Справа № 629/3726/24
Номер провадження 2/634/227/24
Категорія 55
З А О Ч Н Е Р І Ш Е Н Н Я
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
27.08.2024 року сел. Сахновщина Харківська область
Сахновщинський районний суд Харківської області у складі:
головуючого судді Єрьоміної О.В.,
при секретарі Мальченко Я.В.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в с. Сахновщина Харківської області цивільну справу за позовом Управління праці і соціального захисту населення Лозівської міської ради Харківської області до ОСОБА_1 про стягнення надміру виплачених коштів у вигляді державної допомоги на дітей одиноким матерям та державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям, -
ВСТАНОВИВ:
Позивача звернувся до суду із вказаним позовом, в обґрунтування якого зазначено, що ОСОБА_1 звернулася до УПСЗН Лозівської міської ради Харківської області із заявою про призначення державної допомоги на дітей одиноким матерям відповідно до ЗУ «Про державну допомогу сім`ям з дітьми». Так, останньою була надана Декларація про доходи та майновий стан осіб, які звернулися за призначенням усіх видів соціальної допомоги, в якій ОСОБА_1 зазначила, що її сім`я за період з 01.07.2019 по 31.12.2019 отримувала тільки допомогу в УПСЗН. На підставі наданої інформації ОСОБА_1 було призначено державну допомогу на дітей одиноким матерям з 08.01.2020 року. Однак, в результаті проведеної управлінням перевірки інформації про доходи відповідача було виявлено, що ОСОБА_1 подала неповну інформацію про доходи, а саме: не повідомила, що вона у період з жовтня 2019 року по лютий 2020 року (включно) отримувала дохід у ТОВ «Віотехсом», що призвело до надмірної виплати їй бюджетних коштів у вигляді державних допомог:
-державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям у сумі 9111,48;
-допомоги на дітей одиноким матерям у сумі 4474, 98 грн.
ОСОБА_1 визнала свій борг та виплачувала кожного місяця кошти. Остання сплата була здійснена нею у листопаді 2023 року, більше виплат не надходило. На момент подання позову до суду, сума переотриманих та не повернутих відповідачем бюджетних коштів у вигляді державної допомоги на дітей одиноким матерям складає 10915,46 грн. На підставі викладеного позивач просить стягнути з відповідача на їхню користь вищевказані кошти, а також понесені судові витрати у розмірі 3028,00 грн.
У судове засідання представник позивача не з`явився, надав заяву про слухання справи за його відсутності, позовні вимоги підтримує в повному обсязі, не заперечує проти заочного розгляду справи.
Відповідач у судове засідання не з"явився, повідомлявся належним чином про час, дату та місце розгляду справи. Про причини неявки суду не повідомив. Відзив до суду не надав.
Згідно ч. 1 ст. 280 ЦПК України суд може ухвалити заочне рішення на підставі наявних у справі доказів за одночасного існування таких умов: 1) відповідач належним чином повідомлений про дату, час і місце судового засідання; 2) відповідач не з`явився в судове засідання без поважних причин або без повідомлення причин; 3) відповідач не подав відзив; 4) позивач не заперечує проти такого вирішення справи.
Суд, дослідивши матеріали справи, вважає за необхідне задовольнити позов, виходячи з наступного.
08.01.2020 року ОСОБА_1 звернулася до Управління праці та соціального захисту населення Лозівської міської ради Харківської області із заявою про призначення допомоги на дітей одиноким матерям.
(а.с.37)
Відповідно до поданої відповідачем декларації про доходи та майновий стан осіб, які звернулися за призначенням усіх видів соціальної допомоги, останньою в Розділі ІІ зазначено, що в період з 01.07.2019 року по 31.12.2019 року отримувала державну соціальну допомогу в УПСЗН, не працювала, не навчалася, інших доходів не мала. В центрі зайнятості на обліку не перебувала.
(а.с. 35-36)
На підставі заяви та Декларації відповідача рішеннями Управління праці та соціального захисту населення Лозівської міської ради Харківської області від 11.01.2020 року та 20.07.2020 року ОСОБА_1 призначено допомогу одиноким матерям (з урахування доходів).
Відділом контролю за правильністю надання соціальних виплат управління праці та соціального захисту населення Лозівської міської ради Харківської області, згідно з довідкою про завантажені доходи від 06.08.2020 року, відповіддю від 10.07.2020 року на запит до ТОВ «Віотехсом» була проведена перевірка правильності та повноти інформації, наданої на призначення допомоги одиноким матерям заявником ОСОБА_1 . В ході якої було виявлено, що ОСОБА_1 було надано неповну інформацію про доходи. Внаслідок цього були надмірно виплачені кошти: допомоги на дітей одиноким матерям у сумі 4474,98 грн за період з 01.01.2020 року до 30.06.2020 року, державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям у сумі 9111,48 грн за період 01.01.2020 року до 30.06.2020 року, про що було складено відповідні акти.
(а.с.5-12)
У довідці ТОВ «Віотехсом» від 06.07.2020 року, зазначено, що ОСОБА_1 дійсно була сурогатною матір`ю в медичному центрі ТОВ «Віотехсом»: 02.10.2019 року вона отримала від товариства одноразову фінансову допомогу в сумі 1550,00 грн., 11.11.2019 року - 900,00 грн, 19.11.2019 року - 900,00грн, 29.11.2019 року - 900,00 грн, 18.12.2019 року - 900,00 грн, 19.12.2019 року - 900,00 грн, 13.01.2020 року- 900,00 грн, 20.01.2020 року - 900,00 грн, 29.01.2020 року - 900,00 грн., 06.02.2020 року - 900,00 грн., 19.02.2020 року - 900,00 грн, 20.02.2020 року - 3800, 00 грн.
(а.с. 15-16)
Вказаний факт підтверджується договором №021019/2 від 02.10.2019 року укладеним між Товариством з обмеженою відповідальністю «Віотехсом» та ОСОБА_1 , угодами про матеріальну компенсацію, що є додатком до цього договору.
(а.с.17-30)
Із картки контролю за поверненням надмірно виплачених коштів вбачається, що ОСОБА_1 частково повернуті кошти, сума переотриманих та не повернутих бюджетних коштів у вигляді державної допомоги на дітей одиноким матерям складає 10915,46 грн.
Згідно з вимогами ч.2 ст.19 Конституції України визначено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Механізм та умови надання державної допомоги сім`ям з дітьми регулюється Законом України «Про державну допомогу сім`ям з дітьми» та Порядком призначення і виплати державної допомоги сім`ям з дітьми, затвердженим (далі - Порядок) Постановою КМУ від 27.12.2001 р. № 1751 «Про затвердження Порядку призначення і виплати державної допомоги сім`ям з дітьми».
Відповідно до п. 5 ст. 3 Закону України «Про державну допомогу сім`ям з дітьми» відповідно до цього Закону призначаються такі види державної допомоги сім`ям з дітьми: допомога на дітей одиноким матерям.
Статтею 5 Закону України «Про державну допомогу сім`ям з дітьми» встановлено, що допомога на дітей одиноким матерям, призначається і виплачується органами соціального захисту населення за місцем проживання батьків (усиновлювачів, опікуна, піклувальника).
Відповідно до ч. 1 ст. 18-1 Закону України «Про державну соціальну допомогу сім`ям з дітьми» право на допомогу на дітей одиноким матерям мають одинокі матері (які не перебувають у шлюбі), одинокі усиновлювачі, якщо у свідоцтві про народження дитини або документі про народження дитини, виданому компетентними органами іноземної держави, за умови його легалізації в установленому законодавством порядку (рішенні про усиновлення дитини), відсутній запис про батька (матір) або запис про батька (матір) проведено в установленому порядку органом державної реєстрації актів цивільного стану за вказівкою матері (батька, усиновлювача) дитини.
За положеннями п. 36 Порядку допомога на дітей одиноким матерям призначається з місяця, в якому було подано заяву з усіма необхідними документами, та виплачується щомісяця по місяць досягнення дитиною 18-річного віку (якщо діти навчаються за денною формою у закладах загальної середньої, професійної (професійно-технічної), фахової передвищої та вищої освіти, - до закінчення такими дітьми навчальних закладів, але не довше ніж до досягнення ними 23 років) включно.
Відповідно до ст. 18-3 Закону України «Про державну соціальну допомогу сім`ям з дітьми» допомога на дітей надається у розмірі, що дорівнює різниці між 100 відсотками прожиткового мінімуму для дитини відповідного віку та середньомісячним сукупним доходом сім`ї в розрахунку на одну особу за попередні шість місяців.
Згідно з п. 34 постанови Кабінету Міністрів України від 27 грудня 2001 року № 1751 «Про затвердження порядку призначення і виплати державної соціальної допомоги сім`ям з дітьми» розмір соціальної допомоги визначається як різниця між 100 відсотками прожиткового мінімуму для дитини відповідного віку та середньомісячним сукупним доходом сім`ї в розрахунку на одну особу за попередні шість місяців.
Згідно статті 22 Закону України «Про державну допомогу сім`ям з дітьми» одержувачі державної допомоги зобов`язані повідомляти органи, що призначають і здійснюють виплату державної допомоги, про зміну всіх обставин, що впливають на виплату допомоги.
Суми державної допомоги, виплачені надміру внаслідок зловживань з боку громадян (у результаті подання документів із свідомо неправдивими відомостями, неподання відомостей про зміни у складі сім`ї, приховування обставин, що впливають на виплату державної допомоги тощо), стягуються згідно з законом.
Як передбачено п.28 Порядку, якщо сім`єю приховано або навмисно подано недостовірні дані про її доходи та майновий стан, що вплинуло на встановлення права на призначення соціальної допомоги та визначення її розміру, внаслідок чого були надміру виплачені кошти, органи соціального захисту населення: визначають обсяг надміру виплачених коштів та встановлюють строки їх повернення залежно від матеріального стану сім`ї; повідомляють уповноваженого представника малозабезпеченої сім`ї про обсяг надміру виплачених коштів та строки їх повернення; у разі врахування надміру виплачених коштів при виплаті соціальної допомоги у наступні періоди провадять щомісячні відрахування на підставі своїх рішень у розмірі не більш як 20 відсотків суми, що підлягає виплаті; у разі неповернення надміру виплачених коштів добровільно в установлені строки вирішують питання про їх стягнення у судовому порядку.
Згідно ст.22 Закону України «Про державну допомогу сім`ям з дітьми» одержувачі державної допомоги зобов`язані повідомляти органи, що призначають і здійснюють виплату державної допомоги, про зміну всіх обставин, що впливають на виплату допомоги.
Оскільки відповідач не повідомив Управління праці та соціального захисту населення Лозівської міської ради Харківської області про отримання у період жовтня 2019 року по лютий 2020 року доходу отриманого від ТОВ «Віотехсом», тому порушив умови отримання соціальної допомоги.
Станом на день звернення до суду відповідач не повернув позивачу надміру виплачені кошти.
Відповідно до п.1 ч.1 ст.1215 ЦК України не підлягають поверненню безпідставно набуті заробітна плата і платежі, що прирівнюються до неї, пенсії, допомоги, стипендії, відшкодування шкоди, завданої каліцтвом, іншим ушкодженням здоров`я або смертю, аліменти та інші грошові суми, надані фізичній особі як засіб до існування, якщо їх виплата проведена фізичною або юридичною особою добровільно, за відсутності рахункової помилки з її боку і недобросовісності з боку набувача.
Відповідно до ч. 1 ст. 1166 ЦПК України, майнова шкода, завдана неправомірними рішеннями, діями чи бездіяльністю особистим немайновим правам фізичної або юридичної особи, а також шкода, завдана майну фізичної або юридичної особи, відшкодовується в повному обсязі особою, яка її завдала.
Зважаючи на те, що відповідач не повідомив орган праці та соціального захисту населення про отримання ним у період жовтня 2019 року по лютий 2020 року доходів, вказане свідчить про недобросовісність дій відповідача, тому кошти, сплачені останньому надмірно виплачених коштів: допомоги на дітей одиноким матерям у сумі 4474,98 грн за період з 01.01.2020 року до 30.06.2020 року, державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям у сумі 9111,48 грн за період 01.01.2020 року до 30.06.2020 року, з урахуванням часткової сплати відповідачем коштів, підлягають поверненню.
За таких обставин, суд приходить до висновку, що позовні вимоги Управління праці та соціального захисту населення Лозівської міської ради Харківської області є законними, обґрунтованими та такими, що підлягають задоволенню.
На підставі ст.141 ЦПК України, суд стягує з відповідача на користь позивача понесені судові витрати по справі.
Керуючись ст.ст. 10, 12, 13, 81, 141, 263-268, 280-284, 354, 355 ЦПК України, суд, -
УХВАЛИВ:
Позовні вимоги Управління праці та соціального захисту населення Лозівської міської ради Харківської області - задовольнити.
Стягнути з ОСОБА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 , надміру виплачені кошти у вигляді державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям в сумі 7579,48 (сім тисяч п`ятсот сімдесят дев`ять грн 48 коп) грн. перерахувавши на р/р UA208201720343180042000049149, банк ДКСУ України в м.Київ, МФО 820172, код 25813017.
Стягнути з ОСОБА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 , надміру виплачені кошти у вигляді допомоги на дітей одиноким матерям в сумі 3335,98 (три тисячі триста тридцять п`ять грн 98 коп) грн. перерахувавши на р/р НОМЕР_2, банк ДКСУ України в м.Київ, МФО 820172, код 25813017.
Стягнути з ОСОБА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 , сплачений судовий збір у розмірі 3028 гривень, перерахувавши на р/рНОМЕР_2, Держказначейська служба України, м.Київ, МФО 820172, код 25813017.
Заочне рішення може бути переглянуте судом, що його ухвалив, за письмовою заявою відповідача поданої протягом тридцяти днів з дня його проголошення.
Заочне рішення може бути оскаржене позивачем до Харківського апеляційного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення.
Суддя:
Суд | Сахновщинський районний суд Харківської області |
Дата ухвалення рішення | 27.08.2024 |
Оприлюднено | 30.08.2024 |
Номер документу | 121229307 |
Судочинство | Цивільне |
Категорія | Справи у спорах про недоговірні зобов’язання, з них про повернення безпідставно набутого майна (коштів) |
Цивільне
Сахновщинський районний суд Харківської області
Єрьоміна О. В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні