Справа № 420/6805/24
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
02 вересня 2024 року м. Одеса
Одеський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді Бжассо Н.В.,
за участі секретаря судового засідання Музики І.О.,
за участі сторін:
представника позивача адвоката Назарець Д.М. (за ордером),
представників відповідачів:
ГУ ДПС в Одеській області Зарудна А.І. (згідно Витягу з ЄДРПОУ),
ДПС України ОСОБА_1 (згідно Витягу з ЄДРПОУ),
розглянув у відкритому судовому засіданні в м. Одеса за правилами загального позовного провадження в режимі відео конференції поза межами суду за допомогою власних технічних засобів учасників справи в підсистемі відеоконференцзв`язку адміністративну справу за позовом Фермерського господарства «Селянсько-фермерське господарство Нічепорук Раїса Миколаївна» до Головного управління ДПС в Одеській області, ДПС України про скасування рішення та зобов`язання вчинити певні дії
ВСТАНОВИВ:
До Одеського окружного адміністративного суду надійшов адміністративний позов Фермерського господарства «Селянсько-фермерське господарство Нічепорук Раїса Миколаївна» до Головного управління ДПС в Одеській області, Державної податкової служби України, за результатом розгляду якого позивач просить суд:
скасувати рішення № 1978/15-32-04-03-03 від 31.07.2023 року про анулювання реєстрації платника податку на додану вартість, видане Головним управлінням ДПС у Одеській області, як таке, що є протиправним;
зобов`язати Державну податкову службу України поновити реєстрацію Фермерського господарства "Селянсько-фермерське господарство Нічепорук Раїса Миколаївна" платником податку на додану вартість з 01.06.2021року (дати реєстрації платником ПДВ) з збереженням індивідуального податкового номера 213102622067;
зобов`язати Державну податкову службу України поновити облікові дані, записи та стан рахунків позивача в системі електронного адміністрування ПДВ, в тому числі, реєстраційний ліміт (сума податку, на яку платник податку має право зареєструвати податкові накладні та/або розрахунки коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних), який був станом на 31.07.2023 року, тобто, до прийняття Головним управління ДПС в Одеській області рішення № 1978/15-32-04-03-03 від 31.07.2023 року.
В обґрунтування адміністративного позову представник позивача зазначає, що позивач підприємство дійсно в період з 01.07.2022 року по 01.07.2023 року подавало до ГУ ДПС в Одеській області декларації з ПДВ, які свідчать про відсутність постачання/придбання товарів/послуг, здійснених з метою формування податкового зобов?язання чи податкового кредиту. Проте, представник позивача вказує, що у податковій декларації за липень 2023 року, зазначено, що у липні 2023 року здійснено оподатковувану операцію щодо поставки на суму 995 грн., в тому числі ПДВ 134 грн. Також, причиною відсутності оподатковуваних операцій є те, що через незаконні та рішення ГУ ДПС у Донецькій області було зупинено діяльність позивача. Позивач намагався зберегти статус платника ПДВ і здійснив одну поставку особі, яка не потребувала кредиту з ПДВ.
Ухвалою суду від 12.03.2024 року відкрито провадження у справі за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи.
26.03.2024 року від представника відповідача надійшов відзив на адміністративний позов, з огляду на який ГУ ДПС в Одеській області позов ФГ "Селянсько-фермерське господарство ОСОБА_2 " не визнає, не погоджується з доводами позивача, вважає, що позов не належить до задоволення. Представник відповідача зазначає, що рішення № 1978/15-32-04-03-03 від 31.07.2023 року про анулювання реєстрації платника податку на додану вартість прийнято на підставі пп. «г» п. 184.1 ст. 184 ПКУ, у зв?язку із відсутність протягом 12 календарних місяців постачання/придбання товарів/послуг, здійснених з метою формування податкового зобов?язання чи податкового кредиту.
04.04.2024 року від предстанвика відповідача, ДПС України, надійшов відзив на позов, згідно з яким представник відповідача вважає позовні вимоги неправморіними, оскільки за період з липня 2022 року по червень 2023 року підприємство позивача не подавало податкові декларації з ПДВ, що свідчить про відсутність постачання/придбання товарів/послуг, здійснених з метою формування податкового зобов?язання чи податкового кредиту. ФГ «СФГ ОСОБА_2 » заяви про неможливість виконання своїх податкових обов?язків за процедурою, визначеною Наказом № 255 з документальним підтвердженням, до контролюючого органу не подавав. Також, ДПС України звертає увагу, що на час звернення до суду і розгляду справи права позивача щодо відновлення реєстраційного ліміту в СЕА ПДВ не порушені.
Ухвалою суду від 23.05.2024 року суд перейшов до розгляду справи за правилами загального позовного провадження та призначено підготовче засідання на 13.06.2024 року.
Ухвалою суду від 13.06.2024 року, яка занесена до протоколу судового засідання в режимі відеоконференції, суд закрив підготовче провадження по справі та призначив справу до судового розгляду по суті на 14.08.2024 року.
Під час судового розгляду справи представник позивача позовні вимоги підтримав та просив задовольнити.
Представники відповідачів заперечували проти задоволення позову ФГ «СФГ Нічепорук Р.М.».
Суд вислухав представників сторін, розглянув матеріали справи, всебічно і повно з`ясував всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, оцінивши надані учасниками справи докази в їх сукупності та робить наступні висновки.
Фермерське господарство «Селянсько-фермерське господарство Нічепорук Раїса Миколаївна» перебувало на обліку в ГУ ДПС в Одеській області, як платник ПДВ.
Відповідно до довідки ГУ ДПС в Одеській області № 1978/15-32-04-03-02 від 28.07.2023 року, підприємство Фермерське господарство «Селянсько-фермерське господарство Нічепорук Раїса Миколаївна» протягом дванадцяти послідовних податкових місяців подає органу державної податкової служби декларації з податку на додану вартість, що свідчать про відсутність постачання/придбання товарів/послуг, здійснених з метою формування податкового зобов?язання чи податкового кредиту за період липень 2022 року червень 2023 року.
Згідно з рішенням ГУ ДПС в Одеській області № 1978/15-32-04-03-03 від 31.07.2023 року, анульовано реєстрацію Фермерського господарства «Селянсько-фермерське господарство Нічепорук Раїса Миколаївна» платником податку на додану вартість на підставі пп. «г» п. 184.1 ст. 184 ПК України.
При вирішені спору суд виходить із того, що відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема визначає вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час адміністрування податків та зборів, а також відповідальність за порушення податкового законодавства, регулює Податковий кодекс України (надалі - ПК України).
Відповідно до підпунктів 49.2, 49.4 статті 49 ПК України, платник податків зобов`язаний за кожний встановлений цим Кодексом звітний період, в якому виникають об`єкти оподаткування, або у разі наявності показників, які підлягають декларуванню, відповідно до вимог цього Кодексу подавати податкові декларації щодо кожного окремого податку, платником якого він є. Податкова звітність з податку на додану вартість подається в електронній формі до контролюючого органу всіма платниками цього податку з дотриманням умови щодо реєстрації електронного підпису підзвітних осіб у порядку, визначеному законодавством.
Статтею 184 ПК України визначено порядок та підстави анулювання реєстрації платника податку на додану вартість.
Відповідно до п. 184.1 ст. 184 ПК України, реєстрація діє до дати анулювання реєстрації платника податку, яка проводиться шляхом виключення з реєстру платників податку і відбувається у разі якщо: а) будь-яка особа, зареєстрована як платник податку протягом попередніх 12 місяців, подала заяву про анулювання реєстрації, якщо загальна вартість оподатковуваних товарів/послуг, що надаються такою особою, за останні 12 календарних місяців була меншою від суми, визначеної статтею 181 цього Кодексу, за умови сплати суми податкових зобов`язань у випадках, визначених цим розділом; б) будь-яка особа, зареєстрована як платник податку, прийняла рішення про припинення та затвердила ліквідаційний баланс, передавальний акт або розподільчий баланс відповідно до законодавства за умови сплати суми податкових зобов`язань із податку у випадках, визначених цим розділом; в) будь-яка особа, зареєстрована як платник податку, реєструється як платник єдиного податку, умова сплати якого не передбачає сплати податку на додану вартість; г) особа, зареєстрована як платник податку, протягом 12 послідовних податкових місяців не подає контролюючому органу декларації з податку на додану вартість та/або подає таку декларацію (податковий розрахунок), яка (який) свідчить про відсутність постачання/придбання товарів/послуг, здійснених з метою формування податкового зобов`язання чи податкового кредиту; ґ) установчі документи будь-якої особи, зареєстрованої як платник податку, визнані рішенням суду недійсними; д) господарським судом винесено ухвалу про ліквідацію юридичної особи - банкрута; е) платник податку ліквідується за рішенням суду (фізична особа позбувається статусу суб`єкта господарювання) або особу звільнено від сплати податку чи її податкову реєстрацію анульовано (скасовано, визнано недійсною) за рішенням суду; є) фізична особа, зареєстрована як платник податку, померла, її оголошено померлою, визнано недієздатною або безвісно відсутньою, обмежено її цивільну дієздатність; з) припинено дію договору про спільну діяльність, договору управління майном, угоди про розподіл продукції (для платників податку, зазначених у підпунктах 4, 5 і 8 пункту 180.1 статті 180 цього Кодексу) або закінчився строк, на який утворено особу, зареєстровану як платник податку.
Згідно з п. 184.2 ст. 184 ПК України, анулювання реєстрації на підставі, визначеній у підпункті "а" пункту 184.1 цієї статті, здійснюється за заявою платника податку, а на підставах, визначених у підпунктах "б" - "з" пункту 184.1 цієї статті, може здійснюватися за заявою платника податку або за самостійним рішенням відповідного контролюючого органу.
Анулювання реєстрації здійснюється на дату: подання заяви платником податку або прийняття рішення контролюючим органом про анулювання реєстрації; зазначену в судовому рішенні; припинення дії договору про спільну діяльність, договору управління майном, угоди про розподіл продукції або закінчення строку, на який утворено особу, зареєстровану як платник податку; що передує дню втрати особою статусу платника податку на додану вартість.
При цьому датою анулювання реєстрації платника податку визначається дата, що настала раніше.
Згідно з вимогами п. 184.3 ст. 184 ПК України, контролюючий орган анулює реєстрацію особи як платника податку, що подав заяву про анулювання реєстрації, якщо встановить, що він відповідає вимогам пункту 184.1 цієї статті.
Відповідно до вимог п. 184.10 ст. 184 ПК України, про анулювання реєстрації платника податку контролюючий орган зобов`язаний письмово повідомити особу протягом трьох робочих днів після дня анулювання такої реєстрації.
Пунктами 184.5-184.6 статті 184 ПК України передбачено, що з моменту анулювання реєстрації особи як платника податку така особа позбавляється права на віднесення сум податку до податкового кредиту, складання податкових накладних. У разі анулювання реєстрації особи як платника податку останнім звітним (податковим) періодом є період, який розпочинається від дня, що настає за останнім днем попереднього податкового періоду, та закінчується днем анулювання реєстрації.
Аналогічні за змістом приписи викладені у Положенні про реєстрацію платників податку на додану вартість, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України №1130 від 14.11.2014 року (надалі - Положення №1130), яке розроблене відповідно до розділів I, II, V, XIV, XVIII Податкового кодексу України та інших нормативно-правових актів, визначається порядок: реєстрації платників податку на додану вартість; анулювання реєстрації платників податку на додану вартість; ведення реєстру платників податку на додану вартість (далі - Реєстр); присвоєння індивідуального податкового номера платника податку на додану вартість; оприлюднення даних з Реєстру; перереєстрації платників податку на додану вартість; ведення документації при реєстрації/анулюванні реєстрації платників податку на додану вартість; формування і надання витягів та довідок з Реєстру.
Згідно з пунктом 5.5 Положення № 1130 контролюючі органи здійснюють постійний моніторинг платників ПДВ, включених до Реєстру, та приймають рішення про анулювання реєстрації платників ПДВ у разі існування відповідних підстав.
Рішення про анулювання реєстрації за самостійним рішенням контролюючого органу приймаються за наявності відповідних підтвердних документів (відомостей).
Такими документами є, зокрема, довідка про подання/неподання платником ПДВ контролюючому органу декларації з податку на додану вартість протягом 12 послідовних податкових місяців та/або реєстр (перелік) податкових декларацій (податкових розрахунків) особи за 12 послідовних податкових місяців, які свідчать про відсутність постачання/придбання товарів, здійснених з метою формування податкового зобов`язання чи податкового кредиту у таких деклараціях (податкових розрахунках) протягом 12 послідовних податкових місяців (підстава - підпункт «г» пункту 184.1 статті 184 розділу V Кодексу). У реєстрі (переліку) зазначаються дані про реєстрацію особи платником ПДВ та по кожній декларації (податковому розрахунку) - податковий період, дата надходження декларації (податкового розрахунку) до контролюючого органу, загальні обсяги постачання/придбання товарів, здійснених з метою формування податкового зобов`язання чи податкового кредиту звітного періоду, вказані у відповідних рядках та колонках податкової декларації (податкового розрахунку) (підпункт 3 абзацу 3 пункту 5.5. Наказу №1130).
Відповідно до пункту 5.6 Наказу № 1130, за наявності зазначених підтвердних документів (відомостей) контролюючий орган за місцем перебування на обліку платника податків приймає рішення про анулювання реєстрації особи - платника ПДВ незалежно від здійснення контролюючим органом документальних та камеральних перевірок такої особи і їх результатів, а також обов`язку такої особи бути зареєстрованою та/або нараховувати чи сплачувати податок на додану вартість відповідно до законодавства.
З аналізу наведених вище правових норм слідує, що подання платником податку протягом 12 послідовних податкових місяців декларацій (податкових розрахунків), які свідчать про відсутність постачання/придбання товарів/послуг, здійснених з метою формування податкового зобов`язання чи податкового кредиту, є підставою для анулювання реєстрації такої особи як платника податку на додану вартість за самостійним рішенням контролюючого органу.
При цьому, з метою вирішення питання щодо прийняття рішення про анулювання реєстрації платника ПДВ контролюючий орган має враховувати останні 12 послідовних податкових місяців, за які подані податкові декларації до складання контролюючим органом документа, який є підставою для анулювання реєстрації.
У свою чергу, підтверджуючим документом для прийняття контролюючим органом рішення про анулювання реєстрації у даному випадку є відповідна довідка щодо анулювання такої реєстрації.
Зазначений висновок відповідає правовій позиції Верховного Суду, викладеній в постановах від 18.09.2019 року у справі №200/13263/18-а.
Отже, анулювання реєстрації платника податку за рішенням податкового органу на підставі підпункту «г» пункту184.1 статті 184 ПК України можливе за таких обставин: неподання платником податку на додану вартість декларацій з податку на додану вартість протягом 12 послідовних податкових місяців та/або подання такої декларації з податку на додану вартість з показниками про відсутність постачання/придбання товарів, здійснених з метою формування податкового зобов`язання чи податкового кредиту.
Такі обставини мають підтверджуватись як самими деклараціями з податку на додану вартість, так і довідкою про подання/неподання платником ПДВ контролюючому органу декларації з податку на додану вартість протягом 12 послідовних податкових місяців та/або реєстром (переліком) податкових декларацій (податкових розрахунків) особи за 12 послідовних податкових місяців, які свідчать про відсутність постачання/придбання товарів, здійснених з метою формування податкового зобов`язання чи податкового кредиту у таких деклараціях.
Зазначений висновок відповідає правовій позиції Верховного Суду, викладеній в постановах від 05.11.2018 року у справі №820/2294/16, від 16.04.2020 року у справі № 826/876/17.
Як убачається з матеріалів справи, позивач протягом 12 послідовних податкових місяців з липня 2022 по червень 2023 подавав контролюючому органу декларації з податку на додану вартість з обсягами оподатковуваних операцій 0 гривень, що підтверджується деклараціями з податку на додану вартість та довідкою від 28 липня 2023 № 1978/15-32-04-03-02.
Тобто, анулювання реєстрації платника податку за рішенням податкового органу на підставі підпункту «г» пункту 184.1 статті 184 Податкового кодексу України можливе, зокрема, у випадку подання платником ПДВ декларацій з податку на додану вартість протягом 12 послідовних місяців з показниками про відсутність постачання/придбання товарів, здійснених з метою формування податкового зобов`язання чи податкового кредиту.
Позивачем не надано докази на підтвердження того, що за вказаний період в ЄРПН ним було зареєстровано податкові накладні/розрахунки коригування щодо постачання товарів (послуг).
Заперечуючи правомірність рішення ГУ ДПС в Одеській області про анулювання реєстрації платника податку на додану вартість, позивач посилався на прийняття ГУ ДПС у Донецькій області протиправного рішення щодо відповідності СГ «СФГ Нічепорук Р.М.» критеріям ризиковості платника податку, яке було скасоване у судовому порядку (рішенням суду апеляційної інстанції набрало законної сили 09.01.2023 року).
З цього приводу суд зазначає, що реєстрацію СГ «СФГ Нічепорук Р.М.» платником ПДВ анульовано за подання протягом 12 послідовних місяців декларацій з ПДВ з показниками про відсутність постачання/придбання товарів, здійснених з метою формування податкового зобов`язання чи податкового кредиту за період з липня 2022 року по червень 2023 року. Тобто, після набрання законної сили рішенням суду, яким скасовано рішення про відповідність СГ «СФГ Нічепорук Р.М.» критеріям ризиковості платника податку, підприємство продовжувало за лютий 2023 року, березень 2023 року, квітень 2023 року, травень 2023 року, червень 2023 року подавати звітність з показниками про відсутність постачання/придбання товарів, здійснених з метою формування податкового зобов`язання чи податкового кредиту, а тому посилання на вказаний факт, як на підставу для скасування рішення ГУ ДПС в Одеській області № 1978/15-32-04-03-03 від 31.07.2023 року суд вважає необгрунтованим.
В свою чергу, підпунктом 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX Перехідних положень ПК України, який застосовується з 27 травня 2022 року, встановлено, що у разі відсутності у платника податків можливості своєчасно виконати свій податковий обов`язок щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності та/або документів (повідомлень), у тому числі передбачених статтями 39 і 39-2, пунктом 46.2 статті 46 цього Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових або акцизних накладних, розрахунків коригування, подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового тощо, платники податків звільняються від передбаченої цим Кодексом відповідальності з обов`язковим виконанням таких обов`язків протягом шести місяців після припинення або скасування воєнного стану в Україні.
Згідно з п.п. 69.11 ст. 69 ПК України платники податку на додану вартість зобов`язані забезпечити у строки, встановлені підпунктом 69.1 цього пункту, реєстрацію податкових накладних та розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, граничний термін реєстрації яких припадає на періоди, зазначені у підпункті 69.1 цього пункту, та уточнити (привести у відповідність) податковий кредит, задекларований платниками на підставі наявних у платника первинних (розрахункових) документів, з урахуванням даних податкових накладних та/або розрахунків коригування, зареєстрованих в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Однак позивач заяви щодо неможливості виконання своїх податкових обов`язків до контролюючого органу не подавав, відповідних доказів до матеріалів справи не надано.
З огляду на викладене суд уважає доводи позивача безпідставними та такими, що не спростовують правомірність оскаржуваного рішення контролюючого органу.
З огляду на наведене суд дійшов висновку про правомірність та обґрунтованість рішення Головного управління ДПС в Одеській області № 1978/15-32-04-03-03 від 31.07.2023 року.
Інші позовні вимоги до задоволення не належать, як похідні.
Відповідно до ч. 1, 2 ст. 77 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
У таких справах суб`єкт владних повноважень не може посилатися на докази, які не були покладені в основу оскаржуваного рішення, за винятком випадків, коли він доведе, що ним було вжито всіх можливих заходів для їх отримання до прийняття оскаржуваного рішення, але вони не були отримані з незалежних від нього причин.
Враховуючи викладене, суд робить висновок про відсутність підстав для задоволення позовних вимог.
Керуючись ст.ст.2, 3, 6, 8, 9, 73, 74, 75, 76, 77, 94, 139, 173-183, 192-228, 243, 245, 246, 255, 257-262, 295 КАС України, суд
ВИРІШИВ:
Відмовити у задоволенні позову Фермерського господарства «Селянсько-фермерське господарство Нічепорук Раїса Миколаївна» до Головного управління ДПС в Одеській області, ДПС України про скасування рішення та зобов`язання вчинити певні дії.
Відповідно до статті 255 КАС України, рішення суду першої інстанції набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги судове рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Згідно з частиною першою статті 295 Кодексу адміністративного судочинства України, апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів. Якщо в судовому засіданні було проголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складання повного тексту рішення.
Апеляційна скарга подається учасниками справи до П`ятого апеляційного адміністративного суду.
Позивач Фермерського господарства «Селянсько-фермерське господарство Нічепорук Раїса Миколаївна» (Миколаївська дорога, 128, м. Одеса, Одеська область, 65102; код ЄДРПОУ: 21310265).
Відповідач Головне управління ДПС в Одеській області (код ЄДРПОУ: ВП 44069166; адреса: вул. Семінарська, буд. 5, м. Одеса, 65044).
Відповідач Державна податкова служба України (Львівська площа, 8, м. Київ, 04053; код ЄДРПОУ:43005393).
Повний текст рішення складений та підписаний судом 02.09.2024 року.
Суддя Н.В. Бжассо
Суд | Одеський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 02.09.2024 |
Оприлюднено | 04.09.2024 |
Номер документу | 121325654 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо реалізації податкового контролю |
Адміністративне
Одеський окружний адміністративний суд
Бжассо Н.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні