Постанова
від 21.08.2024 по справі 280/9813/21
ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П О С Т А Н О В А

і м е н е м У к р а ї н и

21 серпня 2024 року м. Дніпросправа № 280/9813/21

Третій апеляційний адміністративний суд

у складі колегії суддів: головуючого - судді Шлай А.В. (доповідач),

суддів: Ясенової Т.І., Кругового О.О.,

розглянувши в письмовому провадженні апеляційну скаргу ОСОБА_1 на рішення Запорізького окружного адміністративного суду від 27 січня 2022 р. (суддя: Артоуз О.О.) в адміністративній справі №280/9813/21 за позовом ОСОБА_1 до Управління праці та соціального захисту населення виконавчого комітету Бердянської міської ради Запорізької області, Військової частини НОМЕР_1 , про визнання протиправною бездіяльності та зобов`язання вчинити певні дії,-

В С Т А Н О В И В:

ОСОБА_1 звернувся до суду з адміністративним позовом до Управління праці та соціального захисту населення виконавчого комітету Бердянської міської ради Запорізької області в якому просив:

визнати протиправною бездіяльність Управління праці та соціального захисту населення виконавчого комітету Бердянської міської ради Запорізької області щодо не нарахування та невиплати йому щорічної разової грошової допомоги до 5 травня за 2021 рік як учаснику бойових дій у розмірі, визначеному частиною п`ятою статті 12 Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту", а саме п`яти мінімальних пенсій за віком;

зобов`язати Управління праці та соціального захисту населення виконавчого комітету Бердянської міської ради Запорізької області нарахувати та виплатити йому недоплачену щорічну разову грошову допомогу до 5 травня як учаснику бойових дій за 2021 рік, у розмірі п`яти мінімальних пенсій за віком, з урахуванням попередньо виплаченої суми допомоги.

В обґрунтування позовних вимог зазначив, що є учасником бойових дій, в зв`язку з чим має право на пільги, встановлені законодавством України для даної категорії осіб, у тому числі на отримання разової грошової допомоги до 5 травня. У 2021 р. за місцем проходження військової служби у Військовій частині НОМЕР_1 йому була виплачена грошова допомога до 5 травня в розмірі, що є меншим ніж передбачено статтею 12 Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту". Оскільки наразі він перебуває на обліку в Управлінні праці та соціального захисту населення виконавчого комітету Бердянської міської ради Запорізької області, то вважає, що саме ним повинно бути здійснено доплату йому зазначеної грошової допомоги.

Ухвалами Запорізького окружного адміністративного суду від 21 жовтня 2021 р., від 06 грудня 2021 р. відкрито провадження за позовною заявою ОСОБА_1 , визначено здійснювати розгляд справи у спрощеному позовному провадженні та залучено до участі у справі в якості другого відповідача Військову частину НОМЕР_1 .

Рішенням Запорізького окружного адміністративного суду від 27 січня 2022 р. у задоволені позову ОСОБА_1 відмовлено.

Рішення суду першої інстанції оскаржено в апеляційному порядку позивачем, який посилаючись на порушення судом норм матеріального права просить його скасувати і ухвалити нове рішення, яким заявлений ним позов задовольнити.

Скаргу обгрунтовує безпідставністю доводів суду відносно того, що він не перебуває на обліку в Управлінні праці та соціального захисту населення виконавчого комітету Бердянської міської ради Запорізької області як учасник бойових дій та отримувач щорічної разової грошової допомоги до 5 травня.

У поданому через систему "Електронний суд" Управлінням праці та соціального захисту населення виконавчого комітету Бердянської міської ради Запорізької області письмовому відзиві на апеляційну скаргу вказано про необхідність скаргу залишити без задоволення, а рішення суду першої інстанції без змін, як законне та обґрунтоване, враховуючи вірно зроблені ним висновки щодо не перебування позивача на обліку в управлінні як учасника бойових дій та отримувача щорічної разової грошової допомоги до 5 травня, зокрема у 2021 році.

Розгляд апеляційної скарги здійснено в порядку письмового провадження за наявними у справі матеріалами, як це передбачено статтею 311 Кодексу адміністративного судочинства України.

Здійснюючи перевірку оскарженого рішення суду першої інстанції, колегія суддів керується приписами статті 242 Кодексу адміністративного судочинства України, відповідно до яких рішення суду повинно ґрунтуватись на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. При виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин суд враховує висновки щодо застосування норм права, викладені в постановах Верховного Суду. Перевірка оскарженого рішення суду першої інстанції здійснюється в межах доводів та вимог апеляційної скарги, як це передбачено статтею 308 Кодексу адміністративного судочинства України.

Судом першої інстанції встановлено, що ОСОБА_1 є учасником бойових дій.

Не погоджуючись з розміром виплати йому разової грошової допомоги до 5 травня за 2021 р. ОСОБА_1 звернувся до суду.

Відмовляючи у задоволенні позовних вимог, суд першої інстанції виходив з того, що ОСОБА_1 не перебуває на обліку в Управлінні праці та соціального захисту населення виконавчого комітету Бердянської міської ради Запорізької області як учасник бойових дій. У 2021 р. управлінням взагалі не виплачувалася позивачу разова грошова допомога до 5 травня як учаснику бойових дій.

Колегія суддів зазначає наступне.

Частиною 5 статті 12 Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту", в редакції Закону №367-XIV від 25 грудня 1998 р. визначено, що щорічно до 5 травня учасникам бойових дій виплачується разова грошова допомога у розмірі п`яти мінімальних пенсій за віком.

Підпунктом "б" підпункту 2 пункту 20 розділу II "Внесення змін до деяких законодавчих актів України" Закону України "Про Державний бюджет України на 2008 рік та про внесення змін до деяких законодавчих актів України" №107-VI від 28 грудня 2007 р., що набрав чинності 01 січня 2008 р., частину 5 статті 12 Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту" викладено у новій редакції, за змістом якої щорічно до 5 травня учасникам бойових дій виплачується разова грошова допомога у розмірі, який визначається Кабінетом Міністрів України в межах бюджетних призначень, встановлених законом про Державний бюджет України.

Рішенням Конституційного Суду України від 22 травня 2008 р. №10-рп/2008 визнано такими, що не відповідають Конституції України (є неконституційними), зокрема, положення пункту 20 розділу II "Внесення змін до деяких законодавчих актів України" Закону України "Про Державний бюджет України на 2008 рік та про внесення змін до деяких законодавчих актів України".

Законом України "Про внесення змін до Бюджетного кодексу України щодо реформи міжбюджетних відносин" №79-VІІІ від 28 грудня 2014 р. , що набрав чинності 01 січня 2015 р., розділ VІ "Прикінцеві та перехідні положення" Бюджетного кодексу України доповнено пунктом 26, яким встановлено, що норми і положення, зокрема статей 12, 13, 14, 15 та 16 Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту" застосовуються у порядку та розмірах, встановлених Кабінетом Міністрів України, виходячи з наявних фінансових ресурсів державного і місцевого бюджетів та бюджетів фондів загальнообов`язкового державного соціального страхування.

Постановою Кабінету Міністрів України № 325 від 08 квітня 2021 р. "Деякі питання виплати разової грошової допомоги, передбаченої Законами України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту" і "Про жертви нацистських переслідувань" визначено, що разова грошова допомога до 5 травня виплачується учасникам бойових дій в розмірі 1 491,00 грн.

Рішенням Конституційного Суду України №3-р/2020 від 27 лютого 2020 р. у справі №1-247/2018(3393/18) визнано таким, що не відповідає Конституції України (є неконституційним), окреме положення пункту 26 розділу "Прикінцеві та перехідні положення»" Бюджетного кодексу України у частині, яка передбачає, що норми і положення статей 12, 13, 14, 15 та 16 Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту", застосовуються у порядку та розмірах, встановлених Кабінетом Міністрів України, виходячи з наявних фінансових ресурсів державного і місцевого бюджетів та бюджетів фондів загальнообов`язкового державного соціального страхування.

Касаційний адміністративний суд у складі Верховного Суду, Велика Палата Верховного Суду у зразковій справі №440/2722/20 дійшли висновку, що, починаючи з 27 лютого 2020 р. розмір разової грошової допомоги до 5 травня у 2020 р. підлягає нарахуванню і виплаті органом, уповноваженим здійснювати виплату разової щорічної грошової допомоги до 5 травня у розмірі, визначеному Законом України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту", у редакції Закону України від 25 грудня 1998 р. №367-ХІV.

Статтею 17-1 Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту" передбачено, що щорічну виплату разової грошової допомоги до 5 травня в розмірах, передбачених статтями 12 - 16 цього Закону, здійснює центральний орган виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері соціального захисту населення, через відділення зв`язку або через установи банків (шляхом перерахування на особовий рахунок отримувача) пенсіонерам - за місцем отримання пенсії, а особам, які не є пенсіонерами, - за місцем їх проживання чи одержання грошового утримання.

Постановою Кабінету Міністрів України від 08 квітня 2021 року № 325 встановлено, що отримувачам грошової допомоги із числа військовослужбовців, поліцейських, осіб начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ України, служби судової охорони, осіб начальницького і рядового складу Державної кримінально-виконавчої служби, які проходять службу (крім пенсіонерів), виплата грошової допомоги проводиться шляхом перерахування коштів місцевими органами соціального захисту населення, центрами по нарахуванню та здійсненню соціальних виплат на спеціальні рахунки військових частин, установ, організацій за місцем їх служби.

Тобто, військова частина лише фактично виплачує кошти військовослужбовцю, які надійшли від відповідного органу соціального захисту. Повноваженнями щодо визначення суми та її нарахування військові частини не наділені, тому саме відповідний орган соціального захисту населення має відповідати за позовом у випадку перерахування на спеціальний рахунок військової частини грошової допомоги у розмірі, меншому, ніж визначено частиною 5 статті 12 Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту".

Позивачем позов був пред`явлений до Управління праці та соціального захисту населення виконавчого комітету Бердянської міської ради Запорізької області, за даними якого ОСОБА_1 не перебуває на обліку, як отримувач грошової допомоги до 5 травня. Від цього Управління він отримує інші соціальні виплати (код "128") та відшкодування внаслідок ЧАЕС (код "130").

Доданий до апеляційної скарги "скриншот" не є належним доказом по справі, оскільки не містить даних щодо адресата отримання від військової частини НОМЕР_1 грошової допомоги до 5 травня 2021 року на суму 1491 грн. та назви банківської установи.

Між тим, як встановлено судом першої інстанції, між позивачем та Управлінням праці та соціального захисту населення виконавчого комітету Бердянської міської ради Запорізької області не виникли спірні правовідносини, тому останнє жодної протиправної бездіяльності щодо нього не допускало.

В апеляційній скарзі позивач наполягає на своєму законному праві на отримання одноразової грошової допомоги до 5 травня за 2021 рік у розмірі, визначеному Законом України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту". Відповідачами це право не оспорюється і судом визнається.

Проте, розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості, як це визначено частиною першою статті 9 Кодексу адміністративного судочинства України. Згідно статті 77 цього ж Кодексу кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім підстав звільнення від доказування (стаття 78 Кодексу). В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Суд першої інстанції на підставі наданих сторонами належних, допустимих, достовірних та достатніх доказів встановив, що Управління праці та соціального захисту населення виконавчого комітету Бердянської міської ради Запорізької області не здійснювало нарахування ОСОБА_1 зазначеної грошової допомоги у зв`язку із відсутністю його на обліку та ненаданням військовою частиною НОМЕР_1 запиту на перерахування грошової допомоги до 5 травня за 2021 рік військовослужбовцям, які проходили службу.

Відтак, обґрунтованим є висновок суду першої інстанції про відсутність підстав для задоволення позову, пред`явленого позивачем до Управління праці та соціального захисту населення виконавчого комітету Бердянської міської ради Запорізької області.

Викладене свідчить про вірно зроблений судом першої інстанції висновок щодо відсутності протиправної бездіяльності Управління праці та соціального захисту населення виконавчого комітету Бердянської міської ради Запорізької області в частині не нарахування та невиплати ОСОБА_1 разової грошової допомоги до 5 травня у 2021 р.

Враховуючи викладене колегія суддів вважає, що в межах доводів апеляційної скарги підстави для скасування оскарженого рішення суду, які передбачені статтею 317 Кодексу адміністративного судочинства України, - відсутні.

Керуючись статтями 315, 316, 321, 322, 325 Кодексу адміністративного судочинства України, суд -

П О С Т А Н О В И В:

Апеляційну скаргу ОСОБА_1 - залишити без задоволення.

Рішення Запорізького окружного адміністративного суду від 27 січня 2022 р. в адміністративній справі №280/9813/21 - залишити без змін.

Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили 21 серпня 2024 р. і оскарженню в касаційному порядку не підлягає згідно частини 5 статті 328 Кодексу адміністративного судочинства України.

Головуючий - суддяА.В. Шлай

суддяТ.І. Ясенова

суддяО.О. Круговий

СудТретій апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення21.08.2024
Оприлюднено30.08.2024
Номер документу121252364
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо соціального захисту (крім соціального страхування), з них

Судовий реєстр по справі —280/9813/21

Постанова від 21.08.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Шлай А.В.

Ухвала від 17.04.2022

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Шлай А.В.

Ухвала від 17.04.2022

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Шлай А.В.

Рішення від 26.01.2022

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Артоуз Олеся Олександрівна

Ухвала від 05.12.2021

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Артоуз Олеся Олександрівна

Ухвала від 15.11.2021

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Артоуз Олеся Олександрівна

Ухвала від 21.10.2021

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Артоуз Олеся Олександрівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні