Рішення
від 29.08.2024 по справі 910/8081/24
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД МІСТА КИЄВА

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД МІСТА КИЄВА 01054, м.Київ, вул.Б.Хмельницького,44-В, тел. (044) 334-68-95, E-mail: inbox@ki.arbitr.gov.ua

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

м. Київ

29.08.2024справа №910/8081/24

Господарський суд міста Києва у складі судді Марченко О.В. розглянув в порядку спрощеного позовного провадження

справу № 910/8081/24

за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «Сафрон» (вул. Дегтярівська, буд. 11, м. Київ, 04058; ідентифікаційний код 45407878)

до Державної установи «Генеральна дирекція Державної кримінально-виконавчої служби України» (вул. Святошинська, буд. 27, м. Київ, 03115; ідентифікаційний код 41220556)

про стягнення 20 361,90 грн,

без виклику представників сторін.

ІСТОРІЯ СПРАВИ

1. Стислий виклад позовних вимог

Товариство з обмеженою відповідальністю «Сафрон» (далі - Товариство) звернулося до Господарського суду міста Києва з позовом про стягнення з Державної установи «Генеральна дирекція Державної кримінально-виконавчої служби України» (далі - Установа) 20 361,90 грн основної заборгованості, яка утворилася у зв`язку з неналежним виконанням відповідачем умов договору купівлі-продажу від 23.11.2023 №312-К-23 (далі - Договір).

Позов мотивовано тим, що:

- 23.11.2023 Товариством (продавець) і Установою (покупець) укладено Договір, за умовами якого продавець зобов`язується продати і відвантажити ДК 021- 2015:15610000-7 «Продукція борошномельно-круп`яної промисловості (крупи ячмінні перлові №2)» в обсязі, за адресами територіальних уповноважених представників покупця та у терміни (строки), визначені у рознарядці (додаток №1 до Договору), а покупець - забезпечити приймання та оплату товару за цінами згідно з умовами Договору;

- позивач виконав свій договірний обов`язок в повному обсязі в межах строку дії Договору та поставив товар за адресами, зазначеними у рознарядці;

- певну частину (партію товару) Товариство відвантажило за адресами територіальних уповноважених представників, визначених у рознарядці, з порушенням строків, передбачених Договорами, які були прийняті уповноваженими представниками покупця, що підтверджується видатковою накладною від 28.12.2023 №РН-224 на суму 20 361,90 грн та актом приймання №116;

- відповідно до пунктів 7.2 і 7.3 Договору відповідач надіслав позивачу претензію від 17.01.2024 №ГД ДКВС-200/3 ГД/2024 зі сплати штрафних санкцій за порушення термінів поставки та недопоставки товару за Договором (крупи ячмінні перлові №2), яку Товариство задовольнило та сплатило передбачені Договором та узгоджені претензією штрафні санкції;

- згідно з пунктом 11.6 Договору у разі невиконання чи неналежного виконання продавцем умов Договору покупець із суми забезпечення виконання Договору утримує штрафні санкції, передбачені Договором та чинним законодавством, та повертає решту коштів протягом десяти банківських днів з моменту розірвання чи закінчення строку дії Договору;

- забезпечення виконання Договору було перераховано на рахунок Установи платіжною інструкцією від 21.11.2023 №39 на суму 8 682,96 грн, призначення платежу за системним номером договору №UA-2023-11-14-012882-а відповідає Договору, що підтверджується витягом з електронної системи «ProZorro»;

- решта грошової суми, визначеної претензією від 17.01.2024 №ГД ДКВС-200/3 ГД/2024, була погашена безготівковим перерахунком на підставі платіжної інструкції від 12.03.2024 №25; таким чином, свої зобов`язання за Договором Товариство виконало в повному обсязі;

- пунктом 4.1 Договору передбачено, що розрахунок за Договором проводиться шляхом оплати товару покупцем за фактом поставки товару протягом 20 банківських днів з дати отримання товару на склад територіального уповноваженого представника покупця;

- факт надходження товару підтверджено відповідними актами, що є в наявності, разом з видатковими накладними у обох сторін;

- отже, строк оплати за видатковою накладною від 28.12.2023 №РН-224 настав 29.01.2024, проте відповідачем грошові кошти позивачу перераховано не було, у зв`язку з чим Товариством було надіслано Установі лист від 29.01.2024 №29/01/2 про надання інформації з оплати за Договором, який залишився без відповіді; крім того, позивач звертався до відповідача з проханням підписати акт звірки, на що отримав лист від 08.02.2024 №ГД ДКВС-437/3 ГД/2024, в якому було затверджено суму заборгованості за поставлений, але не сплачений відповідачем товар, сума якої склала 20 361,90 грн.

2. Стислий виклад заперечень відповідача

Установа 12.07.2024 подала суду відзив на позовну заяву, в якому зазначила таке:

- як вбачається з умов Договору позивач зобов`язаний був здійснити поставку товару у повному обсязі включно до 10.12.2023 та забезпечити вчасне надання рахунків-фактур продавця, належним чином оформлених накладних, актів приймання;

- однак зазначені зобов`язання Товариством не були виконані належним чином, оскільки строк поставки товару був порушений (підтверджується первинними документами, що були подані позивачем разом з позовною заявою) та було порушено пункт 4.1 Договору;

- відповідно до частин першої і дванадцятої статті 23 Бюджетного кодексу України будь-які бюджетні зобов`язання та платежі з бюджету здійснюються лише за наявності відповідного бюджетного призначення, якщо інше не передбачено законом про Державний бюджет України; усі бюджетні призначення втрачають чинність після закінчення бюджетного періоду, крім випадків, передбачених цим Кодексом;

- у зв`язку з закінченням дії виконання Договору 31.12.2023 згідно з пунктом 10.1 Договору та закінченням бюджетного року, надані первинні документи не можуть бути зареєстрованими в Державній казначейській службі України, а відтак оплата не може бути здійсненою відповідачем;

- відтак, відсутність оплати товару викликана порушенням позивачем умов Договору.

3. Стислий виклад відповіді позивача на відзив

Товариство 15.07.2024 подало суду відповідь на відзив, в якій вказало, що: пунктом 4.3 Договору передбачено, що датою отримання товару є дата, зазначена в накладній; видаткова накладна №РН-224 на суму 20 361,90 грн та акт приймання №116 датовані 28.12.2023; відповідно до підпункту 6.1.2 пункту 6.1 Договору відповідач як покупець взяв на себе обов`язок організувати приймання товару, у тому числі надати право (уповноважити) територіальним уповноваженим представникам покупця на приймання товару; за даних фактичних обставин Установа вводить суд в оману, зазначаючи порушення позивачем строків надання документів, визначених пунктами 4.1 і 4.2 Договору, оскільки такі документи були отримані територіальним уповноваженим представником покупця, організацію на приймання товару (з правом підпису відповідних документів, що підтверджують факт отримання товару), що входить до обов`язків покупця (відповідача).

4. Стислий виклад заперечень відповідача на відповідь на відзив

Установа 19.07.2024 подала суду заперечення на відповідь на відзив, в яких зазначила про те, що: позивач зобов`язаний був здійснити поставку товару у повному обсязі включно до 10.12.2023 та забезпечити вчасне надання рахунків-фактур продавця, належним чином оформлених накладних, актів приймання-передачі; водночас, поставка товару була здійснена 28.12.2023, що підтверджується, зокрема, видатковою накладною від 28.12.2023 №РН-224; тобто строки поставки були порушені позивачем, що останнім не заперечується; крім того, документи, які передбачені пунктом 4.1 Договору, були нарочно передані Товариством Установі лише у січні 2024 року; таким чином, порушення строків поставки товару зумовило неможливість оплати з боку відповідача відповідного товару, оскільки первинні документи були передані у новому бюджетному році.

5. Процесуальні дії у справі

Ухвалою Господарського суду міста Києва від 03.07.2024 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи за наявними у справі матеріалами.

Позивачем 11.07.2024 подано суду для огляду оригінали документів, копії яких додано до позовної заяви.

Судом оглянуто такі оригінали документів, встановлено відповідність наявних в матеріалах справи копій поданим оригіналам та листом від 12.07.2024 повернуто оригінали позивачу.

ВИКЛАД ОБСТАВИН СПРАВИ, ВСТАНОВЛЕНИХ СУДОМ

23.11.2023 Товариством (продавець) і Установою (покупець) було укладено Договір, за умовами якого:

- продавець зобов`язується продати і відвантажити ДК 021-2015:15610000-7 Продукція борошномельно-круп`яної промисловості (крупи ячмінні перлові № 2) (далі - товар) в обсязі, за адресами територіальних уповноважених представників покупця та у терміни (строки), визначені у рознарядці (додаток 1 до Договору), а покупець - забезпечити приймання та оплату товару за цінами, згідно з умовами Договору (пункт 1.1 Договору);

- ціна Договору становить 173 659,20 грн, у тому числі обов`язкові податки та збори; ціна Договору включає в себе вартість самого товару, його упаковки, маркування, доставки на умовах Договору, передачі, усі податки та збори, що сплачуються або мають бути сплачені щодо поставки товару (пункт 3.1 Договору);

- розрахунок за Договором проводиться шляхом оплати товару покупцем за фактом поставки товару протягом 20 банківських днів з дати отримання товару на склад територіального уповноваженого представника покупця у міру надходження бюджетних коштів на підставі рахунків-фактур продавця, належним чином оформлених накладних, актів приймання; у разі затримки бюджетного фінансування покупця та/або затримки з боку органів Державної казначейської служби України у здійсненні розрахунково-касового обслуговування, розрахунки за фактом поставки товару здійснюються протягом 5 (п`яти) банківських днів з дати надходження асигнувань на реєстраційні рахунки покупця, та/або з моменту можливості органів Державної казначейської служби України здійснювати розрахунково-касове обслуговування; сторони домовились, що будь-які штрафні санкції до покупця в такому випадку не застосовуються (пункт 4.1 Договору);

- в разі затримки продавцем у наданні зазначених в пункті 4.1 Договору документів покупець не несе відповідальність за невчасну оплату товару (пункт 4.2 Договору);

- датою отримання товару є дата, зазначена в накладній (пункт 4.3 Договору);

- поставка товару здійснюється окремими партіями в обсязі, за адресами територіальних уповноважених представників покупця та у терміни (строки), визначені у рознарядці (додаток 1 до Договору), продавець повинен здійснити поставку товару у повному обсязі включно до 10.12.2023 (пункт 5.1 Договору);

- моментом поставки товару визначається момент передачі товару від представника продавця територіальному уповноваженому представнику покупця (пункт 5.7 Договору);

- сторони визначили, що: поставкою товару вважається, що продавець поставив покупцю в обумовлений у Договорі (рознарядці) термін (строк) товар, в обсязі та за цінами, що передбачено умовами Договору; недопоставкою товару вважається непоставка продавцем загального об`єму товару або його частини, який визначено Договором, під час строку дії Договору або відмову продавця здійснити поставку товару; порушенням строків поставки товару є поставка продавцем частини або повної партії товару з порушенням термінів (строків), визначених у Договорі (рознарядці [додаток 1 до Договору]) (пункт 7.1 Договору);

- у випадку порушення термінів (строків) поставки товару відповідно до умов Договору (у тому числі термінів (строків) заміни неякісного товару), зазначених у пунктах 2.4, 5.1, 5.9, 5.12 Договору, продавець сплачує покупцю пеню, яка обраховується із вартості непоставленого в строк товару в розмірі подвійної облікової ставки Національного банку України, що діяла у період, за який сплачується пеня, за кожний день затримки, а у разі прострочення понад 7 днів додатково стягується штраф у розмірі 10% вартості непоставленого в строк товару (пункт 7.2 Договору);

- у випадку недопоставки товару в обсязі, передбаченому Договором, продавець сплачує покупцю штраф у розмірі 25% вартості непоставленого товару (пункт 7.3 Договору);

- Договір набирає чинності з моменту його підписання сторонами і діє до 31.12.2023 (пункт 10.1 Договору);

- під час укладання Договору продавець надає покупцю перелік документів, визначених додатком 3 до Договору, та забезпечення його виконання у розмірі 5% ціни Договору у сумі 8 682,96 грн шляхом перерахування коштів на рахунок покупця або у вигляді страхової або банківської гарантії (пункт 11.2 Договору);

- у разі невиконання чи неналежного виконання продавцем умов Договору покупець із суми забезпечення виконання Договору утримує штрафні санкції, передбачені Договором та чинним законодавством, та повертає решту коштів протягом десяти банківських днів з моменту розірвання чи закінчення строку дії Договору; якщо покупець не може з будь-яких причин стягнути штрафні санкції із суми забезпечення виконання Договору, такі штрафні санкції можуть бути стягнуті у судовому порядку (пункт 11.6 Договору).

Платіжною інструкцією від 21.11.2023 №39 позивачем було перераховано відповідачу 8 682,96 грн як забезпечення виконання Договору.

28.12.2023 Товариством було поставлено Державній установі «Криворізька виправна колонія (№ 80)» товар на суму 20 361,90 грн, що підтверджується підписаною та скріпленою печатками зазначених юридичних осіб видатковою накладною від 28.12.2023 №РЕ-224, та складеним комісією Державної установи «Криворізька виправна колонія (№ 80)» актом приймання №116.

Претензію від 17.01.2024 №ГД ДКВС-200/3 ГД/2024 Установою у зв`язку з неналежним виконанням позивачем договірних зобов`язань нарахована останньому пеня згідно з пунктом 7.2 Договору і штраф відповідно до пункту 7.3 Договору на загальну суму 21193,39 грн, яку Товариству необхідно перерахувати у добровільному порядку у строк до 22.01.2024.

Позивач листом від 24.01.2024 вих. №24/01-2024 просив, зокрема, надати акт звірки за Договором.

Листом від 29.01.2024 виї. №29/01/02 Товариство просило відповідача надати інформацію стосовно оплати за Договором у сумі 20 361,90 грн.

Установа листом від 08.02.2024 №ГД ДКВС-437/3 ГД/2024 повідомила позивача про те, що:

- станом на 08.02.2024 у відділі бухгалтерського обліку та фінансового забезпечення Установи наявні первинні документи (накладні, рахунки, акти приймання), які Товариством в порушення умов Договору були передані у січні 2024 року за поставлені продукти харчування в установи кримінально-виконавчої служби України у 2023 році, зокрема, за Договором у сумі 20 361,90 грн;

- у зв`язку з закінченням дії виконання Договору 31.12.2023 та закінченням бюджетного року надані первинні документи не можуть бути зареєстровані в Державній казначейській службі України; частинами першою і дванадцятою статті 23 Бюджетного кодексу України передбачено, що будь-які бюджетні зобов`язання та платежі з бюджету здійснюються лише за наявності відповідного бюджетного призначення, якщо інше не передбачено законом про Державний бюджет України та втрачають чинність після закінчення бюджетного періоду, крім випадків, передбачених цим Кодексом;

- у випадку виникнення розбіжностей щодо погашення заборгованості вони можуть бути вирішені у порядку, передбаченому пунктом 9.2 Договору.

Претензією від 15.02.2024 вих. №15/002-2021 Товариство вимагало виконати, зокрема, умови Договору та перерахувати наявну в Установи суму заборгованості.

Платіжною інструкцією від 12.03.2024 №25 позивачем сплачено 12 510,43 грн, призначення платежу «…оплата штрафних зг претензії № ГД ДКВС-200/3 ГД/2024 від 17.01.2024 р. без ПДВ».

На день прийняття рішення у даній справі Установою не сплачено наявну за Договором заборгованість у сумі 20 361,90 грн.

ДЖЕРЕЛА ПРАВА Й АКТИ ЇХ ЗАСТОСУВАННЯ. ПОЗИЦІЯ СУДУ

Частинами першою і другою статті 712 Цивільного кодексу України (далі - ЦК України) передбачено, що за договором поставки продавець (постачальник), який здійснює підприємницьку діяльність, зобов`язується передати у встановлений строк (строки) товар у власність покупця для використання його у підприємницькій діяльності або в інших цілях, не пов`язаних з особистим, сімейним, домашнім або іншим подібним використанням, а покупець зобов`язується прийняти товар і сплатити за нього певну грошову суму.

До договору поставки застосовуються загальні положення про купівлю-продаж, якщо інше не встановлено договором, законом або не випливає з характеру відносин сторін.

Відповідно до статті 655 ЦК України за договором купівлі-продажу одна сторона (продавець) передає або зобов?язується передати майно (товар) у власність другій стороні (покупцеві), а покупець приймає або зобов?язується прийняти майно (товар) і сплатити за нього певну грошову суму.

Згідно з частиною першою статті 526 ЦК України зобов?язання має виконуватися належним чином відповідно до умов договору та вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, а за відсутності таких умов та вимог - відповідно до звичаїв ділового обороту або інших вимог, що звичайно ставляться.

Статтею 525 ЦК України передбачено, що одностороння відмова від зобов`язання або одностороння зміна його умов не допускається, якщо інше не встановлено договором або законом.

Відповідно до статті 629 ЦК України договір є обов`язковим для виконання сторонами.

Згідно зі статтею 610 ЦК України порушенням зобов`язання є його невиконання або виконання з порушенням умов, визначених змістом зобов`язання (неналежне виконання).

ВИСНОВКИ

Отже, оскільки відповідачем отриманий за видатковою накладною від 28.12.2023 №РН-224 товар на суму 20 361,90 грн не оплачений, то позовні вимоги Товариства про стягнення з Установи наведеної суми основної заборгованості є обґрунтованими та підлягають задоволенню.

Що ж до заперечень відповідача стосовно того, що порушення строків оплати сталося з вини позивача, оскільки останнім порушено визначені пунктами 4.1 і 4.2 Договору строки надання документів відповідачу для здійснення оплати, то наведені пункти Договору не містять встановлених для позивача строків надання відповідачу документів для оплати.

Окрім того, відсутність бюджетних коштів не звільняє Установу від оплати отриманого останньою товару.

За приписами статті 129 ГПК України витрати зі сплати судового збору слід покласти на відповідача.

Керуючись статтями 13, 73, 74, 76 - 79, 86, 129, 232, 233, 236 - 238, 240, 247-252 ГПК України, Господарський суд міста Києва

ВИРІШИВ:

1. Позовні вимоги Товариства з обмеженою відповідальністю «Сафрон» (вул. Дегтярівська, буд. 11, м. Київ, 04058; ідентифікаційний код 45407878) до Державної установи «Генеральна дирекція Державної кримінально-виконавчої служби України» (вул. Святошинська, буд. 27, м. Київ, 03115; ідентифікаційний код 41220556) про стягнення 20 361,90 грн задовольнити повністю.

2. Стягнути з Державної установи «Генеральна дирекція Державної кримінально-виконавчої служби України» (вул. Святошинська, буд. 27, м. Київ, 03115; ідентифікаційний код 41220556) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «Сафрон» (вул. Дегтярівська, буд. 11, м. Київ, 04058; ідентифікаційний код 45407878) 20 361 (двадцять тисяч триста шістдесят одну) грн 90 коп. основної заборгованості та 2 422 (дві тисячі чотириста двадцять дві) грн 40 коп. судового збору.

Після набрання рішенням законної сили видати відповідний наказ.

Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається до апеляційного господарського суду протягом двадцяти днів з дня його проголошення. У разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Повне судове рішення складено 29.08.2024.

Суддя Оксана Марченко

СудГосподарський суд міста Києва
Дата ухвалення рішення29.08.2024
Оприлюднено02.09.2024
Номер документу121272566
СудочинствоГосподарське
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із правочинів, зокрема, договорів Невиконання або неналежне виконання зобов’язань купівлі-продажу поставки товарів, робіт, послуг

Судовий реєстр по справі —910/8081/24

Рішення від 29.08.2024

Господарське

Господарський суд міста Києва

Марченко О.В.

Ухвала від 03.07.2024

Господарське

Господарський суд міста Києва

Марченко О.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні