ВОЛИНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
29 серпня 2024 року ЛуцькСправа № 140/5142/24
Волинський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого - судді Костюкевича С.Ф.,
розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження у письмовому провадженні адміністративну справу за позовом Волинського обласного відділення Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю до Товариства з обмеженою відповідальністю «Бренвель» про стягнення адміністративно-господарських санкцій та пені,
ВСТАНОВИВ:
Волинське обласне відділення Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю звернулось з позовною заявою до Товариства з обмеженою відповідальністю «Бренвель» про стягнення 258 484,50 грн, в тому числі: 255 520,41 грн адміністративно-господарських санкцій та 2 964,09 грн пені.
Позовні вимоги обґрунтовані тим, що всупереч вимогам частини першої статті 19 Закону України Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні від 21.03.1991 №875-ХІІ (далі Закон №875-ХІІ) відповідачем у 2023 році не забезпечено норматив робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю в кількості 3 особи. Сума адміністративно-господарських санкцій за невиконання нормативу робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю становить 255 520,41 грн, яка відповідачем в добровільному порядку не була сплачена. За несвоєчасну сплату адміністративно-господарських санкцій відповідачу нарахована пеня в сумі 2 964,09 грн, яку позивач просить стягнути з відповідача із сумою адміністративно-господарських санкцій в примусовому порядку.
Ухвалою Волинського окружного адміністративного суду від 20.05.2024 прийнято позовну заяву до розгляду, відкрито провадження у справі за вказаним позовом та ухвалено розгляд справи проводити за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін відповідно до статті 262 КАС України.
У відзиві на позовну заяву, поданому до суду 04.06.2024, представник відповідача позовні вимоги не визнав, посилаючись на те, що ТзОВ «Бренвель» виконано всі можливі та передбачені Законом №875-ХІІ заходи по створенню робочих місць для осіб з інвалідністю та їх працевлаштування, а тому відсутні будь-які підстави для застосування до нього адміністративно-господарських санкцій.
Протягом 2023 року Товариство подавало до місцевого центру зайнятості звіти «Інформація про попит на робочу силу (вакансії)» форма № З-ПН) (надалі - звіт № 3-ПН) з вакансіями для особи з інвалідністю та за направленням Луцького міського центру зайнятості працевлаштовано 19 осіб з інвалідністю, що підтверджується Наказами про прийняття на роботу, довідками форми №157-1, повідомленнями про прийняття працівника на роботу, а саме: ОСОБА_1 , посада- машиніст (кочегар) котельні; ОСОБА_2 , посада- машиніст (кочегар) котельні; ОСОБА_3 , посада- підсобний робітник; ОСОБА_4 , посада- машиніст (кочегар) котельні; ОСОБА_5 , посада - машиніст (кочегар) котельні; ОСОБА_6 , посада-директор; ОСОБА_7 , посада- машиніст (кочегар) котельні; ОСОБА_8 , посада- підсобний робітник; ОСОБА_9 , посада - оператор устаткування з перероблення деревини; ОСОБА_10 , посада-сортувальник матеріалів та виробів з деревини; ОСОБА_11 , посада- підсобний робітник; ОСОБА_12 , посада- підсобний робітник; ОСОБА_13 , посада- підсобний робітник; ОСОБА_14 , посада - сортувальник матеріалів та виробів з деревини; ОСОБА_15 , посада - верстатник деревообробних верстатів; ОСОБА_16 , посада -підсобний робітник; ОСОБА_17 , посада- підсобний робітник; ОСОБА_18 , посада- підсобний робітник; ОСОБА_19 , посада- верстатник деревообробних верстатів.
Зазначив, що згідно норм Закону № 875 обов`язок роботодавців створити робочі місця для осіб з інвалідністю не супроводжується обов`язком їх пошуку. Зазначений Закон покладає на підприємство обов`язок створити (пристосувати) належним чином робочі місця для працевлаштування осіб з інвалідністю і повідомити про це органи, перелічені в ч. 1 ст. 18 Закону, а ті, у свою чергу, зобов`язані направити підприємству на працевлаштування інвалідів. Враховуючи наведене, просить в задоволенні позову відмовити повністю.
Враховуючи вимоги статті 262 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) судом розглянуто дану справу за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні).
Дослідивши матеріали справи, суд приходить до висновку, що позовні вимоги не підлягають до задоволення з огляду на таке.
Судом встановлено, що ТзОВ «Бренвель» зареєстроване як юридична особа 07.12.2009, що підтверджується витягом з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань.
Як вбачається з матеріалів справи, а саме Витягу з централізованого банку даних з проблем інвалідності, середньооблікова чисельність працюючих у 2023 році у відповідача фактично складала 277 осіб, з них середньооблікова кількість штатних працівників, яким відповідно до чинного законодавства встановлена інвалідність, становила 8 осіб.
Фонд оплати праці штатних працівників відповідача у 2023 році становив 23 593 051,51 грн.
При цьому, кількість інвалідів штатних працівників, які повинні працювати на робочих місцях, створених відповідно до вимог статті 19 Закону №875-ХІІ, повинна складати 11 осіб.
Претензією ВОВ Фонду соцзахисту осіб з інвалідністю проінформувало Волинський обласний навчально-курсовий комбінат про обов`язок сплатити адміністративно-господарські санкції у розмірі 255 520,41 грн та пеню в розмірі 2 964,09 грн (за 1 день сума пені становить 102,21 грн) станом на 14.05.2024 та роз`яснило порядок нарахування пені за порушення термінів сплати.
У вказаний строк відповідачем адміністративно-господарські санкції в добровільному порядку сплачені не були.
У зв`язку з несплатою відповідачем адміністративно-господарських санкцій у встановлений термін, відповідно до статті 20 Закону №875-ХІІ відповідачу нарахована пеня в сумі 2 964,09 грн, що підтверджується розрахунком сум адміністративно-господарських санкцій.
В 2023 році ТзОВ «Бренвель» забезпечено права осіб з інвалідністю на працевлаштування, яке полягає у забезпеченні середньооблікової чисельності працюючих осіб з інвалідністю відповідно до установленого нормативу, зокрема, у 2023 році Товариство перебуває в трудових відносинах з 19 особами, які мають інвалідність: ОСОБА_1 , посада- машиніст (кочегар) котельні; ОСОБА_2 , посада- машиніст (кочегар) котельні; ОСОБА_3 , посада- підсобний робітник; ОСОБА_4 , посада- машиніст (кочегар) котельні; ОСОБА_5 , посада - машиніст (кочегар) котельні; ОСОБА_6 , посада-директор; ОСОБА_7 , посада- машиніст (кочегар) котельні; ОСОБА_8 , посада- підсобний робітник; ОСОБА_9 , посада - оператор устаткування з перероблення деревини; ОСОБА_10 , посада-сортувальник матеріалів та виробів з деревини; ОСОБА_11 , посада- підсобний робітник; ОСОБА_12 , посада- підсобний робітник; ОСОБА_13 , посада- підсобний робітник; ОСОБА_14 , посада - сортувальник матеріалів та виробів з деревини; ОСОБА_15 , посада - верстатник деревообробних верстатів; ОСОБА_16 , посада -підсобний робітник; ОСОБА_17 , посада- підсобний робітник; ОСОБА_18 , посада- підсобний робітник; ОСОБА_19 , посада- верстатник деревообробних верстатів.
При вирішенні спору суд керується такими нормативно-правовими актами.
Згідно з частинами першою та другою статті 19 Закону №875-ХІІ для підприємств, установ, організацій, у тому числі підприємств, організацій громадських об`єднань осіб з інвалідністю, фізичних осіб, які використовують найману працю, установлюється норматив робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю у розмірі чотирьох відсотків середньооблікової чисельності штатних працівників облікового складу за рік, а якщо працює від 8 до 25 осіб, - у кількості одного робочого місця. Підприємства, установи, організації, у тому числі підприємства, організації громадських об`єднань осіб з інвалідністю, фізичні особи, які використовують найману працю, самостійно розраховують кількість робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю відповідно до нормативу, встановленого частиною першою цієї статті, і забезпечують працевлаштування осіб з інвалідністю. При розрахунках кількість робочих місць округлюється до цілого значення.
Отже, Законом передбачені гарантії соціального захисту осіб з інвалідністю шляхом встановлення особливих вимог щодо організації робочого місця для такої особи та покладення на підприємства обов`язку забезпечувати для осіб з інвалідністю належні та безпечні умови праці з урахуванням медичних показань.
Частиною першою статті 20 Закону №875-ХІІ визначено, що підприємства, установи, організації, у тому числі підприємства, організації громадських об`єднань осіб з інвалідністю, фізичні особи, які використовують найману працю, де середньооблікова чисельність працюючих осіб з інвалідністю менша, ніж установлено нормативом, передбаченим статтею 19 цього Закону, щороку сплачують відповідним відділенням Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю адміністративно-господарські санкції, сума яких визначається в розмірі середньої річної заробітної плати на відповідному підприємстві, в установі, організації, у тому числі на підприємстві, в організації громадських об`єднань осіб з інвалідністю, у фізичної особи, яка використовує найману працю, за кожне робоче місце, призначене для працевлаштування особи з інвалідністю і не зайняте особою з інвалідністю. Для підприємств, установ, організацій, у тому числі підприємств, організацій громадських об`єднань осіб з інвалідністю, фізичних осіб, де працює від 8 до 15 осіб, розмір адміністративно-господарських санкцій за робоче місце, призначене для працевлаштування особи з інвалідністю і не зайняте особою з інвалідністю, визначається в розмірі половини середньої річної заробітної плати на відповідному підприємстві, в установі, організації, у тому числі на підприємстві, в організації громадських об`єднань осіб з інвалідністю, у фізичної особи, яка використовує найману працю. Положення цієї частини не поширюється на підприємства, установи і організації, що повністю утримуються за рахунок коштів державного або місцевих бюджетів.
Відповідно до частин першої та третьої статті 18 Закону №875-ХІІ забезпечення прав осіб з інвалідністю на працевлаштування та оплачувану роботу, в тому числі з умовою про виконання роботи вдома, здійснюється шляхом їх безпосереднього звернення до підприємств, установ, організацій чи до державної служби зайнятості. Підприємства, установи, організації, фізичні особи, які використовують найману працю, зобов`язані виділяти та створювати робочі місця для працевлаштування осіб з інвалідністю, у тому числі спеціальні робочі місця, створювати для них умови праці з урахуванням індивідуальних програм реабілітації і забезпечувати інші соціально-економічні гарантії, передбачені законодавством, надавати державній службі зайнятості інформацію, необхідну для організації працевлаштування осіб з інвалідністю, і звітувати Фонду соціального захисту інвалідів про зайнятість та працевлаштування осіб з інвалідністю у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України та працевлаштування інвалідів у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.
Отже, обов`язки роботодавців стосовно забезпечення прав осіб з інвалідністю на працевлаштування полягають:
- у виділенні та створенні робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю, у тому числі спеціальних робочих місць;
- у створенні для них умов праці з урахуванням індивідуальних програм реабілітації;
- у забезпеченні інших соціально-економічних гарантій, передбачених чинним законодавством;
- у наданні державній службі зайнятості інформації, необхідної для організації працевлаштування осіб з інвалідністю;
- у звітуванні Фонду соціального захисту інвалідів про зайнятість та працевлаштування осіб з інвалідністю у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.
Відповідно до пункту 2 Порядку подання підприємствами, установами, організаціями та фізичними особами, що використовують найману працю, звітів про зайнятість і працевлаштування інвалідів та інформації, необхідної для організації їх працевлаштування, який затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 31.01.2007 №70, звіт про зайнятість і працевлаштування інвалідів роботодавці подають (надсилають рекомендованим листом) щороку до 1 березня відділенням Фонду, в яких вони зареєстровані, за формою, затвердженою Мінпраці за погодженням з Держкомстатом. Інформацію про наявність вільних робочих місць (вакантних посад) для працевлаштування інвалідів роботодавці подають центру зайнятості за місцем їх реєстрації як платників страхових внесків на загальнообов`язкове державне соціальне страхування на випадок безробіття за формою, затвердженою Мінпраці за погодженням з Держстатом.
Згідно з пунктом 4 частини третьої статті 50 Закону України Про зайнятість населення від 05.07.2012 №5067-VI (далі Закон №5067-VI) роботодавці зобов`язані своєчасно та в повному обсязі у порядку, затвердженому центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері зайнятості населення та трудової міграції, за погодженням з центральним органом виконавчої влади із забезпечення реалізації державної політики у галузі статистики, подавати територіальним органам центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері зайнятості населення та трудової міграції, інформацію про, зокрема, попит на робочу силу (вакансії).
Як випливає з вимог статті 18 Закону №875-ХІІ, до обов`язків органів державної служби зайнятості законодавцем віднесена організація працевлаштування осіб з інвалідністю, бо саме з цією метою роботодавці зобов`язані надавати державній службі зайнятості відповідну інформацію.
Отже, обов`язок підприємства зі створення робочих місць для осіб з інвалідністю не супроводжується його обов`язком займатися пошуком таких осіб для їх працевлаштування. Визначений Законом №875-ХІІ обов`язок роботодавця супроводжується створенням робочого місця для особи з інвалідністю та подання державній службі зайнятості відповідної інформації з метою пошуку особи з інвалідністю для працевлаштування на вакантне робоче місце.
Як слідує з матеріалів справи, відповідачем протягом 2023 року подано до Луцького міського центру зайнятості звіти «Інформація про попит на робочу силу (вакансії)» форми № 3-ПН) (надалі - звіт № 3-ПН) з вакансією для осіб з інвалідністю (агроном, майстер виробничої дільниці) та у 2023 році працевлаштовано 19 осіб, які мають інвалідність: ОСОБА_1 , посада- машиніст (кочегар) котельні; ОСОБА_2 , посада- машиніст (кочегар) котельні; ОСОБА_3 , посада- підсобний робітник; ОСОБА_4 , посада- машиніст (кочегар) котельні; ОСОБА_5 , посада - машиніст (кочегар) котельні; ОСОБА_6 , посада-директор; ОСОБА_7 , посада- машиніст (кочегар) котельні; ОСОБА_8 , посада- підсобний робітник; ОСОБА_9 , посада - оператор устаткування з перероблення деревини; ОСОБА_10 , посада-сортувальник матеріалів та виробів з деревини; ОСОБА_11 , посада- підсобний робітник; ОСОБА_12 , посада- підсобний робітник; ОСОБА_13 , посада- підсобний робітник; ОСОБА_14 , посада - сортувальник матеріалів та виробів з деревини; ОСОБА_15 , посада - верстатник деревообробних верстатів; ОСОБА_16 , посада -підсобний робітник; ОСОБА_17 , посада- підсобний робітник; ОСОБА_18 , посада- підсобний робітник; ОСОБА_19 , посада- верстатник деревообробних верстатів.
Судом встановлено факт виконання ТзОВ «Бренвель» нормативу по працевлаштуванню осіб з інвалідністю у 2023 році.
Разом з цим, фактів відмови зі сторони відповідача у працевлаштуванні осіб з інвалідністю за 2023 рік не встановлено.
Отже, судом встановлено, що відповідач виконав обов`язок по здійсненню заходів зі створення робочих місць для осіб з інвалідністю та працевлаштуванню таких осіб, покладений на Товариство законодавством повною мірою. Зокрема, відповідач створив робочі місця для осіб з інвалідністю, інформував центр зайнятості про наявність вакансій на підприємстві для осіб з інвалідністю та відповідно працевлаштовував осіб з інвалідністю.
Як свідчать матеріали справи, відповідач вжив всіх необхідних заходів для недопущення порушень вимог Закону №875-ХІІ при здійсненні господарської діяльності, оскільки, створивши робочі місця для осіб з інвалідністю, своєчасно інформував місцевий центр зайнятості про наявні вакантні місця для працевлаштування інвалідів та їх працевлаштування.
Аналогічна позиція викладена у постанові Восьмого апеляційного адміністративного суду 13.03.2023 у справі № 140/4827/22.
За вказаних обставин, суд дійшов висновку, що відповідачем були виконані вимоги Закону №875-ХІІ щодо вжиття заходів для працевлаштування осіб з інвалідністю, а тому відсутні підстави для застосування до товариства адміністративно-господарських санкцій.
Протилежного судом не встановлено.
Враховуючи, що ТзОВ «Бренвель» у 2023 році вжито своєчасних заходів, спрямованих на працевлаштування осіб з інвалідністю, при цьому позивач не надав суду доказів того, що товариство відмовляло особам з інвалідністю у прийнятті на роботу, несвоєчасно надавало державній службі зайнятості інформацію щодо наявності вакансій, необхідну для організації працевлаштування осіб з інвалідністю, або несвоєчасно звітувало Фонду соціального захисту інвалідів про зайнятість та працевлаштування осіб з інвалідністю у порядку, встановленому КМУ, а також працевлаштовано 19 осіб з інвалідністю, тому суд дійшов висновку про те, що у позивача не було правових підстав для застосування до відповідача адміністративно-господарських санкцій в сумі 258 484,50 грн, в тому числі: 255 520,41 грн адміністративно-господарських санкцій та 2 964,09 грн пені.
З врахуванням встановлених судом обставин справи та досліджених доказів, суд дійшов висновку, що позовні вимоги позивача є необґрунтованими та безпідставними, у зв`язку з чим у задоволенні адміністративного позову слід відмовити.
Керуючись статтями 243-246, 257, 262, 295 КАС України, суд
ВИРІШИВ:
В задоволенні адміністративного позову Волинського обласного відділення Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю до Товариства з обмеженою відповідальністю «Бренвель» про стягнення адміністративно-господарських санкцій та пені відмовити.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, встановленого статтею 295 КАС України. У разі подання апеляційної скарги рішення якщо його не скасовано, набирає законної сили після закінчення апеляційного розгляду справи.
Рішення може бути оскаржено в апеляційному порядку повністю або частково шляхом подання апеляційної скарги до Восьмого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складання повного судового рішення.
Суддя С.Ф. Костюкевич
Суд | Волинський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 29.08.2024 |
Оприлюднено | 02.09.2024 |
Номер документу | 121296412 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо управління, нагляду, контролю та інших владних управлінських функцій (призначення, перерахунку та здійснення страхових виплат) у сфері відповідних видів загальнообов’язкового державного соціального страхування, з них |
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Судова-Хомюк Наталія Михайлівна
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Судова-Хомюк Наталія Михайлівна
Адміністративне
Волинський окружний адміністративний суд
Костюкевич Сергій Федорович
Адміністративне
Волинський окружний адміністративний суд
Костюкевич Сергій Федорович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні