КИЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
26 серпня 2024 року Київ № 640/8720/21
Київський окружний адміністративний суд у складі судді Балаклицького А.І., розглянувши у порядку письмового позовного провадження адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Недержавної некомерційної професійної організації "Національна асоціація адвокатів України" в особі Ради адвокатів України про визнання нечинними пунктів положення від 03.02.2017 № 4, -
В С Т А Н О В И В:
ОСОБА_1 звернувся до Окружного адміністративного суду міста Києва з позовом до Недержавної некомерційної професійної організації "Національна асоціація адвокатів України" в особі Ради адвокатів України про визнання нечинними з моменту прийняття пункти 2.11, 2.22, 6.1, 6.2 Положення про внески на забезпечення реалізації адвокатського самоврядування, затвердженого рішенням Ради адвокатів України від 03.02.2017 №4 (з урахуванням подальших змін).
Ухвалою Окружного адміністративного суду міста Києва від 07.04.2021 відкрито провадження в адміністративній справі за правилами загального позовного провадження, розпочато підготовку справи до судового розгляду та призначено підготовче засідання.
Ухвалою Окружного адміністративного суду міста Києва від 27.05.2021 відмовлено в задоволенні клопотання Недержавної некомерційної професійної організації "Національна асоціація адвокатів України" в особі Ради адвокатів України про залишення позовної заяви без розгляду.
Протокольною ухвалою Окружного адміністративного суду міста Києва від 15.07.2021 закрито підготовче провадження та призначено справу до судового розгляду по суті.
Протокольною ухвалою Окружного адміністративного суду міста Києва від 15.07.2021 вирішено здійснити подальший розгляд справи в порядку письмового провадження.
На підставі вимог Закону України «Про ліквідацію Окружного адміністративного суду міста Києва та утворення Київського міського окружного адміністративного суду» дану справу передано для розгляду до Київського окружного адміністративного суду.
Ухвалою від 16.10.2023 прийнято справу до провадження та вирішено продовжити розгляд адміністративної справи в порядку письмового провадження зі стадії розгляду справи по суті.
Оцінивши належність, допустимість і достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок наявних у матеріалах справи доказів у їх сукупності, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні, суд встановив таке.
Правові засади організації і діяльності адвокатури та здійснення адвокатської діяльності в Україні визначає Закон України «Про адвокатуру та адвокатську діяльність» (далі - Закон).
За приписами частини третьої ст. 2 Закону, з метою забезпечення належного здійснення адвокатської діяльності, дотримання гарантій адвокатської діяльності, захисту професійних прав адвокатів, забезпечення високого професійного рівня адвокатів та вирішення питань дисциплінарної відповідальності адвокатів в Україні діє адвокатське самоврядування - гарантоване державою право адвокатів самостійно вирішувати питання організації та діяльності адвокатури в порядку, встановленому Законом (п. 3 ч. 1 ст. 1 Закону).
У період між з`їздами адвокатів України функції адвокатського самоврядування виконує Рада адвокатів України. Повноваження і порядок роботи якої визначаються Законом та положенням про Раду адвокатів України, що затверджується з`їздом адвокатів України (ст. 55 Закону).
Згідно пункту 6 частини 4 ст. 55 Закону Рада адвокатів України встановлює розмір та порядок сплати щорічних внесків адвокатів на забезпечення реалізації адвокатського самоврядування, забезпечує їх розподіл і використання.
Тобто, враховуючи приписи Закону, крім встановлення розміру внеску, на Раду адвокатів України покладений обов`язок встановити порядок сплати щорічних внесків, що включає в себе спосіб, строк сплати, облік і контроль, тощо.
На виконання покладених завдань Радою адвокатів України, в межах своїх повноважень, рішенням Ради адвокатів України №4 від 03.02.2017, із змінами, затвердженою в новій редакції Положення про внески на забезпечення реалізації адвокатського самоврядування (далі - Положення).
Оскаржуваним пунктом 2.11 Положення зазначено, що «щорічний внесок вважається сплаченим з моменту надходження коштів на банківські рахунки органів адвокатського самоврядування, відповідно до п. 2.2. Положення). Обов`язок по сплаті щорічного внеску на забезпечення реалізації адвокатського самоврядування не вважається виконаним адвокатом, якщо його внесено не в повному розмірі (крім випадків розстрочення) чи на рахунок лише одного із двох органів адвокатського самоврядування: ради адвокатів регіону чи Національної асоціації адвокатів України».
Згідно приписів Закону, рішень з`їзду адвокатів України, Ради адвокатів України та актів Національної асоціації адвокатів України, сплата щорічного внеску на реалізацію повноважень органів адвокатського самоврядування є професійним обов`язком кожного адвоката.
Відповідно до статті 599 Цивільного кодексу України (далі - ЦК України) зобов`язання припиняється виконанням, проведеним належним чином.
Основні критерії належності виконання містяться у статті 526 ЦК України, відповідно до якої належно виконаним буде вважатися зобов`язання, яке виконано відповідно до умов договору, вимог ЦК України та інших актів цивільного законодавства, а за відсутності таких умов та вимог - відповідно до звичаїв ділового обороту або інших вимог, що звичайно ставляться.
Згідно з пунктом 30.1 статті 30 Закону України "Про платіжні системи та переказ коштів в Україні" переказ вважається завершеним з моменту зарахування суми переказу на рахунок отримувача або її видачі йому в готівковій формі.
Тобто, зобов`язання припиняється не будь-яким виконанням, а лише виконанням, проведеним належним чином (у встановленому порядку та способі).
Правовий аналіз статей 599 Цивільного кодексу України та 30 Закону України «Про платіжні системи та переказ коштів в Україні" дає підстави для висновку про те, що моментом фактичного виконання зобов`язання є саме момент надходження коштів з рахунку платника на відповідний рахунок отримувача.
Також варто зазначити, що на офіційному порталі відповідача передбачена можливість самостійно генерувати квитанцію та оплатити через будь-яку банківську установу України, або ж здійснювати оплату за допомогою електронних платіжних систем. Після здійснення сплати щорічного внеску, в «Особистому кабінеті адвоката», у адвоката є можливість переглянути сплату за всі роки.
Вищенаведене свідчить, що оскаржуваний пункт 2.11 Положення не порушує права позивача, оскільки не покладає на позивача ніяких додаткових навантажень, зокрема направлення на адресу Відповідача та рад адвокатів регіонів відповідних доказів сплати щорічного внеску чи ініціювання такої операції.
Щодо оскарження п. 2.22 Положення, суд звертає увагу на те, що зазначений пункт Положення скасований рішенням Окружного адміністративного суду міста Києва від 07.11.2014 у справі № 826/16854/14.
Також рішенням Ради адвокатів України 03.07.2021 виправлено технічну описку та виключено оскаржуваний пункт із Положення про внески на забезпечення реалізації адвокатського самоврядування.
Оскаржуваним пунктом 6.1. Положення зазначено, що «Це Положення набирає чинності з моменту його затвердження Радою адвокатів України».
Відповідно до частини 3 ст. 57 Закону України «Про адвокатуру та адвокатську діяльність», рішення органів адвокатського самоврядування набирають чинності з дня їх прийняття, якщо інший строк не передбачений рішенням.
Зазначена норма є імперативною, тобто такою нормою права, що містить чітко визначене правило поведінки, категоричний припис.
А отже, оскаржуваний п. 6.1. Положення кореспондується зі статтями профільного Закону України «Про адвокатуру та адвокатську діяльність».
Також, позивач зазначає, що «Закон України «Про адвокатуру та адвокатську діяльність» не передбачає такого способу офіційного оприлюднення рішень РАУ, які мають нормативно-правовий акт, як їх оприлюднення на веб-сайті».
Водночас, за приписами п. 13 частини 4 ст. 55 Закону, Рада адвокатів України забезпечує ведення офіційного веб-сайту Національної асоціації адвокатів України.
Пунктом 11 глави 5 Положення про Раду адвокатів України визначено, що рішення Ради адвокатів України оприлюднюються на офіційному сайті НААУ, а також можуть бути оприлюднені у засобах масової інформації, які визначаються Головою Ради або Радою адвокатів України.
Так, рішенням Ради адвокатів України № 34 від 17.12.2012, з метою дотримання приписів законодавства України, було визначено офіційним сайтом Ради адвокатів України: www.unba.org.ua.
Рішення Ради адвокатів України, в тому числі Положення про внески на забезпечення реалізації адвокатського самоврядування, оприлюднюються на відповідному офіційному сайті Ради адвокатів України (Національної асоціації адвокатів України), а відтак є офіційним джерелом інформації.
Відповідно до ст. 117 Конституції України нормативно-правові акти Кабінету Міністрів України, міністерств та інших центральних органів виконавчої влади підлягають реєстрації в порядку, встановленому законом.
Державна реєстрація нормативно-правових актів міністерств, інших органів виконавчої влади, які виступають суб`єктами нормотворення здійснюється відповідно до Указу Президента України від 03 жовтня 1992 "Про державну реєстрацію нормативно-правових актів міністерств та інших органів виконавчої влади" та Положення про державну реєстрацію нормативно-правових актів міністерств, інших органів виконавчої влади, затверджене постановою Кабінету Міністрів України від 28 грудня 1992 №731.
Таким чином, посилання позивача на вищезазначені акти є помилковим, оскільки Національна асоціація адвокатів України в особі Ради адвокатів України не відноситься ні до міністерств, ні до центральних органів виконавчої влади.
Натомість, за приписами ст. 2 Закону, адвокатура України - недержавний самоврядний інститут, що забезпечує здійснення захисту, представництва та надання інших видів правової допомоги на професійній основі, а також самостійно вирішує питання організації і діяльності адвокатури в порядку, встановленому цим Законом.
Адвокатура є незалежною від органів державної влади, органів місцевого самоврядування, їх посадових та службових осіб (ст. 5 Закону).
З метою забезпечення належного здійснення адвокатської діяльності, дотримання гарантій адвокатської діяльності, захисту професійних прав адвокатів, забезпечення високого професійного рівня адвокатів та вирішення питань дисциплінарної відповідальності адвокатів в Україні діє адвокатське самоврядування (ч. 3 ст. 2 Закону).
Адвокатське самоврядування - гарантоване державою право адвокатів самостійно вирішувати питання організації та діяльності адвокатури в порядку, встановленому Законом (п. 3 ч. 1 ст. 1 Закону).
Згідно до частини 1 ст. 55 Закону, у період між з`їздами адвокатів України функції адвокатського самоврядування виконує Рада адвокатів України.
Рішення з`їзду адвокатів України та Ради адвокатів України є обов`язковими до виконання всіма адвокатами. Рішення органів адвокатського самоврядування набирають чинності з дня їх прийняття, якщо інший строк не передбачений рішеннями (ст. 57 Закону).
Ні нормами Закону, ні іншими законодавчими актами не передбачено обов`язку здійснення державної реєстрації будь-яких актів з`їзду адвокатів України та Ради адвокатів України.
Таким чином, Законом України «Про адвокатуру та адвокатську діяльність» не передбачено необхідності здійснення державної реєстрації рішень Ради адвокатів України та відповідно до законодавства про державну реєстрацію нормативно-правових актів - Рада адвокатів України не належить до кола органів, акти яких підлягають державній реєстрації, що також зазначено у висновку Міністерства юстиції України від 04.03.2013 про визнання акта таким, що не підлягає державній реєстрації встановлено, що рішення Ради адвокатів України не підлягають державній реєстрації.
Враховуючи вищевикладене, твердження позивача є безпідставними, оскільки спростовуються наведеними вище правовими нормами.
Посилання позивача на постанову П`ятого апеляційного адміністративного суду від 31.07.2019 у справі №815/2818/18 не може братись до уваги, оскільки вищезазначена постанова П`ятого апеляційного адміністративного суду від 31.07.2019 скасована постановою Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду від 05.03.2020.
Крім цього, посилання позивача на постанову Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду від 26.06.2019 у справі №816/2353/17, як на встановлення рішень Ради адвокатів України нормативно-правового статусу, є недоречним, оскільки кожне рішення Ради адвокатів України регулює різні відносини, які виникають в процесі діяльності адвокатури.
Так, у зазначеній справі надавалась оцінка іншому рішенню Ради адвокатів України, яке встановлювало обов`язок осіб щодо внесення плати за організаційно-технічне забезпечення розгляду заяв (скарг) щодо поведінки адвоката (розраховане на необмежену кількість суб`єктів), а тому у вказаній справі та у даному спорі, з урахуванням предмету позову і меж заявлених позовних вимог, виникли різні правовідносини - оскільки оскаржуване Положення спрямоване на регулювання діяльності адвокатури та має внутрішньо-обов`язковий характер.
Відповідно до статті 244 КАС України під час ухвалення рішення суд вирішує, зокрема:
1) чи мали місце обставини (факти), якими обґрунтовувалися вимоги та заперечення, та якими доказами вони підтверджуються;
2) чи є інші фактичні дані, які мають значення для вирішення справи, та докази на їх підтвердження.
Відповідно до положень частин 1 та 2 статті 72 КАС України доказами в адміністративному судочинстві є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи. Ці дані встановлюються такими засобами: письмовими, речовими і електронними доказами; висновками експертів; показаннями свідків.
Згідно положень статті 90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні. Жодні докази не мають для суду наперед встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.
Відповідно до частини 2 статті 2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони:
1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України;
2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано;
3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії);
4) безсторонньо (неупереджено);
5) добросовісно;
6) розсудливо;
7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації;
8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія);
9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення;
10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.
За наслідком здійснення аналізу оскаржуваного рішення на відповідність наведеним вище критеріям, суд, виходячи з меж заявлених позовних вимог, системного аналізу положень наведеного законодавства України, матеріалів справи, приходить до висновку про те, що заявлені позовні вимоги не підлягають задоволенню, оскільки оскаржуване рішення відповідає наведеним у частині 2 статті 2 КАС України критеріям.
На підставі викладеного, керуючись статтями 2, 5-11, 19, 72-77, 90, 241-246, 250, 263 КАС України суд, -
в и р і ш и в:
У задоволенні адміністративного позову ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 ; РНОКПП НОМЕР_1 ) до Недержавної некомерційної професійної організації "Національна асоціація адвокатів України" в особі Ради адвокатів України (04070, місто Київ, вулиця Борисоглібська, будинок 3, поверх 5; код ЄДРПОУ 38488439) про визнання нечинними пунктів положення від 03.02.2017 № 4 - відмовити.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення.
У разі оголошення судом лише вступної та резолютивної частини рішення, або розгляду справи в порядку письмового провадження, апеляційна скарга подається протягом тридцяти днів з дня складення повного тексту рішення.
Суддя Балаклицький А. І.
Суд | Київський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 26.08.2024 |
Оприлюднено | 28.08.2024 |
Номер документу | 121224640 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу забезпечення функціонування органів прокуратури, адвокатури, нотаріату та юстиції (крім категорій 107000000), зокрема у сфері адвокатури |
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Безименна Наталія Вікторівна
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Безименна Наталія Вікторівна
Адміністративне
Київський окружний адміністративний суд
Балаклицький А. І.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні