ОСОБА_2 , ОСОБА_7 , ОСОБА_8 , та враховуючи те, що станом на 17.10.2023 трудові договори у письмовій формі, оформлені наказами чи розпорядженнями власника або уповноваженого ним органом ТОВ «Інекс Реал» з ОСОБА_1 та ОСОБА_2 не укладались, повідомлення до Державної податкової служби про прийняття працівників на роботу не подавались, ТОВ «Інекс Реал» діяло всупереч вимогам ч. 1 ст. 21 Кодексу законів про працю України (далі КЗпП України) та ч. 4 ст. 24 КЗпП України, в частині допуску ОСОБА_1 та ОСОБА_2 в період з 07.07.2023 по 06.10.2023 до виконання покрівельних робіт та інших спеціалізованих будівельних робіт по капітальному ремонту покрівлі лікувального корпусу, харчоблока КНП «ЧМЛ № 3» за адресою: м. Чернігів, проспект Грушевського Михайла, буд. 170, а також в частині допуску до роботи 07.10.2023 приблизно з 12 год. 30 хв. до 16 год. 30 хв. на даху адміністративного корпусу КНП «Чернігівська міська лікарня № 3» Чернігівської міської ради за адресою м. Чернігів, проспект Грушевського Михайла, буд. 170, де виконували покрівельні роботи та інші спеціалізовані будівельні роботи по капітальному ремонту покрівель КНП «Чернігівська міська лікарня № 3» Чернігівської міської ради, без укладення з ними до початку роботи трудових договорів оформлених наказом чи розпорядженнями власника або уповноваженого ним органу та без повідомлення центрального органу виконавчої влади з питань забезпечення та реалізації державної політки з адміністрування єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування про прийняття працівників на роботу, в порядку встановленому Кабінетом Міністрів України, що є недотриманням вимог ч. 1 ст. 21 КЗпП України та ч. 4 ст. 24 КЗпП України.

16.11.2023 відповідачем видано наказ №818/Ц , яким анульовано дозвіл на виконання робіт підвищеної небезпеки від 20.03.2023 №ДЗ-1059/Ц/1-23, виданий ТОВ «Інекс Реал» (а.с. 17).

Вважаючи спірний наказ протиправним позивач звернувся до суду за захистом своїх прав.

Надаючи правову оцінку обставинам справи, суд зазначає наступне.

Відповідно до ч. 1ст. 2 Закону України «Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності»дія цьогоЗаконупоширюється на дозвільні органи, адміністраторів, уповноважений орган та суб`єктів господарювання, які мають намір провадити або провадять господарську діяльність.

Відповідно до ч. 1ст. 4 Закону України «Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності»виключно законами, які регулюють відносини, пов`язані з одержанням документів дозвільного характеру, встановлюються: необхідність одержання документів дозвільного характеру та їх види; дозвільний орган, уповноважений видавати документ дозвільного характеру; платність або безоплатність видачі (переоформлення, анулювання) документа дозвільного характеру; строк видачі документа дозвільного характеру або відмови у його видачі; вичерпний перелік підстав для відмови у видачі, переоформлення, анулювання документа дозвільного характеру; строк дії документа дозвільного характеру або необмеженість строку дії такого документа; перелік документів дозвільного характеру у сфері господарської діяльності; перелік та вимоги до документів, які суб`єкту господарювання необхідно подати для одержання документа дозвільного характеру.

Частиною 7 ст.4-1 вказаного Закону встановлено перелік підстав для анулювання дозвільного документу, а також зазначено, що іншими законами можуть бути встановлені інші підстави для анулювання документів дозвільного характеру.

В той час, спеціальним законом, що регулює відносини, пов`язані з одержанням дозволів на виконання робіт підвищеної небезпеки та на експлуатацію (застосування) машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки єЗакон України «Про охорону праці».

Відповідно до ч. 12ст. 21 Закону України «Про охорону праці»підставою для анулювання дозволу є: заява роботодавця або уповноваженої ним особи про анулювання дозволу; припинення юридичної особи (злиття, приєднання, поділ, перетворення або ліквідація) або підприємницької діяльності фізичною особою - підприємцем; виявлення у поданих роботодавцем документах недостовірних відомостей щодо виконання робіт підвищеної небезпеки або експлуатації (застосування) устаткування підвищеної небезпеки, на які видано дозвіл; повторне порушення вимог законодавства про охорону праці під час виконання робіт підвищеної небезпеки або експлуатації (застосування) устаткування підвищеної небезпеки, на які видано дозвіл; виникнення аварії, вибуху, пожежі, нещасного випадку, якщо в акті розслідування встановлено, що причиною такої події стало недодержання вимог законодавства про охорону праці під час виконання робіт підвищеної небезпеки або експлуатації (застосування) устаткування підвищеної небезпеки, на які видано дозвіл; створення перешкод під час проведення посадовими особами центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони праці, або його територіального органу перевірки додержання вимог законодавства про охорону праці під час виконання робіт підвищеної небезпеки або експлуатації (застосування) устаткування підвищеної небезпеки, на які видано дозвіл.

Відповідно до ч. ч. 13, 14, 16ст. 21 Закону України «Про охорону праці»перелік підстав для анулювання дозволу, наведений у частині дванадцятій цієї статті, є вичерпним.

Верховний Суд у постанові від 10.02.2022 у справі № 420/4154/19 (провадження № К/9901/9452/20) акцентував увагу на тому, щоЗаконом України «Про охорону праці»не передбачено обов`язку дозвільного органу у разі виявлення підстав для анулювання дозволу звертатись до суду з позовом про анулюваннядозволу. Тобто встановивши наявність обставин, визначених ч. 12ст. 21 Закону України «Про охорону праці», для анулювання дозволу, дозвільний орган скасовує дозвіл за самостійним рішенням.

Додатково суд зазначає і те, що процедура видачі або відмови у видачі, переоформлення, анулювання Держпраці та її територіальними органами дозволів на виконання робіт підвищеної небезпеки та на експлуатацію (застосування) машин, механізмів, устатковання підвищеної небезпеки регламентована Порядком видачі дозволів на виконання робіт підвищеної небезпеки та на експлуатацію (застосування) машин, механізмів, устатковання підвищеної небезпеки, затвердженимпостановою Кабінету Міністрів України від 26.10.2011 № 1107(далі за текстом - Порядок № 1107).

Відповідно до п. 17 Порядку № 1107 дозвіл може бути анульований у випадках, передбаченихстаттею 21 Закону України «Про охорону праці». Рішення про анулювання дозволу приймається органом, що його видав. Дія дозволу припиняється через десять робочих днів з дня прийняття рішення про його анулювання.

Відтак, з Порядку № 1107 чітко слідує, що дозвіл анулюється за рішенням органу, який такий дозвіл видав.

Відповідно до п. 18 Порядку № 1107 роботодавець, виробник або постачальник повинен протягом десяти робочих днів після одержання повідомлення про анулювання дозволу подати оригінал такого дозволу або його дублікат до органу, що видав дозвіл, особисто чи надіслати рекомендованим листом з описом вкладення.

Суд принагідно акцентує увагу на тому, що відповідно до ч. 1 ст. 21 та ч. 4ст. 24 Кодексу законів про працю України, трудовим договором є угода між працівником і роботодавцем (роботодавцем - фізичною особою), за якою працівник зобов`язується виконувати роботу, визначену цією угодою, а роботодавець (роботодавець - фізична особа) зобов`язується виплачувати працівникові заробітну плату і забезпечувати умови праці, необхідні для виконання роботи, передбачені законодавством про працю, колективним договором і угодою сторін. Трудовим договором можуть встановлюватися умови щодо виконання робіт, які вимагають професійної та/або часткової професійної кваліфікації, а також умови щодо виконання робіт, які не потребують наявності у особи професійної або часткової професійної кваліфікації. Працівник не може бути допущений до роботи без укладення трудового договору, оформленого наказом чи розпорядженням роботодавця, та повідомлення центрального органу виконавчої влади з питань забезпечення формування та реалізації державної політики з адміністрування єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування про прийняття працівника на роботу в порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.

Згідно з п. 94 Переліку робіт з підвищеною небезпекою, затвердженого Наказом Держнаглядохоронпраці України 26.01.2005 № 15, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 15.02.2005 за № 232/10512 роботи на висоті є роботою з підвищеною небезпекою, що також затверджено наказом ТОВ «ІНЕКС РЕАЛ» від 13.01.2023 року № 2-ОП.

Відповідно до ст. 18 Закону України «Про охорону праці» працівники, зайняті на роботах з підвищеною небезпекою або там, де є потреба у професійному доборі, повинні щороку проходити за рахунок роботодавця спеціальне навчання і перевірку знань відповідних нормативно-правових актів з охорони праці.

Відповідно до п. 4.1 Типового положення про порядок проведення навчання і перевірки знань з питань охорони праці, затверджене наказом Держнаглядохоронпраці від 26.01.2005 № 15, посадові особи та інші працівники, зайняті на роботах, зазначених у Переліку робіт з підвищеною небезпекою, затвердженому наказом Держнаглядохоронпраці України від 26.01.2005 № 15 та зареєстрованому в Міністерстві юстиції України від 15.02.2005 № 232/10512 (далі - роботи підвищеної небезпеки), проходять щорічне спеціальне навчання і перевірку знань відповідних нормативно-правових актів з охорони праці.

Отже, дотримання наведених норм є обов`язком роботодавця.

З матеріалів справи вбачається, що Центральним міжрегіональним управлінням Державної служби з питань праці наказом від 16.11.2023 №818/Ц анульовано дозвіл № ДЗ-1059/Ц/1-23 від 20.03.2023 на виконання робіт підвищеної небезпеки, виданого ТОВ « Інекс Реал».

24.11.2023 позивачем отримано повідомлення відповідача про анулювання дозволу на виконання робіт підвищеної небезпеки від 20.03.2023 № ДЗ-1059/Ц/1-23, про що зазначено у позові.

Вказаний дозвіл анульовано у зв`язку з тим, що актом спеціального розслідування від 02.11.2023 виявлено, що 07.10.2023 о 16 год. 30 хв. з ОСОБА_1 , який виконував роботи у ТОВ "Інекс Реал", код ЄДРПОУ 41310760, юридична адреса: 15815, Чернігівська область, Чернігівський район, с. Старик, вул. Придніпрівська, буд. 36; фактична адреса: 1400, м. Чернігів, вул. Княжа, буд. 7, на території Комунального некомерційного підприємства «Чернігівська міська лікарня №3» Чернігівської міської ради за адресою: проспект Грушевського, буд. 170, м. Чернігів, стався нещасний випадок зі смертельним наслідком. Наказом Центрального міжрегіонального управління Державної служби з питань праці від 12.10.2023 № 735/Ц для проведення спеціального розслідування зазначеного нещасного випадку утворено спеціальну комісію з розслідування нещасного випадку (далі спеціальна комісія). Спеціальна комісія констатувала, що ТОВ «Інекс Реал» допустило ОСОБА_1 до виконання робіт підвищеної небезпеки на даху будівлі КНП «ЧМЛ» № 3 ЧМР без оформлення трудових відносин, без проведення інструктажів, навчання з питань охорони праці, без проходження професійного добору та попереднього медичного огляду та за відсутності проекту організації будівництва (ПОБ), плану з охорони праці будівельного майданчика (капітальний ремонт покрівель адміністративного корпусу, частини покрівлі лікувального корпусу, харчоблока КНП «ЧМЛ» № 3 ЧМР за адресою: просп. Грушевського Михайла, буд. 170, м. Чернігів) та проекту виконання робіт (ПВР).

Спеціальною комісією встановлено недодержання вимог законодавства про охорону праці ТОВ «Інекс Реал» під час виконання робіт підвищеної небезпеки, на які видано відповідний дозвіл, а саме: дозвіл від 20.03.2023 №ДЗ-1059/Ц/1-23.

Відтак, суд погоджується з доводами відповідача, що актом спеціального розслідування підтверджується факт нещасного випадку, причиною якого стало недодержання позивачем вимог законодавства про охорону праці під час виконання робіт підвищеної небезпеки або експлуатації (застосування) устаткування підвищеної небезпеки, на які видано дозвіл від 20.03.2023 №ДЗ-1059/Ц/1-23.

На переконання суду, саме акт спеціального розслідування, в якому зафіксовано факт нещасного випадку з причин недодержання позивачем вимог законодавства про охорону праці під час виконання робіт підвищеної небезпеки або експлуатації (застосування) устаткування підвищеної небезпеки, на які видано дозвіл, є достатньою підставою для вжиття відповідачем заходів щодо анулювання дозволу № ДЗ-1059/Ц/1-23 від 20.03.2023.

Посилання позивача як на підставу протиправності спірного наказу на те, що припис, який виданий за результатами, проведеного відповідачем позапланового заходу, оскаржений в судовому порядку, суд відхиляє з огляду на таке.

Так, за результатами розгляду справи №620/17664/23 про оскарження припису 23.10.2023 №ЧН/26105/153/П/ОП, постановою Шостого адміністративного апеляційного суду від 29.05.2024 рішення Чернігівського окружного адміністративного суду від 19.02.2024 скасовано у задоволенні позову відмовлено.

Судове рішення Шостий адміністративний апеляційний суд мотивовано тим, що ''… задовольняючи позовні вимоги суд першої інстанції зазначив про те, що оскільки рішення щодо визнання нещасного випадку, який стався 07 жовтня 2023 року з ОСОБА_5 спеціальною комісією станом на дату проведення позапланового заходу державного нагляду (контролю) не приймалось, у ТОВ "Інекс Реал" відсутні нещасні випадки, які пов`язані з діяльністю установи, акти за формою Н-1 не складались, нещасний випадок стався не на території ТОВ "Інекс Реал" у позаробочий час, а будь-які відносини товариства з ОСОБА_5 станом на 07 жовтня 2023 року не існували, а тому підстави для проведення Центральним міжрегіональним управлінням Державної служби з питань праці позапланового заходу державного нагляду (контролю) щодо додержання підприємством вимог законодавства у сферах охорони праці, промислової безпеки, праці були відсутні. Колегія суддів не може погодитися з вищевикладеними висновками суду першої інстанції, оскільки відповідно до висновків Верховного Суду викладених у постанові від 24 серпня 2023 року по справі №620/18817/21 позапланова перевірка та спеціальне розслідування є самостійними, обов`язковими заходами, умовою проведення яких є, зокрема, факт настання нещасного випадку, що призвів до смерті працівника. Водночас проведення жодного із зазначених заходів, не залежить від результатів іншого, так як вони проводяться незалежно один від одного, на підставі різних нормативно-правових актів, мають різну мету, різні організаційні процедури та наслідки. Також Верховний Суд у зазначеній постанові наголосив, що виходячи із основних засад та принципів, визначенихЗаконом України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності"позапланова перевірка є особливою формою контролю, спрямованого на попередження у майбутньому подій, що передували нещасному випадку, що здійснюється незалежно від інших заходів, що зазвичай проводяться у таких випадках''.

До того ж, суд підкреслює, що з сукупного аналізу положень ч. 12ст. 21 Закону України «Про охорону праці»та п. 17 Порядку № 1107 чітко слідує, що рішення про анулювання дозволу приймається органом, що його видав у разі нещасного випадку, якщо в акті розслідування встановлено, що причиною такої події стало недодержання вимог законодавства про охорону праці під час виконання робіт підвищеної небезпеки або експлуатації (застосування) устаткування підвищеної небезпеки, на які видано дозвіл. Жодних інших застережень, зокрема, і те, що таке рішення приймається на підставі результатів проведеного заходу державного нагляду (контролю), не зазначено.

Щодо посилань позивача на те, що умовами Договору підряду від 07.07.2023, укладеного між ТОВ «Інекс Реал» та ОСОБА_1 , передбачено, що за цим договором Замовник не несе відповідальності в разі отримання Виконавцем будь - якої шкоди здоров`ю, смерті Виконавця при виконанні робіт на об`єкті. У разі отримання шкоди здоров`ю Виконавець усі витрати з лікування та реабілітації несе самостійно. Виконавець не підпорядковується правилам внутрішнього трудового розпорядку ТОВ Інекс Реал, а сам організовує процес виконання роботи, у тому числі використовує власні засоби, інструменти та обладнання. Виконавець має право залучати до виконання інших осіб, при цьому Замовник не несе будь-якої відповідальності за залучених Виконавцем осіб. (п. 2.3, 2.4) (а.с.65-66), то суд їх відхиляє, оскільки контролю підлягали лише питання щодо дотримання позивачем трудового законодавства в частині належного оформлення трудових відносин з найманими працівниками, а не дотримання вимог цивільного законодавства при укладенні цивільно-правових договорів.

Відповідно до ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та Законами України.

Вимогами ч. 2 ст. 2 КАС України передбачено, що у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії).

На підставі вищенаведеного суд дійшов висновку про те, що під час винесення оскаржуваного наказу відповідач діяв на підставах, у спосіб та в межах повноважень, встановлених чинним законодавством України, а тому позовні вимоги є необґрунтованими, а відтак в їх задоволенні слід відмовити.

Керуючись ст. ст.139, 227, 241-243, 246, 250 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

В И Р І Ш И В:

У задоволенні позову відмовити повністю.

Рішення суду набирає законної сили в порядку статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржене до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного тексту рішення суду.

Позивач: Товариство з обмеженою відповідальністю "Інекс Реал" вул. Придніпровська, 36, с. Старик, Чернігівська обл., Чернігівський р-н,15815 код ЄДРПОУ 41310760.

Відповідач: Центральне міжрегіональне управління Державної служби з питань праці вул. Вавилових, 10,м. Київ,04060 код ЄДРПОУ 44681053.

Повний текст рішення виготовлено 21 серпня 2024 року.

Суддя І.І. Соломко

СудЧернігівський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення21.08.2024
Оприлюднено26.08.2024
Номер документу121162284
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо праці, зайнятості населення, у тому числі праці

Судовий реєстр по справі —620/18256/23

Ухвала від 15.10.2024

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Кузьменко Володимир Володимирович

Ухвала від 15.10.2024

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Кузьменко Володимир Володимирович

Ухвала від 19.09.2024

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Кузьменко Володимир Володимирович

Рішення від 21.08.2024

Адміністративне

Чернігівський окружний адміністративний суд

Соломко І.І.

Ухвала від 24.04.2024

Адміністративне

Чернігівський окружний адміністративний суд

Соломко І.І.

Ухвала від 15.04.2024

Адміністративне

Чернігівський окружний адміністративний суд

Соломко І.І.

Ухвала від 18.12.2023

Адміністративне

Чернігівський окружний адміністративний суд

Поліщук Л.О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні