ВОЛИНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
28 серпня 2024 року ЛуцькСправа № 140/6510/24
Волинський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого-судді Ксензюка А.Я.,
розглянувши у письмовому провадженні адміністративну справу за позовом Керівника Керівника Камінь-Каширської окружної прокуратури в інтересах держави до Камінь-Каширської міської ради про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити дії,
ВСТАНОВИВ:
Керівник Камінь-Каширської окружної прокуратури в інтересах держави звернувся з позовом до Камінь-Каширської міської ради про визнання протиправною бездіяльності щодо невжиття заходів для оформлення та державної реєстрації права постійного користування земельною ділянкою під будівлями та спорудами закладу освіти - Опорного закладу загальної середньої освіти «Раково-Ліський ліцей» Камінь-Каширської міської ради Волинської області, що знаходиться по вул. Шкільна, 4, в с. Раків Ліс Камінь-Каширського району Волинської області; зобов`язання вчинити дії, пов`язані з оформленням та державною реєстрацією права постійного користування земельною ділянкою під будівлями та спорудами Опорного закладу загальної середньої освіти «Раково-Ліський ліцей» Камінь-Каширської міської ради Волинської області в межах населеного пункту с. Раків Ліс Камінь-Каширського району Волинської області.
Позовні вимоги обґрунтовані тим, що рішенням Камінь-Каширської міської ради від 14.01.2021 № 4/102 «Про безоплатне прийняття майна (майнових прав) зі спільної власності територіальних громад у комунальну власність Камінь-Каширської міської ради» прийнято з 01.01.2021 зі спільної власності територіальних громад у комунальну власність Камінь-Каширської міської ради нерухоме майно по вул. Шкільна, 4, с. Раків Ліс Камінь-Каширського району Волинської області (Раково-Ліського ліцею).
Рішенням Камінь-Каширської міської ради від 14.01.2021 № 4/103 «Про зміну засновників, перейменування закладів освіти, медицини та культури та затвердження статутів цих закладів у новій редакції» Камінь-Каширська міська рада увійшла до складу засновників названого закладу освіти, змінила найменування та затвердила в новій редакції статут Опорного закладу загальної середньої освіти «Раково-Ліський ліцей» Камінь-Каширської міської ради Волинської області (ЄДРПОУ - 43739547), тобто вступила у права засновника юридичної особи.
Позивач вказує, що статутом Раково-Ліського ліцею, затвердженим рішенням Камінь-Каширської міської ради від 14.01.2021 № 4/103 визначено, що засновником Раково-Ліського ліцею є Камінь-Каширська міська рада Волинської області (п.1.6.); матеріально-технічна база закладу освіти включає будівлі, споруди, земельні ділянки, комунікації, обладнання, інші матеріальні цінності (п. 6.1.); заклад освіти відповідно до чинного законодавства користується землею (п. 6.3.); джерелами формування кошторису закладу освіти є кошти держаного та місцевого бюджету, благодійні внески юридичних і фізичних осіб, інші джерела, не заборонені чинним законодавством (п. 6.7.)
Разом з цим, відповідно до відомостей з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна від 14.05.2024 речові права (право постійного користування) на земельну ділянку площею 3,2541 га з кадастровим номером 0721486601:01:001:0540 по вул. Шкільна, 4, с. Раків Ліс Камінь-Каширського району Волинської області не зареєстровані.
Відповідно, користування земельною ділянкою здійснюється із порушенням вимог чинного законодавства шляхом.
З наведених підстав просить позовні вимоги задовольнити, зобов`язавши відповідача вчинити дії, пов`язані з оформленням та державною реєстрацією права постійного користування земельною ділянкою під будівлями та спорудами Опорного закладу загальної середньої освіти «Раково-Ліський ліцей» Камінь-Каширської міської ради Волинської області в межах населеного пункту с. Раків Ліс Камінь-Каширського району Волинської області.
Ухвалою Волинського окружного адміністративного суду від 01.07.2024 прийнято позовну заяву до розгляду, відкрито провадження у справі за вказаним позовом та ухвалено розгляд справи проводити за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні).
Копію вказаної ухвали відповідач отримав 05.01.2024 в кабінет електронного суду ЄСІТС, що підтверджується довідкою про доставку електронного листа.
Відповідач правом на подання відзиву на позовну заяву не скористався, доказів у спростування позовних вимог не надав, про причини неподання відзиву суд не повідомив.
Враховуючи вимоги статті 262 КАС України судом розглянуто дану справу за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні).
Дослідивши матеріали справи, суд приходить до висновку, що позов підлягає до задоволення з таких мотивів та підстав.
Судом встановлено, що Камінь-Каширською окружною прокуратурою вивчено стан додержання вимог чинного законодавства в діяльності органів влади та органів місцевого самоврядування щодо управління майном Камінь-Каширської територіальної громади, зокрема факт використання земельної ділянки під будівлями та спорудами закладу освіти - Опорного закладу загальної середньої освіти «Раково-Ліський ліцей» Камінь-Каширської міської ради Волинської області, без оформлення права постійного користування та реєстрації речових прав на останню (земельну ділянку).
Рішенням Камінь-Каширської міської ради від 14.01.2021 № 4/102 «Про безоплатне прийняття майна (майнових прав) зі спільної власності територіальних громад у комунальну власність Камінь-Каширської міської ради» прийнято з 01.01.2021 зі спільної власності територіальних громад у комунальну власність Камінь-Каширської міської ради нерухоме майно по вул. Шкільна, 4, с. Раків Ліс Камінь-Каширського району Волинської області (Раково-Ліського ліцею).
Рішенням Камінь-Каширської міської ради від 14.01.2021 № 4/103 «Про зміну засновників, перейменування закладів освіти, медицини та культури та затвердження статутів цих закладів у новій редакції» Камінь-Каширська міська рада увійшла до складу засновників названого закладу освіти, змінила найменування та затвердила в новій редакції статут Опорного закладу загальної середньої освіти «Раково-Ліський ліцей» Камінь-Каширської міської ради Волинської області (ЄДРПОУ - 43739547), тобто вступила у права засновника юридичної особи.
Камінь-Каширська міська рада листом від 27.05.2024 №2669/01-27/2-24 повідомила, що Раково-Ліський ліцей використовує земельну ділянку з кадастровим номером 0721486601:01:001:0540, проте оформлення та державну реєстрацію права постійного користування за останньою не проведено.
При вирішенні спору суд застосовує такі нормативно-правові акти.
Пунктом 3 частини першої статті 131-1 Конституції України передбачено, що в Україні діє прокуратура, яка здійснює: представництво інтересів держави в суді у виключних випадках і в порядку, що визначені законом.
Згідно з частинами першою, третьою статті 23 Закону України Про прокуратуру від 14.10.2014 №1697-VII (далі Закон №1697-VII) представництво прокурором інтересів громадянина або держави в суді полягає у здійсненні процесуальних та інших дій, спрямованих на захист інтересів громадянина або держави, у випадках та порядку, встановлених законом. Прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, а також у разі відсутності такого органу.
Пунктом 1 частини шостої статті 23 Закону №1697-VII передбачено, що під час здійснення представництва інтересів громадянина або держави у суді прокурор має право в порядку, передбаченому процесуальним законом та законом, що регулює виконавче провадження: звертатися до суду з позовом (заявою, поданням).
За приписами частин третьої - п`ятої статті 53 КАС України у визначених законом випадках прокурор звертається до суду з позовною заявою, бере участь у розгляді справ за його позовами, вступає за своєю ініціативою у справу, провадження у якій відкрито за позовом іншої особи, до початку розгляду справи по суті, подає апеляційну, касаційну скаргу, заяву про перегляд судового рішення за нововиявленими або виключними обставинами. Прокурор, який звертається до суду в інтересах держави, в позовній чи іншій заяві, скарзі обґрунтовує, в чому полягає порушення інтересів держави, необхідність їх захисту, визначені законом підстави для звернення до суду прокурора, а також зазначає орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах. Невиконання цих вимог має наслідком застосування положень, визначених статтею 169 цього Кодексу. У разі відкриття провадження за позовною заявою, поданою прокурором в інтересах держави в особі органу, уповноваженого здійснювати функції держави у спірних правовідносинах, зазначений орган набуває статусу позивача. У разі відсутності такого органу або відсутності у нього повноважень щодо звернення до суду прокурор зазначає про це в позовній заяві і в такому разі прокурор набуває статусу позивача.
На думку суду, звертаючись до суду в інтересах держави, у позовній заяві керівник Ковельської окружної прокуратури обґрунтував, в чому полягає порушення інтересів держави та необхідність їх захисту.
Так, прокурор в адміністративному позові вказав, що обов`язок органів державної влади та місцевого самоврядування полягає у створенні, у межах визначених законом повноважень, умов для отримання дитиною освіти, забезпечення її доступності шляхом, зокрема, належного функціонування розгалуженої мережі навчальних закладів. Тобто, захисту підлягають інтереси держави у сфері охорони права на освіту дітей шляхом створення належних та безпечних умов для здобуття освіти та зобов`язання оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку закладу освіти.
Суд також враховує правову позицію, викладену у постанові Верховного Суду від 14.02.2023 у справі №580/1374/22, щодо належного обґрунтування прокурором необхідності захисту інтересів держави в судовому порядку у подібних правовідносинах.
Згідно із частинами першою, третьою статті 22 Закону України Про освіту від 05.09.2017 №2145-VIII (далі Закон №2145-VIII) юридична особа має статус закладу освіти, якщо основним видом її діяльності є освітня діяльність. Заклад освіти залежно від засновника може діяти як державний, комунальний, приватний чи корпоративний.
Відповідно до частини третьої статті 66 Закону №2145-VIII сільські, селищні ради:
відповідають за реалізацію державної політики у сфері освіти та забезпечення якості освіти на відповідній території, забезпечення доступності дошкільної та повної загальної середньої освіти;
засновують заклади освіти, а також реорганізовують, перепрофільовують (змінюють тип) та ліквідовують їх з урахуванням спеціальних законів;
оприлюднюють офіційну звітність про всі отримані та використані кошти, а також перелік і вартість товарів, робіт, послуг, спрямованих на потреби кожного із заснованих ними закладів освіти, та інші видатки у сфері освіти;
здійснюють інші повноваження у сфері освіти, передбачені законом.
За змістом частини першої статті 80 Закону №2145-VIII до майна закладів освіти та установ, організацій, підприємств системи освіти належать: нерухоме та рухоме майно, включаючи будівлі, споруди, земельні ділянки, комунікації, обладнання, транспортні засоби, службове житло тощо.
Статтею 25 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні від 21.05.1997 №280/97-ВР (далі - Закон №280/97-ВР) визначено, що сільські, селищні, міські ради правомочні розглядати і вирішувати питання, віднесені Конституцією України, цим та іншими законами до їх відання.
Згідно із частиною п`ятою статті 16 Закону №280/97-ВР від імені та в інтересах територіальних громад права суб`єкта комунальної власності здійснюють відповідні ради.
За змістом частини першої статті 10 вказаного Закону визначено статус сільських рад як органів місцевого самоврядування, що представляють відповідні територіальні громади та здійснюють від їх імені та в їх інтересах функції повноваження місцевого самоврядування, визначені Конституцією України, цим та іншими законами.
За приписами частин першої, другої, п`ятої статті 60 Закону №280/97-ВР територіальним громадам сіл, селищ, міст, районів у містах належить право комунальної власності на рухоме і нерухоме майно, доходи місцевих бюджетів, інші кошти, землю, природні ресурси, підприємства, установи та організації, в тому числі банки, страхові товариства, а також пенсійні фонди, частку в майні підприємств, житловий фонд, нежитлові приміщення, заклади культури, освіти, спорту, охорони здоров`я, науки, соціального обслуговування та інше майно і майнові права, рухомі та нерухомі об`єкти, визначені відповідно до закону як об`єкти права комунальної власності, а також кошти, отримані від їх відчуження. Спадщина, визнана судом відумерлою, переходить у власність територіальної громади за місцем відкриття спадщини. Підставою для набуття права комунальної власності є передача майна територіальним громадам безоплатно державою, іншими суб`єктами права власності, а також майнових прав, створення, придбання майна органами місцевого самоврядування в порядку, встановленому законом. Органи місцевого самоврядування від імені та в інтересах територіальних громад відповідно до закону здійснюють правомочності щодо володіння, користування та розпорядження об`єктами права комунальної власності, в тому числі виконують усі майнові операції, можуть передавати об`єкти права комунальної власності у постійне або тимчасове користування юридичним та фізичним особам, укладати договори в рамках державно-приватного партнерства, у тому числі концесійні договори, здавати їх в оренду, продавати і купувати, використовувати як заставу, вирішувати питання їхнього відчуження, визначати в угодах та договорах умови використання та фінансування об`єктів, що приватизуються та передаються у користування і оренду.
Частинами першою, другою статті 327 Цивільного кодексу України (далі ЦК України) передбачено, що у комунальній власності є майно, у тому числі грошові кошти, яке належить територіальній громаді. Управління майном, що є у комунальній власності, здійснюють безпосередньо територіальна громада та утворені нею органи місцевого самоврядування.
Згідно із частиною першою статті 328 ЦК України право власності набувається на підставах, що не заборонені законом, зокрема із правочинів.
Відповідно до статті 329 ЦК України юридична особа публічного права набуває право власності на майно, передане їй у власність, та на майно, набуте нею у власність на підставах, не заборонених законом.
За приписами частини четвертої статті 334 ЦК України права на нерухоме майно, які підлягають державній реєстрації, виникають з дня такої реєстрації відповідно до закону.
Згідно із пунктом 1 частини першої статті 2 Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень від 01.07.2004 №1952-IV (далі Закон №1952-IV) у цьому Законі терміни вживаються в такому значенні: державна реєстрація речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень (далі - державна реєстрація прав) - офіційне визнання і підтвердження державою фактів набуття, зміни або припинення речових прав на нерухоме майно, обтяжень таких прав шляхом внесення відповідних відомостей до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно.
Пунктом 2 частини першої статті 3 Закону №1952-IV передбачено, що загальними засадами державної реєстрації прав є: обов`язковість державної реєстрації прав у Державному реєстрі прав.
Відповідно до частини першої статті 5 Закону №1952-IV у Державному реєстрі прав реєструються речові права та їх обтяження на земельні ділянки, а також на об`єкти нерухомого майна, розташовані на земельній ділянці, переміщення яких неможливе без їх знецінення та зміни призначення, а саме: житлові будинки, будівлі, споруди, а також їх окремі частини, квартири, житлові та нежитлові приміщення, меліоративні мережі, складові частини меліоративної мережі.
За приписами пунктів 6, 7, 44 Порядку державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 25.12.2015 №1127, державна реєстрація прав проводиться за заявою заявника шляхом звернення до суб`єкта державної реєстрації прав або нотаріуса. Для державної реєстрації прав заявник подає оригінали документів, необхідних для відповідної реєстрації, передбачені Законом України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, іншими законами України та цим Порядком. Для державної реєстрації права власності на закінчений будівництвом об`єкт державної або комунальної власності, будівництво якого завершено та право власності на який не зареєстровано до 1 січня 2013 р., за відсутності документа, що посвідчує набуття права державної або комунальної власності на такий об`єкт, подаються: документ, що підтверджує факт перебування закінченого будівництвом об`єкта у комунальній власності, виданий відповідним органом місцевого самоврядування (у разі державної реєстрації права комунальної власності); документ, що підтверджує факт відсутності перебування закінченого будівництвом об`єкта у державній власності, виданий Фондом державного майна чи його регіональним відділенням (у разі державної реєстрації права комунальної власності).
Аналіз вказаних нормативно-правових актів дає підстави дійти висновку про те, що Камінь-Каширська міська рада як орган, уповноважений управляти комунальним майном, зобов`язана вжити заходів для державної реєстрації права постійного користування на земельну ділянку під будівлями та спорудами Опорного закладу загальної середньої освіти «Раково-Ліський ліцей» Камінь-Каширської міської ради Волинської області в межах населеного пункту с. Раків Ліс Камінь-Каширського району Волинської області орієнтовною площею, 3,2541 га з кадастровим номером0721486601:01:001:0540.
Відтак, суд погоджується із доводами керівника Камінь-Каширської окружної прокуратури Волинської області, що всупереч вимогам законодавства, відповідачем упродовж тривалого проміжку часу не вжито належних заходів, спрямованих на оформлення правовстановлюючих документів та державної реєстрації права постійного користування на земельну ділянку під будівлями та спорудами Опорного закладу загальної середньої освіти «Раково-Ліський ліцей» Камінь-Каширської міської ради Волинської області в межах населеного пункту с. Раків Ліс Камінь-Каширського району Волинської області орієнтовною площею, 3,2541 га з кадастровим номером0721486601:01:001:0540, чим допущено протиправну бездіяльність.
Станом на момент розгляду даної справи державна реєстрація права власності на земельну ділянку ліцею не проведена, доказів протилежного суду не надано.
При цьому у цій справі відсутні належні та беззаперечні докази, які б вказували на об`єктивні причини неможливості вжиття відповідачем заходів для державної реєстрації речових прав на земельну ділянку під будівлями та спорудами Опорного закладу загальної середньої освіти «Раково-Ліський ліцей» Камінь-Каширської міської ради Волинської області в межах населеного пункту с. Раків Ліс Камінь-Каширського району Волинської області орієнтовною площею, 3,2541 га з кадастровим номером0721486601:01:001:0540, чим допущено протиправну бездіяльність.
Водночас відсутність правовстановлюючих документів на нерухоме майно комунальної власності створює передумови для зловживань щодо розпорядження таким нерухомим майном, ризики безпідставного вибуття останнього з власності територіальної громади, інтереси якої селищна рада представляє, що може призвести до негативних наслідків та порушення прав громади, тим самим порушує законодавчо встановлений порядок набуття й подальшої реалізації права власності та, відповідно, інтереси держави у сфері контролю за використанням та охороною майна територіальної громади, що є підставою для судового захисту інтересів держави.
За таких обставин суд погоджується з доводами Керівника Камінь-Каширської прокуратури у Волинській області, що за наявності підстав та відповідних повноважень Камінь-Каширської міської ради як суб`єкт комунальної власності, що здійснює від імені та в інтересах територіальної громади відповідні права комунальної власності, не здійснила належних юридично значимих обов`язкових дій щодо оформлення та державної реєстрації права власності на земельну ділянку, що є бездіяльністю відповідача в оформленні правовстановлюючих документів на майно, що належить територіальній громаді, у зв`язку з чим таку бездіяльність слід визнати протиправною.
З огляду на викладене, суд вважає, що наявні підстави для задоволення позову.
Згідно із частиною другою статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України при задоволенні позову суб`єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб`єкта владних повноважень, пов`язані із залученням свідків та проведенням експертиз.
Відтак, судові витрати з відповідача стягненню не підлягають.
Керуючись статтями 73-77, 90, 94, 139, 241, 245, 246, 250, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, на підставі Законів України «Про освіту» та «Про місцеве самоврядування в Україні», суд
ВИРІШИВ:
Позов керівника Керівника Камінь-Каширської окружної прокуратури в інтересах держави до Камінь-Каширської міської ради про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити дії, задовольнити.
Визнати протиправною бездіяльність Камінь-Каширської міської ради щодо невжиття заходів для оформлення та державної реєстрації права постійного користування земельною ділянкою під будівлями та спорудами закладу освіти - Опорного закладу загальної середньої освіти «Раково-Ліський ліцей» Камінь-Каширської міської ради Волинської області, що знаходиться по вул. Шкільна, 4, в с. Раків Ліс Камінь-Каширського району Волинської області.
Зобов`язати Камінь-Каширську міську раду вчинити дії, пов`язані з оформленням та державною реєстрацією права постійного користування земельною ділянкою під будівлями та спорудами Опорного закладу загальної середньої освіти «Раково-Ліський ліцей» Камінь-Каширської міської ради Волинської області в межах населеного пункту с. Раків Ліс Камінь-Каширського району Волинської області.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо таку апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку повністю або частково шляхом подання апеляційної скарги до Восьмого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Позивач: керівник Камінь-Каширської окружної прокуратури (44501, Волинська область, місто Камінь-Каширський, вулиця Воля, 7, код ЄДРПОУ 02909915).
Відповідач: Камінь-Каширської міської ради (44501, Волинська область, Камінь-Каширський район, місто Камінь-Каширський, вулиця Воля, 2, код ЄДРПОУ 34836909).
Суддя А.Я. Ксензюк
Суд | Волинський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 28.08.2024 |
Оприлюднено | 30.08.2024 |
Номер документу | 121248937 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері землеустрою; державної експертизи землевпорядної документації; регулювання земельних відносин, з них |
Адміністративне
Волинський окружний адміністративний суд
Ксензюк Андрій Ярославович
Адміністративне
Волинський окружний адміністративний суд
Ксензюк Андрій Ярославович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні