Постанова
від 28.08.2024 по справі 280/3163/23
ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П О С Т А Н О В А

і м е н е м У к р а ї н и

28 серпня 2024 року м. Дніпросправа № 280/3163/23

Третій апеляційний адміністративний суд

у складі колегії суддів: головуючого - судді Чабаненко С.В. (доповідач),

суддів: Білак С.В., Юрко І.В.,

розглянувши в порядку письмового провадження в місті Дніпрі апеляційну скаргу ОСОБА_1 на рішення Запорізького окружного адміністративного суду від 04.12.2023 в адміністративній справі №280/3163/23 за позовом ОСОБА_1 до Центральної військово-лікарської комісії Збройних Сил України про визнання протиправним висновку та зобов`язання вчинити певні дії,-

ВСТАНОВИВ:

ОСОБА_1 звернувся до Запорізького окружного адміністративного суду з позовом до Центральної військово-лікарської комісії Збройних Сил України, в якому позивач просив суд:

- визнати протиправним висновок Центральної військово-лікарської комісії Збройних Сил України щодо відсутності підстав для перегляду постанови/висновку госпітальної військово-лікарської комісії Військової частини НОМЕР_1 Свідоцтво про хворобу №167 від 10 травня 2022 року (затверджене постановою 18 - регіональною ВЛК №581 від 14 травня 2022 року), в частині питання встановлення причинного зв`язку захворювань ОСОБА_1 , із проходженням ним військової служби, викладений у роз`ясненні від 22 березня 2023 року № 598/1087;

- згідно з підпунктом 2.3.4 пункту 2.3 розділу 1 Наказу МОУ № 402 від 14 серпня 2008 року «Про затвердження Положення про військово-лікарську експертизу в Збройних Силах України» - зобов`язати Центральну військово-лікарську комісію Збройних Сили України, повторно розглянути заяву ОСОБА_1 від 05 листопада 2022 року, з поданими до заяви копіями медичних документів, про перегляд постанови госпітальної військово-лікарської комісії військової частини № НОМЕР_1 - Свідоцтво про хворобу №167 від 10 травня 2022 року затверджене постановою 18 - регіональною ВЛК №581 від 14 травня 2022 року, в частині питання встановлення причинного зв`язку захворювань ОСОБА_1 , Із проходженням ним військової служби, при цьому при перегляді постанови прошу;

- скасувати пункт 12 Свідоцтва про хворобу № 167 госпітальної військово -лікарської комісії військової частини НОМЕР_1 від 10 травня 2022 року в частині визначення ОСОБА_1 , причинного зв`язку захворювання з проходженням військової служби, а саме скасувати -Захворювання, НІ не пов`язані з проходженням військової служби;

- ухвалити рішення в частині встановлення ОСОБА_1 , причинного зв`язку захворювань, зазначивши в п. 12 Свідоцтва про хворобу № 167, оформленого госпітальною військово - лікарської комісії військової частини НОМЕР_1 від 10 травня 2022 року, затвердженого постановою 18 - регіональною ВЛК №581 від 14 травня 2022 року, відповідно до підпункту Д пункту 21.5 глави 21 розділу 2 Положення про військово-лікарську експертизу в Збройних Силах України, затвердженого Наказом Міністерства оборони України від 14 серпня 2008 року № 402, "Захворювання, ТАК, пов`язане з проходженням військової служби" та затвердити Свідоцтво про хворобу № 167 від 10 серпня 2022 року та Постанову ВЛК у встановленому законом порядку із змінами.

Рішенням Запорізького окружного адміністративного суду від 04.12.2023 в адміністративній справі №280/3163/23 у задоволенні позову відмовлено.

Не погодившись з рішенням суду, позивачем подано апеляційну скаргу, в якій посилаючись на порушення норм процесуального та матеріального права, просить скасувати рішення суду, та прийняти нову постанову, якою позовні вимоги задовольнити в повному обсязі.

Справу розглянуто в порядку письмового провадження відповідно до приписів ст. 311 КАС України.

Відповідно до вимог ч. 1 ст. 308 Кодексу адміністративного судочинства України суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги.

Як встановлено судом першої інстанції та підтверджено письмовими доказами, наявними в матеріалах справи, що ІНФОРМАЦІЯ_1 сержанта запасу ОСОБА_1 призвано на військову службу.

Довідкою військово-лікарської комісії від 22 березня 2022 року, видану ІНФОРМАЦІЯ_2 , позивача визнано придатним до військової служби.

Наказом начальника ІНФОРМАЦІЯ_3 № 47 від 22 березня 2022 року (про призначення на посаду) сержанта запасу ОСОБА_1 , призваного ІНФОРМАЦІЯ_1 , 22 березня 2022 року призначено головним сержантом командиром відділення 1 взводу охорони роти охорони ІНФОРМАЦІЯ_4 .

01 квітня 2022 року позивач звернувся до військового шпиталю (військової частини НОМЕР_2 ), де вході первинного огляду невропатологу висловлював скарги на болі та слабкість в лівій нижній кінцівці та не тримання тривалого фізичного навантаження при перебуванні в стані стоячи. В діагнозі було записано «Наслідки перенесеної гострої запальної демієлінізуючої полінейропатії ОСОБА_2 , периферичний прозомонопарез легкого ступеню, легкий парез лівої нижньої кінцівки, позивачу призначено медикаментозне лікування без госпіталізації.

29 квітня 2022 року через загострення розвитку захворювання демієлінізуюча полінейропатія ОСОБА_2 , що виникло у ОСОБА_1 до військової служби, позивач звернувся до військового шпиталю (військової частини НОМЕР_2 ), де позивачу рекомендована госпіталізація в профільне неврологічне відділення з подальшою проходженням військово-лікарської комісії.

30 квітня 2022 року позивача госпіталізовано до військового шпиталю (військове, частина № НОМЕР_2 ), де він перебував до 10 травня 2022 року.

10 травня 2022 року госпітальною військово-лікарською комісією військової частини НОМЕР_2 АДРЕСА_1 проведено медичний огляд ОСОБА_1 , встановилено відповідні діагнози позивачу та прийнято постанову про причинний зв`язок захворювання з фактом проходження військової служби, сформулювавши висновок пункту 12 наступним чином: "Захворювання, НІ, не пов`язані з проходженням військової служби" та пункту 13 наступним чином "Непридатний до військової служби з виключенням з військового обліку".

Також, 10 травня 2022 року госпітальною військово-лікарською комісією військової частини НОМЕР_2 АДРЕСА_1 оформлено Свідоцтво про хворобу №167 від 10 травня 2022 року, яке в подальшому затверджене постановою 18 - регіональної військово-лікарської комісії №581 від 14 травня 2022 року м. Одеса.

Наказом ІНФОРМАЦІЯ_5 №3)-РС від 17 травня 2022 року, сержанта ОСОБА_1 , головного сержанта роти охорони ІНФОРМАЦІЯ_6 , звільнено з військової служби у відставку за підпунктом «Б» (за станом здоров`я - на підставі висновку (постанови) ВЛК про непридатність до військової служби з виключенням з військової обліку).

Підставою звільнення з військової служби слугувало Свідоцтво про хворобу №167 від 10 травня 2022 року, затверджене постановою 18 регіональною ВЛК №581 від 14 травня 2022 року.

Наказом ІНФОРМАЦІЯ_5 №30-РС від 17 травня 2022 року, сержанта ОСОБА_1 , звільнено з військової служби у відставку за підпунктом «Б» (за станом здоров`я - на підставі висновку (постанови) ВЛК про непридатність до військової служби з виключенням з військової обліку).

Підставою звільнення позивача з військової служби слугувало Свідоцтво про хворобу №167 від 10 травня 2022 року, затверджене постановою 18 регіональною ВЛК №581 від 14 травня 2022 року.

13 вересня 2022 року позивач звернувся до 18 - регіональної військово-лікарської комісії Збройних сил України м. Одеса, із заявою про перегляд свідоцтва про хворобу №167 від 10 травня 2022 року в частині невірного встановлення причинного зв`язку захворювання - демієлінізуюча полірадикуломієлонейропатія «Гієна Барее», вказавши в пункті 12 Свідоцтва про хворобу №167 від 10 травня 2022 року, захворювання, «(НІ), не пов`язані з проходженням військової служби»

Листом 18 - регіональної військово-лікарської комісії Збройних сил України м. Одеса №75-з від 19 жовтня 2022 року позивачу роз`яснено про відсутність підстав для перегляду (зміни) причинного зв`язку захворювань в Свідоцтві про хворобу від 10 травня 2022 року №167.

Не погодившись із доводами 18 - регіональної військово-лікарської комісії Збройних сил України м. Одеса, викладеними у листі №75-з від 19 жовтня 2022 року позивач 05 листопада 2022 року звернувся до Центральної військово-лікарської комісії Збройних сил України, із заявою про перегляд Свідоцтва про хворобу №167 від 10 травня 2022 року в частині невірного встановлення причинного зв`язку захворювання - демієлінізуюча полірадикуломієлонейропатія Гієна Барее, вказавши в пункту 12 Свідоцтво про хворобу №167 від 10 травня 2022 року, захворювання «(НІ), не пов`язані з проходженням військової служби».

Листом Центральної військово-лікарської комісії Збройних сил України №598/1087 від 22 лютого 2023 року позивачу роз`яснено про відсутність підстав для перегляду, зміни чи скасування причинного зв`язку захворювань, в Свідоцтві про хворобу від 10 травня 2022 року №167.

Не погодившись із висновком (роз`ясненням) Центральної військово-лікарської комісії Збройних сил України №598/1087 від 22 лютого 2023 року щодо відсутності підстав для перегляду, зміни чи скасування причинного зв`язку захворювань, в Свідоцтві про хворобу від 10 травня 2022 року №167, позивач звернувся до суду із позовною заявою.

Відмовляючи у задоволенні позовних вимоги, суд першої інстанції виходив із того, що суд не вбачає в діях відповідача під час розгляду заяви про перегляд Свідоцтва про хворобу №167 від 10 травня 2022 року в частині невірного встановлення причинного зв`язку захворювання - демієлінізуюча полірадикуломієлонейропатія « ІНФОРМАЦІЯ_7 », вказавши в пункту 12 Свідоцтво про хворобу №167 від 10 травня 2022 року, захворювання «(НІ), не пов`язані з проходженням військової служби», процедури прийняття оскаржуваного роз`яснення.

Колегія суддів з висновками суду першої інстанції погоджується.

Надаючи правову оцінку встановленим обставинам, колегія суддів виходить з такого.

Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до частини 1 статті 2 Закону України "Про військовий обов`язок і військову службу" від 25 березня 1992 року №2232-XII (далі - Закон №2232-XII) військова служба є державною службою особливого характеру, яка полягає у професійній діяльності придатних до неї за станом здоров`я і віком громадян України (за винятком випадків, визначених законом), іноземців та осіб без громадянства, пов`язаній із обороною України, її незалежності та територіальної цілісності.

З метою якісного проведення призову громадян на строкову військову службу за станом здоров`я, прийняття громадян на військову службу за контрактом, проведення медичного огляду військовослужбовців, військовозобов`язаних, резервістів для визначення ступеня придатності до військової служби та визначення ступеня придатності льотного складу до льотної роботи наказом Міністра оборони України від 14 серпня 2008 року №402 затверджено Положення про військово-лікарську експертизу в Збройних Силах України (далі - Положення №402).

Відповідно п. 1.1 Розділу І Положення №402, військово-лікарська експертиза визначає придатність за станом здоров`я до військової служби призовників, військовослужбовців та військовозобов`язаних, установлює причинний зв`язок захворювань, травм (поранень, контузій, каліцтв) та визначає необхідність і умови застосування медико-соціальної реабілітації та допомоги військовослужбовцям.

Пунктом 1.2 Розділу І Положення № 402 визначено, що військово-лікарська експертиза це медичний огляд допризовників, призовників; військовослужбовців та членів їхніх сімей (крім членів сімей військовослужбовців строкової військової служби); військовозобов`язаних, офіцерів запасу, які призиваються на військову службу за призовом осіб офіцерського складу, резервістів (кандидатів у резервісти); громадян, які приймаються на військову службу за контрактом; кандидатів на навчання у вищих військово-навчальних закладах та військових навчальних підрозділах вищих навчальних закладів Міністерства оборони України (далі - ВВНЗ), учнів військових ліцеїв; колишніх військовослужбовців; працівників Збройних Сил України, які працюють у шкідливих та небезпечних умовах праці та залучаються до роботи з джерелами іонізуючого випромінювання, компонентами ракетного палива, джерелами електромагнітних полів, лазерного випромінювання, мікроорганізмами I-II груп патогенності, особливо небезпечними інфекційними хворобами; працівників допоміжного флоту Військово-Морських Сил Збройних Сил України;

- визначення ступеня придатності до військової служби, навчання у ВВНЗ, роботи за фахом;

- установлення причинного зв`язку захворювань, травм (поранень, контузій, каліцтв) військовослужбовців, військовозобов`язаних, резервістів.

Пунктом 1.3 цього розділу, зокрема, встановлено, що основними завданнями військово-лікарської експертизи є визначення причинного зв`язку захворювань, травм (поранень, контузій, каліцтва) у військовослужбовців, військовозобов`язаних, резервістів, які призвані на збори, у осіб, звільнених із військової служби, а також причинного зв`язку захворювань, поранень, які заподіяли військовослужбовцям смерть.

Отже, визначення та установлення причинного зв`язку захворювань, травм (поранень, контузій, каліцтв) військовослужбовців відбувається під час проведення військово-лікарської експертизи.

Відповідно до п. 2.1 Розділу І Положення №402 для проведення військово-лікарської експертизи створюються військово-лікарські комісії (далі - ВЛК), штатні та позаштатні (постійно і тимчасово діючі).

Штатні та позаштатні (постійно і тимчасово діючі) ВЛК (лікарсько-льотні комісії (далі - ЛЛК)) приймають постанови. Постанови ВЛК (ЛЛК) оформлюються свідоцтвом про хворобу, довідкою військово-лікарської комісії, протоколом засідання військово-лікарської комісії з визначення причинного зв`язку захворювань, поранень, контузій, травм, каліцтв у колишнього військовослужбовця. Постанови штатних та позаштатних ВЛК обов`язкові до виконання.

Пунктом 2.6.1. Розділу І Положення №402 встановлено, що до позаштатних постійно діючих ВЛК (ЛЛК) належать:

-госпітальні ВЛК;

-гарнізонні ВЛК;

-ЛЛК;

-ВЛК високомобільних десантних військ;

-ВЛК військових комісаріатів;

-ВЛК територіального центру комплектування (далі - ВЛК ТЦК);

-ВЛК цивільного лікувального закладу з правами госпітальної ВЛК.

Документи позаштатних ВЛК скріплюються гербовою печаткою військового лікувального, цивільного лікувально-профілактичного закладу, військової частини, при яких ці комісії утворені (пункт 2.6.11.).

Відповідно до пункту 2.7.2 Розділу І Положення №402, на воєнний час при армійських тилових запасних військових частинах можуть бути створені гарнізонні (госпітальні) ВЛК. На них покладається огляд військовослужбовців, а також огляд поповнення, яке поступає у ці військові частини, і контроль за організацією огляду військовослужбовців у військових частинах і батальйонах (командах) осіб, які одужують.

Пунктами 2.7.3. та 2.7.4 Розділу І Положення №402 встановлено, що на госпітальну (гарнізонну) ВЛК покладається:

- проведення медичного огляду осіб, указаних у пункті 1.2 розділу I Положення (крім допризовників), з метою визначення ступеня придатності до військової служби та в інших випадках, указаних у пункті 1.4 розділу II Положення;

- ведення книги протоколів ВЛК та здавання її в архів;

- проведення контролю за повнотою та якістю обстеження під час проведення медичного огляду, терміном проведення обстеження;

- проведення разом із провідними медичними спеціалістами ВМКЦ регіонів та начальниками медичної служби військових частин, що знаходяться у зоні відповідальності військового лікувального закладу, детального аналізу визнання військовослужбовців непридатними (обмежено придатними) до військової служби, розробка пропозицій щодо покращення стану здоров`я військовослужбовців та попередження їх дострокового звільнення з військової служби за станом здоров`я. Узагальнення пропозицій та надання їх до штатної ВЛК.

Рекомендації штатних ВЛК щодо організації лікувально-діагностичної роботи в цілях військово-лікарської експертизи є обов`язковими для виконання.

Госпітальна (гарнізонна) ВЛК має право:

- приймати постанови відповідно до цього Положення;

- перевіряти з метою військово-лікарської експертизи організацію та стан лікувально-діагностичної роботи у військових лікувальних, цивільних лікувально-профілактичних закладах і у військових частинах, дислокованих у гарнізоні;

- залучати до роботи на правах членів комісії медичних та військових фахівців за запитом голови ВЛК.

Пунктом 2.2. цього розділу визначено, що штатні ВЛК є військово-медичними установами. Вони мають гербову печатку, кутовий штамп та утримуються за окремим штатом. До штатних ВЛК належать:

-Центральна військово-лікарська комісія (далі - ЦВЛК);

-ВЛК регіону;

-ВЛК евакуаційного пункту;

-ВЛК пересувної госпітальної бази.

За рішенням ЦВЛК на ВЛК регіону покладається розгляд, контроль, затвердження постанов позаштатних постійно діючих ВЛК, організованих при військових частинах, які дислокуються на території регіону, незалежно від підпорядкування (пункт 2.4.3.).

Відповідно до пункту 2.4.5 Розділу І Положення №402, ВЛК регіону має право, зокрема:

- оглядати військовослужбовців та інших осіб, зазначених у пункті 1.2 розділу I цього Положення;

- приймати постанови згідно з Положенням, контролювати, розглядати, затверджувати, за наявності підстав не затверджувати, переглядати або скасовувати постанови підпорядкованих ВЛК. Постанову про придатність до військової служби колишніх військовослужбовців на період їх фактичного звільнення зі Збройних Сил України має право приймати або переглядати тільки ЦВЛК;

- приймати постанови, а за необхідності переглядати свої постанови про причинний зв`язок захворювань, травм (поранень, контузій, каліцтв) та смерті у осіб, звільнених з військової служби, з військовою службою (крім постанов ЦВЛК).

Свідоцтво про хворобу у воєнний час складається, зокрема, на всіх військовослужбовців, визнаних непридатними до військової служби з виключенням з військового обліку (пункту 22.5.).

Свідоцтво про хворобу підлягає розгляду, а постанова ВЛК затвердженню у воєнний час на всіх військовослужбовців, військовозобов`язаних, резервістів - ВЛК регіону, евакуаційного пункту (місцевого евакуаційного пункту, госпітальної бази) (пункт 22.6.).

Як встановлено судом першої інстанції, та підтверджено матеріалами справи, що госпітальною військово-лікарською комісією військової частини НОМЕР_2 АДРЕСА_1 прийнято постанову про причинний зв`язок захворювання з фактом проходження військової служби та сформульовано висновок пункту 12 наступним чином: "Захворювання, НІ, не пов`язані з проходженням військової служби" та пункту 13 наступним чином "Непридатний до військової служби з виключенням з військового обліку".

Разом з цим, Свідоцтво про хворобу №167 від 10 травня 2022 року, затверджене постановою 18 - регіональної військово-лікарської комісії №581 від 14 травня 2022 року м. Одеса, позивачем в судовому порядку не оскаржується.

Така обставина не є спірною.

Так, пунктом 2.4.10. Розділу І Положення №402 визначено, що постанова ВЛК регіонів може бути оскаржена у ЦВЛК або у судовому порядку.

В свою чергу Положенням № 402 не надано право оскаржувати постанови (рішення) позаштатних ВЛК до суду, такі постанови можуть бути оскаржені та підлягають затвердженню регіональною ВЛК, а вже постанова регіональної ВЛК може бути оскаржена до суду або до ЦВЛК.

Враховуючи вищезазначене, колегія суддів наголошує, що відповідно до Положення № 402, саме постанова 18 - регіональної військово-лікарської комісії №581 від 14 травня 2022 року м. Одеса може бути оскаржена в судовому порядку, в той час як свідоцтво про хворобу №167 від 10 травня 2022 року, і зокрема пункт 12, який оскаржується позивачем у справі № 280/3163/23, не підлягає оскарженню в судовому порядку, що є підставою для відмови в задоволенні позовних вимог в цій частині.

Окрім того, колегія суддів вважає за необхідне зазначити наступне.

Порядок встановлення причинного зв`язку захворювань (поранень, контузій, травм, каліцтв) у військовослужбовців, військовозобов`язаних і резервістів, які призвані на збори, та колишніх військовослужбовців зі службою у Збройних Силах України визначений у главі 21 розділу ІІ Положення № 402.

Пунктами 21.1-21.3 визначено, що у разі коли під час медичного огляду військовослужбовців встановлено діагноз, ВЛК встановлює причинний зв`язок захворювання, травми, контузії, каліцтва, поранення.

Причинний зв`язок захворювань, поранень, травм, контузій, каліцтв у військовослужбовців, які проходять військову службу, військовозобов`язаних і резервістів, призваних військовими комісаріатами на навчальні (перевірочні) збори, при медичному огляді вирішують позаштатні постійно діючі госпітальні, гарнізонні ВЛК і ЛЛК та за потреби - штатні ВЛК.

Причинний зв`язок захворювань, поранень, контузій, травм, каліцтв у колишніх військовослужбовців визначають штатні ВЛК; у колишніх військовослужбовців інших військових формувань, утворених відповідно до законів України, та військових формувань колишнього СРСР, правонаступниками яких вони стали, - штатні ВЛК цих військових формувань та оформлюють протоколом за формою, наведеною в додатку 19.

У випадку відсутності підстав для зміни або визначення причинного зв`язку захворювань, поранень (контузій, травм або каліцтв) у формулюваннях, передбачених пунктами 21.5, 21.6 цієї глави, протокол не складається, а заявнику надається письмове роз`яснення.

Вищезазначене спростовує твердження позивача, що за наслідком розгляду його заяви ЦВЛК ЗС України в обов`язковому порядку мала прийняти рішення, а не роз`яснення.

Пунктом 21.5 цієї глави визначено, що постанови ВЛК про причинний зв`язок захворювань, поранень, контузій, травм, каліцтв приймаються в таких формулюваннях, зокрема:

а) "Поранення (контузія, травма, каліцтво), ТАК, пов`язане із захистом Батьківщини» - якщо поранення (травма, контузія, каліцтво) одержане під час захисту Батьківщини або виконання обов`язків військової служби під час служби у складі діючої армії і флоту у роки Громадянської війни, Великої Вітчизняної війни та війни з Японією (Другої світової війни), участі у бойових діях з розмінування боєприпасів часів Великої Вітчизняної війни (Другої світової війни), при безпосередній охороні державного кордону чи суверенних прав України в її виключній (морській) економічній зоні у складі прикордонного наряду, екіпажу корабля (катера), екіпажу літака (вертольота) або під час проведення оперативно-розшукових заходів, або здійснення самостійно чи в складі підрозділу відбиття збройного нападу чи вторгнення на територію України військових груп і злочинних угруповань, а також під час захисту незалежності, суверенітету та територіальної цілісності України, безпосередньої участі в антитерористичній операції, забезпеченні її проведення, перебуваючи безпосередньо в районах антитерористичної операції у період її проведення, під час безпосередньої участі у здійсненні заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації у Донецькій та Луганській областях, перебуваючи безпосередньо в районах та у період здійснення зазначених заходів.

г) "Захворювання, поранення (травма, контузія, каліцтво), ТАК, пов`язане з виконанням обов`язків військової служби при перебуванні в країнах, де велись бойові дії" - якщо захворювання виникло, поранення (контузія, травма, каліцтво) одержане в період перебування в країнах, де велись бойові дії (Перелік країн затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 08.02.94 № 63 "Про організаційні заходи щодо застосування Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту" (із змінами), далі - Перелік країн), і військовослужбовець визнаний учасником бойових дій.

Зазначена постанова приймається також, коли наявне захворювання за зазначений період служби досягло такого розвитку, що обмежує придатність або призводить до непридатності (у тому числі й тимчасової) до військової служби. Постанова в такому формулюванні приймається при хронічних, повільно прогресуючих захворюваннях, за наявності медичних документів, виданих у перші десять років після вибуття військовослужбовця з країни, де велись бойові дії, або пізніше, але за даними за зазначені десять років, якщо вони дозволяють віднести або підтверджують початок захворювання на період участі в бойових діях.

ґ) "Захворювання, ТАК, пов`язане із захистом Батьківщини", якщо воно виникло в період служби у військових частинах та установах, що входять до складу діючої армії, або коли захворювання, яке виникло до цього, у період служби у військових частинах і установах, які входять до складу діючої армії, досягло такого розвитку, що обмежує придатність або призводить до непридатності (у тому числі й тимчасової) до військової служби.

Постанова в такому формулюванні приймається щодо військовослужбовців, які брали участь у бойових діях, зазначених у підпункті "а" цього пункту.

Зазначена постанова приймається також при хронічних повільно прогресуючих захворюваннях за наявності медичних документів, виданих у перші десять років після вибуття військовослужбовця з діючої армії або пізніше, але за даними за зазначені десять років, якщо вони дозволяють віднести або підтверджують початок захворювання на період перебування в діючій армії.

д) "Захворювання (поранення, контузія, каліцтво, травма), ТАК, пов`язане з проходженням військової служби" - якщо воно виникло в період служби у військових частинах та установах, які не входять до складу діючої армії, або коли захворювання, що виникло до військової служби, у період служби досягло такого розвитку, який обмежує придатність або призводить до непридатності (у тому числі тимчасової) до військової служби, служби з військової спеціальності.

У такому самому формулюванні приймаються постанови при медичному огляді військовослужбовців за результатами поранень (травм, контузій, каліцтв), одержаних ними в період проходження військової служби, коли документи про обставини їх одержання на момент медичного огляду відсутні

Згідно з пунктом 21.7 цієї глави, постанова ВЛК про причинний зв`язок поранення (травми, контузії, каліцтва) приймається відповідно до висновку, зазначеного в довідці про обставини травми (поранення, контузії, каліцтва), або засвідченої копії акту про нещасний випадок (додаток 1 до Інструкції про розслідування та облік нещасних випадків, професійних захворювань і аварій у Збройних Силах України, затвердженої наказом Міністра оборони України від 06 лютого 2001 року № 36, зареєстрованої в Міністерстві юстиції України 23 лютого 2001 року за № 169/5360 (зі змінами)), у яких зазначаються обставини отримання поранення (контузії, травми, каліцтва). На військовослужбовців довідка про обставини травми (поранення, контузії, каліцтва) оформляється у 2 примірниках, перший подається у госпітальну (гарнізонну) ВЛК, а другий зберігається постійно в особовій справі військовослужбовця. У виняткових випадках допускається розгляд ВЛК копії вказаної довідки, засвідченої відповідною посадовою особою та скріпленої гербовою печаткою військової частини (закладу охорони здоров`я Збройних Сил України).

Відповідно до пункту 21.13, у разі відсутності у свідоцтві про хворобу або інших військово-медичних документах постанови ВЛК про причинний зв`язок захворювань (поранень), неналежного їх оформлення або незгоди з постановою, а також у разі наявності в документах записів про звільнення із Збройних Сил України "через хворобу чи за станом здоров`я" військовий комісаріат направляє документи осіб, звільнених з військової служби, на розгляд до штатної ВЛК за територіальним принципом.

За наявності підстав для зміни (перегляду) постанови ВЛК про причинний зв`язок захворювання, поранення, зазначених у свідоцтві про хворобу (довідці ВЛК), постанова ВЛК при прийнятті нової постанови підлягає скасуванню (відміні). Постанова ВЛК оформляється протоколом засідання штатної ВЛК щодо встановлення причинного зв`язку захворювань (поранень).

Як зазначено вище, свідоцтво про хворобу позивача, зокрема його пункт 12, переглянуті та затверджені постановою 18 регіональною ВЛК, яка не є предметом даного спору.

Відповідно до пункту 21.25 глави ІІ Положення № 402, при вирішенні питання про причинний зв`язок поранення (контузії, травми, каліцтва) штатна ВЛК може брати до уваги такі документи про причини та обставини поранення: службову та медичну характеристики, витяг з книги обліку хворих в амбулаторії при первинному зверненні по медичну допомогу, матеріали службового розслідування, дізнання або досудового слідства, атестації, довідку військового (цивільного) лікувально-профілактичного закладу, історію хвороби або витяг з неї, свідоцтво про хворобу, запис лікаря військової частини, лікаря військового (цивільного) лікувально-профілактичного закладу у медичній книжці військовослужбовця про первинне звернення по медичну допомогу, довідку архівної установи. У воєнний час постанова ВЛК про причинний зв`язок поранення приймається на підставі картки передового району, а також документів, указаних у цьому пункті.

З матеріалів справи вбачається, що згідно постанови медичної (військово-лікарської) комісії Державної установи «Територіальне медичне об`єднання МВС України по Запорізькій області» від 07 квітня 2023 року у позивача, станом на час фактичного звільнення з поліції 07 березня 2022 року, вже було захворювання демієлінізуюча полінейропатія «Гієна-Барее», яка пов`язана із проходженням служби в поліції.

Наявність даного захворювання у позивача до проходження військової служби підтверджується і іншими медичними документами, копії яких були надані позивачем разом із позовною заявою та містяться в матеріалах справи.

При цьому, позивача призвано на військову службу 22 березня 2022 року, а до військового шпиталю (військової частини НОМЕР_2 ) із скаргами на погіршення здоров`я позивач звернувся вже 01 квітня 2022 року.

Також, колегія суддів зауважує, що захворювання, яке позивач пов`язує з проходженням військової служби, пов`язані із проходженням служби в поліції, що підтверджується постановою Медичної (військово-лікарської) комісії Державної установи "Територіальне медичне об`єднання МВС України по Запорізькій області" від 07 квітня 2023 року, копія якої міститься в матеріалах справи.

В свою чергу, розглядаючи по суті спори у справах щодо оскарження рішень ВЛК та ЦЛК, суд вправі перевірити законність висновку ВЛК або ЦЛК лише в межах дотримання процедури прийняття цього висновку, рішення, або роз`яснення.

Суд наголошує, що за відсутності порушення процедури прийняття таких висновків, суд не може оцінити неправомірність таких рішень.

Разом з тим, сама процедура проходження медичного обстеження позивачем під час обстеження ВЛК не оскаржується.

При цьому, вимог щодо необхідних документів для встановлення причинного зв`язку захворювання військовослужбовця, на відмінну від встановлення причинного зв`язку травм, каліцтва, поранень законодавством не встановлено. Тобто таке встановлення відбувається виключно за медичними даними з урахуванням часу виникнення захворювання.

Виявлення захворювання та постановлення діагнозу не може ототожнюватися з періодом виникнення такого захворювання. Відтак, виявлення захворювання під час служби автоматично не означає, що таке захворювання виникло внаслідок служби у військових частинах та установах чи досягло такого розвитку, що обмежує придатність або призводить до непридатності. З огляду на вищенаведене, суд позбавлений можливості оцінити причинно-наслідковий зв`язок такого захворювання.

Згідно правового висновку Верховного Суду, викладеного у постанові від 12.02.2021 року у справі №820/5570/16, при розгляді по суті спору у справах, у яких оспорюються висновки за результатами медичного огляду, суд не може здійснювати власну оцінку підставності прийняття певного висновку, оскільки суди не є спеціалізованими установами в медичній сфері і тому оцінка підставності такого висновку виходить за межі необхідного дослідження в контексті застосування норм матеріального права. Суди вправі перевіряти законність висновку щодо стану здоров`я лише в межах дотримання процедури прийняття цього висновку, зокрема на підставі Положення №402.

Апеляційний суд наголошує на тому, що суд не наділений повноваженнями змінювати висновок експертизи, замінюючи у такий спосіб відповідних експертів.

Чинним законодавством передбачено алгоритм дій особи у разі незгоди з постановою ВЛК, який полягає у проведенні відповідних експертиз комісіями вищого рівня та прийнятті рішення за наслідками проведення цих експертиз.

Внесення змін у постанову ВЛК, що оформлена свідоцтвом про хворобу, означає внесення даних у відповідне свідоцтво без проведення відповідного дослідження, що є протиправним.

З огляду на це, вимога позивача про зобов`язання відповідача переглянути свідоцтво про хворобу, є неналежним способом захисту порушеного права.

Крім того, апеляційний суд вважає за необхідне зазначити, що у разі наявності сумніву щодо правильності висновку ВЛК щодо придатності до військової служби, або причинний зв`язок поранення, позивач мав право звернутись до ВЛК регіону щодо перегляду рішення ВЛК військової частини, яка наділена таким правом.

Зокрема, абзацом 4 підпункту 2.4.5 пункту 2.4 розділу І Положення №402 визначено, що ВЛК регіону має право: приймати постанови згідно з Положенням, контролювати, розглядати, затверджувати, за наявності підстав не затверджувати, переглядати або скасовувати постанови підпорядкованих ВЛК.

У разі незгоди з рішенням ВЛК регіону таке рішення може бути оскаржено до Центральної військово-лікарської комісії (далі ЦВЛК).

Остаточне рішення про придатність чи непридатність військовослужбовця до військової служби, та про причинний зв`язок поранення, може бути прийнято ЦВЛК.

Так, відповідно, до підпункту 2.3.3 пункту 2.3 розділу І Положення №402 встановлено, що на ЦВЛК покладається організація військово-лікарської експертизи у Збройних Силах України, а також: розгляд заяв, пропозицій, скарг та прийом відвідувачів з питань військово-лікарської експертизи.

Згідно з підпунктом 2.3.4 пунктом 2.3 розд. І Положення №402 Центральна військово-лікарська комісія має право, зокрема, розглядати, переглядати, скасовувати, затверджувати, не затверджувати, контролювати згідно з цим Положенням постанови будь-якої ВЛК Збройних Сил України.

Разом з тим, позивач не звертався до ВЛК регіону та ЦВЛК для перегляду висновку відповідача та не скористався своїм правом на проведення повторно медичного огляду щодо причинного зв`язку поранення.

Суд зауважує, що відповідно до норм Положення №402 саме рішення ВЛК регіону чи ЦВЛК можуть бути оскаржені в судовому порядку.

Крім того, згідно правових висновків Верховного Суду у цій категорії справ. Так, Верховний Суд у постанові від 12.06.2020 у справі №810/5009/18 зробив правовий висновок про те, що до повноважень суду не належить надання оцінки діагнозу на предмет того, чи підпадає він під дію статей розкладу хвороб, станів та фізичних вад, що визначають ступінь придатності до військової служби з посиланням на пункт 3.13 глави 3 розділу II Положення №402. Відповідно до цієї норми у спірних питаннях та складних випадках право на винесення остаточного рішення залишається за ЦВЛК. Для цього військовий комісаріат направляє в регіональну штатну ВЛК, на території якої проживає заявник, його заяву, медичні документи, які є в заявника або одержані військовим комісаріатом з цивільних (військових) лікувальних закладів, військовий квиток.

Водночас, позивач-апелянт не був позбавлений права надати лікарям ВЛК довідку про безпосередню участь у бойових діях, а також не був позбавлений права оскаржувати прийняте рішення до ВЛК вищого рішення та клопотати про проведення його медичного огляду лікарями ЦВЛК, оскільки, як вже зазначалося вище ЦВЛК має право, зокрема, розглядати, переглядати, скасовувати, затверджувати, контролювати згідно з цим Положенням постанови будь-якої ВЛК Збройних Сил України.

Розглядаючи по суті спори у справах щодо оскарження рішень ВЛК, суд вправі перевірити законність висновку ВЛК лише в межах дотримання процедури прийняття цього висновку. Однак, суд не може здійснювати власну оцінку підставам прийняття певного висновку, оскільки як попередньо зазначалося, суди не є спеціалізованими установами в медичній сфері і тому оцінка підстав висновку ВЛК виходить за межі необхідного дослідження в контексті застосування норм матеріального права.

Отже, суд не може самостійно на власний розсуд надавати оцінку діагнозу позивача, зокрема періоду його виникнення, оскільки означені питання є дискреційними повноваженнями ВЛК та інших спеціалізованих експертних установ. У межах адміністративного процесу суд не вправі надавати оцінку професійним діям лікарів-членів різних ВЛК при застосуванні ними відповідних методів огляду позивача, дослідження медичної документації, визначенні діагнозів та їх причинно-наслідкового зв`язку.

Принагідно необхідно вказати і на те, що у випадку наявності сумніву щодо правильності висновків ВЛК позивач мав право звернутись до ЦВЛК для перегляду відповідних висновків по суті.

Оцінюючи наведені скаржником доводи, апеляційний суд виходить з того, що всі конкретні, доречні та важливі доводи сторін були перевірені та проаналізовані судом першої інстанції, та їм було надано належну правову оцінку.

Отже, доводи апеляційної скарги повністю спростовуються зібраними у справі доказами, та не спростовують правового обґрунтування, покладеного в основу судового рішення, тому не можуть бути підставою для скасування рішення суду першої інстанції.

З урахуванням приведеного, колегія суддів дійшла висновку, що рішення суду першої інстанції ґрунтується на всебічному, повному і об`єктивному дослідженні в судовому засідання усіх обставин справи в їх сукупності.

Керуючись: пунктом 2 частини 1 статті 315, статтями 321, 322, 327, 329 КАС України, Третій апеляційний адміністративний суд, -

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційну скаргу ОСОБА_1 на рішення Запорізького окружного адміністративного суду від 04.12.2023 в адміністративній справі №280/3163/23,- залишити без задоволення.

Рішення Запорізького окружного адміністративного суду від 04.12.2023 в адміністративній справі №280/3163/23,- залишити без змін.

Постанова суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду набирає законної сили з дати її прийняття та відповідно п. 2 ч. 5 ст. 328 КАС України касаційному оскарженню не підлягає за виключенням випадків, встановлених цим пунктом.

Головуючий - суддяС.В. Чабаненко

суддяС.В. Білак

суддяІ.В. Юрко

СудТретій апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення28.08.2024
Оприлюднено02.09.2024
Номер документу121278375
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи, що виникають з відносин публічної служби, зокрема справи щодо проходження служби, з них

Судовий реєстр по справі —280/3163/23

Постанова від 28.08.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Чабаненко С.В.

Ухвала від 19.04.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Чабаненко С.В.

Ухвала від 19.04.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Чабаненко С.В.

Ухвала від 04.04.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Чабаненко С.В.

Ухвала від 21.03.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Сафронова С.В.

Ухвала від 21.02.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Сафронова С.В.

Ухвала від 11.01.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Сафронова С.В.

Рішення від 04.12.2023

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Татаринов Дмитро Вікторович

Рішення від 04.12.2023

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Татаринов Дмитро Вікторович

Ухвала від 13.11.2023

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Татаринов Дмитро Вікторович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні