ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
27 серпня 2024 року м. ПолтаваСправа № 440/6460/24
Полтавський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді Удовіченка С.О.,
за участю:
секретаря судового засідання Березіній С.Ю.
представника відповідача - Сумцової С.В.
розглянув у відкритому судовому засіданні справу за адміністративним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "СУМСЬКИЙ МОЛОЧНИЙ ЗАВОД" до Північно-Східного міжрегіонального управління Державної служби з питань праці про визнання протиправним та скасування припису.
В С Т А Н О В И В:
Товариство з обмеженою відповідальністю "СУМСЬКИЙ МОЛОЧНИЙ ЗАВОД" (далі по тексту - ТОВ "СМЗ" / позивач) звернулося до Полтавського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Північно-Східного міжрегіонального управління Державної служби з питань праці (далі по тексту - Північно-Східне міжрегіональне управління Держпраці / відповідач) в якому просить визнати протиправним та скасувати припис Північно-Східного міжрегіонального управління Державної служби з питань праці від 20.02.2024 № ПНС/СМ/2673/067/П.
В обгрунтування позовних вимог позивач вказував на протиправність оскаржуваного припису, оскільки ТОВ "СМЗ" не є ні власником нерухомого майна, розташованого за адресою: м. Суми, вул. Білопільський шлях, буд. 15 (об`єкт перевірки), ні орендарем. Крім того, у відповідності до частини сьомої статті 7 Закону України "Про основні засади держаного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності", на підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду. У разі необхідності вжиття інших заходів реагування орган державного нагляду (контролю) протягом п`яти робочих днів з дня завершення здійснення заходу державного нагляду (контролю) складає припис, розпорядження, інший розпорядчий документ щодо усунення порушень, виявлених під час здійснення заходу. Однак, в порушення вищезазначеного, Акт перевірки і Припис були складені в один день 20.02.2024 року.
Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 03.06.2024 позовну заяву прийнято до розгляду, відкрито провадження у справі та вирішено проводити розгляд справи за правилами загального позовного провадження.
18.06.2024 до Полтавського окружного адміністративного суду надійшов відзив Північно-Східного міжрегіонального управління Держпраці на позов. У відзиві відповідач зазначив, що позаплановій захід ТОВ "СМЗ" здійснений Міжрегіональним управлінням у зв`язку з надходженням заяви директора заводу Л.В. Бєлік № 47 від 01.02.2024, якою було повідомлено, що 31.01.2024 на ТОВ "СМЗ" за адресою: вулиця Білопільський шлях, 15, місто Суми, Сумська область сталася аварія (копія листа додається). Керівництвом заводу створено комісію з розслідування причин аварії.
У зв`язку з чим та на підставі абзацу дев`ятого частини першої статті 6 Закону № 877, наказу Міністерства економіки України від 16 червня 2023 року № 5782 "Про здійснення позапланових заходів державного нагляду (контролю) протягом періоду воєнного стану", а також окремого доручення Голови Державної служби з питань праці від 19.06.2023 № Д-81/1/2.1-23а наказом Міжрегіонального управління № 29/ ПНС-ЗК від 12.02.2024 призначено проведення заходу державного нагляду (контролю) ТОВ "СМЗ". За результатами проведеної позапланової перевірки Міжрегіональним управлінням складено Акт від 20.02.2024 № ПНС/СМ/2673/07 у якому зафіксовано 50 порушень нормативно-правових актів з охорони праці з яких 22, які несуть загрозу життю та здоров`ю людей. Один примірник Акта одержала директор заводу ОСОБА_1 . При цьому, зауваження були надані лише до пункту 50 Опису виявлених порушень, до інших 49 пунктів виявлених порушень зауваження чи заперечення відсутні.
На підставі вказаного Акта перевірки Міжрегіональним управлінням директору ТОВ "СМЗ" Бєлік Л.В. видано Припис від 20.02.2024 № ПНС/ СМ/2673/067/П про усунення виявлених порушень законодавства у сфері охорони праці, промислової безпеки, гігієни праці, зі строком негайного виконання та не пізніше 20.03.2024 (а.с. 74-79).
18.06.2024 до Полтавського окружного адміністративного суду надійшла заява представника Північно-Східного міжрегіонального управління Держпраці про розгляд справи в режимі відеоконференції (а.с. 144-146).
Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 24.06.2024 заяву про участь представника Північно-Східного міжрегіонального управління Держпраці у засіданні в режимі відеоконференції у справі задоволено.
30.07.2024 до Полтавського окружного адміністративного суду надійшла заява ТОВ "СМЗ" про розгляд справи без участі представника позивача за наявними матеріалами (а.с. 164).
Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 01.08.2024 закрито підготовче провадження та призначено справу до судового розгляду по суті.
Представник відповідача у судовому засіданні проти задоволення позову заперечував.
Суд, заслухавши пояснення представника відповідача, вивчивши та дослідивши матеріали справи, з`ясувавши фактичні обставини, оцінивши докази, що мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, за наявності клопотання позивача про розгляд справи без участі уповноваженого представника, встановив наступні обставини та відповідні правовідносини.
Судом встановлено, що ТОВ "СМЗ" (код ЄДРПОУ 43673146) зареєстровано як юридична особа 22.12.2023, номер запису 1000701070003087903, керівник - ОСОБА_1 (а.с. 8-9).
Основний вид діяльності - 10.51 Перероблення молока, виробництво масла та сиру.
Листом від 01.02.2024 №47 директор ТОВ "СМЗ" Л.В.Бєлік повідомила Північно-Східне міжрегіональне управління Держпраці, що 31.01.2023 на ТОВ "СМЗ" за адресою: вул. Білопільський шлях, 15, м. Суми сталася аварія та просила направити представника для участі у розслідуванні обставин та причин аварії (а.с. 123).
У зв`язку з чим та на підставі абзацу дев`ятого частини першої статті 6 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" № 877-V від 05.04.2007, наказу Міністерства економіки України від 16 червня 2023 року № 5782 "Про здійснення позапланових заходів державного нагляду (контролю) протягом періоду воєнного стану", а також окремого доручення Голови Державної служби з питань праці від 19.06.2023 № Д-81/1/2.1-23а наказом Міжрегіонального управління № 29/ПНС-ЗК від 12.02.2024 призначено проведення заходу державного нагляду (контролю) ТОВ "СМЗ" (а.с. 126).
Згідно направлення на проведення заходу державного нагляду (контролю) від 13.02.2024 № ПНС/41/2215-24 захід призначений у формі позапланової перевірки з питань додержання вимог законодавства у сферах охорони праці, промислової безпеки, гігієни праці за фактичним місцем здійснення господарської діяльності та виробничих потужностей заводу м. Суми, вул. Білопільський шлях, буд. 15 з визначеною датою початку 14.02.2024 по 20.02.2024, у присутності та з відому директора ТОВ "СМЗ" Л.В. Бєлік, якій було вручено Вимогу про надання документів від 14.02.2024 № ПНС/СМ/2673/067/НД (а.с. 127-128).
За результатами проведеної позапланової перевірки Міжрегіональним управлінням складено Акт від 20.02.2024 № ПНС/СМ/2673/07 у якому зафіксовано 50 порушень нормативно-правових актів з охорони праці з яких 22, які несуть загрозу життю та здоров`ю людей. Один примірник Акта одержала директор заводу ОСОБА_1 . При цьому, зауваження були надані лише до пункту 50 Опису виявлених порушень, до інших 49 пунктів виявлених порушень зауваження чи заперечення відсутні (а.с. 91-113).
На підставі вказаного Акта перевірки Міжрегіональним управлінням директору ТОВ "СМЗ" Бєлік Л.В. видано Припис від 20.02.2024 № ПНС/СМ/2673/067/П про усунення виявлених порушень законодавства у сфері охорони праці, промислової безпеки, гігієни праці, зі строком негайного виконання та не пізніше 20.03.2024 (а.с. 10-22).
Не погодившись із ом від 20.02.2024 № ПНС/СМ/2673/067/П, позивач звернувся до суду з цим позовом.
Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та Законами України.
Завданням адміністративного судочинства, згідно частини першої статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України, є захист прав та інтересів юридичних осіб у сфері публічно - правових відносин від порушень з боку органів державної влади, органів місцевого самоврядування, їхніх посадових і службових осіб, інших суб`єктів при здійсненні ними владних управлінських функцій на основі законодавства, в тому числі на виконання делегованих повноважень.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам та відповідним доводам сторін, суд дійшов таких висновків.
Правові та організаційні засади, основні принципи і порядок здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності, повноваження органів державного нагляду (контролю), їх посадових осіб і права, обов`язки та відповідальність суб`єктів господарювання під час здійснення державного нагляду (контролю) визначає Закон України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» від 5 квітня 2007 року № 877-V (далі Закон № 877-V, у редакції, чинній на час спірних правовідносин).
За змістом визначень, наведених у статті 1 Закону № 877-V, державний нагляд (контроль) - діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, місцевих державних адміністрацій, органів місцевого самоврядування (далі - органи державного нагляду (контролю)) в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб`єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, допустимого рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища; заходи державного нагляду (контролю) - планові та позапланові заходи, які здійснюються у формі перевірок, ревізій, оглядів, обстежень та в інших формах, визначених законом.
Відповідно до положень статті 2 Закону № 877-V дія цього Закону поширюється на відносини, пов`язані зі здійсненням державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності.
Заходи контролю здійснюються органами державного архітектурно-будівельного контролю (нагляду), державного нагляду та контролю за додержанням законодавства про працю та зайнятість населення, державного нагляду (контролю) у сфері пожежної та техногенної безпеки, державного контролю за додержанням законодавства у сфері моніторингу, звітності та верифікації викидів парникових газів у встановленому цим Законом порядку з урахуванням особливостей, визначених законами у відповідних сферах та міжнародними договорами, зокрема державного нагляду (контролю) в галузі цивільної авіації - з урахуванням особливостей, встановлених Повітряним кодексом України, нормативно-правовими актами, прийнятими на його виконання (Авіаційними правилами України), та міжнародними договорами у сфері цивільної авіації.
Зазначені у частині четвертій цієї статті органи, що здійснюють державний нагляд (контроль) у встановленому цим Законом порядку з урахуванням особливостей, визначених законами у відповідних сферах та міжнародними договорами, зобов`язані забезпечити дотримання вимог статті 1, статті 3, частин першої, четвертої, шостої - восьмої, абзацу другого частини десятої, частин дванадцятої - чотирнадцятої статті 4, частини одинадцятої статті 4-1, частини третьої статті 6, частин першої - четвертої, шостої та десятої статті 7, статей 9, 10, 12, 19, 20, 21 цього Закону.
Згідно з абзацом 9 частини першої статті 6 Закону № 877-V підставами для здійснення позапланових заходів є: настання аварії, пожежі, смерті потерпілого внаслідок нещасного випадку або професійного захворювання, що було пов`язано з діяльністю суб`єкта господарювання.
В силу вимог абзацу 12 частини першої статті 6 Закону № 877-V передбачено, що під час проведення позапланового заходу з`ясовуються лише ті питання, необхідність перевірки яких стала підставою для здійснення цього заходу, з обов`язковим зазначенням цих питань у посвідченні (направленні) на проведення заходу державного нагляду (контролю).
За приписами частин першої - третьої статті 7 Закону № 877-V для здійснення планового або позапланового заходу орган державного нагляду (контролю) видає наказ (рішення, розпорядження), який має містити найменування суб`єкта господарювання, щодо якого буде здійснюватися захід, та предмет перевірки.
На підставі наказу (рішення, розпорядження) оформляється посвідчення (направлення) на проведення заходу державного нагляду (контролю), яке підписується керівником органу державного нагляду (контролю) (головою державного колегіального органу) або його заступником (членом державного колегіального органу) із зазначенням прізвища, ім`я та по батькові і засвідчується печаткою.
У посвідченні (направленні) на проведення заходу зазначаються: найменування органу державного нагляду (контролю), що здійснює захід; найменування суб`єкта господарювання та/або його відокремленого підрозділу або прізвище, ім`я та по батькові фізичної особи - підприємця, щодо діяльності яких здійснюється захід; місцезнаходження суб`єкта господарювання та/або його відокремленого підрозділу, щодо діяльності яких здійснюється захід; номер і дата наказу (рішення, розпорядження), на виконання якого здійснюється захід; перелік посадових осіб, які беруть участь у здійсненні заходу, із зазначенням їх посади, прізвища, ім`я та по батькові; дата початку та дата закінчення заходу; тип заходу (плановий або позаплановий); форма заходу (перевірка, ревізія, обстеження, огляд, інспектування тощо); підстави для здійснення заходу; предмет здійснення заходу; інформація про здійснення попереднього заходу (тип заходу і строк його здійснення).
Відповідно до положень частини шостої статті 7 Закону № 877-V за результатами здійснення планового або позапланового заходу посадова особа органу державного нагляду (контролю) складає акт, який повинен містити такі відомості: дату складення акта; тип заходу (плановий або позаплановий); форма заходу (перевірка, ревізія, обстеження, огляд тощо); предмет державного нагляду (контролю); найменування органу державного нагляду (контролю), а також посаду, прізвище, ім`я та по батькові посадової особи, яка здійснила захід; найменування юридичної особи або прізвище, ім`я та по батькові фізичної особи - підприємця, щодо діяльності яких здійснювався захід.
Посадова особа органу державного нагляду (контролю) зазначає в акті стан виконання вимог законодавства суб`єктом господарювання, а в разі невиконання - детальний опис виявленого порушення з посиланням на відповідну вимогу законодавства.
У разі створення суб`єктом господарювання перешкод органу державного нагляду (контролю) чи його посадовим особам при здійсненні заходів державного нагляду (контролю) в акті обов`язково зазначається опис дій чи бездіяльності, що призвели до створення таких перешкод, з посиланням на відповідні норми закону.
В останній день перевірки два примірники акта підписуються посадовими особами органу державного нагляду (контролю), які здійснювали захід, та суб`єктом господарювання або уповноваженою ним особою, якщо інше не передбачено законом.
Якщо суб`єкт господарювання не погоджується з актом, він підписує акт із зауваженнями.
Зауваження суб`єкта господарювання щодо здійснення державного нагляду (контролю) є невід`ємною частиною акта органу державного нагляду (контролю).
У разі відмови суб`єкта господарювання підписати акт посадова особа органу державного нагляду (контролю) вносить до такого акта відповідний запис.
Один примірник акта вручається керівнику чи уповноваженій особі суб`єкта господарювання - юридичної особи, її відокремленого підрозділу, фізичній особі - підприємцю або уповноваженій ним особі в останній день заходу державного нагляду (контролю), а другий зберігається в органі державного нагляду (контролю).
Згідно з частиною сьомою статті 7 Закону № 877-V на підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду. У разі необхідності вжиття інших заходів реагування орган державного нагляду (контролю) протягом п`яти робочих днів з дня завершення здійснення заходу державного нагляду (контролю) складає припис, розпорядження, інший розпорядчий документ щодо усунення порушень, виявлених під час здійснення заходу.
Припис - обов`язкова для виконання у визначені строки письмова вимога посадової особи органу державного нагляду (контролю) суб`єкту господарювання щодо усунення порушень вимог законодавства. Припис не передбачає застосування санкцій щодо суб`єкта господарювання. Припис видається та підписується посадовою особою органу державного нагляду (контролю), яка здійснювала перевірку (частина восьма статті 7 Закону № 877-V ).
Згідно з частиною першою статті 259 КЗпП України державний нагляд та контроль за додержанням законодавства про працю юридичними особами незалежно від форми власності, виду діяльності, господарювання, фізичними особами - підприємцями, які використовують найману працю, здійснює центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику з питань нагляду та контролю за додержанням законодавства про працю, та його територіальні органи у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України.
Відповідно до пункту 1 Положення про Державну службу України з питань праці, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України № 96 від 11.02.2015 (далі Положення № 96), Державна служба України з питань праці (Держпраці) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства, і який реалізує державну політику у сферах промислової безпеки, охорони праці, гігієни праці, поводження з вибуховими матеріалами промислового призначення, здійснення державного гірничого нагляду, а також з питань нагляду та контролю за додержанням законодавства про працю, зайнятість населення, загальнообов`язкове державне соціальне страхування від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які спричинили втрату працездатності, у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності, на випадок безробіття (далі - загальнообов`язкове державне соціальне страхування) в частині призначення, нарахування та виплати допомоги, компенсацій, надання соціальних послуг та інших видів матеріального забезпечення з метою дотримання прав і гарантій застрахованих осіб.
За змістом підпункту 6 пункту 4 Положення № 96 Держпраці відповідно до покладених на неї завдань здійснює державний контроль за додержанням законодавства про працю юридичними особами, у тому числі їх структурними та відокремленими підрозділами, які не є юридичними особами, та фізичними особами, які використовують найману працю.
Держпраці здійснює свої повноваження безпосередньо та через утворені в установленому порядку територіальні органи (пункт 7 Положення).
Системний аналіз наведених норм свідчить про те, що Держпраці є органом, до повноважень якого віднесено здійснення нагляду та контролю за додержанням законодавства про працю.
Тлумачення положень статті 2 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" вказує на те, що органи державного нагляду та контролю за додержанням законодавства про працю та зайнятість населення передусім повинні ураховувати особливості правового регулювання, визначені законами у відповідній сфері та міжнародними договорами, одночасно звертаючи увагу на обов`язок забезпечити дотримання вимог Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності", перелік яких наведено у статті 2 цього Закону, та, якщо певні правовідносини не врегульовані законами у відповідній сфері та міжнародними договорами звертатись до інших норм Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності".
Закону, який би регулював правовідносини зі здійснення державного нагляду (контролю) у сфері дотримання законодавства про працю та зайнятість населення на цей час немає, а тому спеціальним законодавчим актом, який регулює ці правовідносини є Закон України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності", незважаючи на те, що він регулює правовідносини зі здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності для багатьох органів контролю.
Відповідні висновки суду узгоджуються із правовою позицією Верховного Суду, викладеною у постанові від 20.09.2021 у справі № 2040/5544/18.
Предметом спору у цій справі є Припис Північно-Східного міжрегіонального управління Державної служби з питань праці про усунення виявлених порушень законодавства у сфері гігієни праці №ПНС/СМ/2673/067/П від 20.02.2024.
Вказаний припис прийнятий за наслідками проведення позапланового заходу державного нагляду (контролю) щодо додержання вимог законодавства у сферах охорони праці, гігієни праці, праці стосовно ТОВ "СМЗ, в ході якого встановлено порушення, зафіксовані в Акті від 20.02.2023 № ПНС/СМ/2673/067.
Суд враховує, що пунктом 1 постанови Кабінету Міністрів України від 13.03.2022 № 303 "Про припинення заходів державного нагляду (контролю) і державного ринкового нагляду в умовах воєнного стану" визначено припинити проведення планових та позапланових заходів державного нагляду (контролю) на період воєнного стану, введеного Указом Президента України від 24.02.2022 № 64 "Про введення воєнного стану в Україні".
Однак пунктом 2 вказаної постанови передбачено, що за наявності загрози, що має негативний вплив на права, законні інтереси, життя та здоров`я людини, захист навколишнього природного середовища та забезпечення безпеки держави, а також для виконання міжнародних зобов`язань України протягом періоду воєнного стану дозволити здійснення позапланових заходів державного нагляду (контролю) на підставі рішень центральних органів виконавчої влади, що забезпечують формування державної політики у відповідних сферах.
Наказом Міністерства економіки України від 16.06.2023 № 5782 "Про здійснення позапланових заходів державного нагляду (контролю) протягом періоду воєнного стану" дозволено Державній службі України з питань праці протягом періоду воєнного стану проведення позапланових заходів державного нагляду (контролю) у сфері охорони праці, гігієни праці, а також з питань нагляду та контролю за додержанням законодавства про працю з підстав, визначених абзацами п`ятим, восьмим та дев`ятим частини першої статті 6 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності".
Згідно з абзацом 9 частини першої статті 6 Закону № 877-V підставою для здійснення позапланових заходів є настання аварії, пожежі, смерті потерпілого внаслідок нещасного випадку або професійного захворювання, що було пов`язано з діяльністю суб`єкта господарювання.
Зважаючи на викладене, враховуючи надходження повідомлення від керівника ТОВ "СМЗ" Бєлікової Л.В. від 01.02.2024 № 47 про аварію на ТОВ "СМЗ" за адресою вул. Білопільський шлях, 15, м. суми, Північно-Східним міжрегіональним управлінням Держпраці видано наказ № 29/ПНС-ЗК від 12.02.2024 "Про проведення заходів державного нагляду (контролю)", яким на підставі абзацу 9 частини першої статті 6 Закону 877-V, наказу Міністерства економіки України від 16.06.2023 № 5782 "Про здійснення позапланових заходів державного нагляду (контролю) протягом періоду воєнного стану", а також окремого доручення Державної служби України з питань праці від 19.06.2023 № Д-81/1/2.1-23а вирішено провести заходи державного нагляду (контролю) відповідності вимогам законодавства з охорони праці та промислової безпеки у діяльності ТОВ "СМЗ".
На підставі наказу № 29/ПНС-ЗК від 12.02.2024 Управлінням оформлено направлення на проведення заходу державного нагляду (контролю) від 13.02.2024 № ПНС/Т/2215-24 стосовно ТОВ "СМЗ" у період з 14.02.2024 по 20.02.2024.
Таким чином, позаплановий захід державного нагляду (контролю) стосовно ТОВ "СМЗ" проведено відповідачем за наявності підстав та у порядку, передбаченому Законом 877-V.
Як слідує з позовної заяви ТОВ "СМЗ" обгрунтовує протиправність Приписа Північно-Східного міжрегіонального управління Державної служби з питань праці про усунення виявлених порушень законодавства у сфері гігієни праці №ПНС/СМ/2673/067/П від 20.02.2024 тим, що ТОВ "СМЗ" не є ні власником нерухомого майна, розташованого за адресою: м. Суми, вул. Білопільський шлях, буд. 15 (об`єкт перевірки), а ні орендарем, крім того, Акт перевірки і Припис були складені в один день 20.02.2024 року.
Однак, дані доводи ТОВ "СМЗ" спростовуються:
Листом директора заводу Л.В. Бєлік № 47 від 01.02.2024 про настання аварії на виробництві заводу за адресою м. Суми, вул. Білопільський шлях, 15 (а.с. 123);
Актом позапланової перевірки від 20.02.2024 № ПНС/СМ/2673/067 у якому зафіксовано фактичне міцезнаходження ТОВ "СМЗ" за адресою м. Суми, вул. Білопільський шлях, 15. Позапланова перевірка була проведена безпосередньої на території заводу, де знаходяться виробничі потужності. Так, актом перевірки, зокрема встановлено, що на час перевірки на території компресорного цеху експлуатується обладнання підвищеної небезпеки без відповідного дозволу територіального органу Держпраці, а саме: обладнання, що працює під тиском складові частини АХУ - збірники аміака ИП-320 (панельні випарники) 1985 р.в., виробник завод имени 50- летия ВОСР, м. Коростень, Житомирська обл., роб. тиск 15 кгс/см2, зав. №№ 30, 13, 33, 10(130); відокремлювач рідини 150-ОЖГ, 1971 р.в., виробник завод "Кузполимермаш" м. Кузьнецьк, Пензенська обл., роб. тиск 15 кгс/см2, зав. №24432; відокремлювач рідини 150-ОЖГ, 1973 р.в., виробник підприємство п/я В-8136, м. Уфа, роб. тиск 15 кгс/см2, зав. №8359; відокремлювачі рідини 125-ОЖГ, 1971 р.в., виробник завод "Кузполимермаш" м. Кузьнецьк, Пензенська обл., Росія, роб. тиск 15 кгс/см2, зав. №№ 24228, 24233; конденсатори (аміачні) КГА-350, 1998 р.в., виробник ОАО "Коростенский завод химического машиностроения", м. Коростень, Житомирська обл., роб. тиск 20 кгс/см2 зав. №№ 4, 5; ресивер лінійний 3,5 РВ, 1973 р.в., виробник п/я В-8136, м. Уфа, роб. тиск 18 кгс/см2, зав. №7010; ресивер лінійний 3,5 РВ, 1998 р.в., виробник ОАО "Коростенский завод химического машиностроения", м. Коростень, Житомирська обл., роб. тиск 18 кгс/см2 зав. № 4; ресивер дренажний 2.5 РДВ, 1988 р.в., виробник завод 50 летия Великого Октября, м. Коростень, Житомирська обл., роб. тиск 20 кгс/см2 зав. №666; ресивер дренажний 2.5 РДВ, 1989 р.в., виробник завод 50 летия Великого Октября, м. Коростень, Житомирська обл., роб. тиск 20 кгс/см2 зав. №1111. Обладнання та захисні системи, призначені для використання в потенційно вибухонебезпечних середовищах обладнання АХУ (компресори, електродвигуни, система вентиляції) у тому числі: компресори НФ-811 інв. №№ 100003071, 100003133; компресор інв. № 100003125; компресори 4ВУ 5/9 зав. № 1, інв.№ 100003114; зав.№2, інв.№ 100003156; зав.№3, інв. № 100003062 (а.с. 91-113);
Деклараціями відповідності матеріально-технічної бази вимогам законодавства з питань охорони праці щодо експлуатації обладнання підвішеної небезпеки (паропровід, випарник панельний, конденсатор, відокремлювач рідини), а також виконання робіт підвищеної небезпеки (роботи, що виконуються на висоті понад 1.3 метра, газо полум`яні роботи, монтаж, демонтаж, налагодження, ремонт, технічне обслуговування, реконструкція машин, механізмів, устатковання підвищеної небезпеки), зареєстровані Центрально-Західним міжрегіональним управлінням Державної служби з питань праці 16.05.2024 за №№ДК4987/ЦЗ/3.1-24, ДК4988/ЦЗ/3.1- 24 відповідно (а.с. 114-116);
Листом Державної служби України з надзвичайних ситуацій від 02.05.2024 № 22-2404-59 щодо об`єктів підвищеної небезпеки ТОВ "СМЗ" код ЄДРПОУ 43673146, вул. Білопільський шлях, 15 м. Суми (а.с. 124);
Договором підряду від 16.02.2024 № 75 укладеним ТОВ "СМЗ" з ТОВ "Промсервісдіагностика" на виконання робіт щодо експертного обстеження та технічного огляду обладнання підвищеної небезпеки, у якому вказана фактична адреса заводу м. Суми, вул. Білопільський шлях, 15 (а.с. 117-118).
Крім того, у зв`язку із частковим усуненням визначений у Приписі від 20.02.2024 № ПНС/СМ/2673/067/П порушень, у у період з 11 по 15.04.2024 було проведено позаплановий захід державного нагляду (контролю), у формі перевірки, з питань виконання суб`єктом господарювання ТОВ "СМЗ" вимог Припису від 20.02.2024 № ПНС/СМ/2673/067/П про усунення виявлених порушень законодавства у сферах охорони праці, промислової безпеки. Перевірка проведена за фактичним місцем знаходження виробничих потужностей у м. Суми, вул. Білопільський шлях,15 з відому та в присутності директора ТОВ "СМЗ" Бєлік Л.В., яка особисто отримала Акт перевірки, зауваження надані не були (а.с. 81-90).
Стосовно тверджень позивача, що Акт перерівки та припис складено в один день, суд зазначає, що згідно частин сьомої та восьмої статті 7 Закону № 77 на підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду. У разі необхідності вжиття інших заходів реагування орган державного нагляду (контролю) протягом п`яти робочих днів з дня завершення здійснення заходу державного нагляду (контролю) складає припис, розпорядження, інший розпорядчий документ щодо усунення порушень, виявлених під час здійснення заходу. Припис - обов`язкова для виконання у визначені строки письмова вимога посадової особи органу державного нагляду (контролю) суб`єкту господарювання щодо усунення порушень вимог законодавства. Припис не передбачає застосування санкцій щодо суб`єкта господарювання. Припис видається та підписується посадовою особою органу державного нагляду (контролю), яка здійснювала перевірку.
Отже, вказана норма закону регламентує право органу державного нагляду (контролю) скласти припис в проміжок часу: протягом п`яти робочих днів з дня завершення перевірки, відповідно це може бути як перший день завершення перевірки так і останній п`ятий робочий день з дня завершення перевірки.
У даному випадку Міжрегіональним управлінням позапланова перевірка ТОВ "СМЗ" завершена 20.02.2024, враховуючи відсутність заперечень і зауважень до 49 виявлених порушень у сфері охорони праці, промислової безпеки і гігієни праці, строк прийняття припису відраховується з 20.02.2024 по 26.02.2024 включно.
Отже, складання припису в один день з актом перевірки не є порушенням статті 7 Закону № 877.
Будь яких інших обгрунтувань протиправності оскаржуваного припису матеріали справи не містять.
Оцінюючи вищевикладене, суд приходить до висновку про відмову в задоволенні позову.
Частиною першою статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України встановлено, що при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Зважаючи на те, що суд дійшов висновку про відмову у задоволенні позовних вимог, підстави для розподілу судових витрат відсутні.
Керуючись статтями 241-245 Кодексу адміністративного судочинства України,
В И Р І Ш И В:
У задоволенні позову Товариства з обмеженою відповідальністю "СУМСЬКИЙ МОЛОЧНИЙ ЗАВОД" (код ЄДРПОУ 43673146, вул. Сагайдачного Петра, 3, м. Кам`янець-Подільський, Хмельницька область) до Північно-Східного міжрегіонального управління Державної служби з питань праці (вул. Матвійчука Юліана, 119, м. Полтава) про визнання протиправним та скасування припису - відмовити.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо таку скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення може бути оскаржене безпосередньо до Другого апеляційного адміністративного суду в порядку, визначеному частиною 8 статті 18, частинами 7-8 статті 44 та статтею 297 Кодексу адміністративного судочинства України, шляхом подання апеляційної скарги безпосередньо до суду апеляційної інстанції.
Апеляційна скарга на рішення може бути подана протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Повне рішення складено 28.08.2024.
Суддя С.О. Удовіченко
Суд | Полтавський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 27.08.2024 |
Оприлюднено | 30.08.2024 |
Номер документу | 121250871 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо праці, зайнятості населення, у тому числі зайнятості населення, з них |
Адміністративне
Полтавський окружний адміністративний суд
С.О. Удовіченко
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні