Рішення
від 26.08.2024 по справі 420/17108/23
ОДЕСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Справа № 420/17108/23

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

26 серпня 2024 року м. Одеса

Одеський окружний адміністративний суд у складі судді Іванова Е.А., розглянувши у спрощеному позовному провадженні в приміщенні суду в м. Одесі адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 , ОСОБА_2 до Департаменту праці та соціальної політики Одеської міської ради, Державного підприємства «Інформаційно-Обчислювальний Центр Міністерства соціальної політики України», Міністерства соціальної політики України про визнання протиправною бездіяльність та зобов`язання вчинити певні дії про визнання протиправною бездіяльність та зобов`язання вчинити певні дії,-

ВСТАНОВИВ:

Позивачі звернулись до суду з вищевказаним позовом у якому просять визнати протиправною бездіяльність Департаменту праці та соціальної політики Одеської міської ради (далі відповідач-1) щодо не прийняття рішення про призначення допомоги на проживання (із дотриманням Порядку надання допомоги на проживання внутрішньо переміщеним особам затверджений постановою КМУ від 20.03.2022 р. № 332) у період з 11.07.2022 року по 01.03.2023 року щодо внутрішньо переміщеної особи ОСОБА_1 (довідка переселенця № 5106 - 7501126183 від 11.07.2022 р.) та внутрішньо переміщеної особи ОСОБА_2 (довідка переселенця № 5106 - 7501126184 від 11.07.2022 р.); визнати протиправним та скасувати рішення, у формі Повідомлення про відмову в призначенні соціальної допомоги № 15102001012257521 за заявою ОСОБА_1 ; зобов`язати відповідача-1 з 01.08.2022 року здійснити призначення, нарахування та виплату ОСОБА_1 та ОСОБА_2 допомоги на проживання внутрішньо переміщеній особі, відповідно до Порядку надання допомоги на проживання внутрішньо переміщеним особам затверджений постановою КМУ від 20.03.2022 р. № 332, мотивуючи це тим, що 24.02.2022 року позивач ОСОБА_1 разом з донькою ОСОБА_2 2009 р.н. вимушено покинули своє місце проживання АДРЕСА_1 та переїхали до м.Одеси. 11.07.2022 року позивачі через портал Дія зареєструвались як внутрішньо переміщені особи за адресою: АДРЕСА_2 . та в той же день звернулись до Департаменту праці та соціальної політики Одеської міської ради із заявою про надання їм допомоги як внутрішньо переміщеним особам та надала документи та не отримала відповіді. Та після звернення на гарячу лінію 13.04.2023 р. отримала від відповідача-1 листа: у якому зазначалось, що у призначенні допомоги на проживання було відмовлено на центральному рівні та відповідно до змін, що вносилися до Переліку Nє 75 від 25.04.2022 р., 26.08.2022р., 17.10.2022 р., 28.10.2022 р., 17.11.2022 р. та 30.11.2022 р. Кушугумська селищна територіальна громада була зазначена, 26.09.2022 р. та 15.12.2022 р. -відсутня.

У зазначені періоди, коли вищевказана громада була зазначена у Переліку Nє 75, Ви із заявами про призначення допомоги не зверталися, тому допомога на проживання Вам не

призначалася. У Переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією, затвердженому наказом Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України Nє 309 від 22.12.2022

р. весь Запорізький район Запорізької області зазначений з 01.01.2023 р.

Із письмовою заявою про призначення допомоги на проживання Вам та дитині Ви звернулися до управління соціального захисту населення в Київському районі 29.03.2023

р. Позивачі вважають, що оскаржуване рішення не відповідає критеріям, які висуваються до індивідуальноправового акту та не прийнято протягом відведених для цього 10 робочих днів відповідачем-1 не враховано наявність умови для призначення допомоги, а саме бути облікованою на території включеній у розпорядження КМУ від 06.03.2022 року №204-р на яке міститься посилання в пункті 2 Порядку №332 або переміщеним з такої території.

Ухвалою суду від 17.07.2023 відкрито провадження у справі, призначено справу до судового розгляду за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи.

Ухвалою суду від 15.09.2023 року доручено Департаменту праці та соціальної політики Одеської міської ради надати до Одеського окружного адміністративного суду відомості щодо органу (назва, адреса, код ЄДРПОУ) яким прийнято рішення про відмову в призначенні допомоги на проживання ОСОБА_1 15.07.2022 року; надати копію рішення про відмову в призначенні допомоги на проживання ОСОБА_1 15.07.2022 року, та зупинено провадження.

Ухвалою суду від 10.05.2024 року поновлено провадження у справі.

Ухвалою суду від 10.05.2024 року залучено до участі по справі в якості співвідповідача Державним підприємством «Інформаційно-Обчислювальний Центр Міністерства соціальної політики України» та Міністерство соціальної політики України.

Ухвалою суду від 19.07.2024р. зобов`язано Міністерство цифрової трансформації України надати до Одеського окружного адміністративного суду наступні відомості :

Чи надходило через мобільний додаток Порталу Дія 11.07.2022 року від ОСОБА_1 1983р.н. (рнокпп НОМЕР_1 ), ОСОБА_2 2009р.н. (рнокпп НОМЕР_2 ) заява/и на видачу довідок переселенців та заява/и про надання допомоги на проживання внутрішнім переміщеним особам, якщо так, то ким перевірялись заяви та приймалось рішення щодо виплати допомоги в т.ч. чи включались дані особи вами до списків для подачи до Державного підприємства «Інформаційно-Обчислювальний Центр Міністерства соціальної політики України» для виплат?, та яким чином рішення за наслідками розгляду вказаних заяв було доведено до цих осіб? Та надати докази на підтвердження.

Витребувано у ОСОБА_1 , ОСОБА_2 докази звернення до органів Департаменту праці та соціальної політики Одеської міської ради 11.07.2022 року з заявою/ами про надання допомоги на проживання внутрішньо переміщеним особам за формою визначеною у Додатку №1 до Порядку надання допомоги на проживання внутрішньо переміщеним особам (в редакції постанови Кабінету Міністрів України від 1 липня 2022 р. № 755).

08.08.2023 року від представника відповідача-1 до суду надійшов відзив на позов у якому він просить відмовити у задоволенні позову з підстав того, що на час звернення ОСОБА_1 11.07.2022 року в Переліку №75 від 25.04.2022 року (втратив чинності 27.12.2022р.) Кашугумська селищна територіальна громада Запорізького району Запорізької області відсутні. Згідно із Інтегрованою інформаційною системою «Соціальна громада» Державного підприємства «Інформаційно-обчислювальний центр Міністерства соціальної політики України» рішення про відмову в призначенні допомоги на проживання ОСОБА_1 було прийнято на центральному рівні 15.07.2022р. Відповідно до змін, що вносилися до Переліку Nє 75 від 25.04.2022 р., 26.08.2022р., 17.10.2022 р., 28.10.2022 р., 17.11.2022 р. та 30.11.2022р. Кашугумська селищна територіальна громада була зазначена, 26.09.2022 р. та 15.12.2022 р. відсутня. У зазначені періоди, коли вище вказана громада була зазначена у Переліку №75, ОСОБА_1 із завами про призначення допомоги до управління соціального захисту населення в Київському району не зверталась, тому допомога не призначалась. У Переліку територій на яких ведуться (велись) бойові дії або тимчасово окупованих рф затвердженому наказом №309 від 22.12.2022р. весь Запорізький район Запорізької області зазначений з 01.01.2023 року, та після звернення до управління із письмовою заявою від 01.03.2023 року про призначення допомоги на проживання внутрішньо переміщеним особам позивачам допомога призначена з 01.03.2023 року у розмірі 5000грн. щомісячно.

Також у заяві на виконання ухвали суду, яка надійшла до суду 13.12.2023р. відповідач-1 уточнив, що ОСОБА_1 , отримує грошову допомогу з 04.04.2023 року щомісячно по 5000грн.

19.12.2023 року до суду від представника позивачів надійшли додаткові пояснення.

27.05.2024 року від представника відповідача Державного підприємства «Інформаційно-обчислювального центру Міністерства соціальної політики» до суду надійшов відзив у кому він просить відмовити у задоволенні вимог в частині визнання протиправною бездіяльності та дій протиправними, зобов`язання вчинити певні дії до нього, з підстав того, що Кушугумська селищна територіальна громада в переліку територіальних громад, які розташовані в районі проведення воєнних дій або які перебувають в тимчасовій окупації , оточені відсутні. Тому 11.07.2022 року позивач не мав законних підстав для отримання допомоги, а у періоди коли Кушугумська селищна територіальна громада була зазначена у Переліку №75 позивач із заявами про призначення допомоги не зверталась. Та функція призначення допомоги покладена на органи соціального захисту населення, таким чином Державне підприємство «Інформаційно-обчислювальний центр Міністерства соціальної політики» матиме змогу здійснити нарахування допомоги позивача з 11.07.2022 року виключно після внесення інформації про її призначення органом соціального захисту населення після проведення перевірки інформації.

Дослідивши зміст заяв по суті справи, надані до суду письмові докази у справі, оцінивши їх за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх всебічному, повному і об`єктивному дослідженні, проаналізувавши положення чинного законодавства, що регулює спірні правовідносини, суд доходить висновку, що позов підлягає частковому задоволенню з наступних підстав.

Обставини справи.

ОСОБА_1 1983 року народження є матір`ю ОСОБА_2 2009 року народження, та разом проживали та були зареєстровані: АДРЕСА_1 та після вторгнення військ рф в 2022 році переїхали до м.Одеси та 11.07.2022 року через Портал «ДІЯ» зареєструвались як внутрішньо переміщені особи за адресою: АДРЕСА_2 та отримали довідку переселенця №5106-7501126183 та 5106-7501126184 (а.с.12,13). Водночас через Портал «ДІЯ» ОСОБА_1 подала заява на призначення допомоги на проживання внутрішньо переміщеним особам на себе та доньку.

Та у призначенні допомоги позивачам було відмовлено, з підстав того, що відповідно до змін, що вносилися до Переліку Nє 75 від 25.04.2022 р., 26.08.2022р., 17.10.2022 р., 28.10.2022 р., 17.11.2022 р. та 30.11.2022р. Кашугумська селищна територіальна громада була зазначена, 26.09.2022 р. та 15.12.2022 р. відсутня. У зазначені періоди, коли вище вказана громада була зазначена у Переліку №75, ОСОБА_1 із завами про призначення допомоги до управління соціального захисту населення в Київському району не зверталась.

Та після звернення через Портал «ДІЯ» до управління соціального захисту населення Департаменту праці та соціальної політики Одеської міської ради із письмовою заявою від 29.03.2023 року про призначення допомоги на проживання внутрішньо переміщеним особам позивачам була призначена відповідачем-1 допомога з 04.04.2023 року у розмірі 5000грн. щомісячно.

Допомога у квітні 2023 році була призначена, так як згідно Наказу Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України №309 від 22.12.2022 року весь Запорізький район Запорізької області зазначений з 01.01.2023р.

Та позивачі вважають, що вони мали право на отримання допомоги ще з 11.07.2022 року, та їм неправомірно було відмовлено у її призначені, з чим вони не погодились та звернулись до суду.

Джерела права та висновки суду.

Відповідно до статті 1 Закону України «Про забезпечення прав і свобод внутрішньо переміщених осіб» від 20.10.2014 №1706-VII (далі - Закон №1706-VII) внутрішньо переміщеною особою є громадянин України, іноземець або особа без громадянства, яка перебуває на території України на законних підставах та має право на постійне проживання в Україні, яку змусили залишити або покинути своє місце проживання у результаті або з метою уникнення негативних наслідків збройного конфлікту, тимчасової окупації, повсюдних проявів насильства, порушень прав людини та надзвичайних ситуацій природного чи техногенного характеру.

Статтею 2 Закону №1706-VII встановлено, що Україна вживає всіх можливих заходів, передбачених Конституцією та законами України, міжнародними договорами, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України, щодо запобігання виникненню передумов вимушеного внутрішнього переміщення осіб, захисту та дотримання прав і свобод внутрішньо переміщених осіб, створення умов для добровільного повернення таких осіб до покинутого місця проживання або інтеграції за новим місцем проживання в Україні.

Згідно частин 1 та 2 статті 4 Закону №1706-VII факт внутрішнього переміщення підтверджується довідкою про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи, що діє безстроково, крім випадків, передбачених статтею 12 цього Закону.

Підставою для взяття на облік внутрішньо переміщеної особи є проживання на території, де виникли обставини, зазначені в статті 1 цього Закону, на момент їх виникнення.

Частиною 1 статті 5 Закону №1706-VII передбачено, що довідка про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи засвідчує місце проживання внутрішньо переміщеної особи на період наявності підстав, зазначених у статті 1 цього Закону.

Відповідно до абзацу другого пункту 1 Порядку оформлення і видачі довідки про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 1 жовтня 2014 р. №509 (далі - Порядок № 509) довідка є документом, який підтверджує факт внутрішнього переміщення і взяття на облік внутрішньо переміщеної особи.

Згідно положень п.2 Порядку №509 для отримання довідки повнолітня або неповнолітня внутрішньо переміщена особа звертається особисто, а малолітня дитина, недієздатна особа або особа, дієздатність якої обмежена, - через законного представника із заявою про взяття на облік за формою згідно додатком 1 до структурного підрозділу з питань соціального захисту населення районних, районних у м. Києві держадміністрацій, виконавчих органів міських, районних у містах (у разі утворення) рад (далі - уповноважені органи).

Заява про взяття на облік та включення до Єдиної інформаційної бази даних про внутрішньо переміщених осіб інформації про внутрішньо переміщену особу за наявності технічної можливості може подаватися також через Єдиний державний вебпортал електронних послуг (далі - Портал Дія).

У період дії воєнного стану, введеного Указом Президента України від 24 лютого 2022 р. №64 "Про введення воєнного стану в Україні", внутрішньо переміщена особа для отримання довідки може звернутися до уповноваженої особи виконавчого органу сільської, селищної, міської ради або центру надання адміністративних послуг (далі - уповноважена особа територіальної громади / центру надання адміністративних послуг).

Уповноважена особа територіальної громади / центру надання адміністративних послуг приймає рішення та видає довідку внутрішньо переміщеній особі і реєструє заяву з формуванням електронної справи з використанням інформаційних систем Мінсоцполітики для включення інформації про внутрішньо переміщену особу до Єдиної інформаційної бази даних про внутрішньо переміщених осіб.

З метою обліку внутрішньо переміщених осіб орган соціального захисту населення на підставі отриманої електронної справи включає інформацію про таких осіб до Єдиної інформаційної бази даних про внутрішньо переміщених осіб.

На отримання довідки мають право особи, які після введення Указом Президента України від 24 лютого 2022 р. № 64 "Про введення воєнного стану в Україні" воєнного стану перемістилися з території адміністративно-територіальної одиниці, на якій проводяться бойові дії та яка визначена в переліку, затвердженому розпорядженням Кабінету Міністрів України від 6 березня 2022 р. № 204 "Про затвердження переліку адміністративно-територіальних одиниць, на території яких надається допомога застрахованим особам в рамках Програми "єПідтримка" (далі - територія адміністративно-територіальної одиниці, на якій проводяться бойові дії).

Інформація про внутрішньо переміщену особу, у тому числі отримана від уповноваженої особи територіальної громади / центру надання адміністративних послуг у вигляді сформованої електронної справи, включається до Єдиної інформаційної бази даних про внутрішньо переміщених осіб без копій / сканкопій документів, передбачених пунктом 4 цього Порядку. При цьому посадова особа уповноваженого органу, уповноважена особа територіальної громади / центру надання адміністративних послуг несе персональну відповідальність за правильність внесення інформації про внутрішньо переміщену особу до електронної справи та Єдиної інформаційної бази даних про внутрішньо переміщених осіб.

Відповідно до пункту 2-1 Порядку № 509 заява про взяття на облік може бути подана в електронній формі з використанням мобільного додатка Єдиного державного веб-порталу електронних послуг (далі - Портал Дія) повнолітньою або неповнолітньою внутрішньо переміщеною особою, якій присвоєно реєстраційний номер облікової картки платника податків. У разі наявності в такої особи дітей подання заяви про взяття їх на облік можливе лише за наявності відображення в електронному вигляді інформації, що міститься у свідоцтві про народження таких дітей, виготовленому на паперовому бланку (далі - е-свідоцтво про народження).

Для подання заяви особі необхідно встановити мобільний додаток порталу «ДІЯ» на електронний пристрій, критерії якого підтримують використання такого додатка, підключений до Інтернету, із увімкненою функцією геолокації, та пройти електронну ідентифікацію та автентифікацію з використанням інтегрованої системи електронної ідентифікації, електронного підпису, що базується на кваліфікованому сертифікаті електронного підпису, або інших засобів електронної ідентифікації, які дають змогу однозначного встановлення особи.

Заява про взяття на облік в електронній формі формується засобами мобільного додатка Порталу Дія у формі, придатній для сприйняття її змісту відповідно до відомостей, зазначених у пункті 3 цього Порядку, заповнення форм (полів) заяви здійснюється автоматично, зокрема з урахуванням відомостей, отриманих у порядку електронної інформаційної взаємодії.

Під час формування заяви в мобільному додатку Порталу Дія отримуються/ /підтверджуються такі відомості:

із Єдиного державного демографічного реєстру через єдину інформаційну систему МВС (щодо осіб, які мають паспорт громадянина України у формі картки та/або паспорт громадянина України для виїзду за кордон, оформлені засобами Єдиного державного демографічного реєстру) - відомості про стать особи, дату та місце народження, серію та/або номер, дату видачі, найменування уповноваженого суб`єкта, що видав паспорт, строк дії (за наявності), адресу та дату поточного задекларованого/зареєстрованого місця проживання;

із відомчої інформаційної системи ДМС через єдину інформаційну систему МВС - відомості про адресу та дату поточного задекларованого/зареєстрованого місця проживання, відомості про особу (за наявності): стать, дата та місце народження, серія та номер, дата видачі паспорта громадянина України, найменування уповноваженого суб`єкта, що видав паспорт;

із електронного пристрою, за допомогою якого особа подає заяву, - відомості про геолокацію особи на момент подання такої заяви;

із е-свідоцтва про народження (за наявності) - відомості про серію та номер свідоцтва про народження дитини.

Відповідальність за достовірність відомостей, що містяться в заяві про взяття на облік, несе заявник.

У разі подання заяви в електронній формі через портал ДІЯ , у тому числі мобільний додаток Порталу Дія, складення та/або подання будь-яких інших заяв, документів чи відомостей для отримання довідки не вимагається.

Обробка персональних даних осіб здійснюється відповідно до законодавства про захист персональних даних.

Заява про взяття на облік в електронній формі, сформована засобами мобільного додатка Порталу Дія та накладеним віддаленим кваліфікованим електронним підписом "Дія.Підпис" ("Дія ID") особи, передається засобами Порталу Дія до інформаційної системи Мінсоцполітики для включення до Єдиної інформаційної бази даних про внутрішньо переміщених осіб.

Після включення відомостей про особу до Єдиної інформаційної бази даних про внутрішньо переміщених осіб така особа може сформувати засобами Порталу ДІЯ електронну довідку, яка підтверджує факт внутрішнього переміщення та взяття на облік такої особи відповідно до пункту 6-1 цього Порядку.

Внутрішньо переміщена особа, яка подала заяву в електронній формі через Портал Дія, зокрема мобільний додаток Порталу Дія, після включення відомостей про неї до Єдиної інформаційної бази даних про внутрішньо переміщених осіб може звернутися до уповноваженого органу або уповноваженої особи територіальної громади/центру надання адміністративних послуг за місцем перебування на обліку для отримання довідки у паперовій формі.

Така довідка з позначкою щодо подання внутрішньо переміщеною особою заяви в електронній формі видається уповноваженим органом або уповноваженою особою територіальної громади/центру надання адміністративних послуг відповідно до пункту 6 цього Порядку.

Пунктом 6 Порядку № 509 передбачено, що у день подання заяви про взяття на облік, крім випадків, передбачених абзацом другим пункту 4 цього Порядку, безоплатно видається довідка за формою згідно з додатком 2, яка роздруковується на аркуші формату А4, підписується посадовою особою уповноваженого органу та скріплюється печаткою такого органу.

У період дії воєнного стану в разі звернення внутрішньо переміщеної особи для отримання довідки до уповноваженої особи виконавчого органу сільської, селищної, міської ради або центру надання адміністративних послуг відповідна довідка видається уповноваженою особою територіальної громади / центру надання адміністративних послуг.

Електронна форма довідки може формуватися засобами Єдиної інформаційної бази даних про внутрішньо переміщених осіб та Порталу Дія і передається в мобільний додаток Порталу Дія внутрішньо переміщеної особи за її запитом шляхом використання інформації, наявної в Єдиній інформаційній базі даних про внутрішньо переміщених осіб та переданої до Порталу Дія з дотриманням вимог законодавства про інформацію та законодавства про захист персональних даних.

Довідка діє безстроково, крім випадків, передбачених статтею 12 Закону та абзацом восьмим цього пункту.

Згідно з п.61 особа, яка включена до Єдиної інформаційної бази даних про внутрішньо переміщених осіб може замовити електронну довідку, яка підтверджує факт внутрішнього переміщення і взяття на облік такої особи (далі - електронна довідка), разом з унікальним електронним ідентифікатором (QR-кодом, штрих-кодом, цифровим кодом). Замовлення та формування електронної довідки здійснюється безоплатно.

Для замовлення електронної довідки особі необхідно встановити мобільний додаток Порталу Дія на електронний пристрій, критерії якого підтримують використання такого додатка, підключений до Інтернету, і пройти електронну ідентифікацію та автентифікацію.

Електронна довідка формується засобами Єдиної інформаційної бази даних про внутрішньо переміщених осіб та Порталу Дія і передається в мобільний додаток Порталу Дія особи за її запитом шляхом використання інформації, наявної в Єдиній інформаційній базі даних про внутрішньо переміщених осіб та переданої до Порталу Дія з дотриманням вимог законодавства про інформацію та законодавства про захист персональних даних.

Інформаційна взаємодія Порталу Дія та Єдиної інформаційної бази даних про внутрішньо переміщених осіб здійснюється відповідно до Положення про електронну взаємодію державних електронних інформаційних ресурсів, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 8 вересня 2016 р. № 606 "Деякі питання електронної взаємодії державних електронних інформаційних ресурсів" (Офіційний вісник України, 2016 р., N 73, ст. 2455).

Особа за її запитом отримує через мобільний додаток Порталу Дія сформовану електронну довідку разом з унікальним електронним ідентифікатором (QR-кодом, штрих-кодом, цифровим кодом) за наявності в Єдиній інформаційній базі даних про внутрішньо переміщених осіб необхідної інформації.

Доступ особи до електронної довідки забезпечується протягом періоду дії довідки та припиняється в разі прийняття рішення про скасування довідки з відображенням відповідного статусу дії довідки під час проведення перевірки з використанням технічних засобів Єдиної інформаційної бази даних про внутрішньо переміщених осіб та ОСОБА_5 .

Електронна довідка пред`являється особою на електронному носії, критерії якого підтримують використання мобільного додатка Порталу Дія, без пред`явлення довідки про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи.

Особа може подавати електронну довідку через Портал Дія , зокрема з використанням мобільного додатка Портал Дія , за умови проведення одержувачами такої інформації перевірки та підтвердження відповідності таких реєстраційних даних в електронній формі інформаційно-телекомунікаційними засобами. Перевірка достовірності електронної довідки здійснюється у випадках, передбачених законодавством, за допомогою технічних засобів, зокрема з використанням унікального електронного ідентифікатора (QR-коду, штрих-коду, цифрового коду), який забезпечує в режимі реального часу отримання даних з Єдиної інформаційної бази даних про внутрішньо переміщених осіб.

Особа за власним рішенням може надати електронні копії (відомості, дані) електронної довідки засобами Порталу Дія, зокрема з використанням мобільного додатка Порталу Дія, визначеним нею юридичним особам та фізичним особам - підприємцям, інформаційно-телекомунікаційні системи яких підключені до Порталу Дія.

Електронні копії (відомості, дані) електронних довідок також можуть бути сформовані засобами Порталу Дія, зокрема з використанням мобільного додатка Порталу Дія, для забезпечення можливості подальшої їх передачі електронною поштою з дотриманням вимог законодавства у сфері захисту інформації в інформаційно-телекомунікаційних системах за умови укладення суб`єктами, що отримуватимуть такі електронні копії, з технічним адміністратором Порталу Дія договору приєднання.

З огляду на викладене, доказом внутрішнього переміщення особи є довідка, яка підтверджує факт внутрішнього переміщення та взяття на облік такої особи, яка може бути сформована в електронному вигляді засобами Порталу Дія або у паперовій формі уповноваженою особою територіальної громади/центру надання адміністративних послуг.

Відповідно до частин другої, третьої статті 7 Закону №1706-VII, Україна вживає всіх можливих заходів, спрямованих на розв`язання проблем, пов`язаних із соціальним захистом, зокрема відновленням усіх соціальних виплат внутрішньо переміщеним особам.

Громадянин пенсійного віку, особа з інвалідністю, дитина з інвалідністю та інша особа, яка перебуває у складних життєвих обставинах, яких зареєстровано внутрішньо переміщеними особами, мають право на отримання соціальних послуг відповідно до законодавства України за місцем реєстрації фактичного місця проживання такої внутрішньо переміщеної особи.

За приписами частини першої статті 9 Закону №1706-VII, внутрішньо переміщена особа має право, зокрема, на створення належних умов для її постійного чи тимчасового проживання.

20.03.2022 Кабінетом Міністрів України прийнято постанову №332 «Деякі питання виплати допомоги на проживання внутрішньо переміщеним особам», якою затверджено Порядок надання допомоги на проживання внутрішньо переміщеним особам (далі Порядок №332 в редакції чинній на час виникнення правовідносин).

Відповідно до п.1 Порядку №332 цей Порядок визначає механізм надання допомоги на проживання внутрішньо переміщеним особам (далі - допомога).

Пунктом 2 Порядку № 332 передбачено, що допомога надається особам, які перемістилися з тимчасово окупованої території Російською Федерацією території України, а також території адміністративно-територіальних одиниць, де проводяться бойові дії та що визначені в переліку адміністративно-територіальних одиниць, на території яких платникам єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, які перебувають на обліку на відповідній території, може надаватися допомога в рамках Програми єПідтримка, затвердженому розпорядженням Кабінету Міністрів України від 6 березня 2022 р. № 204. Облік внутрішньо переміщених осіб ведеться відповідно до Порядку оформлення і видачі довідки про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 1 жовтня 2014 р. №509 "Про облік внутрішньо переміщених осіб".

Згідно з пунктом 3 Порядку №332 допомога надається щомісячно з місяця звернення до квітня 2022 р. включно на кожну внутрішньо переміщену особу, відомості про яку включено до Єдиної інформаційної бази даних про внутрішньо переміщених осіб, у таких розмірах: для осіб з інвалідністю та дітей - 3000 гривень; для інших осіб - 2000 гривень.

Допомога виплачується за повний місяць незалежно від дати звернення за її наданням.

Допомога не надається внутрішньо переміщеним особам, які були обліковані як внутрішньо переміщені особи до 24 лютого 2022 р. у регіонах, що не включені до переліку, зазначеному в абзаці першому пункту 2 цього Порядку, за винятком осіб, які отримували щомісячну адресну допомогу внутрішньо переміщеним особам для покриття витрат на проживання, у тому числі на оплату житлово-комунальних послуг.

Починаючи з травня 2022 р. допомога надається внутрішньо переміщеним особам, які перемістилися з тимчасово окупованої території Російською Федерацією території України, території територіальних громад, що розташовані в районі проведення воєнних (бойових) дій або які перебувають в тимчасовій окупації, оточенні (блокуванні), а також внутрішньо переміщеним особам, у яких житло зруйноване або непридатне для проживання внаслідок пошкодження і які подали до 20 травня 2022 р. заявку на відшкодування відповідних втрат, зокрема через Єдиний державний вебпортал електронних послуг, або за умови подання документального підтвердження від органів місцевого самоврядування факту пошкодження/знищення нерухомого майна внаслідок бойових дій, терористичних актів, диверсій, спричинених військовою агресією Російської Федерації.

Перелік територіальних громад, які розташовані в районі проведення воєнних (бойових) дій або які перебувають в тимчасовій окупації, оточенні (блокуванні), формується в електронній формі відповідно до Положення про інформаційну систему формування переліку територіальних громад, які розташовані в районі проведення воєнних (бойових) дій або які перебувають в тимчасовій окупації, оточенні (блокуванні), затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 7 травня 2022 р. № 562, а у разі відсутності технічної можливості формування такого переліку в електронній формі - затверджується Мінреінтеграції за погодженням з Міноборони на підставі пропозицій відповідних обласних, Київської міської військових адміністрацій.

Та у Переліку територіальних громад, що розташовані в районі проведення воєнних (бойових) дій або які перебувають в тимчасовій окупації, оточенні (блокуванні) станом на 09 травня 2022 року затвердженого Наказом Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України 25 квітня 2022 року №75 (у редакції наказу Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України від 28 квітня 2022 року №80) міститься Кушугумська селищна територіальна громада Запорізького району Запорізької області.

Так само містилась Кушугумська селищна територіальна громада Запорізького району Запорізької області й у Переліку станом на 12.05.2022р. 18.05.2022р. 24.05.2022р. 27.05.2022р. 30.05.2022р. 23.08.2022р. 23.08.2022р. 23.10.2022р. 10.11.2022р. 23.11.2022р. 10.12.2022р.

Розпорядженням КМУ №204-р від 6 березня 2022 р. затверджений Перелік адміністративно-територіальних одиниць, на території яких надається допомога застрахованим особам в рамках Програми єПідтримка до якого включена Запорізька область.

Наказом Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України №309 від 22.12.2022р. (зареєстрований в Міністерстві юстиції України 23 грудня 2022 р. за № 1668/39004 ) скасовано Наказ Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України 25 квітня 2022 року №75 та затверджений Перелік територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією та у якому вказано, що вся територія Запорізького району в період з 12.03.2022р. по 31.12.2022р. була територією активних бойових дій.

Судом встановлено, що позивачі перемістились з постійного місця проживання у с.Малокатеринівка Запорізького району Запорізької області до м. Одеса через проведення бойових дій та місце проживання позивача до територій, було віднесено як таке, що розташоване в районі проведення воєнних (бойових) дій.

Позивач ОСОБА_1 перемістилась до м.Одеси разом із своєю неповнолітньою донькою ОСОБА_3 2009 р.н.

Спір у цій справі виник через те, що 11.07.2022 позивачем через мобільний додаток «Дія» подана заява про оформлення статусу внутрішньо переміщеної особи та на отримання допомоги внутрішньо переміщеним особам на неї та неповнолітньої доньки, однак допомога не виплачена через відсутність на момент звернення (11.07.2022р) Кушугумської селищної ради до якої входить с.Малокатеринівка в Переліку №75.

Суд зазначає, що для отримання допомоги на проживання внутрішньо переміщеним особам у відповідності до Порядку №332 (у редакції станом на 30.06.2022) позивачами мало бути дотримано умови:

- отримувати щомісячну адресну допомогу внутрішньо переміщеним особам для покриття витрат на проживання, у тому числі на оплату житлово-комунальних послуг станом на 24.02.2022 року;

- або бути облікованою на території, включеній у Розпорядження Кабінету Міністрів України від 06.03.2022 року №204-р «Про затвердження переліку адміністративно-територіальних одиниць, на території яких надається допомога застрахованим особам в рамках Програми «єПідтримка», на яке міститься посилання в п.2 Порядку №332 або переміщеним з такої території.

Позивачі мають право на отримання допомоги, оскільки вони є внутрішньо переміщеними особами, які станом на 24.02.2022 перебували на обліку (місце реєстрації) у Запорізькій області Запорізький район, який входить до Переліку адміністративно-територіальних одиниць, на території яких платникам єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, які перебувають на обліку на відповідній території, може надаватися допомога в рамках Програми єПідтримка, та перемістились з території де велись активні бойові дії з 12.03.2022р. по 31.12.2022р.

Щодо заперечень відповідача -1 про те, що відмова у виплаті допомоги приймалась на центральному рівні, то суд враховує наступне.

Згідно п.6-8 Порядку №332 для отримання допомоги внутрішньо переміщена особа заповнює заяву, яка формується засобами Єдиного державного веб-порталу електронних послуг, зокрема з використанням мобільного додатка Порталу Дія (далі - Портал Дія).

У заяві зазначається:

прізвище, власне ім`я, по батькові (за наявності) заявника;

реєстраційний номер облікової картки платника податків;

дата народження;

відомості про задеклароване/зареєстроване місце проживання на території адміністративно-територіальної одиниці, звідки перемістилася особа;

адреса місця, куди перемістилася особа, та контактний номер телефону;

номер поточного рахунка із спеціальним режимом використання для зарахування допомоги єПідтримка або номер банківського рахунка (за стандартом IBAN) заявника для виплати допомоги;

наявність статусу особи з інвалідністю;

відомості про неповнолітніх дітей, які перемістилися разом із внутрішньо переміщеною особою.

Інформація про неповнолітню дитину включається до заяви одного з батьків.

Заява вважається поданою в разі заповнення особою всіх полів форми.

Для подання заяви з використанням мобільного додатку Порталу Дія внутрішньо переміщеній особі необхідно встановити мобільний додаток Порталу Дія на електронний пристрій, критерії якого підтримують використання такого додатка, підключений до Інтернету, та пройти електронну ідентифікацію та автентифікацію з використанням інтегрованої системи електронної ідентифікації, електронного підпису, що базується на кваліфікованому сертифікаті електронного підпису, або інших засобів електронної ідентифікації, які дають змогу однозначного встановлення особи.

Перевірка відомостей, зазначених внутрішньо переміщеною особою в заяві, проводиться органами соціального захисту населення, уповноваженою особою виконавчого органу сільської, селищної, міської ради або центру надання адміністративних послуг під час формування та подання заяви засобами Порталу Дія.

У разі виявлення помилки у персональних даних одержувача, даних номера банківського рахунка (за стандартом IBAN) або категорії одержувача (працездатна особа, дитина, особа з інвалідністю) орган соціального захисту населення проводить коригування відповідної інформації та здійснює перерахунок розміру допомоги (з урахуванням раніше виплачених сум допомоги).

Згідно п.9,10 Порядку №332 список внутрішньо переміщених осіб, які звернулися щодо виплати допомоги на проживання, за формою згідно з додатком 2 формується органами соціального захисту населення та Мінцифри на підставі поданих заяв після проведення перевірки інформації та подається державному підприємству Інформаційно-обчислювальний центр Міністерства соціальної політики.

Державне підприємство Інформаційно-обчислювальний центр Міністерства соціальної політики на підставі списків, отриманих від Мінцифри, включає інформацію про внутрішньо переміщених осіб, які подали заяву для виплати допомоги, до Єдиної інформаційної бази даних про внутрішньо переміщених осіб та щомісяця до 2, 12 і 22 числа формує Реєстри внутрішньо переміщених осіб, які звернулися щодо виплати допомоги на проживання, за формою згідно з додатком 3 до цього Порядку через АТ Ощадбанк на банківський рахунок (за стандартом IBAN) у банку, в якому відкрито рахунок одержувача.

Реєстр внутрішньо переміщених осіб, які звернулися щодо виплати допомоги на проживання, подається Мінсоцполітики з накладеною кваліфікованою електронною печаткою за допомогою програмно-технічних засобів Інтегрованої комплексної інформаційної системи Пенсійного фонду України для подальшої передачі АТ Ощадбанк.

Судом встановлено, що заява на виплату допомоги позивачами подавалась через мобільний додаток Порталу Дія.

Відповідачі та позивач не надали суду індивідуально-правового акту -рішення про відмову у призначенні допомоги, так як повідомлення під №1510200101227521 (а.с.22) отримане відповідачем-1 від Державного підприємства «Інформаційно-обчислювальний центр Міністерства соціальної політики України» носить інформативний характер та не має ознак владного управлінського рішення (відсутні дані щодо органу, посадової особи, дати його прийняття), не створює жодних обов`язків для позивачів, права яких не можуть порушуватися унаслідок надіслання цього повідомлення, а тому, підстав для визнання його протиправним та скасування відсутні.

Питання практичної реалізації громадянами України наданого їм Конституцією України права вносити в органи державної влади, об`єднання громадян відповідно до їх статуту пропозиції про поліпшення їх діяльності, викривати недоліки в роботі, оскаржувати дії посадових осіб, державних і громадських органів регулює Закон України «Про звернення громадян» від 02.10.1996 № 393/96-ВР (далі - Закон № 393/96-ВР).

Частиною першою статті 1 Закону № 393/96-ВР передбачено, що громадяни України мають право звернутися до органів державної влади, місцевого самоврядування, об`єднань громадян, підприємств, установ, організацій незалежно від форм власності, засобів масової інформації, посадових осіб відповідно до їх функціональних обов`язків із зауваженнями, скаргами та пропозиціями, що стосуються їх статутної діяльності, заявою або клопотанням щодо реалізації своїх соціально-економічних, політичних та особистих прав і законних інтересів та скаргою про їх порушення.

Під зверненнями громадян слід розуміти викладені в письмовій або усній формі пропозиції (зауваження), заяви (клопотання) і скарги (частина перша статті 3 Закону №393/96-ВР).

Відповідно до статті 19 Закону № 393/96-ВР, органи державної влади і місцевого самоврядування, підприємства, установи, організації незалежно від форм власності, об`єднання громадян, засоби масової інформації, їх керівники та інші посадові особи в межах своїх повноважень зобов`язані, зокрема, об`єктивно, всебічно і вчасно перевіряти заяви чи скарги, письмово повідомляти громадянина про результати перевірки заяви чи скарги і суть прийнятого рішення.

Суд також зазначає, що адміністративний суд, перевіряючи рішення, дію чи бездіяльність суб`єкта владних повноважень на відповідність закріпленим частиною 2 статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України критеріям, не втручається у дискрецію (вільний розсуд) суб`єкта владних повноважень поза межами перевірки за названими критеріями. Завдання адміністративного судочинства полягає не у забезпеченні ефективності державного управління, а в гарантуванні дотримання прав та вимог законодавства, інакше було б порушено принцип розподілу влади.

Принцип розподілу влади заперечує надання адміністративному суду адміністративно-дискреційних повноважень - ключовим завданням якого є здійснення правосуддя.

Відповідно до ч. 4 ст. 245 КАС України, у випадку, визначеному пунктом 4 частини другої цієї статті, суд може зобов`язати відповідача - суб`єкта владних повноважень прийняти рішення на користь позивача, якщо для його прийняття виконано всі умови, визначені законом, і прийняття такого рішення не передбачає права суб`єкта владних повноважень діяти на власний розсуд.

У випадку, якщо прийняття рішення на користь позивача передбачає право суб`єкта владних повноважень діяти на власний розсуд, суд зобов`язує суб`єкта владних повноважень вирішити питання, щодо якого звернувся позивач, з урахуванням його правової оцінки, наданої судом у рішенні.

Суд не може підміняти державний орган, рішення якого оскаржується, приймати замість нього рішення, яке визнається протиправним, інше рішення, яке б відповідало закону, і давати вказівки, які б свідчили про вирішення питань, що належать до компетенції такого суб`єкта владних повноважень, оскільки такі дії виходять за межі визначених йому повноважень законодавцем.

З огляду на встановлені обставини у справі суд доходить висновку про необхідність часткового задоволення позовних вимог зобов`язального характеру та необхідності зобов`язання відповідача-1 повторно розглянути заяву Позивачів від 11.07.2022 року про призначення їм допомоги на проживання внутрішньо переміщеним особам, у відповідності із процедурою, передбаченою чинним законодавством, з урахуванням всіх фактичних обставин у справі та правової оцінки, наданої судом у рішенні.

В задоволенні позовних вимог зобов`язального характеру в іншій частині слід відмовити з підстав, викладених вище.

Щодо розподілу судових витрат суд зазначає наступне.

Відповідно до ч.1 ст.139 КАС України, при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Позивачем за подання позовної заяви було сплачено судовий збір, що підтверджується квитанцією про сплату судового збору.

Враховуючи наявність підстав для задоволення основної позовної вимоги позивачів у повному обсязі, суд вважає необхідним стягнути на користь позивача суму сплаченого ним судового збору у розмірі 1 073,60 грн. з відповідача-1.

Керуючись ст.ст. 2, 6-8, ч.2 ст.9, ст.ст.10, 77, 90, 242-246 КАС України, суд -

ВИРІШИВ:

Позов ОСОБА_1 , ОСОБА_2 до Департаменту праці та соціальної політики Одеської міської ради, Державного підприємства «Інформаційно-Обчислювальний Центр Міністерства соціальної політики України», Міністерства соціальної політики України задовольнити частково.

Визнати протиправною бездіяльність Департаменту праці та соціальної політики Одеської міської ради щодо не прийняття рішення про призначення допомоги на проживання із дотриманням Порядку надання допомоги на проживання внутрішньо переміщеним особам затверджений постановою КМУ від 20.03.2022 р. № 332 по заяві від 11.07.2022 року щодо внутрішньо переміщеної особи ОСОБА_1 (довідка переселенця № 5106 - 7501126183 від 11.07.2022 р.) та внутрішньо переміщеної особи ОСОБА_2 (довідка переселенця № 5106 - 7501126184 від 11.07.2022 р.).

Зобов`язати Департамент праці та соціальної політики Одеської міської ради повторно розглянути заяву ОСОБА_1 діючої від себе та в інтересах неповнолітньої ОСОБА_2 від 11.07.2022 року про призначення їм допомоги на проживання внутрішньо переміщеним особам, у відповідності із процедурою, передбаченою чинним законодавством, з урахуванням всіх фактичних обставин у справі та правової оцінки, наданої судом у рішенні.

Стягнути з Департаменту праці та соціальної політики Одеської міської ради на користь ОСОБА_1 витрати по сплаті судового збору у розмірі 1 073,60 грн.

В задоволенні решти позовних вимог відмовити.

Рішення набирає законної сили відповідно до ст.255 КАС України та може бути оскаржене до суду апеляційної інстанції за правилами встановленими ст..ст.293, 295 Кодексу адміністративного судочинства України.

Позивач : ОСОБА_1 АДРЕСА_2 рнокпп НОМЕР_1 .

Позивач: ОСОБА_2 АДРЕСА_2 .

Відповідач: Департамент праці та соціальної політики Одеської міської ради м.Одеса вул..Косовська буд.2-д код ЄДРПОУ 36290160.

Відповідач: Державне підприємство «Інформаційно-Обчислювальний Центр Міністерства соціальної політики України» м.Київ, пр..Гузара Любомира б.7 код ЄДРПОУ 03562649.

Відповідач: Міністерство соціальної політики України м.Київ вул..Еспланадна буд.8/10, код ЄДРПОУ 37567866.

СуддяІванов Е.А.

СудОдеський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення26.08.2024
Оприлюднено28.08.2024
Номер документу121200218
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо соціального захисту (крім соціального страхування), з них внутрішньо переміщених осіб

Судовий реєстр по справі —420/17108/23

Повістка від 27.12.2024

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Домусчі С.Д.

Постанова від 19.11.2024

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Домусчі С.Д.

Ухвала від 24.10.2024

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Домусчі С.Д.

Ухвала від 08.10.2024

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Домусчі С.Д.

Ухвала від 20.09.2024

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Домусчі С.Д.

Рішення від 26.08.2024

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Іванов Е.А.

Ухвала від 19.07.2024

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Іванов Е.А.

Ухвала від 10.05.2024

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Іванов Е.А.

Ухвала від 10.05.2024

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Іванов Е.А.

Ухвала від 15.09.2023

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Іванов Е.А.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні