Справа № 686/6525/23
Провадження № 1-кс/686/6682/24
УХВАЛА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
30 серпня 2024 року м. Хмельницький
Слідча суддя Хмельницького міськрайонного суду Хмельницької області ОСОБА_1 ,з участюсекретаря судовогозасідання ОСОБА_2 , заявника ОСОБА_3 , прокурора ОСОБА_4 , розглянувши у відкритому судовому засіданні клопотання ОСОБА_3 про скасування арешту майна у кримінальному провадженні № 42023240000000011,
встановила:
ОСОБА_3 звернулася до слідчого судді Хмельницького міськрайонного суду із клопотанням про скасування арешту майна, накладеного на земельні ділянки з кадастровими номерами: 6825083300:09:011:0004; 6825083300:09:011:0006; 6825083300:09:011:0106; 6825083300:09:011:0102; 6825083300:09:011:0005 у кримінальному провадженні № 42023240000000011.
У обґрунтування клопотання указує, що 17.03.2023 ухвалою слідчого судді Хмельницького міськрайонного суду було накладено арешт на її майно.
05 серпня 2024 року, отримавши відповідь на адвокатський запит, їй стало відомо, що 15.12.2023 року було прийнято Наказ № 297-од «Про затвердження проекту землеустрою щодо організації і встановлення меж територій природно-заповідного фонду та іншого природоохоронного призначення, оздоровчого, рекреаційного, історико-культурного, лісогосподарського призначення, земель водного фонду та водоохоронних зон, обмежень у використанні земель та їх режимоутворюючих об`єктів Гідрологічний заказник місцевого значення «Вовчанський».
Відповідно до вищевказаного, у складі технічної документації було затверджено креслення перенесення в натуру (на місцевість) меж території Гідрологічного заказника місцевого значення «Вовчанський», яка чітко відображає межі розташування її земельних ділянок та межі гідрологічного заказника «Вовчанський».
Так, відповідно до отриманого графічного зображення синім кольором окреслено ділянки, які внесено в ДЗК, у тому числі ділянки з кадастровими номерами: 6825083300:09:011:0106, 6825083300:09:011:0005, 6825083300:09:011:0102. Червоним кольором окреслено межі території та об`єкта природно-заповідного фонду.
Із указаного слідує, що земельні ділянки із кадастровими номерами: 6825083300:09:011:0106, 6825083300:09:011:0005, 6825083300:09:011:0102 не перебувають у межах території та об`єкта природно-заповідного фонду, а відносяться лише до охоронної зони навколо території та об`єкта природно-заповідного фонду, а тому можуть перебувати у приватній власності.
Крім того, на графічному зображенні наявні позначення водних об`єктів та прибережних захисних смуг, які жодним чином не перетинаються із земельними ділянками із кадастровими номерами: 6825083300:09:011:0106; 6825083300:09:011:0005; 6825083300:09:011:0102.
Разом із тим зазначає, що земельні ділянки із кадастровими номерами 6825083300:09:011:0006, 6825083300:09:011:0004 узагалі відсутні на відповідних графічних зображеннях та жодним чином не перетинаються із територіями Гідрологічного заказника «Вовчанський», що підтверджується відповіддю на адвокатський запит.
Указує, що перелік земель, які не можу передаватися із державної та комунальної власності у приватну власність є вичерпним та передбачається у ст. 83, 84 ЗК України, зокрема:
Ураховуючи те, що земельні ділянки із кадастровими номерами 6825083300:09:011:0004;6825083300:09:011:0006;6825083300:09:011:0106;6825083300:09:011:0102;6825083300:09:011:0005 не перебувають у межах території та охоронної зони об`єкту природно-заповідного фонду - гідрологічного заказника місцевого «Вовчаиський», не перебувають у складі водоохоронної зони річки «Вовк» та не мають статусу земель водного фонду чи статусу земель природно-заповідного фонду, тому були передані у приватну власність.
Уважає, що арешт на указані земельні ділянки накладено не обґрунтовано та порушують її конституційні права як власника, у зв`язку із чим просить скасувати арешт.
Заявник ОСОБА_3 у судовому засіданні вимоги клопотання підтримала у повному обсязі та просила їх задовольнити.
Прокурор ОСОБА_4 у судовому засіданні заперечив проти заявленого клопотання. Пояснив, що у кримінальному провадженні призначено земельно-технічну експертизу, яка має надати висновок щодо правильності виготовлення технічної документації на земельні ділянки, передані у приватну власність фізичним особам, а також щодо обсягів та фактів накладення земельних ділянок на землі природо-заповідного фонду. Експерту надано для дослідження картографічні матеріали щодо встановлення меж та територій об`єкту природно-заповідного фонду - гідрологічного заказника місцевого «Вовчаиський», виготовлені до 2000 року, а також направлено наказ 2023 року, яким затверджено проект землеустрою щодо організації і встановлення меж територій природно-заповідного фонду та іншого природоохоронного призначення, оздоровчого, рекреаційного, історико-культурного, лісогосподарського призначення, земель водного фонду та водоохоронних зон, обмежень у використанні земель та їх режимоутворюючих об`єктів Гідрологічний заказник місцевого значення «Вовчанський». До березня 2023 року існували лише картографічні матеріали, затверджені Хмельницькою обласною радою, згідно яких передані у приватну власність земельні ділянки входять у межі територій об`єкту природно-заповідного фонду. У подальшому приватним підприємством було виготовлено новий проект землеустрою щодоорганізації івстановлення межтериторій гідрологічногозаказника місцевогозначення «Вовчанський» і питання про те, чи відповідає даний проект межам, затвердженим Хмельницькою обласною радою, розслідується у даному кримінальному провадженні.
А тому на даному етапі досудового розслідування скасування заходів забезпечення кримінального провадження є передчасним.
Заслухавши думку учасників судового засідання, дослідивши матеріали клопотання, приходжу до висновку, що воно не підлягає задоволенню із наступних підстав.
Установлено,що СУГУНП вХмельницькій областіздійснюється досудоверозслідування укримінальному провадженні№ 42023240000000011від 17.02.2023,за ознакамикримінальних правопорушень,передбачених ч.2ст.364,ч.2ст.366КК України.
Органами досудового розслідування розслідуються обставини того, що посадові особи Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області та Баламутівської сільської ради Хмельницького району Хмельницької області, зловживаючи службовим становищем, в порушення вимог ст.ст. 20, 21, 43, 44, 58-61, 84, 111, 116, 118, 150, 186, 186-1 (чинної до 27.05.2021 згідно Закону № 1423-ІХ від 28.04.2021) Земельного кодексу України, ст.ст. 7, 25, 26, 39, 40, 54 «Про природно-заповідний фонд України», ст.ст. 25, 28, 50 Законів України «Про землеустрій», «Про Державний земельний кадастр», інших актів законодавства, внесли недостовірні дані до офіційних документів про наявність земель, їх цільове призначення та розподіл їх за власниками, землекористувачами та угіддями на території Хмельницького району Хмельницької області, після чого протиправно відвели в приватну власність фізичним особам 117 земельних ділянок державної та комунальної власності загальною площею 72,23 га, а саме з кадастровими номерами: 6825083300:09:010:0055; 6825083300:09:010:0062; 6825083300:09:010:0037; 6825083300:09:010:0021; 6825083300:09:010:0066; 6825083300:09:010:0063; 6825083300:09:010:0087; 6825083300:09:010:0083; 6825083300:09:010:0036; 6825083300:09:010:0058; 6825083300:09:010:0018; 6825083300:09:010:0005; 6825083300:09:010:0014; 6825083300:09:010:0030; 6825083300:09:010:0073; 6825083300:09:010:0040; 6825083300:09:010:0048; 6825083300:09:010:0025; 6825083300:09:010:0042; 6825083300:09:010:0049; 6825083300:09:010:0053; 6825083300:09:010:0008; 6825083300:09:010:0002; 6825083300:09:010:0003; 6825083300:09:010:0031; 6825083300:09:010:0024; 6825083300:09:010:0043; 6825083300:09:010:0949; 6825083300:09:010:0070; 6825083300:09:010:0051; 6825083300:09:010:0011; 6825083300:09:010:0080; 6825083300:09:010:0059; 6825083300:09:010:0052; 6825083300:09:010:0006; 6825083300:09:010:0056; 6825083300:09:010:0061; 6825083300:09:010:0035; 6825083300:09:010:0028; 6825083300:09:010:0017; 6825083300:09:010:0004; 6825083300:09:010:0065; 6825083300:09:010:0007; 6825083300:09:010:0079; 6825083300:09:010:0038; 6825083300:09:010:0072; 6825083300:09:010:0046; 6825083300:09:010:0069; 6825083300:09:010:0085; 6825083300:09:010:0084; 6825083300:09:010:0086; 6825083300:09:010:0023; 6825083300:09:010:0015; 6825083300:09:010:0032; 6825083300:09:010:0045; 6825083300:09:010:0076; 6825083300:09:010:0026; 6825083300:09:010:0010; 6825083300:09:010:0064; 6825083300:09:010:0033; 6825083300:09:010:0029; 6825083300:09:010:0022; 6825083300:09:010:0009; 6825083300:09:010:0041; 6825083300:09:010:0044; 6825083300:09:010:0050; 6825083300:09:010:0067; 6825083300:09:010:0074; 6825083300:09:010:0054; 6825083300:09:010:0042; 6825083300:09:010:0088; 6825083300:09:010:0081; 6825083300:09:010:0075; 6825083300:09:010:0016; 6825083300:09:010:0082; 6825083300:09:010:0071; 6825083300:09:010:0034; 6825083300:09:010:0047; 6825083300:09:010:0027; 6825083300:09:010:0020; 6825083300:09:010:0077; 6825083300:09:010:0039; 6825083300:09:010:0060; 6825083300:09:010:0057; 6825083300:09:011:0004; 6825083300:09:011:0006; 6825083300:09:011:0106; 6825083300:09:011:0102. 6825083300:09:011:0005; 6825880800:03:030:0146; 6825880800:03:030:0143; 6825880800:03:031:0005; 6825880800:03:031:0004; 6825880800:03:031:0008; 6825880800:03:031:0007; 6825880800:03:031:0001; 6825880800:03:031:0002; 6825880800:03:031:0003 6825880800:03:032:0004; 6825880800:03:032:0003; 6825884000:04:013:0017; 6825884000:04:013:0016; 6825884000:04:013:0015; 6825884000:04:013:0018; 6825884000:04:013:0020; 6825884000:04:013:0019; 6825884000:04:013:0021; 6825884000:04:013:0022; 6825884000:04:013:0023; 6825884000:04:013:0013; 6825884000:04:013:0009; 6825884000:04:013:0010; 6821585200:02:004:0127; 6821580400:03:039:0107; 6821580400:03:039:0108; 6821580400:03:039:0111; 6821580400:03:039:0110, що розташовані на території Баламутівської сільської ради Кам`янець-Подільського району Хмельницької області.
Крім того, посадові особи Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області та Баламутівської сільської ради Хмельницького району Хмельницької області, зловживаючи службовим становищем, в порушення вимог ст.ст. 20, 21, 43, 444, 58-61, 84, 111, 116, 118, 186-1 (чинної до 227.05.2021 згідно Закону № 1423-IX від 28.04.2021) Земельного кодексу України, ст.ст. 7, 25, 26, 339, 40, 54 «Про природно-заповідний фонд України», ст.ст. 25, 28, 50 Законів України «Про землеустрій», «Про державний земельний кадастр», інших актів законодавства, внесли недостовірні дані до офіційних документів про цільове призначення земельних ділянок, загальною площею 72,23 га орієнтовною ринковою вартістю понад 3 млн. грн. як земель сільськогосподарського призначення в той час як дані землі перебувають у межах території та охоронної зони об`єкту природно-заповідного фонду у складі водоохоронної зони річки «Вовк», внаслідок чого у подальшому незаконно передані фізичним особам у приватну власність.
Постановою процесуального прокурора кримінальні провадженні №42023240000000011 та №42023240000000012 об`єднані в одне кримінальне провадження №42023240000000011.
Слідством було встановлено, що вищевказані земельні ділянки перебувають у межах території та охоронної зони об`єкту природно-заповідного фонду гідрологічного заказника місцевого значення «Вовчанський», який створений на підставі рішення Хмельницької обласної ради від 04.09.1982 № 278 та площа якого розширена згідно з рішенням Хмельницької обласної ради від 28.10.1994 №7, з метою збереження в природному стані заплави річки Вовк. Окрім цього, зазначені земельні ділянки відведено в межах земель, що мають статус земель водного фонду, відведення яких у приватну власність не передбачено чинним земельним законодавством.
На даний час частина із вказаних земельних ділянок використовується невстановленими особами всупереч цільовому призначенню та визначеному законодавством правовому режиму охорони та використання особливо цінних земель, що негативно впливає на стан об`єкту природно-заповідного фонду.
Ухвалою слідчого судді Хмельницького міськрайонного суду Хмельницької області від 17 березня 2023 року, з-поміж іншого, було накладено арешт із тимчасовим позбавленням права на відчуження тарозпорядження на земельні ділянки з кадастровими номерами: 6825083300:09:011:0004; 6825083300:09:011:0006; 6825083300:09:011:0106; 6825083300:09:011:0102; 6825083300:09:011:0005.
Правовою підставою для накладення арешту на указані земельні ділянки стала необхідність їх збереження як речового доказу та запобігання можливості подальшого відчуження та розпорядження означеним майном.
Відповідно до ч.1 ст.174 КПК України підозрюваний, обвинувачений, їх захисник, законний представник, інший власник або володілець майна, представник юридичної особи, щодо якої здійснюється провадження, які не були присутні при розгляді питання про арешт майна, мають право заявити клопотання про скасування арешту майна повністю або частково.
Частиною 2 цієї статті визначено, що арешт майна також може бути скасовано повністю чи частково ухвалою слідчого судді під час досудового розслідування чи суду під час судового провадження за клопотанням підозрюваного, обвинуваченого, їх захисника чи законного представника, іншого власника або володільця майна, представника юридичної особи, щодо якої здійснюється провадження, якщо вони доведуть, що в подальшому застосуванні цього заходу відпала потреба або арешт накладено необґрунтовано.
Завданням арешту майна є запобігання можливості його приховування, пошкодження, псування, зникнення, втрати, знищення, використання, перетворення, пересування, відчуження.
На теперішній час потреба у арешті указаного майна та мета, у зв`язку з якою було накладено арешт (забезпечення збереження речових доказів) не відпала, оскільки провадження у справі не закінчено, проводиться досудове розслідування.
Постановою старшогослідчого вособливо важливихсправах відділурозслідування злочиніву сферігосподарської таслужбової діяльностіСУ ГУНПв Хмельницькійобласті ОСОБА_5 від 09.03.2023призначено комплекснуземельно-технічнуі оціночно-земельнуекспертизу,на вирішенняякої поставленепитання чинакладаються земельніділянки 6825083300:09:011:0004;6825083300:09:011:0006;6825083300:09:011:0106;6825083300:09:011:0102;6825083300:09:011:0005,що розташованіна територіїБаламутівської сільськоїради Хмельницькогорайону Хмельницькоїобласті намежі земельнихділянок намежі територіїта охоронноїзони об`єктуприродно-заповідногофонду гідрологічного заказникамісцевого значення«Вовчанський»,який створенийна підставірішення Хмельницькоїобласної радивід 04.09.1982№278та площаякого розширеназгідно зрішенням Хмельницькоїобласної радивід 28.10.1994№7.Якщо так,то уякій частині,якою площеюта уякій ринковійвартості.Також навирішення експертапоставлене питаннявизначення ринковоївартості земельнихділянок зкадастровими номерами:6825083300:09:011:0004;6825083300:09:011:0006;6825083300:09:011:0106;6825083300:09:011:0102;6825083300:09:011:0005.
Постанова направлена на виконання завідувачу Хмельницького відділення Київського науково-дослідного інституту судових експертиз 10.03.2023, що підтверджується супровідним листом № 3090/121/24-2023.
Із долученого до матеріалів клопотання креслення перенесення в натуру меж території гідрологічного заказника місцевого значення «Вовчанський» слідує, що земельні ділянки 6825083300:09:011:0106; 6825083300:09:011:0102; 6825083300:09:011:0005 перебувають у межах охоронної зони території та об`єкта природно-заповідного фонду. Тоді як досудовим розслідуються обставини незаконного відведення у приватну власність земельних ділянок, які перебувають у межах як території самого об`єкту природно-заповідного фонду, так і його охоронної зони у складі водоохоронної зони річки «Вовк» .
Питання щодо перетину/накладення меж земельних ділянок 6825083300:09:011:0004; 6825083300:09:011:0006 із межами території та охоронної зони об`єкту природно-заповідного фонду гідрологічного заказника місцевого значення «Вовчанський» також має бути вирішене експертним шляхом, тобто особою, яка володіє спеціальними знаннями в галузі землеустрою.
При цьому слідчою суддею взято до уваги, що у кримінальному провадженні вказаний захід забезпечення застосований лише у частині позбавлення власника права на розпорядження та відчуження земельними ділянками, без позбавлення права користування ними, тобто найменш обтяжливий спосіб арешту майна.
Таким чином, потреба у арешті указаного майна, а також мета, у зв`язку з якою було накладено арешт (забезпечення збереження речових доказів) не відпала, оскільки провадження у справі не закінчено та усі слідчі дії у межах кримінального провадження не проведені, зокрема триває комплексна земельно-технічна і оціночно-земельна експертизи, а тому підстави для задоволення заявленого клопотання відсутні, оскільки у протилежному випадку проведення експертиз буде неможливим, що перешкодить досягненню завдань кримінального провадження.
За указаних обставин тимчасове втручання в право власності, яке прямо передбаченого КПК України, не суперечить змісту ст. 1 Протоколу № 1 до Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод, оскільки переслідує легітимну мету в суспільних інтересах розгляду кримінального провадження.
За таких обставин, приходжу до висновку про відмову у задоволенні клопотання.
Керуючись ст.174 КПК України, слідча суддя, -
постановила:
Відмовити у задоволенні клопотання ОСОБА_3 про скасування арешту майна у кримінальному провадженні № 42023240000000011.
Ухвала оскарженню не підлягає.
Слідча суддя
Суд | Хмельницький міськрайонний суд Хмельницької області |
Дата ухвалення рішення | 30.08.2024 |
Оприлюднено | 04.09.2024 |
Номер документу | 121321018 |
Судочинство | Кримінальне |
Категорія | Провадження за поданням правоохоронних органів, за клопотанням слідчого, прокурора та інших осіб про скасування арешту майна |
Кримінальне
Хмельницький міськрайонний суд Хмельницької області
Кирик О. В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні