ВОСЬМИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
27 серпня 2024 рокуЛьвівСправа № 500/7570/23 пров. № А/857/4423/24
Восьмий апеляційний адміністративний суд в складі колегії:
Головуючого судді - Ніколіна В.В.,
суддів - Гінди О.М., Матковської З.М.,
розглянувши у порядку письмового провадження в м. Львові апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Тернопільській області на рішення Тернопільського окружного адміністративного суду від 23 січня 2024 року (суддя - Подлісна І.М., м. Тернопіль) у справі за адміністративним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «ГАРБУЗІВСЬКІ КУРЧАТА» до Головного управління ДПС у Тернопільській області, Державної податкової служби України про визнання протиправним та скасування рішення,-
ВСТАНОВИВ:
Товариство з обмеженою відповідальністю «ГАРБУЗІВСЬКІ КУРЧАТА» у листопаді 2023 року звернулося до суду з адміністративним позовом до Головного управління ДПС у Тернопільській області, Державної податкової служби України, в якому просило: визнати протиправним та скасувати рішення № 9105524/44802394 від 03.07.2023 про відмову в реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних податкової накладної №80 від 16.05.2023р; зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну №80 від 16.05.2023 подану ТОВ «ГАРБУЗІВСЬКІ КУРЧАТА», датою її подання 16.05.2023 року. В обґрунтування позовних вимог зазначає, що згідно з квитанцією від 05 червня 2023 року № в ЄРПН 9130818534 (Додаток 73) контролюючий орган зупинив реєстрацію податкової накладної поданої Позивачем №80 від 16.05.2023 року. За результатами розгляду пояснення Головним управлінням Держаної податкової служби у Тернопільській області винесено Рішення від 03.07.2023р. №9105524/44802394 (Додаток 72), яким відмовлено в реєстрації податкової накладної №80 від 16.05.2023р. Вказане рішення винесене з підстав ненадання /частковим наданням додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації. Не підкресливши (не визначивши), які конкретно документи не надані, відповідач поставив позивача у стан правової невизначеності. Позивач вважає вказане рішення відповідача необґрунтованим та протиправним.
Рішенням Тернопільського окружного адміністративного суду від 23 січня 2024 року позов задоволено.
Не погодившись із ухваленим судовим рішенням, його оскаржив відповідач - ГУ ДПС у Тернопільській області, який із покликанням на неправильне застосування норм матеріального права та порушення норм процесуального права, просить скасувати рішення суду першої інстанції та ухвалити нове про відмову в задоволенні позову. В обґрунтування апеляційних вимог зазначає, що підставою для прийняття оскаржуваного рішення про відмову в реєстрації податкової накладної ТОВ «Гарбузівські курчата» слугувало не надання платником у повному обсязі матеріалів щодо господарських операцій по яких виписано податкові накладні реєстрацію яких зупинено. Вказує, що позивач на вимогу Комісії ДПС України не надав усіх необхідних для розгляду питання про реєстрацію податкових накладних документів, а саме документів, які б підтверджували транспортування продукції. Вказує, що ТОВ «Гарбузівські курчата» купує товар у контрагента Gerczak Nord-Pol Hatchery Sp.k. відповідно до Контракту №20-2022 від 24.06.2022, які в подальшому реалізовуються, як тушка індика. На підтвердження здійснених операцій з Gerczak Nord-Pol Hatchery Sp.k. платником надано Контракт, ВМД, рахунок-фактуру, платіжне доручення, проте не надано копії первинних документів, які б підтверджували факт транспортування вищевказаної продукції (Транспортна накладна CMR). Формальна наявність договору, рахунків на оплату тощо, за встановлених у справі обставин, не є достатнім та беззаперечним документальним підтвердженням фактичного виконання договірних відносин, і не дає можливості дійти обґрунтованого й переконливого висновку про фактичне проведення господарських операцій. Відтак платником не надано до матеріалі справи товарно-транспортної накладної (CMR), яка мала бути оформлена, а також ветеринарних сертифікатів та сертифікатів походження представник товару. Вважає, що позивачем документально не підтверджено факт транспортування товару в пункт поставки, тобто відсутні докази щодо транспортування товару, а саме добових індичат, які в подальшому були реалізовані як тушка індика та субпродукти. Зазначає, що ТОВ «Гарбузівські курчата» також не надало копії первинних документів, що стосуються пакування продукції, яка реалізовувалась.
Позивач подав письмовий відзив на апеляційну скаргу, в якому просить залишити таку без задоволення, а рішення суду першої інстанції - без змін.
Враховуючи те, що апеляційну скаргу подано на рішення суду першої інстанції, ухвалене в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) учасників справи (у письмовому провадженні), апеляційний суд вважає за можливе розглядати справу в порядку письмового провадження відповідно до положень пункту 3 частини першої статті 311 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України).
Заслухавши суддю-доповідача, переглянувши справу за наявними у ній доказами, перевіривши законність та обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги, суд апеляційної інстанції приходить до переконання, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню з наступних підстав.
Судом першої інстанції встановлено та знайшло своє підтвердження під час розгляду апеляційної скарги, що ТОВ "ГАРБУЗІВСЬКІ КУРЧАТА" (код ЄДРПОУ 44802394) 12.02.2022 зареєстроване як юридична особа; основним видом його діяльності є: розведення свійської птиці (код видів економічної діяльності 01.47); серед інших видів діяльності значиться: виробництво м`яса свійської птиці (код видів економічної діяльності 10.12); перебуває на обліку як платник податків у ГУ ДПС у Тернопільській області, що підтверджується відомостями з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань; є платником податку на додану вартість.
16 травня 2023 року ТОВ «ГАРБУЗІВСЬКІ КУРЧАТА» склало податкову накладну №80 ( Додаток 73) .
Згідно з вказаною податковою накладною постачальник (продавець) ТОВ «ГАРБУЗІВСЬКІ КУРЧАТА», ЄДРПОУ 44802394, індивідуальний податковий номер 448033919074, отримувач (покупець) ТОВ «ПОЛІССЯ ЕКСПО», ЄДРПОУ 43978333, індивідуальний податковий номер 439783306265. Обсяг постачання за вказаною податковою накладною - 128898,33 грн., сума ПДВ - 25779,67 грн., загальна сума коштів, що підлягають сплаті - 154678,00 грн., номенклатура - згідно коду УКТЗЕД (0207) - М`ясо та їстівні субпродукти свійської птиці, зазначеної в товарній позиції - 0105, свіжі, охолодженні або морожені.
Згідно з квитанцією від 05 червня 2023 року № в ЄРПН 9130818534 (Додаток 73) контролюючий орган зупинив реєстрацію податкової накладної поданої Позивачем №80 від 16.05.2023 року.
В квитанції зазначено, що податкова накладна складена та подана платником податку, який відповідає п. 8 Критеріїв ризиковості платника податку.
В квитанції про зупинення, Позивачу було запропоновано надати пояснення та копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/ розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
На виконання пропозиції про надання пояснень та копій документів щодо підтвердження інформації в поданій податковій накладній, ТОВ «ГАРБУЗІВСЬКІ КУРЧАТА», подано податковому органу повідомлення №22 від 20.06.2023 року про надання пояснень та додано копії документів, що обґрунтовують такі пояснення (Додаток 1).
Так, податковому органу 20.06.2023 було подано копії таких документів:
1. Документ довільного формату №1 від 20.06.2023 року та квитанція №2 - Наказ про призначення на посаду директора № 1 від 12.02.2022 року;
2. Документ довільного формату №2 від 20.06.2023 року та квитанція №2 - Договір оренди нежитлового приміщення з обладнанням від 16.08.2022 року;
3. Документ довільного формату №3 від 20.06.2023 року та квитанція №2 - Акт приймання-передачі № 1 від 23.08.2022 року;
4. Документ довільного формату №4 від 20.06.2023 року та квитанція №2 - Повідомлення за ф. № 20-ОПП - реєстраційний номер документа 9193569657 від 27.09.2022 року;
5. Документ довільного формату №5 від 20.06.2023 року та квитанція №2 - Рішення про державну реєстрацію потужності оператора ринку від 16.08.2022 року;
6. Документ довільного формату №6 від 20.06.2023 року та квитанція №2 - Наказ № 4- ШР від 26.12.2022 р.;
7. Документ довільного формату №7 від 20.06.2023 року та квитанція №2 - Контракт № 20-2022 від 24.06.2022 року;
8. Документ довільного формату №8 від 20.06.2023 року та квитанція №2 - INVOICE/ Фактура № EX/000008/12/22 від 27.12.2022 року;
9. Документ довільного формату №9 від 20.06.2023 року та квитанція №2 - Платіжне доручення в іноземній валюті № 4 від 06 грудня 2022 року;
10. Документ довільного формату №10 від 20.06.2023 року та квитанція №2 - Вантажна митна декларація № 22UA209190054728U7 від 28.12.2022 року;
11. Документ довільного формату №11 від 20.06.2023 року та квитанція №2 - Договір поставки № F-290822/3 від 29.08.2022 року;
12. Документ довільного формату №12 від 20.06.2023 року та квитанція №2 - Видаткова накладна № 60006589 від 27.12.2022 року;
13. Документ довільного формату №13 від 20.06.2023 року та квитанція №2 - Товарно- транспортна накладна № ДУ-60006589 від 27.12.2022 року;
14. Документ довільного формату №14 від 20.06.2023 року та квитанція №2 - Посвідчення про якість № 812 від 26.12.2022 року;
15. Документ довільного формату №15 від 20.06.2023 року та квитанція №2 -Платіжна інструкція (безготівковий переказ в національній валюті) № 155 від 03.03.2023 року;
16. Документ довільного формату №16 від 20.06.2023 року та квитанція №2 - Договір поставки № 10/08/22-1 від 10.08.2022 року;
17. Документ довільного формату №17 від 20.06.2023 року та квитанція №2 - Видаткова накладна № 230 від 14.01.2023 року;
18. Документ довільного формату №18 від 20.06.2023 року та квитанція №2 -Товарно- транспортна накладна № 293 від 14.01.2023 року;
19. Документ довільного формату №19 від 20.06.2023 року та квитанція №2 - Видаткова накладна № 1600 від 17.02.2023 року;
20. Документ довільного формату №20 від 20.06.2023 року та квитанція №2 - Товарно- транспортна накладна № 1048 від 17.02.2023 року;
21. Документ довільного формату №21 від 20.06.2023 року та квитанція №2 - Видаткова накладна № 1924 від 10.03.2023 року;
22. Документ довільного формату №22 від 20.06.2023 року та квитанція №2 - Товарно- транспортна накладна № 1532 від 10.03.2023 року;
23. Документ довільного формату №23 від 20.06.2023 року та квитанція №2 - Видаткова накладна № 2052 від 20.03.2023 року;
24. Документ довільного формату 24 від 20.06.2023 року та квитанція №2 - Товарно- транспортна накладна № 1700 від 20.03.2023 року;
25. Документ довільного формату №25 від 20.06.2023 року та квитанція №2 - Видаткова накладна № 2777 від 18.04.2023 року;
26. Документ довільного формату №26 від 20.06.2023 року та квитанція №2 - Товарно- транспортна накладна № 2499 від 18.04.2023 року;
27. Документ довільного формату №27 від 20.06.2023 року та квитанція №2 - Видаткова накладна № 3601 від 14.05.2023 року;
28. Документ довільного формату №28 від 20.06.2023 року та квитанція №2 - Товарно- транспортна накладна № 3194 від 14.05.2023 року;
29. Документ довільного формату №29 від 20.06.2023 року та квитанція №2- Договір про надання послуг № 02-08/22-П від 02.08.2022 року;
30. Документ довільного формату №30 від 20.06.2023 року та квитанція №2 - Акт виконання робіт № 6 від 31.01.2023 року;
31. Документ довільного формату №31 від 20.06.2023 року та квитанція №2 - Акт виконання робіт № 25 від 28.02.2023 року;
32. Документ довільного формату №32 від 20.06.2023 року та квитанція №2 - Акт виконання робіт № 45 від 31.03.2023 року;
33. Документ довільного формату №33 від 20.06.2023 року та квитанція №2 - Акт виконання робіт № 68 від 30.04.2023 року;
34. Документ довільного формату №34 від 20.06.2023 року та квитанція №2 - Акт виконання робіт № 85 від 31.05.2023 року;
35. Документ довільного формату №35 від 20.06.2023 року та квитанція №2 - Договір купівлі-продажу № 75/01/23 від 02.01.2023 року;
36. Документ довільного формату №36 від 20.06.2023 року та квитанція №2 - Видаткова накладна № РН-0000005 від 11.01.2023 року;
37. Документ довільного формату №37 від 20.06.2023 року та квитанція №2 - Видаткова накладна № РН-0000024 від 01.02.2023 року;
38. Документ довільного формату №38 від 20.06.2023 року та квитанція №2 - Видаткова накладна № РН-0000052 від 16.03.2023 року;
39. Документ довільного формату №39 від 20.06.2023 року та квитанція №2 - Договір про надання послуг в сфері ветеринарного обслуговування № 00066 від 02.01.2023 року;
40. Документ довільного формату №40 від 20.06.2023 року та квитанція №2 - Акт здачі- прийняття робіт № ОУ-0000011 від 31.01.2023 року;
41. Документ довільного формату №41 від 20.06.2023 року та квитанція №2 - Акт здачі- прийняття робіт № ОУ-0000023 від 28.02.2023 року;
42. Документ довільного формату №42 від 20.06.2023 року та квитанція №2 - Акт здачі- прийняття робіт № ОУ-0000040 від 31.03.2023 року;
43. Документ довільного формату №43 від 20.06.2023 року та квитанція №2 - Акт виконання робіт № 95 від 31.12.2022 року;
44. Документ довільного формату №44 від 20.06.2023 року та квитанція №2 - Акт виконання робіт № 12 від 31.01.2023 року;
45. Документ довільного формату №45 від 20.06.2023 року та квитанція №2 - Акт виконання робіт № 31 від 28.02.2023 року;
46. Документ довільного формату №46 від 20.06.2023 року та квитанція №2 - Акт виконання робіт № 50 від 31.03.2023 року;
47. Документ довільного формату №47 від 20.06.2023 року та квитанція №2 - Акт виконання робіт № 73 від 30.04.2023 року;
48. Документ довільного формату №48 від 20.06.2023 року та квитанція №2 - Акт виконання робіт № 93 від 31.05.2023 року;
49. Документ довільного формату №49 від 20.06.2023 року та квитанція №2 - Оборотно- сальдова відомість по рахунку 208 від 31.05.2023;
50. Документ довільного формату №50 від 20.06.2023 року та квитанція №2 - Акт звірки взаємних розрахунків за період від 31.05.2023;
51. Документ довільного формату №51 від 20.06.2023 року та квитанція №2 - Оборотно- сальдова відомість по рахунку 631 від 31.05.2023;
52. Документ довільного формату №52 від 20.06.2023 року та квитанція №2 -Акт звірки взаємних розрахунків від 31.05.2023;
53. Документ довільного формату №53 від 20.06.2023 року та квитанція №2 - Накладна-вимога від 15.05.2023 року;
54. Документ довільного формату №54 від 20.06.2023 року та квитанція №2 - Накладна на передачу готової продукції від 15.05.2023 року;
55. Документ довільного формату №55 від 20.06.2023 року та квитанція №2 - Оборотно- сальдова відомість по рахунку 272 від 16.05.2023;
56. Документ довільного формату №56 від 20.06.2023 року та квитанція №2 - Договір поставки №23/03/24/1 від 24.03.2023 року;
57. Документ довільного формату №57 від 20.06.2023 року та квитанція №2 - Видаткова накладна № 610 від 16.05.2023 року;
58. Документ довільного формату №58 від 20.06.2023 року та квитанція №2 - Товарно- транспортна накладна № Р610 від 16.05.2023 року;
59. Документ довільного формату №59 від 20.06.2023 року та квитанція №2 - Декларація виробника (посвідчення про якість) від 16.05.2023 року.
60. Документ довільного формату №60 від 20.06.2023 року та квитанція №2 - Договір оренди транспортного засобу № 22/10/01 від 01.10.2022 року;
61. Документ довільного формату №61 від 20.06.2023 року та квитанція №2 - Акт приймання-передачі до Договору оренди транспортного засобу від 01.10.2022 року;
62. Документ довільного формату №62 від 20.06.2023 року та квитанція №2 - Свідоцтво про реєстрацію транспортного засобу серії НОМЕР_1 від 07.08.2018 року;
63. Документ довільного формату №63 від 20.06.2023 року та квитанція №2 - Акт виконання робіт № 88 від 31.05.2023 року;
64. Документ довільного формату №64 від 20.06.2023 року та квитанція №2 - Повідомлення про об`єкти оподаткування або об`єкти, пов`язані з оподаткуванням або через які провадиться діяльність за ф. № 20-ОПП від 16.10.2022;
65. Документ довільного формату №65 від 20.06.2023 року та квитанція №2 - Повідомлення про прийняття на роботу/укладення гіг-контракту від 03.10.2022 року;
66. Документ довільного формату №66 від 20.06.2023 року та квитанція №2 - Посвідчення водія автотранспортних засобів НОМЕР_2 від 11.02.2008 року;
67. Документ довільного формату №67 від 20.06.2023 року та квитанція №2 - Акт звірки взаємних розрахунків від 31.05.2023 року;
68. Документ довільного формату №68 від 20.06.2023 року квитанція 2 -Виписка з банку за 17.05.2023 року;
69. Документ довільного формату №69 від 20.06.2023 року та квитанція №2 - ПОЯСНЕННЯ №22 від 20.06.2023 року (Додаток 1).
Пояснення з додатками було прийнято податковим органом за відповідними квитанціями, що зазначені вище та долучені до матеріалів адміністративного позову.
22.06.2023 року від контролюючого органу було отримано повідомлення №9046528/44802394 (Додаток 70) про необхідність надання додаткових роз`яснень та/ або документів, а саме:
- первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів, інвентаризаційні описи, у тому числі рахунків-фактури/інвойсів, актів приймання- передачі товарів ( робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних;
- первинних документів щодо транспортування продукції.
27.06.2023 року ТОВ «ГАРБУЗІВСЬКІ КУРЧАТА» надіслало до ГУ ДПС України в Тернопільській області ПОВІДОМЛЕННЯ про надання додаткових пояснень №14 з повторно доданими документами (Додаток 71):
1. Товарно-транспортна накладна №Р610 від 16.05.2023 року;
2. Договір оренди транспортного засобу № 22/10/01 від 01.10.2022 року;
3. Акт приймання-передачі до Договору оренди транспортного засобу від 01.10.2022 року;
4. Свідоцтво про реєстрацію транспортного засобу серії НОМЕР_1 ;
5. Акт виконання робіт № 88 від 31.05.2023 року;
6. Повідомлення про об`єкти оподаткування за ф. №20-ОПП-реєстраційний номер документа 9212667365 від 16.10.2022 року;
7. Повідомлення про прийняття на роботу/укладення гіг-контракту від 03.10.2022 року;
8. Посвідчення водія автотранспортних засобів.
За результатами розгляду пояснення Головним управлінням Держаної податкової служби у Тернопільській області винесено Рішення від 03.07.2023р. №9105524/44802394, яким відмовлено в реєстрації податкової накладної №80 від 16.05.2023р. Вказане рішення винесене з підстав ненадання /частковим наданням додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації.
Вважаючи рішення про відмову у реєстрації податкової накладної у ЄРПН протиправним, позивач звернувся до суду з відповідним позовом.
Задовольняючи позов суд першої інстанції виходив з того, що недотримання податковим органом вимог законодавства на етапі зупинення реєстрації податкової накладної щодо оформлення квитанції прямо вказує на те, що рішення, яке прийняте на наступному етапі, тобто рішення Комісії про відмову у реєстрації податкових накладних, теж не є законними.
Згідно з частиною другою статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема, визначає вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства регулює ПК України.
Відповідно до пункту 201.1 статті 201 Податкового кодексу України (далі - ПК України) на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.
У податковій накладній зазначаються в окремих рядках такі обов`язкові реквізити: а) порядковий номер податкової накладної, б) дата складання податкової накладної, в) повна або скорочена назва, зазначена у статутних документах юридичної особи або прізвище, ім`я та по батькові фізичної особи, зареєстрованої як платник податку на додану вартість, - продавця товарів/послуг, г) податковий номер платника податку (продавця та покупця). У разі постачання/придбання філією (структурним підрозділом) товарів/послуг, яка фактично є від імені головного підприємства - платника податку стороною договору, у податковій накладній, крім податкового номера платника податку додатково зазначається числовий номер такої філії (структурного підрозділу), д) повна або скорочена назва, зазначена у статутних документах юридичної особи або прізвище, ім`я та по батькові фізичної особи, зареєстрованої як платник податку на додану вартість, - покупця (отримувача) товарів/послуг, е) опис (номенклатура) товарів/послуг та їх кількість, обсяг, є) ціна постачання без урахування податку, ж) ставка податку та відповідна сума податку в цифровому значенні, з) загальна сума коштів, що підлягають сплаті з урахуванням податку, і) код товару згідно з УКТ ЗЕД, для послуг - код послуги згідно з Державним класифікатором продукції та послуг, платники податків, крім випадків постачання підакцизних товарів та товарів, ввезених на митну територію України, мають право зазначати код товару згідно з УКТ ЗЕД або код послуги згідно з Державним класифікатором продукції та послуг неповністю, але не менше ніж чотири перших цифри відповідного коду, й) індивідуальний податковий номер.
Згідно з пунктом 201.10 статті 201 ПК України при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.
Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня. Датою та часом надання податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронному вигляді до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику, є дата та час, зафіксовані у квитанції.
Якщо надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин.
Порядок ведення Єдиного реєстру податкових накладних встановлюється Кабінетом Міністрів України. Покупець має право звіряти дані отриманої податкової накладної на відповідність із даними Єдиного реєстру податкових накладних.
Відповідно до пункту 12 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України №1246 від 29.12.2010 року (далі - Порядок №1246) після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДФС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки: відповідності податкової накладної та/або розрахунку коригування затвердженому формату (стандарту), чинності електронного цифрового підпису, порядку його накладення та наявності права підписання посадовою особою платника податку таких податкової накладної та/або розрахунку коригування, реєстрації особи, що надіслала на реєстрацію податкову накладну та/або розрахунок коригування, платником податку на момент складення та реєстрації таких податкової накладної та/або розрахунку коригування, дотримання вимог, установлених пунктом 192.1 статті 192 та пунктом 201.10 статті 201 ПК України, наявності помилок під час заповнення обов`язкових реквізитів відповідно до пункту 201.1 статті 201 ПК України, наявності суми податку на додану вартість відповідно до пунктів 200-1.3 і 200-1.9 статті 200-1 ПК України (для податкових накладних та/або розрахунків коригування, що реєструються після 1 липня 2015 р.), наявності в Реєстрі відомостей, що містяться у податковій накладній, яка коригується, факту реєстрації/зупинення реєстрації/відмови в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування з такими ж реквізитами, відповідності податкових накладних та/або розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків, достатнім для зупинення їх реєстрації відповідно до пункту 201.16 статті 201 ПК України, дотримання вимог Законів України «Про електронний цифровий підпис», «Про електронні документи та електронний документообіг» та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.
Відповідно до пункту 13 Порядку №1246, за результатами перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування (далі - квитанція).
Аналогічні приписи наведені у пункті 201.16 статті 201 ПК України, згідно з якими реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена у порядку, визначеному Кабінету Міністрів України.
Відповідно до пунктів 4, 5 Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, який затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 №1165 (далі, в редакції чинній на момент виникнення спірних правовідносин - Порядок №1165) у разі коли за результатами перевірки податкової накладної/розрахунку коригування визначено, що податкова накладна/розрахунок коригування відповідають одній з ознак безумовної реєстрації, визначених у пункті 3 цього Порядку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування не зупиняється в Реєстрі.
Платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку (додаток 1), показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку (додаток 2).
Податкова накладна/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій (додаток 3).
Пункт 8 Критеріїв ризиковості платника податку на додану вартість, що міститься в додатку 1 до Порядок № 1165, передбачає наявність у контролюючих органах податкової інформації, яка стала відома у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, зазначеної в поданих для реєстрації податковій накладній/розрахунку коригування.
Згідно з пунктами 6, 7, 10, 11 Порядку №1165 у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено податкову накладну/розрахунок коригування, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.
У разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної / розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної / розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної / розрахунку коригування зупиняється.
Так, у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.
У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються: 1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування, 2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку, 3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації (пункт 11 Порядку №1165).
Наведені норми дають підстави для висновку, що законодавець встановлює перелік обов`язкової для фіксації в рамках квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної інформації. Без деталізації такого роду інформації відповідна квитанція не може вважатися належним чином оформленою.
Верховний Суд неодноразово вказував на протиправний характер формулювання податковими органами підстави для зупинення реєстрації податкової накладної без вказівки на конкретні документи, які слід надати, адже «у випадку неконкретизації переліку документів у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної платник податків перебуває у стані правової невизначеності, що позбавляє його можливості надати контролюючому органу необхідний в розумінні саме суб`єкта владних повноважень пакет документів, а для контролюючого органу, відповідно, створюються передумови для можливого прояву негативної дискреції - прийняття рішення про відмову у реєстрації податкової накладної» (Постанова ВС від 30.09.2022 у справі № 600/332/21-а).
Як вбачається з матеріалів справи, у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної, отриманої позивачем, не зазначено чіткого переліку документів, необхідних для реєстрації такої податкових накладних, що у свою чергу поставило позивача у стан правової невизначеності та позбавило можливості надати необхідний для реєстрації податкової накладної (в розумінні відповідачів) пакет документів. Можливість виконання платником податків обов`язку надати документи, необхідні для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної, прямо залежить від чіткого визначення контролюючим органом конкретного переліку цих документів. Попри те, що перелік документів, необхідних для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН визначено Порядком №520, конкретний перелік таких документів може залежати, зокрема, від змісту операції з постачання, суб`єктного складу її учасників, їх податкової поведінки.
Отримана позивачем квитанція про зупинення реєстрації податкової накладної містила загальну пропозицію щодо надання пояснень та копій документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію. Контролюючим органом пропозиція надання документів викладена без конкретизації їх переліку.
Після прийняття контролюючим органом рішення про зупинення реєстрації податкової накладної, позивачем подано Повідомлення про подання пояснень та копій документів щодо податкової накладної/розрахунку коригування, реєстрацію якої зупинено, до яких додано копії договору та первинних документів, оформлених позивачем в рамках господарських відносин із контрагентом, складених у відповідності до вимог законодавства, які засвідчують факт реального виконання позивачем та його контрагентом господарських зобов`язань. Документи, надані позивачем разом з повідомленням про надання пояснень засвідчують реальний рух активів.
Проте, не дивлячись на те, що невідповідність вимог контролюючого органу в квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної щодо надання документів правовій визначеності виключала для контролюючого органу можливість прийняття негативного для позивача рішення з підстав невиконання ним вимог комісії, останньою було прийнято рішення про відмову в реєстрації податкової накладної.
Наказом Міністерства фінансів України №520 від 12.12.2019, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 13.12.2019 за №1245/34216, затверджено Порядок прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі, в редакції чинній, на момент виникнення спірних правовідносин - Порядок №520), який визначає механізм прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), реєстрацію яких відповідно до пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України (далі - Кодекс) зупинено в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.
Відповідно до пунктів 2-4 Порядку №520 прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, здійснюють комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі головних управлінь Державної податкової служби України в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС (далі - комісія регіонального рівня).
Комісія регіонального рівня протягом п`яти робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку, приймає рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 Кодексу.
У разі зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної розрахунку коригування в Реєстрі.
Пунктом 5 Порядку №520 визначено перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, може включати: договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них, договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції, первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні, розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків, документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.
Пунктами 6, 7 Порядку №520 передбачено, що письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного в податковій накладній / розрахунку коригування.
Платник податку має право подати письмові пояснення та копії документів до декількох податкових накладних / розрахунків коригування, якщо такі податкові накладні / розрахунки коригування складено на одного отримувача - платника податку за одним і тим самим договором або якщо в таких податкових накладних / розрахунках коригування відображено однотипні операції (з однаковими кодами товарів згідно з Українською класифікацією товарів зовнішньоекономічної діяльності (УКТ ЗЕД) або кодами послуг згідно з Державним класифікатором продукції та послуг (ДКПП)).
Верховний Суд у постановах від 16.02.2023 у справі № 380/7648/22 та від 27.04.2023 у справі №460/8040/20 зазначив: «здійснення моніторингу відповідності податкових накладних/розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків є превентивним заходом, спрямованим на убезпечення від безпідставного формування податкового кредиту за операціями, що не підтверджені первинними документами або підтверджені платником податку копіями документів, які складені з порушенням законодавства. Здійснення моніторингу не повинне підміняти за своїм змістом проведення податкових перевірок як способу реалізації владних управлінських функцій контролюючого органу».
Позивачем надано на розгляд контролюючого органу для реєстрації податкових накладних документи, які складені з дотриманням вимог законодавства. Надіслані копії первинних та інших документів відображають господарську операцію ТОВ «Гарбузівські курчата» та були достатніми для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної, яка зазначена у позовній заяві.
Відтак, зважаючи на наявність передбачених законодавством документів, які свідчать про проведення господарської операції між ТОВ «Гарбузівській курчата» і його контрагентом, а також враховуючи те, що такі документи були надані контролюючому органу, у відповідача не було достатніх підстав для відмови у проведенні реєстрації досліджуваної податкової накладної.
Верховний Суд у постанові від 16.02.2023 у справі № 380/7648/22, звертає увагу на те, що при розгляді таких спорів судами, крім іншого, має бути встановлено настання обставин, якими обумовлено обов`язок платника податків скласти податкові накладні та зареєструвати їх в ЄРПН. «Слід зазначити, що приймаючи рішення про реєстрацію податкової накладної, контролюючий орган не повинен здійснювати повний аналіз господарських операцій платника податку на предмет їх реальності. Змістовна оцінка господарських операцій може бути проведена лише за результатом здійснення податкової перевірки платника податків, підстави та порядок проведення якої визначено нормами ПК України. Отож предметом розгляду у цій справі є виключно стадія правильності та правомірності зупинення та відмови в реєстрації податкових накладних, а не реальність та товарність здійснення господарських операцій між Позивачем та його контрагентами».
Відповідач в оскаржуваному рішенні не навів обґрунтованих мотивів прийняття такого.
Відповідачем визначено (хрестиком) 1 позицію в формі самого рішення, а саме:
- Ненадання / часткове ненадання додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Єдиному реєстрі податкових накладних, при отриманні повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, платником податку.
У рішенні про відмову в реєстрації податкової накладної не визначено яких конкретно документів не надано. Контролюючий орган обмежився загальною фразою, яка нічим не обґрунтована, не мотивована та не конкретизована. Висловлювання носить загальних характер. Підстави такого висловлювання не визначені.
Верховний Суд у постанові від 05.03.2020 у справі №640/467/19 сформував правовий висновок, відповідно до якого обґрунтованість, в силу ст. 2 КАС України, є однією з обов`язкових ознак рішення (дії, бездіяльності) суб`єкта владних повноважень, що підлягає встановленню адміністративним судом. Загальними вимогами, які висуваються до акта індивідуальної дії, як акта правозастосування, є його обґрунтованість та вмотивованість, тобто наведення податковим органом конкретних підстав його оформлення (фактичних і юридичних), а також переконливих і зрозумілих мотивів його прийняття.
Відтак, з урахуванням невідповідності спірного рішення про відмову в реєстрації податкової накладної вимогам обґрунтованості та вмотивованості, таке рішення підлягає скасуванню.
Апеляційний суд резюмує, що відповідач не довів правомірності рішення № 9105524/44802394 від 03.07.2023 про відмову в реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних податкової накладної №80 від 16.05.2023р, а тому позовні вимоги в цій частині є підставними та підлягають задоволенню.
Стосовно позовної вимоги в частині зобов`язання ДПС України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну №80 від 16.05.2023 подану ТОВ «ГАРБУЗІВСЬКІ КУРЧАТА», датою її подання 16.05.2023 року.
Апеляційний суд зазначає, що відповідно до вимог пп. 201.1, 201.10 ст. 201 ПК України реєстрацію податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних віднесено до обов`язків платника податків.
У той же час, наведені норми розраховані на відсутність спірних правовідносин, оскільки у випадку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування механізм її подальшої реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних є іншим.
Згідно з нормами п.п. 19, 20 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України № 1246 від 29.12.2010 (далі - Порядок № 1246), податкова накладна та/або розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється у день настання однієї з таких подій: прийняття в установленому порядку та набрання чинності рішенням про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування; набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування (у разі надходження до ДФС відповідного рішення); неприйняття та/або відсутність реєстрації в установленому порядку рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування.
У разі надходження до ДПС рішення суду про реєстрацію або скасування реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування, яке набрало законної сили, такі податкові накладні та/або розрахунки коригування реєструються після проведення перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку (крім абзацу десятого), або їх реєстрація скасовується. При цьому датою реєстрації або скасування реєстрації вважається день, зазначений в такому рішенні, або день набрання законної сили рішенням суду.
Отже, реєстрація в ЄРПН податкових накладних/розрахунку коригування, реєстрацію яких попередньо було зупинено, є повноваженням ДПС України.
Як встановлено вище, надані позивачем документи складені з дотриманням вимог законодавства та були достатніми для реєстрації розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Обставин, які б унеможливлювали реєстрацію розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, судом не встановлено.
Отже, помилковими є твердження апелянта про наявність у ДПС України дискреційних повноважень щодо реєстрації зазначеного розрахунку коригування та передчасність вимоги про зобов`язання її реєстрації, оскільки зміст дискреційних повноважень передбачає законність будь-якого із можливих рішень суб`єкта владних повноважень, прийнятого ним у певній ситуації, а судом встановлено незаконність рішення про відмову в реєстрації розрахунку коригування.
З огляду на наведене, суд першої інстанції дійшов вірного висновку про те, що порушене право позивача підлягає захисту шляхом зобов`язання ДПС України зареєструвати податкову накладну №80 від 16.05.2023 подану ТОВ «ГАРБУЗІВСЬКІ КУРЧАТА», датою її подання 16.05.2023 року.
Вказане узгоджуються із висновками Верховного Суду, викладеними у постановах від 02.04.2019 у справі № 822/1878/18 та від 18.07.2019 у справі №1740/2004/18.
Отже, за результатами розгляду апеляційної скарги колегія суддів суду апеляційної інстанції дійшла висновку, що суд першої інстанції прийняв правильне рішення про задоволення адміністративного позову.
В підсумку, апеляційний суд переглянув оскаржуване рішення суду і не виявив порушень норм матеріального чи процесуального права, які могли призвести до ухвалення незаконного судового рішення, щоб його скасувати й ухвалити нове.
Міркування і твердження апелянта не спростовують правильності правових висновків цього рішення, у зв`язку з чим його апеляційна скарга на рішення суду не підлягає задоволенню.
Згідно із статтею 242 КАС України, рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи.
Враховуючи наведене, колегія суддів вважає, що рішення суду першої інстанції відповідає вимогам статті 242 КАС України, підстав для задоволення вимог апеляційної скарги колегією суддів не встановлено.
Відповідно до статті 316 КАС України, суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.
На підставі викладеного, колегія суддів, погоджуючись з висновками суду першої інстанції, вважає, що суд дійшов вичерпних юридичних висновків щодо встановлення фактичних обставин справи і правильно застосував до спірних правовідносин норми матеріального та процесуального права. Доводи апеляційної скарги, з наведених вище підстав, висновків суду не спростовують, а зводяться до переоцінки доказів та незгоди з ними.
Керуючись ст. 308, 311, 315, 316, 321, 322, 325, 328 КАС України, суд,-
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Тернопільській області залишити без задоволення, а рішення Тернопільського окружного адміністративного суду від 23 січня 2024 року у справі №500/7570/23 - без змін.
Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дати її прийняття та не підлягає оскарженню в касаційному порядку, крім випадків, передбачених пунктом 2 частини п`ятої статті 328 КАС України.
Головуючий суддя В. В. Ніколін судді О. М. Гінда З. М. Матковська
Суд | Восьмий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 27.08.2024 |
Оприлюднено | 02.09.2024 |
Номер документу | 121254077 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо реалізації податкового контролю |
Адміністративне
Тернопільський окружний адміністративний суд
Подлісна Ірина Миколаївна
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Ніколін Володимир Володимирович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Ніколін Володимир Володимирович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Ніколін Володимир Володимирович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Ніколін Володимир Володимирович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Ніколін Володимир Володимирович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Ніколін Володимир Володимирович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Ніколін Володимир Володимирович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Ніколін Володимир Володимирович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні