Рішення
від 15.08.2024 по справі 226/1039/24
ДИМИТРОВСЬКИЙ МІСЬКИЙ СУД ДОНЕЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

Справа № 226/1039/24

ЄУН 226/1039/24

Провадження № 2/226/302/2024

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

15 серпня 2024 року м. Мирноград

Димитровський міський суд Донецької області в складі:

головуючого судді Рибкіна О.А.,

за участю секретаря Тіссен О.В.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду у місті Мирнограді Донецької області справу за позовом ОСОБА_1 , в інтересах якої діє ОСОБА_2 , до Державного підприємства Об`єднана компанія «Укрвуглереструктуризація» про визнання незаконним та скасування наказу про звільнення, поновлення на роботі та стягнення середнього заробітку за час вимушеного прогулу,

В С Т А Н О В И В:

І. Стислий виклад позиції позивача

Позивач ОСОБА_1 , в інтересах якої діє ОСОБА_2 , звернулася з позовом до відповідача Державного підприємства Об`єднана компанія «Укрвуглереструктуризація» про визнання незаконним та скасування наказу про звільнення, поновлення на роботі та стягнення середнього заробітку за час вимушеного прогулу.

В обґрунтування позовних вимог вказав, що позивач ОСОБА_1 перебувала у трудових відносинах з відповідачем ДП ОК «Укрвуглереструктуризація» в особі відокремленого підрозділу «Східна дирекція з ліквідації шахт», займаючи при цьому посаду начальника загального відділу з 21.01.2021 року. Наказом від 27 грудня 2023 року № 109 відбулись зміни в організації виробництва та праці ДП ОК «Укрвуглереструктуризація», а саме реорганізували ВП «Східна дирекція з ліквідації шахт» ДП «ОК «Укрвуглереструктуризація» шляхом приєднання до ВП «Західна дирекція з ліквідації шахт» ДП «ОК «Укрвуглереструктуризація». Наказом від 31.03.2023 №127-к позивач була звільнена, відповідно до п.1 ст.40 КЗпП України, у зв`язку з реорганізацією відокремленого підрозділу та скорочення чисельності та штату працівників.

Вважає своє звільнення незаконним та таким, що не відповідає вимогам чинного законодавства, виходячи з наступного. Згідно з ст. 95 ЦК України філією є відокремлений підрозділ юридичної особи, що розташований поза її місцезнаходженням та здійснює всі або частину її функцій. Представництвом є відокремлений підрозділ юридичної особи, що розташований поза її місцезнаходженням та здійснює представництво і захист інтересів юридичної особи. Хоча відокремлений підрозділ не є юридичною особою, але відповідно до КЗпП України та Закону України від 15 травня 2003 року № 755-IV «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань» із змінами та доповненнями процес звільнення працівників у зв`язку з реорганізацією проходить як і в юридичної особи та нічим не відрізняється. За змістом правових норм ст.ст. 36, 40, 49-2 КЗпП України, для з`ясування наявності підстав звільнення з роботи на підставі п.1 ч.1 ст.40 КЗпП України необхідно встановити чи дійсно у відповідача були зміни в організації виробництва і праці, зокрема, ліквідація, реорганізація або перепрофілювання підприємства, установи, організації, скорочення чисельності або штату працівників, чи додержано власником або уповноваженим ним органом норм законодавства, що регулюють вивільнення працівника, які є доказом щодо змін в організації виробництва і праці, про те, що працівник відмовився від переведення на іншу роботу або що власник або уповноважений ним орган не мав можливості перевести працівника з його згоди на іншу роботу на тому ж підприємстві, в установі, організації, чи не користувався вивільнюваний працівник переважним правом на залишення на роботі та чи був він попереджений за два місяці про наступне вивільнення.

Обов`язок по працевлаштуванню працівника покладається на власника з дня попередження про вивільнення до дня розірвання трудового договору. За змістом частини третьої статті 49-2 КЗпП України роботодавець є таким, що виконав цей обов`язок, якщо працівнику були запропоновані всі інші вакантні посади (інша робота), які з`явилися на підприємстві протягом цього періоду і які існували на день звільнення.

Правовим наслідком ліквідації підприємства є припинення всіх прав та обов`язків юридичної особи, а реорганізації - перехід всіх прав та обов`язків в порядку правонаступництва до нової (іншої) юридичної особи не тільки в частині майна і майнових прав та обов`язків, а й у трудових відносинах.

Відповідно до наказу від 27 грудня 2023 року № 109 відбулись зміни в організації виробництва та праці ДП ОК «Укрвуглереструктуризація», а саме реорганізувати ВП «Східна дирекція з ліквідації щахт» ДП ДП «ОК «Укрвуглереструктуризація» шляхом приєднання до ВП «Західна дирекція з ліквідації щахт» ДП ДП «ОК «Укрвуглереструктуризація».

У разі припинення юридичної особи через приєднання рішення щодо припинення юридичної особи підписують уповноважені особи юридичної особи або юридичних осіб, що припиняються, та юридична особа - правонаступник.

Учасники юридичної особи, суд або орган, що ухвалив рішення про її припинення (реорганізацію), зобов`язані негайно письмово повідомити про це орган, що здійснює державну реєстрацію, який відтак вносить до Єдиного державного реєстру відомості про те, що юридична особа перебуває в процесі припинення. Учасники юридичної особи, суд або орган, що ухвалив рішення про припинення юридичної особи, призначають комісію з припинення юридичної особи та встановлюють порядок і строки припинення юридичної особи. Отже, рішення щодо припинення юридичної особи має містити дані про склад комісії з припинення (ліквідаційної комісії, ліквідатора тощо) юридичної особи, ідентифікаційний номер.

Голова комісії з припинення або уповноважена ним особа після закінчення процедури припинення, передбаченої законом, але не раніше двох місяців з дати публікації повідомлення у спеціалізованому друкованому засобі масової інформації, повинен подати особисто (надіслати рекомендованим листом з описом вкладеного) державному реєстратору відповідні документи. Строк державної реєстрації припинення юридичної особи не повинен перевищувати трьох робочих днів з дати надходження документів. Зміни до установчих документів юридичної особи, що не припиняється внаслідок приєднання, підлягають державній реєстрації після державної реєстрації припинення юридичної особи внаслідок приєднання. Приєднання вважається завершеним із часу державної реєстрації припинення юридичної особи та державної реєстрації відповідних змін до установчих документів юридичної особи - правонаступниці. Юридична особа є такою, що припинилася, з дня внесення до Єдиного державного реєстру запису про її припинення (ч.5 ст.104 ЦКУ).

Відповідно до ч.3 ст.36 КЗпП України, у разі реорганізації підприємства (злиття, приєднання, перетворення) дія трудового договору працівника продовжується. Зміна підпорядкованості підприємства, установи, організації не припиняє дії трудового договору, і на новому підприємстві зберігаються трудові відносини з працівниками (ч.2 ст.36 КЗпП). У цьому разі накази (розпорядження, постанови) про продовження трудових відносин не видаються.

На кожному підприємстві кількість працівників, які підлягають персональному обліку, визначається штатним розписом. Отже, на новому підприємстві необхідно внести зміни і доповнення до штатного розпису з урахуванням посад приєднаного підприємства і оформити їх відповідними наказами.

Згідно відомостей Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань ВП «Східна дирекція з ліквідації шахт» ДП «ОК «Укрвуглереструктуризація» не перебуває в стадії припинення, реорганізації. Лише 01.04.24 року, після звільнення працівників підприємства були внесенні відомості, відповідно до яких головою комісії з реорганізації є ОСОБА_3 , отже наказ № 109 від 27 грудня 2023 року є незаконним.

Крім цього наказ № 127-к від 31.03.24 року не містить чітко визначених законом підстав звільнення ОСОБА_1 в зв`язку зі скороченням за п.1 ст.40 КЗпП України - чисельності чи штату працівників, адже скорочення чисельності та скорочення штату поняття не тотожні. Чисельність працівників - це списочний склад працюючих, і їх скорочення передбачає зменшення їх кількості, а штат працівників - це сукупність посад, встановлених штатним розписом підприємства, і скорочення штату являє його зміну за рахунок ліквідації певних посад, або зменшення кількості штатних одиниць за певними посадами.

Підставою для скорочення позивача з роботи стала реорганізація ВП «Східна дирекція з ліквідації шахт» ДП «ОК «Укрвуглереструктуризація» шляхом приєднання до ВП «Західна дирекція з ліквідації шахт» ДП ДП «ОК «Укрвуглереструктуризація».

Юридична особа-правонаступник, до якої внаслідок приєднання перейшли майно, права та обов`язки припиненої юридичної, несе відповідальність за її зобов`язаннями в повному обсязі (ст. 107 ЦК України).

Згідно з положеннями ч.4 ст.36 КЗпП України (в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин) в разі реорганізації підприємства, установи, організації (злиття, приєднання, поділ чи перетворення) дія трудового договору працівника продовжується. Припинення трудового договору з ініціативи власника або уповноваженого ним органу можливе лише у разі скорочення чисельності або штату працівників (п.1 ч.1 ст.40 КЗпП України).

Таким чином, при зміні власника підприємства, а також його реорганізації (злиття, приєднання, поділ, перетворення) трудові відносини, за згодою працівника, продовжуються, припинення в цих випадках трудового договору (контракту) з ініціативи адміністрації можливо тільки при скороченні чисельності або штату працівників.

Встановлена законодавством можливість припинення юридичної особи шляхом її приєднання до іншої юридичної особи, тобто по суті одночасне створення іншої більш великої установи, яка буде виконувати повноваження особи, що припиняється, не виключає, а навпаки покладає на роботодавця зобов`язання по працевлаштуванню працівників юридичної особи, яка припиняє свою діяльність.

Тобто, при реорганізації юридична особа припиняється, але її права та обов`язки в порядку правонаступництва переходять до нової (іншої) юридичної особи. При цьому до правонаступника переходять обов`язки не тільки в частині майнових прав, а й трудових відносин, в тому числі обов`язок щодо працевлаштування працівника (переведення працівника на іншу роботу).

Відповідно до ч. 1 ст. 10 Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань» якщо документи та відомості, що підлягають внесенню до Єдиного державного реєстру, внесені до нього, такі документи та відомості вважаються достовірними і можуть бути використані у спорі з третьою особою.

Отже на момент звільнення ОСОБА_1 ніякої реорганізації, а саме об`єднання підприємств не було. Відповідачем було порушено процедуру реорганізації підприємства та звільнення працівників є незаконним.

Працівник, який був незаконно звільнений до реорганізації, поновлюється на роботі в тому підприємстві, де збереглося його попереднє місце роботи.

У разі скорочення посади, на якій працював незаконно звільнений працівник, для виконання рішення суду роботодавець повинен поновити працівника на рівнозначній посаді або внести відповідні зміни до штатного розпису - ввести посаду, яка була скорочена.

З урахуванням наведеного, можливість поновлення незаконно звільненого працівника до проведення реорганізації, напряму пов`язана з збереженням його посади у новоутвореному внаслідок реорганізації підприємстві.

Вказані дії з боку відповідача є порушенням законних прав ОСОБА_1 на працю, які завдали їй моральних страждань.

Посилаючись на викладене, просить суд визнати незаконним та скасувати наказ від 31.03.2024 №127-к «Про звільнення» ОСОБА_1 , поновити її на посаді начальника загального відділу з 31.03.2024 року, стягнути з відповідача на її користь середній заробіток за час вимушеного прогулу з 31.03.2024 року до дня поновлення на роботі та витрати на залучення адвоката в розмірі 15000 грн.

ІІ. Заяви (клопотання) учасників справи.

Позивач та його представник в судове засідання не з`явилися, про дату та час розгляду справи повідомлені належним чином, представник позивача надав до суду заяву про розгляд справи без його участі та участі позивача, наполягав на задоволенні позовних вимог в повному обсязі.

Крім того, представник позивача надав до суду відповідь на відзив, в якій зазначив, що в відзиві відповідач зазначає, ОСОБА_1 була звільнена на підставі наказу від 31.03.2023 №127-к ВП «Східна дирекція з ліквідації щахт» ДП ДП «ОК «Укрвуглереструктуризація», але не зазначає, що підставою для винесення даного наказу був саме наказ від 27 грудня 2023 року № 109 ДП ОК «Укрвуглереструктуризація», в якому зазначається, що відбулася реорганізація підприємства. Дійсно відповідно до ч.3,4 ст. 64 ГК України підприємство самостійно визначає свою організаційну структуру, встановлює чисельність працівників і штатний розпис, це лише ще раз підтверджує той факт, що директор ВП «Східна дирекція з ліквідації щахт» ДП ДП «ОК «Укрвуглереструктуризація», не має права самостійно встановлювати чисельність працівників і штатний розпис та остання діяла лише на підставі наказу від 27 грудня 2023 року № 109 ДП ОК «Укрвуглереструктуризація». Відповідно до п.7.8. статуту ДП ОК «Укрвуглереструктуризація» - керівник підприємства затверджує за погодженням з Уповноваженим органом управління структуру підприємства, затверджує штатний розпис підприємства, але в даному випадку, про зміну штатного розпису нікого не було повідомлено. 04.12.2023 року перший заступник генерального директора Сергій Акатов направив генеральному директору ДП «ОК «Укрвуглереструктуризація» Едуарду Кукуяшному службову записку щодо діяльності ВП «Східна дирекція з ліквідації шахт» ДП «ОК «Укрвуглереструктуризація». Але до відома директора ВП «Східна дирекція з ліквідації шахт» ДП «ОК «Укрвуглереструктуризація» чи будь яких інших співробітників до відома вона не надавалась. У службовій записці повідомлялося, що ВП «Східна дирекція з ліквідації шахт» розташований у м.Мирноград Донецької області та здійснює діяльність з організації та контролю за виконанням передбачених проектами ліквідації робіт і заходів з ліквідації гірничих підприємств, розташованих у Донецькій та Луганській областях. При цьому не зазначено, за який період повинна відбутися ліквідація, та не надано жодного проекту ліквідації, де було зазначено, що це повинно відбутися саме до березня 2024 року. На виконанні у Підрозділі у 2023 році перебували наступні проекти ліквідації: у Донецькій області - шахти «Нова» (м.Торецьк), шахти «Родинська» (м.Родинське), шахти «Південна» (смт Південне м.Торецьк), шахти «Північна» (м.Торецьк) та шахти ім.Артема (м.Залізне м.Торецьк), у Луганській області - шахти «Родіна» (м. Золоте). Не зважаючи на те, що відокремлений підрозділ ВП «Східна дирекція з ліквідації шахт» ліквідовано, та нібито процес ліквідації почався ще в 2023 році, але не зважаючи на це в Міністерстві енергетики та вугільної промисловості України було погоджено паспорт бюджетної програми на розвиток на 2024 рік, відповідно до якого на розвиток саме відокремлений підрозділ ВП «Східна дирекція з ліквідації шахт» з бюджету були виділено більше 1000000000,00 гривень, що свідчить про те, що ніякої ліквідації відокремленого підрозділу ВП «Східна дирекція з ліквідації шахт» не відбувається, а лише незаконно звільнили осіб, у яких власна думка не збігається з думкою керівництва, щодо подальшої діяльності відокремленого підрозділу ВП «Східна дирекція з ліквідації шахт». Службова записка першого заступника генерального директора Сергія Акатова резюмує рішення, прийняті протоколом засідання техніко-економічної ради при ДП «ОК «Укрвуглереструктуризація» з розгляду питання необхідності коригування робочого проекту ліквідації шахти «Нова» від 30.10.2023 та протоколом засідання Секції «Вугільна промисловість» Науково-технічної Ради Міністерства енергетики України від 16.11.2023. Але при цьому не зазначає, що самого проекту не існує, і що було вирішено питання лише щодо корегування самого проекту, але на даний час цього так і не було зроблено. Підрозділ фактично перестав виконувати свою основну діяльність, задля якої він був створений: забезпечення виконання завдань та затвердженої програми з виконання робіт та заходів з ліквідації неперспективних вугледобувних підприємств. Також не можуть погодитися, оскільки на підтвердження даного факту не надано жодного документу, з якого періоду підрозділ фактично перестав виконувати свою роботу, дане твердження ґрунтується лише на припущеннях. Також відповідач посилається на затверджену програму з виконання робіт та заходів з ліквідації неперспективних вугледобувних підприємств, але її не надає до суду, що викликає сумнів, чи взагалі вона існує. 08.12.2023 ДП «ОК «Укрвуглереструктуризація» провело засідання з розгляду питання щодо припинення діяльності ВП «Східна дирекція з ліквідації шахт». За результатами засідання ухвалено рішення: - підготувати нову структуру ДП «ОК «Укрвуглереструктуризація» та подати її на погодження до Міністерства енергетики України; - у разі погодження нової структури підприємства, після затвердження генеральним директором підготувати проект наказу про припинення ВП «Східна дирекція з ліквідації шахт» та здійснити інші необхідні заходи для припинення ВП «Східна дирекція з ліквідації шахт», скорочення працівників, передачі документації, майна та ін. При цьому на даному засіданні не був присутній жодний з представників ВП «Східна дирекція з ліквідації шахт», відповідно відомості не були внесені до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, що підтверджується витягом. Наказ підприємства від 27.12.2023 №109 не оскаржувався, у судовому чи будь-якому іншому порядку не скасовувався. З цим твердженням також не можемо погодитися, оскільки в позасудовому порядку подавались скарги до Державної служби України з питань праці, але відповідь на даний час так і не було отримано, крім цього керівництву ДП «ОК «Укрвуглереструктуризація» неодноразово піднімалось питання про незаконність даного наказу. Станом на 28.03.2024 між ВП «Східна дирекція з ліквідації шахт» та ВП «Західна дирекція з ліквідації шахт було підписано передавальний баланс, який був затверджений керівником ДП «ОК «Укрвуглереструктуризація». Але при цьому не зазначає, що станом на 28.03.24 року директор відокремленого підрозділу перебувала на лікарняному, та фізично підписати передавальний баланс не могла. А особа, яка заміщувала директора на час її лікарняного не було уповноважена на підписання передавального балансу. Так як належним чином не було делеговано виконуючого обов`язків директора відокремленого підрозділу право підпису, в наказі необхідно чітко заначити, делегують йому повний обсяг повноважень чи обмежений, при цьому із зазначенням які саме документи він може підписувати, Тобто якщо особа тимчасово виконую обов`язки директора, то йому автоматично не переходять всі його повноваження, як на це вважає відповідач. Т.в.о. директора призначається особа, щоб можливо було вчасно виплачувати заробітну плату працівникам, та вирішити невідкладні питання щодо функціонування підприємства, але як вбачається з матеріалів, то ніхто т.в.о. директора не уповноважував підписувати саме передавальний баланс, що ще раз свідчить про порушення порядку реорганізації підрозділу. Також зазначають, що при підставі передавального акту орган, який здійснює державну реєстрацію юридичної особи, виключає юридичну особу, яка припинила діяльність, з державного реєстру. На даний час цього зроблено не було, що лише свідчить про фіктивну реорганізацію. Наказом Підприємства від 27.12.2023 №111 «Про попередження про наступне вивільнення» прийнято рішення про вивільнення директора Підрозділу та працівників Підрозділу 31.03.2024., але відповідач в котрий раз не акцентує увагу, на те, що були доповідні записки № 214 та 268, які направлялись на адресу ДП «ОК «Укрвуглереструктуризація» із зазначенням всіх порушень, які були допущені під час реорганізації підрозділу, але останні жодним чином на них не реагували, та на даний час не були виправлені помилки. Позивача 15.01.2024 було попереджено про наступне вивільнення 31.03.2024 під підпис (тобто більше ніж за два місяці до вивільнення), одночасно з попередженням позивачу було надано перелік вакантних посад на підприємстві для розгляду нею питання працевлаштування. На працевлаштування за запропонованими вакансіями Позивач згоди не надав, відповідних заяв не подавав. Але при цьому відповідач не зазначає, що за цей період на ввіреному йому підприємстві здійснював добір співробітників, які ніякого відношення раніше не мали до ДП «ОК «Укрвуглереструктуризація», тобто в даному випадку останній повинен був в разі появи вільної посади запропонувати її працівникам відокремленого підрозділу, і лише в разі відмови отриманої від працівника, приймати на роботу особу, яка не працює на даному підприємстві. Але цього зроблено не було. На підтвердження даного факту можливо отримати відомості з Державної податкової служби України, де буде вбачатися кількість працівників які були прийняті на роботу в період часу з 15.01.204 року по 31.03.2024 року. Крім цього були запропоновані не всі вакантні посади, які були на той момент. Відповідно до частини третьої ст. 36 КЗпП України, у разі реорганізації підприємства (злиття, приєднання, перетворення) дія трудового договору працівника продовжується. Зміна підпорядкованості підприємства, установи, організації (далі - підприємство) не припиняє дії трудового договору, і на новому підприємстві зберігаються трудові відносини з працівниками (частина друга ст. 36 КЗпП). У цьому разі накази (розпорядження, постанови) про продовження трудових відносин не видаються. Отже в разі реорганізації працівники повинні були бути переведені до нового підрозділу, і лише тоді з разі зменшення штатного розпису бути звільнені, при цьому не порушуючи процедуру, з завчасним повідомленням сторін. Відповідач посилається на те, що ВП «Східна дирекція з ліквідації шахт», код ЄДРПОУ 43331488, є відокремленим підрозділом (філією). Посилання позивача на положення ЦК України, які стосуються припинення юридичної особи є помилковими, адже ВП «Східна дирекція з ліквідації шахт» не є юридичною особою, але хочемо зазначити, що останній не уважно читав позовну заяву, в якій було зазначено, що хоча відокремлений підрозділ не є юридичною особою, але відповідно до КЗпП України та Закону України від 15 травня 2003 року № 755-IV «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань» із змінами та доповненнями процес звільнення працівників у зв`язку з реорганізацією проходить як і в юридичної особи та нічим не відрізняється. Крім цього зазначають, що відокремлений підрозділ, так як має свій код ЄРДПОУ, то він є самостійною одиницею платником податків, який звітується перед Державною податкової службою України, за місцем свого знаходження. Відповідно до наказу Міністерства фінансів України № 1588 від 09.12.2011 року (який є чинним на даний час) було затверджено порядок обліку платників податків і зборів, де зазначено, як повинно діяти підприємство в разі реорганізації підрозділу. Згідно 1.4. З метою проведення податкового контролю платники податків підлягають реєстрації або взяттю на облік у контролюючих органах за місцезнаходженням юридичних осіб, відокремлених підрозділів юридичних осіб, місцем проживання осіб (основне місце обліку), а також за місцем розташування (реєстрації) їх підрозділів, рухомого та нерухомого майна, об`єктів оподаткування або об`єктів, які пов`язані з оподаткуванням або через які провадиться діяльність (неосновне місце обліку): 11.1 Платник податків зобов`язаний повідомляти контролюючі органи за місцем обліку такого платника про його ліквідацію або реорганізацію протягом трьох робочих днів з дня прийняття відповідного рішення (крім випадків, коли обов`язок здійснювати таке повідомлення покладено законом на орган державної реєстрації). Дані про прийняття рішення щодо припинення юридичних осіб, відомості щодо яких містяться в Єдиному державному реєстрі, контролюючі органи отримують від державних реєстраторів у порядку інформаційної взаємодії між Єдиним державним реєстром та інформаційними системами Центрального контролюючого органу. 11.3. У разі прийняття рішення про закриття відокремленого підрозділу юридичної особи до контролюючого органу за основним місцем обліку такого відокремленого підрозділу подаються такі документи: заява про ліквідацію або реорганізацію платника податків за формою № 8-ОПП, дата якої фіксується в журналі за формою № 6-ОПП; копія розпорядчого документа про закриття відокремленого підрозділу. Але не зважаючи на вимоги закону, відповідачем на даний час так і не було повідомлено за формою № 8-ОПП до податкової служби про реорганізацію відокремленого підрозділу, що ще раз підтверджує про фіктивність реорганізації, та порушення законодавства України, та порушення порядку звільнення працівників. Крім цього відповідно до відомостей про нараховану заробітну плату за звітний 2023 рік та початок 2024 року у ОСОБА_1 середньомісячна заробітна плата становить 17080,14 гривень.

Стосовноподаного клопотанняпро залишенняпозовної безруху такожзаперечують знаступних підстав,відповідно доПостанови ВСКЦС №127/2697/23від 13.03.2024року,зазначено вякому самевипадку сплачуєтьсясудовий збірза поданняпозовної заявипро поновленняна роботіта виплатизаробітної плати,і відповіднодо якоїпозивач звільненийвід сплатисудового збору.А стосовноне зазначенняв позовнійзаяві номерумобільного телефону,то надмірнийформалізм утрактуванні процесуальногозаконодавства визнаєтьсянеправомірним обмеженнямправа надоступ досуду якелемента правана справедливийсуд згіднозі статтею6Конвенції.

Представник відповідача до судового засідання не з`явився, про дату та час розгляду справи був повідомлений належним чином, надав до суду відзив на позовну заяву, в якому зазначила, що позовні вимоги не визнає, вважає їх необґрунтованими та такими, що не підлягають задоволенню з наступних підстав.

Позивач працювала на посаді начальника загального відділу Відокремленого підрозділу «Східна дирекція ліквідації шахт» Державного підприємства «Об`єднана компанія «Укрвуглереструктуризація», та була звільнена наказом Підрозділу 31.03.2024 у зв`язку зі скороченням чисельності та штату працівників за п.1 ст.40 КЗпП України (наказ №127-к від 31.03.2024).

Відповідно до ч.3, 4 ст.64 ГК України підприємство самостійно визначає свою організаційну структуру, встановлює чисельність працівників і штатний розпис. Підприємство має право створювати філії, представництва, відділення та інші відокремлені підрозділи. Такі відокремлені підрозділи не мають статусу юридичної особи і діють на основі положення про них, затвердженого підприємством.

ДП «Об`єднана компанія «Укрвуглереструктуризація» засноване на державній власності відповідно до наказу Міністерства енергетики та вугільної промисловості України від 15.05.2014 № 358 та належить до сфери управління Міністерства енергетики України.

Відповідно до Статуту ДП «Об`єднана компанія «Укрвуглереструктуризація», затвердженого наказом Міністерства енергетики України від 23.07.2020 №466: п. 2.1. - підприємство утворено з метою здійснення некомерційної (без мети одержання прибутку) господарської діяльності, а саме: для організації та контролю за виконанням робіт та заходів з ліквідації вугледобувних та торфодобувних підприємств; п. 6.1 - підприємство має право самостійно планувати свою діяльність; утворювати філії, представництва, відділення та інші відокремлені підрозділи з можливістю відкриття поточних і розрахункових рахунків та затверджувати положення про них; п.7.5. - керівник підприємства самостійно вирішує питання діяльності Підприємства, за винятком тих, що віднесені Статутом до компетенції Уповноваженого органу управління; п.7.8. - керівник підприємства затверджує за погодженням з Уповноваженим органом управління структуру підприємства; затверджує штатний розпис підприємства.

Підприємство фінансується за рахунок коштів державного бюджету за бюджетною програмою КПКВК 2401070 «Заходи з ліквідації неперспективних вугледобувних підприємств». Підприємство є одержувачем бюджетних коштів.

Відокремлений підрозділ «Східна дирекція з ліквідації шахт» був створений наказом від 30.10.2019 №113. Підрозділ підпорядковується Підприємству, входить до організаційної структури Підприємства та є його відокремленим підрозділом, що відповідає Статуту Підприємства.

Підрозділ розташований у м. Мирноград Донецької області та основним предметом його діяльності є забезпечення виконання завдань та затвердженої програми з виконання робіт та заходів з ліквідації неперспективних вугледобувних підприємств, відповідно до кошторису витрат на утримання Підрозділу та шахт, доведених Підприємством і укладених договорів.

На час виникнення спірних відносин діяло Положення про Відокремлений підрозділ «Східна дирекція з ліквідації шахт» затверджене наказом підприємства від 29.11.2023 №91.

Позивач у своєму позові обґрунтовує свої вимоги тим, що ніяких змін організації виробництва Підрозділу не відбувалося, тому її звільнення на підставі пункту 1 статті 40 КЗпП України незаконне.

04.12.2023 року перший заступник генерального директора Сергій Акатов направив генеральному директору ДП «ОК «Укрвуглереструктуризація» Едуарду Кукуяшному службову записку щодо діяльності ВП «Східна дирекція з ліквідації шахт» ДП «ОК «Укрвуглереструктуризація».

У службовій записці повідомлялося, що ВП «Східна дирекція з ліквідації шахт» розташований у м.Мирноград Донецької області та здійснює діяльність з організації та контролю за виконанням передбачених проєктами ліквідації робіт і заходів з ліквідації гірничих підприємств, розташованих у Донецькій та Луганській областях.

На виконанні у Підрозділі у 2023 році перебували наступні проєкти ліквідації: у Донецькій області - шахти «Нова» (м.Торецьк), шахти «Родинська» (м.Родинське), шахти «Південна» (смт Південне м.Торецьк), шахти «Північна» (м.Торецьк) та шахти ім. Артема (м. Залізне м.Торецьк), у Луганській області - шахти «Родіна» (м.Золоте).

Шахта «Родіна» наприкінці червня 2022 року була захоплена збройними силами російської федерації, територія Луганської області є окупованою по теперішній час.

Роботи з фізичної ліквідації на шахті ім. Артема фактично завершені.

Продовжувати виконання робіт та заходів з ліквідації шахти «Південна», шахти «Північна» та шахти «Родинська» неможливо через бойові дії поблизу вказаних населених пунктів.

Шахта «Нова» через бойові дії неодноразово піддавалась ворожим обстрілам, було зруйновано будівлі і споруди шахти (в т.ч. числі будівлі АПК, вентиляційної установки, котельні, труба котельної тощо), виникали пожежі, з квітня 2022 року шахта знеструмлена. Наразі обстріли та бойові дії тривають. У зв`язку з вищезазначеним 30.10.2023 було проведено засідання техніко-економічної ради ДП «ОК «Укрвуглереструктуризація», на якому директор ВП «Східна ДЛШ» ОСОБА_4 доповіла про ситуацію, що склалась на шахті «Нова», та зазначила про необхідність коригування робочого проекту ліквідації шахти «Нова» з виключенням з його складу робіт по реконструкції водовідливу ВП «Шахта «Центральна» та відкачування води шахтою «Нова».

Також вищевказану ситуацію було розглянуто 16.11.2023 на засіданні Секції «Вугільна промисловість» Науково-технічної Ради Міністерства енергетики України, на якому було вирішено погодитись з необхідністю коригування робочого проекту ліквідації шахти «Нова» з урахуванням поточної ситуації, для чого ДП «ОК «Укрвуглереструктуризація» необхідно підготувати та надати на затвердження до Міністерства енергетики України «Завдання на коригування робочого проекту ліквідації шахти «Нова».

Службова записка першого заступника генерального директора Сергія Акатова резюмує рішення, прийняті протоколом засідання техніко-економічної ради при ДП «ОК «Укрвуглереструктуризація» з розгляду питання необхідності коригування робочого проекту ліквідації шахти «Нова» від 30.10.2023 та протоколом засідання Секції «Вугільна промисловість» Науково-технічної Ради Міністерства енергетики України від 16.11.2023.

Підрозділ фактично перестав виконувати свою основну діяльність, задля якої він був створений: забезпечення виконання завдань та затвердженої програми з виконання робіт та заходів з ліквідації неперспективних вугледобувних підприємств.

08.12.2023 ДП «ОК «Укрвуглереструктуризація» провело засідання з розгляду питання щодо припинення діяльності ВП «Східна дирекція з ліквідації шахт». За результатами засідання ухвалено рішення: підготувати нову структуру ДП «ОК «Укрвуглереструктуризація» та подати її на погодження до Міністерства енергетики України; у разі погодження нової структури підприємства, після затвердження генеральним директором підготувати проект наказу про припинення ВП «Східна дирекція з ліквідації шахт» та здійснити інші необхідні заходи для припинення ВП «Східна дирекція з ліквідації шахт», скорочення працівників, передачі документації, майна та ін.

26.12.2023 Міністерством енергетики України було погоджено нову структуру ДП «ОК «Укрвуглереструктуризація».

Наказом Підприємства від 27.12.2023 №109 «Про зміни в організації виробництва і праці ДП «ОК «Укрвуглереструктуризація» було прийнято рішення про реорганізацію ВП «Східна дирекція з ліквідації шахт» шляхом приєднання до ВП «Західна дирекція з ліквідації шахт».

Наказ Підприємства від 27.12.2023 №109 «Про зміни в організації виробництва і праці ДП «ОК «Укрвуглереструктуризація» виданий за наявності відповідних підстав та у межах компетенції керівника Підприємства.

Наказ Підприємства від 27.12.2023 №109 не оскаржувався, у судовому чи будь-якому іншому порядку не скасовувався.

У відповідності до цього наказу та на його виконання керівником та працівниками Підрозділу виконувались заходи з реорганізації Підрозділу (прийняття рішень, видача наказів по Підрозділу, попередження працівників про наступне вивільнення, ознайомлення їх з вакансіями, підготовка документів, комп`ютерної та оргтехніки для передачі до ВП «Західна дирекція з ліквідації шахт», проведення інвентаризації та ін..), надавались щотижневі звіти з його виконання.

Станом на 28.03.2024 між ВП «Східна дирекція з ліквідації шахт» та ВП «Західна дирекція з ліквідації шахт було підписано передавальний баланс, який був затверджений керівником ДП «ОК «Укрвуглереструктуризація».

Наказом Підприємства від 27.12.2023 №111 «Про попередження про наступне вивільнення» прийнято рішення про вивільнення директора Підрозділу та працівників Підрозділу 31.03.2024.

Директором Підрозділу у відповідності до наказів Підприємства №109, №111 від 27.12.2023. було видано наказ №1-в/с від 03.01.2024 «Про зміни в організації виробництва і праці ДП «ОК «Укрвуглереструктуризація» в зв`язку з реорганізацією ВП «Східна дирекція з ліквідації шахт».

Відповідно до ст.49-2 КЗпП України про наступне вивільнення працівників персонально попереджають не пізніше ніж за два місяці. Одночасно з попередженням про звільнення у зв`язку із змінами в організації виробництва і праці власник або уповноважений ним орган, фізична особа, яка використовує найману працю, пропонує працівникові іншу роботу на тому самому підприємстві, в установі, організації, у фізичної особи. При відсутності роботи за відповідною професією чи спеціальністю, а також у разі відмови працівника від переведення на іншу роботу на тому самому підприємстві, в установі, організації, у фізичної особи працівник, на власний розсуд, звертається за допомогою до державної служби зайнятості або працевлаштовується самостійно.

Відповідно до ч. 2 ст. 5 Закону України «Про організацію трудових відносин в умовах воєнного стану» у період дії воєнного стану норми статті 43 КЗпП України (розірвання трудового договору з ініціативи роботодавця за попередньою згодою виборного органу первинної профспілкової організації ) не застосовуються, крім випадків звільнення працівників підприємств, установ або організацій, обраних до профспілкових органів.

22.12.2023 ДП «ОК «Укрвуглереструктуризація» направило лист Голові Торецької територіальної організації профспілки працівників вугільної промисловості України із повідомленням про заплановане масове вивільнення працівників ВП «Східна дирекція з ліквідації шахт».

Позивача 16.01.2024 було попереджено про наступне вивільнення 31.03.2024 під підпис (тобто більше ніж за два місяці до вивільнення), одночасно з попередженням позивачу було надано перелік вакантних посад на підприємстві для розгляду нею питання працевлаштування. На працевлаштування за запропонованими вакансіями Позивач згоди не надала, відповідних заяв не подавала.

Вважає, що всі вищенаведені факти свідчать про те, що в структурі ДП «ОК «Укрвуглереструктуризація» мали місце зміни в організації виробництва, позивач відмовилася від запропонованих вакансій для працевлаштування та була повідомлена належним чином за 2 місяці про наступне вивільнення.

Позивач посилається на положення Цивільного кодексу України щодо припинення юридичної особи. Проте, відповідно до частини 3 статті 95 ЦК України філії та представництва не є юридичними особами. Вони наділяються майном юридичної особи, що їх створила, і діють на підставі затвердженого нею положення

ВП «Східна дирекція з ліквідації шахт», код ЄДРПОУ 43331488, є відокремленим підрозділом (філією). Посилання позивача на положення ЦК України, які стосуються припинення юридичної особи є помилковими, адже ВП «Східна дирекція з ліквідації шахт» не є юридичною особою.

Відносини, що виникають у сфері державної реєстрації юридичних осіб, їхньої символіки (у випадках, передбачених законом), громадських формувань, що не мають статусу юридичної особи, та фізичних осіб - підприємців регулює Закон України «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань».

Цим Законом визначено єдиний випадок повідомлення державного реєстратора про припинення відокремленого підрозділу юридичної особи - це подання заяви про державну реєстрацію припинення відокремленого підрозділу юридичної особи (ч. 19 ст. 17 Закону). Така заява подається після завершення всіх заходів з припинення відокремленого підрозділу.

Тому просить відмовити в повному обсязі в задоволенні позовних вимог ОСОБА_1 до Державного підприємства «Об`єднана компанія «Укрвуглереструктуризація» про скасування наказу про звільнення, поновлення на роботі та виплату заробітної плати за час вимушеного прогулу.

Інших клопотань в порядку ст.222 ЦПК України учасниками справи суду не надано, підстави для вирішення справи шляхом укладення мирової угоди відсутні.

Суд вважає, що в справі є достатньо матеріалів про права i взаємовідносини сторін i немає необхідності вислуховувати особисті пояснення осіб, які не з`явилися до суду.

ІІІ. Процесуальні дії у справі

29.04.2024 року ухвалою судді позовна заява була залишена без руху та позивачу надано строк для усунення недоліків, які усунені 08.05.2024 року.

13.05.2024 на підставі ухвали судді відкрите провадження у даній справі, яка розглядається у спрощеному позовному провадженні з повідомленням (викликом) сторін, розгляд справи по суті призначений на 10.06.2024року, відповідачу запропоновано подати суду відзив на позовну заяву.

ІV. Фактичні обставини, встановлені судом, та зміст спірних правовідносин.

Судом встановлено, що позивач ОСОБА_1 перебувала у трудових відносинах з 21.01.2021 року по 31.03.2024 року з відповідачем ДП ОК «Укрвуглереструктуризація» в особі відокремленого підрозділу «Східна дирекція з ліквідації шахт», займаючи при цьому посаду начальника загального відділу (а.с.9, 21-22).

Наказом від 31.03.2024 №127-к позивач була звільнена з посади начальника загального відділу ВП «Східна ДЛШ», відповідно до п.1 ст.40 КЗпП України, у зв`язку зі скороченням чисельності та штату працівників (а.с.8).

Наказом від 27 грудня 2023 року № 109 «Про зміни в організації виробництва та праці ДП ОК «Укрвуглереструктуризація», відбулись зміни в організації виробництва та праці ДП ОК «Укрвуглереструктуризація», а саме реорганізовано ВП «Східна дирекція з ліквідації шахт» ДП «ОК «Укрвуглереструктуризація» шляхом приєднання до ВП «Західна дирекція з ліквідації шахт» ДП «ОК «Укрвуглереструктуризація» та зі штатного розпису виведені штатні одиниці, в тому числі начальника відділу кадрів (а.с.17-19, 82-84).

Наказом від 27 грудня 2023 року № 114 «Про скасування наказу від 27.12.2023 року №113» у зв`язку зі змінами в організації виробництва та праці ДП «ОК «Укрвуглереструктуризація» скасовано наказ від 27.12.2023 рокк № 113 «Про скасування п.3 Наказу від 30.10.2023 року №74 «Про несення змін до штатного розпису у зв`язку зі скороченням посад (професій». Штатний розпис відокремленого підрозділу «Східна дирекція з ліквідації шахт» від 30 жовтня 2023 року діє на період реорганізації ВП «Східна дирекція з ліквідації шахт», відповідно до наказу від 27.12.2023 року №109 «Про зміни в організації виробництва та праці ДП «ОК «Укрвуглереструктуризація». Визнано таким, що з 1 січня 2024 року втратив чинність штатний розпис ВП «Східна дирекція з ліквідації шахт» від 28 листопада 2022 року (а.с.10).

Керівником Підрозділу ВП «Східна дирекція з ліквідації шахт» на виконання вимог наказу № 109 від 27.12.2023 направлялися відповідачу ДП «ОК «Укрвуглереструктуризація» доповідні з переліком здійснених заходів пов`язаних із припиненням ВП «Східна дирекція з ліквідації шахт», а саме:

доповідна ВП «Східна дирекція з ліквідації шахт» від 30.01.2024 №168-в/с, в якій зазначено, що на виконання п.4 наказу №111 від 27.12.2023 року «Про попередження про наступне вивільнення» станом на 31.01.2024 року із 122 працівників ВП «Східна дирекція з ліквідації шахт» попереджені про наступне вивільнення 114 чоловік, не має зв`язку з 4 людьми, двоє з яких з л.ш. «Нова», двоє з л.ш. «Родіна», зберігається робоче місце та посада для 4 людей, троє з яких мобілізовані, одна вагітна (а.с.62);

доповідна ВП «Східна дирекція з ліквідації шахт» від 06.02.2024 №187-в/с, в якій зазначено, що на виконання п.4 наказу №111 від 27.12.2023 року «Про попередження про наступне вивільнення» станом на 07.02.2024 року із 122 працівників ВП «Східна дирекція з ліквідації шахт» попереджені про наступне вивільнення 114 чоловік, не має зв`язку з 4 людьми, двоє з яких з л.ш. «Нова», двоє з л.ш. «Родіна», зберігається робоче місце та посада для 4 людей, троє з яких мобілізовані, одна вагітна (а.с.63);

доповідна ВП «Східна дирекція з ліквідації шахт» від 09.02.2024 №202-в/с, П.1 ПКД по проектам ліквідації шахти «Північна», ПКД по проектам ліквідації шахти «Південна», ПКД по проектам ліквідації шахти «Родинська», ПКД по проектам ліквідації шахти ім. Артема, робочий проект ліквідації шахти «Нова» були надіслані до ДП «ОК «Укрвуглереструктуризація» Новою Поштою, що підтверджується актом приймання-передачі документації від 24 жовтня 2023 року за підписом ОСОБА_5 (а.с.64);

доповідна ВП «Східна дирекція з ліквідації шахт» від 13.02.2024 №206-в/с, в якій зазначено, що на виконання п.4 наказу №111 від 27.12.2023 року «Про попередження про наступне вивільнення» станом на 13.02.2024 року із 122 працівників ВП «Східна дирекція з ліквідації шахт» попереджені про наступне вивільнення 114 чоловік, не має зв`язку з 4 людьми, двоє з яких з л.ш. «Нова», двоє з л.ш. «Родіна», зберігається робоче місце та посада для 4 людей, троє з яких мобілізовані, одна вагітна. Також згідно розпоряджень №4 та №5 від 07.02.2024 року працівниками всіх відділів ВП «Східна ДЛШ» проводиться підготовка та складання актів прийому-передач документів для передачі до ВП «Західна ДЛШ» (а.с.65);

доповідна ВП «Східна дирекція з ліквідації шахт» від 21.02.2024 №215-в/с, в якій зазначено, що загальним відділом на виконання п.4 наказу №111 від 27.12.2023 року «Про попередження про наступне вивільнення» станом на 21.02.2024 року із 122 працівників ВП «Східна дирекція з ліквідації шахт» попереджені про наступне вивільнення 114 чоловік, не має зв`язку з 4 людьми, двоє з яких з л.ш. «Нова» (направлено через «Укрпошту» замовні листи), двоє з л.ш. «Родіна», зберігається робоче місце та посада для 4 людей, троє з яких мобілізовані, одна вагітна. Також згідно розпоряджень №4 та №5 від 07.02.2024 року працівниками всіх відділів ВП «Східна ДЛШ» проводиться підготовка та складання актів прийому-передач документів для передачі до ВП «Західна ДЛШ» (а.с.66);

доповідна ВП «Східна дирекція з ліквідації шахт» від 28.02.2024 №219-в/с, в якій зазначено, що загальним відділом на виконання п.4 наказу №111 від 27.12.2023 року «Про попередження про наступне вивільнення» станом на 21.02.2024 року із 122 працівників ВП «Східна дирекція з ліквідації шахт» попереджені про наступне вивільнення 114 чоловік, не має зв`язку з 4 людьми, двоє з яких з л.ш. «Нова» (направлено через «Укрпошту» замовні листи), двоє з л.ш. «Родіна», зберігається робоче місце та посада для 4 людей, троє з яких мобілізовані, одна вагітна. Також згідно розпоряджень №4 та №5 від 07.02.2024 року працівниками всіх відділів ВП «Східна ДЛШ» проводиться підготовка та складання актів прийому-передач документів для передачі до ВП «Західна ДЛШ» (а.с.67);

доповідна ВП «Східна дирекція з ліквідації шахт» від 06.03.2024 №228-в/с, в якій зазначено, що загальним відділом на виконання п.4 наказу №111 від 27.12.2023 року «Про попередження про наступне вивільнення» станом на 06.03.2024 року із 122 працівників ВП «Східна дирекція з ліквідації шахт» попереджені про наступне вивільнення 114 чоловік, не має зв`язку з 4 людьми, двоє з яких з л.ш. «Нова» (направлено через «Укрпошту» замовні листи), двоє з л.ш. «Родіна», зберігається робоче місце та посада для 4 людей, троє з яких мобілізовані, одна вагітна. Також згідно розпоряджень №4 та №5 від 07.02.2024 року працівниками всіх відділів ВП «Східна ДЛШ» проводиться підготовка та складання актів прийому-передач документів для передачі до ВП «Західна ДЛШ» (а.с.68);

доповідна ВП «Східна дирекція з ліквідації шахт» від 13.03.2024 №245-в/с, в якій зазначено, що загальним відділом на виконання п.4 наказу №111 від 27.12.2023 року «Про попередження про наступне вивільнення» станом на 13.03.2024 року із 122 працівників ВП «Східна дирекція з ліквідації шахт» попереджені про наступне вивільнення 114 чоловік, не має зв`язку з 4 людьми, двоє з яких з л.ш. «Нова» (направлено через «Укрпошту» замовні листи, один лист повернувся з м.Торец, як не отриманий), двоє з л.ш. «Родіна», зберігається робоче місце та посада для 4 людей, троє з яких мобілізовані, одна вагітна. Також згідно розпоряджень №4 та №5 від 07.02.2024 року працівниками всіх відділів ВП «Східна ДЛШ» проводиться підготовка та складання актів прийому-передач документів для передачі до ВП «Західна ДЛШ». Створено хмарне сховище для завантаження документів з усіх відділів для передачі на електронну пошту ВП «Західна ДШЛ» (а.с.69);

доповідна ВП «Східна дирекція з ліквідації шахт» від 20.03.2024 №256-в/с, в якій зазначено, що загальним відділом на виконання п.4 наказу №111 від 27.12.2023 року «Про попередження про наступне вивільнення» станом на 20.03.2024 року із 122 працівників ВП «Східна дирекція з ліквідації шахт» попереджені про наступне вивільнення 114 чоловік, не має зв`язку з 4 людьми, двоє з яких з л.ш. «Нова» (направлено через «Укрпошту» замовні листи, один лист повернувся з м.Торец, як не отриманий), двоє з л.ш. «Родіна», зберігається робоче місце та посада для 4 людей, троє з яких мобілізовані, одна вагітна. Також згідно розпоряджень №4 та №5 від 07.02.2024 року працівниками всіх відділів ВП «Східна ДЛШ» проводиться підготовка та складання актів прийому-передач документів для передачі до ВП «Західна ДЛШ». Створено хмарне сховище для завантаження документів з усіх відділів для передачі на електронну пошту ВП «Західна ДШЛ». Загальний відділ спільно з бухгалтерією готував інформацію про попередження працівників ВП «Східна ДЛШ» та розрахункові суми для звільнення на 20.03.2024 (а.с.70-71).

Протоколом засідання з розгляду питання щодо припинення діяльності ВП «Східна дирекція з ліквідації шахт» від 08.12.2023 року ухвалено підготувати нову структуру ВП «Східна дирекція з ліквідації шахт» без ВП «Східна дирекція з ліквідації шахт» та подати її на розгляд до Міністерства енергетики України та у разі погодження нової структури підприємства здійснити всі необхідні заходи щодо припинення діяльності ВП «Східна дирекція з ліквідації шахт», скорочення її працівників, передачі документації, майна тощо (а.с.88-89)

26.12.2023 року Міністерством енергетики України було погоджено нову структуру ДП «ОК «Укрвуглереструктуризація» з кількістю працюючих 156 осіб (а.с.61).

Наказом генерального директора ДП «ОК «Укрвуглереструктуризація» від 27.12.2023 №111 «Про попередження про наступне вивільнення» прийнято рішення про вивільнення директора підрозділу ВП «Східна дирекція з ліквідації шахт» та працівників підрозділу ВП «Східна дирекція з ліквідації шахт» 31.03.2024. Попереджено начальника відділу кадрів ВП «Східна дирекція з ліквідації шахт» Солодкову Г.О. про її звільнення з 31.03.2024 року відповідно до п.1 ст.40 КЗпП України (а.с.72).

Згідно положення про ВП «Східна дирекція з ліквідації шахт» ДП «ОК «Укрвуглереструктуризація», затвердженого наказом №91 від 29.11.2023 року, п.2.2. підрозділ не є юридичною особою і діє від імені підприємства на підставі Положення в межах повноважень, наданих підприємством. П.2.3. передбачено, що організаційну структуру, кошторис витрат на утримання підрозділу та шахт та штатні розклади апарата управління підрозділу та шахт затверджує підприємство (а.с.73-78)

Активи ВП «Східна дирекція з ліквідації шахт» на загальну суму 6014779,66 грн на виконання наказу від 27.12.2023 року №109 передані з ВП «Східна дирекція з ліквідації шахт» до ВП «Західна дирекція з ліквідації шахт», що підтверджується передавальним та засвідченим передавальним балансом на 28.03.2024 року (а.с.79).

Згідно повідомлення ДП «ОК «Укрвуглереструктуризація» від 22.12.2023 №682, направленого голові Торецької територіальної організації Профспілки працівників вугільної промисловості України, підприємством заплановано вивести із штатного розкладу 213 штатних одиниць у ВП «Східна дирекція з ліквідації шахт», на яких фактично працює 123 працівника. При цьому у структурі ВП «Західна дирекція з ліквідації шахт» підприємством буде введена Східна дільниця з 32 посадами (а.с.80-81).

Відповідно до наказу «Про зміни в організації виробництва та праці ДП «ОК «Укрвуглереструктуризація» у зв`язку з реорганізацією ВП «Східна дирекція з ліквідації шахт», директором підрозділу у відповідності до наказів підприємства №109, №111, №114 від 27.12.2023 року було видано цей наказ №1-в/с від 03.01.2024 року в зв`язку з реорганізацією ВП «Східна дирекція з ліквідації шахт» та всі штатні одиниці підрозділу виведені зі штатного розкладу ДП «ОК «Укрвуглереструктуризація» (а.с.82-84, 85-87)

04.12.2023року першийзаступник генеральногодиректора СергійАкатов направивгенеральному директоруДП «ОК«Укрвуглереструктуризація» ЕдуардуКукуяшному службовузаписку щододіяльності ВП«Східна дирекціяз ліквідаціїшахт» ДП«ОК «Укрвуглереструктуризація»,у якійповідомлялося,що ВП«Східна дирекціяз ліквідаціїшахт» розташованийу м.МирноградДонецької областіта здійснюєдіяльність зорганізації таконтролю завиконанням передбаченихпроектами ліквідаціїробіт ізаходів зліквідації гірничихпідприємств,розташованих уДонецькій таЛуганській областях.На виконанніу Підрозділіу 2023році перебувалинаступні проектиліквідації:у Донецькійобласті -шахти «Нова»(м.Торецьк),шахти «Родинська»(м.Родинське),шахти «Південна»(смтПівденне м.Торецьк),шахти «Північна»(м.Торецьк)та шахтиім.Артема (м.Залізне м.Торецьк),у Луганськійобласті -шахти «Родіна»(м.Золоте). Шахта«Родіна» наприкінцічервня 2022року булазахоплена збройнимисилами російськоїфедерації,територія Луганськоїобласті єокупованою потеперішній час. Роботи з фізичної ліквідації на шахті ім. Артема фактично завершені. Продовжувати виконання робіт та заходів з ліквідації шахти «Південна», шахти «Північна» та шахти «Родинська» неможливо через бойові дії поблизу вказаних населених пунктів. Шахта «Нова» через бойові дії неодноразово піддавалась ворожим обстрілам, було зруйновано будівлі і споруди шахти (в т.ч. числі будівлі АПК, вентиляційної установки, котельні, труба котельної тощо), виникали пожежі, з квітня 2022 року шахта знеструмлена. Наразі обстріли та бойові дії тривають. У зв`язку з вищезазначеним 30.10.2023 було проведено засідання техніко-економічної ради ДП «ОК «Укрвуглереструктуризація», на якому директор ВП «Східна ДЛШ» ОСОБА_4 доповіла про ситуацію, що склалась на шахті «Нова», та зазначила про необхідність коригування робочого проекту ліквідації шахти «Нова» з виключенням з його складу робіт по реконструкції водовідливу ВП «Шахта «Центральна» та відкачування води шахтою «Нова» (а.с.91).

Вказану ситуацію було розглянуто 16.11.2023 на засіданні Секції «Вугільна промисловість» Науково-технічної Ради Міністерства енергетики України, на якому було вирішено погодитись з необхідністю коригування робочого проекту ліквідації шахти «Нова» з урахуванням поточної ситуації, для чого ДП «ОК «Укрвуглереструктуризація» необхідно підготувати та надати на затвердження до Міністерства енергетики України «Завдання на коригування робочого проекту ліквідації шахти «Нова» (а.с.105-108).

Службова записка першого заступника генерального директора Сергія Акатова резюмує рішення, прийняті протоколом засідання техніко-економічної ради при ДП «ОК «Укрвуглереструктуризація» з розгляду питання необхідності коригування робочого проекту ліквідації шахти «Нова» від 30.10.2023 та протоколом засідання Секції «Вугільна промисловість» Науково-технічної Ради Міністерства енергетики України від 16.11.2023 року (а.с.91).

15.01.2024 року видано попередження про наступне вивільнення №131-в/с начальника загального відділу ВП «Східна дирекція з ліквідації шахт» ДП «ОК «Укрвуглереструктуризація» ОСОБА_1 з 31 березня 2024 року, в якому надано перелік вакантних посад на 27.12.2023 року, з яким вона ознайомлена 16.01.2024 року. На працевлаштування за запропонованими вакансіями Позивач згоди не надала, відповідних заяв не подавала (а.с.92-93).

Відповідно до Статуту ДП «Об`єднана компанія «Укрвуглереструктуризація», затвердженого наказом Міністерства енергетики України від 23.07.2020 №466: п. 2.1. підприємство утворено з метою здійснення некомерційної (без мети одержання прибутку) господарської діяльності, а саме: для організації та контролю за виконанням робіт та заходів з ліквідації вугледобувних та торфодобувних підприємств; п. 6.1 підприємство має право самостійно планувати свою діяльність; утворювати філії, представництва, відділення та інші відокремлені підрозділи з можливістю відкриття поточних і розрахункових рахунків та затверджувати положення про них; п. 7.5. керівник підприємства самостійно вирішує питання діяльності Підприємства, за винятком тих, що віднесені Статутом до компетенції Уповноваженого органу управління; п. 7.8. керівник підприємства затверджує за погодженням з Уповноваженим органом управління структуру підприємства; затверджує штатний розпис підприємства (а.с.94-100).

Розпорядженням ДП «ОК «Укрвуглереструктуризація»№5 від 07.02.2024 року зобов`язано директора ВП «Східна дирекція з ліквідації шахт» ДП «ОК «Укрвуглереструктуризація» підготувати документи по відділам до 27.02.2024 року у зв`язку з передачею від ВП «Східна дирекція з ліквідації шахт» до ВП «Західна дирекція з ліквідації шахт» (а.с.101-104).

Згідно індивідуальних відомостей про застраховану особу ОСОБА_1 нараховано за квітень 2023 року 19860,50 грн, за травень 2023 року 19860,50 грн, за червень 2023 року 19860,50 грн, за липень 2023 року 20427,94 грн, за серпень 2023 року 19857,36 грн, за вересень 2023 року 19860,50 грн, за жовтень 2023 року 10440,50 грн, за листопад 2023 року 10440,50 грн, за грудень 2023 року 10440,50 грн, за січень 2024 року 11770,50 грн, за лютий 2024 року 11770,50 грн, за березень 2024 року 30371,94 грн (а.с.131).

21.02.2024 року директором ОСОБА_6 надані пояснення заступнику генерального директора з фінансово-економічних питань ДП «ОК Укрвуглереструктуризація» Станіславу Оксаничу на виконання розпорядження №10 від 20.02.2024 року (а.с.131-132).

08.02.2024 року директором ОСОБА_6 на адресу Кабінету міністрів України направлено скаргу щодо вчинення протиправних дій з боку керівництва ДП «ОК Укрвуглереструктуризація», а саме щодо авторитарного та відбіркового мобінгу щодо неї та як наслідок всього колективу підрозділу (а.с.135-136).

13.02.2024 року скарга директора ВП «Східна дирекція з ліквідації шахт» ДП «ОК «Укрвуглереструктуризація» про вчинення з боку керівництва ДП «ОК Укрвуглереструктуризація» мобінгу щодо керівника та всього колективу направлено до Центрального міжрегіонального управління Державної служби з питань праці (а.с.137).

31.03.2024 року директором ОСОБА_6 на адресу в.о.генерального директора ДП «ОК Укрвуглереструктуризація» було направлено доповідну з вимогою скасувати наказ №109 від 27.12.2023 року «Про зміну в організації в організації виробництва та праці ДП «ОК Укрвуглереструктуризація» (а.с.133-134).

V.Оцінка суду

Статтею 43 Конституції Українипередбачено, що кожен має право на працю, що включає можливість заробляти собі на життя працею, яку він вільно обирає або на яку вільно погоджується. Держава створює умови для повного здійснення громадянами права на працю, гарантує рівні можливості у виборі професії та роду трудової діяльності, реалізовує програми професійно-технічного навчання, підготовки і перепідготовки кадрів відповідно до суспільних потреб. Громадянам гарантується захист від незаконного звільнення.

Згідно з нормами законодавства про працю працівники реалізують право на працю шляхом укладення трудового договору про роботу на підприємстві, в установі, організації або з фізичною особою, отже, трудовий договір є основною, базовою формою виникнення трудових правовідносин.

Відповідно до пункту першого частини першоїстатті 40 КЗпП Українитрудовий договір, укладений на невизначений строк, а також строковий трудовий договір до закінчення строку його чинності можуть бути розірвані власником або уповноваженим ним органом лише у випадках: змін в організації виробництва і праці, в тому числі ліквідації, реорганізації, банкрутства або перепрофілювання підприємства, установи, організації, скорочення чисельності або штату працівників.

Розірвання трудового договору за зазначеною підставою відбувається в разі реорганізації підприємства (через злиття, приєднання, поділ, виділення, перетворення), зміни його власника, ухвалення власником або уповноваженим ним органом рішення про скорочення чисельності або штату у зв`язку з перепрофілюванням, а також з інших причин, які супроводжуються змінами у складі працівників за посадами, спеціальністю, кваліфікацією, професією.

Відповідно до правових висновків, викладених у постановах Верховного Суду від 16.01.2018 у справі №519/160/16-ц, від 06.02.2018 у справі № 696/985/15-ц, від 30.09.2021 у справі №462/1930/19, суд не може вдаватися до обговорення та оцінки питання про доцільність і правомірність скорочення штату та чисельності працівників. Право визначати чисельність і штат працівників належить виключно власнику або уповноваженому ним органу.

Згідно із частиною другоюстатті 40 КЗпП Українизвільнення з підстав, зазначених у пунктах 1, 2 і 6 цієї статті, допускається, якщо неможливо перевести працівника, за його згодою, на іншу роботу.

Відповідно до частин 1-3статті 49-2 КЗпП Українипро наступне звільнення працівників персонально попереджають не пізніше ніж за два місяці. При вивільненні працівників у випадках змін в організації виробництва і праці враховується переважне право на залишення на роботі, передбачене законодавством. Одночасно з попередженням про звільнення у зв`язку із змінами в організації виробництва і праці власник або уповноважений ним орган пропонує працівникові іншу роботу на тому ж підприємстві, в установі, організації. При відсутності роботи за відповідною професією чи спеціальністю, а також у разі відмови працівника від переведення на іншу роботу на тому ж підприємстві, в установі, організації працівник, за своїм розсудом, звертається за допомогою до державної служби зайнятості або працевлаштовується самостійно.

Так підлягає з`ясуванню, чи дійсно у відповідача мали місце зміни в організації виробництва і праці, зокрема, скорочення чисельності та штату працівників, чи додержано власником або уповноваженим ним органом норм законодавства, що регулюють вивільнення працівника, які є докази щодо змін в організації виробництва і праці, про те, що працівник відмовився від переведення на іншу роботу або що власник або уповноважений ним орган не мав можливості перевести працівника з його згоди на іншу роботу на тому ж підприємстві, в установі, організації, чи не користувався вивільнюваний працівник переважним правом на залишення на роботі та чи попереджався він за два місяці про наступне вивільнення.

Судом встановлено, що відповідачем проведено скорочення чисельності та штату працівників ВП «Східна дирекція з ліквідації шахт» у зв`язку з реорганізацією цього відокремленого підрозділу на підставі наказу підприємства від 27.12.2023 № 109 «Про зміну в організації виробництва та праці ДП «ОК «Укрвуглереструктуризація».

Суд погоджується з думкою представника позивача і зауважує, що вживане у п.1 ч.1 ст.40 КЗпП України поняття «реорганізація» стосується саме підприємств, установ, організацій як юридичних осіб, а не їх підрозділів.

Водночас ДП «ОК «Укрвуглереструктуризація» як юридична особа не було реорганізовано, про що свідчать відомості з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, а виведення зі штатного розпису штатних одиниць одного відокремленого підрозділу та часткове включення їх до складу іншого підрозділу підприємства не є реорганізацією ДП «ОК «Укрвуглереструктуризація», а свідчить лише про зміну його внутрішньої (організаційної) структури.

На відміну від реорганізації юридичної особи, зміна організаційної структури підприємства може бути підставою для звільнення працівників згідно із п.1 ч.1 ст.40 КЗпП України лише у випадку скорочення чисельності або штату працівників.

З наданих учасниками справи письмових доказів судом встановлено, що на підставі наказу відповідача від 27.12.2023 № 109 «Про зміну в організації виробництва та праці ДП «ОК «Укрвуглереструктуризація» було виведено із штатного розкладу підприємства штатні одиниці апарату управління (частково) та всі штатні одиниці ВП «Східна дирекція з ліквідації шахт», у якому працювала позивач, решта штатних одиниць цього підрозділу була включена до структури іншого відокремленого підрозділу підприємства - ВП «Західна дирекція з ліквідації шахт».

Таким чином, зазначені обставини свідчать про те, що у відповідача внаслідок зміни організаційної структури мало місце скорочення чисельності та штату працівників та саме ця підстава і зазначена в наказі про звільнення позивача.

Відповідно до ч.3 ст.64 ГК України підприємство самостійно визначає свою організаційну структуру, встановлює чисельність працівників і штатний розпис.

При виникненні спору між працівником і роботодавцем суд не вирішує питання про доцільність скорочення чисельності або штату працівників, а перевіряє наявність підстав для звільнення (чи відбувалося скорочення штату або чисельності працівників) та дотримання відповідної процедури. Вказана правова позиція викладена у постанові Верховного Суду від 27.05.2021 у справі № 201/6689/19 (провадження № 61-5965св20).

Відповідно до ч.1 ст.492 КЗпП України про наступне вивільнення працівників персонально попереджають не пізніше ніж за два місяці.

Судом встановлено, що позивач 16.01.2024 була персонально під підпис попереджена про її звільнення за п.1 ст.40 КЗпП України у зв`язку із скороченням чисельності штату працівників, яке мало б відбутися 31.03.2024. Фактично звільнення відбулося 31.03.2024, тобто у заплановану дату.

З огляду на вищевикладене, суд приходить до висновку, що відповідачем при звільненні позивача не було порушено вимог ч.1 ст.49-2 КЗпП України.

За змістом ч.1 ст.43 КЗпП України розірвання трудового договору з підстав, передбачених у тому числі п.1 ст.40 цього Кодексу, може бути проведене лише за попередньою згодою виборного органу (профспілкового представника), первинної профспілкової організації, членом якої є працівник.

Виборний орган первинної профспілкової організації, членом якої є працівник, розглядає у п`ятнадцятиденний строк обгрунтоване письмове подання власника або уповноваженого ним органу про розірвання трудового договору з працівником.

Виборний орган первинної профспілкової організації повідомляє власника або уповноважений ним орган про прийняте рішення у письмовій формі в триденний строк після його прийняття. У разі пропуску цього строку вважається, що виборний орган первинної профспілкової організації дав згоду на розірвання трудового договору (ч.5 ст.43 КЗпП України).

Власник або уповноважений ним орган має право розірвати трудовий договір не пізніш як через місяць з дня одержання згоди виборного органу первинної профспілкової організації.

Відповідно до абз.5 п.15 постанови Пленуму Верховного Суду України «Про практику розгляду судами індивідуальних трудових спорів» від 06.11.1992 № 9 відмова профспілкового органу у згоді на звільнення є підставою для поновлення працівника на роботі.

Судом встановлено, що 22.12.2023 голові Торецької територіальної організації Профспілки вугільної промисловості України відповідачем було спрямоване повідомлення про заплановане масове вивільнення працівників підприємства у зв`язку зі змінами в організації виробництва та праці підприємства.

Доказів щодо прийняття рішення органом первинної профспілки за наслідками розгляду цього повідомлення сторони суду не надали.

Крім того, відповідно до ч.2 ст.5 Закону України «Про організацію трудових відносин в умовах воєнного стану» у період дії воєнного стану норми ст.43 КЗпП України не застосовуються, крім випадків звільнення працівників підприємств, установ або організацій, обраних до профспілкових органів.

Позивачем не надано доказів на підтвердження факту обрання її до профспілкових органів, тому її звільнення без отримання згоди профспілки в період дії воєнного стану є таким, що відповідає нормам діючого законодавства.

Частиною другою ст.40 КЗпП України передбачено, що звільнення з підстав, зазначених у п.1 цієї статті, допускається, якщо неможливо перевести працівника за його згодою на іншу роботу.

Згідно із ч.3 ст.492 КЗпП України одночасно з попередженням про звільнення у зв`язку із змінами в організації виробництва і праці, власник або уповноважений ним орган повинен запропонувати працівникові іншу роботу на тому ж підприємстві, в установі, організації. За відсутності роботи за відповідною професією чи спеціальністю, а також у разі відмови працівника від переведення на іншу роботу на тому ж підприємстві, в установі, організації працівник, за своїм розсудом, звертається за допомогою до державної служби зайнятості або працевлаштовується самостійно.

При цьому роботодавець зобов`язаний запропонувати всі вакансії, що відповідають зазначеним вимогам, які існують на цьому підприємстві, незалежно від того, в якому структурному підрозділі працівник, який вивільнюється, працював.

Оскільки обов`язок по працевлаштуванню працівника покладається на власника з дня попередження про вивільнення до дня розірвання трудового договору, за змістом ч.3 ст.492 КЗпП України роботодавець є таким, що виконав цей обов`язок, якщо працівникові були запропоновані всі інші вакантні посади (інша робота), які з`явилися на підприємстві протягом цього періоду і які існували на день звільнення. Такий правовий висновок наведений у постанові Верховного Суду України від 18.10.2017 у справі № 6-1723цс17.

З наданих суду доказів встановлено, що позивачу були запропоновані всі наявні у відповідача вакансії, які відповідали її кваліфікації та освіті, у період з моменту попередження позивача про звільнення і на момент її звільнення, від яких позивач відмовилася.

Зазначене спростовує твердження позивача про приховування відповідачем інформації про наявність всіх вакантних посад з часу попередження позивача про її вивільнення і до часу звільнення.

Таким чином, додержання відповідачем норм трудового законодавства, що регулюють процедуру вивільнення позивача, є підставою для відмови у задоволенні позовних вимог.

VІ. Розподіл судових витрат між сторонами

Відповідно до п.п.2 ч.2 та ч.7 ст.141 ЦПК України узв`язку звідмовою узадоволені позову позивача, звільненого від сплати судових витрат відповідно до п.1 ч.1 ст.5 Закону України «Про судовий збір», судові витрати, понесені відповідачем, компенсуються за рахунок держави у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.

На підставі ст.40, 43, 492, 232-234 КЗпП України, керуючись ст.12, 13, 76, 141, 197, 259, 263-265, 352, 354, 355 ЦПК України, суд

УХВАЛИВ:

В задоволенні позовних вимог ОСОБА_1 , адреса: АДРЕСА_1 , реєстраційний номер облікової картки платника податків НОМЕР_1 , в інтересах якої діє ОСОБА_2 , адреса: АДРЕСА_2 , до Державного підприємства Об`єднана компанія «Укрвуглереструктуризація», місцезнаходження: 03142, м.Київ-142, пров.Приладний, буд.2А, код ЄДРПОУ 39244468, про визнання незаконнимта скасуваннянаказу прозвільнення,поновлення нароботі тастягнення середньогозаробітку зачас вимушеногопрогулу відмовити.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги. Рішення суду може бути оскаржено в апеляційному порядку. Апеляційна скарга на рішення суду подається до Дніпровського апеляційного суду протягом тридцяти днів з дня проголошення рішення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини судового рішення або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Повне судове рішення складене 20.08.2024.

Суддя О.А.Рибкін

СудДимитровський міський суд Донецької області
Дата ухвалення рішення15.08.2024
Оприлюднено02.09.2024
Номер документу121278144
СудочинствоЦивільне
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із трудових правовідносин, з них про поновлення на роботі, з них

Судовий реєстр по справі —226/1039/24

Рішення від 15.08.2024

Цивільне

Димитровський міський суд Донецької області

Рибкін О. А.

Ухвала від 10.06.2024

Цивільне

Димитровський міський суд Донецької області

Рибкін О. А.

Ухвала від 13.05.2024

Цивільне

Димитровський міський суд Донецької області

Рибкін О. А.

Ухвала від 29.04.2024

Цивільне

Димитровський міський суд Донецької області

Рибкін О. А.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні