печерський районний суд міста києва
Справа № 757/17325/24-к
пр. 1-кс-16450/24
УХВАЛА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
18 квітня 2024 року слідчий суддя Печерського районного суду м. Києва ОСОБА_1 , при секретарі ОСОБА_2 , розглянувши в судовому засіданні в приміщенні суду в м. Києві клопотання старшого слідчого в ОВС ГСУ НП України ОСОБА_3 про накладення арешту, -
ВСТАНОВИВ:
до провадження слідчого судді Печерського районного суду м. Києва ОСОБА_1 надійшло клопотання старшого слідчого в ОВС ГСУ НП України ОСОБА_3 , погоджене прокурором другого відділу процесуального керівництва досудовим розслідуванням та підтримання публічного обвинувачення управління нагляду за додержанням законів у сфері протидії організованій злочинності Департаменту нагляду за додержанням законів Національною поліцією України та органами, які ведуть боротьбу з організованою злочинністю, Офісу Генерального прокурора ОСОБА_4 про накладення арешту на майно підозрюваного ОСОБА_5 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , яке було вилучено 16.06.2023 в ході проведення обшуків, в рамках кримінального провадження № 42023000000000674 від 20.04.2023.
Вказане клопотання обґрунтовує тим, що Головним слідчим управлінням Національної поліції України за процесуального керівництва Офісу Генерального прокурора здійснюється досудове розслідування у кримінальному провадженні № 42023000000000674 від 20.04.2023 за ознаками кримінальних правопорушень, передбачених ч. 5 ст. 191, ч. 3 ст. 209, ч. 3 ст. 28 ч. 2 ст. 366 КК України.
Досудовим розслідуванням встановлено, що у невстановлені досудовим розслідуванням час та місці громадянин України ОСОБА_6 , (матеріали відносно якого виділені в окреме провадження) будучи співвласником та членом наглядової ради іноземної компанії «Sevotech a.s.» (Словацька Республіка), маючи умисел на незаконне самостійне збагаченння, маючи значний досвід у сфері укладення зовнішньоекономічних контрактів з поставки товарів військового призначення, маючи широке коло зв`язків серед службових осіб Міністерства оборони України та підприємств оборонного сектора економіки, користуючись введенням в Україні правового режиму воєнного стану, а також усвідомлючи нагальну потребу Збройних Сил України в отриманні боєприпасів для відсічі невиправданої збройної агресії російської федерації проти України, вирішив здійснити заволодіння державними коштами, призначеними для закупівлі товарів оборонного призначення.
Так, з метою реалізації вказаного злочинного умислу, спрямованого на заволодіння бюджетними коштами, ОСОБА_6 , (матеріали відносно якого виділені в окреме провадження) перебуваючи за кордоном, у невстановлений досудовим розслідуванням час та місці, але не пізніше 14.08.2022, створив і очолив організовану групу, до складу якої залучив тимчасово виконуючого обов`язки директора ІНФОРМАЦІЯ_2 (далі - ІНФОРМАЦІЯ_3) ОСОБА_5 , начальника управління військово-технічного співробітництва ІНФОРМАЦІЯ_3 ОСОБА_7 , які були відповідальні за погодження та укладення контрактів на постачання озброєння, військової та спеціальної техніки, директора ТОВ «Львівський арсенал» ОСОБА_8 та ОСОБА_9 (у подальшому заступник директора ТОВ «Львівський арсенал»), а також інших невстановлених на даний час осіб, які повинні були сприяти у вчиненні кримінальних правопорушень.
Відповідно до розподілу ролей між членами організованої групи ОСОБА_6 (матеріали відносно якого виділені в окреме провадження) та ОСОБА_5 відвели собі роль керівників (організаторів) організованої групи та здійснювали загальне керівництво, координацію та управління організованою групою, організацію заволодіння бюджетними коштами та подальше розпорядження ними, надавали вказівки іншим учасникам організованої групи щодо безпосереднього заволодіння коштами, а також планували подальше розподілення отриманими прибутками між членами організованої групи.
При цьому ОСОБА_9 було відведено роль особи, яка підримуючи особисті стосунки із службовим особами ІНФОРМАЦІЯ_3, відповідальними за здійснення державних закупівель, буде вчиняти дії, спрямовані на пошук підприємств-контрагентів, з якими можуть бути укладені відповідні договори та контракти на поставку озброєння, та подальше схиляння директора ТОВ «Львівський арсенал» ОСОБА_8 на укладення державного контракту. Крім того, відповідно до відведеної ролі ОСОБА_9 повинен був вживати заходів на маскування та приховування протиправної діяльності, пов`язаної із заволодінням бюджетними коштами, шляхом створення уяви реальності виконання договірних зобов`язань.
ОСОБА_7 було відведено роль особи, яка будучи відповідальною службовою особою ІНФОРМАЦІЯ_3 за здійснення державних закупівель, буде вчиняти дії, спрямовані на створення умов для погодження та підписання державного контракту на закупівлю мінометних пострілів, сприяти у подальшому перерахуванню грошових коштів на рахунки залученого до злочинної схеми підприємства, зареєстрованого в Україні, а також вчиняти інші дії, направлені на маскування дій учасників організованої групи.
Директору ТОВ «Львівський арсенал» ОСОБА_8 було відведено роль особи, яка будучи керівником підприємства, що має дозвіл на здійснення експорту товарів військового і подвійного призначення на період воєнного стану, повинна була укласти державний контракт з Міністерством оборони України на поставку озброєння з метою подальшого завододіння бюджетними коштами, не маючи наміру здійснювати реальне постачання товару. Крім того, ОСОБА_8 після отримання на розрахунковий рахунок ТОВ «Львівсткий арсенал» коштів згідно умов державного контракту повинен був вчинити дії, спрямовані на прикриття злочинної діяльності, шляхом перерахування коштів на інші рахунки, у тому числі рахунки підприємств-нерезидентів.
Так, до вчинення злочину було вирішено залучити ТОВ «Львівський арсенал», оскільке вказане підприємство є суб`єктом здійснення міжнародних передач товарів, про що зроблено відповідний запис за № 3291.05 у Реєстрі субєктів здійснення міжнародних передач товарів Держекспортконтролю, має дозвіл на здійснення міжнародних передач товарів військового призначення на період воєнного стану.
У подальшому ОСОБА_9 та ОСОБА_8 , перебуваючи тривалий час у товариських стосунках між собою, а також з урахуванням особистого знайомства та співпраці ОСОБА_9 із тимчасово виконуючим обов`язки директора ІНФОРМАЦІЯ_3 ОСОБА_5 , бажаючи незаконно збагатитися, зловживаючи своїми службовими повноваженнями, підтримали злочинний план ОСОБА_6 (матеріали відносно якого виділені в окреме провадження) та ОСОБА_5 , спрямований на заволодіння державними коштами, призначеними для закупівлі товарів оборонного призначення, та добровільно погодилися виконувати їх вказівки як організаторів.
Відповідно до п. 1 «Положення про Міністерство оборони України», затвердженого постановою Кабінету Міністрів України № 674 від 26.11.2014 Міністерство оборони України є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України.
ІНФОРМАЦІЯ_3 є головним органом у системі центральних органів виконавчої влади, який забезпечує формування та реалізує державну політику з питань національної безпеки у воєнній сфері, сферах оборони і військового будівництва у мирний час та особливий період.
ІНФОРМАЦІЯ_3 є центральним органом виконавчої влади та військового управління, у підпорядкуванні якого перебувають Збройні Сили та Держспецтрансслужба.
Відповідно до п. 2 Положення про Департамент військово-технічної політики, розвитку озброєння та військової техніки, затвердженого наказом Міністерства оброни України № 281 від 05.06.2019, зі змінами відповідно до наказу № 571 від 08.11.2019, ІНФОРМАЦІЯ_3 (далі - Департамент) виконує завдання із забезпечення формування та реалізації державної політики у сфері військово-технічної політики, спрямований на розвиток озброєння, військової та спеціальної техніки у мирний час та в особливий період, а також завдань та функцій, покладених на ІНФОРМАЦІЯ_3, щодо організації науково-дослідних і дослідноконструкторських робіт з розроблення (модернізації) ОВТ, здійснення закупівель ОВТ, військово-технічного співробітництва з іноземними державами, міжнародними організаціями в інтересах оснащення Збройних сил України сучасними зразками ОВТ та іншими товарами військового призначення, реалізації повноважень ІНФОРМАЦІЯ_3 у сфері державного експортного контролю та безпеки оборонних технологій.
Відповідно до п. 7 абзацу 59 вказаного Положення Департамент здійснює закупівлю ОВТ, продукції, робіт та послуг оборонного призначення, військово- технічного співробітництва з іноземними державами, міжнародними організаціями в інтересах Збройних сил сучасними зразками ОВТ та іншими товарами військового призначення.
Крім того, відповідно до ст. 17 Конституції України захист суверенітету і територіальної цілісності України, забезпечення її економічно та інформаційної безпеки є найважливішими функціями держави, справою всього Українського народу. Відповідно до ст. 64 Конституції України, ст. 121 Закону України «Про правовий режим воєнного стану», п. 3 ч. 1 ст. 4 Закону України «Про оборонні закупівлі», Указу Президента України від 24.02.2022 № 64 «Про введення воєнного стану в Україні» Кабінетом Міністрів України 28.02.2022 прийнято постанову № 169 «Деякі питання здійснення оборонних та публічних закупівель товарів, робіт і послуг в умовах воєнного стану», відповідно до якої в умовах воєнного стану оборонні та публічні закупівлі товарів, робіт і послуг здійснюються без застосування процедур закупівель та спрощених закупівель, визначених Законом та Законом України «Про оборонні закупівлі», що фактично сприяло учасникам організованої групи в реалізації злочинного плану, спрямованого на заволодіння державними коштами в особливо великих розмірах.
У червні 2022 року за участі Головнокомандувача Збройних Сил України та Міністра оборони України відбулося засідання ставки, за результатами якого складено та затверджено перелік обсягів товарів, робіт і послуг постачання (розроблення, модернізації) озброєння, військової та спеціальної техніки, ракет і боєприпасів в інтересах Збройних Сил України на 2022 рік. Серед ряду потреб на вказаній ставці затверджено таку номенклатуру товару як мінометні постріли калібру 82 та 120 міліметрів.
На виконання засідання ставки 07.10.2022 здійснено протокольне засідання робочої групи Департаменту з розгляду комерційних пропозицій на закупівлю озброєння, військової і спеціальної техніки, ракет і боєприпасів, визначених як критичні (невідкладні до закупівлі), яким серед іншого постановлено, що у зв`язку із критичною потребою у згаданій номенклатурі, необхідно підготувати проєкт державного контракту на відкладальних умовах (набрання чинності державним контрактом та взяття фінансових зобов`язань на 2022 рік після отримання виконавцем всіх дозвільних документів).
Крім того, протокол засідання робочої групи було затверджено тимчасово виконуючим обов`язки директора ІНФОРМАЦІЯ_2 ОСОБА_5 .
При цьому ОСОБА_6 , (матеріали відносно якого виділені в окреме провадження) діючи в складі організованої групи із ОСОБА_5 та ОСОБА_7 , до повноважень яких входить погодження, укладення контрактів на постачання ОВТ, підготовка листів та проєктів рішень про здійснення попередньої оплати за укладеними контрактами, усвідомлюючи протиправний характер своїх дій, діючи умисно і цілеспрямовано, з корисливих мотивів, з метою особистого збагачення, передбачаючи суспільно-небезпечні наслідки і бажаючи їх настання, переслідуючи умисел на незаконне заволодіння грошовими коштами ІНФОРМАЦІЯ_3 в особливо великих розмірах, не маючи при цьому на меті здійснювати реальне постачання товару замовнику, продовжив вчиняти дії, спрямовані на досягнення відомого усім учасникам організованої групи плану.
Так, ОСОБА_6 , (матеріали відносно якого виділені в окреме провадження) використовуючи підконтрольну йому юридичну особу «Sevotech a.s.», маючи реальний вплив на прийняття директором цієї компанії рішень, зокрема щодо укладання контрактів, будучи особою, яка наділена організаційно-розпорядчими та адміністративно-господарськими функціями, тобто відповідно до ст. 18 КК України будучи службовою особою, діючи відповідно до раніше обумовленого злочинного плану із ОСОБА_9 та ОСОБА_8 , забезпечив передумови для укладення фіктивного контракту з ТОВ «Львівський арсенал», ведення хибних перемовин щодо укладання та виконання вказаного контракту, а також вчинення подальших дій для виведення (переведення) грошових коштів у готівку та здійснення прикриття групи шляхом проведення фіктивних оглядів наявності товару на заводі виробника в Республіці Хорватія.
У свою чергу відповідно до наказу № 1 від 11.01.2021 ТОВ «Львівський арсенал» ОСОБА_8 призначено на посаду директора, який діє на підставі Статуту Товариства, згідно якого:
п. 1.5. Статті 1. Метою діяльності Товариства є отримання прибутку, задоволення суспільних потреб в його продукції (товарах), роботах, послугах та реалізація на підставі одержаного прибутку соціально-економічних інтересів Учасників Товариства;
п. 1.6. Статті 1. Предметом діяльності Товариства є господарська, в тому числі зовнішньоекономічна діяльність за всіма видами економічної діяльності, що прямо не заборонені чинним законодавством України. Відповідно до чинного законодавства України Товариство здійснює окремі види діяльності, перелік яких встановлюється чинним законодавством України, лише після одержання ним спеціального дозволу (ліцензії);
п 2.7. Статті 2. Товариство має окремий баланс, поточні та депозитні рахунки та інші рахунки (в тому числі - у будь-якій іноземній валюті) в банківських та небанківських установах України та інших країн. Товариство може мати печатку зі своїм найменуванням, комерційне найменування та інші необхідні реквізити, які реєструються, якщо це вимагається чинним законодавством України;
п. 2.9.12. Статті 2. Для досягнення мети своєї діяльності Товариство має права в обсязі, дозволеному чинним законодавством України та Статутом, зокрема, здійснювати зовнішньоекономічну діяльність у будь-якій сфері господарської діяльності. При здійсненні такої діяльності Товариство користується повним обсягом прав суб`єкта зовнішньоекономічної діяльності відповідно до вимог чинного законодавства України.
п. 7.1. Статті 7. Одноособовим виконавчим органом Товариства є Директор Товариства (далі - «Директор»), який здійснює поточне управління діяльністю Товариства, є підзвітним Зборам Учасників та організовує виконання їхніх рішень.
п. 7.4.8. Статті 7. Директор вирішує усі питання діяльності Товариства в межах встановлених цим Статутом, крім тих, що належать до виключної компетенції Зборів Учасників. До компетенції Директора, зокрема, відноситься забезпечення ведення бухгалтерського обліку, підготовки фінансової та іншої звітності Товариства.
п. 7.5.4. Статті 7. Директор в межах своєї компетенції відкриває та закриває рахунки у банках (банківських установах) та інших фінансових установах; має право розпоряджатися зазначеними рахунками, виконувати будь-які операції за такими рахунками, зокрема знімати готівку з рахунків. Має право підписувати банківські, розрахункові та інші фінансові документи.
п. 7.5.7. Статті 7. Директор в межах своєї компетенції розпоряджається майном Товариства, включаючи його грошові кошти, з урахуванням обмежень встановлених цим Статутом та чинним законодавством України.
п. 8.2. Статті 8. Товариство, при здійсненні зовнішньоекономічної діяльності, укладає всі види правочинів, договорів (контрактів), що не суперечать чинному законодавству України, з юридичними та фізичними особами, як в Україні, так і за її межами та здійснює інші операції зовнішньоекономічної діяльності не заборонені законодавством України.
Таким чином, ОСОБА_8 , обіймаючи посаду директора ТОВ «Львівський арсенал» (код ЄДРПОУ 40865094, м. Київ, бульвар Праці, 1, офіс 54), був наділений організаційно-розпорядчими та адміністративно-господарськими функціями, тобто відповідно до ст. 18 КК України будучи службовою особою, втілюючи спільний злочинний план, будучи достовірно обізнаним про те, що ОСОБА_6 (матеріали відносно якого виділені в окреме провадження) є фігуратном низки кримінальних проваджень, у тому числі щодо незаконного заволодіння коштами ІНФОРМАЦІЯ_3 під час укладання та виконання інших державних контрактів, а також достовірно знаючи, що пропозиції ТОВ «Львівський арсенал» на закупівлю мінометних пострілів будуть погоджені Міністерством оборони України, 14.08.2022 здійснив укладення зовнішньоекономічного контракту № 23/04/LAS з продавцем - юридичною особою «Sevotech spol s.r.o.» (ICO: НОМЕР_2 , IC DPH: НОМЕР_3 , SNP 23,StaraTura, 916 01, Slovensko) на даний час - «Sevotech a.s.» в особі директора громадянина Словацької Республіки ОСОБА_10 ( ОСОБА_10 ), на поставку мінометних пострілів у кількості 100 000 шт, а саме: мінометних пострілів калібру 120 мм у кількості 40 000 шт та мінометних пострілів калібру 82 мм у кількості 60 000 шт, на загальну суму 36 600 000 доларів США. Згідно специфікації, що є невід`ємним додатком до контракту, країна походження товару - Республіка Хорватія. Серед інших умов вказаного контракту зазначено:
п 1.2. Розділу 1. Партія Товару має бути в наявності та готова до відправки на день підписання Контракту;
п. 2.1. Розділу 2. Продавець посвідчує походження Товару Сертифікатом походження, форма якого зазначена у Додатку №2 до цього Контракту, та Сертифікатом якості Товару.
п. 2.2. Розділу 2. Продавець гарантує, що Товар, який передається за цим контрактом, є або на зберіганні в справному стані, або поточного виробництва, таким, що первинно вироблявся за стандартами виробника (технічними умовами) на даний вид товару і умовами цього Контракту.
п. 5.4. Розділу 5. Покупець має сплатити 100% загальної вартості Контракту, що становить 36 600 000 (тридцять шість мільйонів шістсот тисяч) доларів США на підставі рахунку Покупця протягом 10 (десяти) днів з дати набуття чинності Контракту та після надання Продавцем Покупцю наступних документів:
- копій експортних ліцензії;
- рахунку англійською мовою в електронній формі (скан-копія), який має містити номер і дату рахунку, посилання на номер і дату цього Контракту, перелік Товарів із зазначенням ціни за одиницю, кількість та загальну вартість, банківські та юридичні реквізити продавця та його уповноваженого банку.
п. 15.1. Розділу 15. Цей Контракт набирає чинності з моменту виконання наступних умов:
1) підписання Контракту Сторонами;
2) отримання Продавцем експортної ліцензії;
3) отримання Покупцем позитивного висновку про інспекцію та діє до повного виконання взаємних зобов`язань Сторін за Контрактом та розрахунків між Покупцем та Продавцем.
На виконання подальшого злочинного умислу, спрямованого на заволодіння коштами Міністерства оборони України, 13.09.2022 ОСОБА_6 , (матеріали відносно якого виділені в окреме провадження) діючи відповідно до відведеної йому ролі, з метою реалізації єдиного злочинного плану, з метою прикриття учасників організованої групи, створючи умови, які нібито підтверджують можливість виконання контракту № 23/04/LAS від 14.08.2022, здійснив огляд товарів військового призначення на території хорватської компанії «Elmech Sintermak d.o.o.» за адресою: м. Мокріца, Республіка Хорватія. За результатами огляду ОСОБА_6 (матеріали відносно якого виділені в окреме провадження) зроблено фотознімки, які у невстановлений досудовим розслідуванням спосіб направлені керівництву ТОВ «Львівський арсенал», які у свою чергу направили їх до ІНФОРМАЦІЯ_3.
Таким чином, ОСОБА_6 , (матеріали відносно якого виділені в окреме провадження) розуміючи, що він, як представник компанії «Sevotech a.s.», яка не є кінцевим постачальником товару до ІНФОРМАЦІЯ_3, створив відповідні передумови для подальшого укладання державного контракту між Міністерством оборони України та ТОВ «Львівський арсенал», фіктивно вказуючи на можливість постачання товару.
Надалі ОСОБА_8 , діючи на виконання спільного злочинного плану, відповідно до відведеної йому злочинної ролі, на виконання рекомендацій та порад ОСОБА_9 , використовуючи ТОВ «Львівський арсенал» як товариство, що відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 26.03.2022 № 370 «Про внесення змін до постанов Кабінету Міністрів України» від 15.07.1997 № 767 і від 08.06.1998 № 838, зареєстровано в Держекспортконтролі як суб`єкт здійснення міжнародних передач товарів військового призначення на період воєнного стану (посвідчення від 29.07.2022 № 3291/05/2025 із терміном дії до 28.07.2025. Реєстраційна справа 3291.05) надіслав до ІНФОРМАЦІЯ_3 комерційну пропозицію за № 39/09-Р-9 від 26.09.2022 на закупівлю мінометних пострілів, яка була доповнена листами № 39/09-Р-13 від 04.10.2022, № 39/09-Р-13 від 04.10.2022 та № 39/09-1-1 від 06.10.2022, що були відповідно протокольно розглянуті та затверджені під контролем ОСОБА_5 та ОСОБА_7 , відповідно до відведеної їм ролі.
11.10.2022 тимчасово виконуючий обов`язки директора ІНФОРМАЦІЯ_3 ОСОБА_5 та директор ТОВ «Львівський арсенал» ОСОБА_8 , як особи, які наділені правом підпису, діючи умисно у складі організованої групи, переслідуючи спільний з іншими учасниками корисливий мотив та мету незаконного самостійного збагачення, користуючись введенням в Україні воєнного стану, створюючи уявлення добросовісності проведення закупівель мінометних пострілів, достовірно розуміючи, що товар фактично поставлений не буде, залишивши поза увагою ті обставини, що сертифікати виробника товару та експортні ліцензії країни виробника відсутні, застереження менеджера із внутрішнього контролю та оцінки ризиків ІНФОРМАЦІЯ_3, який присвоїв контракту середній рівень ризику, а у ТОВ «Львівський арсенал» відсутні комерційні пропозиції від постачальника, термін якої скінчився 10.10.2022, тобто за день до укладання контракту, на дату підписання контракту відсутні дозвільні документи на поставку мінометних пострілів, які останні повинні були отримати в Держекспортконтролі, уклали державний контракт № 403/1/22/317 на поставку (закупівлю) товарів оборонного призначення, а саме: мінометних пострілів калібру 120 мм у кількості 40 000 шт та мінометних пострілів калібру 82 мм у кількості 60 000 шт, загальна кількість 100 000 шт.
Так, згідно положень указаного державного контракту встановлено наступне.
Відповідно до п. 1.1. Розділу 1. Виконавець зобов`язується поставити Замовнику з дотриманням вимог законодавства товари, зазначені в Специфікації товарів оборонного призначення, що поставляються державним контрактом, що постачаються з метою забезпечення відсічі і стримування збройної агресії російської федерації, усунення загрози небезпеки державній незалежності України, її територіальної цілісності, обмеження конституційних прав і свобод людини, а Замовник - прийняти його через визначеного Вантажоодержувача та оплатити такі товари.
Відповідно до п. 1.3. Розділу 1. Якість, комплектність товарів повинні відповідати умовам Контракту та забезпечувати експлуатацію товарів у повному обсязі відповідно до призначення.
Відповідно до п. 1.4. Розділу 1. Товари, що поставляються за Контрактом, мають відповідати вимогам технічної документації підприємства-виробника та мати відповідні Сертифікати якості товарів (з обов`язковим зазначенням дати виготовлення товарів) та Сертифікати походження товарів (з автентичним перекладом українською мовою).
Відповідно до п. 2.1. Розділу 2. Орієнтовна вартість товарів на момент укладання Контракту без урахування податку на додану вартість становить 1 381 923 400 (один мільярд триста вісімдесят один мільйон дев`ятсот двадцять три тисячі чотириста) гривень 00 копійок.
Відповідно до п. 2.8. Розділу 2. За рішенням Замовника розрахунки за товари можуть здійснюватися шляхом проведення попередньої оплати у розмірі до 97% від орієнтовної вартості товару за Контрактом на строк не більш, як на п`ять місяців з дати перерахування коштів на розрахунковий рахунок Виконавця. У разі проведення попередньої оплати товар поставляється не пізніше строку поставки товару, зазначеного у Специфікації.
Відповідно до п. 4.1. Розділу 4. Виконавець зобов`язаний поставити товари згідно з умовами Контракту не пізніше строку, визначеного у Специфікації, та надати Замовнику документи згідно пункту 2.7. Контракту.
Відповідно до п. 4.2. Розділу 4. В обґрунтованих випадках Сторони мають право коригувати строк поставки товарів до закінчення строку дії Контракту шляхом внесення змін до Контракту на підставі обґрунтувань (листа) Виконавця з документальним підтвердженням.
Відповідно до п. 10.1. Розділу 10. Контракт набирає чинності після укладання додаткової угоди щодо взяття бюджетних зобов`язань і діє до 31.12.2023.
Додаткова угода щодо взяття бюджетних зобов`язань укладається Сторонами за умови отримання іноземним постачальником (виробником) товару дозволу уповноваженого органу з експортного контролю країни, в якій він розміщується, на здійснення міжнародної передачі (транзиту) товару оборонного призначення, що є предметом даного Контракту;
Виконавець надає Замовнику завірену копію зазначеного дозволу або інший документ, що підтверджує його отримання.
Таким чином, зазначений контракт був складений та підписаний на умовах відтермінування і за обов`язковою участю суб`єкта господарювання ТОВ «Львівський арсенал», який міг здійснювати господарську діяльність відповідно до постанови Кабінету міністрів України № 169 від 28.02.2022, а саме пункту 7, який визначав що, державні замовники у сфері оборони для здійснення попередньої оплати за капітальними видатками та за державними контрактами (договорами) можуть у разі потреби перераховувати кошти постачальникам товарів, виконавцям робіт і надавачам послуг (крім нерезидентів) на рахунки, відкриті на їх імя в державних банках, з подальшим використанням зазначених коштів виключно на цілі, визначені державними контрактами (договорами) про закупівлю товарів, робіт і послуг, з наданням підтверджуючих документів. Тобто залучення і використання учасниками організованої групи суб`єкта господарювання ТОВ «Львівський арсенал» було необхідною умовою, без якої вчинення кримінального правопорушення було б неможливим.
10.11.2022 тимчасово виконуючий обов`язки директора ІНФОРМАЦІЯ_3 ОСОБА_5 та директор ТОВ «Львівський арсенал» ОСОБА_8 , дотримуючись заздалегідь розробленого спільного злочинного плану, маючи на меті створення хибного уявлення виконання умов державного контракту № 403/1/22/317 від 11.10.2022 та документального підтвердження необхідності проведення оплати за контрактом, тобто забезпечення формальних умов для заволодіння коштами Міністерства оборони України, незважаючи на відсутність дозволу уповноваженого органу з експортного контролю Республіки Хорватія на виробника «Elmech Sintermak d.o.o.», уклали додаткову угоду до зазначеного контракту, якою визначили наступне.
Відповідно до п.п. 2.2. пункту 1. Розділ 2 Контракту викласти у новій редакції:
Вартість (ціна) товарів за цим Контрактом становить 1 381 923 400 (один мільярд триста вісімдесят один мільйон дев`ятсот двадцять три тисячі чотириста) гривень 00 копійок без податку на додану вартість.
Сторони визнають та підтверджують, що згідно з абзацом п`ятим пункту 32 підрозділу 2 розділу XX «Перехідні положення» Податкового кодексу України тимчасово, на період проведення антитерористичної операції та/або здійснення заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії російської федерації, та/або запровадження воєнного стану відповідно до законодавства, звільняються від оподаткування податком на додану вартість операції з ввезення на митну територію України та постачання на митній території України товарів за цим Контрактом.
Обсяг фінансування та бюджетні зобов`язання за цим Контрактом за загальним фондом (КПКВ 2101150/1) у 2022 році складають 1 340 465 698 (один мільярд триста сорок мільйонів чотириста шістдесят п`ять тисяч шістсот дев`яносто вісім) гривень 00 копійок.
Решта обсягу фінансування та бюджетних зобов`язань визначаються шляхом укладання додаткової угоди до цього Контракту у встановленому законодавством порядку.
Відповідно до п.п. 2.8. пункту 1. Розділ 2 Контракту викласти у новій редакції:
Відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 28.02.2022 № 169 «Деякі питання здійснення оборонних закупівель товарів, робіт і послуг в умовах воєнного стану» (зі змінами), за рішенням Замовника розрахунки за товари можуть здійснюватися шляхом проведення попередньої оплати у розмірі до 97% від вартості (ціни) товарів на момент підписання цього Контракту на строк не більше як чотири місяці з дати перерахування коштів на рахунок Виконавця. У разі здійснення попередньої оплати товари поставляються не пізніше строку поставки, зазначеного у Специфікації.
Попередня оплата здійснюється на підставі рахунку на оплату, наданого Виконавцем, шляхом перерахування коштів протягом 15 (п`ятнадцяти) банківських днів після прийняття рішення Замовником про здійснення попередньої оплати на оплату виключно на рахунок, відкритий на ім`я Виконавця в державному банку, з подальшим використанням зазначених коштів виключно на цілі, визначені Контрактом, з наданням підтвердних документів.
При цьому як державний контакт № 403/1/22/317 від 11.10.2022 так і додаткова угода до нього № 1 від 10.11.2022 були погодженні начальником управління військово-технічного співробітництва ІНФОРМАЦІЯ_3 ОСОБА_7 .
У подальшому ОСОБА_8 , діючи відповідно до відведеної злочинної ролі, з відома ОСОБА_9 , з метою якнайшвидшого особистого збагачення та заволодіння коштами ІНФОРМАЦІЯ_3, не маючи на меті здійснювати реальне постачання товару, здійснив направлення листа до Міністерства оборони України (без указання вихідного номера та дати), яким запевнив, що у разі здійснення попередньої оплати за укладеними договорами до 10.11.2022, перша поставка товару відповідно до номенклатури буде здійснена до 10.12.2022.
Крім того, в листопаді 2022 року ОСОБА_9 , діючи відповідно до відведеної йому ролі у вчиненні кримінального правопорушення, заздалегідь розуміючи, що державний контракт № 403/1/22/317 між ІНФОРМАЦІЯ_3 та ТОВ «Львівський арсенал» не буде виконаний в частині поставки товару, а службові особи ІНФОРМАЦІЯ_3 будуть вживати заходи, спрямовані на повернення грошових коштів, з метою подальшого маскування своєї злочинної діяльності, прибув разом із ОСОБА_6 (матеріали відносно якого виділені в окреме провадження) до Республіки Хорватія, де на території хорватської компанії «Elmech Sintermak d.o.o.» здійснили фіктивний повторний огляд товару, що у свою чергу повинно було стати підставою для послідуючого листування з ІНФОРМАЦІЯ_3 з метою підтвердження нібито відсутності обставин умисного невиконання контракту, про що також було повідомлено ОСОБА_8 , який у той же період часу перебував у м. Прага Чеської Республіки.
Згідно з п. 4 наказу № 43 Міністерства оборони України безпосереднє перерахування коштів (платежі з попередньої оплати) постачальникам товарів, виконавцям робіт і надавачам послуг у рамках укладених договорів здійснюється за наявності належним чином оформлених рішень за формою, наведеною в додатку до цього наказу.
Під час прийняття рішень виходити із необхідності в авансуванні, обґрунтовується, зокрема реальним станом поставки товару, виконання робіт, надання послуг, сезонністю робіт, циклом виробництва, помісячним розподілом бюджетних асигнувань, враховувати висновки військових представництв (у разі їх залучення до супроводження договорів) про спроможність підприємства виконати заявлені зобов`язання та своєчасно погасити наданий аванс, у тому числі за результатами перевірки виробничих потужностей, наявності договорів та рахунків на закупівлю матеріалів і комплектувальних виробів, наявності дозвільних документів країн-постачальників на постачання і транспортування імпортованої продукції.
Відповідно до п. 6.3. Інструкції з діловодства ІНФОРМАЦІЯ_3 усі питання, які потребують витрачання фінансових ресурсів, підлягають погодженню зі структурним підрозділом, призначеним для реалізації державної політики з питань фінансового забезпечення Збройних Сил, фахівець якого письмово зазначає в аркуші погодження про можливість фінансового забезпечення пропозицій, викладених у документі. Після погодження проєкти документів надаються виконавцем для юридичної експертизи та ввізування до юридичної служби апарату ІНФОРМАЦІЯ_3 або юридичної служби Генерального штабу.
Крім того, п. 7.10 вказаної Інструкції передбачено, що юридичною службою апарату ІНФОРМАЦІЯ_3 та Генерального штабу проводиться перевірка на відповідність законодавству України таких документів: матеріали, що є підставою для прийняття керівництвом ІНФОРМАЦІЯ_3 рішень про витрачання бюджетних коштів та управління державним і військовим майном, яке належить ІНФОРМАЦІЯ_3.
Документи, які подаються на підпис (розгляд) Міністру оборони України, візуються особисто керівником або заступником керівника юридичної служби апарату ІНФОРМАЦІЯ_3.
При цьому, начальник управління військово-технічного співробітництва ІНФОРМАЦІЯ_3 ОСОБА_7 , діючи під керівництвом та разом із ОСОБА_5 , у порушення вищевказаних вимог Інструкції, 10.11.2022 підготували та погодили проєкт рішення щодо здійснення попередньої оплати за державним контрактом № 403/1/22/317 у розмірі 97% ціни контаркту, що складає 1 340 465 698,00 грн та листом від 10.11.2022 за № 403/2/2/10012 направили його в адресу Міністра оборони України.
13.11.2022 рішення щодо здійснення попередньої оплати за державним контрактом № 403/1/22/317 було затверджено.
Таким чином, службові особи Міністерства оборони України ОСОБА_5 та ОСОБА_12 , не маючи наміру забезпечувати реальне постачання товару, реалізуючи спільний злочинний умисел у складі організованої групи, незважаючи на численні порушення вимог законодавчих актів погодили та уклали державний контракт № 403/1/22/317 з ТОВ «Львівський арсенал». Окрім того, незважаючи на порушення вимог законодавчих актів, без дотримання істотних умов вказаного контракту вищевказані службові особи ІНФОРМАЦІЯ_3 уклали додаткову угоду від 10.11.2022 № 1 до нього, а також підготували та погодили рішення щодо здійснення попередньої оплати за державним контрактом № 403/1/22/317, що призвело до затвердження рішення щодо здійснення попередньої оплати і, як наслідок, незаконного перерахувння бюджетних коштів.
17.11.2022 за результатами підписання згаданого рішення на рахунок ТОВ «Львівський арсенал» № НОМЕР_4 , відкритий в АБ «УКРГАЗБАНК», Міністерство оборони України на виконання умов державного контракту здійснило попередню оплату (платіжні доручення від 15.11.2022 №№ 403/1/737, 403/1/738, 403/1/739, 403/1/740, 403/1/741) на загальну суму 1 340 465 698, 00 грн. Указана сума 17.11.2022 надійшла на зазначений рахунок ТОВ «Львівський арсенал» (надавач платіжних послуг - Державна казначейська служба України, м. Київ, кореспондент - Міністерство оборони України).
Того ж дня з метою маскування вчинення злочину та можливості відслідковування походження коштів грошові кошти в сумі 1 337 465 596,00 грн з рахунку № НОМЕР_4 , відкритому в АБ «УКРГАЗБАНК», були перераховані на інший поточний рахунок ТОВ «Львівський арсенал» НОМЕР_5 , відкритий в ПуАТ «КБ АКОРДБАНК».
У подальшому після купівлі іноземної валюти на виконання умов контракту № 23/04/LAS грошові кошти в сумі 3 659 970 доларів США та 9 150 000 Євро були перераховані ТОВ «Львівський арсенал» на рахунки «Sevotech a.s.».
Таким чином, ОСОБА_5 , діючи у складі організованої групи разом із ОСОБА_6 , (матеріали відносно якого виділені в окреме провадження) ОСОБА_12 , ОСОБА_8 , ОСОБА_9 , а також іншими невстановленими наразі особами, дії яких були об`єднані єдиним злочинним умислом, шляхом зловживання своїми службовими становищами, заволоділи державними коштами на загальну суму 1 340 465 698, 00 грн (один мільярд триста сорок мільйонів чотириста шістдесят п`ять тисяч шістсот дев`яносто вісім гривень 00 копійок), яка в шістсот і більше разів перевищує неоподатковуваний мінімум доходів громадян, що відповідно до примітки 4 статті 185 КК України є особливо великим розміром.
При цьому учасники організованої групи частину вищезазначених грошових коштів перевели у готівку шляхом використання підконтрольних суб`єктів господарської діяльності, які ведуть свою господарську діяльність на території країн Європейського Союзу, та використали на власний розсуд, а інша частина коштів була заблокована працівниками правоохоронних органів шляхом накладення арешту на розрахунковий рахунок ТОВ «Львівський арсенал» НОМЕР_5 , відкритий у ПуАТ «КБ «АКОРДБАНК».
Згідно довідки розрахунку ІНФОРМАЦІЯ_3 заподіяно майнової шкоди на суму 1 340 465 698 грн.
У вчиненні кримінального правопорушення підозрюється: ОСОБА_5 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , якому 27.01.2024 в порядку і з підстав, передбачених ст. ст. 276, 277, 278 КПК України повідомлено про підозру у вчиненні кримінального правопорушення (злочину), передбаченого ч. 5 ст. 191 КК України.
Під час проведення досудового розслідування було встановлено, що підозрюваному ОСОБА_5 на праві власності належить наступне майно (8700 доларів США, мобільний телефон марки iPhone 14 Pro, s/n: НОМЕР_6 , ІМЕІ 1: НОМЕР_7 , ІМЕІ 2: НОМЕР_8 із сім-картою мобільного оператору НОМЕР_9 , iPad Pro Serial R6YACY3L7L у чохлі сірого кольору).
Постановами слідчого майно ОСОБА_5 , а саме 8700 доларів США, мобільний телефон марки iPhone 14 Pro, s/n: НОМЕР_6 , ІМЕІ 1: НОМЕР_7 , ІМЕІ 2: НОМЕР_8 із сім-картою мобільного оператору НОМЕР_9 , iPad Pro Serial R6YACY3L7L у чохлі сірого кольору, визнано речовим доказом у кримінальному провадженні.
Відповідно до п. 3 ч. 2 ст. 170 КПК України, арешт майна допускається з метою забезпечення конфіскації майна як виду покарання.
Санкції ч. 5 ст. 191 КК України передбачає покарання у виді позбавленням волі з конфіскацією майна.
В судове засідання слідчий, прокурор не з`явився, про причини своєї неявки не повідомили. Слідчий подав заяву про розгляд клопотання у його відсутність та зазначив, що клопотання підтримує в повному обсязі.
В судове засідання власник майна не з`явився, про дату, час та місце розгляду клопотання повідомлявся шляхом вручення повістки слідчому, про причини своєї неявки не повідомив, власну правову позицію не виклав.
Фіксація під час розгляду клопотання слідчим суддею за допомогою технічних засобів на підставі ч. 1 ст. 107 КПК України не здійснювалась.
Відповідно до п. 7 ч. 2 ст. 131 КПК України одним із заходів забезпечення кримінального провадження є арешт майна.
При застосуванні заходів забезпечення кримінального провадження слідчий суддя повинен діяти у відповідності до вимог КПК України та судовою процедурою гарантувати дотримання прав, свобод та законних інтересів осіб, а також умов, за яких жодна особа не була б піддана необґрунтованому процесуальному обмеженню.
Зокрема, при вирішенні питання про арешт майна для прийняття законного та справедливого рішення слідчий суддя, згідно ст. ст. 94, 132, 173 КПК України, повинен врахувати правову підставу для арешту майна, можливість використання майна як доказу у кримінальному провадженні або застосування щодо нього конфіскації, в тому числі і спеціальної, наявність обґрунтованої підозри у вчиненні особою кримінального правопорушення, розмір шкоди, завданої кримінальним правопорушенням, неправомірної вигоди, яка отримана юридичною особою, розумність та співрозмірність обмеження права власності завданням кримінального провадження, а також наслідки арешту майна для підозрюваного, третіх осіб.
Згідно ч. 1 ст. 170 КПК України арештом майна є тимчасове, до скасування у встановленому цим Кодексом порядку, позбавлення за ухвалою слідчого судді або суду права на відчуження, розпорядження та/або користування майном, щодо якого існує сукупність підстав чи розумних підозр вважати, що воно є доказом злочину, підлягає спеціальній конфіскації у підозрюваного, обвинуваченого, засудженого, третіх осіб, конфіскації у юридичної особи, для забезпечення цивільного позову, стягнення з юридичної особи отриманої неправомірної вигоди, можливої конфіскації майна. Завданням арешту майна є запобігання можливості його приховування, пошкодження, псування, знищення, перетворення, відчуження.
Згідно ч. 2 ст. 170 КПК України, арешт майна допускається з метою забезпечення: 1) збереження речових доказів; 2) спеціальної конфіскації; 3) конфіскації майна як виду покарання або заходу кримінально-правового характеру щодо юридичної особи; 4) відшкодування шкоди, завданої внаслідок кримінального правопорушення (цивільний позов), чи стягнення з юридичної особи отриманої неправомірної вигоди.
Відповідно до ч. 3 ст. 170 КПК України, арешт накладається на майно будь-якої фізичної або юридичної особи за наявності достатніх підстав вважати, що воно відповідає критеріям, зазначеним у статті 98 цього Кодексу.
Статтею 98 КПК України, визначено, що речовими доказами є матеріальні об`єкти, які були знаряддям вчинення кримінального правопорушення, зберегли на собі його сліди або містять інші відомості, які можуть бути використані як доказ факту чи обставин, що встановлюються під час кримінального провадження, в тому числі предмети, що були об`єктом кримінально протиправних дій, гроші, цінності та інші речі, набуті кримінально протиправним шляхом або отримані юридичною особою внаслідок вчинення кримінального правопорушення.
Частиною 2 ст. 168 КПК України передбачено, що тимчасове вилучення майна може здійснюватися також під час обшуку, огляду.
Частиною 10 ст. 170 КПК України, передбачено, що арешт може бути накладений у встановленому цим Кодексом порядку на рухоме чи нерухоме майно, гроші у будь-якій валюті готівкою або у безготівковій формі, в тому числі кошти та цінності, що знаходяться на банківських рахунках чи на зберіганні у банках або інших фінансових установах, видаткові операції, цінні папери, майнові, корпоративні права, щодо яких ухвалою чи рішенням слідчого судді, суду визначено необхідність арешту майна.
Згідно положень ч. 11 ст. 170 КПК України заборона або обмеження користування, розпорядження майном можуть бути застосовані лише у разі, коли існують обставини, які підтверджують, що їх незастосування призведе до приховування, пошкодження, псування, зникнення, втрати, знищення, використання, перетворення, пересування, передачі майна.
Відповідно абзацу 2 ч. 5 ст. 171 КПК України, у разі тимчасового вилучення майна під час обшуку, огляду, здійснюваних на підставі ухвали слідчого судді, передбаченої статтею 235 цього Кодексу, клопотання про арешт такого майна повинно бути подано слідчим, прокурором протягом 48 годин після вилучення майна, інакше майно має бути негайно повернуто особі, в якої його було вилучено.
Надані суду матеріали свідчать, що на цьому етапі кримінального провадження потреби досудового розслідування виправдовують таке втручання у права та інтереси власника майна з метою забезпечення кримінального провадження, а слідчий суддя на даній стадії не вправі вирішувати ті питання, які повинен вирішувати суд при розгляді кримінального провадження по суті, тобто не вправі оцінювати докази з точки зору їх достатності і допустимості для встановлення вини чи її відсутності у фізичної або юридичної особи за вчинення кримінального правопорушення, а лише зобов`язаний на підставі розумної оцінки сукупності отриманих даних визначити, що їх сукупність, відповідно до вимог ст. 170 КПК України, є достатньою для застосування заходів забезпечення кримінального провадження, одним із яких і є накладення арешту на майно.
Дослідивши надані матеріали, враховуючи відповідно до вимог ст. 173 КПК України наявність даних про достатність доказів, що вказують на наявність ознак кримінальних правопорушень, передбачених ч. 5 ст. 191, ч. 3 ст. 209, ч. 3 ст. 28 ч. 2 ст. 366 КК України, наявність даних про належність майна, на яке прокурор просить накласти арешт, з метою забезпечення збереження речових доказів, слідчий суддя вважає необхідним задовольнити клопотання, накласти арешт на майно, оскільки вважає наявні передбачені ст. 170 КПК України підстави для його накладення, та заборонити розпоряджатися та використовувати зазначене майно.
На підставі викладеного, керуючись ст.ст. 170-173, 175, 309, 372, 392, 532 КПК України, -
УХВАЛИВ:
Клопотання старшого слідчого в ОВС ГСУ НП України ОСОБА_3 про накладення арешту - задовольнити.
Накласти арешт на майно підозрюваного ОСОБА_5 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , яке було вилучено 16.06.2023 в ході проведення обшуків, а саме: 8700 доларів США, мобільний телефон марки iPhone 14 Pro, s/n: НОМЕР_6 , ІМЕІ 1: НОМЕР_7 , ІМЕІ 2: НОМЕР_8 із сім-картою мобільного оператору НОМЕР_9 , iPad Pro Serial R6YACY3L7L у чохлі сірого кольору, заборонивши відчуження, розпорядження та користування указаним майном.
Ухвала підлягає негайному виконанню.
Підозрюваний, його захисник, інший власник або володілець майна, які не були присутні при розгляді питання про арешт майна, мають право заявити клопотання про скасування арешту майна повністю або частково. Таке клопотання подається слідчому судді.
Ухвала про накладення арешту може бути оскаржена безпосередньо до Київського апеляційного суду протягом 5 днів з дня її оголошення.
Слідчий суддя: ОСОБА_1
Суд | Печерський районний суд міста Києва |
Дата ухвалення рішення | 18.04.2024 |
Оприлюднено | 27.08.2024 |
Номер документу | 121189356 |
Судочинство | Кримінальне |
Категорія | Провадження за поданням правоохоронних органів, за клопотанням слідчого, прокурора та інших осіб про арешт майна |
Кримінальне
Печерський районний суд міста Києва
Новак Р. В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні