Справа №2-14719/10
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
18 серпня 2010 року Жовтнев ий районний суд міста Маріуп оля Донецької області у скла ді головуючої судді Богуслав ської І.А., при секретарі Зал Т .І., розглянувши у відкритому с удовому засіданні в залі суд у у місті Маріуполі, цивільну справу за позовом ОСОБА_1 до Управління Пенсійного фо нду України в Жовтневому рай оні м.Маріуполя про визнання дій неправомірними та зобов ' язання провести перерахун ок пенсії,
ВСТАНОВИВ :
Позивач звернувся до су ду з даним позовом, зазначивш и, що він має статус особи, яка постраждала внаслідок Чорно бильської катастрофи 1 катег орії, є інвалідом 3 групи за за хворюванням, пов' язаним з л іквідацією наслідків аварії на ЧАЕС. Перебуває на обліку в УПФУ в Жовтневому районі м.Ма ріуполя, звернувся до відпов ідача з заявою про перерахун ок пенсії відповідно до вимо г ст. ст. 50, 54 Закону України „Про статус та соціальний захист громадян, які постраждали вн аслідок Чорнобильської ката строфи”, але відповідачем бу ло відмовлено в перерахунку пенсії. Позивач вважає такі д ії відповідача протиправним и. Законами України про держа вний бюджет України на певні роки встановлюється прожит ковий мінімум для осіб, які вт ратили працездатність. Виход ячи з положень ст. ст. 49, 50, ч. 4 ст. 54 вказаного Закону, розмір йог о пенсії повинен перераховув атися, виходячи з розміру про житкового мінімуму для певно ї категорії осіб, а саме, осіб, які втратили працездатність . Просив визнати дії відповід ача неправомірними та зобов' язати його провести перераху нок та виплатити основну пен сію в розмірі 6 мінімальних пе нсій за віком та додаткову пе нсію в розмірі 50% мінімальної пенсії за віком з 13.04.2010 р.
Позивач у судове засіданн я не з' явився, надав суду пис ьмову заяву із проханням роз глянути справу у його відсут ності, наполягав на задоволе нні позову.
Представник відповідача у судове засідання не з' яви вся, на адресу суду надіслав к лопотання про розгляд справи без представника УПФУ та зап еречення, в яких зазначив, що п озивач перебуває на обліку в УПФУ, отримує пенсію відпові дно до Закону України «Про ст атус і соціальний захист гро мадян, які постраждали внасл ідок Чорнобильської катастр офи», оскільки є учасником лі квідації наслідків аварії на ЧАЕС 1 категорії, інвалідом 3 г рупи. Статтею 50 вказаного Зако ну передбачено, що особам, від несеним до 1 категорії, щоміся чна додаткова пенсія для інв алідів 3 групи становить 50% мін імальної пенсії за віком. Поз ивач вимагає встановлення йо му пенсії, виходячи з мінімал ьного розміру, який встановл ено ч. 1 ст. 28 ЗУ «Про загальнооб ов' язкове державне пенсійн е страхування», відповідно д о якої мінімальний розмір пе нсії за віком за наявності у ч оловіків 25 років страхового с тажу встановлюється у розмір і встановленого законом прож иткового мінімуму для осіб, я кі втратили працездатність, але ч. 3 цієї статті передбачен о, що цей розмір застосовуєть ся виключно для визначення п енсій, призначених згідно з ц им законом. Закони «Про стату с і соціальний захист громад ян, які постраждали внаслідо к Чорнобильської катастрофи » та «Про загальнообов' язко ве державне пенсійне страхув ання» мають рівну юридичну с илу, тому відсутні правові дл я застосовування норм, зазна чених в першому, ігноруючи но рми другого. Крім того, постан овою Кабінету Міністрів Укра їни №1 від 03.01.2002р. «Про підвищенн я розміру пенсій і інших соці альних виплат окремим катего ріям пенсіонерів, фінансуван ня яких здійснюється за раху нок коштів державного бюджет у» розрахунок пенсій, призна чених згідно з ч.4 ст.54 ЗУ «Про с татус та соціальний захист г ромадян, які постраждали вна слідок Чорнобільської катас трофи» здійснюється з розмір у розрахункової величини 19,91 г рн., а з 01.09.2004р. - 22,30 грн. Таким чино м, УПФУ не має законних підста в для проведення перерахунку основної та додаткової пенс ії.
Суд, перевіривши матеріал и справи, вважає, що позов підл ягає задоволенню з наступних підстав.
Відповідно до ч.1 ст . 46 Конституції України громад яни мають право на соціальни й захист, що включає право на з абезпечення їх у разі повної , часткової або тимчасової вт рати працездатності, втрати годувальника, безробіття з н езалежних від них обставин, а також у старості та в інших ви падках, передбачених законом .
Основні положення щ одо реалізації конституційн ого права громадян, які постр аждали внаслідок Чорнобильс ької катастрофи, на охорону ї хнього життя і здоров'я, створ ення єдиного порядку визначе ння категорій зон радіоактив но забруднених територій, ум ов проживання і трудової дія льності на них, соціального з ахисту потерпілого населенн я визначені та закріплені в З аконі України від 28 лютого 1991 р оку № 796-ХІІ «Про статус і соці альний захист громадян, які п остраждали внаслідок Чорноб ильської катастрофи».
ОСОБА_1 віднесений до пе ршої категорії як особа, яка п отерпіла внаслідок Чорнобил ьської катастрофи, що підтве рджується посвідченням сері ї НОМЕР_1, є інвалідом 3 груп и (а.с.7, 8).
У відповідності до вимог с т. 49 Закону України ?ро статус та соціальний захист громадя н, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи” пенсії особам, віднесеним до категорій 1, 2, 3, 4, встановлюютьс я у вигляді державної пенсії ; додаткової пенсії за шкоду, заподіяну здоров'ю, яка призн ачається після виникнення пр ава на державну пенсію.
Так, відповідно до ч. 4 ст. 54 ць ого Закону України ?ро статус та соціальний захист громад ян, які постраждали внаслідо к Чорнобильської катастрофи ” в усіх випадках розміри пен сій для інвалідів, щодо яких в становлено зв'язок з Чорноби льською катастрофою, не можу ть бути нижчими:
по I групі інвалідності - 10 м інімальних пенсій за віком;
по II групі інвалідності - 8 м інімальних пенсій за віком;
по III групі інвалідності - 6 м інімальних пенсій за віком;
дітям-інвалідам - 3 мінімал ьних пенсій за віком.
Пунктом 1 ст. 28 Зако ну України ?ро загальнообов'я зкове державне пенсійне стра хування ” встановлено, що мін імальний розмір пенсії за ві ком за наявності у чоловіків 25, а у жінок - 20 років страхового стажу встановлюється у розм ірі прожиткового мінімуму дл я осіб, які втратили працезда тність, визначеного законом.
Згідно зі ст. 50 Зако ну України ?ро статус та соці альний захист громадян, які п остраждали внаслідок Чорноб ильської катастрофи ” в реда кції до 01.01.2008 р. особам, віднесен им до категорії 1, призначаєть ся щомісячна додаткова пенсі я за шкоду, заподіяну здоров'ю , у розмірах:
- інвалідам I групи - 100 проце нтів мінімальної пенсії за в іком;
- інвалідам II групи - 75 процен тів мінімальної пенсії за ві ком;
- інвалідам III групи, дітям-і нвалідам, а також хворим внас лідок Чорнобильської катаст рофи на променеву хворобу - 50 п роцентів мінімальної пенсії за віком.
Статтею ст. 67 цього Закону в становлено, що у разі збільше ння розміру прожиткового мін імуму для осіб, які втратили п рацездатність, визначеного з аконом, підвищується розмір пенсії, визначений відповідн о до статті 54 цього Закону, а та кож розмір додаткової пенсії за шкоду, заподіяну здоров'ю, особам, віднесеним до катего рії 1, 2, 3, 4, розмір щомісячної ком пенсації сім'ям за втрату год увальника внаслідок Чорноби льської катастрофи. Перераху нок пенсії здійснюється з дн я встановлення нового розмір у прожиткового мінімуму.
Визначення прожиткового мінімуму, закладення правово ї основи для його встановлен ня, затвердження та врахуван ня при реалізації державною конституційної гарантії гро мадян на достатній життєвий рівень, дає Закон України ?ро п рожитковий мінімум ”, а також Законом України ?ро державні соціальні стандарти та держ авні соціальні гарантії ”, зг ідно ст. 1 якого, прожитковий м інімум використовується для визначення, у тому числі, міні мального розміру пенсії за в іком, якій відповідно до ст. 28 З акону України ?ро загальнооб ов' язкове державне пенсійн е страхування” встановлюєть ся в розмірі прожиткового мі німуму для осіб, які втратили працездатність, визначеного законом.
Статтею 92 Конституції Укра їни встановлено, що виключно законами України визначають ся основи соціального захист у, форми і види пенсійного заб езпечення.
Розмір прожиткового міні муму для осіб, які втратили пр ацездатність, визначається н а момент виплати пенсії згід но із законом про Державний б юджет України і не може кориг уватися іншими нормативно-пр авовими актами.
Таким чином, для позивача я к інваліда 3 групи, особи, пост раждалої внаслідок Чорнобил ьської катастрофи, 1 категорі ї, нижній розмір державної та додаткової пенсії повинен р озраховуватися, виходячи із наведених розмірів.
Відповідно до частини 5 ста тті 54 Закону України «Про стат ус і соціальний захист грома дян, які постраждали внаслід ок Чорнобильської катастроф и», якою визначено, що порядок обчислення пенсії по інвалі дності, що настала внаслідок каліцтва чи захворювання, і п енсії у зв' язку з втратою го дувальника внаслідок Чорноб ильської катастрофи визнача ється Кабінетом Міністрів Ук раїни, внаслідок чого відпов ідач керувався розміром 19 гри вень 91 копійка, та 22 грн. 30 коп., що визначені Постановою Кабіне ту Міністрів України «Про пі двищення розмірів пенсій та інших соціальних виплат окре мим категоріям пенсіонерів, фінансування яких здійснюєт ься за рахунок державного бю джету» від 3 січня 2002 року № 1 (зі змінами, внесеними Постаново ю № 895 від 13 липня 2004 року), суд не п риймає, оскільки ототожнюват и порядок і розмір в силу різн ого правового навантаження ц их значень неможливо. Якщо „п орядок” відповідає на питанн я „як, яким чином”, то „розмір” - „скільки”.
Посилання відпов ідача на відсутність та супе речливість законодавства, су д не приймає з огляду на насту пне.
Відповідно до ст.8 ЦПК Укра їни, якщо спірні відносини не врегульовані законом, суд за стосовує закон, що регулює по дібні за змістом відносини (а налогія закону), а за відсутно сті такого - суд виходить із за гальних засад законодавства (аналогія права). Забороняєть ся відмова у розгляді справи з мотивів відсутності, непов ноти, нечіткості, суперечлив ості законодавства, що регул ює спірні відносини.
Частиною 3 статті 67 Закону У країни «Про статус і соціаль ний захист громадян, які пост раждали внаслідок Чорнобиль ської катастрофи» (в редакці ї Закону № 231-V від 05 жовтня 2006 року , закон чинний з 31.10.2006 року) перед бачено, що у разі збільшення р озміру прожиткового мінімум у для осіб, які втратили праце здатність, визначеного закон ом, підвищується розмір пенс ії, визначений відповідно до статті 54 цього Закону, а також розмір додаткової пенсії за шкоду, заподіяну здоров'ю, осо бам, віднесеним до категорії 1, 2, 3, 4, розмір щомісячної компен сації сім'ям за втрату годува льника внаслідок Чорнобильс ької катастрофи. Перерахунок пенсії здійснюється з дня вс тановлення нового розміру пр ожиткового мінімуму".
Таким чином, суд д ійшов до висновку про задово лення вимог позивача в части ні зобов' язання відповідач а провести необхідні перерах унки та виплати з 13 квітня 2010 ро ку.
Як вбачається з матеріал ів справи, позивач отримує пе нсію по інвалідності в УПФУ в Жовтневому районі м.Маріупо ля.
Таким чином, суд приходить до висновку про необхідніст ь зобов' язання відповідача здійснити перерахунок пенсі ї у відповідності ст. 49, 50, 54, ч. 3 ст .67 ЗУ «Про статус і соціальний захист громадян, які постраж дали внаслідок Чорнобильськ ої катастрофи» з 13.04.2010р.
Оскільки відповідач є дер жавною бюджетною установою, суд вважає можливим у
відповідності до ст.82 ЦПК Укр аїни звільнити його від спла ти судових витрат на користь
держави.
На підставі викладеного, к еруючись ст.ст.3, 15, 212-215 ЦПК Україн и, Законом України «Про стату с і соціальний захист громад ян, які постраждали внаслідо к Чорнобильської катастрофи », Законом України ?ро загальн ообов'язкове державне пенсій не страхування ”, Конституці єю України, суд,
ВИРІШИВ:
Позов ОСОБА_1 - задо вольнити.
Визнати неправомірними д ії Управління Пенсійного фон ду України в Жовтневому райо ні м.Маріуполя в частині відм ови ОСОБА_1 в пе рерахунку пенсії з 13.04.2010 р. по 3 гр упі інвалідності у відповідн ості до ст. 49, ст. 50, ч. 4 ст. 54, ч. 3 ст. 67 З акону України „Про статус і с оціальний захист громадян, я кі постраждали внаслідок Чор нобильської катастрофи”, як учаснику ліквідації наслідк ів аварії на Чорнобильській АЕС, виходячи з розміру мінім альної пенсії за віком, встан овленої ч. 1 ст. 28 Закону України „Про загальнообов' язкове д ержавне пенсійне страхуванн я”, з урахуванням встановлен ого законодавством прожитко вого мінімуму для осіб, які вт ратили працездатність.
Зобов' язати Управління Пенсійного фонду України в Ж овтневому районі м.Маріуполя провести такий перерахунок основної пенсій - 6 мінімальни х пенсій за віком та додатков ої пенсії - 50 процентів мініма льної пенсії за віком по 3 груп і інвалідності ОСОБА_1 з 13.0 4.2010 р. відповідно до ст. 49, ст. 50, ч. 4 с т. 54, ч. 3 ст.67 Закону України „Про статус і соціальний захист г ромадян, які постраждали вна слідок Чорнобильської катас трофи”, як учаснику ліквідац ії наслідків аварії на Чорно бильській АЕС, виходячи з роз міру мінімальної пенсії за в іком, встановленої ч.1 ст. 28 Зако ну України „Про загальнообов ' язкове державне пенсійне с трахування”, з урахуванням в становленого законодавство м прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездат ність, а також з урахуванням ф актично отриманих сум.
Рішення може бути оскарже не до апеляційного суду Доне цької області через Жовтневи й районний суд м.Маріуполя пр отягом десяти днів з дня його проголошення. Особи, які брал и участь у справі, але не були присутні у судовому засіданн і під час проголошення судов ого рішення, можуть подати ап еляційну скаргу протягом дес яти днів з дня отримання копі ї цього рішення.
Суддя
Суд | Жовтневий районний суд м.Маріуполя |
Дата ухвалення рішення | 18.08.2010 |
Оприлюднено | 11.11.2010 |
Номер документу | 12118332 |
Судочинство | Цивільне |
Цивільне
Жовтневий районний суд м.Маріуполя
Богуславська Ірина Анатоліївна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні