ЖИТОМИРСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
22 серпня 2024 року м. Житомир справа № 240/3100/24
категорія 112010201
Житомирський окружний адміністративний суд у складі судді Нагірняк М.Ф., розглянувши у письмовому провадженні адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Державної установи "Територіальне медичне об`єднання Міністерства внутрішніх справ України по Житомирській області" Регіонального сервісного центру МВС в Житомирській області про визнання протиправною бездіяльності, зобов`язання вчинити дії,
встановив:
ОСОБА_1 звернувся до суду із позовом, в якому просить:
- визнати протиправною бездіяльність Державної установи "Територіальне медичне об`єднання Міністерства внутрішніх справ України по Житомирській області" щодо відмови у підготовці і наданні до Головного управління Пенсійного фонду України у Житомирській області оновленої довідки про розмір грошового забезпечення станом на 01.02.2023 у відповідності до вимог статей 43 і 63 Закону Україні від 09.04.1992 №2262-ХІІ «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб», положень постанови Кабінету Міністрів України від 11.11.2015 №988 "Про грошове забезпечення поліцейських Національної поліції", із обов`язковим зазначенням відомостей про розміри щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень) та премії для перерахунку розміру пенсії з 01.03.2023;
- зобов`язати Державну установу "Територіальне медичне об`єднання Міністерства внутрішніх справ України по Житомирській області" підготовити та надати до Головного управління Пенсійного фонду України у Житомирській області нову довідку про розмір грошового забезпечення станом на лютий 2023 у відповідності до вимог статей 43 і 63 Закону Україні від 09.04.1992 №2262-ХІІ «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб», положень постанови Кабінету Міністрів України від 11.11.2015 №988 "Про грошове забезпечення поліцейських Національної поліції", із обов`язковим зазначенням відомостей про розміри щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень) та премії для перерахунку розміру пенсії з 01.03.2023, а саме:
- посадовий оклад 3400,00 грн.;
- оклад за військовим (спеціальним) званням підполковник - 2200,00 грн.;
- надбавка за стаж служби (50%) - 2800,00 грн.;
- надбавки за специфічні умови проходження служби в поліції (75%) -6300,00 грн.;
- надбавка за роботу в умовах режимних обмежень (15%) - 510,00 грн.;
- премія (158,738%) - 24144,05 грн., а всього - 39354,05 грн.
Позовні вимоги обґрунтовані тим, що Позивач з 2005 року є пенсіонером органів внутрішніх справ, якому пенсія призначена у відповідності до вимог Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб". Позивач вважає, що з 01.02.2023 року змінився порядок виплати додаткової грошової винагороди військовослужбовцям ЗСУ, Нацгвардії, Держприкордонслужби та працівникам Національної поліції, зумовлені постановою КМ України від 28.02.2022 року №168 "Питання деяких виплат військовослужбовцям, особам рядового і начальницького складу, поліцейським та сім`ям під час дії воєнного стану".
В зв`язку з цим Позивач 05.06.2023 року звернувся до ГУНП в Житомирській області із заявою про надання інформації про розмір грошового забезпечення поліцейського, що перебуває на рівноцінній посаді, з якої був звільнений Позивач, станом на грудень 2022 року, січень та лютий 2023 року). Із листа-відповіді від 16.08.2023 року вбачається, що станом на 01.02.2023р. розмір грошового забезпечення поліцейського за рівноцінною посадою становить 39 354,05 грн., в тому числі премія в розмірі 24 144,05 грн. (158,738%).
Позивач вважає, що станом на лютий 2023 року мало місце збільшення (підвищення) грошового забезпечення поліцейських, що відповідно до вимог ч.18 ст.43 Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" є підставою для перерахунку розміру його пенсії.
Для отримання відповідної довідки для перерахунку пенсії Позивач 29.08.2023 року звернувся до Державної установи "Територіальне медичне об`єднання Міністерства внутрішніх справ України по Житомирській області", але листом від 20.09.2023 року йому було відмовлено у видачі такої довідки. Таку відмову Позивач вважає протиправною і звернувся до суду за захистом порушеного права.
Ухвалою від 15.02.2024 року було відкрито провадження в даній справі, яку призначено до розгляду за правилами спрощеного позовного провадження без виклику сторін.
Представником Відповідача, Державної установи "Територіальне медичне об`єднання Міністерства внутрішніх справ України по Житомирській області", було подано відзив на позовну заяву, за змістом якого він просив відмовити у задоволенні позову. В обґрунтування відзиву вказано про відсутність жодних підстав, передбачених Законом України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб", для перерахунку розміру пенсії Позивача.
Представник Відповідача зазначає, що на даний час станом на 01.02.2023 року КМ України не прийнято жодних рішень про зміну грошового забезпечення поліцейських, а тому відсутні будь-які зміни у грошовому забезпеченні поліцейських, що зумовило б зміни у їх пенсійному забезпеченні. Після грудня 2019 року права у Позивача на перерахунок пенсії не виникало, а тому йому правомірно було відмовлено у видачі довідки для такого перерахунку станом на 01.02.2023 року.
У відповіді на відзив Державної установи "Територіальне медичне об`єднання Міністерства внутрішніх справ України по Житомирській області" Позивач зазначає про безпідставність доводів Відповідача та при вирішенні даного спору просить врахувати позицію Верховного Суду наведену у постанові Великої палати Верховного Суду від 24.06.2020року у справі №160/8324/19.
17.05.2024 року від Відповідача, Державної установи "Територіальне медичне об`єднання Міністерства внутрішніх справ України по Житомирській області", надійшло клопотання про заміну Відповідача у справі на Міністерство внутрішніх справ України.
Ухвалою суду від 27.05.2024 року клопотання представника Державної установи "Територіальне медичне об`єднання Міністерства внутрішніх справ України по Житомирській області" про заміну Відповідача задоволено частково та залучено до участі у справі №240/3100/24, як другого відповідача - Регіональний сервісний центр МВС в Житомирській області (вул. Покровська, 96, м.Житомир, 10031, ЄДРПОУ: 40112081).
У відзиві на позов Відповідача-2, Регіонального сервісного центру МВС в Житомирській області, проти задоволення позову заперечується. Відповідач-2 підтверджує, що з 01.05.2024 року до повноважень Регіонального сервісного центру МВС в Житомирській області передано право на видачу довідок про перерахунок пенсії працівникам органів внутрішніх справ із врахуванням збільшення грошового забезпечення станом на березень та листопад 2019 року.
У відзиві зазначається про відсутність станом на 01.02.2023 року жодних рішень КМ України про зміну грошового забезпечення поліцейських, а тому відсутні будь-які зміни у грошовому забезпеченні поліцейських, що зумовило б зміни у їх пенсійному забезпеченні.
Розглянувши в порядку письмового провадження подані сторонами документи та матеріали, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги та заперечення на них, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд приходить до висновку, що позов не підлягає задоволенню за таких підстав.
Встановлено, що Позивач з 2005 року є пенсіонером органів внутрішніх справ, якому пенсія призначена у відповідності до вимог Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб".
Як зазначено в позові, Позивач 29.08.2023 року звернувся до Відповідача, Державної установи "Територіальне медичне об`єднання Міністерства внутрішніх справ України по Житомирській області", із заявою, в якій просив підготувати та видати (направити на адресу Позивача) нову довідку про розмір його (Позивача) грошового забезпечення станом на 01.02.2023 року згідно інформації ГУНП в Житомирській області від 12.06.2023 року. Відповідно до довідки (інформації) ГУНП в Житомирській області, долученій до листа від 12.06.2023 року, загальний розмір грошового забезпечення поліцейського за рівноцінною посадою становить сумарно 39 354,05 грн., в тому числі премія в розмірі 24 144,05 грн. (158,738%).
За результатами розгляду звернення Позивача Відповідач листом від 20.09.2023 року повідомив Позивачу про відмову у підготовці та наданні нової довідки до ГУ ПФУ в Житомирській області, оскільки станом на 01.02.2023 року відсутні підстави для перерахунку пенсії. Відповідач зазначив, що додаткова винагорода, передбачена постановою КМ України від 28.02.2022 року №168 "Питання деяких виплат військовослужбовцям, особам рядового і начальницького складу, поліцейським та сім`ям під час дії воєнного стану", не є підставою для перерахунку пенсії. Відповідач в листі також зазначив, що збільшення премії конкретному працівнику із врахуванням його індивідуальних заслуг не ототожнюється із підвищенням розміру грошового забезпечення поліцейських.
Спірні відносини між сторонами в даній справі щодо підстав та порядку проведення перерахунку пенсії врегульовано правовими нормами Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" від 9 квітня 1992 року № 2262-XII (надалі - Закон № 2262-XII).
Суть спору між сторонами по даній справі зведена виключно до наявності чи відсутності підстав, передбачених чинними законодавством, для проведення перерахунку пенсій, призначених відповідно до вимог Закону №2262-ХІІ, станом на 01.02.2023 року та наявності чи відсутності у Відповідача обов`язку підготувати та видати безпосередньо Позивачу довідку про розмір його грошового забезпечення для такого перерахунку пенсії.
Безспірно, відповідно до положень частини четвертої статті 63 Закону № 2262-XII усі призначені за цим Законом пенсії підлягають перерахунку у зв`язку з підвищенням грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на пенсію за цим Законом, на умовах, у порядку та розмірах, передбачених Кабінетом Міністрів України.
Тобто, в розумінні вказаної правової норми підставою для проведення перерахунку пенсій, призначених відповідно до Закону № 2262-XII, є підвищення грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на пенсію за цим Законом, а умови і порядок проведення такого перерахунку законодавцем делеговано Кабінету Міністрів України.
Суд враховує, що саме у відповідності до вказаних положень статті 63 Закону № 2262-XII п.3 постанови КМ України від 21 лютого 2018 р. № 103 "Про перерахунок пенсій особам, які звільнені з військової служби, та деяким іншим категоріям осіб" (в первинній редакції) було передбачено проведення з 01.01.2016 року перерахунку пенсій особам начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ (міліції) за прирівняною посадою з розміру грошового забезпечення поліцейського, враховуючи відповідні оклади за посадою, спеціальним званням, відсоткову надбавку за вислугу років, щомісячні додаткові види грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення) та премії в розмірах, установлених законодавством, з якого було сплачено єдиний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, за січень 2016 р. відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 11 листопада 2015 р. № 988 Про грошове забезпечення поліцейських Національної поліції (Офіційний вісник України, 2015 р., № 96, ст. 3281). Розмір премії визначається у середніх розмірах, що фактично виплачені за відповідною посадою (посадами) поліцейського за січень 2016 року.
Суд враховує, що з 19.11.2019 року, з дня набрання чинності Рішенням Окружного адміністративного суду міста Києва від 12.12.2018 (справа № 826/3858/18) у Позивача виникли підстави для перерахунку пенсії, призначених згідно із Законом №2262-ХІІ.
Судом встановлено та визнається сторонами, що Позивачем реалізовано його право на перерахунок розміру призначеної пенсії із врахуванням грошового забезпечення поліцейського станом на 19.11.2019 року.
Як вже зазначалося, суть спору між сторонами зведена виключно до наявності чи відсутності підстав, передбачених чинними законодавством, для проведення перерахунку пенсії Позивача, призначеної відповідно до вимог Закону №2262-ХІІ, станом на 01.02.2023 року та наявності чи відсутності у Відповідача обов`язку підготувати та видати безпосередньо Позивачу довідку про розмір його грошового забезпечення для такого перерахунку пенсії.
Позивач вважає, що відповідно до вимог частини 18 статті 43 Закону №2262-ХІІ зміна з 01.02.2023 року порядку виплати додаткової винагороди, передбаченої постановою КМ України від 28.02.2022 року №168 "Питання деяких виплат військовослужбовцям, особам рядового і начальницького складу, поліцейським та сім`ям під час дії воєнного стану", та збільшення розміру премії (158,738%) працівника поліції на аналогічній посаді свідчить про зміну грошового забезпечення та про підставу для перерахунку призначеної пенсії.
Такі доводи Позивача є безпідставними і стали наслідком помилкового трактування нормативно-правових актів з огляду у на таке.
Безспірно, за приписами ч.18 ст.43 Закону №2262-ХІІ у разі якщо на момент призначення або виплати пенсії відбулася зміна розміру хоча б одного з видів грошового забезпечення та/або були введені для зазначених категорій осіб нові щомісячні додаткові види грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення) та премії у розмірах, встановлених законодавством, пенсія призначається з урахуванням таких змін та/або нововведень, а призначена пенсія підлягає невідкладному перерахунку.
Разом з тим, Позивач не врахував, що розмір грошового забезпечення поліцейських, складові такого грошового забезпечення, в тому числі основні та додаткові його види, врегульовано правовими нормами постанови КМ України від 11 листопада 2015 р. № 988 "Про грошове забезпечення поліцейських Національної поліції" (надалі - Постанова №988) із змінами, внесеними згідно з Постановою КМ № 3 від 11.01.2017 року.
Після 11.01.2017 року жодних змін до вказаної Постанови №988 не вносилося, розмір грошового забезпечення поліцейських, складові такого грошового забезпечення, в тому числі основні та додаткові його види, не змінювалися.
Суд враховує, що критерії виплати грошового забезпечення поліцейським Національної поліції України визначені Порядком та умовами виплати грошового забезпечення поліцейським Національної поліції та здобувачам вищої освіти закладів вищої освіти із специфічними умовами навчання, що здійснюють підготовку поліцейських, затверджених Наказом Міністерства внутрішніх справ України від 06.04.2016 № 260.
В розумінні п.12 розділу II. вказаного Порядку преміювання поліцейських здійснюється щомісячно відповідно до особливостей проходження служби та особистого внеску поліцейського в загальні результати служби з урахуванням специфіки і особливостей виконання покладених на нього завдань та в межах асигнувань, затверджених на грошове забезпечення для утримання Національної поліції України.
Відповідно до підпункту 2 пункту 4 Постанови №988 преміювання поліцейських здійснюється відповідно до їх особистого внеску в загальний результат служби.
У зв`язку з цим суд погоджується із доводами Відповідачів, що зміна розміру преміювання конкретного працівника органів поліції за відповідний місяць носить виключно індивідуальний характер, залежить від особистого внеску в загальний результат служби та не ототожнюється із зміною розміру грошового забезпечення, що підлягає врахуванню для перерахунку призначених пенсій.
Помилковими є також доводи Позивача щодо наявності підстав для перерахунку пенсії, зумовлених постановою КМ України від 28.02.2022 року №168 "Питання деяких виплат військовослужбовцям, особам рядового і начальницького складу, поліцейським та сім`ям під час дії воєнного стану" (надалі - постанова №168) із змінами до доповненнями, в тому числі внесених постановою Кабінету Міністрів України від 7 липня 2022 р. № 793.
Позивач не врахував, що передбачена цією постановою №168 додаткова винагорода призначається та виплачується виключно на період воєнного стану та виключно поліцейським, які беруть безпосередню участь у бойових діях або забезпечують здійснення заходів з національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії, перебуваючи безпосередньо в районах їх ведення (здійснення), зокрема на тимчасово окупованій Російською Федерацією території України, на території між позиціями сил оборони та позиціями військ держави-агресора, у період здійснення зазначених заходів. Розмір такої додаткової винагороди також залежить від безпосередньої участі такої особи в бойових діях та від виду бойових (спеціальних) завдань.
Така додаткова винагорода також не носить постійний характер, а тому її виплата конкретному поліцейському, що брав безпосередню участь в конкретний період в бойових діях чи виконанні тих чи бойових (спеціальних) завдань не може впливати на розмір уже призначених пенсій особам, які не брали та не беруть участі в таких бойових діях.
Позивач не врахував, що в розумінні вимог ст.43 та ст.63 Закону № 2262-ХІІ перерахунок призначених відповідно до цього Закону пенсій здійснюється за наявності:
- підвищення (зміни) грошового забезпечення, в тому числі розміру хоча б одного з видів грошового забезпечення та/або введення для зазначених категорій осіб нових щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення) та премії у розмірах, встановлених законодавством відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на пенсію за цим Законом,
- рішення Кабінету Міністрів України про умови, порядку та розміри такого перерахунку.
Як вже зазначалося, розмір грошового забезпечення поліцейських, складові такого грошового забезпечення, в тому числі основні та додаткові його види, врегульовано правовими нормами постанови №988. Після 11.01.2017 року жодних змін до вказаної Постанови №988 не вносилося, розмір грошового забезпечення поліцейських, складові такого грошового забезпечення, в тому числі основні та додаткові його види, не змінювалися.
Тобто, в порядку встановленому законодавством розмір грошового забезпечення поліцейських, складові такого грошового забезпечення, в тому числі основні та додаткові його види, які б надавали право поліцейським, в тому числі Позивачу, для перерахунку пенсії станом на 01.02.2023 року не змінювалися.
Станом на 01.02.2023 року в розумінні вимог статті 63 Закону № 2262-XII відсутнє рішення Кабінету Міністрів України, яке б передбачало умови, порядок та розміри проведення перерахунку пенсій, призначених у відповідності до вказаного Закону.
Збільшення розміру грошового забезпечення конкретного поліцейського за аналогічною посадою, яке зумовлено особистою участю такого поліцейського в загальний результат служби чи його участю в бойових діях для захисту України, не може розцінюватися як передбачена законодавством підстава для перерахунку пенсії Позивачу.
Суд погоджується із доводами Позивача щодо наявності права особи, якій пенсія призначена у відповідності до вимог Закону № 2262-XII безпосередньо звертатися до Відповідача для отримання відповідної довідки про розмір грошового забезпечення для проведення відповідного перерахунку пенсії.
Разом з тим, станом на на 01.02.2023 року в розумінні вимог статті 63 Закону № 2262-XII відсутні підстави для проведення перерахунку пенсії Позивачу і, відповідно відсутній обов`язок у Відповідачів для видачі довідки для такого перерахунку.
В розумінні вимог ст.5 КАС України відсутність порушеного права є підставою для відмови в задоволенні позовних вимог, які не ґрунтуються на вимогах чинного законодавства.
Відповідно до вимог ст.139-143 КАС України підстави для стягнення або відшкодування судових витрат по даній справі відсутні.
Керуючись ст. ст.139, 227, 241-243, 246, 250 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
вирішив:
Відмовити в задоволенні позову ОСОБА_1 до Державної установи "Територіальне медичне об`єднання Міністерства внутрішніх справ України по Житомирській області" та до Регіонального сервісного центру МВС в Житомирській області в повному обсязі.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
Рішення суду може бути оскаржене шляхом подання апеляційної скарги безпосередньо до Сьомого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Суддя М.Ф. Нагірняк
Суд | Житомирський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 22.08.2024 |
Оприлюднено | 26.08.2024 |
Номер документу | 121181450 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо управління, нагляду, контролю та інших владних управлінських функцій (призначення, перерахунку та здійснення страхових виплат) у сфері відповідних видів загальнообов’язкового державного соціального страхування, з них загальнообов’язкового державного пенсійного страхування, з них осіб, звільнених з публічної служби |
Адміністративне
Житомирський окружний адміністративний суд
Нагірняк Микола Федорович
Адміністративне
Житомирський окружний адміністративний суд
Нагірняк Микола Федорович
Адміністративне
Житомирський окружний адміністративний суд
Нагірняк Микола Федорович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні