Справа № 560/8170/24
РІШЕННЯ
іменем України
30 серпня 2024 рокум. Хмельницький
Хмельницький окружний адміністративний суд в особі головуючого-судді Михайлова О.О. розглянувши адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "ЗЕРНО ЕКСПОРТ" до Головного управління ДПС у Хмельницькій області (відокремлений підрозділ Державної податкової служби України) про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити дії,
ВСТАНОВИВ:
Товариство з обмеженою відповідальністю "ЗЕРНО ЕКСПОРТ" звернулось в Хмельницький окружний адміністративний суд з позовною заявою до Головного управління ДПС у Хмельницькій області (відокремлений підрозділ Державної податкової служби України), в якій просить:
1. Визнати протиправним та скасувати Рішення від 28.03.2024 №437 про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку прийнятого Комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Хмельницькій області.
2. Зобов`язати Комісію з питань зупинення реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Хмельницькій області виключити Товариство з обмеженою відповідальністю "ЗЕРНО ЕКСПОРТ" з переліку платників податку, які відповідають критеріям ризиковості платника податку.
В обґрунтування позовних вимог вказує, що відсутні будь-які докази на підтвердження податкової інформації, на підставі якої прийняте оскаржуване рішення про включення позивача до переліку ризикових платників податків. Вважає, що до позовної заяви додано достатню кількість копій документів про наявність матеріально-технічної бази, трудових ресурсів, дозвільних документів, що підтверджують реальність господарської діяльності позивача, в тому числі з контрагентами, що визначені відповідачем як «ризикові».
Ухвалою від 04.06.2024 Хмельницьким окружним адміністративним судом відкрито провадження у справі, розгляд справи призначено за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін.
Відповідачем 14.06.2024 подано відзив на позовну заяву, у якому проти позову заперечує. Зазначає, що відповідно до протоколу засідання Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 28.03.2024 року №62, 28.03.2024 року прийнято рішення №437 щодо відповідності ТОВ «Зерно Експорт» критерію ризиковості, який відповідає п.8 Критеріїв ризиковості платника податку. У контролюючих органах наявна податкова інформація, яка стала відома у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, зазначеної в поданих для реєстрації податковій накладній/розрахунку коригування.
В оскаржуваному рішенні відображено код «12» - постачання товарів (послуг) платнику(ам) податку, щодо якого(их) прийняте рішення про відповідність критеріям ризиковості; код «13» - придбання товарів (послуг) від платника(ів) податку, щодо якого(их) прийняте рішення про відповідність критеріям ризиковості.
Зазначає, що Головне управління ДПС у Хмельницькій області діяло виключно у відповідності з ПК України та іншими законами України, іншими нормативними актами, у межах повноважень наданих чинним законодавством. Оскаржуване рішення прийняте на підставі, у межах повноважень контролюючого органу та у спосіб, що передбачений чинним податковим законодавством України, саме тому останнє є законним та обґрунтованим, а підстави для задоволення позову - відсутні.
Від позивача 19.06.2024 надійшла відповідь на відзив, у якій з твердженнями відповідача, викладеними у відзиві на позовну заяву не погоджується, просить позов задовольнити в повному обсязі.
Суд встановив такі обставини справи.
Товариство з обмеженою відповідальністю "ЗЕРНО ЕКСПОРТ" зареєстроване як юридична особа 04.09.2017, код ЄДРПОУ 39378242.
Між ТОВ "ЗЕРНО ЕКСПОРТ" (Орендар) та ТОВ "Україна 2001" (Орендодавець) 01.06.2022 укладено договір оренди №О/0106/Т-2, згідно умов якого Орендодавець передає, а Орендар приймає у строкове платне користування транспортний засіб (далі - об`єкт оренди) марка, модель, державний номер, рік випуску зазначені в Актах прийому - передачі які є невід`ємною частиною даного договору. Цільове призначення предмета оренди: для виробничого/господарського використання. Об`єкт оренди знаходиться у власності Орендодавця на підставі свідоцтва про реєстрацію транспортного засобу.
Згідно п.4.1. вищевказаного договору орендна плата зазначається в актах прийому - передачі які є невід`ємною частиною даного договору.
Згідно п.4.2. договору Орендар сплачує орендну плату шляхом перерахування грошових коштів на вказаний в даному договорі розрахунковий рахунок Орендодавця або згідно виставленого рахунку Орендодавця в строк до 25-ого числа місяця, наступного за розрахунковим, або одним платежем протягом останнього місяця строку дії даного договору оренди.
Між ТОВ "ЗЕРНО ЕКСПОРТ" та ТОВ "Україна 2001" 31.01.2024 укладено договір оренди з екіпажем №П/3101/1 згідно якого Орендодавець зобов`язується передати Орендарю сільськогосподарську техніку з екіпажем, який обслуговує таку техніку, а Орендар зобов`язується прийняти в строкове платне володіння та користування сільськогосподарську техніку для використання в господарській діяльності .
Згідно п.1.1 договору об`єкт оренди передається на строк, погоджений Сторонами, та залежить від фактичного обсягу робіт (послуг), які повинні бути виконані в процесі технічної експлуатації об`єкта оренди, до моменту повернення за вимогою Орендодавця.
Згідно п.1.2 договору передача об`єкта оренди Орендареві та його повернення оформлюється Актом приймання -передачі.
Згідно розділу №3 договору загальна вартість даного договору остаточно визначається шляхом підсумку вартості наданих послуг за цим договором відповідно до підписаних сторонами актів використання об`єкта оренди, які складаються щомісяця. Обов`язок по складанню даних актів покладається на Орендодавця.
Початок перебігу строку оренди кожної одиниці об`єкта оренди, за який нараховується орендна плата, відраховується з дати підписання акту прийому-передачі (про передачу майна в оренду).
Орендна плата перераховується Орендодавцеві у безготівковому порядку протягом 5 (п`яти) календарних днів з дня підписання акту приймання-передачі (про повернення майна).
Між ТОВ "ЗЕРНО ЕКСПОРТ" (Суборендар) та ТОВ "Україна 2001" (Орендар) 31.01.2024 укладено договір суборенди з екіпажем №П/3101/2 згідно якого Орендодавець зобов`язується передати Суборендарю сільськогосподарську техніку з екіпажем, який обслуговує таку техніку, а Суборендар зобов`язується прийняти в строкове платне володіння та користування сільськогосподарську техніку для використання в господарській діяльності.
Згідно п.1.2 договору об`єкт суборенди визначається в актах-приймання передачі.
Згідно п.3.1. договору загальна вартість даного договору остаточно визначається шляхом підсумку вартості наданих послуг за цим договором відповідно до підписаних Сторонами актів використання об`єкта суборенди, що складається щомісяця.
Між ТОВ "ЗЕРНО ЕКСПОРТ" (Перевізник) та ТОВ "ПЕРША ПОДІЛЬСЬКА ЕНЕРГЕТИЧНА КОМПАНІЯ" (Замовник) укладено договір перевезення вантажів автомобільним транспортом №16/03-2022/ПВ-2 від 16.03.2022, згідно умов якого Перевізник зобов`язується за завданням Замовника надати послуги по перевезенню вантажів Замовника та/або третіх осіб автомобільним транспортом, а Замовник прийняти та оплатити належним чином надані послуги.
Відповідно до п. 1.2. договору обсяг та номенклатура вантажів, пункти навантаження та розвантаження, вартість послуг, а також будь-які інші особливі умови конкретного перевезення визначається в заявках на перевезення (усних або письмових) які в подальшому фіксуються у товаро супроводжуючих документах.
Пунктом 3.1. вищевказаного договору визначено, що вартість перевезення зазначається в актах здачі-приймання робіт.
Між ТОВ "ЗЕРНО ЕКСПОРТ" (Перевізник) та ТОВ "ТЕОФІПОЛЬСЬКА ЕНЕРГЕТИЧНА КОМПАНІЯ" (Замовник) укладено договір перевезення вантажів автомобільним транспортом №11/04-2022/ПВ-8 від 11.04.2022, згідно умов якого Перевізник зобов`язується за завданням Замовника надати послуги по перевезенню вантажів Замовника та/або третіх осіб автомобільним транспортом, а Замовник прийняти та оплатити належним чином надані послуги.
Відповідно до п. 1.2. договору обсяг та номенклатура вантажів, пункти навантаження та розвантаження, вартість послуг, а також будь-які інші особливі умови конкретного перевезення визначається в заявках на перевезення (усних або письмових) які в подальшому фіксуються у товаро-супроводжуючих документах.
Пунктом 3.1. вищевказаного договору визначено, що вартість перевезення зазначається в актах здачі-приймання робіт.
Між ТОВ "ЗЕРНО ЕКСПОРТ" (Орендодавець) та ТОВ "Україна 2001 (Орендар) укладено договір оренди №ЗЕ/3008/0-2 від 30.08.2022, згідно умов якого Орендодавець передає а Орендар приймає у строкове платне користування транспортний засіб, марка, модель, державний номер, котрого зазначаються в актах приймання-передачі, які є невід`ємною частиною договору.
Цільове призначення предмета оренди: для виробничого/господарського використання. Об`єкт оренди знаходиться у власності Орендодавця на підставі свідоцтва про реєстрацію транспортного засобу.
Згідно з п.4.1. договору орендна плата зазначається в актах прийому - передачі які є невід`ємною частиною даного договору.
Відповідно до п.4.2. договору Орендар сплачує орендну плату шляхом перерахування грошових коштів на вказаний в даному договорі розрахунковий рахунок Орендодавця або згідно виставленого рахунку Орендодавця в строк до 25-ого числа місяця, наступного за розрахунковим, або одним платежем протягом останнього місяця строку дії даного договору оренди.
Між ТОВ "ЗЕРНО ЕКСПОРТ" (Перевізник) та ТОВ "ВОЛИНСЬКА БІОЕНЕРГЕТИЧНА КОМПАНІЯ" (Замовник) укладено договір перевезення вантажів автомобільним транспортом №01/12-2023/ПВ-1 від 01.12.2023, згідно умов якого Перевізник зобов`язується за завданням Замовника надати послуги по перевезенню вантажів Замовника та/або третіх осіб автомобільним транспортом, а Замовник прийняти та оплатити належним чином надані послуги.
Відповідно до п. 1.2. договору обсяг та номенклатура вантажів, пункти навантаження та розвантаження, вартість послуг, а також будь-які інші особливі умови конкретного перевезення визначається в заявках на перевезення (усних або письмових) які в подальшому фіксуються у товаро-супроводжуючих документах.
Пунктом 3.1. договору визначено, що вартість перевезення зазначається в актах здачі-приймання робіт.
Між ТОВ "ЗЕРНО ЕКСПОРТ" (Орендодавець) та ПрАТ "Теофіпольський цукровий завод" (Орендар) укладено договір оренди №ЗЕ/1908/0-1 від 19.08.2022, згідно умов якого Орендодавець передає, а Орендар приймає у строкове платне користування транспортний засіб (далі - Об`єкт оренди) марка, модель, державний номер, рік випуску зазначені в Актах прийому - передачі які є невід`ємною частиною даного договору. Цільове призначення предмета оренди: для виробничого/господарського використання. Об`єкт оренди знаходиться у власності Орендодавця на підставі свідоцтва про реєстрацію транспортного засобу.
Згідно п.4.1. договору орендна плата зазначається в актах прийому - передачі які є невід`ємною частиною даного договору.
Відповідно до п.4.2. договору встановлено, що Орендар сплачує орендну плату шляхом перерахування грошових коштів на вказаний в даному договорі розрахунковий рахунок Орендодавця або згідно виставленого рахунку Орендодавця в строк до 2 5-ого числа місяця, наступного за розрахунковим, або одним платежем протягом останнього місяця строку дії даного договору оренди.
Між ТОВ "ЗЕРНО ЕКСПОРТ" (Перевізник) та ТОВ "МОССПАС" (Замовник) укладено договір перевезення вантажів автомобільним транспортом №19/12-2023/ПВ-1 від 19.12.2023, згідно умов якого Перевізник зобов`язується за завданням Замовника надати послуги по перевезенню вантажів Замовника та/або третіх осіб автомобільним транспортом, а Замовник прийняти та оплатити належним чином надані послуги.
Відповідно до п. 1.2. договору обсяг та номенклатура вантажів, пункти навантаження та розвантаження, вартість послуг, а також будь-які інші особливі умови конкретного перевезення визначається в заявках на перевезення (усних або письмових) які в подальшому фіксуються у товаро-супроводжуючих документах.
Пунктом 3.1. договору визначено, що вартість перевезення зазначається в актах здачі-приймання робіт.
Відповідно до протоколу засідання Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 28.03.2024 року №62, 28.03.2024 року прийнято рішення №437 щодо відповідності ТОВ "Зерно Експорт" критерію ризиковості, який відповідає п.8 Критеріїв ризиковості платника податку. У контролюючих органах наявна податкова інформація, яка стала відома у процесі провадження поточної діяльності.
В оскаржуваному рішенні відображено код «12» - постачання товарів (послуг) платнику(ам) податку, щодо якого(их) прийняте рішення про відповідність критеріям ризиковості; код « 13» - придбання товарів (послуг) від платника(ів) податку, щодо якого(их) прийняте рішення про відповідність критеріям ризиковості.
Інформація, за якою встановлена відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку:
- придбання Товариством в період з 31.12.2023 по 29.02.2024 у Товариства з обмеженою відповідальністю "Україна 2001" (код ЄДРПОУ 35080933) Товару/Послуг з кодом УКТЗЕД 77.12.11;
- постачання Товариством в період з 02.10.2023 по 21.02.2024 Товариству з обмеженою відповідальністю "Перша подільська енергетична компанія" (код ЄДРПОУ43291498) Товару/Послуг з кодом УКТЗЕД 49.41;
- постачання Товариством в період з 09.10.2023 по 15.03.2024 Товариству з обмеженою відповідальністю "Теофіпольська енергетична компанія" (код ЄДРПОУ 40055521) Товару/Послуг з кодом УКТЗЕД 49.41;
- постачання Товариством в період з 31.10.2023 по 29.02.2024 Товариству з обмеженою відповідальністю "Україна 2001" (код ЄДРПОУ 35080933) Товару/Послуг з кодом УКТЗЕД 77.12.11.;
- постачання Товариством в період з 15.12.2023 по 25.12.2023 Товариству з обмеженою відповідальністю "Волинська біоенергетична компанія" Товару/Послуг з кодом УКТЗЕД 49.41;
- постачання Товариством в період з 31.10.2023 по 29.02.2024 Приватному акціонерному товариству "Теофіпольський цукровий завод" (код ЄДРПОУ 05394995) Товару/Послуг з кодом УКТЗЕД 77.12.11.;
- постачання Товариством в період з 19.12.2023 по 10.01.2024 Товариству з обмеженою відповідальністю "МОССПАС" (код ЄДРПОУ 36379395) Товару/Послуг з кодом УКТЗЕД 49.41.
Вважаючи таке рішення контролюючого органу протиправним, позивач звернувся до суду з вказаним позовом.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд враховує таке.
Постановою Кабінету Міністрів України від 11 грудня 2019 року №1165 на виконання вимог пункту 201.16 статті 201 ПК України затверджено Порядок з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Порядок №1165), який визначає механізм зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, організаційні та процедурні засади діяльності комісій з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, права та обов`язки їх членів.
Додатком 1 до Порядку №1165 встановлено Критерії ризиковості платника податку на додану вартість, зокрема: п.8. У контролюючих органах наявна податкова інформація, яка стала відома у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, зазначеної в поданих для реєстрації податковій накладній/розрахунку коригування.
Пунктом 6 Порядку №1165 передбачено, що питання відповідності/невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку розглядається комісією регіонального рівня.
У разі встановлення відповідності платника податку хоча б одному з критеріїв ризиковості платника податку комісією регіонального рівня приймається рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
Включення платника податку до переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, здійснюється в день проведення засідання комісії регіонального рівня та прийняття відповідного рішення.
У рішенні зазначається підстава, відповідно до якої встановлено відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
Пунктом 6 Порядку №1165 також визначено, що у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено податкову накладну/розрахунок коригування, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.
Таким чином, внесення платника податків до переліку ризикових платників на підставі пункту восьмого Критеріїв ризиковості платника податку фактично є підставою для зупинення реєстрації в ЄРПН в подальшому всіх складених платником податку податкових накладних/розрахунків коригування.
Так, пунктом 6 Порядку №1165 визначено, що комісія регіонального рівня постійно проводить моніторинг щодо відповідності/невідповідності платників податку критеріям ризиковості платника податку.
Комісією регіонального рівня розглядається питання виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, у разі виявлення обставин та/або отримання інформації, що свідчать про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку та/або отримання інформації та копій відповідних документів від платника податку, що свідчать про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
У разі виявлення обставин та/або отримання інформації, про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку, та прийняття комісією регіонального рівня рішення про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку платник податку отримує таке рішення в електронному кабінеті в день його прийняття.
Документами, необхідними для розгляду питання виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, можуть бути: договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявних типових форм та галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством; інші документи, що підтверджують невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
Інформацію та копії документів, подані платником податку, комісія регіонального рівня розглядає протягом семи робочих днів, що настають за датою їх надходження, та приймає відповідне рішення.
За результатами розгляду інформації та копій документів комісією регіонального рівня приймається рішення про відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку, яке платник податку отримує в електронному кабінеті у день його прийняття.
Виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, здійснюється в день проведення засідання комісії регіонального рівня та прийняття відповідного рішення.
Як встановлено судом, Комісією прийнято рішення про відповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку на підставі п. 8 Критеріїв ризиковості платника податку. У графі "код (коди) податкової інформації, яка є підставою для розгляду питання про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку" зазначено: 12 - постачання товарiв (послуг) платнику(ам) податку, щодо якого(их) прийняте рiшення про вiдповiднiсть критерiям ризиковостi платника податку; 13 - придбання товарiв (послуг) у платника(iв) податку, щодо якого(их) прийняте рiшення про вiдповiднiсть критерiям ризиковостi платника податку.
Суд враховує, що оскаржуване рішення прийняте відповідачем не у зв`язку з поданням для реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування.
При цьому, Комісія з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних врахувала виключно відомості Єдиного реєстру податкових накладних, без дослідження фактичних обставин здійснення господарських операцій позивачем.
Відтак, оскаржуване рішення не містить обґрунтувань підстав та причин віднесення Позивача до ризикових платників податків відповідно до пункту 8 Критеріїв ризиковості платників податку.
Аналогічна правова позиція викладена в постанові Верховного суду 05 січня 2021 року у справі №640/11321/20.
Посилання контролюючого органу на аналітично зібрану та опрацьовану узагальнену податкову інформацію, як критерій оцінки реальності господарських операцій, є безпідставним, оскільки, фактично будь-які первинні документи платника податків не використовуються та не аналізуються, а, отже, така інформація не відповідає критерію юридичної значимості, та не є допустимим та достовірним доказом в розумінні процесуального Закону. Крім того, така інформація сама по собі не доводить та не може свідчити про наявність податкових правопорушень на які посилається контролюючий орган.
Даний висновок узгоджується із позицією Верховного Суду у постанові від 30.08.2022 у справі №640/8351/21.
Згідно п.8 Критеріїв ризиковості платника податку, які є додатком до Порядку №1165, встановлено наступний критерій: у контролюючих органах наявна податкова інформація, яка стала відома у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, зазначеної в поданих для реєстрації податковій накладній/розрахунку коригування.
Отже, наведена норма законодавства встановлює кілька складових, які надають можливість встановлення ризиковості платника податків за п.8 Критеріїв ризиковості платника податку: 1) наявність у контролюючого органу податкової інформації; 2) ця інформація пов`язується із ризиковістю здійснення господарської операції, зазначеної в поданих для реєстрації податковій накладній/розрахунку коригування.
Відповідач вважає, що контролюючим органом виявлено та підтверджено участь позивача у ризикових операціях.
Однак відповідач не надав жодного доказу, який би досліджувався в ході засідання Комісії, і який би слугував підставою для прийняття оскаржуваного рішення та був покладений в основу його прийняття. Спірне рішення не містить доказів фіктивності правочинів з посиланнями на відповідні документи.
Водночас, позивач з метою спростування сумнівів та доводів контролюючого органу в реальності здійснених ним господарських операцій, припущень щодо ризиковості його фінансово-господарської діяльності подав до суду документи на підтвердження здійснення господарських операцій, та добросовісності його як платника податку.
Відповідач не обґрунтував, чому ці документи не були враховані на підтвердження невідповідності критерію ризиковості платника податку, а також не вказав, які саме документи, достатні для прийняття комісією рішення про виключення позивача з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, той мав надати на розгляд комісії, але не надав.
Крім того, судом взято до уваги, що з метою здійснення господарської діяльності, між ПрАТ "Теофіпольський цукровий завод" (Орендодавець) та ТОВ "ЗЕРНО ЕКСПОРТ" (Орендар) 01.02.2022 укладено договір оренди №О/01-2022, згідно якого орендодавець передав в користування орендаря приміщення/кімнату (1-й поверх, площею 15 м.кв.), за адресою: Хмельницька обл., Хмельницький р-н, селище міського типу Теофіполь, вул.Соборна, будинок 12, кабінет 15, для використання вказаного приміщення під офіс підприємства. В орендну плату входять витрати за фактичну оренду приміщень, компенсація витрат на електроенергію, теплопостачання, охорони.
Між ТОВ "ЗЕРНО ЕКСПОРТ" (Замовник) та ПрАТ "Теофіпольський цукровий завод" (Виконавець) 04.01.2022 укладено договір №П/0401/1 по наданню послуг з тимчасового розміщення на охоронюваній площадці транспортних засобів, що належать Замовнику на праві власності, оренди чи іншого права користування.
Відповідно до Наказу Державної служби України з безпеки на транспорті №244 від 11.06.2019 "Про прийняття рішення щодо видачі (розширення) ліцензій, залишення заяв здобувачів про отримання (розширення) ліцензій без розгляду за результатами розгляду заяв здобувачів" було прийняте рішення про видачу ТОВ "ЗЕРНО ЕКСПОРТ" ліцензії на здійснення внутрішніх перевезень небезпечних вантажів та небезпечних відходів вантажними автомобілями. Строк дії ліцензії - безстрокова.
Відповідно до Наказу Державної служби України з безпеки на транспорті №246 від 22.06.2022 "Про видачу ліцензій, розширення провадження виду господарської діяльності на період дії воєнного стану в Україні та протягом 90 днів, наступних за днем його припинення або скасування, залишення заяв здобувачів про отримання ліцензій, розширення провадження виду господарської діяльності без розгляду" було прийняте рішення про видачу ТОВ "ЗЕРНО ЕКСПОРТ" ліцензії на здійснення міжнародних перевезень небезпечних вантажів та небезпечних відходів вантажними автомобілями.
Для забезпечення безперебійної роботи автотранспорту, ТОВ "ЗЕРНО ЕКСПОРТ" 05.05.2022 отримало Ліцензію на право зберігання пального (виключно для потреб власного зберігання чи промислової переробки).
Суд зауважує, що наслідком прийняття відповідачем спірного рішення та внесення платника податку до переліку платників податків, які відповідають критеріям ризиковості, може бути зупинення в автоматичному порядку реєстрації всіх без виключення поданих позивачем податкових накладних/розрахунків коригування, а також прийняття у подальшому рішень про відмову у такій реєстрації, що фактично позбавляє можливості платника податків належним чином здійснювати свою господарську діяльність.
Також, суд зазначає, що можливість надання платником податків вичерпного переліку документів на підтвердження правомірності формування та подання податкової накладної прямо залежить від чіткого визначення фіскальним органом конкретного виду критерію оцінки ступеня ризиків. Вживання податковим органом загального посилання на підпункт Критеріїв оцінки призводить до необґрунтованого обмеження права платника податків бути повідомленим про необхідність надання документів за вичерпним переліком, відповідно до критерію зупинення реєстрації податкової накладної, а не довільно, на власний розсуд.
Невиконання контролюючим органом законодавчо встановлених вимог щодо змісту, форми, обґрунтованості та вмотивованості акта індивідуальної дії має наслідком визнання його протиправним.
Аналогічна правова позиція неодноразово висловлювалась Верховним Судом, зокрема, у постановах від 21.05.2019 по справі №0940/1240/18, від 10.04.2020 у справі №819/330/18 та від 18.06.2020 у справі № 824/245/19-а.
В свою чергу, контролюючим органом прийнято рішення без зазначення необхідного пакету документів і яке базується на припущеннях, тому в контролюючого органу не було достатніх підстав для відмови у виключенні позивача з числа ризикових.
Враховуючи викладене вище, суд вважає, що оскаржуване рішення не містить підстав та причин віднесення позивача до ризикових платників податків відповідно до п.8 Критеріїв ризиковості платників податку, а тому є протиправним та належить скасуванню.
Відповідно до п.6 Порядку №1165, у разі надходження до контролюючого органу відповідного рішення суду, яке набрало законної сили, комісія регіонального рівня виключає платника податку з переліку платників податку, які відповідають критеріям ризиковості платника податку.
З урахуванням зазначених обставин, суд приходить до висновку про протиправність рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Хмельницькій області від 28.03.2024 №437 про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку.
З врахуванням задоволення основної позовної вимоги, також підлягає задоволенню похідна вимога про зобов`язання Головного управління ДПС у Хмельницькій області виключити Товариство з обмеженою відповідальністю "ЗЕРНО ЕКСПОРТ" з переліку платників податку, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, оскільки законодавством не передбачено іншого належного способу захисту порушеного права у спірних правовідносинах, у зв`язку з чим суд дійшов висновку про обґрунтованість заявленого позивачем способу захисту права, що свідчить про обґрунтованість позовних вимог в цій частині.
Згідно з ч. 1 ст. 77 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
Відповідно до ч. 5 ст. 242 КАС України, при виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин суд враховує висновки щодо застосування норм права, викладені в постановах Верховного Суду.
Таким чином, суд робить висновок, що позивач довів позовні вимоги, а суб`єкт владних повноважень, який заперечує проти позову, не довів, що діяв у межах закону при прийнятті оскаржуваного рішення, що підтверджено доказами, перевіреними в суді, тому позов задовольняється.
Відповідно до ч. 1 ст. 139 КАС України, при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Позивачем сплачено 3028,00 грн судового збору за подання позовної заяви вимогою немайнового характеру, тому витрати слід присудити на його користь за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Хмельницькій області.
Керуючись статтями 6, 72-77, 139, 244, 246, 250, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
ВИРІШИВ:
позов Товариства з обмеженою відповідальністю "ЗЕРНО ЕКСПОРТ" задовольнити.
Визнати протиправним та скасувати рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Хмельницькій області від 28.03.2024 №437 про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку.
Зобов`язати Головне управління ДПС у Хмельницькій області виключити Товариство з обмеженою відповідальністю "ЗЕРНО ЕКСПОРТ" з переліку платників податку, які відповідають критеріям ризиковості платника податку.
Стягнути на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "ЗЕРНО ЕКСПОРТ" судові витрати в розмірі 3028,00 (три тисячі двадцять вісім) гривень за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Хмельницькій області (відокремлений підрозділ Державної податкової служби України).
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку до Сьомого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Позивач:Товариство з обмеженою відповідальністю "ЗЕРНО ЕКСПОРТ" (вул. Соборна, 12, к. 15, с-ще Теофіполь, Хмельницький р-н, Хмельницька обл., 30601 , код ЄДРПОУ - 39378242) Відповідач:Головне управління ДПС у Хмельницькій області (відокремлений підрозділ Державної податкової служби України) (вул. Пилипчука, 17, м. Хмельницький, Хмельницька обл., Хмельницький р-н, 29001 , код ЄДРПОУ - 44070171)
Головуючий суддя О.О. Михайлов
Суд | Хмельницький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 30.08.2024 |
Оприлюднено | 02.09.2024 |
Номер документу | 121298894 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо |
Адміністративне
Хмельницький окружний адміністративний суд
Михайлов О.О.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні