Рішення
від 23.08.2024 по справі 200/4143/24
ДОНЕЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Україна

Донецький окружний адміністративний суд

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

23 серпня 2024 року Справа№200/4143/24

Суддя Донецького окружного адміністративного суду Шинкарьова І.В., розглянувши в порядку письмового провадження за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом Головного управління ДПС у Донецькій області до Приватного акціонерного товариства «ІНТЕР АГРОЛАЙН» про стягнення податкового боргу,

ВСТАНОВИВ:

Головне управління ДПС у Донецькій області (далі позивач), звернулось з позовом до Приватного акціонерного товариства «ІНТЕР АГРОЛАЙН» (далі відповідач), у якому просив стягнути з відповідача до бюджету кошти з рахунків/електронних гаманців платника податків у банках, небанківських надавачах платіжних послуг/емітентах електронних грошей, обслуговуючих такого платника податків, та з рахунків платників податків у системі електронного адміністрування податку на додану вартість, відкритих у центральному органі виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері казначейського обслуговування бюджетних коштів, у розмірі суми податкового боргу - 695 892,98 грн, а саме: орендна плата з юридичних осіб, код класифікації доходів бюджету 18010600, (код за КАТОТТГ UA14120190000021407) у сумі 298 581,98 грн. податок на прибуток підприємств, який сплачують інші платники, код класифікації доходів бюджету 11021000, (код за КАТОТТГ UA14120210000056793) у сумі 397 311,00 грн.

В обґрунтування позовних вимог позивачем зазначено, що за відповідачем обліковується податковий борг з орендної плати з юридичних осіб (код класифікації доходів бюджету 18010600); податок на прибуток підприємств, який сплачують інші платники (код класифікації доходів бюджету 11021000), який раніше не був заявлений до суду, у розмірі 695892,98 грн та виник станом на 22.05.2024 з причини несплати самостійно нарахованих податкових зобов`язань.

Ухвалою суду від 26.06.2024 позовну заяву прийнято до розгляду, ухвалено справу розглядати за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи, запропоновано відповідачу подати суду відзив на позовну заяву.

У відзиві на позовну заяву від 12.07.2024 відповідач вказує, що через військову агресію з боку російської федерації 13.05.2022 року підприємство відповідача піддалося ракетному удару, який призвів до руйнації та знищення виробничих приміщень підприємства. Внаслідок ворожих обстрілів на підприємстві відповідача сталася пожежа. Постановою Краматорського районного управління ВП № 4 Головного управління національної поліції в Донецькій області ПРАТ «ІНТЕР АГРОЛАЙН» визнано потерпілим у кримінальному провадженні № 12022052510000533 від 14.05.2022. Всі ці обставини та те, що на сьогодні підприємство відповідача не має змоги вести господарську діяльність, вплинули на скрутне матеріальне становище відповідача.

Також зазначає, що на момент подачі позовної заяви позивачем у відповідача виник податковий борг в розмірі 695 892,98 грн. З яких, орендна плата з юридичних осіб, код класифікації доходів бюджету 18010600 складає 298 581,98 грн. та податок на прибуток підприємств, який сплачують інші платники, код класифікації доходів бюджету складає 397 311,00 грн. Відповідачем було укладено Договір оренди землі № б/н від 18.05.2018 з Донецькою обласною державною адміністрацією, строком на 49 років (кадастровий номер земельної ділянки 1424282400:04:000:0076). Земельна ділянка розташована на землях Хрестищенської сільської Ради, на даний час с. Хрестище віднесено до Святогірської ТТГ.

В квітні 2024 року співробітник Слов`янської ДПІ Головного управління ДПС у Донецькій області в телефону режимі повідомив відповідача, що Святогірська територіальна громада встановила пільги по сплаті за земельні ділянки в тому числі і за оренду землі в період з 01.03.2022 до 31.12.2022 у зв`язку з тим, що з 01.03.2022 вся Святогірська територіальна громада віднесена до територій на яких велися активні бойові дії, відповідно до Переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих російською федерацією, був затверджений наказом Мінреінтеграції від 22.12.2022 № 309 та періодично оновлюється.

Відповідачем було подано уточнюючу податкову декларацію з плати за землю (земельний податок та /або орендна плата за земельні ділянки державної або комунальної власності) за 2022 рік.

Крім того, вказує, що відповідачем на адресу Святогірської територіальної громади було направлено листа про визнання земельної ділянки кадастровий номер 1424282400:04:000:0076 непридатною для використання у зв`язку з потенційною загрозою її забруднення вибухонебезпечними предметами та надання податкових пільг по земельному податку ПРАТ «ІНТЕР АГРОЛАЙН» в 2023-2024 роках.

Зазначає, що до теперішнього часу відповіді від Святогірської територіальної громади на адресу ПРАТ «ІНТЕР АГРОЛАЙН» не надійшло.

Відповідно до Закону України від 11.04.2023 №3050-ІХ «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо звільнення від сплати екологічного податку, плати за землю та податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, за знищене чи пошкоджене нерухоме майно» , згідно з яким внесені зміни в частині оподаткування земельним податком земельної ділянки передбачено, а саме пп.3 п.1 ст.283, що «Підставою для ненарахування земельного податку відповідно до п. 283.2 ст. 283 цього Кодексу у частині земельних ділянок, непридатних для використання у зв`язку з потенційною загрозою їх забруднення вибухонебезпечними предметами, є інформація, зазначена у п.п. 12.4.6 п.12.4 ст. 12 цього Кодексу.

Погашення податкового боргу це зменшення абсолютного значення суми такого боргу, підтверджене відповідним документом. Джерелами самостійної сплати грошових зобов`язань або погашення податкового боргу платника податків є будь-які власні кошти, у тому числі ті, що отримані від продажу товарів (робіт, послуг), майна, випуску цінних паперів, зокрема корпоративних прав, отримані як позика (кредит), та з інших джерел, з урахуванням особливостей, визначених цією статтею, а також суми надміру сплачених платежів до відповідних бюджетів (абз.1 п. 87.1 ст. 87 ПКУ).

Звертає увагу суду, що через те, що підприємство відповідача піддалось ракетному обстрілу з боку окупаційних військ та знаходиться практично на лінії фронту, задля збереження життів працівників, припинило свою господарську діяльність та внаслідок чого не отримує на сьогодні доходи. Відповідач не має можливості погасити виниклий податковий борг, в зв`язку з тим, що податковим органом до теперішнього часу не виконується рішення Донецького окружного адміністративного суду по справі 200/2262/23 від 03.10.2023 та Постанова Першого апеляційного суду від 03.03.2024, а також Ухвали Верховного суду України від 29.04.2024 та від 13.06.2024. Виконання рішення по справі 200/2262/23 податковим органом дало би змогу погасити виниклий податковий борг з податку на прибуток.

На підставі зазначеного, просить суд у задоволенні позовної заяви в повному обсязі.

12.08.2024 представником позивача було надано пояснення по справі у який зазначає, що станом на поточну дату, згідно з даними інформаційно-комунікаційної системи ДПС, за позивачем обліковується податковий борг, який є предметом позову податкового органу по справі № 200/4143/24 не змінився та складає 695 892,98 грн.

Вказує, що позовну заяву ГУ ДПС у Донецькій області про стягнення заборгованості було подано до суду з урахуванням наявної заборгованості, що обліковувалась за Відповідачем вже після подання ним уточнюючої Податкової декларації з плати за землю від 11.04.2024 №9314704169, якою платником нараховано до зменшення податкового зобов`язання за 2022 рік на загальну суму 218 975,59 грн., терміном сплати 11.04.2024.

Заборгованість платника заявлена до стягнення у судовому порядку разом із зменшенням податкового зобов`язання за декларацією № 9314704169 також мають своє відображення в інтегрованій картці платника за кодом класифікації доходів бюджету 18010600 «Орендна плата з юридичних осiб» за 2024 рік.

Згідно з наказом Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України від 22.12.2022 № 309 «Про затвердження Переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією» (зі змінами та доповненнями), зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 23.12.2022 за № 1668/39004, Святогірська міська територіальна громада, починаючи з 24.02.2022, відносилась до території активних бойових дій та з 01.01.2023 відноситься до території можливих бойових дій.

Податок на прибуток підприємств, який сплачують інші платники (код платежу 11021000 Слов`янська територіальна громада, UA14120210000056793), у сумі 397 311,00 грн, а саме:

397 311,00 грн. нараховано платником самостійно згідно Податкової декларації з податку на прибуток підприємств N 9433961923 від 20.07.2022, терміном сплати 20.07.2022.

Наявність зазначеної заборгованості має своє відображення в інтегрованій картці платника за кодом класифікації доходів бюджету 11021000 «Податок на прибуток підприємств, який сплачують інші платники» за 2024 рік.

Дослідивши матеріали справи, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов та заперечення на нього, оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи, суд встановив наступне.

Позивач ГУ ДПС у Донецькій області (код ЄДРПОУ ВП: 44070187) є суб`єктом владних повноважень, діє на підставі положення про Державну податкову службу України та у своїй діяльності керується Податковим кодексом України.

Відповідач Приватне акціонерне товариство ІНТЕР АГРОЛАЙН (код ЄДРПОУ 40803038), зареєстрований як юридична особа 02.09.2016, за номером 12771450000006828 та взятий на облік ГУ ДПС у Донецькій області (Слов`янська державна податкова інспекція) з 27.05.2017.

Відповідач має податковий борг з орендної плати з юридичних осіб (код класифікації доходів бюджету 18010600); податок на прибуток підприємств, який сплачують інші платники (код класифікації доходів бюджету 11021000), який раніше не був заявлений до суду, у розмірі 695892,98 грн та виник станом на 22.05.2024 з причини несплати самостійно нарахованих податкових зобов`язань, а саме:

- Орендна плата з юридичних осіб (код платежу 18010600 Святогірська територіальна громада, UA14120190000021407), у сумі 298 581,98 грн, а саме:

16427,89 грн нараховано платником самостійно згідно Податкової декларації з плати за землю N 9088651675 вiд 24.04.2023, терміном сплати 30.06.2023;

25183,13 грн нараховано платником самостійно згідно Податкової декларації з плати за землю N 9088651675 вiд 24.04.2023, терміном сплати 31.07.2023;

25183,13 грн нараховано платником самостійно згідно Податкової декларації з плати за землю N 9088651675 вiд 24.04.2023, терміном сплати 30.08.2023;

25183,13 грн нараховано платником самостійно згідно Податкової декларації з плати за землю N 9088651675 вiд 24.04.2023, терміном сплати 02.10.2023;

25183,13 грн нараховано платником самостійно згідно Податкової декларації з плати за землю N 9088651675 вiд 24.04.2023, терміном сплати 30.10.2023;

25183,13 грн нараховано платником самостійно згідно Податкової декларації з плати за землю N 9088651675 вiд 24.04.2023, терміном сплати 30.11.2023;

25183,13 грн нараховано платником самостійно згідно Податкової декларації з плати за землю N 9088651675 вiд 24.04.2023, терміном сплати 02.01.2024;

25183,07 грн нараховано платником самостійно згідно Податкової декларації з плати за землю N 9088651675 вiд 24.04.2023, терміном сплати 30.01.2024;

26468,06 грн нараховано платником самостійно згідно Податкової декларації з плати за землю N 9031631183 вiд 16.02.2024, терміном сплати 01.03.2024;

26468,06 грн нараховано платником самостійно згідно Податкової декларації з плати за землю N 9031631183 вiд 16.02.2024, терміном сплати 01.04.2024;

26468,06 грн нараховано платником самостійно згідно Податкової декларації з плати за землю N 9031631183 вiд 16.02.2024, терміном сплати 30.04.2024;

26468,06 грн нараховано платником самостійно згідно Податкової декларації з плати за землю N 9031631183 вiд 16.02.2024, терміном сплати 30.05.2024.

- Податок на прибуток підприємств, який сплачують інші платники (код платежу 11021000 Слов`янська територіальна громада, UA14120210000056793), у сумі 397 311,00 грн, а саме:

397311,00 грн. нараховано платником самостійно згідно податкової декларації з податку на прибуток підприємств N 9433961923 від 20.07.2022, терміном сплати 20.07.2022.

Суд вказує, що позовну заяву щодо стягнення заборгованості було подано до суду з урахуванням наявної заборгованості, що обліковувалась за відповідачем вже після подання ним уточнюючої податкової декларації з плати за землю від 11.04.2024 №9314704169 , якою платником нараховано до зменшення податкового зобов`язання за 2022 рік на загальну суму 218 975,59 грн., терміном сплати 11.04.2024.

Судом встановлено, що заборгованість платника заявлена до стягнення у судовому порядку разом із зменшенням податкового зобов`язання за декларацією № 9314704169 також мають своє відображення в інтегрованій картці платника за кодом класифікації доходів бюджету 18010600 «Орендна плата з юридичних осiб» за 2024 рік, яку надано до матеріалів справи.

Крім того, наявність заборгованості з податку на прибуток підприємств, який сплачують інші платники має своє відображення в інтегрованій картці платника за кодом класифікації доходів бюджету 11021000 «Податок на прибуток підприємств, який сплачують інші платники» за 2024 рік, яку також додано до матеріалів справи.

З метою погашення податкового боргу, контролюючим органом надсилалась податкова вимога форми Ю від 21.03.2024 №0000045-1311-0599 на податкову адресу відповідача (штрих-код поштового відправлення №8412212394012), вказана вимога була отримана уповноваженим відповідача 28.03.2024 під розпис, що підтверджується повідомлення про вручення, копія якого міститься в матеріалах справи.

На час розгляду справи податкова вимога є неоскаржена та невідкликана.

Вказані заходи не призвели до сплати податкового боргу.

Надаючи правову оцінку встановленим обставинам справи, суд зазначає наступне.

Згідно зі ст. 67 Конституції України кожен зобов`язаний сплачувати податки і збори в порядку і розмірах, встановлених законом.

П.п. 16.1.4 п. 16.1 ст.16 ПК України встановлено, що платник податків зобов`язаний сплачувати податки та збори в строки та у розмірах, встановлених цим Кодексом та законами з питань митної справи.

Податковим обов`язком є обов`язок платника податку обчислити, задекларувати та/або сплатити суму податку та збору в порядку і строки, визначені цим Кодексом, законами з питань митної справи (п. 36.1 статті 36 вказаного Кодексу).

Згідно з п. 54.1 ст. 54, п. 56.11 ст.56 ПК України крім випадків, передбачених податковим законодавством, платник податків самостійно обчислює суму податкового та/або грошового зобов`язання та/або пені, яку зазначає у податковій (митній) декларації або уточнюючому розрахунку, що подається контролюючому органу у строки, встановлені цим Кодексом. Така сума грошового зобов`язання та/або пені вважається узгодженою.

Не підлягає оскарженню грошове зобов`язання, самостійно визначене платником податків.

П.57.1 ст.57 вказаного Кодексу, яка визначає строки сплати податкового зобов`язання, встановлено, що платник податків зобов`язаний самостійно сплатити суму податкового зобов`язання, зазначену у поданій ним податковій декларації, протягом 10 календарних днів, що настають за останнім днем відповідного граничного строку, передбаченого цим Кодексом для подання податкової декларації, крім випадків, встановлених цим Кодексом.

П.54.3 ст.54 вказаного Кодексу визначає випадки, коли контролюючий орган зобов`язаний самостійно визначити суму грошових зобов`язань, зменшення (збільшення) суми бюджетного відшкодування та/або зменшення (збільшення) від`ємного значення об`єкта оподаткування податком на прибуток або від`ємного значення суми податку на додану вартість платника податків, передбачених цим Кодексом або іншим законодавством.

Платник податків несе відповідальність за своєчасне та повне погашення нарахованого контролюючим органом узгодженого грошового зобов`язання (п. 54.5 ст.54ПК України).

Згідно з п. 58.1 ст.58 Кодексу контролюючий орган надсилає (вручає) платнику податків податкове повідомлення-рішення, якщо сума грошового зобов`язання платника податків, передбаченого податковим або іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, розраховується контролюючим органом відповідно до ст.54 цього Кодексу (крім декларування товарів, передбаченого для громадян) або якщо за результатами перевірки контролюючим органом встановлено факт, зокрема:

завищення розміру задекларованого від`ємного значення об`єкта оподаткування податком на прибуток або від`ємного значення суми податку на додану вартість, розрахованої платником податків відповідно до розділу V цього Кодексу;

заниження або завищення суми податкових зобов`язань, заявленої у податковій декларації, або суми податкового кредиту, заявленої у податковій декларації з податку на додану вартість, крім випадків, коли зазначене заниження або завищення враховано при винесенні інших податкових повідомлень-рішень за результатами перевірки.

Відповідно до п. 111.2 ст.111, п. 113.7 ст.113 вказаного Кодексу за порушення законів з питань оподаткування та іншого законодавства встановлюється фінансова відповідальність, яка застосовується у вигляді штрафних (фінансових) санкцій (штрафів) та/або пені.

У разі застосування контролюючими органами до платника податків штрафних (фінансових) санкцій (штрафів) за порушення законів з питань оподаткування та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, такому платнику податків надсилаються (вручаються) податкові повідомлення-рішення.

Штрафні (фінансові) санкції (штрафи) у разі визначення контролюючим органом суми податкового зобов`язання накладаються на платника податків в порядку, встановленому ст.123 вказаного Кодексу.

Нарахування пені врегульовано ст.129 Податкового кодексу України.

Нараховані контролюючим органом суми пені самостійно сплачуються платником податків (п. 131.1 ст.131).

Згідно з пп. 14.1.175 п. 14.1 ст.14 вказаного Кодексу сума узгодженого грошового зобов`язання, не сплаченого платником податків у встановлений цим Кодексом строк, та непогашеної пені, нарахованої у порядку, визначеному цим Кодексом є податковим боргом.

Відповідно до п. 59.1 ст.59 вказаного Кодексу у разі коли у платника податків виник податковий борг, контролюючий орган надсилає (вручає) йому податкову вимогу в порядку, визначеному для надсилання (вручення) податкового повідомлення-рішення.

Відповідно до п. 42.2 ст.42 Кодексу документи вважаються належним чином врученими, якщо вони надіслані у порядку, визначеному п.42.4 цієї статті, надіслані за адресою (місцезнаходженням, податковою адресою) платника податків рекомендованим листом з повідомленням про вручення або особисто вручені платнику податків (його представнику).

П. 42.4 ст.42 зазначеного Кодексу визначено, що платники податків, які подають звітність в електронній формі та/або пройшли електронну ідентифікацію онлайн в електронному кабінеті, можуть здійснювати листування з контролюючими органами засобами електронного зв`язку в електронній формі з дотриманням вимог законів України Про електронні документи та електронний документообіг та Закону України Про електронні довірчі послуги.

Листування контролюючих органів з платниками податків, зазначеними в абзаці першому цього пункту, які подали заяву про бажання отримувати документи через електронний кабінет, здійснюється засобами електронного зв`язку в електронній формі з дотриманням вимог законів України Про електронні документи та електронний документообіг та Закону України Про електронні довірчі послуги шляхом надіслання документа в електронний кабінет з одночасним надісланням платнику податків на його електронну адресу (адреси) інформації про вид документа, дату та час його надіслання в електронний кабінет.

Документ, надісланий контролюючим органом в електронний кабінет, вважається врученим платнику податків, якщо він сформований з дотриманням вимог законів України Про електронні документи та електронний документообіг та Закону України Про електронні довірчі послуги та є доступним в електронному кабінеті.

Датою вручення платнику податків документа є дата, зазначена у квитанції про доставку у текстовому форматі, що відправляється з електронного кабінету автоматично та свідчить про дату та час доставки документа платнику податків. У разі якщо доставка документа відбулася після 18 години, датою вручення документа платнику податків вважається наступний робочий день. Якщо доставка відбулася у вихідний чи святковий день, датою вручення документа платнику податків вважається перший робочий день, що настає за вихідним або святковим днем.

Відповідно до п.п. 95.1 - 95.3 ст. 95ПК України контролюючий орган здійснює за платника податків і на користь держави заходи щодо погашення податкового боргу такого платника податків шляхом стягнення коштів, які перебувають у його власності, а в разі їх недостатності - шляхом продажу майна такого платника податків, яке перебуває у податковій заставі.

Стягнення коштів та продаж майна платника податків провадяться не раніше ніж через 30 календарних днів з дня надіслання (вручення) такому платнику податкової вимоги.

Стягнення коштів з рахунків платника податків у банках, обслуговуючих такого платника податків, та з рахунків платників податків у системі електронного адміністрування податку на додану вартість, відкритих в центральному органі виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері казначейського обслуговування бюджетних коштів, здійснюється за рішенням суду, яке направляється до виконання контролюючим органам, у розмірі суми податкового боргу або його частини.

Відповідно до п. 54.1 ст. 54 ПК України, платник податків самостійно обчислює суму податкового та/або грошового зобов`язання та/або пені, яку зазначає у податковій (митній) декларації або уточнюючому розрахунку, що подається контролюючому органу у строки, встановлені цим Кодексом. Така сума грошового зобов`язання та/або пені вважається узгодженою.

У п. 57.1 ст. 57 ПК України зазначено, що платник податків зобов`язаний самостійно сплатити суму податкового зобов`язання, зазначену у поданій ним податковій декларації, протягом 10 календарних днів, що настають за останнім днем відповідного граничного строку, передбаченого цим Кодексом для подання декларації, крім випадків, встановленим цим Кодексом.

Відповідно до ст. 67 Конституції України, кожен зобов`язаний сплачувати податки і збори в порядку і розмірах, встановлених законом.

Згідно до п.п. 16.1.4. п.16.1. ст.16 ПК України, - платник податків зобов`язаний сплачувати податки та збори в строки та у розмірах, встановлених цим Кодексом.

Усупереч наведеним нормам чинного законодавства відповідач не вжив жодних заходів для своєчасного погашення податкових зобов`язань.

Податковим боргом згідно п. 14.1.175 ст. 14 ПК України є сума узгодженого грошового зобов`язання, не сплаченого платником податків у встановлений цим Кодексом строк, та непогашеної пені, нарахованої у порядку, визначеному цим Кодексом.

Згідно з п. 59.1 ст. 59 ПК України, у разі коли у платника податків виник податковий борг, контролюючий орган надсилає (вручає) йому податкову вимогу в порядку, визначеному для надсилання (вручення) податкового повідомлення-рішення.

Податкова вимога повинна містити відомості про факт виникнення грошового зобов`язання та права податкової застави, розмір податкового боргу, який забезпечується податковою заставою, обов`язок погасити податковий борг та можливі наслідки його непогашення в установлений строк, попередження про опис активів, які відповідно до законодавства можуть бути предметом податкової застави, а також про можливі дату та час проведення публічних торгів з їх продажу (п. 59.3 ст. 59 ПК України).

З метою погашення податкового боргу, контролюючим органом надсилалась податкова вимога форми Ю від 21.03.2024 №0000045-1311-0599 на податкову адресу відповідача (штрих-код поштового відправлення №8412212394012), вказана вимога була отримана уповноваженим відповідача 28.03.2024 під розпис, що підтверджується повідомлення про вручення, копія якого міститься в матеріалах справи.

Вказана податкова вимога не була оскаржена та не відкликалась.

Відповідно до п. 59.5 ст. 59 ПК України, у разі якщо у платника податків, якому надіслано (вручено) податкову вимогу, сума податкового боргу збільшується (зменшується), погашенню підлягає вся сума податкового боргу такого платника податку, що існує на день погашення. У разі якщо після направлення (вручення) податкової вимоги сума податкового боргу змінилася, але податковий борг не був погашений в повному обсязі, податкова вимога додатково не надсилається (не вручається).

Відповідно до п.п. 14.1.137 п. 14.1 ст. 14 ПК України, орган стягнення державний орган, уповноважений здійснювати заходи щодо забезпечення погашення податкового боргу в межах повноважень, встановлених цим Кодексом та іншими законами України.

Відповідно до п. 41.4 ст. 41 ПК України, органами стягнення є виключно контролюючі органи, визначені підпунктом 41.1.1 цього пункту, уповноважені здійснювати заходи щодо забезпечення погашення податкового боргу та недоїмки зі сплати єдиного внеску у межах повноважень, а також державні виконавці в межах своїх повноважень.

Згідно пп. 20.1.34 п.20.1 ст.20 ПК України, контролюючі органи мають право звертатися до суду щодо стягнення коштів платника податків, який має податковий борг, з рахунків у банках, інших фінансових установах, небанківських надавачах платіжних послуг, електронних гаманців в емітентах електронних грошей, що обслуговують такого платника податків, на суму податкового боргу або його частини.

Відповідно до ст. 95 ПК України, контролюючий орган здійснює за платника податків і на користь держави заходи щодо погашення податкового боргу такого платника податків шляхом стягнення коштів, які перебувають у його власності, а в разі їх недостатності - шляхом продажу майна такого платника податків, яке перебуває у податковій заставі. Стягнення коштів та продаж майна платника податків провадяться не раніше ніж через 30 календарних днів з дня надіслання (вручення) такому платнику податкової вимоги. Стягнення коштів з рахунків/електронних гаманців платника податків у банках, небанківських надавачах платіжних послуг/емітентах електронних грошей, обслуговуючих такого платника податків, та з рахунків платників податків у системі електронного адміністрування податку на додану вартість, відкритих у центральному органі виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері казначейського обслуговування бюджетних коштів, здійснюється за рішенням суду, яке направляється до виконання контролюючим органам, у розмірі суми податкового боргу або його частини.

Враховуючи те, що самостійно нарахованих податкових зобов`язань відповідачем перед бюджетом не сплачено, з дати направлення податкової вимоги минуло більш ніж 30 днів, а тому боргу у розмірі 695 892,98 грн. підлягає стягненню.

Також суд вказує, що Верховний Суд у постанові від 25.02.2020 у справі №1340/5767/18 сформулював такий правовий висновок: Положеннями п. 95.1-95.3 ст.95 і п.102.4 ст.102 КАС України встановлено, що контролюючий орган може звернутися до адміністративного суду з позовом про стягнення податкового боргу з платників податків із дотриманням відповідних умов, встановлених п.95.2 ст.95 ПК України, які надають право на примусове стягнення податкового боргу, а також строку - 1095 календарних днів з дня виникнення податкового боргу. Строк у 1095 днів є присічним для контролюючого органу, протягом і в межах якого ним можуть бути вжиті заходи щодо погашення податкового боргу, в тому числі і шляхом звернення до суду з позовом, проте норми п.102.4 ст. 102 ПК України не є такими, що обмежують суд у праві ухвалювати судове рішення про стягнення податкового боргу після закінчення 1095-денного строку, з вимогою про стягнення якого контролюючий орган звернувся вчасно..

Верховний Суд також зазначив, що податковий орган набуває право на стягнення податкового боргу (в тому числі і в судовому порядку) лише у разі, якщо платник податку не сплатив узгоджену суму грошового зобов`язання у встановлений строк (п. 95.2 ст.95 ПК України) після направлення платнику податків податкової вимоги.

Виходячи з вимог законодавства несплачений платником податків податковий борг підлягає стягненню з такого платника.

Вирішуючи спір, судом враховані правові висновки, що викладені у постанові Верховного Суду від 19.02.2019 у справі №807/495/17, де суд аналізуючи процесуальні положення КАС України, які визначають предмет доказування у справі (ч.1 ст. 138 Кодексу в редакції, яка діяла до 15.12.2017, а натепер аналогічні положення містить ч.2 ст.73 Кодексу), згідно з якими предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення, дійшов висновку, що з огляду на зміст наведеної норми процесуального права та зважаючи на те, що вимогою заявленого позову є стягнення податкового боргу, предметом доказування у даній справі є обставини, які свідчать про наявність підстав, з якими закон пов`язує можливість стягнення податкової заборгованості в судовому порядку; встановлення факту її сплати в добровільному порядку або встановлення відсутності такого факту; перевірка вжиття контролюючим органом заходів щодо стягнення податкового боргу на підставі та в черговості, встановлених Податковим кодексом України, тощо. При цьому питання правомірності нарахованих контролюючим органом грошових зобов`язань, у тому числі й штрафних (фінансових) санкцій, не охоплюється предметом даного позову, оскільки податкові повідомлення-рішення суб`єкта владних повноважень, згідно з якими відповідні зобов`язання визначено, не є предметом позову у справі, а отже суд не має процесуальних повноважень у межах розгляду даної справи здійснювати їх правовий аналіз. Наведене є однією із гарантій дотримання у податкових відносинах принципу правової визначеності, як складової принципу верховенства права.

Суд зазначає, що правовідносини які склались у відповідача з Святогірською територіальної громади не є предметом позову у даній справі, а отже суд не має процесуальних повноважень у межах розгляду даної справи здійснювати їх правовий аналіз.

В частині узгодженого податкового зобов`язання відповідачем заперечення не наводились.

Щодо посилання відповідача на неможливість своєчасно виконувати свої зобов`язання, а саме: своєчасно сплачувати податки у повному обсязі через введення воєнного стану в Україні, введення бойових дій, нестачу коштів через затримку виконання рішення, слід зазначити наступне.

Пунктом 69 підрозділу 10розділу XX «Перехідні положення» ПК Україниустановлено, що тимчасово, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України, введеногоУказом Президента України "Про введення воєнного стану в Україні" від 24.02.2022 № 64/2022, затвердженим Законом України "Про затвердження Указу Президента України "Про введення воєнного стану в Україні" від 24.02.2022 за № 2102-ІХ, справляння податків і зборів здійснюється з урахуванням особливостей, визначених у цьому пункті.

Зокрема, згідно з п.п. 69.1. (норми п.п.69.1 п.69 підрозділу 10 розділу XX застосовуються починаючи з 27.05.2022) у разі відсутності у платника податків можливості своєчасно виконати свій податковий обов`язок щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої п.46.2 ст.46цьогоКодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових або акцизних накладних, розрахунків коригування, подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового тощо, платники податків звільняються від передбаченої цим Кодексом відповідальності з обов`язковим виконанням таких обов`язків протягом шести місяців після припинення або скасування воєнного стану в Україні.

Наказом Міністерства фінансів України від 29.07.2022 № 225, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 25.08.2022 № 967/38303 «Про затвердження Порядку підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язків, визначених у п.п. 69.1 п.69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПК України, та переліків документів на підтвердження» (далі Порядок №225) відповідно до п.п.69.1 п. 69 підрозділу 10розділу XX «Перехідні положення» ПК Українина період до припинення або скасування воєнного стану на території України затверджено:

- Порядок підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язків, визначених у п.п.69.1 п.69 під-лу 10р.XX «Перехідні положення» ПУ України;

- Перелік документів, що підтверджують неможливість платника податків - юридичної особи, зокрема щодо своєї філії, представництва, відокремленого чи іншого структурного підрозділу, своєчасно виконати свій податковий обов`язок, у тому числі обов`язок податкового агента;

- Перелік документів, що підтверджують неможливість платника податків - фізичної особи, зокрема самозайнятої особи, своєчасно виконати свій податковий обов`язок, у тому числі обов`язок податкового агента.

Згідно з п.1 р.II Порядку №225 платниками податків - юридичними особами та їх відокремленими підрозділами податкових обов`язків (у тому числі обов`язків податкових агентів) є:

1) втрата (знищення чи зіпсуття) первинних документів, комп`ютерного та іншого обладнання внаслідок бойових дій, терористичних актів, диверсій, спричинених військовою агресією Російської Федерації;

2) неможливість використати чи вивезти документи, комп`ютерне та інше обладнання внаслідок ведення бойових дій, терористичних актів, диверсій, спричинених військовою агресією Російської Федерації;

3) використання чи вивезення документів, комп`ютерного або іншого обладнання, пов`язане з ризиком для життя чи здоров`я посадової особи платника податків або неможливе у зв`язку з встановленням уповноваженими органами державної влади відповідно до закону в умовах воєнного стану заборон та/або обмежень;

4) відсутність у платника податків інших посадових осіб, уповноважених відповідно до законодавства нараховувати, стягувати та вносити до бюджету податки, збори, а також вести бухгалтерський облік, складати та подавати податкову та фінансову звітність, відсутність можливості у власника призначити таких посадових осіб за умови відсутності у такого платника податків об`єктів оподаткування, або показників, які підлягають декларуванню, відповідно до вимог цьогоКодексу, може бути пов`язана з такими обставинами:

посадова особа є одночасно одним із власників юридичної особи за умови, що відсутність такого співвласника (акціонера, учасника, засновника) унеможливлює прийняття рішення про призначення на постійній або тимчасовій основі іншої посадової особи;

юридична особа заснована на власності окремої фізичної особи, яка одночасно є єдиною посадовою особою такої юридичної особи.

5) перебування (податкова адреса платника податків та/або фактичне знаходження / знаходження виробничих потужностей тощо) на території населеного пункту, у якому ведуться воєнні (бойові) дії, який (які) знаходиться в оточенні (блокуванні) або тимчасово окупований збройними формуваннями Російської Федерації;

6) інші обставини непереборної сили (форс-мажорні обставини), підтверджені документально.

Згідно з п. 3 розділу II Порядку №225, до платників податків, які на дату набрання чинності цим Порядком (а саме: на 06.09.2022) мають можливість подати до контролюючого органу заяву та документи (копії документів), інформацію про відсутність можливості виконання податкових обов`язків, застосовуються такі правила.

У разі неможливості виконання платником податків - юридичною особою податкового обов`язку, платник податків подає не пізніше 30.09.2022 заяву про відсутність такої можливості разом з вичерпним переліком документів (копій документів), інформації, які передбачені Переліком документів, що підтверджують неможливість платника податків - юридичної особи, у тому числі щодо своєї філії, представництва, відокремленого чи іншого структурного підрозділу своєчасно виконати свій податковий обов`язок, у тому числі обов`язок податкового агента, затвердженимНаказом Міністерства фінансів України від 29.07.2022 № 225, до контролюючого органу в порядку передбаченому п.8 цього розділу (п.8 передбачає, що платники податків подають до контролюючого органу заяву та документи в електронній формі шляхом надсилання через Електронний кабінет або у паперовій формі шляхом подання до контролюючого органу за місцем податкової адреси або будь-якого сервісного центру контролюючого органу, або надсилання поштою з повідомленням про вручення).

При цьому, розділ IIІ Порядку №225, встановлює порядок розгляду документів платників податків щодо можливості чи неможливості своєчасно виконувати свій податковий обов`язок.

Суду не надано доказів того, що відповідачем направлявся позивачу лист/заява «про неможливість виконувати податкові обов`язки», крім того, такі дій збоку відповідача не є предметом спору в даній справі, а тому суд не надає їм правову оцінку.

Відповідно до ст. 77 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, а суд згідно ст. 90 КАС України оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.

З огляду на викладене вище, суд дійшов висновку про наявність підстав для задоволення позовних вимог.

Вимога про стягнення податкового боргу із орендної плати з юридичних осіб, податку на прибуток підприємств, який сплачують інші платники «з рахунків у системі електронного адміністрування податку на додану вартість» задоволенню не підлягає, оскільки кошти на цих рахунках можуть використовуватися виключно для розрахунків з податку на додану вартість (абз.2, абз.7 п. 87.1 ст.87 ПК). Відповідно до п. 200-1.7 ст. 200-1 ПК України кошти, зараховані на рахунок платника в системі електронного адміністрування податку на додану вартість, є коштами, які використовуються виключно у цілях, визначених п.200-1.5 ст.200-1 цього Кодексу та погашення податкового боргу з податку на додану вартість.

З огляду на це позовні вимоги підлягають частковому задоволенню.

Підстав для розподілу судових витрат немає.

Керуючись статтями 2, 9, 139, 241-246, 255 КАС України, суд

ВИРІШИВ:

Адміністративний позов Головного управління ДПС у Донецькій області (місцезнаходження: Донецька область, м. Маріуполь, вул. Італійська, 59, адреса для листування: 04053, м. Київ, Львівська площа, 8, код ЄДРПОУ 44070187) до Приватного акціонерного товариства «ІНТЕР АГРОЛАЙН» (ЄДРПОУ: 40803038, адреса: вул. Літературна, буд. 88, м. Слов`янськ, Краматорський район, Донецька область, 84107) про стягнення податкового боргу, - задовольнити частково.

Стягнути з стягнути з Приватного акціонерного товариства «ІНТЕР АГРОЛАЙН» (код ЄДРПОУ 40803038) до бюджету кошти з рахунків/електронних гаманців платника податків у банках, небанківських надавачах платіжних послуг/емітентах електронних грошей, обслуговуючих такого платника податків, відкритих у центральному органі виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері казначейського обслуговування бюджетних коштів, у розмірі суми податкового боргу - 695 892,98 грн., а саме: орендна плата з юридичних осіб, код класифікації доходів бюджету 18010600, (код за КАТОТТГ UA14120190000021407) у сумі 298 581,98 грн., податок на прибуток підприємств, який сплачують інші платники, код класифікації доходів бюджету 11021000, (код за КАТОТТГ UA14120210000056793) у сумі 397 311,00 грн.

В іншій частині позову, - відмовити.

Повний текст рішення складено 23.08.2024.

Апеляційна скарга подається до Першого апеляційного адміністративного суду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів, з дня складення повного судового рішення.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Суддя І.В. Шинкарьова

СудДонецький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення23.08.2024
Оприлюднено26.08.2024
Номер документу121181401
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо погашення податкового боргу, з них стягнення податкового боргу

Судовий реєстр по справі —200/4143/24

Рішення від 23.08.2024

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Шинкарьова І.В.

Ухвала від 26.06.2024

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Шинкарьова І.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні