ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД міста КИЄВА 01054, м.Київ, вул.Б.Хмельницького,44-В, тел. (044) 334-68-95, E-mail: inbox@ki.arbitr.gov.uaРІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
м. Київ
23.07.2024Справа № 910/2987/24
За позовом Департаменту економіки та інвестицій виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації)
до Товариства з обмеженою відповідальністю "РК Київ"
про стягнення безпідставно збережених грошових коштів пайової участі у розмірі 2 090 420,83 грн.
Суддя: Людмила ШКУРДОВА
Секретар: Інна ШЕЙГЕЦЬ
Представники сторін: згідно протоколу судового засідання.
ОБСТАВИНИ СПРАВИ:
Департамент економіки та інвестицій виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) звернувся до Господарського суду міста Києва з позовом до Товариства з обмеженою відповідальністю "РК Київ" про стягнення безпідставно збережених грошових коштів пайової участі у розмірі 2 090 420,83 грн.
Позовні вимоги обґрунтовані тим, що відповідач, як замовник будівництва введеного в експлуатацію, не виконав свого обов`язку щодо укладення з органом місцевого самоврядування договору пайової участі та сплати пайового внеску щодо об`єкта будівництва у визначені законодавством строки чим порушив вимоги пп. 3 та 4 абз. 2 п. 2 «Прикінцеві та перехідні положення» Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності» та права та інтереси територіальної громади міста Києва та Департаменту економіки та інвестицій виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації). Таким чином, за твердженням позивача, замовник будівництва без достатньої правової підстави за рахунок органу місцевого самоврядування зберіг у себе кошти, які мав заплатити як пайовий внесок у розвиток інфраструктури населеного пункту, який за розрахунком позивача становить 2 090 420,83 грн, а отже зобов`язаний повернути ці кошти на підставі ч. 1 ст. 1212 ЦК України.
Ухвалою Господарського суду міста Києва від 15.03.2024 р. відкрито провадження у справі, розгляд справи вирішено здійснювати за правилами загального позовного провадження.
26.06.2024 до Господарського суду міста Києва від відповідача надійшов відзив на позов, в якому він просить в задоволені позовних вимог відмовити повністю. Відповідач вказує, що протягом будівництва та на момент закінчення будівництва він не мав обов`язку брати пайову участь у розвитку інфраструктури населеного пункту та не порушував вимог пп. 4 абз. 2 п. 2 «Прикінцеві та перехідні положення» Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності». Також відповідач вказує, що строк позовної давності для звернення до суду із заявленою позовною вимогою закінчився.
У судовому засіданні 23.07.2024 суд протокольною ухвалою поновив строк для подання відзиву до суду.
Ухвалою Господарського суду міста Києва від 25.06.2024 р. закрито підготовче провадження у справі та призначено розгляд справи по суті на 23.07.2024.
У судовому засіданні 23.07.2024 р. оголошено вступну та резолютивну частини рішення.
Розглянувши подані документи і матеріали, всебічно і повно з`ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, Господарський суд м. Києва,
ВСТАНОВИВ:
25.02.2019 Департамент Державної архітектурно-будівельної інспекції у місті Києві зареєстрував повідомлення про початок будівельних робіт № КВ 061190561352 на земельній ділянці з кадастровим номером 8000000000:82:277:0026 за адресою: вул. Болсуновська (колишня вул. Струтинського), 21, м. Київ.
У вищезазначеному повідомленні замовником будівництва визначено Товариство з обмеженою відповідальністю «РК КИЇВ» (далі - ТОВ «РК КИЇВ»), об`єктом - будівництво житлового будинку (садибного типу), клас наслідків - СС1.
27.05.2020 Департамент Державної архітектурно-будівельної інспекції у місті Києві за № КВ 071201480184 зареєстрував зміну даних у повідомленні про початок будівельних робіт № КВ 061190561352.
Станом на 27.05.2020 замовник будівництва - ТОВ «РК КИЇВ», об`єкт - будівництво житлового будинку (садибного типу), клас наслідків - СС1 залишились незмінним.
10.03.2021 Департамент з питань державного архітектурно-будівельного контролю міста Києва виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) зареєстрував декларацію про готовність до експлуатації об`єкта № КВ101210310368 (далі - декларація про готовність об`єкта в експлуатацію), що розташований на земельній ділянці з кадастровим номером 8000000000:82:277:0026 за адресою: вул. Болсуновська, 21, м. Київ.
У зазначеній декларації замовником визначено ТОВ «РК КИЇВ», об`єкт - будівництво житлового будинку (садибного типу), клас наслідків - СС1.
Предметом позову є стягнення 2 090 420,83 грн пайового внеску, який замовник будівництва зберіг без достатньої правової підстави за рахунок органу місцевого самоврядування, які мав заплатити як пайовий внесок у розвиток інфраструктури населеного пункту, а отже зобов`язаний повернути ці кошти на підставі ч. 1 ст. 1212 ЦК України.
Нормами статті 40 Закону № 3038-VI було визначено обов`язок у передбачених цим Законом випадках щодо перерахування замовником об`єкта будівництва до відповідного місцевого бюджету коштів для створення і розвитку інфраструктури населеного пункту до прийняття такого об`єкта в експлуатацію, а також обов`язок щодо укладення відповідного договору про пайову участь, положеннями якого мала бути визначеною належна до перерахування сума (розмір пайової участі).
При цьому, частиною дев`ятою статті 40 Закону № 3038-VI було передбачено, що договір про пайову участь у розвитку інфраструктури населеного пункту укладається не пізніше ніж через 15 робочих днів з дня реєстрації звернення замовника про його укладення, але до прийняття об`єкта будівництва в експлуатацію.
Відповідно до Закону № 132-IX статтю 40 Закону № 3038-VI було виключено з 1 січня 2020 року.
Таким чином, починаючи з 01.01.2020 передбачений до цього статтею 40 Закону № 3038-VI обов`язок замовників забудови земельної ділянки у населеному пункті щодо необхідності укладення договору про пайову участь у розвитку інфраструктури населеного пункту перестав існувати.
Разом з тим, Законом України «Про внесення змін до законодавчих актів України щодо стимулювання інвестиційної діяльності в Україні» від 20.09.2019 № 132-ІХ (далі - Закон № 132-IX) було встановлено обов`язок сплати пайової участі для замовників, якими до 01.01.2021 розпочато будівництво/реконструкцію об`єктів.
Підпунктами 3 та 4 пункту 2 розділу ІІ «Прикінцеві та перехідні положення» Закону № 132-IX встановлено, що замовник будівництва зобов`язаний протягом 10 робочих днів після початку будівництва об`єкта звернутися до відповідного органу місцевого самоврядування із заявою про визначення розміру пайової участі щодо об`єкта будівництва, до якої додаються документи, які підтверджують вартість будівництва об`єкта. Орган місцевого самоврядування протягом 15 робочих днів з дня отримання зазначених документів надає замовнику будівництва розрахунок пайової участі щодо об`єкта будівництва. Пайова участь сплачується виключно грошовими коштами до прийняття відповідного об`єкта будівництва в експлуатацію.
Тож у вказаних двох випадках, враховуючи вимоги підпунктів 3, 4 абзацу другого пункту 2 Розділу ІІ «Прикінцеві та перехідні положення» Закону № 132-IX, замовник будівництва зобов`язаний протягом 10 робочих днів після початку будівництва об`єкта звернутися до відповідного органу місцевого самоврядування із заявою про визначення розміру пайової участі щодо об`єкта будівництва, а також сплатити пайову участь грошовими коштами до прийняття цього об`єкта в експлуатацію.
Системний аналіз зазначених норм та обставин дає підстави для висновку, що обов`язок замовника будівництва щодо звернення у 2020 році до відповідного органу місцевого самоврядування із заявою про визначення розміру пайової участі щодо об`єкта будівництва виникає:
- для об`єктів, будівництво яких розпочато у попередні роки, якщо станом на 01.01.2020 вони не введені в експлуатацію і договори про сплату пайової участі не були укладені, - протягом 10 робочих днів після 01.01.2020.
- для об`єктів, будівництво яких розпочате у 2020 році, - протягом 10 робочих днів після початку такого будівництва.
Відтак для об`єктів, будівництво яких розпочато раніше (однак які станом на 01.01.2020 не були введені в експлуатацію і якщо договори про сплату пайової участі до 01.01.2020 не були укладені) або будівництво яких розпочате у 2020 році, абзацом другим пункту 2 Розділу ІІ "Прикінцеві та перехідні положення" Закону № 132-IX визначено обов`язок (за винятком передбачених підпунктом 2 цього абзацу випадків) щодо перерахування замовником об`єкта будівництва до відповідного місцевого бюджету пайової участі (коштів для створення і розвитку інфраструктури населеного пункту) до прийняття такого об`єкта в експлуатацію.
Аналогічний правовий висновок викладений у постановах Верховного Суду від 13.12.2022 № 910/21307/21, від 20.07.2022 у справі № 910/9548/21.
У зв`язку з тим, що будівництво житлового будинку розпочалось у 2019 році, станом на 01.01.2020 вказаний об`єкт не було введено в експлуатацію та договір про сплату пайової участі не було укладено, на відповідача було покладено обов`язок звернутись до Департаменту економіки та інвестицій із заявою про визначення розміру пайової участі протягом 10 днів після 01.01.2020.
Однак відповідач не виконав свій обов`язок, передбачений пп. 3 розділу II «Прикінцеві та перехідні положення» Закону України №132-IX, не звернувся до позивача із заявою про визначення розміру пайової участі щодо об`єкта будівництва.
Відповідно до ч. 1 ст. 73 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» акти ради, сільського, селищного, міського голови, голови районної в місті ради, виконавчого комітету сільської, селищної, міської, районної у місті (у разі її створення) ради, прийняті в межах наданих їм повноважень, є обов`язковими для виконання всіма розташованими на відповідній території органами виконавчої влади, об`єднаннями громадян, підприємствами, установами та організаціями, посадовими особами, а також громадянами, які постійно або тимчасово проживають на відповідній території.
Рішенням Київської міської ради від 15.11.2016 №411/1415 (у редакції рішення Київської міської ради від 19.12.2019 року № 460/8033) затверджено Порядок залучення, розрахунку розміру і використання коштів пайової участі замовників у розвитку інфраструктури міста Києва (далі - Порядок).
Відповідно до пункту 3.2 Порядку пайова участь включає в себе відшкодування витрат міського бюджету на створення і розвиток інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури населеного пункту у зв`язку із реалізацією замовником проєкту нового будівництва або реконструкції об`єктів (будинків, будівель, споруд, їх комплексів або частин) незалежно від їх форм власності на території міста Києва.
Як встановлено судом, повідомлення про початок будівельних робіт Департаментом Державної архітектурно-будівельної інспекції у місті Києві було зареєстровано 25.02.2019, а 10.03.2021 об`єкт будівництва введено в експлуатацію.
Відтак, відповідач ввів об`єкт будівництва в експлуатацію без сплати пайової участі, що свідчить про порушення відповідачем покладених на нього обов`язків та вимог підпункту 4 абзацу 2 пункту 2 «Прикінцевих та перехідних положень» Закону.
Частиною 1 ст. 526 Цивільного кодексу України визначено, що зобов`язання має виконуватися належним чином відповідно до умов договору та вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, а за відсутності таких умов та вимог - відповідно до звичаїв ділового обороту або інших вимог, що звичайно ставляться.
Відповідно до ст. 610 Цивільного кодексу України порушенням зобов`язання є його невиконання або виконання з порушенням умов, визначених змістом зобов`язання (неналежне виконання).
Згідно з ч. 1 ст. 530 Цивільного кодексу України, якщо у зобов`язанні встановлений строк (термін) його виконання, то воно підлягає виконанню у цей строк (термін).
Статтею 74 ГПК України на сторони покладено обов`язок доказування обставин, на які вони посилаються як на підставу своїх вимог і заперечень.
У зв`язку з невиконанням забудовником передбаченого прикінцевими та перехідними положеннями Закону обов`язку щодо укладання договору про пайову участь у розвитку інфраструктури населеного пункту та щодо перерахування до відповідного місцевого бюджету коштів для створення і розвитку інфраструктури населеного пункту (пайової участі) саме до дати прийняття таких об`єктів в експлуатацію, то права органу місцевого самоврядування на отримання коштів на розвиток інфраструктури населеного пункту є порушеними і в органу місцевого самоврядування виникло право вимагати стягнення коштів, обов`язок сплати яких був встановлений законом.
Відповідно до ч. 1 ст. 1212 ЦК України особа, яка набула майно або зберегла його у себе за рахунок іншої особи (потерпілого) без достатньої правової підстави (безпідставно набуте майно), зобов`язана повернути потерпілому це майно.
Положення глави 83 ЦК України застосовуються незалежно від того, чи безпідставне набуття або збереження майна було результатом поведінки набувача майна, потерпілого, інших осіб чи наслідком події (частина друга статті 1212 ЦК України).
У такому разі замовник будівництва без достатньої правової підстави за рахунок органу місцевого самоврядування зберіг у себе кошти, які мав заплатити як пайовий внесок у розвиток інфраструктури населеного пункту, а отже, зобов`язаний повернути ці кошти на підставі частини першої статті 1212 ЦК України.
Аналогічна правова позиція щодо належного та ефективного способу захисту порушеного права органів місцевого самоврядування шляхом звернення з позовом до замовників будівництва про стягнення безпідставно збережених грошових коштів пайової участі на підставі статті 1212 ЦК України викладена у постановах Верховного Суду від 13.12.2022 у справі № 910/21307/21, від 20.07.2022 у справі № 910/9548/21).
Позивачем здійснено розрахунок пайової участі відповідно до підпункту 6.4.3 пункту 6.4 розділу VI Порядку залучення, розрахунку розміру і використання коштів пайової участі у розвитку інфраструктури міста Києва, затвердженого рішенням Київської міської ради від 15.11.2016 № 411/1415 (у редакції рішення Київської міської ради від 19.12.2019 № 460/8033).
Відповідно до підпункту 6.4.3 пункту 6.4 Порядку, для індивідуальних (садибних) житлових будинків, садових, дачних будинків з господарськими будівлями
РПУ = Sоб`єкта х Nінд х 2 %, де РПУ - розмір пайової участі об`єкта (грн); Sоб`єкта - загальна площа (крім загальної площі приміщень, визначених в п. 4.2 цього Порядку) об`єкта будівництва або додатково створені площі в результаті реконструкції (кв. м); Nінд - норматив одиниці створеної потужності для індивідуальних (садибних) житлових будинків, садових, дачних будинків з господарськими будівлями, який дорівнює опосередкованій вартості спорудження 1 кв. м будинків садибного типу з госпбудівлями, яка визначена Міністерством розвитку громад та територій України в установленому порядку і діє на дату здійснення розрахунку (грн/ кв. м).
За інформацією, що міститься в декларації про готовність об`єкта до експлуатації, об`єктом будівництва є житловий будинок (садибного типу), загальна площа якого 4200,5 кв. м.
З долученого до відзиву технічного паспорту, виготовленого станом на 03.11.2021, не вбачається іншої загальної площі об`єкта будівництва, замовником якого є відповідач, а тому заперечення відповідача, що під час розрахунку пайової участі Департаментом було застосовано невірну площу об`єкта будівництва є необґрунтованими.
Згідно з абзацом 2 підпункту 1 абзацу 2 пункту 2 «Прикінцевих та перехідних положень» Закону розмір пайової участі становить для житлових будинків - 2 відсотки вартості будівництва об`єкта, що розраховується відповідно до основних показників опосередкованої вартості спорудження житла за регіонами України, затверджених центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну житлову політику і політику у сфері будівництва, архітектури, містобудування.
Відповідно до наказу Міністерства розвитку громад, територій та інфраструктури України «Про затвердження показників опосередкованої вартості спорудження житла за регіонами України (розрахованих станом на 01 січня 2024 року)» від 28.01.2024 № 72, показник опосередкованої вартості спорудження житла у місті Києві дорівнює 24 883 грн 00 коп.
Підставивши значення у зазначену у пп. 6.4.3 п. 6.4 Порядку формулу отримуємо:
РПУ = 4200,50 х 24883 грн. х 2% = 2090420,83 грн.
Отже, пайова участь за об`єкт, розташований на земельній ділянці з кадастровим номером 8000000000:82:277:0026 за адресою: вул. Болсуновська, 21, м. Київ, підлягала сплаті у розмірі 2 090 420,83 грн.
Контррозрахунку пайової участі у розвитку інфраструктури міста Києва відповідачем не надано.
14.11.2023 Департамент економіки та інвестицій направив відповідачу вимогу щодо отримання розрахунку та сплати пайової участі у розвитку інфраструктури міста Києва № 050/08-4441 від 13.11.2023 з проєктом розрахунку обсягу пайової участі (пайового внеску) у двох примірниках. У вказаній вимозі Відповідачу було встановлено строк для підписання та повернення розрахунків для реєстрації із відповідним зверненням, а саме: в термін не більше 5 робочих днів з дня ознайомлення, але не пізніше 04.12.2023.
Проте, вказана вимога залишена відповідачем без задоволення, а пайова участь у розмірі 2 090 420,83 грн. відповідачем не сплачена.
Відповідачем у відзиві зазначав, що строк позовної давності для звернення до суду із заявленими позовними вимогами закінчився.
Позивач заперечував щодо спливу строку позовної давності за заявленою позивачем вимогою.
Статтею 257 Цивільного кодексу України передбачено, що загальна позовна давність встановлюється тривалістю у три роки.
Згідно з положеннями ст. 256 Цивільного кодексу України позовна давність - це строк, у межах якого особа може звернутися до суду з вимогою про захист свого цивільного права або інтересу.
Перебіг позовної давності починається від дня, коли особа довідалася або могла довідатися про порушення свого права або про особу, яка його порушила (ч. 1 ст. 261 Цивільного кодексу України).
Сплив позовної давності, про застосування якої заявлено стороною у спорі, є підставою для відмови у позові (ч. 4 ст. 267 Цивільного кодексу України).
Судом встановлено, що саме відповідач зобов`язаний звернутися до Департаменту із заявою про визначення розміру пайової участі щодо об`єкта будівництва, однак відповідач вказаного обов`язку не виконав, у зв`язку з чим Департамент був позбавлений можливості дізнатись про введення нового об`єкта.
Про введення об`єкта в експлуатацію позивач довідався 10.03.2021 (дата реєстрації декларації про готовність до експлуатації об`єкта № КВ101210310368), і саме з цього моменту за даних обставин справи, починає свій перебіг строк позовної давності.
Поряд з цим, відповідно до пунктів 12 та 19 Прикінцевих та перехідних положень ЦК України в силу приписів яких: - під час дії карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України з метою запобігання поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19), строки, визначені статтями 257, 258, 362, 559, 681, 728, 786, 1293 цього Кодексу, продовжуються на строк дії такого карантину.
У період дії в Україні воєнного, надзвичайного стану строки, визначені статтями 257-259, 362, 559, 681, 728, 786, 1293 цього Кодексу, продовжуються на строк його дії.
Оскільки зобов`язання щодо оплати пайового внеску виникли у період дії карантину, що діяв з 11.03.2020 по 30.06.2023, та продовжують існувати в період дії воєнного стану, який діє з 24.02.2022 та по цей час, строк позовної давності для звернення до суду з вимогою про стягнення 2 090 420,83 грн безпідставно збережених грошових коштів є продовженим та на дату подачі позову не сплив, що за даних обставин виключає можливість застосування спливу позовної давності за заявою відповідача.
Враховуючи, що відповідач зберіг у себе кошти у сумі 2 090 420,83 грн., які підлягають сплаті на користь Департаменту економіки та інвестицій виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації), то вимога стягнення з відповідача безпідставно збережених грошових коштів пайової участі у розмірі 2 090 420,83 грн на підставі ч. 1 ст. 1212 ЦК України підлягає задоволенню у повному обсязі.
Судовий збір відповідно до ст. 129 ГПК України покладається судом на відповідача.
Керуючись ст. ст. 74, 76-80, 129, ст. ст. 236 - 240 ГПК України, суд
ВИРІШИВ:
1. Позовні вимоги задовольнити повністю.
2. Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю "РК Київ" (01001, м. Київ, вул. Прорізна, буд. 12а, код 37722881) на користь Департаменту економіки та інвестицій виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) (01044, м. Київ, вул. Хрещатик, буд. 36, код 04633423) 2 090 420 (два мільйони дев`яносто тисяч чотириста двадцять) грн 83 коп. безпідставно збережених грошових коштів та 25 085 (двадцять п`ять тисяч вісімдесят п`ять) грн 05 коп. витрат зі сплати судового збору.
Видати наказ після набрання рішенням законної сили.
Рішення господарського суду набирає законної сили через 20 днів з моменту виготовлення повного тексту рішення в разі не оскарження його в установленому порядку. Рішення може бути оскаржене в 20-денний строк до Північного апеляційного господарського суду.
Суддя Людмила ШКУРДОВА
Дата складення повного тексту рішення 02.09.2024
Суд | Господарський суд міста Києва |
Дата ухвалення рішення | 23.07.2024 |
Оприлюднено | 03.09.2024 |
Номер документу | 121316416 |
Судочинство | Господарське |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із правочинів, зокрема, договорів Невиконання або неналежне виконання зобов’язань інші договори |
Господарське
Господарський суд міста Києва
Шкурдова Л.М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні