ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
30 серпня 2024 р. Справа № 480/7219/22Другий апеляційний адміністративний суд у складі колегії:
Головуючого судді: Любчич Л.В.,
Суддів: Спаскіна О.А. , Присяжнюк О.В. ,
розглянувши в порядку письмового провадження у приміщенні Другого апеляційного адміністративного суду адміністративну справу за апеляційною скаргою ОСОБА_1 на рішення Сумського окружного адміністративного суду від 14.02.2023, головуючий суддя І інстанції: В.О. Павлічек, вул. Герасима Кондратьєва, 159, м. Суми, 40021 по справі № 480/7219/22
за позовом ОСОБА_1
до Сумської філії Харківського національного університету внутрішніх справ , Харківського національного університету внутрішніх справ
про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити дії,
ВСТАНОВИВ:
У жовтні 2022 року ОСОБА_2 (далі позивач, ОСОБА_2 ) звернувся до суду з адміністративним позовом до Сумської філії Харківського національного університету внутрішніх справ (далі відповідач, Сумська філія ХНУВС), Харківського національного університету внутрішніх справ (відповідач-2, ХНУВС), в якому просив:
- визнати протиправними дії відповідача, що полягають у зменшенні йому розміру додаткової грошової винагороди передбаченої постановою Кабінету Міністрів України від 28.02.2022 №168 «Питання деяких виплат військовослужбовцям, особам рядового і начальницького складу, поліцейським та їх сім`ям " (далі Постанова №168), зі 100 000 грн. до 30 000 грн., за період з 24.02.2022 по 30.06.2022 включно;
- визнати протиправними дії відповідача, що полягають у не нарахуванні та не виплаті йому додаткової грошової винагороди передбаченої Постановою №168, за період з 01.07.2022 по 31.10.2022;
- зобов`язати відповідача, нарахувати та виплатити йому додаткову грошову винагороду передбачену Постановою №168, у розмірі 100 000 грн. за період з 24.02.2022 по 30.06.2022 включно, з урахуванням раніше виплачених сум;
- зобов`язати відповідача, нарахувати та виплатити йому додаткову грошову винагороди передбачену Постановою №168 за період з 01.07.2022 до кінця дії воєнного стану.
Рішенням Сумського окружного адміністративного суду від 14.02.2023 у задоволенні позову відмовлено.
Не погодившись з рішенням суду першої інстанції, позивач подав апеляційну скаргу в якій, посилаючись на порушення норм матеріального права та процесуального права та ненадання належної оцінки наявним в матеріалах справи доказам, просив його скасувати та ухвалити нове судове рішення, яким задовольнити позовні вимоги.
В обґрунтування апеляційної скарги зазначив, що висновки суду першої інстанції не відповідають фактичним обставинам справи, оскільки позивач, в силу приписів Закону України «Про Національну поліцію» від 02.07.2015 року № 580-VIII (далі - Закон №580-VIII) з 24.02.2022 підпорядковувався та виконував завдання керівника ГУ Нацполіції в Сумській області.
Вважає, що надані до матеріалів справи довідка ГУ Нацполіції в Сумській області та розстановка нарядів є доказами, які засвідчують факт виконання позивачем завдань, що свідчить про хибність висновку суду першої інстанції про доведення завдань з боку керівника навчального закладу.
Вказав, що застосування Порядку та умов виплати додаткової грошової винагороди, затвердженого наказом МВС №775 до спірних правовідносин з 01.07.2022 в частині, що звужує права позивача, є порушенням вимог ст. 58 Конституції України.
Відповідачі правом на подання відзиву на апеляційну скаргу не скористалися.
Відповідно до п. 3 ч. 1 ст. 311 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України), суд апеляційної інстанції розглядає справу в порядку письмового провадження за наявними у справі матеріалами.
Колегія суддів, дослідивши матеріали справи та доводи апеляційної скарги в її межах, перевіривши правильність застосування судом першої інстанції, при прийнятті оскаржуваного судового рішення, норм процесуального та матеріального права вважає, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню з таких підстав.
Судом встановлено обставини, які не оспорено сторонами.
Позивач проходить службу в Сумському центрі первинної професійної підготовки Академія поліції (м. Суми) Сумської філії Харківського національного університету внутрішніх справ, на посаді викладача спеціальних дисциплін та має спеціальне звання капітан поліції, що також підтверджується довідкою Сумським районним управлінням поліції Головного управління Національної поліції в Сумській області (а.с. 28) Має статус поліцейського відрядженого до державної установи..
Відповідно до наказів директора Сумської філії Харківського університету внутрішніх справ № 7 о/с від 23.03.2022, № 17 о/с від 19.04.2022, № 31 о/с від 24.05.2022, № 41 о/с від 24.06.2022 капітану поліції ОСОБА_1 на виконання № 168 виплачено додаткову винагороду у розмірі 30000 грн. за березень, квітень, травень та червень 2022 року відповідно (а.с. 19-22).
Представник позивача звернувся до відповідача із вимогою здійснити перерахунок додаткової винагороди з березня по червень 2022 р., оскільки, на думку позивача, розмір суми додаткової винагороди повинен становити 100 000грн., а також нарахувати та виплатити винагороду з липня 2022р., яка передбачена Постановою № 168.
30.09.2022 листом №372 Сумською філією ХНУВС надано відповідь, у якій зазначено про те, що Кабінетом Міністрів України постановою №793 від 07.07.2022 Про внесення змін до Постанови №168 внесені наступні зміни, зокрема, у пункті 1: в абзаці першому слова і цифри додаткова винагорода у розмірі 30 000 грн. щомісячно замінити словами і цифрами додаткова винагорода у розмірі до 30 000 грн. пропорційно в розрахунку на місяць. Крім того, було доповнено постанову пунктом 2-1 такого змісту: «2-1. Установити, що порядок і умови додаткової винагороди, а також одноразової грошової допомоги передбаченої цією постановою, визначаються керівниками відповідних міністерств та державних органів.»
Порядок та умови виплати додаткової винагороди поліцейським під час дії воєнного стану, які є відрядженими до державних установ на день звернення позивача не затверджений. До затвердження вищевказаного Порядку відсутні правові підстави для виплати додаткової винагороди в розмірі до 30000 гривень пропорційно в розрахунку на місяць відрядженим поліцейським відповідно до Постанови №168 (а.с. 14-15).
25.10.2022 представником позивача повторно було направлено адвокатський запит. Листом №427 відповідачем зазначено, що викладачі Сумського центру первинної професійної підготовки Академія поліції (м. Суми) Сумської філії Харківського національного університету внутрішніх справ не брали безпосередньої участі у бойових діях та не забезпечували здійснення заходів з національної безпеки і оборони, відсічі і стримуванні збройної агресії. Викладачі виконували обов`язки виключно по чергуванню у Сумському центрі первинної професійної підготовки Академія поліції (м. Суми), що входило до їх повсякденних посадових обов`язків, не зважаючи на введення воєнного стану в країні. Жодних наказів чи доручень керівництва Сумської обласної військової адміністрації чи керівництва Головного управління Національної поліції в Сумській області щодо залучення викладачів Сумського центру первинної професійної підготовки Академія поліції (м. Суми) до виконання обов`язків по забезпеченню здійснення заходів з національної безпеки і оборони, відсічі і стримуванні збройної агресії не було (а.с. 18).
Вважаючи протиправними дії відповідача, які полягають у виплаті 30000 грн., замість належних 100000 грн., додаткової винагороди за березень червень 2022 року, а також невиплату додаткової винагороди з липня 2022 року, позивач звернувся до суду з даним позовом.
Відмовляючи у задоволенні позову, суд першої інстанції виходив з їх не обґрунтованості.
Колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції та зазначає.
Відповідно до вимог ч.2 ст.19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Правові засади організації та діяльності Національної поліції України, статус поліцейських, а також порядок проходження служби в Національній поліції України, врегульовано Законом №580-VIII.
Відповідно до положень ч. 1, 2 ст. 94 Закону № 580-VIII поліцейські отримують грошове забезпечення, розмір якого визначається залежно від посади, спеціального звання, строку служби в поліції, інтенсивності та умов служби, кваліфікації, наявності наукового ступеня або вченого звання.
Відповідно до ст. 71 Закону № 580-VIII поліцейські за їхньою згодою можуть бути відряджені до органів державної влади, установ та організацій із залишенням на службі в поліції, але зі звільненням із займаної посади з подальшим призначенням на посади відповідно до переліку посад, які можуть бути заміщені поліцейськими в державних органах, установах та організаціях, що затверджується Президентом України.
Наказом Міністерства внутрішніх справ України від 06.04.2016 року №260, затверджено Порядок та умови виплати грошового забезпечення поліцейським Національної поліції та здобувачам вищої освіти закладів вищої освіти із специфічними умовами навчання, що здійснюють підготовку поліцейських (далі - Порядок №260).
Згідно з п.п. 3, 13, 15 розділу І Порядку №260 грошове забезпечення поліцейських визначається залежно від посади, спеціального звання, стажу служби в поліції, інтенсивності та умов служби, кваліфікації, наукового ступеня або вченого звання.
До складу грошового забезпечення входять: 1) посадовий оклад; 2) оклад за спеціальним званням; 3) щомісячні додаткові види грошового забезпечення (підвищення посадового окладу, надбавки, доплати, які мають постійний характер); 4) премії; 5)одноразові додаткові види грошового забезпечення.
Виплата грошового забезпечення поліцейським та здобувачам ЗВО здійснюється щомісяця з 25 числа по останній день місяця за поточний місяць.
Згідно з ч. 2, 3 ст. 24 Закону № 580-VIII у разі виникнення загрози державному суверенітету України та її територіальної цілісності, а також у ході відсічі збройної агресії проти України органи та підрозділи, що входять до системи поліції, відповідно до законодавства України беруть участь у виконанні завдань територіальної оборони, забезпеченні та здійсненні заходів правового режиму воєнного стану у разі його оголошення на всій території України або в окремій місцевості.
У ході забезпечення та здійснення заходів правового режиму воєнного стану у разі його оголошення на всій території України або в окремій місцевості, виконання завдань територіальної оборони органи та підрозділи, що входять до системи поліції та дислокуються в межах Автономної Республіки Крим та міста Севастополя, області, міста Києва, підпорядковуються відповідному начальнику Головного управління Національної поліції в Автономній Республіці Крим та місті Севастополі, області, місті Києві.
Відповідно до ч. 1 ст. 10 Закону України «Про правовий режим воєнного стану», у період дії воєнного стану не можуть бути припинені повноваження Президента України, Верховної Ради України, Кабінету Міністрів України, Національного банку України, Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини, судів, органів прокуратури, органів, що здійснюють оперативно-розшукову діяльність, досудове розслідування, розвідувальних органів та органів, підрозділи яких здійснюють контррозвідувальну діяльність.
24.02.2022 Указом Президента України №64 «Про введення воєнного стану в Україні» на території України з 05год 30хв 24 лютого 2022 року строком на 30 діб запроваджено воєнний стан, який в подальшому неодноразово продовжувався протягом всього часу існування спірних правовідносин і триває на даний час, зокрема, указами Президента України від 14.03.2022 №133/2022, від 18.04.2022 №259/2022, від 17.05.2022 №341/2022, №573/2022 від 12.08.2022, №757/2022 від 07.11.2022, №58/2023 від 06.02.2023, №254/2023 від 01.05.2023, №451/2023 від 26.07.2023.
28.02.2022 на виконання Указів Президента України від 24.02.2022 №64 «Про введення воєнного стану в Україні» та №69 «Про загальну мобілізацію», Кабінетом Міністрів України прийнято Постанову №168.
Відповідно до п.1 Постанови №168 у первісній редакції на період дії воєнного стану військовослужбовцям Збройних Сил, Служби безпеки, Служби зовнішньої розвідки, Головного управління розвідки Міністерства оборони, Національної гвардії, Державної прикордонної служби, Управління державної охорони, Державної служби спеціального зв`язку та захисту інформації, Державної спеціальної служби транспорту, військовим прокурорам Офісу Генерального прокурора, особам рядового і начальницького складу Державної служби з надзвичайних ситуацій, співробітникам Служби судової охорони, особам начальницького складу управління спеціальних операцій Національного антикорупційного бюро та поліцейським виплачується додаткова винагорода в розмірі 30000гривень щомісячно (крім військовослужбовців строкової служби), а тим з них, які беруть безпосередню участь у бойових діях або забезпечують здійснення заходів з національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії, перебуваючи безпосередньо в районах у період здійснення зазначених заходів (у тому числі військовослужбовцям строкової служби), - розмір цієї додаткової винагороди збільшується до 100000 гривень в розрахунку на місяць пропорційно часу участі у таких діях та заходах.
Пунктом 5 зазначеної постанови передбачено, що вона набирає чинності з моменту опублікування застосовується з 24.02.2022.
До вказаної постанови неодноразово вносилися зміни.
Так, 07.07.2022 Кабінетом Міністрів України прийнято постанову №793, якою, зокрема, доповнено Постанову №168 пунктом 2-1 такого змісту: «Установити, що порядок і умови виплати додаткової винагороди, а також одноразової грошової допомоги, передбачених цією постановою, визначаються керівниками відповідних міністерств та державних органів».
Щодо вимог позову про визнання протиправними дій відповідача, що полягають у зменшенні йому розміру додаткової грошової винагороди передбаченої постановою Кабінету Міністрів України від 28.02.2022 №168 «Питання деяких виплат військовослужбовцям, особам рядового і начальницького складу, поліцейським та їх сім`ям " (далі Постанова №168), зі 100 000 грн. до 30 000 грн., за період з 24.02.2022 по 30.06.2022 включно та зобов`язати відповідача, нарахувати та виплатити додаткову грошову винагороду передбачену Постановою №168, у розмірі 100 000 грн. за період з 24.02.2022 по 30.06.2022 включно, з урахуванням раніше виплачених сум колегія суддів зазначає.
Сумською філією Харківського національного університету внутрішніх справ на виконання Постанови №168, нараховано та виплачено додаткову винагороду у розмірі по 30000грн за кожен місяць з березня по червень 2022 року включно, що підтверджується матеріалами справи та не заперечується сторонами.
Згідно постанови КМУ № 168(з урахуванням внесених змін), з 24.02.2022 у поліцейських, які проходять службу у підрозділах, що розташовані в межах адміністративно-територіальних одиниць, на території яких надається допомога в рамках Програми "єПідтримка", виникло право на отримання додаткової винагороди в розмірі 30 000 гривень щомісячно. А ті поліцейські, які беруть безпосередню участь у бойових діях або забезпечують здійснення заходів з національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії, перебуваючи безпосередньо в районах у період здійснення зазначених заходів, мають право на отримання додаткової винагороди в розмірі 100 000, 00 грн. в розрахунку на місяць пропорційно часу участі у таких діях та заходах.
Отже, право на отримання збільшеної до 100 000, 00 грн. додаткової винагороди відповідно до постанови КМУ 28.02.2022 №168, мають лише поліцейські, які беруть безпосередню участь у бойових діях або забезпечують здійснення заходів з національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії, перебуваючи безпосередньо в районах у період здійснення зазначених заходів.
В підтвердження обставин, які дають право на отримання збільшеної до 100 000,00 грн. допомоги позивач надав до суду довідку від 15.08.2022 №14033 ГУНП в Сумській області та розстановки нарядів, затверджених директором Сумського ЦППП " Академії поліції" Сумської філії ХНУВС.
Колегія суддів погоджується з висновками суду першої інстанції, що вказані докази не є належними та достатніми в підтвердження обставин, що дають право на отримання збільшеної допомоги.
Надана довідка від 15.08.2022 №14032 ГУНП в Сумській області містить посилання на участь позивача у складі піших патрулів, які забезпечували охорону публічної безпеки та порядку у м. Суми, проте не містить посилання на будь-які накази керівника або бойові розпорядження (а.с. 28).
Розстановки нарядів з охорони громадського порядку та забезпечення безпеки громадянам у м. Суми та графіки несення служби відповідальних від керівництва центру також не підтверджують безпосередньої участі позивача у бойових діях або забезпеченні здійснення заходів з національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії, перебуваючи безпосередньо в районах у період здійснення зазначених заходів .
Крім того, керівник навчального закладу, до якого відряджений позивач не наділений повноваженнями доручати позивачу виконувати функції поліцейського, оскільки відповідно вимог ч.7 ст.71 Закону України «Про Національну поліцію» такими повноваженнями наділений лише керівник поліції.
Отже, матеріали справи не містять належних доказів безпосередньої участі позивача за період з лютого по червень 2022 у бойових діях або забезпеченні здійснення заходів з національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії, перебуваючи безпосередньо в районах у період здійснення зазначених заходів.
З урахуванням вище зазначених правових норм та обставин справи, колегія суддів вважає правомірними висновки суду першої інстанції щодо відсутності підстав для задоволення позовних вимог про визнання протиправними дій відповідача, що полягають у зменшенні йому розміру додаткової грошової винагороди передбаченої постановою КМУ №168 зі 100 000 грн. до 30 000 грн., за період з 24.02.2022 по 30.06.2022 включно та зобов`язання нарахувати та виплатити додаткову грошову винагороду передбачену Постановою №168, у розмірі 100 000 грн. за період з 24.02.2022 по 30.06.2022 включно
Посилання апелянта на наявність підстав для виплати йому додаткової грошової допомоги за період з 24.02.2022 по 30.06.2022 колегія суддів вважає необґрунтованими з підстав вище зазначених.
Щодо позовних вимог про визнання протиправними дії відповідача, що полягають у не нарахуванні та не виплаті додаткової грошової винагороди передбаченої Постановою №168, за період з 01.07.2022 по 31.10.2022 та зобов`язання відповідача, нарахувати та виплатити додаткову грошову винагороди передбачену Постановою №168 за період з 01.07.2022 до кінця дії воєнного стану колегія суддів зазначає.
07.07.2022 Кабінетом Міністрів України прийнято постанову № 793, якою, зокрема:
- у пункті 1 постанови Кабінету Міністрів України від 28 лютого 2022 р. № 168 в абзаці першому слова і цифри додаткова винагорода в розмірі 30000 гривень щомісячно замінено словами і цифрами додаткова винагорода в розмірі до 30 000 гривень пропорційно в розрахунку на місяць;
- доповнено постанову Кабінету Міністрів України від 28 лютого 2022 р. № 168 пунктом 2-1такого змісту: Установити, що порядок і умови виплати додаткової винагороди, а також одноразової грошової допомоги, передбачених цією постановою, визначаються керівниками відповідних міністерств та державних органів.
Станом на час звернення позивача до відповідача та до суду, керівником відповідного міністерства Порядку та умов виплати додаткової винагороди поліцейським на період дії воєнного стану ухвалено не було.
Наказом Міністерства внутрішніх справ України №775 від 28.11.2022 затверджено «Порядок та умови виплати додаткової винагороди поліцейським на період дії воєнного стану», який зареєстровано в Міністерстві юстиції України від 01 грудня 2022 року за №1514/38850, який набрав чинності 02.12.2022.
Цей наказ набирає чинності з дня його офіційного опублікування, крім пункту 8 Порядку та умов, який застосовується з 24 лютого 2022 року, підпункту 9 пункту 14 Порядку та умов, який застосовується з 01 липня 2022 року, підпункту 10 пункту 14 Порядку та умов, який застосовується з 01 травня 2022 року.
Відповідно до п.8 Порядку додаткова винагорода виплачується поліцейським із числа курсантів 2, 3 курсу, докторантів, магістрів, ад`юнктів денної форми навчання закладів вищої освіти із специфічними умовами навчання, що здійснюють підготовку поліцейських, до 30 квітня 2022 року.
Додаткова винагорода виплачується поліцейським, відрядженим до закладів вищої освіти із специфічними умовами навчання, що здійснюють підготовку поліцейських, до 30 червня 2022 року.
Виплата додаткової винагороди поліцейським, відрядженим до Державного науково-дослідного експертно-криміналістичного центру МВС України, територіальних науково-дослідних експертно-криміналістичних центрів МВС, здійснюється до 30 червня 2022 року.
Додаткова винагорода особам, зазначеним у цьому пункті, виплачується за рішенням керівника відповідного закладу або установи на підставі його наказу.
Критерії виплати грошового забезпечення поліцейським Національної поліції та курсантам вищих навчальних закладів МВС із специфічними умовами навчання, які здійснюють підготовку поліцейських, визначаються Порядком та умовами виплати грошового забезпечення поліцейським Національної поліції та курсантам вищих навчальних закладів МВС із специфічними умовами навчання, затвердженим наказом Міністерства внутрішніх справ України 06 квітня 2016 року № 260, зареєстрованими в Міністерстві юстиції України 29 квітня 2016 року за № 669/28799 (далі- Порядок № 260).
Відповідно до пункту 6 Порядку № 260 підставою для виплати грошового забезпечення є наказ керівника (начальника) органу, закладу, установи Національної поліції (далі - орган поліції) про призначення на посаду поліцейського відповідно до номенклатури посад, наказ ректора ЗВО про зарахування на навчання або наказ про зарахування в розпорядження відповідного органу поліції та встановлення конкретного розміру окладів, надбавок, доплат.
З метою врегулювання питань нарахування та виплати додаткової винагороди та додаткової винагороди у збільшеному розмірі, передбаченої постановою КМ України № 168, за підписом Голови Національної поліції України І. Клименка розроблено Методичні рекомендації щодо виплати додаткової винагороди поліцейським під час дії воєнного стану, передбаченої постановою КМ України від 28.02.2022 № 168 «Питання деяких виплат військовослужбовцям, особам рядового і начальницького складу, поліцейським та їх сім`ям під час дії воєнного стану» від 23.03.2022 № 355-1/ВС.
Відповідно до пункту 2 розділу І Методичних рекомендацій виплата винагороди здійснюється органом, установою за місцем постійного проходження служби поліцейського, де він призначений на штатну посаду на підставі наказів такого органу, установи. Видання наказу здійснюється щомісяця не пізніше 28 числа (до завершення воєнного стану).
Згідно з пунктом 3 розділу І Методичних рекомендацій розрахунковий місячний період для виплати винагород визначається з 24 лютого по 25 березня, а в подальшому з 26-го числа поточного місяця на наступні 30 днів періоду дії воєнного стану. У разі, якщо воєнний стан у розрахунковому місячному періоді визначений у меншій кількості календарних днів, ніж розрахунковий місячний період, то розмір винагород визначається шляхом ділення їхніх місячних розмірів на кількість календарних днів, коли був воєнний стан у розрахунковому місячному періоді.
На виконання пункту 5 розділу І Методичних рекомендацій додаткова винагорода виплачується в межах асигнувань, передбачених в кошторисі органу, установи.
За визначенням, наведеним у пункті 1 розділу II Методичних рекомендацій додаткова винагорода встановлюється пропорційно та виплачується поліцейським за календарний період проходження служби в розрахунковому місячному періоді з урахуванням умов щодо періодів, які не враховуються до періоду, за який може бути встановлена винагорода згідно з розділом IV цих Методичних рекомендацій.
Відповідно до пункту 2 розділу II Методичних рекомендацій додаткова винагорода встановлюється, ураховуючи кількість календарних днів проходження служби, крім періодів, зазначених у пункті 1 розділу IV цих Методичних рекомендацій. Обрахунок додаткової винагороди проводиться шляхом ділення місячного розміру додаткової винагороди 30 000 на кількість календарних днів у розрахунковому місячному періоді дії воєнного стану та множення на кількість днів проходження служби за виключенням періодів, зазначених у п. 1 розділу IV.
Виходячи зі змісту пункту 3 розділу II Методичних рекомендацій для оформлення наказу про встановлення додаткової винагороди керівниками структурних підрозділів або відокремлених підрозділів органу (установи) поліції подаються списки поліцейських з пропорційно обрахованим розміром винагороди, що пропонується до встановлення.
Положеннями пункту 1 розділу IV Методичних рекомендацій передбачено, що додаткова винагорода не встановлюється поліцейським за період, зокрема, відсутності за місцем знаходження органу (підрозділу), закладу, установи з незаконних причин.
Відповідно до пункту 1 розділу ІІІ Методичних рекомендацій збільшена додаткова винагорода (до 70 000 грн додатково до додаткової винагороди) установлюється та виплачується поліцейським, які беруть безпосередню участь у бойових діях або забезпечують здійснення заходів з національної безпеки і оборони, відсічі та стримування збройної агресії, перебуваючи безпосередньо в районах у період здійснення зазначених заходів (далідії (заходів) за фактичний час виконання ними цих службових обов`язків.
Згідно з пунктом 2 розділу ІІІ Методичних рекомендацій збільшена додаткова винагорода виплачується пропорційно часу участі в діях (заходах) у розрахунковому місячному періоді здійснення дій (заходів) під час воєнного стану, що обраховується за час фактичної участі в діях (заходах).
Перелік дій (заходів) з національної безпеки та оборони, відсічі і стримування збройної, до забезпечення яких можуть залучатися поліцейські, визначений в додатку 2 до цих Методичних рекомендацій.
Обрахунок персонального розміру збільшеної додаткової винагороди кожного поліцейського проводиться шляхом ділення розрахункового місячного розміру збільшеної додаткової винагороди (з урахуванням пункту 3 розділу І) на кількість календарних днів у розрахунковому місячному періоді дії воєнного стану та множення на кількість днів безпосередньої участі в бойових діях (заходах) і на коригувальний коефіцієнт. У разі залучення до служби на добу, розрахунок добового часу зараховується як два календарних дні, у якому доба почалася та закінчилася.
Розміри коригувальних коефіцієнтів до розрахунку включаються згідно з додатком 2 до цих Методичних рекомендацій.
Час безпосередньої участі в бойових діях (заходах) може бути включений лише в разі здійснення дій (заходів) у районах ведення бойових дій, що затверджені відповідним наказом Головнокомандувача Збройних Сил України.
Згідно з пунктом 3 розділу ІІІ Методичних рекомендацій підтвердженням здійснення дій (заходів) є список поліцейських з обрахованим у зазначений спосіб розміром винагороди, що пропонується до виплати (додаток 3), який в подальшому є додатком до наказу.
Під час судового розгляду встановлено, що позивача у спірний період не було включено до списку поліцейських, які безпосередньо брали участь в бойових діях (заходах) у районах ведення бойових дій, що затверджені відповідним наказом Головнокомандувача Збройних Сил України. Накази командира (начальника) про виплату позивачу додаткової винагороди та додаткової винагороди у збільшеному розмірі не приймалося.
У розумінні пункту 1 постанови КМ України № 168 саме наказ є підставою для здійснення виплати додаткової винагороди. Неприйняття такого наказу унеможливлює проведення спірних виплат.
Враховуючи, що позивача за період з 24.02.2022 по 30.06.2022 та з 01.07.2022 не було включено до відповідного списку поліцейських, які виконують службові обов`язки та заслуговують на додаткову винагороду та на додаткову винагороду у збільшеному розмірі, та не прийнято відповідних наказів про здійснення таких виплат, суд першої інстанції правомірно відмовив в позові.
Посилання апелянта на лист Департаменту фінансово-облікової політики Міністерства внутрішніх справ України від 30.09.2022 колегія суддів до уваги не приймає, оскільки такий лист не є нормативним актом та не має обов`язкової сили.
Щодо посилання апелянта, що виходячи з запровадженого ст. 58 Конституції України принципу незворотньої дії у часі нормативно-правових актів у період до 19.07.2022 року відповідач повинен був керуватися п.1 постанови КМУ №168 у редакції, яка передбачала фіксовану суму, а з 19.07.2022 по 01.12.2022 відповідач мав застосовувати редакцію п.1 постанови КМУ 793 і лише з 01.12.2022 позивач втратив право на отримання додаткової винагород, колегія суддів зазначає.
Оборона України, захист її суверенітету і територіальної цілісності покладаються, відповідно до Конституції України, на Збройні Сили України. Водночас ті загрози, перед якими опинилася Українська держава, вимагали тоді і вимагають дотепер мобілізації не тільки українського війська, але також всіх її силових і спеціальних структур для того, щоб забезпечити державну безпеку і публічний порядок. В умовах, спричинених збройною агресією росії проти України, особливо в районах воєнних/бойових дій, це покладає на осіб, які залучені до виконання функцій того органу, в якому вони проходять службу, вищий рівень відповідальності за виконання поставлених завдань та заодно наражає на небезпеку їхнє життя і здоров`я.
В цих умовах й на виконання указів Президента України щодо введення воєнного стану Уряд ухвалив Постанову № 168, до якої потім неодноразово вносив зміни, які стосувалися певних аспектів виплачування додаткової винагороди, передбачених цією Постановою, зокрема її розміру, а також порядку й умов виплати, унормувати які тепер мають керівники відповідних міністерств та державних органів (пункт 21 Постанови № 168 у редакції, викладеній згідно з Постановою № 793).
Міністерство внутрішніх справ України на виконання цього пункту затвердило Порядок № 775, який був оприлюднений і набрав чинності з 2 грудня 2022 року. Водночас окремим пунктам цього Порядку (пункт 8, підпунктів 9, 10 пункту 14) назване відомство надало зворотної дії в часі (пункт 3 Наказу № 775).
Пункт 8 та підпункту 9 пункту 14 Порядку № 775, стосуються виплати додаткової винагороди поліцейським, відрядженим до закладів вищої освіти зі специфічними умовами навчання, що здійснюють підготовку поліцейських. Згідно даних змін поліцейським, які відряджені до державних органів, установ та організацій, крім тих, які залучаються в установленому порядку до безпосереднього виконання повноважень поліції, після 30 червня 2022 року не виплачується додаткова винагорода, передбачена пунктом 1 Постанови № 168.
Як встановлено по справі, позивач у період з 19.07.2022 по 01.12.2022, не залучався до надання поліцейських послуг згідно з призначенням/завданнями поліції, не брав участі у бойових діях та не забезпечував здійснення заходів з національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії. Виконував обов`язки по чергуванню у Сумському центрі первинної професійної підготовки "Академія поліції" (м. Суми), що входило до повсякденних обов`язків.
Колегія суддів зазначає, що посилання апелянта на неможливість застосування до спірного періоду окремих положень (пунктів) Порядку № 775, який не був затверджений (відповідно не діяв) впродовж спірного періоду, але якому - вже після звернення з цим позовом до суду - надано зворотної дії, зокрема й щодо позивача, колегія суддів вважає такими, що має підґрунтя. Проте призначення цієї виплати - на дату ухвалення Постанови КМУ № 168 пов`язувалося з правовим режимом воєнного стану і необхідністю виконання, з-поміж інших, відповідними органами державної влади [кожен] своїх повноважень для досягнення завдань, обумовлених цим правовим режимом (статті 1 Закону № 389-VIII).
Тобто правовий статус особи, як-то поліцейський, у поєднанні з його участю у забезпеченні і здійсненні заходів правового режиму воєнного стану, а також в обороні України було і є тим, що утворює склад юридичного факту, який дає підстави для виплати додаткової винагороди відповідно до пункту 1 Постанови № 168.
Як наслідок, доводи апелянта про недопустимість зворотної дії в часі норм [Порядку № 775], які звужують чи обмежують право на виплату додаткової винагороди, не впливають на застосування пункту 1 Постанови № 168 у вимірі спірних правовідносин, адже не на приписах пункту 8 та/або підпункту 9 пункту 14 цього Порядку, а саме на приписах пункту 1 Постанови № 168, які встановлюють підстави для виплати цієї винагороди, головним чином побудований підхід відповідача в цій справі щодо (не)виплати винагороди протягом спірного періоду.
Дані висновки узгоджуються з правовою позицією Верховного Суду викладеною по справі №420/16628/22 у постанові від 18.10.2023.
На підставі вище викладеного колегія суддів, погоджуючись з висновками суду першої інстанції, вважає, що суд дійшов вичерпних юридичних висновків щодо встановлення фактичних обставин справи і правильно застосував до спірних правовідносин норми матеріального та процесуального права.
Ухвалюючи дане судове рішення, колегія суддів керуєтьсяст. 322 КАС України,ст. 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод, практикою Європейського суду з прав людини (рішення «Серявін та інші проти України») та Висновком №11 (2008) Консультативної ради європейських суддів (п.41) щодо якості судових рішень.
Згідно рішення Європейського суду з прав людини по справі «Серявін та інші проти України» (п.58) суд повторює, що згідно з його усталеною практикою, яка відображає принцип, пов`язанийз належним здійсненням правосуддя, у рішенні судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються. Хоча п. 1 ст.6Конвенції зобов`язує суди обґрунтувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожний аргумент. Міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення.
Пунктом 41 Висновку №11 (2008) Консультативної ради європейських суддів зазначено, що обов`язок суддів наводити підстави для своїх рішень не означає необхідності відповідати на кожен аргумент захисту на підтримку кожної підстави захисту. Обсяг цього обов`язку може змінюватися залежно від характеру рішення. Згідно з практикою Європейського суду з прав людини очікуваний обсяг обґрунтування залежить від різних доводів, що їх може наводити кожна зі сторін, а також від різних правових положень, звичаїв та доктринальних принципів, а крім того, ще й від різних практик підготовки та представлення рішень у різних країнах. З тим, щоб дотриматися принципу справедливого суду, обґрунтування рішення повинно засвідчити, що суддя справді дослідив усі основні питання, винесені на його розгляд.
Враховуючи вищезазначені положення, дослідивши фактичні обставини та питання права, що лежать в основі спору у цій справі, колегія суддів дійшла висновку про відсутність необхідності надання відповіді на інші аргументи апелянта, оскільки судом були досліджені усі основні питання, які є важливими для прийняття даного судового рішення.
Відповідно дост. 242 КАС України, рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи.
За змістом ч. 1ст. 316 КАС Українисуд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.
З огляду на викладене, колегія суддів апеляційної інстанції дійшла висновку, що рішення суду першої інстанції ґрунтується на всебічному, повному та об`єктивному розгляді всіх обставин справи, які мають значення для вирішення спору, відповідає нормам матеріального та процесуального права, доводи апеляційної скарги не спростовують висновків суду першої інстанції, викладених у зазначеному рішенні, у зв`язку з чим підстав для його скасування не вбачається.
Керуючись ст.242,243,311,315,316,325, 328 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційну скаргу ОСОБА_1 - залишити без задоволення.
Рішення Сумського окружного адміністративного суду від 14 лютого 2023 року по справі № 480/7219/22 - залишити без змін.
Постанова набирає законної сили з дати її прийняття та не підлягає касаційному оскарженню, крім випадків, передбачених п. 2 ч. 5 ст. 328 КАС України.
Головуючий суддя Л.В. Любчич Судді О.А. Спаскін О.В. Присяжнюк
Суд | Другий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 30.08.2024 |
Оприлюднено | 02.09.2024 |
Номер документу | 121299657 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи, що виникають з відносин публічної служби, зокрема справи щодо проходження служби, з них |
Адміністративне
Другий апеляційний адміністративний суд
Любчич Л.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні