ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ПОЛТАВСЬКОЇ ОБЛАСТІ
вул. Капітана Володимира Кісельова, 1, м. Полтава, 36000, тел. (0532) 61 04 21
E-mail: inbox@pl.arbitr.gov.ua, https://pl.arbitr.gov.ua/sud5018/
Код ЄДРПОУ 03500004
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
28.06.2024 Справа № 917/15/24
м. Полтава
за позовною заявою Керівника Глобинської окружної прокуратури Полтавської області, вул. Центральна, 191, м. Глобине, Кременчуцький район, Полтавська область, 39000 в інтересах держави в особі органу, уповноваженого державою здійснювати функції у спірних правовідносинах заінтересована особа: Новогалещинська селищна рада Кременчуцького району Полтавської області, (вул. Центральна, 95, смт. Нова Галещина, Кременчуцький район, Полтавська область, 39140)
до Товариства з обмеженою відповідальністю виробничо - комерційна фірма "Акро - Україна", вул. Юркевича, 31, м. Дніпро, 49000
про стягнення заборгованості за договорами оренди в сумі 184 428,78 грн.
Суддя Солодюк О.В.
без виклику представників сторін.
Обставини справи: Керівник Глобинської окружної прокуратури Полтавської області звернувся з позовом в інтересах держави в особі органу, уповноваженого державою здійснювати функції у спірних правовідносинах Новогалещинської селищної ради Кременчуцького району Полтавської області до Товариства з обмеженою відповідальністю виробничо-комерційна фірма «АКРО-УКРАЇНА» про стягнення заборгованості з орендної плати за землю за договором оренди землі площею 0,1028 га кадастровий номер 5322055500:30:001:0051 б/н від 01.04.2018, зареєстрованого у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно 23.05.2018 (номер запису про інше речове право 26360509) в сумі 3 451,44 грн за період з 01 червня 2023 року по 01 грудня 2023 року та заборгованості з орендної плати за землю за договором оренди землі площею 10,0070 га кадастровий номер 5322055500:30:002:0018 б/н від 01.10.2018, зареєстрованого у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно 22.11.2018 (номер запису про інше речове право 29118119) в сумі 180 977,34 грн за період з 01 червня 2023 року по 01 грудня 2023 року
У позові зазначає, що підставою для звернення до суду стало порушення відповідачем умов договорів оренди землі в частині своєчасної та в повному обсязі сплати орендних платежів.
Відповідач відзив на позов, у визначений у відповідності до положень Господарського процесуального кодексу України строк, не подав.
Ухвалою Господарського суду Полтавської області від 08.01.2024 суд прийняв позовну заяву до розгляду й відкрив провадження у справі, постановив справу розглядати у порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи за наявними у справі матеріалами, запропонував відповідачу протягом 15 днів з дня вручення ухвали суду надати суду відзив на позов.
Клопотання про розгляд справи у судовому засіданні з повідомленням сторін згідно з частиною 5 статті 252 Господарського процесуального кодексу України сторони суду не надали.
Відповідно до частини 13 статті 8 Господарського процесуального кодексу України розгляд справи здійснюється в порядку письмового провадження за наявними у справі матеріалами, якщо цим Кодексом не передбачено повідомлення учасників справи. У такому випадку судове засідання не проводиться.
Згідно з частиною 2 статті 178 Господарського процесуального кодексу України у разі ненадання відповідачем відзиву у встановлений судом строк без поважних причин суд має право вирішити спір за наявними матеріалами справи.
У зв`язку з тим, що необхідних для вирішення спору доказів, наявних у матеріалах справи достатньо, суд вважає за можливе розглянути справу за наявними в ній матеріалами.
Під час розгляду справи судом досліджені письмові докази, що містяться в матеріалах справи.
Відповідно до частини 2 статті 233 Господарського процесуального кодексу України рішення прийнято, складено та підписано в нарадчій кімнаті.
Згідно з частиною 4 статті 240 Господарського процесуального кодексу України, у разі розгляду справи без повідомлення (виклику) учасників справи, суд підписує рішення без його проголошення.
Розглянувши матеріали справи, суд встановив:
Рішенням одинадцятої позачергової сесії сьомого скликання Новогалещинської селищної ради Козельщинського району Полтавської області прийнято рішення № 4 від 09.10.2018 «Про передачу в оренду земельної ділянки площею - 10,0070 га для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємств переробної, машинобудівної та іншої промисловості ТОВ ВКФ «АКРО-Україна»», відповідно до якого ТОВ ВКФ «АКРО-Україна» надано в оренду земельну ділянку загальною площею 10,0070 га кадастровий номер 5322055500:30:002:0018 землі промисловості для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємств переробної, машинобудівної та іншої промисловості під виробничими будівлями терміном на 7 років з 01.10.2018. Даним рішенням встановлено орендну плату в розмірі 3% від нормативної грошової оцінки землі в смт. Нова Галещина Козельщинського району, що становить 393 575,31 грн. на рік, 32 798,00 грн. на місяць.
Рішенням сьомої сесії сьомого скликання Новогалещинської селищної ради Козельщинського району Полтавської області прийнято рішення № 10 від 20.04.2018 «Про передачу в оренду земельної ділянки площею - 0,1028 га для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємств переробної, машинобудівної та іншої промисловості ТОВ ВКФ «АКРО-Україна», відповідно до якого ТОВ ВКФ «АКРО-Україна» надано в оренду земельну ділянку загальною площею 0,1028 га кадастровий номер 5322055500:30:001:0051 землі промисловості для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємств переробної, машинобудівної та іншої промисловості під виробничими будівлями терміном на 49 років з 01.04.2018. Даним рішенням встановлено орендну плату в розмірі 3% від нормативної грошової оцінки землі в смт. Нова Галещина Козельщинського району, що становить 5 390,83 грн. на рік, 449,24 грн. на місяць.
На підставі вищевказаних рішень між Новогалещинською селищною радою та ТОВ ВКФ «АКРО-Україна» в особі директора Кравченка Р.В. укладено договори оренди землі б/н, якими передано в оренду вказаному товариству земельну ділянку площею 10,0070 га кадастровий номер 5322055500:30:002:0018 на 7 років (договір б/н від 01.10.2018) та земельну ділянку загальною площею 0,1028 га кадастровий номер 5322055500:30:001:0051 на 49 років (договір б/н від 01.04.2018).
Відповідно до відомостей з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно інше речове право - право оренди земельної ділянки площею 10,0070 га кадастровий номер 5322055500:30:002:0018 зареєстровано 22.11.2018 (номер запису про інше речове право 29118119), на земельну ділянку загальною площею 0,1028 га кадастровий номер 5322055500:30:001:0051 - 23.05.2018 (номер запису про інше речове право 26360509).
Враховуючи наведене, на момент звернення Глобинської окружної прокуратури до суду, договори оренди землі є діючими.
Відповідно до п.п. 1, 2 Договору б/н від 01.10.2018 орендодавець на підставі рішення 11 позачергової сесії 7 скликання від 09.10.2018 надає, а орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку промислового призначення з кадастровим номером 5322055500:30:002:0018 площею 10,0070 га.
Згідно п. 3 Договору б/н від 01.10.2018 на земельній ділянці знаходяться об`єкти нерухомого майна виробничі та складські приміщення.
Відповідно до п. 9 Договору б/н від 01.10.2018 орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі у розмірі 3% від нормативно грошової оцінки земель смт. Нова Галещина, що складає 393 575,31 грн. в рік.
Пунктом 11 Договору б/н від 01.10.2018 орендна плата вноситься щомісячно в розмірі 32 798,00 грн.
01.01.2022 укладено додаткову угоду про внесення змін до договору оренди на земельну ділянку площею 10,0070 га від 01.10.2018, відповідно до якої пункт 5 договору викладено в наступній редакції: Нормативно грошова оцінка земельної ділянки станом на 27.01.2022 становить 10 491 438,87 грн.
Пункт 9 договору викладено в такій редакції: орендна плата вноситься орендарем у формі та розмірі 3% від нормативно грошової оцінки земель смт. Нова Галещина у грошовій формі в сумі 314 743,17 грн. в рік, 26 228,60 грн. в місяць.
Також 01.01.2023 укладено додаткову угоду про внесення змін до договору оренди на земельну ділянку площею 10,0070 га від 01.10.2018, відповідно до якої пункт 5 договору викладено в наступній редакції: Нормативно грошова оцінка земельної ділянки станом на 27.01.2023 становить 12 065 154,70 грн.
Пункт 9 договору викладено в такій редакції: орендна плата вноситься орендарем у формі та розмірі 3% він нормативно грошової оцінки земель смт. Нова Галещина у грошовій формі в сумі 361 954,64 грн. в рік, 30 162,89 грн. в місяць.
Відповідно до п.п. 1,2 Договору б/н від 01.04.2018 орендодавець на підставі рішення 7 сесії 7 скликання від 20.04.2018 надає, а орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку промислового призначення з кадастровим номером 5322055500:30:001:0051 площею 0,1028 га.
Згідно п. 3 Договору б/н від 01.04.2018 на земельній ділянці знаходяться об`єкти нерухомого майна - адмінбудівля заводоуправління.
Відповідно п. 9 Договору від 01.04.2018 орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі у розмірі 4% від нормативно грошової оцінки земель смт. Нова Галещина, що складає 5 390,83 грн. в рік.
Пунктом 11 Договору від 01.04.2018 передбачено, що орендна плата вноситься щомісячно в розмірі 449,24 грн.
01.01.2022 укладено додаткову угоду про внесення змін до договору оренди на земельну ділянку площею 0,1028 га від 01.04.2018, відповідно до якої пункт 5 договору викладено в наступній редакції: Нормативно грошова оцінка земельної ділянки станом на 27.01.2022 становить 116 472,40 грн. Пункт 9 договору викладено в такій редакції: орендна плата вноситься орендарем у формі та розмірі 4% від нормативно грошової оцінки земель смт. Нова Галещина у грошовій формі в сумі 4 658,90 грн. в рік, 388,24 грн. в місяць.
Також 01.01.2023 укладено додаткову угоду про внесення змін до договору оренди на земельну ділянку площею 0,1028 га від 01.04.2018, відповідно до якої пункт 5 договору викладено в наступній редакції: Нормативно грошова оцінка земельної ділянки станом на 27.01.2023 становить 172 573,0 грн. Пункт 9 договору викладено в такій редакції: орендна плата вноситься орендарем у формі та розмірі 4% від нормативно грошової оцінки земель смт. Нова Галещина у грошовій формі в сумі 6 902,92 грн. в рік, 575,24 грн. в місяць.
Станом на 01.12.2023 заборгованість ТОВ ВКФ «АКРО-Україна» за Договором від 01.10.2018 по сплаті орендної плати за земельну ділянку площею 10,0070 га складає 180 977,34 грн. (довідка Новогалещинської селищної ради від 04.12.2023 №04-08/130).
За Договором від 01.04.2018 станом на 01.12.2023 заборгованість ТОВ ВКФ «АКРО-Україна» по сплаті орендної плати за земельну ділянку площею 0,1028 га складає 3 451,44 грн.
Допущена заборгованість зі сплати орендної плати за Договором від 01.10.2018 та Договором від 01.04.2018 є порушенням істотних умов договорів оренди земельних ділянок.
Згідно розрахунку, проведеного Новогалещинською селищною радою Кременчуцького району, встановлено, що ТОВ ВКФ «АКРО-Україна» за Договором оренди землі б/н від 01.10.2018 має наступну заборгованість:
1.Червень 2023 року - 30 162,89 грн.;
2.Липень 2023 року - 30 162,89 грн.;
3.Серпень 2023 року - 30 162,89 грн.;
4.Вересень 2023 року - 30 162,89 грн.;
5.Жовтень 2023 року - 30 162,89 грн.;
6.Листопад 2023 року - 30 162,89 грн.
Таким чином, станом на 01.12.2023 заборгованість по орендній платі за землю за договором оренди б/н від 01.10.2018 становить 180 977,34 грн.
За Договором оренди землі б/н від 01.04.2018:
1.Червень 2023 року - 575,24 грн.;
2.Липень 2023 року - 575,24 грн.;
3.Серпень 2023 року - 575,24 грн.;
4.Вересень 2023 року - 575,24 грн.;
5.Жовтень 2023 року - 575,24 грн.;
6.Листопад 2023 року - 575,24 грн.
Таким чином, станом 01.12.2023 заборгованість по орендній платі за землю за договором оренди б/н від 01.04.2018 становить 3 451,44 грн.
Вищезазначене свідчить про систематичну несплату орендної плати.
Щодо підстав представництва прокурора в суді, суд виходить з наступного.
У відповідності до ст. 131-1 Конституції України на прокуратуру покладено обов`язок представляти інтереси держави в суді у випадках, визначених Законом.
Статтею 23 Закону України «Про прокуратуру» передбачено, що представництво прокурором інтересів держави в суді полягає у здійсненні процесуальних та інших дій, спрямованих на захист інтересів держави, у випадках та порядку, встановлених законом. Прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, а також у разі відсутності такого органу.
Наявність таких обставин обґрунтовується прокурором у порядку, передбаченому частиною четвертою цієї статті. Підставою для звернення до суду із позовом є виявлення Глобинською окружною прокуратурою факту невиконання Товариством з обмеженою відповідальністю виробничо-комерційна фірма «АКРО-Україна» (далі - ТОВ ВКФ «АКРО-Україна») умов договору оренди землі та неналежне здійснення повноважень по захисту інтересів держави в особі органу місцевого самоврядування - Новогалещинської селищної ради Кременчуцького району.
Згідно ч. 1 ст. 24 Закону України «Про прокуратуру» право подання позовної заяви (заяви, подання) в порядку цивільного, адміністративного, господарського судочинства надається Генеральному прокурору, його першому заступнику та заступникам, керівникам обласних та окружних прокуратур, їх першим заступникам та заступникам, прокурорам Спеціалізованої антикорупційної прокуратури.
Відповідно до вимог ч. 1 ст. 13 та ч. 1 ст. 14 Конституції України земля, її надра, водні та інші природні ресурси, які знаходяться в межах території України є об`єктами права власності Українського народу.
Від імені Українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування. Земля є основним національним багатством, що знаходиться під особливою охорони держави.
Згідно ст. 1 Земельного кодексу України земля в Україні може перебувати у приватній, комунальній та державній власності, право власності на землю - це право володіти, користуватися, розпоряджатися земельними ділянками. Право власності на землю набувається та реалізується на підставі Конституції України, Земельного кодексу України.
Згідно з ч. 2 ст. 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією України та законами України.
Представництво інтересів держави в суді є конституційною функцією органів прокуратури, а подача позову - єдиним можливим заходом реагування, направленим на реальне поновлення порушених прав та інтересів держави.
Згідно рішення Конституційного Суду України від 08.04.1999 у справі № 1- 1/99 за конституційним поданням Вищого арбітражного суду України та Генеральної прокуратури України щодо офіційного тлумачення положень ст. 2 Арбітражного процесуального кодексу України прокурор, звертаючись до суду, самостійно визначає орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах.
Згідно п. п. 3, 4, 5 рішення Конституційного Суду України від 08.04.1999 державні інтереси закріплюються як нормами Конституції України, так і нормами інших правових актів, в їх основі завжди є потреба у здійсненні загальнодержавних (політичних, економічних, соціальних та інших) програм, спрямованих на гарантування її економічної безпеки, захист прав усіх суб`єктів права власності та господарювання тощо; інтереси держави можуть збігатись повністю, частково або не збігатись зовсім з інтересами державних органів, державних підприємств та організацій, господарських товариств з часткою державної власності у статутному фонді.
Із врахуванням того, що «інтереси держави» є оціночним поняттям, прокурор у кожному конкретному випадку самостійно визначає з посиланням на законодавство, на підставі якого подається позов, в чому саме відбулося чи може відбутися порушення матеріальних або інших інтересів держави.
Згідно ч.3 ст. 53 Господарського процесуального кодексу України прокурор, який звертається до суду в інтересах держави, в позовній чи іншій заяві, скарзі обґрунтовує, в чому полягає порушення інтересів держави, необхідність їх захисту, визначені законом підстави для звернення до суду прокурора, а також зазначає орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах.
Порушення інтересів держави у даному випадку полягають як у систематичному ненадходженні до місцевого бюджету коштів за використання земельних ділянок, так і у невжитті належних та достатніх заходів по стягненню заборгованості по орендній платі за землю із боку орендодавця - Новогалещинської селищної ради Кременчуцького району.
Звернення прокурора до суду із вказаним позовом обумовлено встановленням факту невиконання істотних умов договорів оренди землі б/н від 01.10.2018 та від 01.04.2018 ТОВ ВКФ «АКРО-Україна» в частині систематичної несплати орендної плати за земельні ділянки комунальної власності для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємств переробної, машинобудівної та іншої промисловості площами 10,0070 га та 0,1028 га.
Поняття «орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах», означає орган, на який державою покладено обов`язок щодо здійснення конкретної діяльності у відповідних правовідносинах, спрямованих на захист інтересів держави. Таким органом відповідно до ст. ст. 6,7,13, 143 Конституції України може бути орган державної влади чи орган місцевого самоврядування, якому законом надано повноваження органу виконавчої влади.
Підставність звернення органами прокуратури до суду в інтересах органів місцевого самоврядування обґрунтована в постановах Верховного Суду у справах № 916/2403/16 від 15.05.2018, № 910/4345/18 від 05.11.2018, №910/11919/18 від 17.10.2018, №921/8/18 від 19.12.2018.
Частиною 4 ст. 53 Господарського процесуального кодексу України передбачено, що прокурор, який звертається до суду в інтересах держави, в позовній чи іншій заяві, скарзі обґрунтовує, в чому полягає порушення інтересів держави, необхідність їх захисту, визначені законом підстави для звернення до суду прокурора, а також зазначає орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах.
Виключними випадками, за яких прокурор може здійснювати представництво інтересів держави в суді, є порушення або загроза порушення інтересів держави. Ключовим для застосування цієї норми є поняття «інтерес держави».
Інтереси держави можуть збігатися повністю, частково або не збігатися зовсім з Інтересами державних органів, державних підприємств та організацій чи з інтересами господарських товариств з часткою державної власності у статутному фонді. Проте держава може вбачати свої інтереси не тільки в їх діяльності, але й в діяльності приватних підприємств, товариств.
Таким чином, «інтереси держави» охоплюють широке і водночас чітко не визначене коло законних інтересів, які не піддаються точній класифікації, а тому їх наявність повинна бути предметом самостійної оцінки суду у кожному конкретному випадку звернення прокурора з позовом. Надмірна формалізація «інтересів держави», особливо у сфері публічних правовідносин, може призвести до необгрунтованого обмеження повноважень прокурора на захист суспільно значущих інтересів там, де це дійсно потрібно (аналогічна позиція викладена у постанові Верховного Суду від 25.04.2018 зі справи №806/1000/17).
В контексті правовідносин у даній справі, інтереси держави полягають не тільки у захисті прав державних органів влади чи тих, які відносяться до їх компетенції, а також захист прав та свобод місцевого самоврядування, яке не носить загальнодержавного характеру, але направлене на виконання функцій держави на конкретній території та реалізуються у визначеному законом порядку та способі, який відноситься до їх відання. Органи місцевого самоврядування є рівними за статусом носіями державної влади, як і державні органи.
Аналогічна позиція викладена у постанові Верховного Суду від 08.02.2019 у справі № 915/20/18.
Таким чином, Новогалещинська селищна рада Кременчуцького району є отримувачем коштів у вигляді орендної плати, тобто, саме тим органом, який уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах, а тому прокурор обгрунтовано звернувся з позовом до суду саме в інтересах селищної ради, оскільки порушені безпосередньо інтереси територіальної громади.
Суд зазначає, що в постанові Великої Палати Верховного Суду від 26.06.2019 у справі № 587/430/16-ц викладено позицію щодо підстав представництва прокурором інтересів держави в суді.
Зокрема, у випадку, коли держава вступає у цивільні правовідносини, вона має цивільну правоздатність нарівні з іншими їх учасниками. Держава набуває і здійснює цивільні права й обов`язки через відповідні органи, які діють у межах їхньої компетенції. Отже, поведінка органів, через які діє держава, розглядається як поведінка держави у відповідних, зокрема у цивільних, правовідносинах. Тому у відносинах, в які вступає держава, органи, через які вона діє, не мають власних прав і обов`язків, а наділені повноваженнями (компетенцією) представляти державу у відповідних правовідносинах (висновки Великої Палати Верховного Суду, викладені у пунктах 6.21, 6.22 постанови від 20.11.2018 у справі № 5023/10655/11, у пунктах 4.19, 4.20 постанови від 26.02.2019 у справі № 915/478/18).
Поряд з викладеним, в постанові Великої Палати Верховного Суду від 15.10.2019 у справі № 903/129/18 зазначено, що за подібних обставин необхідність захисту інтересів держави прокурором полягає у необхідності відновлення законності та справедливої рівноваги між інтересами суспільства й відповідача, що відповідає принципу, закріпленому у Конституції України, за яким права і свободи людини та їх гарантії визначають зміст і спрямованість діяльності держави, яка відповідає перед людиною за свою діяльність (стаття 3).
Велика Палата Верховного Суду зазначає, що незалежно від того, чи відповідають дійсності доводи позивача про неможливість самостійно звернутись до суду з відповідним позовом через відсутність коштів для сплати судового збору, сам факт не звернення до суду суб`єкта владних повноважень з позовом, який би відповідав вимогам процесуального законодавства та відповідно мав змогу захистити інтереси держави, свідчить про те, що указаний суб`єкт владних повноважень неналежно виконує свої повноваження щодо повернення земельної ділянки, у зв`язку із чим у прокурора виникають обґрунтовані підстави для захисту інтересів держави та звернення до суду з таким позовом, що відповідає нормам національного законодавства та практиці Європейського суду з прав людини.
Також Велика Палата Верховного Суду у своїй постанові від 26.05.2020 за № 912/2385/18 вказує, що невжиття компетентним органом жодних заходів протягом розумного строку після того, як цьому органу стало відомо або повинно було стати відомо про можливе порушення інтересів держави, має кваліфікуватися як бездіяльність відповідного органу. Розумність строку визначається судом з урахуванням того, чи потребували інтереси держави невідкладного захисту (зокрема, через закінчення перебігу позовної давності чи можливості подальшого відчуження майна, яке незаконно вибуло із власності держави), а також таких чинників, як: значимість порушення інтересів держави, можливість настання невідворотних негативних наслідків через бездіяльність компетентного органу, наявність об`єктивних причин, що перешкоджали такому зверненню, тощо.
З метою надання можливості Новогалещинській селищній раді вжити відповідних заходів реагування самостійно, Глобинською окружною прокуратурою 06.12.2023 листом № 50-4804вих-23 повідомлено останню про порушення вимог законодавства в частині систематично несплати орендної плати та необхідність вжиття відповідних заходів реагування.
15.12.2023 року Новогалещинською селищною радою проінформовано прокуратуру, що заходи позовного характеру селищною радою не вживались та не вживаються, оскільки немає можливості звернутися до суду із відповідною позовною заявою через відсутність коштів на судові витрати. Селищна рада не заперечує проти звернення прокуратури з відповідним позовом до суду з метою стягнення заборгованості по орендній платі ТОВ ВКФ «АКРО-Україна».
Таким чином, органом місцевого самоврядування фактично упродовж червня - грудня 2023 року не вжито заходів до стягнення орендної плати при її систематичній несплаті.
У діях органу місцевого самоврядування має місце не здійснення захисту інтересів держави, що проявляється в усвідомленій пасивній поведінці уповноваженого суб`єкта владних повноважень, який усвідомлюючи факт порушення інтересів держави та за наявності відповідних повноважень для їх захисту, не вжив заходи щодо стягнення заборгованості по сплаті орендної плати загальним розміром 184 428,78 грн., що є підставою згідно ст. 23 Закону України «Про прокуратуру» для представництва прокуратурою інтересів держави в суді.
В порядку ч. 4 ст. 23 Закону України «Про прокуратуру» прокурор на адресу Новогалещинської селищної ради надіслав повідомлення про звернення до суду з позовом в інтересах держави (№ 50-5111ВИХ-23 від 27.12.2023).
Вивчивши матеріали справи, надавши правову кваліфікацію спірним правовідносинам, суд зазначає наступне.
Відповідно до частини 1 статті 11 Цивільного кодексу України цивільні права та обов`язки виникають із дій осіб, що передбачені актами цивільного законодавства, а також із дій осіб, що не передбачені цими актами, але за аналогією породжують цивільні права та обов`язки. Підставами виникнення цивільних прав та обов`язків, зокрема, є договори та інші правочини. Між сторонами виникли взаємні права та обов`язки на підставі укладених договорів оренди землі.
Відносини, пов`язані з орендою землі, регулюються Земельним кодексом України, Цивільним кодексом України, Законом України "Про оренду землі", іншими законами України та нормативно - правовими актами, прийнятими відповідно до них, а також договором оренди.
Статтею 93 Земельного кодексу України передбачено, що право оренди земельної ділянки - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для провадження підприємницької та іншої діяльності. Відносини, пов`язані з орендою землі, регулюються законом.
Відповідно до статті 1 Закону України "Про оренду землі" оренда землі - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для проведення підприємницької та інших видів діяльності.
Згідно зі статтею 2 зазначеного Закону відносини, пов`язані з орендою землі, регулюються Земельним кодексом України, Цивільним кодексом України, іншими нормативно - правовими актами, прийнятими відповідно до них, а також договором оренди землі.
Статтею 13 Закону України "Про оренду землі" передбачено, що договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов`язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов`язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства.
Однією з істотних умов договору оренди є орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, способу та умов розрахунків, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату (стаття 15 Закону України "Про оренду землі").
Відповідно до статті 21 Закону України "Про оренду землі", орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою згідно з договором оренди землі. Розмір, умови і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України).
Згідно зі статтею 24 Закону України "Про оренду землі" орендодавець має право вимагати від орендаря, зокрема, своєчасного внесення орендної плати.
Відповідно до вимог статті 96 Земельного кодексу України, землекористувач зобов`язаний своєчасно сплачувати земельний податок або орендну плату.
Відповідно до вимог статей 288.7, 287.3 Податкового кодексу України зобов`язання щодо плати за землю, визначене у податковій декларації і на поточний рік, сплачується рівними частками власниками та землекористувачами земельних ділянок за місцезнаходженням земельної ділянки.
Отже, отримувачем коштів від сплати за користування землею є місцевий бюджет.
Відповідно до вимог статті 288.1 Податкового кодексу України підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки.
Згідно зі статтею 288.4 Податкового кодексу України, розмір та умови внесення орендної плати встановлюються у договорі оренди між орендодавцем (власником) і орендарем (крім випадків консервації таких земельних ділянок або визнання земельних ділянок забрудненими (потенційно забрудненими) вибухонебезпечними предметами).
Згідно з вимогами статей 285.1, 285.2 Податкового кодексу України, базовим податковим (звітним) періодом для плати за землю є календарний рік. Базовий податковий (звітний) рік починається 1 січня і закінчується 31 грудня того ж року (для новостворених підприємств та організацій, а також у зв`язку із набуттям права власності та/або користування на нові земельні ділянки може бути меншим 12 місяців).
Статтею 287.3 Податкового кодексу України передбачено, що податкове зобов`язання щодо плати за землю, визначене у податковій декларації на поточний рік, сплачується рівними частками власниками та землекористувачами земельних ділянок за місцезнаходженням земельної ділянки за податковий період, який дорівнює календарному місяцю, щомісяця протягом 30 календарних днів, що настають за останнім календарним днем податкового (звітного) місяця.
Стаття 287.4 Податкового кодексу України кодексу передбачає, що податкове зобов`язання з плати за землю, визначене у податковій декларації, у тому числі за нововідведені земельні ділянки, сплачується власниками та землекористувачами земельних ділянок за місцезнаходженням земельної ділянки за податковий період, який дорівнює календарному місяцю, щомісяця протягом 30 календарних днів, що настають за останнім календарним днем податкового (звітного) місяця.
Відповідно до статей 288.7 Податкового кодексу України, порядок обчислення орендної плати, строк сплати та порядок її зарахування до бюджетів застосовується відповідно до вимог статей 285-287 цього кодексу.
Відповідно до статті 629 Цивільного кодексу України, договір є обов`язковим для виконання сторонами.
Статтею 530 Цивільного кодексу України встановлено, що якщо у зобов`язанні встановлений строк (термін) його виконання, то воно підлягає виконанню у цей строк (термін).
Згідно зі статтями 525 та 526 Цивільного кодексу України зобов`язання має виконуватися належним чином відповідно до умов договору та вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, а за відсутності таких умов та вимог - відповідно до звичаїв ділового обороту або інших вимог, що звичайно ставляться. Одностороння відмова від зобов`язання або одностороння зміна його умов не допускається, якщо інше не встановлено договором або законом.
Факт прострочення відповідачем виконання своїх зобов`язань зі сплати орендних платежів підтверджується матеріалами справи та відповідачем жодним чином не спростовується.
Заборгованість відповідача перед позивачем по орендній платі становить 184 428, 78 грн.
Доказів погашення боргу суду не надано.
Отже, вимога позивача про стягнення з відповідача 180 977,34 грн заборгованості з орендної плати за період з 01 червня 2023 року по 01 грудня 2023 року та заборгованості в сумі 3 451,44 грн за період з 01 червня 2023 року по 01 грудня 2023 є правомірною, обґрунтованою та підлягає задоволенню.
Керуючись статтями 129, 232 - 233, 237 - 238 Господарського процесуального кодексу України, суд, -
ВИРІШИВ:
1.Позов задовольнити повністю.
2.Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю виробничо- комерційної фірми «АКРО-Україна» (вул. Юркевича,31, м. Дніпро, 49000, код ЄДРПОУ 32861451) на користь Новогалещинської селищної ради Кременчуцького району Полтавської області ради (вул. Центральна,95, смт. Нова Галещина, Кременчуцький район, Полтавська область, 39140, код ЄДРПОУ 21053101; ГУК у Полт.обл/тгсмт Н.Галещ/18010600, код отримувача (ЄДРПОУ) 37959255, номер рахунку UA948999980334199812000016618) заборгованість по орендній платі за землю за Договором оренди землі площею 10,0070 га кадастровий номер 5322055500:30:002:0018 б/н від 01.10.2018, зареєстрованого у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно 22.11.2018 (номер запису про інше речове право 29118119) у сумі 180 977 грн. 34 коп. за період з 01 червня 2023 року по 01 грудня 2023 року.
3. Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю виробничо- комерційної фірми «АКРО-Україна» (вул. Юркевича, 31, м. Дніпро, 49000, код ЄДРПОУ 32861451) на користь Новогалещинської селищної ради Кременчуцького району Полтавської області ради (вул. Центральна,95, смт. Нова Галещина, Кременчуцький район, Полтавська область, 39140, код ЄДРПОУ 21053101; ГУК у Полт.обл/тгсмт Н.Галещ/18010600, код отримувача (ЄДРПОУ) 37959255, номер рахунку UA948999980334199812000016618) заборгованість по орендній платі за землю за Договором оренди землі площею 0,1028 га кадастровий номер 5322055500:30:001:0051 б/н від 01.04.2018, зареєстрованого у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно 23.05.2018 (номер запису про інше речове право 26360509) у сумі 3 451 грн. 44 коп. за період з 01 червня 2023 року по 01 грудня 2023 року.
4. Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю виробничо - комерційної фірми «АКРО-Україна» (вул. Юркевича, 31, м. Дніпро, 49000, код ЄДРПОУ 32861451) на користь Полтавської обласної прокуратури (м. Полтава, вул. 1100-річчя Полтави, 7, код ЄДРПОУ 02910060, банк - Державна казначейська служба України, м. Київ, розрахунковий рахунок UA118201720343130001000006160, код класифікації видатків бюджету - 2800) витрати, пов`язані зі сплатою судового збору у сумі 5 399 гривень 00 коп.
Видати накази після набрання рішення законної сили.
Згідно з частинами 1, 2 статті 241 ГПК України рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Згідно статті 256 ГПК України апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двадцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Згідно статті 257 ГПК України апеляційна скарга подається безпосередньо до суду апеляційної інстанції.
Суддя Солодюк О.В.
Суд | Господарський суд Полтавської області |
Дата ухвалення рішення | 28.06.2024 |
Оприлюднено | 26.08.2024 |
Номер документу | 121174006 |
Судочинство | Господарське |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин про невиконання або неналежне виконання зобов’язань що виникають з договорів оренди |
Господарське
Господарський суд Полтавської області
Солодюк О.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні