Рішення
від 27.08.2024 по справі 587/2716/24
СУМСЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД СУМСЬКОЇ ОБЛАСТІ

Справа № 587/2716/24

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

27 серпня 2024 року Сумський районний суд Сумської області у складі головуючого судді Вортоломей І.Г., за участю секретаря судового засідання Бондаренко О.М., представника позивача ОСОБА_1 , розглянувшиу відкритомусудовому засіданнів м.Суми справуза позовом Управління соціального захисту населення Сумської районної державної адміністрації до ОСОБА_2 про стягнення матеріальних збитків,

В С Т А Н О В И В:

Представник позивача звернувся до суду з позовом до ОСОБА_2 про стягнення матеріальних збитків в сумі 46123 грн 07 коп та судових витрат у справі. Свої позовні вимоги обґрунтовує тим, що 08 лютого 2016 року до Управління соціального захисту населення Сумської РДА звернувся ОСОБА_2 із заявою про призначення йому державної соціальної допомоги як інваліду з дитинства 3 групи. При призначені соціальної допомоги ОСОБА_2 був ознайомлений з умовами її отримання, а саме обов`язком повідомляти позивача про зміни обставин, які можуть вплинути на отримання вказаної допомоги. За результатами верифікації державних виплат в кінці 2023 року від Міністерства фінансів України управлінню соціального захисту населення Сумської РДА надійшли для опрацювання матеріали щодо невідповідності вимогам законодавства інформації, на підставі якої призначені державні виплати ОСОБА_2 . За запитом до ГУ Пенсійного фонду України в Сумській області була отримана відповідь, що ОСОБА_2 отримує пенсію за віком. Тобто, відповідач, оформлюючи пенсію за віком, не надав відповідну інформацію до Управління соціального захисту населення, внаслідок чого з червня 2021 по квітень 2023 року йому нараховувалась державна соціальна допомога, на яку він не мав право, на загальну суму 46123,07 грн. Відповідач на неодноразові звернення повернути вказану виплату в добровільному порядку категорично відмовився, тому управління звернутися до суду з відповідним позовом.

Представник позивача в судовому засіданні зазначив, що причиною нарахування державної соціальної допомоги, за відшкодуванням розміру якої наразі подано позов, стало саме не повідомлення відповідачем про отримання пенсії за віком.

Відповідач подав відзив, доводи в якому зводяться до незгоди із заявленими позивними вимогами. Так, останнім зазначено, що в 2016 році при оформленні соціальної допомоги був ознайомлений з умовами отримання допомоги, але у зв`язку з тим, що призначена пенсія по втраті годувальника декілька років не підвищувалась, то він і звернувся з заявою до Управління Пенсійного фонду України на отримання пенсії за віком. Не повідомив управління соціального захисту населення, оскільки вважав, що соціальна допомога інвалідам з дитинства та дітям-інвалідам з 08 лютого 2016 року призначена «довічно». Слідкувати за змінами в нього не має можливості та і повернути таку суму одразу не може. Просив розгляд справи проводити без його участі, оскільки за станом здоров`я не може прибути.

Дослідивши матеріали справи, вирішивши питання, чи мали місце обставини, якими обґрунтовуються позовні вимоги та якими доказами вони підтверджуються, чи є інші фактичні дані, які мають значення для вирішення справи, та докази на їх підтвердження, яку правову норму належить застосувати до цих правовідносин, суд приходить до таких висновків.

Порядок призначення і виплати державної соціальної допомоги особам, які не мають права на пенсію, та особам з інвалідністю і державної соціальної допомоги на догляд, який затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 2 квітня 2005 року № 261, визначає умови призначення, надання і виплати, зокрема, державної соціальної допомоги особам, які не мають права на пенсію, та особам з інвалідністю.

Відповідно до п.п. 2 п. 5 Порядку право на державну соціальну допомогу особам, які не мають права на пенсію, та особам з інвалідністю (далі - соціальна допомога) мають особи, що одночасно відповідають таким умовам: не одержують пенсію або соціальні виплати, що призначаються для відшкодування шкоди, заподіяної ушкодженням здоров`я на виробництві, відповідно до Закону України "Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування", та допомоги, що призначається відповідно до Закону України "Про державну соціальну допомогу особам з інвалідністю з дитинства та дітям з інвалідністю" (крім осіб з інвалідністю з дитинства або дітей з інвалідністю, які мають право на державну соціальну допомогу дитині померлого годувальника відповідно до Закону України "Про державну соціальну допомогу особам, які не мають права на пенсію, та особам з інвалідністю" і державну соціальну допомогу відповідно до Закону України "Про державну соціальну допомогу особам з інвалідністю з дитинства та дітям з інвалідністю").

Згідно з п. 45 Порядку у разі виникнення відповідно до законодавства права на пенсію в період одержання соціальної допомоги за бажанням особи їй виплачується соціальна допомога або призначається пенсія.

Як встановлено судом, відповідно до копії заяви про призначення усіх видів соціальної допомоги, компенсацій, субсидій та пільг ОСОБА_2 08 лютого 2016 року звернувся до Сумської РДА з вищезазначеною заявою. ОСОБА_2 підтвердив своїм підписом, що в разі зміни обставин, які можуть вплинути на отримання соціальної допомоги, компенсації, субсидій та пільг зобов`язується повідомити органи праці та соціального захисту населення. Про відмову в призначені або припинені виплати призначеної соціальної допомоги та/або повернення надміру нарахованих коштів у разі подання неповних чи недостовірних відомостей про доходи та майновий стан сім`ї його попереджено (а.с.4).

Листом №723/03-33 від 12 лютого 2016 року Управління Пенсійного фонду України в Сумському районі Сумської області повідомлено, що ОСОБА_2 призначена пенсія по втраті годувальника з 13 січня 2016 року довічно (а.с.7).

Відповідно до копії рішення Управління соціального захисту населення Сумської районної державної адміністрації від 18 лютого 2016 року ОСОБА_2 відповідно до ЗУ «Про державну соціальну допомогу інвалідам з дитинства та дітям-інвалідам» з 08 лютого 2016 року призначено соціальну допомогу довічно. Також в рішенні зазначено, що вже отримує пенсію по втраті годувальника (а.с.5).

Рішенням управління від 02 травня 2023 року припинено з 03 червня 2021 року ОСОБА_2 , жителю АДРЕСА_1 , виплату державної соціальної допомоги особам з інвалідністю з дитинства та дітям з інвалідністю в зв`язку із оформленням пенсії за віком з 03 червня 2021 року (а.с.8).

Також, позивачем надано розрахунок розміру переплат коштів по державній допомозі ОСОБА_2 , за о/р № НОМЕР_1 за період з 03 червня 2021 року по 30 квітня 2023 року, з якої вбачається, що загальний розмір переплат становить 46123,07 грн (а.с.9).

З листа Головного управління Пенсійного фонду України в Сумській області від 14 квітня 2024 року вбачається, що ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , який мешкає за адресою: АДРЕСА_1 , перебуває на обліку в Головному управлінні Пенсійного фонду України в Сумській області та отримує пенсію за віком відповідно до ЗУ «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» з 03 червня 2021 року безтірміново. Також, ОСОБА_2 отримував пенсію у зв`язку з втратою годувальника відповідно до ЗУ «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби» з 02 січня 1992 року по 02 червня 2021 року (а.с.10).

Відповідно до ст.1 ЗУ «Про державну соціальну допомогу інвалідам з дитинства та дітям-інвалідам» особам з інвалідністю з дитинства та дітям з інвалідністю, які мають одночасно право на державну соціальну допомогу відповідно до цього Закону, на пенсію та на державну соціальну допомогу згідно ізЗаконом України"Про державну соціальну допомогу особам, які не мають права на пенсію, та особам з інвалідністю", призначається за вибором осіб з інвалідністю з дитинства (законних представників осіб з інвалідністю з дитинства, визнаних недієздатними, та дітей з інвалідністю) державна соціальна допомога відповідно до цього Закону або пенсія чи державна соціальна допомога згідно із Законом України "Про державну соціальну допомогу особам, які не мають права на пенсію, та особам з інвалідністю". При цьому, якщо особа з інвалідністю з дитинства або дитина з інвалідністю має право на пенсію у зв`язку з втратою годувальника (державну соціальну допомогу дитині померлого годувальника, передбачену Законом України "Про державну соціальну допомогу особам, які не мають права на пенсію, та особам з інвалідністю") і державну соціальну допомогу відповідно до цього Закону, ці виплати призначаються одночасно.

Тобто, із зазначеної статті вбачається, що особа має право отримувати соціальну допомогу відповідно до ЗУ «Про державну соціальну допомогу інвалідам з дитинства та дітям-інвалідам» одночасно з пенсією у зв`язку з втратою годувальника, однак в разі отримання пенсії за віком право на вказану допомогу втрачається.

Згідно з ч.1ст.1212 ЦК Україниособа, яка набула майно або зберегла його у себе за рахунок іншої особи (потерпілого) без достатньої правової підстави (безпідставно набуте майно), зобов`язана повернути потерпілому це майно. Особа зобов`язана повернути майно і тоді, коли підстава, на якій воно було набуте, згодом відпала.

Зобов`язання з безпідставного набуття (придбання) майна виникають за наявності трьох умов: 1) має місце набуття або збереження майна; 2) вказане набуття або збереження майна здійснено за рахунок іншої особи; 3) має місце відсутність правової підстави для набуття або збереження майна за рахунок іншої особи (відсутність положень закону, адміністративного акта, правочину або інших підстав, передбаченихст. 11 ЦК України).

Відповідно до п.1 ч.1ст.1215 ЦК Українине підлягають поверненню безпідставно набуті: заробітна плата і платежі, що прирівнюються до неї, пенсії, допомоги, стипендії, відшкодування шкоди, завданої каліцтвом, іншим ушкодженням здоров`я або смертю, аліменти та інші грошові суми, надані фізичній особі як засіб до існування, якщо їх виплата проведена фізичною або юридичною особою добровільно, за відсутності рахункової помилки з її боку і недобросовісності з боку набувача.

Отже, законодавцем передбачені два винятки із цього правила: по-перше, якщо виплата відповідних грошових сум є результатом рахункової помилки зі сторони особи, яка проводила таку виплату; по-друге, у разі недобросовісності зі сторони набувача виплати.

Відповідно до сталої судової практики, добросовісність є оціночним поняттям, яке передбачає собою сумлінну, чесну поведінку набувача, відсутність з його боку мети зловживати наданим правом, тоді як недобросовісність, навпаки, може проявлятися у зловживанні правом у власних інтересах та на шкоду інтересам іншій особі, несумлінне ставлення до власних обов`язків тощо, тобто така поведінка має бути умисна та переслідувати конкретну мету.

Згідно з абзацами 5-7 пункту 26 Порядку призначення і виплати державної соціальної допомоги особам з інвалідністю з дитинства та дітям з інвалідністю №79, якщо отримувачем приховано чи подано недостовірні дані або органом соціального захисту населення отримано інформацію про обставини, що вплинули на встановлення права на призначення державної соціальної допомоги, надбавки на догляд та визначення їх розміру, що призвело до надмірних виплат коштів, органи соціального захисту населення: визначають обсяг надміру виплачених коштів з місяця призначення державної соціальної допомоги, надбавки на догляд та встановлюють строки їх повернення залежно від матеріального стану отримувача;повідомляють отримувачу про обсяг надміру виплачених коштів та строки їх повернення.

Згідно з висновком, до якого дійшла колегія суддів Великої Палати Верховного Суду у постанові від 16 січня 2019 року. прийнятій за результатами розгляду справи №753/15556/15 (провадження № 14-445цс18), правильність здійснених розрахунків, за якими була проведена виплата, а також добросовісність набувача презюмуються, і відповідно тягар доказування наявності рахункової помилки та недобросовісності набувача покладається на платника відповідних грошових сум.

14 липня 2023 року складено Акт про здійснення заходів щодо повернення виявлених переплат державних соціальних допомог у складі головного спеціаліста відділу грошових виплат і компенсацій УСЗН Сумської РДА Зінченко О.О., головного спеціаліста відділу грошових виплат і компенсацій УСНЗ Сумської РДА Бєлоконь Т. Г., головного спеціаліста відділу грошових виплат і компенсацій УСЗН Сумської РДА Міхно Ю.В. про те, що ОСОБА_3 неодноразово телефонувала на номер НОМЕР_2 , повідомила про суму переплат, причину виникнення переплат та про можливість внесення коштів частинами. З переплатою бюджетних коштів допомоги заявник не згоден, поводився агресивно, використовував образливі слова, погрожував (а.с.11).

27 листопада 2023 на адресу відповідача ОСОБА_2 направлено повідомлення №01-17/6846 про відшкодування коштів по переплаченій допомозі в розмірі 46123,07 грн та попереджено, що у разі неповернення надміру виплачених коштів добровільно, питання про примусове стягнення буде вирішуватися у судовому порядку з віднесенням судового збору на його рахунок (а.с.11а).

Згідно із ч.1ст.81 ЦПК Україникожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених цим Кодексом.

Відповідно до ч. 6ст. 81 ЦПК Українидоказування не може гуртуватися на припущеннях.

Отже, виходячи з вищевикладеного, заявлені позовні вимоги підлягають задоволенню в частині стягнення надміру нарахованих сум державної допомоги за період з червня 2021 по квітень 2023 року, що становить 46123,07 грн.

Виходячи зіст.141 ЦПК України, з відповідача на користь позивача підлягає стягненню судовий збір у розмірі 3028, 00 грн.

На підставі викладеного, згідно зі ст. ст.253-267,526,530,536,654,1054 Цивільного кодексу України, керуючись ст. ст.12,13,76,141,258,259,265,268 Цивільного процесуального кодексу України, суд

В И Р І Ш И В :

Позовні вимоги Управління соціального захисту населення Сумської районної державної адміністрації задовольнити.

Стягнути з ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , зареєстрованого АДРЕСА_1 , РНОКПП: НОМЕР_3 на користь Управління соціального захисту населення Сумської районної державної адміністрації (код ЄДРПОУ: 03198020, Сумська область, м. Суми, вул. Іллінська, буд. 97) суму матеріального збитку в розмірі 46123 (сорок шість тисяч сто двадцять три) грн 07 коп та 3028 (три тисячі двадцять вісім) грн 00 коп судових витрат у справі.

Рішення суду може бути оскаржено до Сумського апеляційного суду шляхом подання апеляційної скарги протягом тридцяти днів з дня складення рішення.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Повний текст рішення виготовлено 30 серпня 2024 року.

Суддя І.Г. Вортоломей

СудСумський районний суд Сумської області
Дата ухвалення рішення27.08.2024
Оприлюднено02.09.2024
Номер документу121284746
СудочинствоЦивільне
КатегоріяСправи у спорах про недоговірні зобов’язання, з них про відшкодування шкоди, з них

Судовий реєстр по справі —587/2716/24

Рішення від 27.08.2024

Цивільне

Сумський районний суд Сумської області

Вортоломей І. Г.

Рішення від 27.08.2024

Цивільне

Сумський районний суд Сумської області

Вортоломей І. Г.

Рішення від 27.08.2024

Цивільне

Сумський районний суд Сумської області

Вортоломей І. Г.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні