ІВАНО-ФРАНКІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"30" серпня 2024 р. справа № 300/3394/24
м. Івано-Франківськ
Івано-Франківський окружний адміністративний суд в складі головуючого судді Микитюка Р.В., розглянувши в порядку письмового провадження за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом Керівника Косівської окружної прокуратури в інтересах держави в особі Державної екологічної інспекції Карпатського округу, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні позивача Національний природний парк "Гуцульщина" до Космацької сільської ради Косівського району Івано-Франківської області про визнання протиправним та скасування рішення від 30.01.2024 №5-XXXIV/2024 "Різне. Розгляд заяв громадян. Про припинення діяльності НПП "Гуцульщина" (без вилучення) на території с. Космач"
ВСТАНОВИВ:
Керівник Косівської окружної прокуратури в інтересах держави в особі Державної екологічної інспекції Карпатського округу (далі також позивач), третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні позивача Національний природний парк "Гуцульщина" (далі також третя особа), 01.05.2024 звернувся до суду з позовною заявою до Космацької сільської ради Косівського району Івано-Франківської області (далі також - відповідач) про визнання протиправним та скасування рішення від 30.01.2021 №5-XXXIV/2024 "Різне. Розгляд заяв громадян. Про припинення діяльності НПП "Гуцульщина" (без вилучення) на території с. Космач".
В обґрунтування позовних вимог прокурор зазначив, що позивачем в ході вивчення рішень сесій Космацької сільської ради, які оприлюднено на офіційному сайті Космацької сільської ради Косівського району Івано-Франківської області встановлено, що 30.01.2024 відповідач рішенням від 30.01.2021 №5-XXXIV/2024 "Різне. Розгляд заяв громадян. Про припинення діяльності НПП "Гуцульщина" (без вилучення) на території с. Космач" припинив будь-яку діяльність НПП "Гуцульщина" без вилучення на території с. Космач". Позивач вважає зазначене рішення протиправним та просить його скасувати.
Ухвалою суду від 03.05.2024 прийнято позовну заяву до розгляду, відкрито провадження та вирішено здійснювати розгляд справи за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін, за наявними в ній матеріалами, встановлено відповідачу строк для подання відзиву на позовну заяву (а.с.130-131).
Вказана ухвала доставлена відповідачу до його електронного кабінету 03.05.2024 о 17:40, що підтверджується довідкою про доставку електронного листа (а.с. 133).
Суд зазначає, що відповідачем не було надано у строк, встановлений судом, відзиву на позовну заяву.
Відповідно до частини шостої статті 162 КАС України у разі ненадання відповідачем відзиву у встановлений судом строк без поважних причин суд вирішує справу за наявними матеріалами.
Третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні позивача Національний природний парк "Гуцульщина" скористалася своїм правом на подання пояснення. У даному поясненні зокрема зазначає, що відповідно до ст. 7 ЗУ "Про природно-заповідний фонд України" межі територій та об`єктів природно-заповідного фонду встановлюються в натурі відповідно до законодавства. До встановлення меж територій та об`єктів природно-заповідного фонду в натурі їх межі визначаються відповідно до проектів створення територій та об`єктів природно-заповідного фонду. На території с. Космач знаходиться 5509 га земель, які включені до складу НПП "Гуцульщина" без вилучення, з них 4398 га у Космацькому лісництві філії "Кутське лісове господарство" ДП Ліси України та 1111 га у Нижньовербівському лісництві РП "Райагроліс". Просила позов задовольнити.
Суд, розглянувши у відповідності до вимог статті 262 КАС України справу за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні), дослідивши в сукупності письмові докази, якими сторони обґрунтовують позовні вимоги та заперечення на позов, встановив такі обставини.
Косівською окружною прокуратурою в ході вивчення рішень сесій Космацької сільської ради, які оприлюднено на офіційному сайті https://kosmacka-gromada.gov.ua Космацької сільської ради Косівського району Івано-Франківської області встановлено, що 30 січня 2024 року Космацька сільська рада Косівського району Івано-Франківської області рішенням XXXIV сесії VIII скликання №5-XXXIV/2024 "Різне. Розгляд заяв громадян. Про припинення діяльності НПП "Гуцульщина" (без вилучення) на території с. Космач" припинила будь-яку діяльність НПП "Гуцульщина" без вилучення па території с. Космач.
Згідно преамбули Закону України "Про природно-заповідний фонд" природно-заповідний фонд становлять ділянки суші і водного простору, природні комплекси та об`єкти яких мають особливу природоохоронну, наукову, естетичну, рекреаційну та іншу цінність і виділені з метою збереження природної різноманітності ландшафтів, генофонду тваринного і рослинного світу, підтримання загального екологічного балансу та забезпечення фонового моніторингу навколишнього природного середовища.
Відповідно до ст. 3 вищевказаного Закону до природно-заповідного фонду України належать втому числі національні природні парки.
Згідно ст. 20 Закону "Про природно-заповідний фонд" національні природні парки є природоохоронними, рекреаційними, культурно-освітніми, науково-дослідними установами загальнодержавного значення, що створюються з метою збереження, відтворення і ефективного використання природних комплексів та об`єктів, які мають особливу природоохоронну, оздоровчу, історико-культурну, наукову, освітню та естетичну цінність. Ділянки землі та водного простору з усіма природними ресурсами та об`єктами вилучаються з господарського використання і надаються національним природним паркам у порядку, встановленому цим Законом та іншими актами законодавства України.
Відповідно до статті 43 Земельного кодексу України землі природно-заповідного фонду - це ділянки суші і водного простору з природними комплексами та об`єктами, що мають особливу природоохоронну, екологічну, наукову, естетичну, рекреаційну та іншу цінність, яким відповідно до Закону надано статус територій та об`єктів природно-заповідного фонду.
Згідно з статтею 44 Земельного кодексу України до земель природно-заповідного фонду включаються природні території та об`єкти (природні заповідники, національні природні парки, біосферні заповідники, регіональні ландшафтні парки, заказники, пам`ятки природи, заповідні урочища), а також штучно створені об`єкти (ботанічні сади, дендрологічні парки, зоологічні парки, парки-пам`ятки садово-паркового мистецтва).
Національний природний парк "Гуцульщина" (далі - НПП "Гуцульщина") створений з метою збереження, відтворення та раціонального використання унікальних природних комплексів Покутських Карпат, що мають важливе природоохоронне значення на території Косівського району Івано-Франківської області відповідно до Указу Президента України №456/2002 від 14 травня 2002 року та підпорядковується Міністерству екології та природних ресурсів України (а.с.26).
Вищевказаним указом установлено площу земель НПП "Гуцульщина" в розмірі 32 271 га, яким надано статус земель природно-заповідного фонду в тому числі 7 606 гектарів земель, що мають бути надані йому в постійне користування, та 24 665 гектарів земель, що включаються до його складу без вилучення у землекористувачів (а.с.27-28).
На виконання Указу Президента України та наказу Мінекоресурсів від 14.08.2002 №315 згідно акту приймання-передачі матеріальних цінностей від 23.08.2002 ДП "Кутське лісове господарство" передано НПП "Гуцульщина" лісовий фонд загальною площею 21562 га, з яких 6790 га передано у постійне користування НПП "Гуцульщина", а 14772 га передано НПП "Гуцульщина" без вилучення з користування державного підприємства (а.с.32-53).
Крім того, згідно вищевказаного акту передачі Косівським підприємством "Райагроліс" передано НПП "Гуцульщина" лісовий фонд загальною площею 10709 га, з яких 816 га, передано у постійне користування НПП "Гуцульщина", а 9893 га передано НПП "Гуцульщина" без вилучення з користування комунального господарства.
У тому числі, на території с. Космач знаходиться 5509 га земель, які включені до складу НПП "Гуцульщина" без вилучення, з них Космацьке лісництво філії "Кутське лісове господарство" ДП "Ліси України" 4398 га та Нижньоберезівське лісництво РП "Райагроліс" 1111 га.
На території без вилучення філія "Кутське лісове господарство" отримала охоронне зобов`язання №272 від 12.04.2023 та РП "Райагроліс" отримало охоронне зобов`язання №306 від 20.05.2011 (а.с.23-25).
У відповідності до вимог ч.3 ст. 24 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" органи місцевого самоврядування та їх посадові особи діють лише на підставі, в межах повноважень тау спосіб, передбачені Конституцією і законами України, та керуються у своїй діяльності Конституцією і законами України, актами Президента України, Кабінету Міністрів України, а в Автономній Республіці Крим - також нормативно-правовими актами Верховної Ради і Ради міністрів Автономної Республіки Крим, прийнятими у межах їхньої компетенції.
Відповідно до ст. 25 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" сільські, селищні, міські ради правомочні розглядати і вирішувати питання, віднесені Конституцією України, цим та іншими законами до їх відання.
5 відповідності до ч. 1 ст. 53 Закону України "Про природно - заповідний фонд" рішення про створення природних заповідників, національних природних парків, а також щодо інших територій та об`єктів природно-заповідного фонду загальнодержавного значення приймаються Президентом України.
Отже, з часу прийняття Указу Президента України "Про створення Національного природного парку "Гуцульщина" територіям, які включені до складу НПП "Гуцульщина" надано статус природно-заповідного фонду.
Космацькою сільською радою прийнято рішення від 30.01.2021 №5-XXXIV/2024 "Різне. "Розгляд заяв громадян. Про припинення діяльності НПП "Гуцульщина" (без вилучення) на території с. Космач" припинив будь-яку діяльність НПП "Гуцульщина" без вилучення на території с. Космач" (а.с.20).
Позивач вважає зазначене рішення протиправним, з метою захисту інтересів держави, позивач звернувся з даним позовом до суду та просить його скасувати.
Надаючи правову оцінку відносинам, що виникли між сторонами, суд виходить з такого.
Згідно ч.2 ст.19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
У відповідності до ст. 106 Конституції України - Президент України на основі та на виконання Конституції і законів України видає укази і розпорядження, які є обов`язковими до виконання на території України.
Відповідно до ст. 7 Закону України "Про природно заповідний фонд" землі природно-заповідного фонду - це ділянки суші і водного простору з природними комплексами та об`єктами, що мають особливу природоохоронну, екологічну, наукову, естетичну, рекреаційну та іншу цінність, яким відповідно до закону надано статус територій та об`єктів природно-заповідного фонду.
Землі природно-заповідного фонду України, а також землі територій та об`єктів, що мають особливу екологічну, наукову, естетичну, господарську цінність і є відповідно до статті 6 цього Закону об`єктами комплексної охорони, належать до земель природно-заповідного фонду та іншого природоохоронного або історико-культурного призначення.
На землях природно-заповідного фонду та іншого природоохоронного або історико-культурного призначення забороняється будь-яка діяльність, яка негативно впливає або може негативно впливати на стан природних та історико-культурних комплексів га об`єктів чи перешкоджає їх використанню за цільовим призначенням.
Межі територій та об`єктів природно-заповідного фонду встановлюються в натурі відповідно до законодавства. До встановлення меж територій та об`єктів природно-заповідного фонду в натурі їх межі визначаються відповідно до проектів створення територій та об`єктів природно-заповідного фонду.
Рішення про створення природних заповідників, національних природних парків, а також щодо інших територій та об`єктів природно-заповідного фонду загальнодержавного значення відповідно до ч. 1 ст. 53 Закону України "Про природно - заповідний фонд" приймаються Президентом України.
У статті 54 Закону України "Про природно заповідний фонд" вказано, що зміна меж, категорії та скасування статусу територій та об`єктів природно- заповідного фонду проводиться відповідно до статей 51-53 цього Закону за погодженням з центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування і реалізує державну політику у сфері охорони навколишнього природного середовища, на підставі відповідного експертною висновку.
Згідно ч.3 ст. 24 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" органи місцевого самоврядування та їх посадові особи діють лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією і законами України, та керуються у своїй діяльності Конституцією і законами України, актами Президента України, Кабінету Міністрів України.
Також, згідно ст. 25 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" сільські, селищні, міські ради правомочні розглядати і вирішувати питання, віднесені Конституцією України, цим та іншими законами до їх відання.
Статтею 26 цього ж Закону визначено перелік питань, які вирішуються виключно на пленарних засіданнях сільських, селищних, міських рад.
Відповідно до пункту 37 вказаної статті на пленарних засіданнях органів місцевого самоврядування приймаються рішення про організацію територій і об`єктів природно-заповідного фонду місцевого значення та інших територій, що підлягають особливій охороні; вносяться пропозиції до відповідних державних органів щодо оголошення природних та інших об`єктів, що мають екологічну, історичну, культурну або наукову цінність, пам`ятками природи, історії або культури, які охороняються законом, приймаються рішення про оголошення в місцях масового розмноження та вирощування потомства дикими тваринами "сезону тиші" з обмеженням господарської діяльності га добуванням об`єктів тваринного світу.
Згідно ч. ч. 1 і 2 ст. 18 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" відносини органів місцевого самоврядування з підприємствами, установами та організаціями, що не перебувають у комунальній власності відповідних територіальних громад, будуються на договірній і податковій основі та на засадах підконтрольності у межах повноважень, наданих органам місцевого самоврядування законом. З питань, віднесених до відання органів місцевого самоврядування, на їх вимогу підприємства, установи та організації, що не перебувають у комунальній власності відповідних територіальних громад надають відповідну інформацію.
Таким чином, Космацька сільська рада Косівського району Івано-Франківської області, прийнявши рішення від 30.01.2024 про припинення будь-якої діяльності НПП "Гуцульщина" (без вилучення) на території е. Космач, вийшла за межі своїх повноважень, оскільки Законом України "Про місцеве самоврядування в Україні" не передбачено повноважень органів місцевого самоврядування щодо припинення діяльності установ.
Вищевказане рішення суперечить вимогам Законів України "Про природно-заповідний фонд", "Про місцеве самоврядування в Україні", Указу Президента України "Про створення національного природного парку "Гуцульщина" є протиправним та підлягає скасуванню.
Згідно ч.1 ст.9 КАС України, розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості. Відповідно до ч.1 ст.77 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
Враховуючи вищевикладене, суд дійшов висновку про обґрунтованість заявлених позовних вимог та наявність підстав для їх задоволення.
Відносно розподілу судових витрат суд зазначає, що прокурор у даному випадку, звертаючись до суду з позовом, діяв як посадова особа органу державної влади, виступаючи в інтересах Держави Україна.
Відповідно до матеріалів справи підставою для звернення прокурора до суду слугував захист порушених інтересів держави у сфері охорони навколишнього природного середовища, зокрема визнання протиправним рішення відповідача від 30.01.2024 про припинення будь-якої діяльності НПП "Гуцульщина" без вилучення на території с. Космач.
Згідно частини 2 статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України під час задоволення позову суб`єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб`єкта владних повноважень, пов`язані із залученням свідків та проведенням експертиз.
Прокурор у даній справі є суб`єктом владних повноважень та виконує функції з представництва інтересів держави у суді, а тому суд дійшов висновку, що оскільки позивачем не надано доказів понесених витрат, пов`язаних із залученням свідків та проведенням експертиз, то судові витрати до стягнення з відповідача не належать.
На підставі статті 129-1 Конституції України, керуючись статтями 139, 241-246, 250 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
ВИРІШИВ:
позов Керівника Косівської окружної прокуратури в інтересах держави в особі Державної екологічної інспекції Карпатського округу (код ЄДРПОУ - 03530483, вул. Шевченка, 37, м. Косів, Косівський район, Івано-Франківська область, 78601), третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні позивача Національний природний парк "Гуцульщина" (код ЄДРПОУ - 26215347, вул. Дружби, 84, м. Косів, косівський район, Івано-Франківська область) доКосмацької сільської ради Косівського району Івано-Франківської області (код ЄДРПОУ - 41064139, вул. Т. Шевченка, 54, с. Космач, Косівський район, Івано-Франківська область, 78640) про визнання протиправним та скасування рішення від 30.01.2024 №5-XXXIV/2024 "Різне. Розгляд заяв громадян. Про припинення діяльності НПП "Гуцульщина" (без вилучення) на території с. Космач", - задовольнити.
Визнати протиправним та скасувати рішення 34-сесії Космацької сільської ради Косівського району Івано-Франківської області (код ЄДРПОУ - 41064139, вул. Т. Шевченка, 54, с. Космач, Косівський район, Івано-Франківська область, 78640) восьмого скликання від 30.01.2024 №5-XXXIV/2024 "Різне. Розгляд заяв громадян. Про припинення діяльності НПП "Гуцульщина" (без вилучення) на території с. Космач".
Сторонам рішення надіслати через підсистему Електронний суд.
Перебіг процесуальних строків, початок яких пов`язується з моментом вручення процесуального документа учаснику судового процесу в електронній формі, починається з наступного дня після доставлення документів до Електронного кабінету в розділ Мої справи.
Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів, з дня складення повного судового рішення.
Апеляційна скарга подається до Восьмого апеляційного адміністративного суду.
Учасник справи, якому повне рішення суду не було вручене у день його складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження рішення суду, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Суддя /підпис/ Микитюк Р.В.
Суд | Івано-Франківський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 30.08.2024 |
Оприлюднено | 02.09.2024 |
Номер документу | 121297201 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу охорони навколишнього природного середовища, зокрема щодо особливої охорони природних територій та об’єктів, визначених законом |
Адміністративне
Івано-Франківський окружний адміністративний суд
Микитюк Р.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні