Рішення
від 17.07.2024 по справі 910/17910/23
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД МІСТА КИЄВА

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД міста КИЄВА 01054, м.Київ, вул.Б.Хмельницького,44-В, тел. (044) 334-68-95, E-mail: inbox@ki.arbitr.gov.ua

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

м. Київ

17.07.2024Справа № 910/17910/23

За позовомГромадської організації "Збережемо Солом`янський парк"до відповідачів1. Київської міської ради 2. Товариства з обмеженою відповідальністю "Смарт-Девелопмент"провизнання незаконним та скасування рішення, визнання недійсним договору та про скасування рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень Суддя Смирнова Ю.М.

Секретар судового засідання Негеля Ю.М.

Представники сторін:

від позивачаФеделеш Е.М.від відповідача-1Пилипчук І.І.від відповідача-2Попович Р.І.

ОБСТАВИНИ СПРАВИ:

Громадська організація "Збережемо Солом`янський парк" звернулася до Господарського суду міста Києва з позовом до Київської міської ради, в якому просить суд:

- визнати незаконним та скасувати рішення Київської міської ради №1870/5934 від 11.10.2018 "Про передачу Товариству з обмеженою відповідальністю "Смарт-Девелопмент" земельної ділянки для будівництва та обслуговування комплексу багатофункціонального призначення, готель, офісні будівлі та торговельні приміщення з підземним паркінгом на вул. Механізаторів, 1, у Солом`янському районі міста Києва";

- визнати недійсним договір оренди земельної ділянки від 11.04.2019, укладений між Київською міською радою та Товариством з обмеженою відповідальністю "Смарт-Девелопмент", зареєстрований в реєстрі за №206 та посвідчений приватним нотаріусом Київського міського нотаріального округу Дем`яненко Т.М.;

- скасувати рішення приватного нотаріуса Київського міського нотаріального округу Дем`яненко Тетяни Миколаївни про державну реєстрацію прав та їх обтяжень від 11.04.2019 №31143566 та здійсненої на його підставі в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно державної реєстрації права оренди Товариства з обмеженою відповідальністю "Смарт-Девелопмент" на нерухоме майно з одночасним припиненням права оренди Товариства з обмеженою відповідальністю "Смарт-Девелопмент" на нього.

Позивач, обґрунтовуючи позов, зазначає, що наділений правом на звернення до суду з указаним позовом в силу положень Орхуської Конвенції, статутних завдань та мети громадської організації, а також з метою захисту прав та інтересів мешканців територіальної громади міста Києва, зокрема мешканців Солом`янського району.

Стверджує, що частина земельної ділянки, яка за функціональним призначенням належить до території зелених насаджень загального користування та відноситься до території Солом`янського парку, всупереч містобудівній документації міста Києва, нормам Земельного кодексу, Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища" та інших нормативно-правових актів, протиправно вибула з загального користування територіальної громади міста Києва внаслідок прийнятого Київською міською радою рішення №1870/5934 та передана Товариству з обмеженою відповідальністю "Смарт-Девелопмент" в оренду відповідно до укладеного договору оренди для будівництва та обслуговування комплексу багатофункціонального призначення, готелю, офісних будівель та торговельних приміщень з підземним паркінгом.

Позивач зазначає також, що рішення Київської міської ради №1870/5934 від 11.10.2018 "Про передачу Товариству з обмеженою відповідальністю "Смарт-Девелопмент" земельної ділянки для будівництва та обслуговування комплексу багатофункціонального призначення, готелю, офісних будівель та торговельних приміщень з підземним паркінгом на вул.Механізаторів, 1, у Солом`янському районі міста Києва" прийняте з порушення порядку надання земельних ділянок комунальної власності у користування та зміни її цільового призначення за проектом землеустрою щодо відведення земельної ділянки на кожній окремо та разом взятих усіх стадіях; частина земельної ділянки, переданої в оренду відповідачу за спірними рішеннями і договором, за функціональним призначенням належить до території зелених насаджень загального користування та відноситься до території Солом`янського парку; зазначену земельну ділянку передано у користування на позаконкурентних засадах, що є підставою визнання такого рішення незаконним.

Посилаючись на положення ст.ст.21, 153 Земельного кодексу України та ст.ст.203, 215 Цивільного кодексу України позивач стверджує, що договір оренди земельної ділянки від 11.04.2019, укладений між відповідачами на підставі протиправного та незаконного рішення Київської міської ради №1870/5934 від 11.10.2018, підлягає визнанню недійсним.

Також, як вказує позивач, скасуванню підлягає рішення приватного нотаріуса Київського міського нотаріального округу Дем`яненко Тетяни Миколаївни про державну реєстрацію прав та їх обтяжень від 11.04.2019 №31143566 та здійсненої на його підставі в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно державної реєстрації права оренди Товариства з обмеженою відповідальністю "Смарт-Девелопмент" на нерухоме майно з одночасним припиненням права оренди Товариства з обмеженою відповідальністю "Смарт-Девелопмент" на нього як похідна позовна вимога від вимоги про визнання недійсним договору оренди земельної ділянки від 11.04.2019, оскільки недійсний правочин не створює юридичних наслідків для його сторін з моменту укладення такого правочину.

Ухвалою Господарського суду міста Києва від 28.11.2023 на підставі ст.174 Господарського процесуального кодексу України позовну заяву Громадської організації "Збережемо Солом`янський парк" було залишено без руху.

Позивачем у строк, встановлений судом, усунуто недоліки позовної заяви.

Ухвалою Господарського суду міста Києва від 11.12.2023 за вказаним позовом відкрито провадження у справі №910/17910/23, справу вирішено розглядати за правилами загального позовного провадження, залучено до участі у справі Товариство з обмеженою відповідальністю "Смарт-Девелопмент" третьою особою, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача та призначено підготовче засідання у справі на 10.01.2024, зобов`язано позивача до початку розгляду справи по суті надати докази направлення третій особі копії позовної заяви з додатками в порядку ч.3 ст.176 Господарського процесуального кодексу України.

14.12.2023 від відповідача-1 надійшло клопотання про закриття провадження у справі у зв`язку з тим, що спір не підлягає вирішенню в порядку господарського судочинства.

18.12.2023 від позивача надійшла заява про виконання вимог ухвали Господарського суду міста Києва від 11.12.2023 у справі №910/17910/23.

22.12.2023 від відповідача-1 надійшов відзив на позов, в якому відповідач проти заявлених позовних вимог заперечив. Зазначив, що оскаржуване рішення від 11.10.2018 №1870/5934 прийняте ним в межах повноважень, відповідно до визначеної законом компетенції та вимог чинного законодавства; у зв`язку із набуттям відповідачем-2 права власності на майновий комплекс до відповідача-2 перейшло право оренди земельної ділянки на тих же правах, що і у попереднього власника нерухомості, тобто для експлуатації та обслуговування будівель і споруд автотранспортного підприємства, а такий права оренди відбувся в силу прямої норми закону; проєкт землеустрою щодо відведення земельної ділянки відповідачу-2 містить всі необхідні документи та погодження; в матеріалах справи відсутні будь-які докази, які б свідчили, що земельна ділянка з кадастровим номером 8000000000:72:186:0006 є частиною території Солом`янського парку.

Крім того, відповідач-1 стверджує, що із позовом, що розглядається, звернулися не ті особи, яким належить право вимоги (неналежний позивач), що є підставою для відмови у задоволенні такого позову, оскільки права, свободи чи інтереси позивача не порушено.

05.01.2024 від відповідача-1 надійшло клопотання про долучення доказів направлення Товариству з обмеженою відповідальністю "Смарт-Девелопмент" копії відзиву на позовну заяву.

09.01.2024 від позивача надійшли заперечення на клопотання відповідача про закриття провадження у справі.

10.01.2024 від Товариства з обмеженою відповідальністю "Смарт-Девелопмент" надійшло клопотання про відкладення підготовчого засідання.

У підготовчому засіданні 10.01.2024 суд задовольнив клопотання Товариства з обмеженою відповідальністю "Смарт-Девелопмент" та відклав підготовче засідання на 18.01.2024.

Ухвалою Господарського суду міста Києва від 10.01.2024 повідомлено Товариство з обмеженою відповідальністю "Смарт-Девелопмент" про відкладення підготовчого засідання.

10.01.2024 від позивача надійшла відповідь на відзив, в якій він проти тверджень відповідача, викладених ним у відзиві на позов, заперечив.

15.01.2024 від відповідача надійшли заперечення на відповідь на відзив.

17.01.2024 від Товариства з обмеженою відповідальністю "Смарт-Девелопмент" надійшли письмові пояснення по суті спору, в яких товариство вказало, що з набуттям права власності на майновий комплекс до нього автоматично перейшло і право користування (оренди) земельною ділянкою за кадастровим номером 8000000000:72:186:0006; оскаржуване рішення прийнято з урахуванням норм містобудівної документації міста Києва, адже згідно Детального плану територій зазначена земельна ділянка за функціональним призначенням належить до території громадських забудівель і споруд; оскільки немає підстав для скасування та визнання незаконним рішення Київської міської ради від 11.10.2018 №1870/5934, відсутні і підстави для визнання недійсним спірного договору оренди земельної ділянки від 11.04.2019 та скасування рішення приватного нотаріуса Дем`яненко Т.М. про державну реєстрацію прав та їх обтяжень від 11.04.2019 №31143566.

Також, Товариство з обмеженою відповідальністю "Смарт-Девелопмент" вважає, що даний спір не підвідомчий господарським судам та не може розглядатись в порядку господарського судочинства.

У підготовчому засіданні 18.01.2024 було оголошено перерву до 08.02.2024.

Ухвалою Господарського суду міста Києва від 18.01.2024 повідомлено третю особу, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача про відкладення підготовчого засідання.

У підготовчому засіданні 08.02.2024 було оголошено перерву до 22.02.2024.

Ухвалою Господарського суду міста Києва від 08.02.2024 повідомлено Товариство з обмеженою відповідальністю "Смарт-Девелопмент" про оголошення перерви у підготовчому засіданні.

13.02.2024 від позивача надійшло клопотання про залучення до участі у справі співвідповідачем Товариства з обмеженою відповідальністю "Смарт-Девелопмент" мотивоване тим, що вказане товариство є орендарем по договору оренди земельної ділянки від 11.04.2019, а позовні вимоги про скасування рішення Київської міської ради та визнання недійсним договору оренди мають безпосереднє відношення до його прав та інтересів.

Ухвалою Господарського суду міста Києва від 22.02.2024 клопотання позивача про залучення до участі у справі співвідповідача задоволено; залучено до участі у справі співвідповідачем Товариство з обмеженою відповідальністю "Смарт-Девелопмент"; встановлено відповідачу-2 Товариству з обмеженою відповідальністю "Смарт-Девелопмент" строк для подання відзиву на позов - протягом 15 днів з дня вручення даної ухвали; відкладено підготовче засідання у справі на 14.03.2024.

У підготовчому засіданні 14.03.2024 було оголошено перерву до 20.03.2024.

Ухвалою Господарського суду міста Києва від 14.03.2024 повідомлено відповідача-2 про оголошення перерви у підготовчому засіданні.

20.03.2024 до початку підготовчого засідання від відповідача-2 надійшов відзив на позовну заяву, в якому відповідач-2 просить поновити строк на подання відзиву та прийняти відзив до розгляду.

У підготовчому засіданні 20.03.2024 суд відмовив у задоволенні клопотання відповідача-2 про поновлення строку на подання відзиву та залишив відзив без розгляду, оскільки поважних причин неподання відзиву у встановлений судом строк відповідач-2 не навів.

Ухвалою Господарського суду міста Києва від 20.03.2024 закрито підготовче провадження та призначено справу до судового розгляду по суті на 11.04.2024.

11.04.2024 від Громадської організації "Бюро по боротьбі з екологічними злочинами" надійшло клопотання про залучення до участі у справі третьою особою, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача.

11.04.2024 від відповідача-2 надійшли пояснення по суті спору.

У судовому засіданні з розгляду справи по суті 11.04.2024 судом відмовлено в задоволенні клопотання Громадської організації "Бюро по боротьбі з екологічними злочинами" про залучення до участі у справі третьою особою, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача з огляду на приписи ч.1 ст.50 Господарського процесуального кодексу України та оголошено перерву до 24.04.2024.

23.04.2024 від Товариства з обмеженою відповідальністю "Смарт-Девелопмент" надійшло клопотання про відкладення розгляду справи.

У судовому засіданні 24.04.2024 суд задовольнив клопотання Товариства з обмеженою відповідальністю "Смарт-Девелопмент" та відклав судове засідання з розгляду справи по суті на 14.05.2024.

Ухвалою Господарського суду міста Києва від 24.04.2024 повідомлено відповідача-2 про відкладення підготовчого засідання.

14.05.2024 оголошено перерву у судовому засіданні з розгляду справи по суті до 30.05.2024, а 30.05.2024 до 17.07.2024.

07.06.2024 від відповідача-2 надійшли додаткові пояснення по справі.

19.06.2024 від позивача надійшли додаткові письмові пояснення по суті спору.

17.07.2024 судом розглянуто та відмовлено у задоволенні клопотання відповідача-1 про закриття провадження у справі у зв`язку з тим, що спір не підлягає вирішенню в порядку господарського судочинства.

Так, критеріями відмежування справ господарської юрисдикції від інших є, по-перше, наявність у них спору про право цивільне (справи за позовами, що виникають із будь-яких правовідносин, крім випадків, коли розгляд таких справ проводиться за правилами іншого судочинства), по-друге, суб`єктний склад такого спору.

При визначенні предметної юрисдикції справ суди повинні виходити із суті права та/або інтересу, за захистом якого звернулася особа, заявлених вимог, характеру спірних правовідносин, змісту та юридичної природи обставин у справі.

Визначальною ознакою справи адміністративної юрисдикції є суть (зміст, характер) спору. Публічно-правовий спір, на який поширюється юрисдикція адміністративних судів, є спором між учасниками публічно-правових відносин і стосується саме цих відносин.

Разом із тим, приватноправові відносини вирізняються наявністю майнового чи немайнового інтересу учасника. Спір має приватноправовий характер, якщо він обумовлений порушенням або загрозою порушення приватного права чи інтересу (як правило майнового) конкретного суб`єкта, що підлягає захисту в спосіб, передбачений законодавством для сфери приватноправових відносин, навіть якщо до порушення приватного права чи інтересу призвели управлінські дії суб`єктів владних повноважень.

У справі, що розглядається, позивач оскаржує рішення Київської міської ради №1870/5934 від 11.10.2018 "Про передачу Товариству з обмеженою відповідальністю "Смарт-Девелопмент" земельної ділянки для будівництва та обслуговування комплексу багатофункціонального призначення, готелю, офісних будівель та торговельних приміщень з підземним паркінгом на вул.Механізаторів, 1, у Солом`янському районі міста Києва" прийнятого, на його думку, з порушенням порядку надання земельних ділянок комунальної власності у користування та зміни її цільового призначення за проектом землеустрою щодо відведення земельної ділянки на кожній окремо та разом взятих усіх стадіях, а також оспорює право оренди відповідача-2 на земельну ділянку (оспорює договір оренди земельної ділянки), що свідчить про наявність приватноправового характеру спірних правовідносин, у зв`язку з чим розгляд зазначеного спору відноситься до юрисдикції господарського суду.

Представник позивача у судовому засіданні 17.07.2024 заявлені позовні вимоги підтримав, просив суд позов задовольнити.

Представники відповідачів у судовому засіданні 17.07.2024 проти заявлених позовних вимог заперечили.

У судовому засіданні 17.07.2024 судом оголошено вступну та резолютивну частини рішення.

Дослідивши матеріали справи, заслухавши пояснення представників сторін, Господарський суд міста Києва

ВСТАНОВИВ:

21.04.2005 Київською міською радою прийнято рішення №328/2903 "Про передачу Відкритому акціонерному товариству "Автотранспортне підприємство "Побут" земельних ділянок для експлуатації та обслуговування будівель і споруд автотранспортного підприємства на вул.Механізаторів, 1 у Солом`янському районі м.Києва", п.2 якого вирішено передати Відкритому акціонерному товариству "Автотранспортне підприємство "Побут", за умови виконання пункту 3 цього рішення, земельні ділянки для експлуатації та обслуговування будівель і споруд автотранспортного підприємства на вул.Механізаторів, 1 у Солом`янському районі м.Києва, загальною площею 1,38 га, з них:

- ділянку №1 загальною площею 1,15 га - в довгострокову оренду на 15 років, зокрема, площею 1,04 га - за рахунок частини земель, відведених відповідно до рішення виконавчого комітету Київської міської Ради депутатів трудящих від 27.04.1965 №686 "Про закріплення земельної ділянки за автотранспортною конторою Управління побутового обслуговування населення під автобазу та дозвіл на реконструкцію майстерні і побудови складського приміщення"; площею 0,03 га - за рахунок частини земель, відведених відповідно до рішення виконавчого комітету Київської міської Ради депутатів трудящих від 24.06.1969 №1037 "Про відвод земельної ділянки Головному управлінню постачання та збуту нафти і нафтопродуктів при Раді Міністрів УРСР під будівництво автозаправної станції"; площею 0,08 га - за рахунок частини земель, відведених відповідно до рішення виконавчого комітету Київської міської Ради депутатів трудящих від 06.12.1971 №1938 "Про відвод земельної ділянки виробничому управлінню підприємств зеленого господарства м.Києва під районний парк культури та відпочинку";

- ділянку №2 площею 0,23 га, в межах червоних ліній, - в короткострокову оренду на 5 років за рахунок міських земель, не наданих у власність чи користування.

На підставі рішення №328/2903 між Київською міською радою та Відкритим акціонерним товариством "Автотранспортне підприємство "Побут" укладено договір оренди земельної ділянки від 30.08.2005 №72-6-00311 (строк дії договору до 30.08.2020).

09.11.2011 між Відкритим акціонерним товариством "Автотранспортне підприємство "Побут" та Товариством з обмеженою відповідальністю "Смарт-Девелопмент" укладено договір купівлі-продажу майнового комплексу загальною площею 3978,0 кв.м, який розташований за адресом: м.Київ, вул.Механізаторів, 1, який посвідчено приватним нотаріусом Київського міського нотаріального округу Якушевою Є.А., зареєстровано в реєстрі за №1542.

09.12.2011 між Відкритим акціонерним товариством "Автотранспортне підприємство "Побут" та Товариством з обмеженою відповідальністю "Смарт-Девелопмент" укладено договір про внесення змін до договору купівлі-продажу майнового комплексу, який посвідчено приватним нотаріусом Київського міського нотаріального округу Якушевою Є.А., зареєстровано в реєстрі за №1687.

09.12.2011 між Відкритим акціонерним товариством "Автотранспортне підприємство "Побут" та Товариством з обмеженою відповідальністю "Смарт-Девелопмент" підписано акт приймання-передачі майнового комплексу.

09.11.2012 приватним нотаріусом Київського міського нотаріального округу Якушевою Є.А. посвідчено заяву Відкритого акціонерного товариства "Автотранспортне підприємство "Побут" про відмову від права оренди земельними ділянками площею 11901 кв.м. та 1866 кв.м. на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "Смарт-Девелопмент" у зв`язку із набуттям права власності на майно.

В подальшому, відповідач-2 20.01.2017 звернувся із клопотанням до відповідача-1 про надання дозволу на розроблення документації із землеустрою за процедурою щодо відведення земельної ділянки, на якій розташовано майновий комплекс, зі зміною її цільового призначення.

Такого дозволу або вмотивованої відмови у його наданні відповідач-1 відповідачу-2 не надав.

У зв`язку з чим, в силу положень ч.3 ст.123 Земельного кодексу України, відповідач-2 отримав право замовити розроблення документації із землеустрою без надання відповідного дозволу, про що 22.02.2017 письмово повідомив відповідача-1 та надав договір з розроблення проекту землеустрою щодо відведення вищевказаної земельної ділянки.

Згідно відомостей Державного земельного кадастру (довідка Головного управління Держгеокадастру у м.Києві від 04.04.2017 №26-4-505/35-17) вид використання зазначеної земельної ділянки, кадастровий номер якої 8000000000:72:186:0006, - для експлуатації та обслуговування будівель і споруд автотранспортного підприємства; категорія земель - землі промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення.

У пояснювальній записці до проекту землеустрою щодо відведення відповідачу-2 земельної ділянки зазначається про необхідність зміни категорії земель з земель промисловості, транспорту, електронних комунікацій, енергетики, оборони та іншого призначення на землі житлової та громадської забудови.

Відповідно до Генерального плану міста Києва та проекту планування його приміської зони на період до 2020 року, затвердженого рішенням Київської міської ради від 28.03.2002 року №370/1804 (Генеральний план міста Києва) земельна ділянка розташована на землях, які за функціональним призначенням частково відносяться до комунально-складських територій, частково - до території зелених насаджень загального користування та потрапляють в зелену зону.

Відповідно до схеми мережі озеленених територій загального користування до Програми розвитку зеленої зони м.Києва до 2012 року та концепції формування зелених насаджень в центральній частині міста, затвердженої рішенням Київської міської ради від 19.07.2005 №806/3381 земельна ділянка з кадастровим номером 8000000000:72:186:0006 частково належала до території парку відпочинку на вулиці Солом`янській.

Про ці обставини зазначали в подальшому і Департамент містобудування та архітектури Київської міської державної адміністрації, Голова Київської міської ради у листуванні з приводу інформування громадськості щодо житлового будівництва по вул. Генерала Шаповала (Механізаторів), 1 (копії листів у справі). У рішенні відповідача-1, яким земельна ділянка передавалася в оренду попередньому землекористувачу- Відкритому акціонерному товариству "Автотранспортне підприємство "Побут", про це також безпосередньо зазначено.

Пояснювальна записка до проекту землеустрою щодо відведення відповідачу-2 спірної земельної ділянки також містить відомості про належність цієї земельної ділянки за функціональним призначенням частково до земель громадської забудови та частково - до зелених насаджень загального користування.

11.10.2018 Київська міська рада на VI сесії VIII скликання прийняла рішення №1870/5934 (рішення №1870/5934) "Про передачу Товариству з обмеженою відповідальністю "Смарт-Девелопмент" земельної ділянки для будівництва та обслуговування комплексу багатофункціонального призначення, готель, офісні будівлі та торговельні приміщення з підземним паркінгом по вул.Механізаторів, 1 у Солом`янському районі міста Києва".

Зазначеним рішенням, зокрема, затверджено проект землеустрою щодо відведення відповідачу-2 земельної ділянки площею 1,1901 га, кадастровий номер 8000000000:72:186:0006 для обслуговування комплексу багатофункціонального призначення, готель, офісні будівлі та торговельні приміщення з підземним паркінгом вул. Механізаторів, 1 у Солом`янському районі міста Києва (категорія земель - землі житлової та громадської забудови) та передано відповідачу-2 спірну земельну ділянку у зв`язку з переходом права власності на нерухоме майно; розірвано договір оренди з попереднім власником об`єкта нерухомості, розташованого на спірній земельній ділянці; на відповідача-2 покладено зобов`язання щодо вирішення питання майнових відносин, зокрема і питання сплати відновної вартості зелених насаджень або укладення охоронного договору на зелені насадження відповідно до рішення Київської міської ради від 27.10.2011 №384/6600.

На підставі рішення №1870/5934 Київська міська рада, як орендодавець, та Товариство з обмеженою відповідальністю "Смарт-Девелопмент", як орендар, уклали договір оренди земельної ділянки від 11.04.2019, відповідно до якого земельна ділянка площею 1,1901 га, кадастровий номер 8000000000:72:186:0006 (спірна земельна ділянка), була передана Товариству з обмеженою відповідальністю "Смарт-Девелопмент" в оренду на 10 років для будівництва та обслуговування комплексу багатофункціонального призначення, готель, офісні будівлі та торговельні приміщення з підземним паркінгом (договір оренди).

Зазначений договір посвідчений приватним нотаріусом Київського міського нотаріального округу Дем`яненко Т.М. та зареєстровано в реєстрі за №206.

Право оренди земельної ділянки площею 1,1901 га з кадастровим номером 8000000000:72:186:0006 за адресою: м.Київ, вул.Генерала Шаповала, 1 (колишня назва Механізаторів, 1) зареєстровано за Товариством з обмеженою відповідальністю "Смарт-Девелопмент" 11.04.2019, номер запису - 31143566, цільове призначення - для будівництва та обслуговування будівель ринкової інфраструктури (адміністративних будинків, офісних приміщень та інших будівель громадської забудови, які використовуються для здійснення підприємницької та іншої діяльності, пов`язаної з отриманням прибутку), що підтверджується інформаційною довідкою з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна від 13.11.2023 №354184769.

Також, як вбачається з цієї ж інформаційної довідки, 11.04.2019 приватним нотаріусом Київського міського нотаріального округу Дем`яненко Т.М. зареєстровано право власності на вказану вище земельну ділянку (номер відомостей про речове право: 31143559) за територіальною громадою міста Києва в особі Київської міської ради.

Відповідно до ст.123 Земельного кодексу України (тут і далі - в редакції, яка діяла станом на момент розгляду питання щодо надання відповідачу-2 земельної ділянки в оренду) надання в користування (оренду) земельної ділянки із земель комунальної власності за проектом землеустрою щодо її відведення, зокрема, у випадку зміни цільового призначення, є стадійною процедурою.

Такими стадіями відповідно до ст.123 Земельного кодексу України є:

-розгляд відповідним органом місцевого самоврядування клопотання особи, зацікавленої в одержанні у користування земельної ділянки із земель державної та комунальної власності за проектом землеустрою щодо її відведення та надання дозволу на розроблення проекту землеустрою або мотивованої відмови в його наданні;

-погодження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в порядку, встановленому ст.186 Земельного кодексу України (ст.186-1 Земельного кодексу України, яка була чинною на дату виникнення спірних правовідносин);

-затвердження проекту землеустрою;

-прийняття відповідним органом рішення щодо зміни цільового призначення земельної ділянки та надання її в користування (оренду).

Відповідно до ч.2, ч.3 ст.20 Земельного кодексу України зміна цільового призначення земельних ділянок державної або комунальної власності провадиться Верховною Радою Автономної Республіки Крим, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, органами виконавчої влади або органами місцевого самоврядування, які приймають рішення про затвердження проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок та передачу цих ділянок у власність або надання у користування відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу.

Проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки погоджується в порядку, встановленому статтею 186-1 цього Кодексу. Рада міністрів Автономної Республіки Крим, орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування у місячний строк з дня отримання проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, погодженого в порядку, встановленому статтею 186-1 цього Кодексу, приймає рішення про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та зміну її цільового призначення.

Відповідно до Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності", в редакції на відповідну дату, генеральний план населеного пункту - містобудівна документація, що визначає принципові вирішення розвитку, планування, забудови та іншого використання території населеного пункту. Генеральний план населеного пункту розробляється та затверджується в інтересах відповідної територіальної громади з урахуванням державних, громадських та приватних інтересів (ст.1, ч.2 ст.17 Закону).

Відповідно до Генерального плану міста Києва, спірна земельна ділянка розташована на землях, які частково відносяться до комунально-складських територій, а частково - до зелених насаджень загального користування та потрапляє в зелену зону.

Програма розвитку зелених зон міста Києва до 2010 року та концепції формування зелених насаджень в центральній частині міста затверджена рішенням Київської міської ради №806/3381 від 19.07.2005.

При розробці Програми розвитку зелених зон міста Києва враховані планувальні рішення Генерального плану міста Києва.

Відповідно до таблиці №2 "Озеленені території загального користування м.Києва, що відповідають типологічним ознакам та планувальним вимогам", парк відпочинку по вул.Солом`янській, площа 32,28 га, відноситься до озеленених територій загального користування.

При цьому, зміни до Програми розвитку зелених зон міста Києва в частині площі парку відпочинку по вул.Солом`янській, Київською міською радою не вносились.

Відповідно до листа Комунального об`єднання зеленого будівництва та експлуатації зелених насаджень міста "Київзеленбуд" №077/226-5304 від 13.12.2021, частина спірної земельної ділянки входить до Програми розвитку зелених зон міста Києва та відноситься до парку відпочинку по вулиці Солом`янській. Такі відомості також підтверджуються даними з публічного геопорталу Міської інформаційно-аналітичної системи забезпечення містобудівної діяльності (МІАС ЗМД) "Містобудівний кадастр Києва" (http://mkk.kga.gov.ua), згідно яких спірна земельна ділянка частково знаходиться на території зелених насаджень загального користування.

У листі Київської міської військової адміністрації "Про розгляд електронної петиції №12510" від 15.09.2023 зазначається, що відповідно до схеми мережі озеленених територій загального користування до програми розвитку зеленої зони міста Києва та концепції формування зелених насаджень в центральній частині міста земельна ділянка з кадастровим номером 8000000000:72:186:0006 частково відносилась до території парку відпочинку по вул.Солом`янській.

У листі Київського міського голови від 13.10.2023 також зазначено, що відповідно до схеми мережі озеленених територій загального користування до Програми розвитку зелених зон міста Києва земельна ділянка з кадастровим номером 8000000000:72:186:0006 частково відносилась до території парку відпочинку по вул.Солом`янській.

Таким чином, надання Товариству з обмеженою відповідальністю "Смарт-Девелопмент" до Київської міської ради клопотання про надання дозволу на розроблення документації із землеустрою щодо відведення спірної земельної ділянки у разі зміни її цільового призначення, а саме для будівництва та обслуговування інших будівель громадської забудови, містило невідповідність місця розташування земельної ділянки, перш за все, вимогам генерального плану, Програмі розвитку зелених зон міста Києва, даним з публічного геопорталу Міської інформаційно-аналітичної системи забезпечення містобудівної діяльності (МІАС ЗМД) "Містобудівний кадастр Києва".

Посилання відповідача-1 на затверджений 24.09.2015 рішенням Київської міської ради №46/1949 детальний план територій, відповідно до якого спірна земельна ділянка за функціональним призначенням належить до громадських будівель і споруд, суд відхиляє, адже згідно ст.19 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" детальний план у межах населеного пункту лише уточнює положення генерального плану населеного пункту.

Відповідно до ч.2 ст.186-1 Земельного кодексу України, яка була чинною на відповідну дату, проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки у межах населеного пункту або земельної ділянки за межами населеного пункту, на якій розташовано об`єкт будівництва або планується розташування такого об`єкта (крім проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки зони відчуження або зони безумовного (обов`язкового) відселення території, що зазнала радіоактивного забруднення внаслідок Чорнобильської катастрофи), подається також на погодження до структурних підрозділів районних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій у сфері містобудування та архітектури, а якщо місто не входить до території певного району, - до виконавчого органу міської ради у сфері містобудування та архітектури, а в разі, якщо такий орган не утворений, - до органу виконавчої влади Автономної Республіки Крим з питань містобудування та архітектури чи структурного підрозділу обласної державної адміністрації з питань містобудування та архітектури.

Органи, зазначені в частинах 1 - 3 ст.186-1 Земельного кодексу України, зобов`язані протягом десяти робочих днів з дня одержання проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або копії такого проекту безоплатно надати або надіслати рекомендованим листом з повідомленням розробнику свої висновки про його погодження або про відмову в такому погодженні з обов`язковим посиланням на закони та прийняті відповідно до них нормативно-правові акти, що регулюють відносини у відповідній сфері.

Підставою для відмови у погодженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки може бути лише невідповідність його положень вимогам законів та прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, документації із землеустрою або містобудівній документації.

Відповідно до вимог ст.186-1 Земельного кодексу України, яка була чинною на відповідну дату, Департаментом містобудування та архітектури виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) (Департамент містобудування), було надано висновок №17-0208-В від 20.07.2017 про погодження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у разі зміни її цільового призначення з "розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємств переробної, машинобудівної та іншої промисловості" на "для будівництва та обслуговування комплексу багатофункціонального призначення, готелю, офісних будівель та торгівельних приміщень з підземним паркінгом Товариству з обмеженою відповідальністю "Смарт-Девелопмент" на вул.Механізаторів, 1 у Солом`янському районі м.Києва.

Однак, як свідчать матеріали справи, при погодженні проекту землеустрою щодо відведення спірної земельної ділянки не було взято до уваги положення містобудівної документації, а саме Генерального плану міста Києва, відомостей Містобудівного кадастру міста Києва (витяг від 12.01.2017 щодо спірної земельної ділянки), а також положення Програми розвитку зелених зон міста Києва, згідно яких спірна земельна ділянка частково відносилась до території Солом`янського парку та озеленених територій загального користування.

У п.47 постанови Верховного Суду від 29.07.2023 у справі №320/5667/18 (справа у спорах, що виникають із земельних відносини), сформульовано позицію, що зважаючи на вимоги ст.186-1 Земельного кодексу України у органів, які погоджували проект землеустрою, були підстави для відмови у погодженні проекту через невідповідність його положень вимогам законів та прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, документації із землеустрою або містобудівній документації. Діючи у законний спосіб, ці органи повинні були відмовити в погодженні проекту землеустрою. Як наслідок, рада не мала б правових підстав для його затвердження та зміни цільового призначення земельної ділянки.

Саме лише дотримання радою процедури розгляду заяви, без дотримання вимог законодавства, що передбачає умови зміни цільового призначення земельної ділянки, не може вважатися правомірним. Правова процедура є лише способом дій відповідного органу, в той час як застосування повноваження змінювати цільове призначення земельної ділянки вимагає дотримання вимог ст.186-1 Земельного кодексу України, ст.24 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності".

Зважаючи на вищевикладене, виявлення обставин, що за законом є підставою для відмови у погодженні проекту землеустрою, є підставою для визнання протиправним та скасування рішення ради про затвердження такого проекту.

При цьому, допущені порушення при наданні земельної ділянки із земель комунальної власності в оренду (користування), в тому числі зі зміною цільового призначення, є підставою для визнання відповідного рішення про надання земельної ділянки у користування протиправним та його скасування внаслідок порушення будь-якої із стадій процедури надання земельної ділянки із земель комунальної власності в оренду (користування).

Окремо слід зазначити, що відповідно до клопотання №К-29020 на замовлення Товариства з обмеженою відповідальністю "Смарт-Девелопмент" Товариством з обмеженою відповідальністю "Інгер-Град" було розроблено та надано на погодження "Проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки у разі зміни її цільового призначення з "розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємств переробної, машинобудівної та іншої промисловості" на "для будівництва та обслуговування комплексу багатофункціонального призначення, готель, офісні будівлі та торгівельні приміщення з підземним паркінгом Товариству з обмеженою відповідальністю "Смарт-Девелопмент" площею 1,1901 га, яка розташована за адресою: на вул.Механізаторів, 1 у Солом`янському районі м.Київ, Солом`янський район, вул.Механізаторів, 1.

Однак, а ні в рішенні №1870/5934 Київської міської ради, яким затверджено зазначений проект землеустрою, а ні в Пояснювальній записці №ПЗ-31569 від 21.12.2017 року до проекту рішення Київської міської ради, виданій директором Департаменту земельних ресурсів, про зміну цільового призначення земельної ділянки, як це передбачено проектом землеустрою, не зазначено.

Фактично, Київська міська рада згідно рішення №1870/5934 від 11.10.2018 затвердила проект землеустрою щодо відведення спірної ділянки та передала її в оренду відповідачу-2 із новим видом використання, що суперечить нормам закону про порядок віднесення земель до тієї чи іншої категорії та зміни виду цільового призначення земельних ділянок.

Відповідно до ст.26 регламенту Київської міської ради, затвердженого рішенням №579/579 від 07.07.2016, який був чинним на дату прийняття рішення, Проекти рішень Київради подаються до управління організаційного та документального забезпечення діяльності Київради у паперовому та в електронному вигляді (формати .doc, .docx, .rtf, шрифт Times New Roman, кегль 14). Разом з проектом рішення до управління організаційного та документального забезпечення діяльності Київради подається пояснювальна записка, а також додатки (у разі наявності). Пояснювальна записка повинна містити: опис проблем, для вирішення яких підготовлено проект рішення, обґрунтування відповідності та достатності передбачених у проекті рішення механізмів і способів вирішення існуючих проблем, а також актуальності цих проблем для територіальної громади міста Києва; правове обґрунтування необхідності прийняття рішення (з посиланням на конкретні положення нормативно-правових актів, на підставі й на виконання яких підготовлено проект рішення); опис цілей і завдань, основних положень проекту рішення, а також очікуваних соціально-економічних, правових та інших наслідків для територіальної громади міста Києва від прийняття запропонованого проекту рішення; прізвище або назву суб`єкта подання, прізвище, посаду, контактні дані доповідача проекту рішення на пленарному засіданні та особи, відповідальної за супроводження проекту рішення.

Пункт 3 Пояснювальної записки №ПЗ-31569 від 21.12.2017 до проекту рішення Київської міської ради, містить, зокрема, наступну інформацію "на замовлення зацікавленої особи землевпорядною організацією розроблено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки, який згідно із ст.186-1 Земельного кодексу України погоджено з відповідними органами", пункт 4 "Мета прийняття рішення" містить наступне твердження "метою прийняття рішення є забезпечення реалізації встановленого Земельним кодексом України права особи на оформлення права користування (власності) на землю".

Отже, як вбачається з інформації, яка міститься в пояснювальній записці, цілями та завданнями, які пропонувались для вирішення Київською міською радою щодо спірної земельної ділянки були виключно затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надання її в оренду Товариству з обмеженою відповідальністю "Смарт-Девелопмент".

Основна мета, цілі та завдання відповідно до яких було розроблено проект землеустрою згідно ст.20 Земельного кодексу України - зміна категорії та виду цільового призначення спірної земельної ділянки, в Пояснювальній записці відсутня.

Таким чином, рішенням Київської міської ради №1870/5934 від 11.10.2018 не було розглянуто, не було проголосовано, та не було прийнято рішення щодо зміни категорії та виду цільового призначення спірної земельної ділянки, що є порушенням норм Земельного кодексу України в частині порядку віднесення органом місцевого самоврядування земель то певної категорії та виду цільового призначення за проектом відведення земельної ділянки у разі зміни її цільового призначення.

Така правова позиція узгоджується з висновками Верховного Суду, викладеними в постанові від 29.07.2022 у справі №320/5667/18, в п.49 якої Верховний Суд приходить до висновку, що зміна цільового призначення земельної ділянки є стадійною процедурою, яка включає: (1) розробку проекту землеустрою; (2) його погодження та (3) затвердження. Перші дві стадії є підготовчими. Юридичні наслідки у вигляді зміни цільового призначення настають на підставі рішення ради.

Відповідно до ст.21 Земельного кодексу України, в редакції на відповідну дату, порушення порядку встановлення та зміни цільового призначення земель є підставою для визнання недійсними рішень органів державної влади, Верховної Ради Автономної Республіки Крим, Ради міністрів Автономної Республіки Крим та органів місцевого самоврядування про надання (передачу) земельних ділянок громадянам та юридичним особам.

Як вже зазначалося, відповідно до Генерального плану міста Києва спірна земельна ділянка частково належить переважно до комунально-складської території та частково до території зелених насаджень загального користування та відноситься до території Солом`янського парку.

Згідно Земельного кодексу України землі України за основним цільовим призначенням поділяються, зокрема, на землі природно-заповідного та іншого природоохоронного призначення, землі рекреаційного призначення.

Статтею 51 Земельного кодексу України визначено, що до земель рекреаційного призначення належать, зокрема, земельні ділянки зелених зон і зелених насаджень міст.

За приписами ч.3 ст.52 Земельного кодексу України на землях рекреаційного призначення забороняється діяльність, що перешкоджає або може перешкоджати використанню їх за призначенням, а також негативно впливає або може вплинути на природний стан цих земель.

Згідно до підпункту 6.1 п.6 Державних санітарних правил при проектуванні нових і розширені існуючих населених пунктів необхідно передбачати рівномірне і безперервне озеленення території з максимальним збереженням і використанням існуючих зелених насаджень. Забороняється будівництво, реконструкція і розширення об`єктів за рахунок території парків, водних акваторій і т.ін.

Отже, передання Київською міською радою спірної земельної ділянки, частково віднесеної до території зелених насаджень загального користування (земельної ділянки зелених зон і зелених насаджень міст) для будівництва та обслуговування комплексу багатофункціонального призначення, готелю, офісних будівель та торговельних приміщень з підземним паркінгом на вул.Механізаторів, 1 у Солом`янському районі міста Києва, на підставі рішення №1870/5934, суперечить приписам Земельного кодексу України та Державним санітарним правилам.

Вказана правова позиція узгоджується з постановою Великої Палати Верховного Суду у справі №761/31121/14-ц від 12.12.2018, в якій зазначено, що передання земельної ділянки, віднесеної до територій зелених насаджень загального користування (земельної ділянки зелених зон і зелених насаджень міст), для будівництва й обслуговування житлового будинку без зміни її цільового призначення суперечить приписам Земельного кодексу України, навіть якщо така ділянка за функціональним призначенням лише частково належить до територій зелених насаджень загального користування, тобто до земель рекреаційного призначення.

Приймаючи до уваги викладені вище обставини, при прийнятті Київською міською радою рішення №1870/5934 було порушено норми Земельного кодексу України щодо зміни категорії та виду цільового призначення спірної земельної ділянки та її передачі в оренду Товариству з обмеженою відповідальністю "Смарт-Девелопмент".

Відповідно до ч.1, ч.2 ст.120 Земельного кодексу України у разі набуття права власності на жилий будинок, будівлю або споруду, що перебувають у власності, користуванні іншої особи, припиняється право власності, право користування земельною ділянкою, на якій розташовані ці об`єкти. До особи, яка набула право власності на жилий будинок, будівлю або споруду, розміщені на земельній ділянці, що перебуває у власності іншої особи, переходить право власності на земельну ділянку або її частину, на якій вони розміщені, без зміни її цільового призначення.

Якщо жилий будинок, будівля або споруда розміщені на земельній ділянці, що перебуває у користуванні, то в разі набуття права власності на ці об`єкти до набувача переходить право користування земельною ділянкою, на якій вони розміщені, на тих самих умовах і в тому ж обсязі, що були у попереднього землекористувача.

Відповідно до ч.2 ст.124 Земельного кодексу України передача в оренду земельних ділянок, що перебувають в державній або комунальній власності, здійснюється за результатами земельних торгів, крім випадків встановлених частинами 2, 3 ст.134 Земельного кодексу України.

Згідно абз.2 ч.2 ст.134 Земельного кодексу України не підлягають продажу на конкурентних засадах (земельних торгах) земельні ділянки державної чи комунальної власності або права на них у разі розташування на земельних ділянках об`єктів нерухомого майна (будівель, споруд), що перебувають у власності фізичних або юридичних осіб.

Виходячи із системного аналізу положень ч.2 ст.124 і абз.2 ч.2 ст.134 Земельного кодексу України незастосування конкурентної процедури у вигляді земельних торгів допускається виключно у випадку, коли земельна ділянка державної чи комунальної власності надається фізичним або юридичним особам у користування з метою обслуговування та експлуатації виключно існуючих об`єктів нерухомого майна (будівель, споруд), розташованих на такій земельній ділянці та належних на праві власності зазначеним особам для їх подальшого використання відповідно до того цільового та функціонального призначення, яке існувало на момент їх придбання.

Матеріалами справи підтверджено, що до передачі в користування відповідачу-2 спірної земельної ділянки на підставі рішення №1870/5934 Київської міської ради, на зазначеній ділянці знаходилось нерухоме майно, яке належить на праві власності відповідачу-2, а саме: майновий комплекс загальною площею 3978,00 кв.м, придбаний відповідачем-2 на підставі договору купівлі-продажу від 09.11.2011.

Отже, відповідач-2 мав право звернутися до Київської міської ради з метою отримання в користування без проведення земельних торгів тільки земельної ділянки виключно для обслуговування та експлуатації належних йому на праві власності об`єктів нерухомого майна (майнового комплексу), розташованих на такій земельній ділянці.

Проте, Товариство з обмеженою відповідальністю "Смарт-Девелопмент" при зверненні до Київської міської ради чітко визначило свій майновий інтерес у отриманні конкретної земельної ділянки саме для будівництва та обслуговування комплексу багатофункціонального призначення готель, офісні будівлі та торгівельні приміщення з підземним паркінгом на вул.Механізаторів, 1 у Солом`янському районі м.Києва.

За наслідками розгляду вказаного клопотання Київська міська рада надала дозвіл за принципом "мовчазної згоди" на розробку проєкту землеустрою щодо відведення земельної ділянки (у разі зміни її цільового призначення), а в подальшому затвердила відповідний проєкт землеустрою і прийняла рішення про надання відповідачу-2 в оренду спірної земельної ділянки для будівництва та обслуговування комплексу багатофункціонального призначення готелю, офісних будівель та торгівельних приміщень з підземним паркінгом на вул.Механізаторів, 1 у Солом`янському районі м.Києва.

Тобто, як випливає зі спірного рішення, відповідачу-2 право користування земельною ділянкою надано на інших умовах, ніж мав попередній землекористувач. У п.2.1 укладеного між відповідачами договору оренди земельної ділянки зазначається, що у оренду відповідачу-2 надано земельну ділянку з цільовим призначенням: 03.10 для будівництва та обслуговування будівель ринкової інфраструктури (адміністративних будинків, офісних приміщень та інших будівель громадської забудови, які використовуються для здійснення підприємницької та іншої діяльності, пов`язаної з отриманням прибутку.

Зазначене свідчить про відсутність наміру у відповідача-2 використовувати цю земельну ділянку за тим же цільовим призначенням, що і попередній землекористувач - для експлуатації та обслуговування будівель і споруд автотранспортного підприємства. Фактично, відповідач-2 отримав право забудови земельної ділянки, якого у попереднього землекористувача не було.

Тому суд вважає обґрунтованими аргументи позивача про незаконність передачі спірної земельної ділянки для забудови відповідачу-2 без проведення земельних торгів.

Відповідно до ст.50 Конституції України кожен має право на безпечне для життя і здоров`я довкілля та на відшкодування завданої порушенням цього права шкоди.

Екологічні інтереси населення можуть підлягати судовому захисту на підставі ч.7 ст.41 Конституції України, відповідно до якої використання власності не може завдавати шкоди правам, свободам та гідності громадян, інтересам суспільства, погіршувати екологічну ситуацію та природні якості землі, а також положенням ст.66 Конституції України, відповідно до якої ніхто не повинен заподіювати шкоду довкіллю.

Згідно ст.1 Земельного кодексу України земля є основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною держави. Використання власності на землю не може завдавати шкоди правам і свободам громадян, інтересам суспільства, погіршувати екологічну ситуацію і природні якості землі.

Відповідно до ст.1 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища" завданням законодавства про охорону навколишнього природного середовища є регулювання відносин у галузі охорони, використання і відтворення природних ресурсів, забезпечення екологічної безпеки, запобігання і ліквідації негативного впливу господарської та іншої діяльності на навколишнє природне середовище, збереження природних ресурсів, генетичного фонду живої природи, ландшафтів та інших природних комплексів, унікальних територій та природних об`єктів, пов`язаних з історико-культурною спадщиною.

Стаття 10 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища" встановлює, що екологічні права громадян забезпечуються участю громадських організацій та громадян у діяльності щодо охорони навколишнього природнього середовища.

Міжнародним документом, який закріпив зобов`язання держав у сфері доступу до правосуддя в екологічних справах, є Орхуська конвенція.

Орхуську конвенцію ратифіковано Законом України №832-ХІУ від 06.07.1999, тому її положення відповідно до ст.9 Конституції України є нормами прямої дії, а положення національного законодавства про процедури і механізми судового захисту порушених екологічних прав та інтересів можуть їх конкретизувати.

Для забезпечення належної реалізації, зокрема, екологічних прав, Орхуська конвенція передбачає у ст.9 право і гарантії доступу до судового й адміністративного оскарження рішень, дій чи бездіяльності, що вчинені з порушенням права на доступ до інформації чи права на участь у процесі прийняття рішень з питань, що стосуються довкілля.

Пунктом 3 ст.9 Орхуської конвенції на її договірні сторони покладається зобов`язання, зокрема, забезпечувати доступ громадськості до процедур оскарження дій та бездіяльності державних органів і приватних осіб, що порушують вимоги національного екологічного законодавства.

При цьому, відповідно до Орхуської конвенції представники громадськості мають право оспорювати порушення національного законодавства у сфері довкілля незалежно від того, належать такі порушення до прав на інформацію і на участь громадськості при прийнятті рішень, гарантованих Орхуською конвенцією, чи ні (згідно з керівництвом із провадження Орхуської конвенції (ООН, 2000 рік), керівництво).

Орхуська конвенція забезпечує доступ до правосуддя як на підставі власних положень, так і в порядку забезпечення дотримання національного природоохоронного законодавства. Відповідно до положень Орхуської конвенції забезпечення дотримання екологічного законодавства - обов`язок не лише природоохоронних органів, але й громадськості, яка також покликана відгравати цілком визначну роль.

Згідно з Орхуською конвенцією сторони повинні гарантувати, щоб представники громадськості могли безпосередньо забезпечити дотримання закону в разі дій або бездіяльності як з боку приватних осіб, так і з боку державних органів.

Представники громадськості можуть оскаржувати дії або бездіяльність державних органів, які порушують національне природоохоронне законодавство.

У ст.1 Закону України "Про громадські об`єднання" визначено, що громадське об`єднання - це добровільне об`єднання фізичних осіб та/або юридичних осіб приватного права для здійснення та захисту прав і свобод, задоволення суспільних, зокрема економічних, соціальних, культурних, екологічних, та інших інтересів.

Статтею 10 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища" екологічні права громадян забезпечуються, у тому числі участю громадських організацій та громадян у діяльності щодо охорони навколишнього природного середовища.

Згідно з рішенням Конституційного Суду України від 28.11.2013 №12-рп/2013 громадська організація може захищати в суді особисті немайнові та майнові права як своїх членів, так і права та охоронювані законом інтереси інших осіб, які звернулися до неї за таким захистом, лише у випадках, якщо таке повноваження передбачено у її статутних документах та якщо відповідний закон визначає право громадської організації звертатися до суду за захистом прав та інтересів інших осіб (п.2.6 рішення).

Відповідно до п.3.1 статуту Громадської організації "Збережемо Солом`янський парк" основною її метою є: збереження, розвиток та правовий захист Солом`янського ландшафтного парку в Солом`янському районі міста Києва; сприяння відновленню безпечного для життя та здоров`я довкілля, забезпечення законних соціальних, екологічних, економічних та інших прав, свобод та інтересів членів організації та інших осіб, захист прав мешканців щодо врахування їх інтересів стосовно розвитку територій при плануванні і забудові, вирішення екологічних проблем, усунення інфраструктурних перекосів.

Відповідно до п.3.2 статуту Громадської організації "Збережемо Солом`янський парк", напрямами діяльності громадської організації, зокрема, є: (i) організація мережі громадського моніторингу за станом довкілля; (ii) організація й проведення заходів, в порядку передбаченим чинним законодавством України, спрямованих на припинення діяльності, яка загрожує екологічній безпеці, здоров`ю громадян України та комфорту їх життя; (iii) здійснення громадського контролю за дотриманням законів, спрямованих на охорону навколишнього природного середовища, соціального захисту, з використанням при цьому таких форм контролю, які не суперечать чинному законодавству; (iv) сприяння в організації та проведенні заходів та акцій в екологічній сфері, а також акцій для створення комфортного міського середовища; (v) захист зон зелених насаджень, особливо парків та скверів у містах; (vi) здійснення інформаційно-аналітичної роботи з метою виявлення та усунення причин і умов, які сприяють правопорушенням у сфері земельного законодавства, прогнозування та розробка пропозицій і рекомендацій щодо підвищення ефективності протидії таким правопорушенням.

Для досягнення мети, передбаченої статутом, та виконання статутних завдань Громадська організація "Збережемо Солом`янський парк" в установленому законодавством порядку має право представляти та захищати свої законні інтереси, інтереси фізичних осіб та організацій у державних органах, органах місцевого самоврядування та громадських об`єднаннях, в судах, бути позивачем або учасником справи у суді згідно з чинним законодавством України.

Особливості правового статусу громадських організацій, що звертаються до суду в інтересах своїх членів аналізувалися Верховним Судом у справі №815/219/17.

У постанові від 14.03.2018 Верховний Суд дійшов такого висновку: "32. Громадські організації є організаційно-правовою формою діяльності людей, які об`єднуються для спільного здійснення та захисту своїх прав, свобод та інтересів, які відображаються у статуті громадської організації у вигляді мети та напрямів її діяльності. Таким чином, діяльність громадських організацій не можна розглядати абстрактно, без зв`язку з її метою та правами людей (її членів), що об`єдналися. Створюючи громадську організацію або вступаючи до неї, її члени об`єднуються на визначених статутом умовах для спільної реалізації своїх прав. Отже, вирішуючи питання щодо права громадських організацій на звернення до суду в інтересах інших осіб, суди повинні з`ясувати статус громадської організації та її засновників, їх безпосередню заінтересованість у вирішенні питання, що є предметом позову; мету громадської організації та її безпосередній зв`язок з предметом позову; інтереси яких саме осіб є предметом судового захисту; чи зверталися ці особи за захистом своїх прав до громадської організації; добросовісність дій громадської організації, що звертається до суду".

Як вбачається зі статуту позивача, його мета, завдання та напрями діяльності спрямовані на захист прав, свобод та інтересів її членів та інших осіб, зокрема, мешканців Солом`янського району.

Так, засновниками Громадської організації "Збережемо Солом`янський парк" та її учасниками є мешканці житлових будинків за адресами: м.Київ, вул.Мокра (Кудряшова), 20 та вул.Мокра (Кудряшова), 20Б.

Відповідно до "Положення про порядок подання та розгляду електронних петицій", затверджене рішенням Київської міської ради №103/2006 від 08.10.2015, 07.09.2023 до Київської міської ради було подано та опубліковано петицію №12510 "Розірвати договір оренди земельної ділянки з замовником будівництва Товариством з обмеженою відповідальністю "Смарт-Девелопмент" та повернути зелену зону Солом`янському ландшафтному парку". Зазначена петиція отримала необхідну кількість голосів мешканців міста Києва - всього 6158 з необхідних 6000 голосів.

Петиція №12544 "Про реалізацію проекту спортивного простору "Солома спорт парк замість будівництва житлового комплексу біля Солом`янського ландшафтного парку", опублікована 22.09.2023, метою якої, зокрема, є припинення використання земельних ділянок не за цільовим призначенням, отримала 6080 голосів.

Петиція №12606 "Щодо збереження Солом`янського парку: відвести земельну ділянку та надати охоронного статусу", опублікована 17.10.2023, отримала 6068 голосів.

Підтримка громадськістю означених петицій та окреслених в них питань, з більш ніж 18 000 отриманих голосів мешканців територіальної громади міста Києва, свідчить про значний запит громадськості на задоволення суспільної потреби у відновленні законності при вирішенні суспільно значимого питання про повернення в користування територіальної громади земельної ділянки загального користування із зеленими насадженнями, збереження цілісності Солом`янського парку та захист зелених насаджень, а отже відновлення порушеного права на безпечне для життя та здоров`я довкілля.

Отже, з урахуванням наведеного вище, суд дійшов висновку про те, що Громадська організація "Збережемо Солом`янський парк" наділена правом на звернення до суду в силу законодавства, в тому числі Орхуської Конвенції, статутних завдань та мети громадської організації, та з метою захисту прав та інтересів мешканців територіальної громади міста Києва, зокрема, мешканців Солом`янського району.

Відповідно до ст.19 Конституції України встановлено, що органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Згідно п.34 ч.1 ст.26 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" органи місцевого самоврядування вирішують відповідно до закону питання регулювання земельних відносин.

Частиною 10 ст.59 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" акти органів місцевого самоврядування з мотивів їх невідповідності Конституції або законам України визнаються незаконними в судовому порядку.

Таким чином, з урахуванням усіх обставин прийняття рішення №1870/5934, Київською міською радою вчинено порушення порядку надання земельних ділянок комунальної власності у користування та зміни її цільового призначення за проектом землеустрою щодо відведення земельної ділянки на кожній окремо та разом взятих усіх стадіях, передбачених ст.123 Земельного кодексу України, що є підставою визнання зазначеного рішення Київської міської ради №1870/5934 від 11.10.2018 незаконним.

За таких обставин, позов в частині скасування та визнання рішення відповідача-1 незаконним підлягає задоволенню.

Відповідно до ст.21 Земельного кодексу України порушення порядку встановлення та зміни цільового призначення земель є підставою для визнання недійсними угод щодо земельних ділянок.

Частиною 3 ст.152 Земельного кодексу України передбачено, що захист прав громадян та юридичних осіб на земельні ділянки здійснюється, зокрема, шляхом визнання угоди недійсною.

Відповідно до ст.203 Цивільного кодексу України зміст правочину не може суперечити Цивільному кодексу України, іншим актам цивільного законодавства, а також інтересам держави і суспільства, його моральними засадам.

Відповідно до ст.215 Цивільного кодексу України підставою недійсності правочину є недодержання стороною (сторонами) вимог, які встановлені частинами першою-третьою, п`ятою та шостою ст.203 Цивільного кодексу України. Якщо недійсність правочину прямо не встановлена законом, але одна із сторін або інші заінтересована особа заперечує його дійсність на підставах, встановлених законом, такий правочин може бути визнаний судом недійсним.

Оскільки договір оренди земельної ділянки від 11.04.2019 укладено між відповідачами на підставі рішення Київської міської ради №1870/5934 від 11.10.2018, яке визнане судом незаконним, вимоги позивача щодо визнання такого договору недійсним також підлягають задоволенню судом з огляду на положення ст.ст.21, 152 Земельного кодексу України та ст.ст.203, 215 Цивільного кодексу України.

Частиною 1 ст.182 Цивільного кодексу передбачено, що право власності та інші речові права на нерухомі речі, обтяження цих прав, їх виникнення, перехід і припинення підлягають державній реєстрації.

Відповідно до ч.1 ст.216 Цивільного кодексу України недійсний правочин не створює юридичних наслідків, крім тих, що пов`язані з його недійсністю.

Частиною 1 ст.236 Цивільного кодексу України встановлено, що правочин, визнаний судом недійсним, є недійсним з моменту його вчинення.

Згідно п.1 ч.1 ст.27 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" (в редакції, яка діяла на момент реєстрації речового права), державна реєстрація права власності та інших речових прав, крім державної реєстрації права власності на об`єкт незавершеного будівництва, проводиться на підставі укладеного в установленому законом порядку договору, предметом якого є нерухоме майно, речові права на яке підлягають державній реєстрації, чи його дубліката.

Договір, на підставі якого у відповідача-2 виникло право оренди спірної земельної ділянки, є недійсним.

Відповідно до ч.3 ст.26 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" у разі скасування рішення державного реєстратора про державну реєстрацію прав на підставі судового рішення чи визнання його прийнятим з порушенням цього закону та анулювання у випадку, передбаченому пунктом 1 частини сьомої статті 37 цього Закону, на підставі рішення Міністерства юстиції України, а також у разі визнання на підставі судового рішення недійсними чи скасування на підставі судового рішення документів, на підставі яких проведено державну реєстрацію прав, скасування на підставі судового рішення державної реєстрації прав, що мало наслідком державну реєстрацію набуття речових прав, обтяжень речових прав, відповідні права чи обтяження припиняються.

Враховуючи наведене вище, а також те, що вимоги позивача про скасування рішення приватного нотаріуса Київського міського нотаріального округу Дем`яненко Тетяни Миколаївни про державну реєстрацію прав та їх обтяжень від 11.04.2019 №31143566 та здійсненої на його підставі в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно державної реєстрації права оренди Товариства з обмеженою відповідальністю "Смарт-Девелопмент" на нерухоме майно з одночасним припиненням права оренди Товариства з обмеженою відповідальністю "Смарт-Девелопмент" на нього, є похідною від вимоги про визнання недійсним спірного договору оренди земельної ділянки від 11.04.2019, суд дійшов висновку про наявність підстав для скасування рішення приватного нотаріуса Київського міського нотаріального округу Дем`яненко Тетяни Миколаївни про державну реєстрацію прав та їх обтяжень від 11.04.2019 №31143566 та здійсненої на його підставі в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно державної реєстрації права оренди Товариства з обмеженою відповідальністю "Смарт-Девелопмент" на нерухоме майно з одночасним припиненням права оренди Товариства з обмеженою відповідальністю "Смарт-Девелопмент".

За таких обставин, позов підлягає задоволенню в повному обсязі.

З огляду на наведене, всі інші клопотання та заяви, доводи та міркування учасників справи відповідно залишені судом без задоволення і не прийняті до уваги як необґрунтовані, безпідставні та такі, що не спростовують висновків суду стосовно наявності підстав для задоволення позовних вимог.

Керуючись ст.ст.74, 129, 238-241 Господарського процесуального кодексу України, суд

ВИРІШИВ:

1. Позов задовольнити повністю.

2. Визнати незаконним та скасувати рішення Київської міської ради №1870/5934 від 11.10.2018 "Про передачу Товариству з обмеженою відповідальністю "Смарт-Девелопмент" земельної ділянки для будівництва та обслуговування комплексу багатофункціонального призначення, готель, офісні будівлі та торговельні приміщення з підземним паркінгом на вул. Механізаторів, 1, у Солом`янському районі міста Києва".

3. Визнати недійсним договір оренди земельної ділянки від 11.04.2019, укладений між Київською міською радою та Товариством з обмеженою відповідальністю "Смарт-Девелопмент", зареєстрований в реєстрі за №206 та посвідчений приватним нотаріусом Київського міського нотаріального округу Дем`яненко Т.М.

4. Скасувати рішення приватного нотаріуса Київського міського нотаріального округу Дем`яненко Тетяни Миколаївни про державну реєстрацію прав та їх обтяжень від 11.04.2019 №31143566 та здійсненої на його підставі в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно державної реєстрації права оренди Товариства з обмеженою відповідальністю "Смарт-Девелопмент" на нерухоме майно з одночасним припиненням права оренди Товариства з обмеженою відповідальністю "Смарт-Девелопмент" на нього.

Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду. Рішення, відповідно до ст.ст.256, 257 Господарського процесуального кодексу України, може бути оскаржено до Північного апеляційного господарського суду шляхом подання апеляційної скарги безпосередньо до суду апеляційної інстанції протягом двадцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Повне рішення складено 27.08.2024

Суддя Ю.М.Смирнова

СудГосподарський суд міста Києва
Дата ухвалення рішення17.07.2024
Оприлюднено29.08.2024
Номер документу121239278
СудочинствоГосподарське
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах щодо права власності чи іншого речового права на нерухоме майно (крім землі) про державну власність щодо оренди

Судовий реєстр по справі —910/17910/23

Ухвала від 02.12.2024

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Скрипка І.М.

Ухвала від 02.12.2024

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Скрипка І.М.

Ухвала від 01.10.2024

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Скрипка І.М.

Ухвала від 01.10.2024

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Скрипка І.М.

Ухвала від 27.09.2024

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Скрипка І.М.

Ухвала від 27.09.2024

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Скрипка І.М.

Ухвала від 05.09.2024

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Скрипка І.М.

Ухвала від 05.09.2024

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Скрипка І.М.

Рішення від 17.07.2024

Господарське

Господарський суд міста Києва

Смирнова Ю.М.

Ухвала від 24.04.2024

Господарське

Господарський суд міста Києва

Смирнова Ю.М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні