Рішення
від 27.08.2024 по справі 227/2630/24
ДОБРОПІЛЬСЬКИЙ МІСЬКРАЙОННИЙ СУД ДОНЕЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

27.08.2024 227/2630/24

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

27 серпня 2024 року Добропільський міськрайонний суд Донецької області

у складі:

головуючого судді Кошлі А.О.

за участю секретаря судового засідання Добрелі Ю.А.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду в м. Добропілля в порядку окремого провадження справу № 227/2630/24 (провадження № 2-о/227/88/2024) за заявою ОСОБА_1 , від імені якої діє представник за довіреністю ОСОБА_2 , про встановлення факту смерті особи, заінтересована особа: Олександрівський відділ державної реєстрації актів цивільного стану у Краматорському районі Донецької області Східного міжрегіонального управління Міністерства юстиції,-

ВСТАНОВИВ:

22.08.2024 року представник заявника за довіреністю ОСОБА_2 звернулась до Добропільського міськрайонного суду Донецької області із заявою, у якій просить встановити факт смерті ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , уродженки села Скелевато Токмацького району Запорізької області, яка померла ІНФОРМАЦІЯ_2 у селищі Балка Василівського району Запорізької області.

На обґрунтування заявлених вимог зазначено, що ІНФОРМАЦІЯ_3 померла ОСОБА_3 , яка була рідною тіткою ОСОБА_4 (батько заявника), який помер ІНФОРМАЦІЯ_4 , що підтверджується Свідоцтвом про смерть Серія НОМЕР_1 від 16.07.2024 року, а, виходячи з цього, ОСОБА_3 була рідною сестрою матері батька заявника ОСОБА_5 , яка померла ІНФОРМАЦІЯ_5 , що підтверджується Свідоцтвом про смерть (повторно) Серія НОМЕР_2 від 21.09.2017 року. Рідні стосунки між померлою ОСОБА_3 , заявником, батьком заявника, рідною сестрою ОСОБА_3 ОСОБА_6 , а також зміна дошлюбного прізвища сестер: померлої ОСОБА_3 з « ОСОБА_7 » на ОСОБА_8 », померлою її рідної сестри ОСОБА_5 з « ОСОБА_7 » на « ОСОБА_9 » підтверджуються Витягами з Державного реєстру актів цивільного стану громадян про державну реєстрацію народження відповідно до статей 126, 133, 135 Сімейного кодексу України і Витягами з Державного реєстру актів цивільного стану громадян про державну реєстрацію шлюбу щодо підтвердження дошлюбного прізвища від 16 серпня 2024 року, які додані до заяви. Звертаючи увагу на вищевикладені факти спорідненості заявник ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_6 , є донькою ОСОБА_4 , що підтверджується Свідоцтвом про народження (повторно) Серії НОМЕР_3 від 12.08.2024 року, який був рідним племінником померлої ОСОБА_10 , і, відповідно, є онуковою племінницею померлої ОСОБА_3 . Зміна прізвища онукової племінниці з « ОСОБА_9 » на « ОСОБА_11 » відбулась у зв`язку з реєстрацією шлюбу, що підтверджується Свідоцтвом про шлюб Серії НОМЕР_4 від 16.07.2016 року.

ІНФОРМАЦІЯ_3 ОСОБА_3 померла у селищі Балки Василівського району Запорізької області. Факт її смерті було засвідчено Свідоцтвом про смерть Серії НОМЕР_5 від 12.04.2024 р, виданого 99000005 Територіальним відділом РАЦС Василівського районного управління РАЦС Запорізької області Лікарським свідоцтвом про смерть серії 23 № 200342070 від 18.03.2024 року та Довідкою (випискою) № 430 від 13.05.2024 р., виданої Територіальним відділом м. Дніпрорудне. Причина смерті: хронічна серцева недостатність.

Для зверненя до Олександрівського відділу державної реєстрації актів цивільного стану у Краматорському районі Донецької області Східного міжрегіонального управління Міністерства юстиції з питання державної реєстрації смерті ОСОБА_3 необхідно надати Свідоцтво про смерть, Лікарське свідоцтво про смерть, видані медичним закладом на території України, де органи державної влади здійснюють свої повноваження. В усній формі, (згідно листу-роз`яснення Касаційного цивільного суду у складі Верховного Суду (лист від 22.04.2021 № 985/0/208-21) головам апеляційних судів, законодавство не вимагає від осіб, які звертаються із заявою до суду про встановлення юридичних фактів народження або смерті осіб на ТОТ, обов`язкового подання до суду письмової відмови у видачі свідоцтва від органів РАЦСу), було відмовлено у реєстрації смерті ОСОБА_3 , оскільки для підтвердження факту її смерті пред`явлені: Свідоцтво про смерть Серії НОМЕР_5 від 12.04.2024 р, виданого 99000005 Територіальним відділом РАЦС Василівського районного управління РАЦС Запорізької області, Лікарське свідоцтво про смерть серії 23 № 200342070 від 18.03.2024 року та Довідка (випискою) № 430 від 13.05.2024 р., виданої Територіальним відділом м. Дніпрорудне, що видані закладами, які знаходяться на території непідконтрольній державній владі України, тобто закладами, розташованимм на території, де органи державної влади України тимчасово не здійснюють свої повноваження. У зв`язку з цим, наявні документи не можуть бути прийняті відділом державної реєстрації актів цивільного стану для здійснення реєстрації смерті, відповідно до п.п. 1 п. 1 статті 17 Закону України «Про державну реєстрацію актів цивільного стану», що підтверджується відповідною відмовою у проведенні державної реєстрації смерті. Отримати документи, що підтверджують факт смерті за зразками чинного законодавства України, здійснити реєстрацію факту смерті та отримати відповідне свідоцтво про смерть у позасудовому порядку не є можливим.

Встановлення факту смерті ОСОБА_3 , яка померла ІНФОРМАЦІЯ_3 в судовому порядку необхідно для подальшої реєстрації цього факту в органах державної реєстрації актів цивільного стану та отримання відповідного документу свідоцтва про смерть згідно чинного законодавства України для подальшого оформлення державної допомоги на поховання, передбаченої ст. 53 Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» та отримання спадку.

Заявниця та її представник за довіреністю у судове засідання не з`явились, просили суд розглянути заяву без їх участі.

Представник заінтересованої особи Олександрівського відділу державної реєстрації актів цивільного стану у Краматорському районі Донецької області Східного міжрегіонального управління Міністерства юстиції, у судове засідання не з`явився, про дату, час та місце розгляду справи були повідомлені належним чином, причини неявки суду невідомі.

Неявка у судове засідання будь-якого учасника справи за умови, що його належним чином повідомлено про дату, час і місце судового засідання, відповідно до ч. 1ст. 223 ЦПК України,не перешкоджає розгляду справи по суті.

Відповідно до ч. 2ст. 247 ЦПК України, у зв`язку з неявкою в судове засідання всіх учасників справи фіксування судового процесу за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснювалось.

Суд, вивчивши матеріали справи, вважає, що заява підлягає задоволенню з таких підстав.

Згідно зст. 15 ЦК України, кожна особа має право на захист свого цивільного права у разі його порушення, невизнання або оспорювання.

Вимогами ч. 3 ст. 49ЦКУкраїни передбачено, що державній реєстрації підлягають народження фізичної особи та її походження, громадянство, шлюб, розірвання шлюбу у випадках, передбачених законом, зміна імені, смерть.

Згідно з приписами ч. 1ст. 17 Закону України «Про державну реєстрацію актів цивільного стану»державна реєстрація смерті проводиться органом державної реєстрації актів цивільного стану на підставі:

1) документа встановленої форми про смерть, виданого закладом охорони здоров`я або судово-медичною установою;

2) рішення суду про встановлення факту смерті особи в певний час або про оголошення її померлою.

Судом встановлено, що заявниця ОСОБА_1 народилася ІНФОРМАЦІЯ_7 в смт Новодонецьке міста Добропілля Донецької області, зареєстрована за адресою: АДРЕСА_1 , що вбачається з паспорта громадянина України серії НОМЕР_6 .

З копії повторно виданого Олександрівським відділом державної реєстрації актів цивільного стану у Краматорському районі Донецької області Східного міжрегіонального управління Міністерства юстиції 12.08.2024 року свідоцтва про народження серії НОМЕР_7 , вбачається, що ОСОБА_4 та ОСОБА_2 є батьками ОСОБА_12 , ІНФОРМАЦІЯ_6 .

Згідно копії свідоцтва про шлюб, виданого Красногвардійським районним у місті Дніпропетровську відділом державної реєстрації актів цивільного стану Головного територіального управління юстиції у Дніпропетровській області 16.07.2016 року, ОСОБА_13 , ІНФОРМАЦІЯ_8 , та ОСОБА_12 , ІНФОРМАЦІЯ_6 , 16 липня 2016 року зареєстрували шлюб у Красногвардійському районному у місті Дніпропетровську відділу державної реєстрації актів цивільного стану Головного територіального управління юстиції у Дніпропетровській області, про що складено відповідний актовий запис № 767. Прізвище після державної реєстрації шлюбу: чоловіка ОСОБА_11 , дружини ОСОБА_11 .

Відповідно до Витягу № 00046535697 з Державного реєстру актів цивільного стану громадян про державну реєстрацію народження відповідно до статей 126, 133, 135 СК України, ОСОБА_14 та ОСОБА_15 є батьками ОСОБА_4 , ІНФОРМАЦІЯ_9 .

Витягом № 00046548449 з Державного реєстру актів цивільного стану громадян про державну реєстрацію народження відповідно до статей 126, 133, 135 СК України ОСОБА_14 та ОСОБА_15 уклали шлюб, про що 24.11.1973 року Червоногвардійським відділом державної реєстрації актів цивільного стану Макіївського міського управління юстиції у Донецькій області було складено актовий запис № 803. Прізвище після реєстрації шлюбу: чоловіка ОСОБА_9 , дружини ОСОБА_9 .

Згідно з Витягу № 00046549419 з Державного реєстру актів цивільного стану громадян про державну реєстрацію народження відповідно до статей 126, 133, 135 СК України ОСОБА_16 та ОСОБА_17 є батьками ОСОБА_18 , ІНФОРМАЦІЯ_10 .

Витягом № 00046550308 з Державного реєстру актів цивільного стану громадян про державну реєстрацію народження відповідно до статей 126, 133, 135 СК України підтверджується, що ОСОБА_19 та ОСОБА_17 є батьками ОСОБА_20 , ІНФОРМАЦІЯ_1 .

Відповідно до Витягу № 00046550895 з Державного реєстру актів цивільного стану громадян про державну реєстрацію народження відповідно до статей 126, 133, 135 СК України ОСОБА_21 та ОСОБА_20 уклали шлюб, про що 26.09.1969 року Виконавчим комітетом Очеретуватської сільської ради Токмацького району Запорізької області було складено актовий запис № 7. Прізвище після реєстрації шлюбу: чоловіка ОСОБА_8 , дружини ОСОБА_8 .

Відтак, доданими до заяви документами підтверджується факт сімейних відносин між заявницею та померлою, а саме, що ОСОБА_1 є внучатою племінницею померлою ІНФОРМАЦІЯ_2 ОСОБА_3 .

Ухвалою Добропільського міськрайонного суду Донецької області від 22.08.2024 року, яку Олександрівський відділ державної реєстрації актів цивільного стану у Краматорському районі Донецької області Східного міжрегіонального управління Міністерства юстиції отримав в електронному кабінеті 23.08.2024 року о 00:39:524 годин, про що в матеріалах справи свідчить відповідна довідка, було витребувано з Олександрівського відділу державної реєстрації актів цивільного стану у Краматорському районі Донецької області Східного міжрегіонального управління Міністерства юстиції інформацію щодо наявності в державному реєстрі актів цивільного стану громадян, актового запису про смерть громадянки України ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , уродженки села Скелевато Токмацького району Запорізької області. Однак, станом на 27.08.2024 року відповідь не була надана.

З матеріалів справи вбачається, що ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , на момент смерті, а саме ІНФОРМАЦІЯ_2 , проживалау селищі Балки Василівського району Запорізької області.

Відповідно до Наказу Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України 22.12.2022 № 309 (із змінами від 31.05.2024 № 125) затверджено перелік територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією, до яких відноситься і Малобілозерська сільська територіальна громада Василівського району Запорізької області. Зокрема, в Наказі зазначено, що з 26.02.2022 року селище Балки Малобілозерської сільської територіальної громади Василівського району Запорізької області є тимчасово окупованою територією.

З копії довідки про смерть № С-00290 форми № 11, виданої 12.07.2024 р., яка була складена Територіальним відділом РАЦС Василівського району Управління РАЦС Запорізької області вбачається, що ІНФОРМАЦІЯ_2 у віці 87 років померла ОСОБА_3 . Причиною смерті вказано хронічну серцеву недостатність, кардіосклероз атеросклеротичний, хронічну ішемічну хворобу серця.

Зважаючи на те, що будь-які органи, їх посадові та службові особи на тимчасово окупованій території та їх діяльність вважаються незаконними, будь-який акт (рішення, документ), виданий цими органами та/або особами, є недійсними і не створюють правових наслідків, заявник звернулася до Олександрівського відділу державної реєстрації актів цивільного стану у Краматорському районі Донецької області Східного міжрегіонального управління Міністерства юстиції для отримання свідоцтва про смерть ОСОБА_3 , але їй було усно відмовлено, з посиланням на те, що відсутні підстави для державної реєстрації смерті на підставі документів, які видані на тимчасово окупованій території та які є недійсними.

Відповідно дост. 1 Закону України «Про забезпечення прав і свобод громадян та правовий режим на тимчасово окупованій території України»тимчасово окупована територія України є невід`ємною частиною території України, на яку поширюється діяКонституціїта законів України.

Згідно з ч. 1, 2ст. 4 Закону України «Про забезпечення прав і свобод громадян та правовий режим на тимчасово окупованій території України»на тимчасово окупованій території на строк дії цьогоЗаконупоширюється особливий правовий режим перетину меж тимчасово окупованої території, вчинення правочинів, проведення виборів та референдумів, реалізації інших прав і свобод людини і громадянина. Правовий режим тимчасово окупованої території передбачає особливий порядок забезпечення прав і свобод громадян України, які проживають на тимчасово окупованій території.

Частиною 1ст. 17 Закону України «Про забезпечення прав і свобод громадян та правовий режим на тимчасово окупованій території України»передбачено, що у разі порушення положень цьогоЗаконудержавні органи України застосовують механізми, передбачені законами України та нормами міжнародного права, з метою захисту миру, безпеки, прав, свобод і законних інтересів громадян України, які перебувають на тимчасово окупованій території, а також законних інтересів держави Україна.

Частинами 2, 3, 4 ст. 9 Закону України «Про забезпечення прав і свобод громадян та правовий режим на тимчасово окупованій території України передбачено, що будь-які органи, їх посадові та службові особи на тимчасово окупованій території та їх діяльність вважаються незаконними, якщо ці органи або особи створені, обрані чи призначені у порядку, не передбаченому законодавством України. Будь-який акт (рішення, документ), виданий органами та/або особами, передбаченими частиною другою цієї статті, є недійсним і не створює правових наслідків. Встановлення зв`язків та взаємодія органів державної влади України, їх посадових осіб, органів місцевого самоврядування та їх посадових осіб з незаконними органами (посадовими особами), створеними на тимчасово окупованій території, допускається виключно з метою забезпечення національних інтересів України, захисту прав і свобод громадян України.

За положеннямист. 18 Закону України «Про забезпечення прав і свобод громадян та правовий режим на тимчасово окупованій території України», громадянам України гарантується дотримання у повному обсязі їхніх прав і свобод, передбаченихКонституцією України, у тому числі соціальних, трудових, виборчих прав та права на освіту, після залишення ними тимчасово окупованої території.

Відповідно дост. 17 Закону України «Про державну реєстрацію актів цивільного стану»- державна реєстрація смерті проводиться органом державної реєстрації актів цивільного стану на підставі документа про смерть встановленої форми , виданого закладом охорони здоров`я або судово-медичною установою; рішення суду про встановлення факту смерті особи в певний час або про оголошення її померлою.

Згідно п. 8 ч. 1ст.315ЦПКУкраїни суд розглядає справи про встановлення факту смерті особи в певний час у разі неможливості реєстрації органом державної реєстрації актів цивільного стану факту смерті.Статтею 317 ЦПК Українивизначено особливості провадження у справах про встановлення факту народження або смерті особи на тимчасово окупованій території України.

Положеннями ч. 1,2 ст. 317ЦПКУкраїнипередбачено, що заява про встановлення факту смерті особи на тимчасово окупованій території України, визначеній Верховною Радою України, може бути подана родичами померлого або їхніми представниками до суду за межами такої території України. Справи про встановлення факту народження або смерті особи на тимчасово окупованій території України, визначеній Верховною Радою України, розглядаються невідкладно з моменту надходження відповідної заяви до суду.

Отже, оскільки заявниця не має можливості надати до відділу ДРАЦС документи, передбачені законодавством України, та які необхідні їй для отримання свідоцтва про смерть, суд приходить до висновку, що з метою захисту законних прав та інтересів заявника ОСОБА_1 , необхідно встановити факт смерті ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , яка на момент смерті проживала у селищі Балки Василівського району Запорізької області.

Разом із тим, під час вирішення питання щодо оцінки доказів у справах про встановлення факту народження та смерті особи на тимчасово окупованій території України, необхідно брати до уваги практику Європейського суду з прав людини, яка відповідно до українського законодавства має застосовуватися судами при розгляді справ як джерело права. Так, під час розгляду згаданої категорії справ необхідно враховувати висновки Європейського суду з прав людини у справах проти Туреччини (зокрема, «Loizidou v. Turkey», «Cyprus v. Turkey»), а також Молдови та Росії (зокрема, «Mozer v. The Republic of Moldova and Russia», «Ilascu and Others v. Moldova and Russia»), де, ґрунтуючись на Консультативному висновку Міжнародного суду (ООН) у справі Намібії (Namibia case), Європейський суд з прав людини наголосив, що першочерговим завданням щодо прав, передбачених Конвенцією, завжди має бути їх ефективна захищеність на території всіх Договірних Сторін, навіть якщо частина цієї території знаходиться під ефективним контролем іншої Договірної сторони.

Такий висновок Європейського суду з прав людини слід розуміти в контексті сформульованого у згаданому Консультативному висновку Міжнародного суду (ООН) у справі Намібії так званого «намібійського винятку», який є винятком із загального принципу щодо недійсності актів, у тому числі нормативних, які видані владою не визнаного на міжнародному рівні державного утворення. Зазначений виняток полягає в тому, що не можуть визнаватися недійсними всі документи, видані на окупованій території, оскільки це може зашкодити правам мешканців такої території. Зокрема, недійсність не може бути застосована до таких дій, як, наприклад, реєстрація народжень, смертей і шлюбів, невизнання яких може завдати лише шкоди особам, які проживають на такій території. Застосовуючи «намібійський виняток» у справі «Кіпр проти Туреччини», Європейський суд з прав людини, зокрема, зазначив, що виходячи з інтересів мешканців, що проживають на окупованій території, треті держави та міжнародні організації, особливо суди, не можуть просто ігнорувати дії фактично існуючих на такій території органів влади. Протилежний висновок означав би цілковите нехтування всіма правами мешканців цієї території при будь-якому обговоренні їх у міжнародному контексті, а це становило б позбавлення їх наймінімальніших прав, що їм належать.

Враховуючи наведену практику Європейського суду з прав людини, а також ключове значення, яке має встановлення факту народження або смерті особи для реалізації майнових та особистих немайнових прав заявників, рішення суду у такій категорії справ має ґрунтуватись на дотриманні вимог ст.263ЦПКУкраїни щодо повного і всебічного з`ясування обставин справи на підставі всіх поданих особами, які беруть участь у справі, доказів у їх сукупності, в тому числі з урахуванням документів, які видані органами та установами, що знаходяться на такій території.

Таким чином, документи, видані органами та установами (зокрема, лікарняними закладами), що знаходяться на тимчасово окупованій території України, визначеній Верховною Радою України, як виняток можуть братись до уваги судом та оцінюватись разом з іншими доказами в їх сукупності та взаємозв`язку під час розгляду справ у порядку ст. 317 ЦПК України.

Виходячи із вищевикладеного, взявши до уваги практику Європейського суду з прав людини, суд дійшов висновку, що надані в якості доказів довідка про причину смерті, видане медичним закладом та свідоцтво про смерть які, хоча і не є документами встановленої форми про смерть, водночас вважається доказом, який достовірно свідчить про смерть особи у певний час і за певних обставин, а саме у селищі Балки Василівського району Запорізької області, оскільки судом не встановлено іншого.

Відповідно до п. 2 ч. 1 ст. 17 Закону України «Про державну реєстрацію актів цивільного стану», державна реєстрація смерті проводиться органом державної реєстрації актів цивільного стану на підставі рішення суду про встановлення факту смерті особи в певний час або про оголошення її померлою.

З огляду на вищевикладене, заява ОСОБА_1 , подана її представником за довіреністю Кривошеєвою О.А., про встановлення факту смерті підлягає задоволенню.

На підставі викладеного, керуючись статтями 247, 259, 263, 264, 273, 293, 315, 317 ЦПК України,ст. 17 Закону України "Про державну реєстрацію актів цивільного стану", суд, -

ВИРІШИВ:

Заяву ОСОБА_1 , від імені якої діє представник за довіреністю ОСОБА_2 , про встановлення факту смерті особи, заінтересована особа: Олександрівський відділ державної реєстрації актів цивільного стану у Краматорському районі Донецької області Східного міжрегіонального управління Міністерства юстиції задовольнити.

Встановити факт смерті ІНФОРМАЦІЯ_2 у селищі Балки Василівського району Запорізької області ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , яка народилась у селі Скелевато Токмацького району Запорізької області.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

Відповідно до ч. 4ст. 317 ЦПК Українирішення підлягає негайному виконанню.

Рішення може бути оскаржене шляхом подачі апеляційної скарги безпосередньо до Дніпровського апеляційного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення.

Суддя А.О. Кошля

27.08.24

СудДобропільський міськрайонний суд Донецької області
Дата ухвалення рішення27.08.2024
Оприлюднено02.09.2024
Номер документу121282324
СудочинствоЦивільне
КатегоріяСправи окремого провадження Справи про встановлення фактів, що мають юридичне значення, з них: на тимчасово окупованій території України

Судовий реєстр по справі —227/2630/24

Рішення від 27.08.2024

Цивільне

Добропільський міськрайонний суд Донецької області

Кошля А. О.

Ухвала від 22.08.2024

Цивільне

Добропільський міськрайонний суд Донецької області

Кошля А. О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні