Рішення
від 12.12.2007 по справі 05/400-07
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХАРКІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

05/400-07

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХАРКІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

Держпром, 8-й під'їзд, майдан Свободи, 5, м. Харків, 61022,  

тел. приймальня (057) 705-14-50, тел. канцелярія 705-14-41, факс 705-14-41


РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"12" грудня 2007 р.                                                            Справа № 05/400-07

вх. № 10795/6-05

Суддя господарського суду Ольшанченко В.І.

при секретарі судового засідання Єрьоміна О.Ю.

за участю представників сторін:

прокурора - пом. прокурора Шевцової К.В. (посвідчення №132 від 02.08.06 р.), позивача - Перця В.С. (довіреність від 01.08.07 р.),  відповідача - не з'явився,

розглянувши справу за позовом  Харківського міжрайонного природоохоронного прокурора в інтересах держави, в особі Державної екологічної інспекції в Харківській області (м. Харків)  

до  Приватного підприємства "Карат - СТО" (м. Харків)  

про стягнення 8820,00 грн.,

ВСТАНОВИВ:

За уточненою позивачем позовною заявою прокурор просить стягнути з відповідача на користь держави на розрахунковий рахунок Харківської міської ради шкоду, заподіяну самовільною порубкою дерев, в сумі 8820,00 грн. Свої позовні вимоги обґрунтовує тим, що на початку серпня 2007 року без дозволу органів місцевого самоуправління, акту обстеження зелених насаджень погодженого з працівниками державного управління охорони навколишнього природного середовища в Харківській області, за відсутності ордера на знесення дерев, працівниками відповідача самовільно знищені зелені насадження по вулиці Старошишківській, 6, Київського району в місті Харкові в кількості 20 дерев, посилаючись при цьому на ст.1166 ЦК України, ст.ст. 10, 40 Закону України "Про рослинний світ", ст.ст. 37, 47, 68, 69 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища", ст. 16 Закону України "Про благоустрій населених пунктів".

Прокурор підтримує уточнені позовні вимоги позивача в повному обсязі.

Позивач підтримує уточнені позовні вимоги в повному обсязі.

Відповідач відзив на позов і витребувані судом документи не надав. Представник відповідача в судове засідання не з'явився, про причини неявки суду не повідомив, хоча відповідач був повідомлений про день, час та місце розгляду справи.

Справа розглядається за наявними в ній матеріалами, відповідно до ст. 75 ГПК України.

Дослідивши матеріали справи та вислухавши пояснення прокурора і представника позивача, суд встановив наступне.

Відповідно до ст. 13 Конституції України земля, її надра, атмосферне повітря, водні та інші природні ресурси, які знаходяться в межах території України, природні ресурси її континентального шельфу, виключної (морської) економічної зони є об'єктами права власності Українського народу. Від імені Українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених Конституцією.

Згідно з підпунктом „з" ст. 20 Закону України „Про охорону навколишнього природного середовища" подання позовів про відшкодування збитків і втрат, заподіяних в результаті порушення законодавства про охорону навколишнього природного середовища, відноситься до компетенції спеціально уповноваженого центрального органу виконавчої влади з питань екології та природних ресурсів і його органів на місцях, яким є Державна екологічна інспекція в Харківській області.

Актом перевірки дотримання вимог природоохоронного законодавства від 06 серпня 2007 року № 05-12-106, складеним уповноваженим представником позивача на підставі звернення громадянки Богиної С.А., встановлений факт знесення 20 дерев вздовж будинку по вулиці Старошишківській, 6 міста Харкова. Відповідно до Розрахунку № 05-12-177 від 14.11.07 року, загальна сума збитку за знесення 20 дерев склала 8820,00 грн. Розрахунок збитку був виконаний відповідно до Додатку 1 „Такс для обчислення розміру шкоди, заподіяної внаслідок знищення або пошкодження дерев”, затверджених Постановою КМУ від 08.04.1999 року № 559. Застосування даної Постанови КМУ передбачено ч. 4 п. 10 ст. 42 Закону України „Про благоустрій населених пунктів", в якій говориться, що шкода, завдана внаслідок порушення законодавства з питань благоустрою населених пунктів, підлягає компенсації у розмірах, які визначаються на підставі затверджених у встановленому порядку такс, методик, розрахунків щодо обрахування шкоди.

Відповідно до листа Київського РВ ГУМВС України в Харківській області, співробітниками міліції встановлено, що дерева знесені робітниками Приватного підприємства „Карат-СТО". Як вбачається з пояснення директора ПП „Карат - СТО" Голуба Віктора Івановича, 03.08.2007 року до нього звернулися невідомі особи, які надали лист Київського райвиконкому, в якому було вказано, що тополі по вул. Старошишківській, 6 включені до плану роботи по зносу дерев на 2007 рік. Після цього, за вказівкою Голуба В.І., зазначені 20 дерев було зрізано співробітниками ПП „Карат — СТО".

Згідно п. 3.1. Правил утримання зелених насаджень у населених пунктах України (надалі - Правил), затверджених Наказом Міністерством будівництва, архітектури та житлово-комунального господарства від 10.04.2006 р. № 105, до об'єктів благоустрою у сфері зеленого господарства населених пунктів належать зелені насадження прибудинкової території.

Харківське міське управління земельних ресурсів в листі № 3856 від 05.11.07 р. підтвердило, що земельна ділянка, на якій були спиляні дерева, належить до земель запасу і правоустановчі документи на право власності чи користування землею в земельному кадастрі не обліковуються.

Відповідно до п. 4.2. Правил на об'єктах благоустрою зеленого господарства забороняється самовільно пошкоджувати дерева.

Стаття 10 Закону України „Про рослинний світ" встановлює, що спеціальне використання природних рослинних ресурсів здійснюється за дозволом юридичними або фізичними особами для задоволення їх виробничих та наукових потреб, а також з метою отримання прибутку від реалізації цих ресурсів або продуктів їх переробки.

Згідно ст. 16 Закону України „Про благоустрій населених пунктів" на об'єктах благоустрою забороняється, зокрема самовільно висаджувати та знищувати дерева, кущі тощо.

Відповідно до примітки 5 Додатку 1 „Такс для обчислення розміру шкоди, заподіяної внаслідок знищення або пошкодження дерев", затверджених Постановою КМУ від 08.04.1999 року № 559, до категорії знищених належать дерева та чагарники, зрубані без спеціального на те дозволу.

Відповідно до ст. 28 Закону України „Про благоустрій населених пунктів" видалення дерев, кущів, газонів і квітників здійснюється в порядку, затвердженому Кабінетом Міністрів України. Вказаний порядок визначений Постановою КМУ „Про затвердження Порядку видалення дерев, кущів, газонів і квітників у населених пунктах” від 01.08.2006 р. № 1045, згідно з якою „видалення зелених насаджень на території населеного пункту здійснюється за рішенням виконавчого органу міської, селищної, сільської ради (далі - компетентний орган) на підставі ордера.

Виходячи з положень даної Постанови КМУ ордер на видалення зелених насаджень видається після складення уповноваженою комісією акту обстеження насаджень, який погоджується з органом Мінприроди, наявності відповідного рішення про видалення зелених насаджень та оплати заявником відновлювальної вартості насаджень.

Відповідно до листа Державного управління охорони навколишнього природного середовища в Харківській області від 02.10.2007 р. № 04-03-3319 будь-яких документів щодо погодження видалення зелених насаджень по вул. Старошишківській, 6 Київського району м. Харкова до Державного управління охорони навколишнього природного середовища в Харківській області не надходило та не розглядалося. Виходячи з пояснень посадових осіб ПП „Карат-СТО" , - директора Голуба В.І. та головного бухгалтера Бистрової О.А., ордер на видалення дерев був відсутній.

Відсутність у відповідача законних підстав для знесення вказаних дерев також підтверджується листом Виконавчого комітету Київської районної ради м. Харкова № 03313 від 23.11.07 р. про те, що рішення про надання дозволу на знесення зелених насаджень по вул. Старошишківській, 6 не приймалось, листом Спеціалізованого комунального підприємства „Харківзеленбуд” № 1814 від 21.11.07 р. про те, що ніяких дозвільних документів на знесення дерев по вул. Старошишківській, 6 не видавалось, а також листом юридичного департаменту Харківської міської ради № 5638/06 від 06.12.07 р. про те, що Виконавчим комітетом Харківської міської ради  рішення про надання дозволу на видалення зелених насаджень по вул. Старошишківській, 6 м. Харкова не приймалося та ордер не видавався.

Посилання директора та головного бухгалтера ПП „Карат - СТО" на „прохання" невідомих осіб, на підставі яких і були зрубані дерева суд не приймає до уваги, оскільки відповідачем не було представлено договору на виконання робіт, акту прийому-здавання робіт, тощо, а тому не було достатніх правових підстав для проведення робіт по знесенню дерев.

Таким чином, в результаті незаконних дій працівників ПП „Карат - СТО", які здійснили самовільну порубку дерев, ПП „Карат - СТО" повинно нести відповідальність за порушенні норм природоохоронного законодавства в частині охорони зелених насаджень у межах міст та інших населених пунктів, а саме майнову відповідальність за пошкодження зелених насаджень згідно ст. 1172 ЦК України.

Виходячи з положень ст. 1166 Цивільного Кодексу України "Майнова шкода, завдана неправомірними рішеннями, діями чи бездіяльністю особистим немайновим правам фізичної або юридичної особи, а також шкода, завдана майну фізичної або юридичної особи, відшкодовується в повному обсязі особою, яка її завдала; особа, яка завдала шкоди, звільняється від її відшкодування, якщо вона доведе, що шкоди завдано не з її вини".

Відповідно до ст. 40 Закону України „Про рослинний світ", ст. 16 Закону України „Про благоустрій населених пунктів" особи, винні у протиправному знищенні або пошкодженні об'єктів рослинного світу, несуть дисциплінарну, адміністративну, цивільно-правову або кримінальну відповідальність.

Відповідно до частин 4, 5 ст. 68 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища" підприємства, установи, організації та громадяни зобов'язані відшкодовувати шкоду, заподіяну ними внаслідок порушення законодавства про охорону навколишнього природного середовища, в порядку та розмірах, встановлених законодавством України. Застосування заходів дисциплінарної, адміністративної або кримінальної відповідальності не звільняє винних від компенсації шкоди, заподіяної забрудненням навколишнього природного середовища та погіршенням якості природних ресурсів.

Згідно ст. 69 даного Закону шкода, заподіяна внаслідок порушення законодавства про охорону навколишнього природного середовища, підлягає компенсації, як правило, в повному обсязі без застосування норм зниження розміру стягнення та незалежно від збору за забруднення навколишнього природного середовища та погіршення якості природних ресурсів.

Відповідач не надав суду доказів правомірного знесення дерев або відшкодування шкоди державі в сумі 8820,00 грн.

Зважаючи на вищевикладене та враховуючи доведеність факту порушення відповідачем чинного законодавства, прямого причинного зв'язку та розміру шкоди, суд знаходить позов обґрунтованим і підлягаючим задоволенню в повному обсязі.

Відповідно до статті 49 Господарського процесуального кодексу України з відповідача належить стягнути на користь державного бюджету України державне мито у розмірі, передбаченому статтею 3 Декрету Кабінету Міністрів України “Про державне мито”, що становить 102,00 грн. та 118,00 грн. витрат на інформаційно-технічне забезпечення судового процесу.

Керуючись ст.ст. 1166, 1172 Цивільного Кодексу України, ст.ст. 20, 68, 69 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища", до ст.ст. 10, 40 Закону України „Про рослинний світ", ст.ст. 16, 28, 42 Закону України „Про благоустрій населених пунктів", Постановою Кабінету Міністрів України „Про затвердження Порядку видалення дерев, кущів, газонів і квітників у населених пунктах” від 01.08.2006 р. № 1045, Постановою Кабінету Міністрів України від 08.04.1999 р. № 559, п. 3.1. Правил утримання зелених насаджень у населених пунктах України, затверджених Наказом Міністерством будівництва, архітектури та житлово-комунального господарства від 10.04.2006 р. № 105, ст.ст. 32-34, 43, 44, 49, 75, 82-85 ГПК України, суд -

ВИРІШИВ:

Позов задовольнити повністю.

Стягнути з Приватного підприємства „Карат – СТО” (61045 м. Харків, вул. Клочковська, 224, кв. 67. Код ЄДРПОУ № 34389663. П/р № 26009060014681 в ХГРУ „Приватбанк”, МФО 351533) до державного бюджету України (одержувач коштів - ВДК в Київському районі, код ЄДРПОУ № 24134573, р/р № 33115331700004 в ГУДКУ в Харківській області, МФО 851011, код бюджетної класифікації 24062100) шкоду, заподіяну незаконним знесенням зелених насаджень, в сумі 8820,00 грн.

Видати наказ після набрання рішенням законної сили.

Стягнути з Приватного підприємства „Карат – СТО” (61045 м. Харків, вул. Клочковська, 224, кв. 67. Код ЄДРПОУ № 34389663. П/р № 26009060014681 в ХГРУ „Приватбанк”, МФО 351533) до державного бюджету України (одержувач коштів - УДК у м. Харкові, код ЄДРПОУ № 24134490, р/р № 31110095700002 в ГУДКУ у Харківській області, МФО 851011, код бюджетної класифікації 22090200, символ звітності банку 095) державне мито в сумі 102,00 грн.

Видати наказ після набрання рішенням законної сили.

Стягнути з Приватного підприємства „Карат – СТО” (61045 м. Харків, вул. Клочковська, 224, кв. 67. Код ЄДРПОУ № 34389663. П/р № 26009060014681 в ХГРУ „Приватбанк”, МФО 351533) на користь державного бюджету України (одержувач коштів  -  УДК у м. Харкові, код ЄДРПОУ № 24134490, р/р № 31213259700002 в ГУДКУ у Харківській області, МФО 851011, код бюджетної класифікації 22050000,символ звітності банку 259) витрати на інформаційно-технічне забезпечення судового процесу в сумі 118,00 грн.

Видати наказ після набрання рішенням законної сили.

Суддя                                                                                            Ольшанченко В.І.

СудГосподарський суд Харківської області
Дата ухвалення рішення12.12.2007
Оприлюднено21.12.2007
Номер документу1212913
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —05/400-07

Ухвала від 18.09.2017

Господарське

Господарський суд Харківської області

Ольшанченко В.І.

Рішення від 12.12.2007

Господарське

Господарський суд Харківської області

Ольшанченко В.І.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні