Рішення
від 19.08.2024 по справі 922/1334/24
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХАРКІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХАРКІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

Держпром, 8-й під`їзд, майдан Свободи, 5, м. Харків, 61022,

тел. приймальня (057) 705-14-14, тел. канцелярія 705-14-41, факс 705-14-41


РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

19.08.2024м. ХарківСправа № 922/1334/24

Господарський суд Харківської області у складі:

судді Усатої В.В.

при секретарі судового засідання Корнух В.О.

розглянувши в порядку загального позовного провадження справу

за позовом Комунального підприємства "АКВА" Шевченківської селищної ради (63601, Харківська обл., Куп`янський р-н, селище міського типу Шевченкове, пров. Ломоносова, буд. 5) до Акціонерного товариства Харківобленерго (вул. Георгія Тарасенка, буд. 149, м. Харків, 61037) про зобов`язання вчинити певні дії за участю представників:

позивача - Жукова В.М.., ордер серія АХ №1166159 від 18.03.2024р.

відповідача - Конопля О.М., довіреність № 01-46 від 20.12.2023р.,

ВСТАНОВИВ:

Комунальне підприємство "АКВА" Шевченківської селищної ради звернулось до Господарського суду Харківської області з позовом до Акціонерного товариства Харківобленерго, в якому просить:

- Зобов`язати відповідача АТ Харківобленерго визначити щомісячні обсяги спожитої позивачем КП АКВА електричної енергії за розрахункові місяці, а саме: за квітень, жовтень та листопад 2022 року, за середньодобовим обсягом споживання, який розраховується на основі зафіксованих двох останніх послідовно зчитаних показів лічильника(ів) та кількості днів між цими зчитуваннями (без урахування днів, коли відбувались перерви в електропостачанні споживача).

- Стягнути з відповідача на користь позивача судовий збір у сумі 3028 грн. на розрахунковий рахунок UA153515330000026001052217632, МФО 351533.

В обґрунтування позовних вимог позивач вказує на те, що відповідно до п. 4 постанови НКРЕКП "Про затвердження Правил роздрібного ринку електричної енергії" від 14.03.2018 № 312, КП "АКВА" Шевченківської селищної ради приєдналось до публічного договору АТ "Харківобленерго" - договору споживача про надання послуг з розподілу електричної енергії, який розміщений на офіційному сайті АТ "Харківобленерго", на умовах Договору споживача про надання послуг з розподілу електричної енергії № 65-248 від 01.01.2019 р., на підставі Додаткової угоди до Договору від 30.09.2021 р.. Виходячи з умов договору, обсяг спожитої (розподіленої) енергії кожного місяця повинен визначатися розрахунковим шляхом за значенням середньодобового споживання попереднього розрахункового місяця. Проте, відповідачем неправомірно не визначено об`єми спожитої (розподіленої) позивачем електричної енергії за квітень, травень, червень, липень, серпень, вересень, жовтень 2022 року, а за листопад 2022 року включено споживання за ці місяці.

Ухвалою Господарського суду Харківської області від 22.04.2024 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі № 922/1334/24. Постановлено справу розглядати за правилами загального позовного провадження з повідомленням сторін. Призначено підготовче засідання на 13 травня 2024 року о 13:45 год.

09.05.2024 через систему Електронний суд представником відповідача подано відзив на позовну заяву за вх. № 12161.

Ухвалою Господарського суду Харківської області від 09.05.2024 знято з розгляду справу № 922/1334/24, призначену до розгляду у судовому засіданні на "13" травня 2024 р. о 13:45 год. Призначено розгляд справи № 922/1334/24 у судовому засіданні на "27" травня 2024 р. о 13:00 год.

13.05.2024 через систему Електронний суд представником позивача подано відповідь на відзив за вх. № 12458.

Ухвалою Господарського суду Харківської області від 27.05.2024 знято з розгляду справу № 922/1334/24, призначену до розгляду у судовому засіданні на 27 травня 2024 р. о 13:00 год. Призначено розгляд справи № 922/1334/24 у судовому засіданні на "03" червня 2024 р. о 13:30 год. Попереджено, що дату та час проведення судового засідання може бути змінено, з урахуванням поточної обстановки у місті Харкові, про що учасників справи буде повідомлено додатково ухвалою суду.

27.05.2024 через систему Електронний суд представником відповідача подані додаткові пояснення за вх. № 13606.

03.06.2024 через систему Електронний суд представником позивача подані додаткові пояснення за вх. № 14253.

В судовому засіданні 03.06.2024 на підставі ч.3. ст. 177 ГПК України постановлено протокольну ухвалу про продовження строку підготовчого провадження на 30 днів та на підставі п.3. ч.2. ст. 183 ГПК України постановлено протокольну ухвалу про відкладення підготовчого засідання на 17.06.2024 о 12:30 год.

17.06.2024 через систему Електронний суд представником відповідача подані додаткові пояснення за вх. № 15657.

В судовому засіданні 17.06.2024 на підставі п.3 ч.2 ст.185 ГПК України постановлено протокольну ухвалу про закриття підготовчого провадження та призначення справи до судового розгляду по суті на 21.06.2024р. о 12:00 год.

20.06.2024 через систему Електронний суд представником позивача подано клопотання про відкладення (перенесення) розгляду справи за вх. № 16023.

Ухвалою Господарського суду Харківської області від 21.06.2024 клопотання представника позивача про відкладення (перенесення) розгляду справи (вх. № 16023 від 20.06.2024) задоволено. Відкладено розгляд справи по суті.

Ухвалою Господарського суду Харківської області від 27.06.2024 виправлено описку в ухвалі Господарського суду Харківської області від 21.06.2024 по справі №922/1334/24, вказавши вірні дату та час проведення судового засідання по суті - "25" липня 2024 р. о 14:15.

У зв`язку з постійними обстрілами міста Харкова, довготривалою повітряною тривогою, через реальну загрозу життю, здоров`ю та безпеці відвідувачів, працівників апарату суду та суддів, керуючись ст. 3 Конституції України, ст. 24 Закону України Про судоустрій і статус суддів, рішенням Ради суддів України № 23 від 05.08.2022, враховуючи положення Указу Президента України Про введення воєнного стану в Україні № 64/2022 від 24.02.2022 (зі змінами), з огляду на встановлення у Господарському суді Харківської області особливого режиму роботи і запровадженням відповідних організаційних заходів, ухвалою Господарського суду Харківської області від 25.07.2024 знято з розгляду справу № 922/1334/24, призначену до розгляду у судовому засіданні на 25 липня 2024 р. о 14:15 год. Призначено розгляд справи № 922/1334/24 у судовому засіданні на "12" серпня 2024 р. о 11:00 год. Попереджено, що дату та час проведення судового засідання може бути змінено, з урахуванням поточної обстановки у місті Харкові, про що учасників справи буде повідомлено додатково ухвалою суду.

У зв`язку з перебуванням судді Усатої В.В. 12.08.2024 у відпустці, ухвалою Господарського суду Харківської області від 09.08.2024 знято справу № 922/1334/24 з розгляду. Призначено судове засідання з розгляду справи № 922/1334/24 по суті на "19" серпня 2024 р. о 12:45 год.

В судовому засіданні 19.08.2024 представник позивача підтримав позовні вимоги та просив позов задовольнити.

Представник відповідача проти задоволення позову заперечував.

Заслухавши пояснення представників позивача та відповідача, дослідивши матеріали справи, всебічно і повно з`ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, судом встановлено наступне.

Відповідно до п. 4 Постанови НКРЕКП «Про затвердження Правил роздрібного ринку електричної енергії» від 14.03.2018 № 312 Комунальне підприємство «АКВА» Шевченківської селищної ради (далі Позивач) приєдналось до публічного договору АТ «Харківобленерго» - Договору споживача про надання послуг з розподілу електричної енергії (далі Договір), який розміщений на офіційному сайті АТ «Харківобленерго» (додається), на умовах Договору споживача про надання послуг з розподілу електричної енергії № 65-248 від 01.01.2019 р., на підставі Додаткової угоди до Договору від 30.09.2021 р.

Відповідно до п. 3.2 Договору, за підсумками розрахункового місяця Постачальник послуг комерційного обліку (Оператор системи) забезпечує визначення обсягу електричної енергії за точками комерційного обліку Споживачу незалежно від того, хто є власником комерційного засобу (засобів) обліку, та в установленому порядку передає ці дані Адміністратору комерційного обліку для можливості їх використання суб`єктами ринку електричної енергії, у тому числі постачальником Споживача.

Дані комерційного обліку щодо обсягу електричної енергії за розрахунковий місяць зазначаються Оператором системи розподілу в особистому кабінеті Споживача (за умови його запровадження) та/або в рахунку про сплату послуги за цим Договором, у тому числі якщо оплату за цим договором забезпечує електропостачальник споживача.

Відповідно до п. 3.4 Договору, Споживач, що не є побутовим, зобов`язаний протягом трьох календарних днів після закінчення розрахункового місяця надати Постачальнику послуг комерційного обліку (Оператору системи) звіт про покази засобів обліку за розрахунковий місяць. При обладнанні комерційних засобів обліку засобами дистанційної передачі даних, інформація про покази засобів обліку за розрахунковий місяць формується через канали дистанційного зв`язку.

Перевірка достовірності даних комерційних засобів обліку безпосередньо на місці їх встановлення забезпечується сторонами за необхідності, але не рідше ніж один раз на шість місяців, про що складається відповідний акт контрольного огляду засобу комерційного обліку.

У разі ненадання Споживачем звіту про дані комерційних засобів обліку протягом трьох календарних днів після закінчення розрахункового місяця та за відсутності переданої (зчитаної) з них інформації засобами дистанційної передачі даних, а також за відсутності контрольного огляду засобу комерційного обліку протягом розрахункового місяця обсяг спожитої (розподіленої) електричної енергії за розрахунковий місяць визначається розрахунковим шляхом за значенням середньодобового споживання попереднього розрахункового місяця.

Відповідно до п. 3.5 Договору, визначений обсяг розподіленої (спожитої) електричної енергії за підсумками розрахункового місяця передається Адміністратору комерційного обліку у встановленому Кодексом комерційного обліку порядку для включення в місячний баланс електричної енергії ОЕС України і є підставою для його використання у взаємовідносинах між суб`єктами ринку електричної енергії, у тому числі для взаєморозрахунків між Споживачем та його постачальником.

Протягом лютого жовтня 2022 року позивачем звіти про покази засобів обліку не подавались не з вини позивача, у зв`язку з об`єктивними причинами, а саме:

24.02.2022 року розпочалося повномасштабне вторгнення російської федерації на територію України.

Територія Шевченківської селищної територіальної громади, де розташоване КП «АКВА» з перших днів повномасштабної війни російської федерації в Україні, а саме з 26.02.2022 року була окупована та офіційно територію деокуповано українськими військами 08.09.2022 року, що підтверджується наказом Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України від 22.12.2022 № 309 «Про затвердження Переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією».

Указом Президента України від 24 лютого 2022 року № 64/2022 в Україні введено воєнний стан.

В період окупації на території Шевченківської селищної територіальної громади, де розташоване підприємство, був відсутній зв`язок та інтернет. На території самого підприємства постійно знаходилась ворожа армія, працівники підприємства працювали під повним контролем поставлених ворожих військових. В цей період у працівників позивача не було доступу до приладів обліку електроенергії. За цих обставин у позивача не було фізичної та технічної можливості передавати в цей період АТ «Харківобленерго» показів обліку електричної енергії.

Але в цей період підприємство не зупиняло свою діяльність ні на день, а надання послуг з водопостачання та водовідведення передбачає щоденне використання електроенергії.

У листопаді представниками позивача та відповідача було підписано Акт № 65- 248/30112022 від 30.11.2022 р. про обсяги розподіленої електричної енергії з розбивкою по постачальникам за договором споживача про надання послуг з розподілу електричної енергії від 01.01.2019 р. № 65-248, згідно з яким станом на 18.11.2022 р. обсяг розподіленої електричної енергії по постачальнику ПРАТ «Харківенергозбут» становить 9774 кВт/год. З 18.11.2022 р. постачальник електричної енергії змінився, покази передано вчасно.

За період лютий жовтень 2022 року актів про обсяги розподіленої електричної енергії сторонами договору не підписувалися.

Як вказує позивач у позові, для порівняння з аналогічним періодом: за листопад місяць 2021 року за договором № 65-248 за листопад 2021 року (повний місяць) фактично спожито 2449 кВт/год.

Покази по постачальнику ПРАТ «Харківобленерго» зафіксовано на 18.11.2022 року. Тобто, за 18 днів позивач технічно не міг використати 9774 кВт/год.

Позивач також вказує, що за умовами Положення про особливості постачання електричної енергії споживачам та розрахунків між учасниками роздрібного ринку електричної енергії у період дії в Україні воєнного стану, Відповідач зобов`язаний був визначити обсяг електричної енергії за середньодобовим обсягом споживання, який розраховується на основі зафіксованих двох останніх послідовно зчитаних показів лічильника(ів) та кількості днів між цими зчитуваннями (без урахування днів, коли відбувались перерви в електропостачанні споживача).

На запит КП «АКВА» № 29 від 28.02.2024 р. до АТ «Харківобленерго» щодо надання наявної у відповідача інформації щодо:

1. Обсягів спожитої (розподіленої) електричної енергії КП «АКВА» Шевченківської селищної ради помісячно за 2022 рік по Договору № 65-248 від 04.04.2022 р.

2. Поданих КП «АКВА» Звітів про покази засобів обліку за розрахункові місяці 2022 року по Договору № 65-248 від 04.04.2022 р. з наданням копій цих звітів за 2022 рік

- відповідачем надано Довідку про обсяги розподіленої електричної енергії за період з січня 2022 року по грудень 2022 року споживачу КП`АКВА» відповідно до Договору споживача про надання послуг з розподілу електричної енергії від 01.01.2019 р. № 65-248, в якій вказано визначені об`єми спожитої електричної енергії за січень, лютий, березень, листопад, грудень 2022 року. Інші місяці: квітень, травень, червень, липень, серпень, вересень, жовтень об`єми не визначено, відповідно напроти цих місяців стоїть 0 кВт споживання.

При цьому надано три звіти за 2022 рік: за січень, листопад та грудень, які надавалися відповідачу позивачем.

У відповіді АТ «Харківобленерго» від 14.03.2024 р № 56РРЕ/49-109 вказано, що: «У зв`язку з ненаданням звіту про покази засобів обліку, обсяг спожитої (розподіленої) електричної енергії за лютий 2022 року визначено розрахунковим шляхом за значенням середньодобового споживання попереднього розрахункового місяця.»

У відповіді також вказано, що за березень 2022 року звіт надати немає можливості, оскільки немає доступу до архіву. На думку позивача, за березень 2022 об`єм було визначено таким самим способом, як за лютий 2022 року, так як позивачем звіт за березень не подавався.

Виходячи з вищевикладеного, позивач наполягає, що відповідачем неправомірно не визначено об`єми спожитої (розподіленої) позивачем електричної енергії за квітень, травень, червень, липень, серпень, вересень, жовтень, а за листопад включено споживання за ці місяці.

Такі неправомірні дії відповідача, на переконання позивача, призводять до безпідставно нарахованого доходу електропостачальною організацією, яка постачала електричну енергію за ціною, яка протягом 2022 року неодноразово змінювалася у сторону збільшення.

В період не визначення об`ємів розподіленої енергії, електропостачальною організацією для КП «АКВА» був ПрАТ « ХАРКІВЕНЕРГОЗБУТ». Згідно з цінами на електричну енергію, зазначеними на сайті ПрАТ «ХАРКІВЕНЕРГОЗБУТ», за квітень 2022 р. ціна на електроенергію складала 4 242,720 грн., за травень 2022 р. 3 707,376 грн., за червень 2022 р. 4 070,268 грн., за липень 2022 р. 4 509,564 грн., за серпень 2022 р. 4 425,732 грн., за вересень 2022 р. 4 747,176 грн., за жовтень 2022 р. 5 495,868 грн., за листопад 6 103,908 грн.

Тобто, результатом таких неправомірних дій відповідача є рахунок ПрАТ «ХАРКІВЕНЕРГОЗБУТ», виконаний у листопаді 2022 р., за використані КП «АКВА» кВт*год у період часу квітень - листопад 2022 р. за ціною листопада 2022 року у розмірі 6 103,908 грн., без урахування вартості електроенергії за попередні місяці 2022 року.

Позивач вказує, що при такому розрахунку позивач несе суттєві збитки, враховуючи ще незадовільний фінансовий стан підприємства позивача після окупації, знищення майна позивача ворогом, в тому числі під час ракетних обстрілів, втрату великої кількості документів, що і так ускладнює функціонування підприємства, яке є єдиним підприємством, яке здійснює надання житлово комунальних послуг : водопостачання, водовідведення та теплопостачання на території Шевченківської селищної територіальної громади Куп`янського району та є об`єктом критичної інфраструктури, що становить значний суспільний інтерес.

АТ «Харківобленерго» було направлено лист від 29.03.2024 року № 59 (додається), в якому позивач просив визначити обсяги спожитої електричної енергії за квітень, жовтень та листопад 2022 року відповідно до Положення про особливості постачання електричної енергії споживачам та розрахунків між учасниками роздрібного ринку електричної енергії у період дії в Україні воєнного стану, затвердженого Наказом Міністерства енергетики України № 148 «Про врегулювання питань щодо постачання електричної енергії споживачам та розрахунків між учасниками роздрібного ринку електричної енергії у період дії в Україні воєнного стану» від 13.04.2022 р.

Також в листі запропоновано наступний розподіл обсягів споживання електричної енергії без урахування днів, коли відбувались перерви в електропостачанні споживача:

- За Договором № 65-248: квітень 2022 року 8500кВт; жовтень 2022 року 3000 кВт; листопад 2022 року 0,713кВт.

Але на момент подання позову до суду відповіді не надходило.

Вказані обставини стали підставою для звернення позивача до суду з відповідним позовом.

Надаючи правову кваліфікацію викладеним обставинам справи, з урахуванням фактичних та правових підстав позовних вимог і заперечень проти них, суд виходить з наступного.

Відповідно до преамбули Закону України "Про правовий режим воєнного стану" цей Закон визначає зміст правового режиму воєнного стану, порядок його введення та скасування, правові засади діяльності органів державної влади, військового командування, військових адміністрацій, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ та організацій в умовах воєнного стану, гарантії прав і свобод людини і громадянина та прав і законних інтересів юридичних осіб.

Відповідно до частини 1 названого Закону воєнний стан - це особливий правовий режим, що вводиться в Україні або в окремих її місцевостях у разі збройної агресії чи загрози нападу, небезпеки державній незалежності України, її територіальній цілісності та передбачає надання відповідним органам державної влади, військовому командуванню, військовим адміністраціям та органам місцевого самоврядування повноважень, необхідних для відвернення загрози, відсічі збройної агресії та забезпечення національної безпеки, усунення загрози небезпеки державній незалежності України, її територіальній цілісності, а також тимчасове, зумовлене загрозою, обмеження конституційних прав і свобод людини і громадянина та прав і законних інтересів юридичних осіб із зазначенням строку дії цих обмежень.

Згідно ст. 9 Закону України "Про правовий режим воєнного стану" в умовах воєнного стану Президент України та Верховна Рада України діють виключно на підставі, в межах повноважень та в спосіб, визначені Конституцією та законами України. Кабінет Міністрів України, інші органи державної влади, військове командування, військові адміністрації, Верховна Рада Автономної Республіки Крим, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, органи місцевого самоврядування здійснюють повноваження, надані їм Конституцією України, цим та іншими законами України.

Згідно преамбули Закону України "Про ринок електричної енергії" цей Закон визначає правові, економічні та організаційні засади функціонування ринку електричної енергії, регулює відносини, пов`язані з виробництвом, передачею, розподілом, купівлею-продажем, постачанням електричної енергії для забезпечення надійного та безпечного постачання електричної енергії споживачам з урахуванням інтересів споживачів, розвитку ринкових відносин, мінімізації витрат на постачання електричної енергії та мінімізації негативного впливу на навколишнє природне середовище.

Згідно ч. 2 ст. 5 названого Закону формування та реалізацію державної політики в електроенергетиці здійснюють Кабінет Міністрів України, центральний орган виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізацію державної політики в електроенергетичному комплексі, центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері нагляду (контролю) в галузі електроенергетики, та інші органи державної влади відповідно до законодавства.

Згідно ч. 4 ст. 5 названого Закону до повноважень центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізацію державної політики в електроенергетичному комплексі, у сфері електроенергетики належать: 1) формування та реалізація державної політики в електроенергетичному комплексі з урахуванням положень Енергетичної стратегії України; 2) формування державної політики з нагляду (контролю) у сфері електроенергетики; 3) розроблення державних цільових програм; 4) розроблення і затвердження правил безпеки постачання електричної енергії та здійснення моніторингу безпеки постачання електричної енергії; 5) розроблення і затвердження галузевих технічних регламентів відповідно доЗакону України "Про технічні регламенти та оцінку відповідності"; 6) затвердження нормативних характеристик технологічних витрат електричної енергії на її передачу та розподіл електричними мережами; 8) розроблення порядку формування прогнозного балансу електричної енергії ОЕС України; 9) формування та затвердження прогнозного балансу електричної енергії ОЕС України; 10) здійснення в межах своєї компетенції науково-технічної політики в електроенергетичному комплексі; 10-1) забезпечення в межах повноважень, передбачених законом, організації та проведення аукціонів з розподілу квот підтримки виробництва електричної енергії з альтернативних джерел енергії; 10-2) розроблення порядку визначення екологічної цінності електричної енергії, виробленої з відновлюваних джерел енергії; 10-3) формування та реалізація державної політики у сфері відновлюваних джерел енергії; 11) здійснення інших повноважень, визначених цим Законом, іншими законами України та покладених на нього Кабінетом Міністрів України. Центральний орган виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізацію державної політики в електроенергетичному комплексі, має право отримувати від учасників ринку інформацію, необхідну для виконання ним своїх повноважень відповідно до вимог цього Закону.

Згідно Положення про Міністерство енергетики України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 17.06.2020 № 507, Міністерство енергетики України (Міненерго) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України. Міненерго є головним органом у системі центральних органів виконавчої влади, який забезпечує: формування та реалізує державну політику в електроенергетичному, ядерно-промисловому, вугільно-промисловому, торфодобувному, нафтогазовому та нафтогазопереробному комплексі (далі - паливно-енергетичний комплекс).

13.04.2022 Наказом Міністерства енергетики України № 148 "Про врегулювання питань щодо постачання електричної енергії споживачам та розрахунків між учасниками роздрібного ринку електричної енергії у період дії в Україні воєнного стану" затверджено Положення про особливості постачання електричної енергії споживачам та розрахунків між учасниками роздрібного ринку електричної енергії у період дії в Україні воєнного стану.

Вказаний наказ був чинним у спірний період.

Згідно ч. 1 Положення, учасники роздрібного ринку електричної енергії керуються вимогами Закону України "Про ринок електричної енергії" та іншими нормативно правовими актами, з урахуванням цього Положення, для забезпечення стабільної роботи ринку електричної енергії в умовах воєнного стану.

Відповідно до п. 9 Положення обсяги споживання електричної енергії визначаються з урахуванням таких особливостей:

1) обсяги споживання електричної енергії на об`єктах споживачів визначаються відповідно до вимог Кодексу комерційного обліку електричної енергії, затвердженого постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, від 14 березня 2018 року № 311 (у редакції постанови Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, від 20 березня 2020 року № 716) (далі - Кодекс комерційного обліку електричної енергії), крім об`єктів споживачів, розташованих на територіях, на яких ведуться бойові дії, або на тимчасово окупованих територіях;

2) обсяги споживання електричної енергії на територіях, на яких ведуться бойові дії, або на тимчасово окупованих територіях визначаються:

- з урахуванням фактичних показів лічильника(ів) у разі отримання таких показів за допомогою засобів дистанційної передачі даних (АСКОЕ) або переданих споживачем чи персоналом оператора системи, або постачальником послуг комерційного обліку (ППКО), або постачальником електричної енергії (для населення);

- приймаються рівними нулю за період(и) відсутності електропостачання тривалістю більше ніж 24 години в розрахунковому періоді для споживачів, об`єкти яких заживлені від певного вузла/району/області електричних мереж оператора системи, з яких був відсутній відпуск електричної енергії споживачам;

- приймаються рівними нулю - з дня пошкодження/руйнування електроустановки споживача до непридатного для споживання стану відповідно до підтвердженої оператором системи або Держенергонаглядом заяви споживача;

- у порядку, встановленому Кодексом комерційного обліку електричної енергії, для кожної категорії споживачів (побутові, малі непобутові, інші непобутові) за їх середньодобовим споживанням в аналогічному періоді попереднього року із застосуванням коефіцієнта приросту/зниження споживання електричної енергії, розрахованого для відповідного періоду та території ліцензованої діяльності оператора системи, що здійснюють розподіл електричної енергії відповідному споживачу.

Коефіцієнт приросту/зниження споживання електричної енергії розраховується у відносних одиницях з точністю до чотирьох цифр після коми, як співвідношення величин обсягу відпуску електричної енергії споживачам у розрахунковому місяці за наявними у оператора системи фактичними даними станом на перше число календарного місяця, наступного за розрахунковим, до величини обсягу відпуску електричної енергії споживачам в аналогічному розрахунковому місяці попереднього року у відповідному вузлі/районі/області електричних мереж оператора системи;

3) оператор системи з урахуванням підстав, зазначених в абзацах третьому та четвертому підпункту 2 цього пункту, має перерахувати обсяги електричної енергії на підставі заяви споживача із дати підтвердженого виникнення підстав.

Після отримання оператором системи або постачальником послуг комерційного обліку електричної енергії документально підтверджених фактичних показів лічильника(ів), у тому числі після припинення чи скасування воєнного стану, щомісячні обсяги спожитої електричної енергії споживачем визначаються за середньодобовим обсягом споживання, який розраховується на основі зафіксованих двох останніх послідовно зчитаних показів лічильника(ів) та кількості днів між цими зчитуваннями (без урахування днів, коли відбувались перерви в електропостачанні споживача).

Таким чином, Положенням про особливості постачання електричної енергії споживачам та розрахунків між учасниками роздрібного ринку електричної енергії у період дії в Україні воєнного стану прямо встановлено, що після отримання оператором системи або постачальником послуг комерційного обліку електричної енергії документально підтверджених фактичних показів лічильника(ів), у тому числі після припинення чи скасування воєнного стану, щомісячні обсяги спожитої електричної енергії споживачем визначаються за середньодобовим обсягом споживання, який розраховується на основі зафіксованих двох останніх послідовно зчитаних показів лічильника(ів) та кількості днів між цими зчитуваннями (без урахування днів, коли відбувались перерви в електропостачанні споживача).

Отже, у даному випадку фактичні покази не відомі за спірні місяці 2022 року, тому Положення передбачає, що після отримання оператором системи або постачальником послуг комерційного обліку електричної енергії документально підтверджених фактичних показів лічильника(ів), у тому числі після припинення чи скасування воєнного стану, щомісячні обсяги спожитої електричної енергії споживачем визначаються за середньодобовим обсягом споживання, який розраховується на основі зафіксованих двох останніх послідовно зчитаних показів лічильника(ів) та кількості днів між цими зчитуваннями (без урахування днів, коли відбувались перерви в електропостачанні споживача).

Таким чином, як встановлено судом в процесі розгляду справи, оператор системи, тобто відповідач, зобов`язаний був у період дії Положення визначити обсяги споживання після отримання оператором системи або постачальником послуг комерційного обліку електричної енергії документально підтверджених фактичних показів лічильника(ів), у тому числі після припинення чи скасування воєнного стану, щомісячні обсяги спожитої електричної енергії споживачем визначаються за середньодобовим обсягом споживання, який розраховується на основі зафіксованих двох останніх послідовно зчитаних показів лічильника(ів) та кількості днів між цими зчитуваннями (без урахування днів, коли відбувались перерви в електропостачанні споживача) без заяви споживача. Для даного способу визначення обсягів подання заяви Положенням не передбачається.

Стосовно заперечень відповідача, викладених у відзиві на позовну заяву, з підстав того, що в провадженні господарського суду Харківської області перебувала справа № 922/4903/23 за позовом Комунального підприємства «АКВА» Шевченківської селищної ради до Акціонерного товариства «Харківобленерго» про зобов`язання відповідача визначити обсяг спожитої (розподіленої) позивачем електричної енергії за кожен розрахунковий місяць, а саме: за лютий, березень, квітень, травень, червень, липень, серпень, вересень, жовтень та листопад 2022 року розрахунковим шляхом за значенням середньодобового споживання попереднього розрахункового місяця, суд зазначає таке.

Рішенням Господарського суду Харківської області від 26.03.2024 року у справі № 922/4903/23 відмовлено у задоволенні позову з огляду на Положення про особливості постачання електричної енергії споживачам та розрахунків між учасниками роздрібного ринку електричної енергії у період дії в Україні воєнного стану, яким прямо встановлено, що після отримання оператором системи або постачальником послуг комерційного обліку електричної енергії документально підтверджених фактичних показів лічильника(ів), у тому числі після припинення чи скасування воєнного стану, щомісячні обсяги спожитої електричної енергії споживачем визначаються за середньодобовим обсягом споживання, який розраховується на основі зафіксованих двох останніх послідовно зчитаних показів лічильника(ів) та кількості днів між цими зчитуваннями (без урахування днів, коли відбувались перерви в електропостачанні споживача).

Тобто, позовні вимоги Комунального підприємства «АКВА» Шевченківської селищної ради у справі № 922/1334/24 інші, ніж у попередній справі. Так як йдеться не лише про вилучення декількох місяців, а і про інший предмет позовних вимог, а саме спосіб визначення обсягу розподіленої електричної енергії: не у відповідності до умов Договору, а на підставі прийнятого 13.04.2022 Наказу Міністерства енергетики України № 148 Про врегулювання питань щодо постачання електричної енергії споживачам та розрахунків між учасниками роздрібного ринку електричної енергії у період дії в Україні воєнного стану, яким затверджено Положення про особливості постачання електричної енергії споживачам та розрахунків між учасниками роздрібного ринку електричної енергії у період дії в Україні воєнного стану.

Підсумовуючи викладене, враховуючи фактичні обставини справи та наведені норми законодавства, суд дійшов висновку про задоволення позовних вимогу повному обсязі.

Відповідно до ст. 129 ГПК України, витрати по оплаті судового збору покладаються на відповідача.

На підставі викладеного та керуючись ст.ст. 6, 8, 19, 124, 129 Конституції України, ст.ст. 12, 13, 73, 74, 76-79, 91, 129, 232, 233, 236-241 Господарського процесуального кодексу України, суд -

ВИРІШИВ:

Позов задовольнити.

Зобов`язати АТ Харківобленерго визначити щомісячні обсяги спожитої КП АКВА електричної енергії за розрахункові місяці, а саме: за квітень, жовтень та листопад 2022 року, за середньодобовим обсягом споживання, який розраховується на основі зафіксованих двох останніх послідовно зчитаних показів лічильника(ів) та кількості днів між цими зчитуваннями (без урахування днів, коли відбувались перерви в електропостачанні споживача).

Стягнути з Акціонерного товариства "Харківобленерго" (вул. Георгія Тарасенка, буд. 149, м. Харків, 61037, ЄДРПОУ 00131954) на користь Комунального підприємства "АКВА" Шевченківської селищної ради (пров. Ломоносова, буд. 5, смт. Шевченкове, Куп`янський р-н, Харківська обл., 63601, ЄДРПОУ 41390693) -судовий збір у сумі 3028,00 грн. на розрахунковий рахунок UA153515330000026001052217632, МФО 351533.

Видати наказ після набрання рішенням законної сили.

Відповідно до ст. 241 ГПК України, рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Згідно ст.ст. 256, 257 ГПК України, рішення може бути оскаржене до Східного апеляційного господарського суду протягом двадцяти днів з дня складання повного тексту рішення, з урахуванням приписів п.п. 17.5 п.17 Перехідних положень ГПК України.

Позивач: Комунальне підприємство "АКВА" Шевченківської селищної ради (пров. Ломоносова, буд. 5, смт. Шевченкове, Куп`янський р-н, Харківська обл., 63601, ЄДРПОУ 41390693).

Відповідач: Акціонерне товариство "Харківобленерго" (вул. Георгія Тарасенка, буд. 149, м. Харків, 61037, ЄДРПОУ 00131954).

Повне рішення складено "26" серпня 2024 р.

СуддяВ.В. Усата

справа № 922/1334/24

СудГосподарський суд Харківської області
Дата ухвалення рішення19.08.2024
Оприлюднено27.08.2024
Номер документу121192411
СудочинствоГосподарське
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із правочинів, зокрема, договорів Невиконання або неналежне виконання зобов’язань купівлі-продажу поставки товарів, робіт, послуг енергоносіїв

Судовий реєстр по справі —922/1334/24

Судовий наказ від 13.12.2024

Господарське

Східний апеляційний господарський суд

Склярук Ольга Ігорівна

Постанова від 12.12.2024

Господарське

Східний апеляційний господарський суд

Склярук Ольга Ігорівна

Постанова від 12.12.2024

Господарське

Східний апеляційний господарський суд

Склярук Ольга Ігорівна

Ухвала від 05.12.2024

Господарське

Східний апеляційний господарський суд

Склярук Ольга Ігорівна

Ухвала від 14.11.2024

Господарське

Східний апеляційний господарський суд

Склярук Ольга Ігорівна

Ухвала від 24.10.2024

Господарське

Східний апеляційний господарський суд

Склярук Ольга Ігорівна

Ухвала від 19.09.2024

Господарське

Східний апеляційний господарський суд

Склярук Ольга Ігорівна

Рішення від 19.08.2024

Господарське

Господарський суд Харківської області

Усата В.В.

Ухвала від 09.08.2024

Господарське

Господарський суд Харківської області

Усата В.В.

Ухвала від 25.07.2024

Господарське

Господарський суд Харківської області

Усата В.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні